abonnement Unibet Coolblue
pi_1220519
Fok!kers,
Begin volgend jaar (februari) ga ik met mijn levensgezellin een dag of 10/twee weken op vakantie.

Nu hebben we nog niet echt een reisbestemming, maar ik heb wel wat dingen gehoord over Zuid-Afrika. We spelen met het idee om bijvoorbeeld naar Kaapstad te gaan en aldaar te verblijven en wat in de buurt rond te kijken. Een rondreis Zuid-Afrika is GEEN optie. Wie kan ons helpen met wat informatie over locatie, bezienswaardigheden, prijzen, must-do and must-don't etc.?

PS Liever geen malaria-indicatie.

What we do in life echoes in eternity
Just relax - It's what Jesus would do
Wat een vrouw!
spits!
pi_1220582
Zuid-Afrika is een prachtig en heel divers land.
Tip 1:houdt je aan de regels.
In Z-A worden de (verkeers)regels doorgaans goed opgevolgd,ze zijn daar niet mals als je ze overtreedt.
Het centrum van Johannesburg is voor toeristen niet veilig,zou ik dus mijden.
Neem een woordenboekje mee,de "witte" taal lijkt op het Nederlands maar een misverstand is zo gemaakt.
Eigenlijk is de beschikbare tijd te kort om echt iets van Z-A te zien,maar het Krugerwildpark is een must-see.
Ik wens je een baai goeie reis,
en neem een pakje biltong voor me mee.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_1220610
Thanx!

Ken je Kaapstad ook? Dat is eigenlijk het gedeelte waar we heen willen, we willen dus een dag of tien lekker genieten/uitrusten maar zeker ook wat zien en doen. Een rondreis is dus niet mogelijk omdat de tijd daar te kort voor is.

What we do in life echoes in eternity
Just relax - It's what Jesus would do
Wat een vrouw!
spits!
pi_1220690
quote:
Op dinsdag 17 juli 2001 10:22 schreef Dylan Dog het volgende:
Thanx!

Ken je Kaapstad ook? Dat is eigenlijk het gedeelte waar we heen willen, we willen dus een dag of tien lekker genieten/uitrusten maar zeker ook wat zien en doen. Een rondreis is dus niet mogelijk omdat de tijd daar te kort voor is.


Mijn vader heeft 10 jaar in Z-A gewoond,die weet vast wel iets leuks in Kaapstad.
Je hoort van me.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_1229186
quote:
Op dinsdag 17 juli 2001 10:37 schreef shmoopy het volgende:

[..]

Mijn vader heeft 10 jaar in Z-A gewoond,die weet vast wel iets leuks in Kaapstad.
Je hoort van me.


Alvast bedankt!
What we do in life echoes in eternity
Just relax - It's what Jesus would do
Wat een vrouw!
spits!
pi_1229371
Jammer dat je niet langer kan. Een goede vriendin van mij is er twee jaar geleden vier weken geweest en die heeft wel een rondreis gemaakt. Ik heb foto's en video gezien en het is daar echt schitterend.
Maar ook in kaapstad heeft ze het mooi gehad en daar kun je in twee weken volgens mij nog genoeg doen hoor!
In ieder geval moet je het Krugerpark bezoeken wat schmoopy hierboven ook al noemde. Dat is echt een must.
Ik weet niet of jullie je duikbrevet hebben, maar in Kaapstad kun je ook heel mooi duiken (kijk wel uit voor eventuele haaien)!
De prijzen zijn daar vrij laag voor ons.
Ik kan me herinneren dat mijn vriendin daar in een 5* hotel heeft gegeten. Ze kregen zo ongeveer een 5 gangen diner en betaalden zo'n fl.40,- p.p.
Verder weet ik niet zoveel, maar schmoopy zal vast nog wel met wat tips komen.

In ieder geval een hele leuke vakantie toegewenst!

Forza Juve!
  maandag 23 juli 2001 @ 06:54:33 #7
10110 NIels25
"You only live once, so l
pi_1257582
Ben er zelf geweest afgelopen januri, was echt super. Heel erg mooi in Kaapstad, en ook heel voordelig,

Kaapstad, het San-Fransisco van Afrika met:

de mooie tafelberg (moet je op gaan met goed weer)
de mooiste en grootste winkelcentra's van afrika
een heel mooi zee aqarium
heel goed en goedkoop eten en drinken
veel mooie wijnfarms
mooie kusten
de kaap de goede hoop
stranden vol met pinguins

de keerzeide

vele sloppenwijken waar miljoenen mensen wonen, moet je ook gaan bekijken met een townshiptour (echt een aanrader, ook gedaan maakt zoveel indruk)

Veel plezier, wil je meer weten mail me maar dan
cpdekker@caiw.nl

pi_1257756
quote:
Op maandag 23 juli 2001 06:54 schreef NIels25 het volgende:

Veel plezier, wil je meer weten mail me maar dan
cpdekker@caiw.nl


Chack your mail!
Thanx!
What we do in life echoes in eternity
Just relax - It's what Jesus would do
Wat een vrouw!
spits!
pi_1258094
Een paar jaar geleden ben ik met een vriend twee weken naar kaapstad en omgeving geweest.

We hadden teon een autotje gehuurd en zijn daarmee gaan rondcrossen. Natuurlijk heb je de kaap bij kaapstad (duh), wat wel leuk is.. er zijn daar geloof ik twee wegen naartoe, een langs de oostkust en een langs de westkust. Die langs de westkant is wel gaaf. Je hebt daar heel wat mooie lookouts etc. Hout bay is wel een leuk plaatsje, zeker even stoppen.
Wat je daar ook kan doen is een trip met een bootje (soms wel een beetje gammel) langs de scheepswrakken en seal island etc, wel leuk.
In kaapstad zelf heb je een stuk waar het parlement zit etc, dat is rond een park als ik me het goed herinner en staat vol met wat oude gebouwen, je hebt daar ook een museum. Daarnaast ligt in het centrum ook een oud fort waar ook een museum in zit.

Wat wij verder hebben gedaan (omdat kruger park te ver voor ons budget was), is een trip langs de zuidkust, langs port elizabeth, nysna (weet niet of ik het goed spel) etc. Geloof dat dat de garden route wordt genoemt. Is op zich ook wel leuk om te doen en zie je ook nog wat van het land.
Qua beaches.. ik zat daar in hartje winter.. dus toen was het niet echt lekker strandzit weer. Onderweg zijn we wel wat mooie rustige plekken tegengekomen hoor. Ook bij Kaapstad (richting de kaap) zijn flink wat mooie plekken.

Als je wat avonturistisch ben kan je ook de tafelberg gaan beklimmen en genieten van de view of wolken Verder is er ook nog een strand waar je een perfect uitzicht heb op de tafelberg etc.. weet alleen niet hoe dat strand heet. Maar als je een foto ziet van de tafelberg is ie meestal vanaf daar genomen!

Hoop dat je er wat aan heb.

pi_1259263
Kijk eens op http://www.big-bart.nl daar staat een reisverslag van Bart over Zuid-Afrika, hij is daar ook geweest.


Alvast veel plezier daar!! Het lijkt mee een heel mooi land...

pi_1278772
Nog iemand?
What we do in life echoes in eternity
Just relax - It's what Jesus would do
Wat een vrouw!
spits!
pi_1684151
Heeft iemand tips voor Kaapstad.
Tot nu toe staat op mijn lijstje:

Robbeneiland
Kaap de Goede Hoop
Botanische tuinen
Township bezoeken
Tafelberg op (met kabelbaan)

Dagtrips naar: Hermanus + Stellenbosch

Meer suggesties: Waar kun je lekker eten + uitgaan????


pi_1684188
Zonder onrust te willen stoken, daar zijn al redelijk wat topics over:

Zuid-Afrika en Kaapstad

What we do in life echoes in eternity
Just relax - It's what Jesus would do
Wat een vrouw!
spits!
pi_1684203
Walvis kijken in een van de vele baaien?

Je noemt een aantal van die dingen die je er echt 'moet' doen, maar of het nu zo geweldig is, neem nou Kaap de Goed hoop, geen zak te beleven, 2 oceanen komen bij elkaar (errug spannend) en verder kan je er op de foto bij een bord (doet werkelijk iedereen).

Tafelberg: tja je staat hoog (veel wind) en je hebt uitzicht over een stad, lekker boeiend

Township (capeflats ofzo) heb ik geen tijd voor gehad, leek me wel erg indrukwekkend maar let op ga NIET alleen, maar met iemand van daar en houd je aan de voorschriften.

Robbeneiland vond ik zeer zeker de moeite waard.

Botanische tuin, wel aardig om in te slenteren en om in te fotograferen als je van bloemen houdt.

Er zijn ook pinguins te zien he bij Kaapstad en dat is best leuk, veel stank, je moet zelfs entree betalen, maar de zee is er mooi vooral met die beestjes ervoor of in.

Eten, overal wel ok, weet niets specifieks meer, wel dat er 1 straat was waar je allerlei tentje had, en bij dat nieuwe stuk, ook naam van vergeten, sorry!

Veel plezier

fake a dream
pi_1684458
Tafelberg is wel leuk natuurlijk, maar als ik jou was zou ik toch proberen te voet boven te komen. Ok, het kost je wat zweetdruppeltjes, maar het geeft een geweldig voldaan gevoel als je dan van het uitzicht staat te genieten. (Ook leuk als je het niet in het begin van je vakantie doet; aan het eind herken je plekken van boven af, ook erg leuk)

Enneh... winkelen in de Victoria & Albert Mall mag natuurlijk ook niet ontbreken. En als je toch aan het shoppen bent: Green Market Square is ook erg gezellig.

Nog meer tips:
Vogelpark "World of Birds" in Houtbay
Two Oceans Aquarium (klinkt duf, maar is toch best leuk)
Wijnhuis bezoeken (Nederburg bijvoorbeeld, bij Paarl, erg lekkere wijn, en mooie plantage)
Mama Africa (leuk restaurant in Kaapstad, met lekker afrikaans eten en muziek)

Nou ja, genoeg te doen dus.
Wanneer vertrek je?

pi_1684749
quote:
Op donderdag 20 september 2001 11:22 schreef elfje! het volgende:
Heeft iemand tips voor Kaapstad.
Je kan ook ff naar de wijn streek gaan en lekker wijntjes pimpelen.. redelijk dichtbij kaapstad heb je al een paar moeie landgoederen waar je wijn kan proeven e.d.

Je kan ook een stuk van de garden route doen als je de tijd heb. In Kaapstad zelf heb je bij de warf een redelijk groot winkelcentrum met veel winkeltjes, wel gezellig. Ga ook es kijken in houtbaai.. leuk plaatsje met kleine vis markt etc. Vanuit daar kan je ook boottochtjes maken naar een aantal wrakken langs de kust.

Veel plezier!

pi_1684975
Dank je wel voor alle tips.

Ik vertrek 15 oktober naar Kaapstad, de allereerste plek van mijn wereldreis. Daarna volgen Australie, Nieuw Zeeland, Indonesie, Thailand, Vietnam, Chili, Bolivia, Peru, Mexico & Cuba nog.

Als iemand nog tips heeft houd ik mij aanbevolen.


pi_1686707
Jaaa Two Oceans Aquarium is zeker leuk!
En lekker winkelen en eten bij het Waterfront!
Ik vond het Kasteel van Jan van Riebeeck ook erg interessant, het was niet echt mooi en oud, maar
gewoon erg interessante tentoonstellingen enzo.
De Compagniestuinen waren ook leuk, met al die eekhoorntjes enzo

[nog ff iets toevoegen]
Wijn gaan proeven, moet je zeker doen, ik ben in Slanghoek wynkelder geweest en dit was baie lekker hehe. Er is daar ook een kaasfabriek waar je allerlei kaas kan proeven enzo, das lekker voor of na de wijn!
Paarl is ook een erg mooi dorpje vond ik en Stellenbosch is ook zeker de moeite waard (hehe Oom Samie se winkel!)
[/nog ff iets toevoegen]

pi_1692006
quote:
Op donderdag 20 september 2001 16:44 schreef inkie1010 het volgende:
Jaaa Two Oceans Aquarium is zeker leuk!
En lekker winkelen en eten bij het Waterfront!
Ik vond het Kasteel van Jan van Riebeeck ook erg interessant, het was niet echt mooi en oud, maar
gewoon erg interessante tentoonstellingen enzo.
De Compagniestuinen waren ook leuk, met al die eekhoorntjes enzo

[nog ff iets toevoegen]
Wijn gaan proeven, moet je zeker doen, ik ben in Slanghoek wynkelder geweest en dit was baie lekker hehe. Er is daar ook een kaasfabriek waar je allerlei kaas kan proeven enzo, das lekker voor of na de wijn!
Paarl is ook een erg mooi dorpje vond ik en Stellenbosch is ook zeker de moeite waard (hehe Oom Samie se winkel!)
[/nog ff iets toevoegen]


Ja Waterfront heette het, was de naam vergeten, en idd Stellenbosch is zeer de moeite waard!
fake a dream
pi_1693973
Ow ja... Oom Samie se winkel... die was leuk ja.
En dat 'oud-hollandsche koffiehuisje' in Stellenbosch was ook erg leuk. Echte DE-koffie, met appeltaart
  zondag 23 september 2001 @ 15:21:39 #21
10110 NIels25
"You only live once, so l
pi_1712739
Ben zelf afgelopen januari in Kaapstad geweest, en wat een gave stad is dat toch, het San-Fransico van Afrika, paar tips:

Tafelberg, gelijk op gaan als het helder is moet je dat als eerste gaan doen, heb je het maar gehad, want als je pech hebt hangt die een paar dagen in de wolken.

Ga aan het waterfront lekker shoppen, lunchen en bezoek het hele mooie zeeaquarium daar.

Neem een Townshiptour, kun je boeken bij een VVV ofzo. Je gaat dan vanaf het waterfront mee met een jongen die opgegroeit is in een township. Wij hadden een busje met 8 personen, en die jongen, eerst door Kaapstad heen rijden en dingen van de stad bekijken die te maken hebben gehad met de apartheid. Daarna naar het apartheidsmuseum in Kaapstad, wat zeer interessant was. Na het museum liet die jongen zien wat er nog over was van de oude kaapstadse wijken die plat gingen om de mensen te laten verhuizen naar de townships.

Na de tour door Kaapstad gingen we zelf een van de grootste townships in (2 miljoen mensen) In de township bezochten we eerst het buurthuis waar prins charles een boom had geplant en waar we mensen zagen werken, eten verbouwen en van blik en ander materiaal dingen maakten. Na het buurthuis liepen we zelf de wijk in, om naar de huizen van de mensen te kijken. De huizen hoe ze waren, kleine kamer met 4 families. We keken van buiten en van binnen. Naar de opgeknapte woningen, 1 kamer voor 1 familie.

Na het zien van deze mooi opgeknapte kleine woningen liepen we verder naar een hele boel vrijstaande huizen, hier wonen de meer welgestelde afrikanen, maar wel binnen het township. (de grond is hier zelfs duurder als buiten de township). Na het zien van deze redelijk mooie huizen liepen we verder naar de hutjes van hout en golfplaat. 4 soorten mensen en huizen in een wijk. Misdaad is er niet binnen een township, bega je iets wordt je onzettend hard gestraft door de medebewoners. Dus daar denk je wel 3 keer over na.

Na het zien van de woningen reden we verder door de township heen om naar een ander buurtcentrum te gaan, en aansluitend terug te rijden naar het waterfront. Een hele goede ervaring vond ik het, heel indrukwekkend. De tour opzichzelf is vrij duur voor Afrikaner begrippen zo'n 75 gulden per persoon, maar de helf gaat dan ook naar de townships toe.


Wat ook echt heel tof is is het shopping heavon "Canal Walk" Zoiets had ik nog nooit gezien, 450 winkels in een centrum (het grootste van heel Afrika) allemaal met kroonluchters en marmer. Heb me ogen uitgekeken. Zeker het Restaurant gedeelte dat slaat echt alles, in amerika verzinnen ze zoiets niet! Zeker leuk om een middagje te gaan kijken, bij de Canal Walk vind je ook een pretpark, disco's hotels golfcourse's e.d.


Kaap de goede hoop, erg mooi moet je heen!

Boulders beach, strand met vele puigwins, wij sliepen 4 nachten aan het strand daar, echt heel leuk, lig je daar staan er een paar honderd van die beesten om je heen, ga je zwemmen zwemmen ze bij je, toffe ervaring, maar niet aaien!

Ik kan nog wel even doorgaan zo, maar Kaapstad is geweldig, kan makkelijk een paar dagen spenderen! Veel Plezier!!!

pi_1740850
quote:
Wat ook echt heel tof is is het shopping heavon "Canal Walk" Zoiets had ik nog nooit gezien, 450 winkels in een centrum (het grootste van heel Afrika) allemaal met kroonluchters en marmer. Heb me ogen uitgekeken. Zeker het Restaurant gedeelte dat slaat echt alles, in amerika verzinnen ze zoiets niet! Zeker leuk om een middagje te gaan kijken, bij de Canal Walk vind je ook een pretpark, disco's hotels golfcourse's e.d.
oh my god, ik kom mijn ogen ook niet geloven toen ik naar binnen ging! 2 biscopen!!!! het is daar echt mooi....

Suid-afrika is mijn Homecountry

  vrijdag 28 september 2001 @ 20:14:21 #23
8760 Beavis
Proud to be South African!
pi_1766977
Ik ben geboren in SA en heb daar 15 jaar gewoond, en ik heb 1 advies: Don't go to a township!!!! En zeker niet naar Crossroads (dat is dus bij Kaapstad). In J'burg niet naar Soweto en in Pretoria niet naar Mamelodi. Je bent je leven niet zeker.
Verder is SA een schitterend mooi land. Jammer dat je naar Kaapstad gaat, want de Krugerpark is ook zeker het bezoeken waard, maarja dat ligt helemaal in het noorden.

Als je toch in de Kaap bent, ga dan ook naar Kaap de goede hoop en naar de scheiding van de atlantische en indische oceaan (je ziet precies een lijn lopen tussen de twee oceanen, een is groen, de ander blauw)

Have fun, * Beavis is jaloers

[edit]
Kaap de goede hoop stond op je lijstje. domdomdom
Bezoek Worcester ook maar (ligt een beetje uit de buurt, maar is wel leuk)
[/edit]

  vrijdag 28 september 2001 @ 20:41:03 #24
10110 NIels25
"You only live once, so l
pi_1767230
Wat een kul, ja mensen die in SA wonen of gewoond hebben hebben heel vaak vooroordelen over townships!

Wij zijn daar geweest onder begeleiding van een van de ex bewoners zelf, overal konden we naar binnen en hebben niets geen narigheid gezien.

Je advies is dus onzin, je hebt gelijk als je schrijft ga niet naar binnen zonder begeleiding.

  zaterdag 29 september 2001 @ 17:53:31 #25
10110 NIels25
"You only live once, so l
pi_1773382
Tevens willen de mensen graag dat je binnen komt kijken in hun hutje/huisje. En van te voren krijg je te horen wat je wel en absoluut niet mag doen.

Foto's maken mag altijd, wil je mensen fotograveren moet je dat wel eerst vragen, nooit zomaar doen.

Dingen/geld weggeven is absoluut verboden, en dat moet je dus ook echt niet doen. De buurt krijgt al 50% van het tourgeld wat je betaald hebt in vorm van hulp en opknappen van de huizen.

Een must als je naar SA gaat is het wel een township bezoeken!

pi_1777950
Township bezoeken kan wel gevaarlijk zijn. Had jij dan geluk..

Eigenlijk is township bekijken: Kijken hoe armen het net kunner overleven.

  zondag 30 september 2001 @ 16:50:19 #27
10110 NIels25
"You only live once, so l
pi_1780606
Dat zie je verkeerd badeen, het is niet het bekijken van andermans leed, het is het bekijken wat de regering van SA jarenlang verkeerd gedaan heeft, het is het bekijken van SA, net als dat je de tafelberg bezoekt, naar het Kruger park gaat en de bloemenroute rijd is het bezoeken van een township ook typisch iets wat SA biedt.

Door je bezoek worden die mensen ook weer geholpen. Ik had niet zoiets van appies kijken ofzo, heeft wel heel veel indruk op mij achtergelaten!

  zondag 30 september 2001 @ 23:21:56 #28
8760 Beavis
Proud to be South African!
pi_1784017
Ja hoor, Niels25 heeft de wijsheid in pacht...is 2 weken in SA geweest en kent alle ins en outs.

Goed zo jochie, ga zo door....

  maandag 1 oktober 2001 @ 06:02:40 #29
10110 NIels25
"You only live once, so l
pi_1785298
Herstel 4 weken.

enne, veel over gelezen, jij waarschijnlijk niet.

lees lonely planet, daar heb je veel aan, staan veel goede dingen in wat wel en wat niet te doen, heb zo ook vele andere landen gezien, en mij is toch op heden nog niets overkomen wat maar in de criminele sfeer kan vallen.

  maandag 1 oktober 2001 @ 06:55:40 #30
930 Kimmie
mikro-zacht
pi_1785320
quote:
Op vrijdag 28 september 2001 20:41 schreef NIels25 het volgende:
Wat een kul, ja mensen die in SA wonen of gewoond hebben hebben heel vaak vooroordelen over townships!
Klopt, zijn er zelf nooit geweest en hebben totaal geen idee van wat het is en kijken er heel anders tegen aan. Dit is wel te verklaren hoor.

(goede vriendin is zuid-afrikaans me raadde het me helemaal af toen ik het opperde om daar eens te gaan kijken, net als haar vrienden)

Ik had ook eens een ritje met de trein gemaakt, 3e klas dus tussen de 'zwarten' en ook dat konden ze niet geloven.

fake a dream
  maandag 1 oktober 2001 @ 18:54:17 #31
10110 NIels25
"You only live once, so l
pi_1789541
Ben blij dat je het met me eens ben kimmie

Ik zelf heb er door dat bezoek een complete kijk op SA gehad en niet alleen het ontwikkelde zoals veel toeristen zien.

Anyway, zou er mega graag terug gaan, ben net zo verliefd op dat land als ik op Indonesie ben.

  dinsdag 2 oktober 2001 @ 15:54:46 #32
8760 Beavis
Proud to be South African!
pi_1797443
quote:
Op maandag 01 oktober 2001 06:55 schreef Kimmie het volgende:

[..]

Klopt, zijn er zelf nooit geweest en hebben totaal geen idee van wat het is en kijken er heel anders tegen aan. Dit is wel te verklaren hoor.

(goede vriendin is zuid-afrikaans me raadde het me helemaal af toen ik het opperde om daar eens te gaan kijken, net als haar vrienden)

Ik had ook eens een ritje met de trein gemaakt, 3e klas dus tussen de 'zwarten' en ook dat konden ze niet geloven.


Tuurlijk, ik ben er nooit geweest . Kimmie ik nodig je uit om met Niels25 en mij naar SA te gaan, dan laat ik jullie wel dingen zien waar jullie zwakke hollandse maagjes 17 keer van omdraaien. Dan nog eens kijken of jullie zo graag zulke plaatsen willen bezoeken.

Join me....

  dinsdag 2 oktober 2001 @ 16:36:36 #33
930 Kimmie
mikro-zacht
pi_1797828
quote:
Op dinsdag 02 oktober 2001 15:54 schreef Beavis het volgende:


Tuurlijk, ik ben er nooit geweest . Kimmie ik nodig je uit om met Niels25 en mij naar SA te gaan, dan laat ik jullie wel dingen zien waar jullie zwakke hollandse maagjes 17 keer van omdraaien. Dan nog eens kijken of jullie zo graag zulke plaatsen willen bezoeken.

Join me....


Maak je niet druk, je lijkt me niet relaxed genoeg om mee te reizen dus bedankt voor het aanbod.


*gooit haren naar achter, kijkt arrogant en loopt weg...

fake a dream
  dinsdag 2 oktober 2001 @ 21:35:54 #34
10110 NIels25
"You only live once, so l
pi_1800310
Kimmie als jij meegaat, dan neem ik het aanbod wel aan!

Denk dat ik na een week of 3, 4 rondreizen door SA een aardig beeld heb, natuurlijk is dat niet compleet omdat ik vele stukken niet heb kunnen zien, door tijdgebrek, maar wil er zeker een keer terug gaan!

SA is een fantastisch land, het heeft alleen een heleboel keerpunten, die in de loop der jaren, hoop ik kunnen veranderen!

Enne kimmie, wil je niet met zn drieen, dan gaan we toch samen

pi_1973883
In Januarie vertrek ik naar Zuid-Afrika.
Ik vroeg me af hoe het prijsniveau ongeveer ligt.
Wat kost bijv. een maaltijd?
Of een CD
Of een trui

Kortom, is het leven daar "goedkoper" of "duurder"?

en aan bakboord zwemmen haaien......
pi_1974016
ik vertrek over 3 weken naar zuid afrika en ik heb begrepen van familie die daar woont dat het veel goedkoper is. Zowel kleding als eten is voor onze begrippen goedkoop. Ik denk dat je de toeristische plekken moet mijden als je iets wilt kopen. Hierbij denk ik aan albert en victoria waterfront in kaapstad. Je hebt er een complete maaltijd voor 15 piek.
pi_1974143
Hier vind je misschien nog nuttige dingen: Kaapstad en Zuid Afrika
  dinsdag 23 oktober 2001 @ 05:11:56 #38
10110 NIels25
"You only live once, so l
pi_1979633
Ben er afgelopen jaar in januari geweest, en heb daar een top vakantie gehad. Wat een gaaf land is dat toch.

Eten is erg goedkoop, een goede maaltijd met een fles wijn kost je niet meer als een gulden of 15. Voor een 25 gulden zit je aan de kust een heerlijke kreeft te eten.

Ook in de touristische oorden is het eten goedkoop.

Drank is ook niet duur, duurste dat ik voor een baco betaalde was 3.50.

Entrees, Tol, Benzine, enz enz is ook goedkoop.

Veel plezier daar, het is echt super daar!!

pi_1992655
In Zuid Afrika ben ik precies een jaar geleden geweest en het viel me op dat het prijsniveau daar ongeveer 1/3 is van wat het hier is. Echt een aanrader dat land. Zelf ben ik 2 weken in Kaapstad geweest en daar hadden we een auto gehuurd, zijn we naar Knaysna gereden, langs de kust. Vriendelijke mensen ook, in het vliegtuig kwamen we al een Zuid Afrikaanse vrouw tegen die ons uitnodigde voor een 'braai', een Afrikaanse bbq op het strand. Ook is het taaltje eigenlijk best goed te verstaan.

Sorry, word weer een beetje enthousiast als ik er weer over nadenk.

Groet,

S.

A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
pi_1995212
Eten in Zuid-Afrika is echt heel goedkoop! En ontzettend lekker! Alles wat hier 1 gulden kost, kost daar 1 rand en de rand is nu ongeveer 25 cent, dus reken maar uit! (dit geldt dan voor levensmiddelen en eten).
In restaurants zien de menukaarten er hetzelfde uit, alleen staat er daar voor de prijs een R en geen FL bijna 4x goedkoper dus!!!
  woensdag 24 oktober 2001 @ 23:34:15 #41
15179 Toebroodjie
How`s it hanging?
pi_1995249
quote:
Op maandag 22 oktober 2001 17:30 schreef TheHolyOne het volgende:
In Januarie vertrek ik naar Zuid-Afrika.
Ik vroeg me af hoe het prijsniveau ongeveer ligt.
Wat kost bijv. een maaltijd?
Of een CD
Of een trui

Kortom, is het leven daar "goedkoper" of "duurder"?


Leuk onderwerp aangesneden Ben ik ook wel benieuwd naar, daar ik eind volgend jaar er weer eens na toe wil na 17 jaar er niet meer geweest te zijn (7 jaar gewoond)
FourX Bitter
  donderdag 25 oktober 2001 @ 10:52:29 #42
10110 NIels25
"You only live once, so l
pi_1998248
Ik wil ook terug......
pi_2754681
Wie is er weleens in het Kruger Park geweest?
Wat vond je er van? Hoe was je reis georganiseerd?

Ik over 18 dagen vertrek ik naar Zuid-Afrika en blijf ik daar 3 maanden, in die 3 maanden wil ik zeker het Kruger Park bezoeken, en ik heb daar ongeveer 1 week de tijd voor.
hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Tips graag!

Alvast bedankt!

en aan bakboord zwemmen haaien......
pi_2754829
Ik ken meerdere mensen die daar geweest zijn, sommige een een week, sommige veel korter, maar allemaal de meest fanastiche verhalen en foto's. Voor een deel van het Kruger Park moet je geloof ik ingeent worden tegen Malaria

Heel Veel Plezier,
Golfen

pi_2754960
Thnx, ingeent hoeft ni, je krijgt tabletten mee van de GGD die je moet slikken als je in dat gebied zit en ff daarna...
en aan bakboord zwemmen haaien......
  woensdag 9 januari 2002 @ 16:56:56 #46
930 Kimmie
mikro-zacht
pi_2758543
Ik vond het zelf een veredelde dierentuin, maar het slapen in de tentjes daar was eigenlijk wel heel erg leuk en heb natuurlijk wel de big five gezien! Werd alleen een beetje kriegel van die opschepperige mensen van hoe dichtbij ze alles wel niet gezien hadden
Alles was georganiseerd, ik ging in mijn eentje met een groepje van 11 mee.
fake a dream
pi_2801795
Ik ben er ongeveer 5 jaar geleden geweest. Was mijn eerste safari ervaring, Ik vond het echt supper cool. Het is niet nodig om georganiseerd te gaan, je kunt heel makkelijk een autootje huren en zelf rondrijden en net buiten de parken zijn genoeg hostels waar je voor niet al te veel geld kan slapen. Zeker een aanrader, altijd doen!!!
pi_3093098
Ik ben van plan in september/oktober met vakantie naar Zuid-Afrika te gaan. Wie is er geweest? Wat zijn hoogtepunten en hoe is het daar?
Met mijn gedachten ergens anders ben ik altijd overal
  vrijdag 8 februari 2002 @ 13:40:25 #49
21558 maximuts
, the return of
pi_3093248
Ik ben er geweest, 15 jaar lang. Voordat ik hier heen ben verhuisd.

Top land, alleen blij dat ik er nu weg ben Het is daar nu super onveilig.
Natuur is echt super! Taal vind men hier wel grappig, makkelijk te praten.

iemand nog een linkermuisknopklikonderdeelrechtsgedraaideschroefje over voor mij?
  vrijdag 8 februari 2002 @ 14:16:05 #50
989 Jeromar
Trots op NL (Bijna altijd)
pi_3093695
Ben er in November vorig jaar geweest...
Vooral in de omgeving Kaapstad..
Vraag maar raak, dan kijk ik wel of ik een antwoord voor je heb...
Je moet niks!
pi_3093976
Bedankt, hier komen wat van mijn vragen:

Heb je een georganiseerde reis gemaakt of ben je op eigen gelegenheid gegaan?

Wat zijn naast Kaapstad bezienswaardgheden? Ben jein het Krugerpark geweest? Zo ja is dit echt de moeite waard?

Met mijn gedachten ergens anders ben ik altijd overal
pi_3106905
ik heb 4 jaar in zuidelijk afrika gewoont, ook veel gereist in zuid afrika, namibie, zimbabwe, mozambique. ik zou eigenlijk op eigen gelegenheid gaan, maar dan moet je je wel goed voorbereiden.
kruger park is wel leuk maar het is een van de bekendere wildparken, dus je hebt daar al snel een soort dierentuin effect vergeleken met andere parken (zoals bv Etosha in Namibie, dat is pas echt), voorbeeld hiervan is dat in kruger de wegen geasfalteerd zijn en dat het stikt van de toeristen in van die toeristenconvooien.
verder kan ik je aanraden om gewoon een berg van die boeken over zuidelijk afrika te kopen en maar eens te kijken wat er zoal te doen is, en dan een plan maken. neem voor alles vooral de tijd, er is nl zo veel te doen.
maargoed... succes dan maar
pi_3142244
Is er nu verder NIEMAND in Zuid-Afrika geweest?
Met mijn gedachten ergens anders ben ik altijd overal
pi_3156292
O ja, maar ik heb m'n verhaal al in 3 andere topics gezet geloof ik!! Search maar ff op Zuid afrika!
  donderdag 14 februari 2002 @ 08:25:47 #55
989 Jeromar
Trots op NL (Bijna altijd)
pi_3158881
quote:
Op vrijdag 08 februari 2002 14:37 schreef Lottie het volgende:
Bedankt, hier komen wat van mijn vragen:

Heb je een georganiseerde reis gemaakt of ben je op eigen gelegenheid gegaan?

Wat zijn naast Kaapstad bezienswaardgheden? Ben jein het Krugerpark geweest? Zo ja is dit echt de moeite waard?


Ik ben gewoon (ongeorganiseerd) gegaan. Ik heb alleen bij Kaapstad in de buurt gezeten.
Bezienswaardigheden in Kaapstad?
Tafelberg,
Robbeneiland
Obs,
Greenpoint,
Waterfront

Bij Kaapstad?
Alle stranden,
Knysna,
Hermanus (Walvissen/Haaien),
Kaap de goede hoop,
Winecountry (Stellenbosch, Franshoek),

Je moet niks!
  donderdag 14 februari 2002 @ 10:52:31 #56
10110 NIels25
"You only live once, so l
pi_3159875
Wat een fantastisch land is ZA. Ben er vorig jaar geweest in december/januari. En ik zou graag terug gaan.

Mijn Highligts:

Itala game reserve (is nationaal park, stuk kleiner als kruger, maar wel met dezelfe dieren (uitgezonderd de tijger) Het is kleiner, maar je hebt veel meer kans om wat te zien, dat hoeft niet altijd in Kruger)

Addo Elaphant (ook een nationaal olifanten park, ligt ergens bij port elizabeth in de buurt)

Swaziland, is een zelfstandig landje aan de grens van zuid afrika, zeker de moeite waard, errug mooi en gezellig.

Bouldersh Beach (denk het kleinste nationale park is een penguin strand vlakbij kaapstad in de buurt. heb daar twee dagen geslapen, en ja was erg leuk)

Township tour (gedaan in Kaapstad, heel erg interessant, je leert veel over de geschiedenis van kaapstad en zuid afrika, en je wordt ook nog even met je neus op de feiten van apartheid gedrukt, zeker de moeite waard!)

Shoppen in Kaapstad, heb nog nooit zo'n mooi winkelcentrum als de canalwalk in Kaapstad gezien, is het grootste winkelcentrum van afrika, echt fantastisch

De wijngaarden van stellenbosch
De kusten tussen port elizabeth en kaapstad
het parlement in pretoria
het voortrekkers monument in pretoria
de fantastiche drankensbergen
de tafelberg in kaapstad

en veel en veel meer! Ben er 3 weken geweest met een huurauto, heb me geen moment onveilig gevoeld. Mensen overdrijven maar al te vaak dat het daar gevaarlijk is, OK, je moet wel opletten, geen goud dragen en niet alleen savonds de straat op!

Het andere leuke van het land is dat alles mega goedkoop is, goed eten doe je voor een euro of 5 en een heerlijke kreeft eet je weg voor rond de 12 euro. Goede fles wijn bij je eten? voor 3 euro weet je alles!

Veel Plezier!

pi_3183087
Hallo!

Ik schrijf deze reply vanuit Cape Town!
Ik zit er voor 3 maanden, 1,5 maand vrijwilligerswerk, 1,5 maand rondreizen. Zit er inmiddels 3 weken en het is echt een heerlijk land!

Het weer is momenteel heerlijk, achter in de 20 graden
(September is wel koud hoor, je kan beter december-februari gaan).

het land is indd cheap, net nog een 0,5 liter cola gekocht bij een toko voor R3 (= ¤ 0.30).

De mogelijkheden voor backpackers zijn enorm goed, veel hostels (goedkoop) goeie busdiensten enzo, dus je komt overal en overal goedkoop.

Tot nu toe heb ik alleen nog de gebruikelijke dingen op de Westkaap gezien (cape point, robbeneiland, stellenbosch), maar das echt de moeite waard, je moet ook echt een Township tour doen! ga je toch met hele andere ogen naar de wereld kijken.

Ik ga nu naar Clifton beach (wel koud water)!

Ciao!


PS ik zal als ik meer tijd heb en/of terug ben een wat uitgebreider verslag doen.

en aan bakboord zwemmen haaien......
pi_3758179
Ja het is eindelijk rond:

Voor de 4e keer Zuid Afrika komende zomer:

- Eerst een weekje thuis bij de ouders van mijn vriend in Pretoria (lekker goedkoop kleren shoppen in Menlyn (groot winkelcentrum)
- Vervolgens richting Kruger Park waar we 5 dagen zullen verblijven in Letaba en Lower Sabie.
- Vervolgens naar Gods Window, Bourke's Luck Potholes, Blyde River Canyon, watervallen enz enz.
- Dan richting Zuiden (KwaZulu Natal) naar een aantal wildreservaten aldaar.
- Vervolgens naar de oostkust, St. Lucia.
- Dan naar Zululand
- Vervolgens nog een aantal dagen aan het strand aan de Dolphins Coast (iets ten noorden van Durban).

Ik heb er hartstikke zin in, we gaan 4 weken. Dit keer gaan mijn ouders voor de eerste keer ook mee! Dan zien ze eens waar mijn vriend vandaan komt

Een aantal dingen van bovenstaande heb ik al gezien (Kruger Park en Mpumalanga), maar ik ben zeer benieuwd naar St. Lucia etc! Iemand daar weleens geweest?

pi_3758399
ik kom net terug.
ik wil wel wat foto's hier plaatsen als iemand mij een url geeft voor een pic server.
ik heb net op mediamonc picserv gekeken alleen zonder succes.
zuid afrika was te gek.
Nederland gaat naar de klote.
  † In Memoriam † maandag 8 april 2002 @ 11:46:33 #60
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_3758650
quote:
Op maandag 08 april 2002 10:38 schreef inkie1010 het volgende:
Ja het is eindelijk rond:

Voor de 4e keer Zuid Afrika komende zomer:

- Eerst een weekje thuis bij de ouders van mijn vriend in Pretoria (lekker goedkoop kleren shoppen in Menlyn (groot winkelcentrum)
- Vervolgens richting Kruger Park waar we 5 dagen zullen verblijven in Letaba en Lower Sabie.
- Vervolgens naar Gods Window, Bourke's Luck Potholes, Blyde River Canyon, watervallen enz enz.
- Dan richting Zuiden (KwaZulu Natal) naar een aantal wildreservaten aldaar.
- Vervolgens naar de oostkust, St. Lucia.
- Dan naar Zululand
- Vervolgens nog een aantal dagen aan het strand aan de Dolphins Coast (iets ten noorden van Durban).

Ik heb er hartstikke zin in, we gaan 4 weken. Dit keer gaan mijn ouders voor de eerste keer ook mee! Dan zien ze eens waar mijn vriend vandaan komt

Een aantal dingen van bovenstaande heb ik al gezien (Kruger Park en Mpumalanga), maar ik ben zeer benieuwd naar St. Lucia etc! Iemand daar weleens geweest?


Ik zal eens gaan zoeken in het reisdagboek van 20 jaar geleden want toen ben ik naar St.Lucia geweest! Maar waar is dat reisdagboek??

Lower Sabie zijn we 4 jaar geleden geweest! Gods Windows is prachtig! schitterende uitzichten! Potholes zijn waanzinnig mooi ongelooflijk wat een kracht de natuur heeft!

Mpumalaga.. Pilgrims Rest met een gezellige pub met (toen)Johnny als eigenaar; mocht je daar ooit terecht komen drink dan een Pegasus op mijn gezondheid!! Omdat wij vrienden van zijn vrienden waren nam hij ons mee op een dagtocht naar plekken die zo mooi waren dat het met geen pen te beschrijven is.

Als ik ooit weer eens geld heb dan....

Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_3758679
Ik heb nog steeds de wens om ooit een keer van Kaapstad naar Nairobi te reizen. Zucht, wanneer gaat dat ooit gebeuren.......
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  dinsdag 9 april 2002 @ 23:10:34 #62
15179 Toebroodjie
How`s it hanging?
pi_3779467
Ik heb 7 jaar in Zuid Afrika gewoond, in de buurt van Kaapstad. Ik heb verder weinig om hier aan toe te voegen
Mocht je meer willen weten dan zie ik het wel. Veel plezier iig!
FourX Bitter
pi_3843118
Ik zit NU in St. Lucia en ik heb net wat krokodillen en nijlpaarden gespot. De natuur is hier schitterend maar het plaatsje zelf is doods (maar dat maakt verder niet uit).

Ik ben in Cape Town begonnen en ben langs de kust aan het trekken om via het krugerpark in J'burg te eindigen.

Het onbetwiste hoogtepunt voor mij is toch wel Coffee Bay, in de Transkei, echt een aanrader.

Als ik terug ben, over 2 weken, zal ik wel een uitgebreider verslag geven als je dat wilt.

Ciao,
Len

en aan bakboord zwemmen haaien......
  dinsdag 16 april 2002 @ 20:23:43 #64
10110 NIels25
"You only live once, so l
pi_3856269
Ik krijg heimwee!!!

maar gelukkig mag ik volgende week naar Kenya, kijken of het daar net zo mooi is

Ik post hier zeker een verslag in dit forum!

pi_4939249
Over 6 dagen is het zover, dan vertrek ik voor de 4e keer naar Zuid-Afrika! Ik heb er heel veel zin in. Dit keer blijven we de eerste week in Pretoria (bij de ouders van mijn vriend) daarna vertrekken we richting Magoebaskloof, Kruger Park (kampen Letaba en Lower Sabie) en Mpumalanga (Drie rondavels, Blyde river canyon enz), daarna richting St Lucia wetlands, nog 2 wildparken in Natal en de Dolphin Coast. In totaal ben ik er dan ongeveer 4 weken.

Wie weet zal ik hier nog een berichtje vanuit ZA plaatsen over mijn avonturen!

Het enige waar ik (zoals altijd) tegenop zie is het vliegen.... het is dat het moet maar ik vind vliegen echt niet fijn!!!

pi_4939269
Klinkt leuk heel leuk.

Veel plezier

  dinsdag 9 juli 2002 @ 09:32:13 #67
4681 kasper
Pecunia non olet
pi_4939274
En de dieren op de kinderboerderij dan?
Zwarte Piet, wie kent 'm niet?
pi_4939285
quote:
Op dinsdag 09 juli 2002 09:32 schreef kasper het volgende:
En de dieren op de kinderboerderij dan?
Ja dat moet ik vanmiddag ff regelen dat er iemand 4 weekjes op ze wil passen!!
pi_4939471
ZA... voor de 4e keer? en het bored je nog steeds niet?
...misschien ook maar eens een keer die kant op gaan :-p
Is het ZOOOOOOOOO leuk?

mijn vakantie zit er %$##$^al bijna op... nog 11 daagies!!
alhoewel 7 weken K*T-weer toch eigenlijk wel genoeg is...
...
Klinkt wel raar;ik kom naar Nederland op vakantie om "äf te koelen" ( en drop te eten,...wat ze dus in India niet hebben )

pi_4939566
quote:
Op dinsdag 09 juli 2002 10:07 schreef D_Who het volgende:
ZA... voor de 4e keer? en het bored je nog steeds niet?
...misschien ook maar eens een keer die kant op gaan :-p
Is het ZOOOOOOOOO leuk?

mijn vakantie zit er %$##$^al bijna op... nog 11 daagies!!
alhoewel 7 weken K*T-weer toch eigenlijk wel genoeg is...
...
Klinkt wel raar;ik kom naar Nederland op vakantie om "äf te koelen" ( en drop te eten,...wat ze dus in India niet hebben )


Tja dat ik er voor de vierde keer heen ga heeft natuurlijk ook ermee te maken dat mijn vriend Zuid-Afrikaans is en z'n familie daar nog woont,maar ondanks dat, dat land 'bored' me dus echt niet! Ik heb nog steeds niet alles van het land gezien en ik ben 'verslaafd' aan Kruger Park. De rust die je daar vindt, tussen de wilde dieren.... geweldig!!!

Dit keer zijn er een paar dingen die ik al gezien heb, zoals mpumalanga en Kruger Park, maar de oostkust en st lucia is weer helemaal nieuw voor me!

  vrijdag 2 augustus 2002 @ 16:01:32 #71
16801 Orkaantje
I aM an Evil MotherFucker
pi_5243458
Ik wil volgend jaar naar Zuid Afrika is er iemand die m ij kan vertellen of dit leuk is en wie is er al geweest en kan me iets aanraden??

Alvast bedankt


Kaapstad here we come

Liefde is het eerste sprookje wat eindigt met er was eens
pi_5243592
Ik ben er van de winter 3 maanden geweest waarvan bijna 2 maanden in Kaapstad. Het is echt zwaar cool. Mooie stranden, leuk uitgaan, aardige mensen, zwaar cheap. Verder ben ik in Jeffry's Bay (surfers mekka), Coffee Bay (het absolute hoogtepunt), Drakensbergen, Durban, St. Lucia, Swaziland en 't Krugerpark geweest.

Echt een toptijd gehad!

en aan bakboord zwemmen haaien......
pi_5243601
Maar als je even de search gebruikt zul je topics vinden waar meer uitgebreidere (o.a. van mij) informatie instaat.
en aan bakboord zwemmen haaien......
  vrijdag 2 augustus 2002 @ 16:57:03 #74
16801 Orkaantje
I aM an Evil MotherFucker
pi_5244153
Onwijs bedankt dude genoeg leesvoer

kga er eens even doorheen snuffelen

**thanx**

Liefde is het eerste sprookje wat eindigt met er was eens
pi_5261765
Ik zit nu in ZA! Ben net terug in Pretoria na onze rondreis: Pretoria - Magoebaskloof - Eiland - Letaba (Kruger Park) - Lower Sabie (krugerpark) - Graskop - Badplaas - Hluhluwe (Bonamanzi en Hluhluwe Umfolozi) - St Lucia wetlands - Ballito (Dolphin Coast)
en het was geweldig! Donderdagavond vlieg ik weer terug naar Amsterdam. Ik zal binnenkort een reisverslagje posten
pi_6062344
Hallo allemaal.

Ben een tijd terug in Zuid-Afrika geweest voor een half jaar en een verschrikkelijk mooie tijd gehad daar!!

Nu ben ik semtimenteel bezig op verschillende manieren Suid Afrikaanse dingen te vinden. Ik wist al dat Stef Bos bekend was in SA en ik heb ook een cd van hem waarop hij Zuid-Afrikaans zingt met onder andere Koos Kombuis.

Zijn er mensen die weten of er andere dingen te vinden zijn (Muziek, Verhalen, Filmpjes, Foto's) die een band hebben met zowel Nederland als Zuid-Afrika, dus de combinatie daarvan.

Mag in Nederlands, Zuid-Afrikaans of Engels.

G E W O O N G E E N G O E D E O N D E R T I T E L E N S I G N A T U R E I E M A N D N O G T I P S D A A R V O O R ? ? ?[BR]D I T I S T R O U W E N S W E L V E R D O M D E F U C K I N G I R R I T A T I N G Z O O M D I T T E L E Z E N D A T B E S E F I K !
pi_6062540
Op deze site kun je allerlei zuid-afrikaanse producten zoals biltong enz enz kopen in Nederland!!
Mijn vriend is Zuid-Afrikaan en mist dus ook veel van zijn land en ik ben er ook al 4 keer geweest dus mis ook sommige dingen...

Koeksisters, biltong, braaivleis, lekkere steaks, het weer, de ruimte, de natuur.....

pi_6063504
Er zijn al meerdere topics over Zuid-Afrika, maar ik zie niet echt een topic waar dit onder past. Ik laat het dus maar even open.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_6068379
He inkie1010,

Heb net de foto's bekeken op je site omdat ik de link onder in je post zag. Echt geweldig, goede kwaliteit ook.
De meeste plaatsen ben ik ook wel geweest.
Vind je het goed als ik wat foto's rip?

G E W O O N G E E N G O E D E O N D E R T I T E L E N S I G N A T U R E I E M A N D N O G T I P S D A A R V O O R ? ? ?[BR]D I T I S T R O U W E N S W E L V E R D O M D E F U C K I N G I R R I T A T I N G Z O O M D I T T E L E Z E N D A T B E S E F I K !
pi_6070581
quote:
Op woensdag 2 oktober 2002 09:54 schreef oostje het volgende:
He inkie1010,

Heb net de foto's bekeken op je site omdat ik de link onder in je post zag. Echt geweldig, goede kwaliteit ook.
De meeste plaatsen ben ik ook wel geweest.
Vind je het goed als ik wat foto's rip?


Zolang je ze niet voor een website ofzo gebruikt vind ik het prima
Maare dit is slechts een selectie, in totaal heb ik deze zomer zo rond de 400 foto's geschoten. Het blijft onwijs mooi elke keer weer!
Heb nu al weer zin het volgende Zuid-Afrika bezoek
pi_6115661
quote:
Op woensdag 2 oktober 2002 13:06 schreef inkie1010 het volgende:

[..]

Zolang je ze niet voor een website ofzo gebruikt vind ik het prima
Maare dit is slechts een selectie, in totaal heb ik deze zomer zo rond de 400 foto's geschoten. Het blijft onwijs mooi elke keer weer!
Heb nu al weer zin het volgende Zuid-Afrika bezoek


Heb ook even naar de foto's gekeken, is echt heel erg mooi daar ja!!!!!
Maar toch houden wij het nog bij Turkije!
  zaterdag 12 oktober 2002 @ 21:56:04 #82
15179 Toebroodjie
How`s it hanging?
pi_6250582
Zuid Afrika heb ik 7 jaar gewoond. Ik ben zelf lid van SAW "south africans worldwide". Daar staat heel veel informatieve info op. Wellicht dat je daar wat aan hebt, sucess!
FourX Bitter
pi_6250714
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 21:56 schreef Toebroodjie het volgende:
Zuid Afrika heb ik 7 jaar gewoond. Ik ben zelf lid van SAW "south africans worldwide". Daar staat heel veel informatieve info op. Wellicht dat je daar wat aan hebt, sucess!
www.saw.co.za is dat dus!
  zaterdag 12 oktober 2002 @ 22:04:24 #84
15179 Toebroodjie
How`s it hanging?
pi_6250736
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 22:02 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

www.saw.co.za is dat dus!


idd! Hele handige site voor (ex)Zuidafrikanen met heimwee naar dit prachtige land


[edit] quotje gefixt[/edit]

[Dit bericht is gewijzigd door Liejannuh op 12-10-2002 22:19]

FourX Bitter
  † In Memoriam † zaterdag 12 oktober 2002 @ 22:06:46 #85
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_6250765
* just me gaat weer eens video's bekijken van bezoek aan Zuid-Afrika 20 jaar geleden en in 1999
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
  woensdag 16 oktober 2002 @ 17:06:35 #86
10110 NIels25
"You only live once, so l
pi_6314877
Ben er in begin 2001 geweest en was echt fantastisch! Zou zo terug gaan, kan het ook iedereen aan raden, want je hebt daar dus werkelijk alles.
pi_7264541
Ik ga over 2 weken naar Zuid-Afrika.
Wie kan me vertellen wat voor adapter ik nodig heb zodat ik mijn batterijen oplader van mijn digitale camera kan opladen in de stopcontacten in het hotel?

En waar koop ik zo'n adapter?

pi_7265545
quote:
Op woensdag 11 december 2002 10:49 schreef schwa78 het volgende:
Ik ga over 2 weken naar Zuid-Afrika.
Wie kan me vertellen wat voor adapter ik nodig heb zodat ik mijn batterijen oplader van mijn digitale camera kan opladen in de stopcontacten in het hotel?

En waar koop ik zo'n adapter?


Hmmm ik heb geloof ik gewoon dat oplaadding daar in het stopcontact geduwd enne dat ging gewoon goed??
  woensdag 11 december 2002 @ 11:44:26 #89
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_7265575
Ik zit erover te denken er een half jaar heen te gaan. Is daar een beetje werk te vinden?
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
pi_7266425
quote:
Op woensdag 11 december 2002 11:44 schreef Ludwig het volgende:
Ik zit erover te denken er een half jaar heen te gaan. Is daar een beetje werk te vinden?
Op de site van de joho companie staat wat over werken in zuid-afrika. URL: http://www.joho.nl

succes!

  woensdag 11 december 2002 @ 14:33:26 #91
34481 travelman
What's goin' on?!
pi_7269150
hey...toevallig...ik vertrek over drie weken naar Afrika en ben begin februari in Kaap stad....cu there....!!!...

[Dit bericht is gewijzigd door travelman op 11-12-2002 15:53]

pi_7274355
quote:
Op woensdag 11 december 2002 14:33 schreef travelman het volgende:
hey...toevallig...ik vertrek over drie weken naar Afrika en ben begin februari in Kaap stad....cu there....!!!...
Goh iedereen in 2003 naar ZA ??
Ik ga zelf in Feb...maar zit niet in de steden...hooguit 1 dag in Pretoria..
voor de rest in een tentje in de jungle...dus bijna iedere dag een "braai"
lekker !!
Ga daar safari's doen..duiken etc etc..
Is in de provincie Kwazulu Natal...in de Jungle bij de kust.
Iemand daar ervaring mee ??
  woensdag 11 december 2002 @ 19:22:52 #93
34481 travelman
What's goin' on?!
pi_7275469
Kwazulu Natal is zeker de moeite waard...ik ben er met 2 jaar geleden voor 3 weken geweest....echt mooi hoor...lekker relaxed...betaalbaar....
pi_7275827
quote:
Op woensdag 11 december 2002 19:22 schreef travelman het volgende:
Kwazulu Natal is zeker de moeite waard...ik ben er met 2 jaar geleden voor 3 weken geweest....echt mooi hoor...lekker relaxed...betaalbaar....

Ik ga met een aantal mensen in een tentenkamp zitten daar dus is zeg maar all inclusive. Want de eerste "winkel" is op 20 km afstand door jungle rijden...winkelen is er dus niet bij (gelukkig)
Ik ga echt voor flora en fauna......wil veel beesten zien en mooie natuur....geen souvenier winkels
Lekker de jungle in en duiken en 's avonds kampvuur en op tijd bed in....heerlijk..
Ga mijn verjaardag daar ook vieren dus zal gezellie worden...braai..kampvuur...jungle....beter !!
pi_7276971
quote:
Op woensdag 11 december 2002 19:36 schreef Tigress74 het volgende:

[..]

Ik ga met een aantal mensen in een tentenkamp zitten daar dus is zeg maar all inclusive. Want de eerste "winkel" is op 20 km afstand door jungle rijden...winkelen is er dus niet bij (gelukkig)
Ik ga echt voor flora en fauna......wil veel beesten zien en mooie natuur....geen souvenier winkels
Lekker de jungle in en duiken en 's avonds kampvuur en op tijd bed in....heerlijk..
Ga mijn verjaardag daar ook vieren dus zal gezellie worden...braai..kampvuur...jungle....beter !!


Welk reservaat is dat? Ik ben van de zomer in Bonamanzi geweest en Hluhluwe Umfolozi, errug mooi, maar er zijn er daar zoveel!
  woensdag 11 december 2002 @ 20:17:30 #96
34481 travelman
What's goin' on?!
pi_7276992
ik zit waarschijnlijk rond maart/april in Kwazulu Natal...ongeveer 100 km onder Durban bij Port Shepstone..lekker eten, beetje duiken, lekker stappen....aaaah that's life....
pi_7277092
quote:
Op woensdag 11 december 2002 20:17 schreef travelman het volgende:
ik zit waarschijnlijk rond maart/april in Kwazulu Natal...ongeveer 100 km onder Durban bij Port Shepstone..lekker eten, beetje duiken, lekker stappen....aaaah that's life....
Heee ben ik ook geweest! Ik zat tussen Port Shepstone en Port Edward!
  woensdag 11 december 2002 @ 20:56:27 #98
34481 travelman
What's goin' on?!
pi_7278041
hey, waar ben je geweest dan...???...
pi_7278414
quote:
Op woensdag 11 december 2002 20:16 schreef inkie1010 het volgende:

[..]

Welk reservaat is dat? Ik ben van de zomer in Bonamanzi geweest en Hluhluwe Umfolozi, errug mooi, maar er zijn er daar zoveel!


Ik ga ook naar Hluhluwe
  maandag 5 mei 2003 @ 20:03:54 #100
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_10229016
Iemand ervaring met vakantie hebben daar?

Ziet er erg aanlokkelijk uit (ja, ik ben nog in de mood. ).


http://sun-city-south-africa.go2africa.com/

Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  FOK!fossiel maandag 5 mei 2003 @ 20:06:47 #101
8443 cptmarco
it's captain...
  maandag 5 mei 2003 @ 20:12:31 #102
52090 nemesis_
I'm your enemy!!
pi_10229243
ik heb geen ervaring met Sun City, wel met Zuid-Afrika
echt een fantastisch mooi land
heel veel verschillende culturen en landschappen
Ook een cookie?
pi_10231262
Ik ken alleen het liedje...
  dinsdag 6 mei 2003 @ 23:16:26 #104
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_10260367
Als je van gokkende bejaarden en cynische rijken houdt moet je er zeker heen gaan. Ik ben er zelf 1x geweest, ongeveer 10 jaar geleden, en ik vond het echt vreselijk (hoewel ik het zwembad met superglijbanen toen wel te gek vond). Het is idd het Las Vegas van Zuid Afrika; midden in de woestijn is een enorm oord uit de grond gestampt met kitscherige hotels, een casino en een zwemparadijs. Afgezien van het feit dat het heel erg duur is, is de apartheid daar allerminst afgeschaft (al geldt dat voor meer plaatsen in ZA); de zwarten hebben lagere, dienende beroepen en worden als stront behandeld door de verveelde bezoekers.
Nee, als je van plan bent om naar Zuid Afrika te gaan, wat natuurlijk een zeer goed plan is, zijn er veel mooiere en leukere plaatsen dan Sun City om te bezoeken. Kaapstad, Krugerpark, Drakensbergen, de Gardenroute langs de kust . Sun City (en Durban) zou ik echt mijden, het heeft niets bijzonders. Als je naar zo'n soort gebeuren wil kun je net zo goed naar Eurodisney. Of naar het echte Vegas, da's tenminste geen surrogaat.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
pi_10326328
Kaapstad Rules!

Daar moet je echt heen en dan inderdaad vanuit Kaapstad de GardenRoute of een deel daarvan, echt heeeeeeeelemaal geweldig.
Verder nog veel meer te zien maar daar ben ik nog niet geweest...;(

Veel plezier!

  vrijdag 9 mei 2003 @ 19:11:21 #106
4774 DuchessX
DuchessX
pi_10326373
Oeh ik voel alweer reiskriebels komen opzetten...Zuid-afrika wil ik ook nog eens bekijken
#geen
  dinsdag 13 mei 2003 @ 15:26:02 #107
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_10400556
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 23:16 schreef Svyatagor het volgende:
Als je van gokkende bejaarden en cynische rijken houdt moet je er zeker heen gaan. Ik ben er zelf 1x geweest, ongeveer 10 jaar geleden, en ik vond het echt vreselijk (hoewel ik het zwembad met superglijbanen toen wel te gek vond). Het is idd het Las Vegas van Zuid Afrika; midden in de woestijn is een enorm oord uit de grond gestampt met kitscherige hotels, een casino en een zwemparadijs. Afgezien van het feit dat het heel erg duur is, is de apartheid daar allerminst afgeschaft (al geldt dat voor meer plaatsen in ZA); de zwarten hebben lagere, dienende beroepen en worden als stront behandeld door de verveelde bezoekers.
Nee, als je van plan bent om naar Zuid Afrika te gaan, wat natuurlijk een zeer goed plan is, zijn er veel mooiere en leukere plaatsen dan Sun City om te bezoeken. Kaapstad, Krugerpark, Drakensbergen, de Gardenroute langs de kust . Sun City (en Durban) zou ik echt mijden, het heeft niets bijzonders. Als je naar zo'n soort gebeuren wil kun je net zo goed naar Eurodisney. Of naar het echte Vegas, da's tenminste geen surrogaat.
Kijk, dat is een helder verhaal.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_10406221
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 23:16 schreef Svyatagor het volgende:
Als je van gokkende bejaarden en cynische rijken houdt moet je er zeker heen gaan. Ik ben er zelf 1x geweest, ongeveer 10 jaar geleden, en ik vond het echt vreselijk (hoewel ik het zwembad met superglijbanen toen wel te gek vond). Het is idd het Las Vegas van Zuid Afrika; midden in de woestijn is een enorm oord uit de grond gestampt met kitscherige hotels, een casino en een zwemparadijs. Afgezien van het feit dat het heel erg duur is, is de apartheid daar allerminst afgeschaft (al geldt dat voor meer plaatsen in ZA); de zwarten hebben lagere, dienende beroepen en worden als stront behandeld door de verveelde bezoekers.
Nee, als je van plan bent om naar Zuid Afrika te gaan, wat natuurlijk een zeer goed plan is, zijn er veel mooiere en leukere plaatsen dan Sun City om te bezoeken. Kaapstad, Krugerpark, Drakensbergen, de Gardenroute langs de kust . Sun City (en Durban) zou ik echt mijden, het heeft niets bijzonders. Als je naar zo'n soort gebeuren wil kun je net zo goed naar Eurodisney. Of naar het echte Vegas, da's tenminste geen surrogaat.
Plekken "zonder apartheid" in Zuid-Afrika kun je beter mijden, vanwege de enorme criminaliteit daar.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_10407955
Als je dan in Zuid-Afrika bent zou ik zeker niet naar Sun City gaan. Je kunt veel beter naar wildreservaten gaan of Kaapstad, Kaap de goede hoop en de gardenroute!

Sun City is nou niet bepaald Zuid-Afrikaans!

  dinsdag 13 mei 2003 @ 21:25:10 #110
37304 oostje
KWEETNU
pi_10409735
Nog steeds
G E W O O N G E E N G O E D E O N D E R T I T E L E N S I G N A T U R E I E M A N D N O G T I P S D A A R V O O R ? ? ?[BR]D I T I S T R O U W E N S W E L V E R D O M D E F U C K I N G I R R I T A T I N G Z O O M D I T T E L E Z E N D A T B E S E F I K !
  woensdag 14 mei 2003 @ 08:49:34 #111
37305 BushRanger
in Wellington
pi_10416169
Op wat voor manier reizen jullie rond als jullie in Zuid-Afrika zijn?
  woensdag 14 mei 2003 @ 11:49:14 #112
29393 MK9
in BKK
pi_10419666
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 08:49 schreef BushRanger het volgende:
Op wat voor manier reizen jullie rond als jullie in Zuid-Afrika zijn?
Ben ik ook benieuwd naar. Zijn de busverbindingen e.d. goed, kost het huren van een auto veel, etc.?

Tevens ben ik benieuwd of ZA een duur land is om voor langere tijd (half jaar) in rond te reizen?

Alvast bedankt!

...Not all those who wander are lost...
pi_10435684
Als je een half jaar of langer blijft raad ik je aan daar een auto te kopen. Dat is het meest veiligst en handig ook. Benzine is ongeveer 3 keer zo goedkoop als hier.
G E W O O N G E E N G O E D E O N D E R T I T E L E N S I G N A T U R E I E M A N D N O G T I P S D A A R V O O R ? ? ?[BR]D I T I S T R O U W E N S W E L V E R D O M D E F U C K I N G I R R I T A T I N G Z O O M D I T T E L E Z E N D A T B E S E F I K !
  donderdag 15 mei 2003 @ 09:45:15 #114
41668 Tigress74
*dorpsoudste*
pi_10442680
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 21:57 schreef oostje het volgende:
Als je een half jaar of langer blijft raad ik je aan daar een auto te kopen. Dat is het meest veiligst en handig ook. Benzine is ongeveer 3 keer zo goedkoop als hier.
ik weet nog dat ze stonden te klagen over de bezine prijzen daar...totdat ik vertelde wat wij moesten betalen ...toen waren ze opeens stil...idem voor sigaretten trouwens die zijn ook onwijs goedkoop...

Ik ben in Sodwana geweest en heb daar 2 weken in een tentje gezeten in de rimboe...duikbrevet gehaald en veel parken in de buurt bezocht...ik vond het land waanzinnig mooi ....de mensen op zich vriendelijk...(wel van alles gejat daar en echt dingen zonder waarde op zich) ..heb alleen Pretoria 1 dag gezien maar dat vond ik minder...de sfeer is niet echt relaxed daar . Kwam waarschijnlijk ook omdat tijdens mijn vakantie de vrouw van een van de mensen daar was neergeschoten na inbraak in hun huis en als je daar zit dan is het ff minder.....maar nogmaals het land waanzinnig !! mensen gaaf...sfeer in de steden minder (Johannesburg schijnt het ergst te zijn maar zal ook wel weer afhankelijk zijn waar je zit)

Als ik de kans krijg ga ik zeker nog een keer terug...wat je daar allemaal aan dieren ziet..zo gaaf !!
En 's avonds een braai bij een kampvuur....midden in de rimboe...kijk dat is voor mij een top vakantie

  donderdag 15 mei 2003 @ 14:20:21 #115
37305 BushRanger
in Wellington
pi_10449703
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 21:57 schreef oostje het volgende:
Als je een half jaar of langer blijft raad ik je aan daar een auto te kopen. Dat is het meest veiligst en handig ook. Benzine is ongeveer 3 keer zo goedkoop als hier.
Dat is wel een manier van reizen die mijn voorkeur zou hebben, maar is het redelijk veilig? Ik ben in 1999 drie weken in Kaapstad en omgeving geweest en heb daar ook alleen rondgefietst, maar ik vond dat er soms een aardig geladen sfeer was. En als je de verhalen van de lokale bevolking hoort, dan is het ook niets anders dan moorden en roven, grote hekken rond de huizen en vrouwen en kinderen binnen als het donker is. Ik zou graag nog een keer terug gaan, om ook landinwaarts te gaan kijken, maar ik reis meestal alleen (ten minste niet in reisgezelschap) en ik vraag me af hoe veilig het is om dat te doen.
  donderdag 15 mei 2003 @ 15:46:47 #116
41668 Tigress74
*dorpsoudste*
pi_10452397
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 14:20 schreef BushRanger het volgende:

[..]

Dat is wel een manier van reizen die mijn voorkeur zou hebben, maar is het redelijk veilig? Ik ben in 1999 drie weken in Kaapstad en omgeving geweest en heb daar ook alleen rondgefietst, maar ik vond dat er soms een aardig geladen sfeer was. En als je de verhalen van de lokale bevolking hoort, dan is het ook niets anders dan moorden en roven, grote hekken rond de huizen en vrouwen en kinderen binnen als het donker is. Ik zou graag nog een keer terug gaan, om ook landinwaarts te gaan kijken, maar ik reis meestal alleen (ten minste niet in reisgezelschap) en ik vraag me af hoe veilig het is om dat te doen.


Ik ben zelf ook in het binnenland geweest. Sliep wel iedere nacht in hetzelfde tentje op dezelfde plek maar iedere dag aan het rondreizen geweest.
Ik had het geluk dat ik op prive terrein zat van een paar zuid-afrikanen
(stuk grond met een hekje en 4 tentjes echt )
en met diezelfde zuid-afrikanen iedere dag op stap ging.
Met mensen die in het land waar je zit wonen is DE manier om een land te zien in mijn ogen.
De sfeer is inderdaad niet altijd even prettig. Maar zoals in ieder land is het gewoon ogen open houden en als iets niet prettig voelt weggaan naar een andere plek.
De steden zijn erger dan erbuiten wat ik gemerkt heb.
Maar dan nog is het gewoon uitkijken wat je doet...dat is met alle reizen zo.
pi_10452647
Ik ga over twee weken voor het eerst naar Zuid-Afrika... Ik heb er super veel zin in en het lijkt me een geweldig land, zeker als ik bovenstaande posts lees... Ben ook zeker van plan véél foto's te maken!!
  donderdag 15 mei 2003 @ 15:59:58 #118
41668 Tigress74
*dorpsoudste*
pi_10452742
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 15:55 schreef Efez het volgende:
Ik ga over twee weken voor het eerst naar Zuid-Afrika... Ik heb er super veel zin in en het lijkt me een geweldig land, zeker als ik bovenstaande posts lees... Ben ook zeker van plan véél foto's te maken!!
Ik hoop dat als je een digitale camara hebt dat je een extra memorystick meeneemt..
Met 3 mensen hebben we geloof ik in totaal in 2 weken ruim 900 foto's gemaakt
Gelukkig 800 digitaal dus dan kan je lekker uitzoeken op je gemak zodra je thuis bent
pi_10452881
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 15:59 schreef Tigress74 het volgende:

[..]

Ik hoop dat als je een digitale camara hebt dat je een extra memorystick meeneemt..
Met 3 mensen hebben we geloof ik in totaal in 2 weken ruim 900 foto's gemaakt
Gelukkig 800 digitaal dus dan kan je lekker uitzoeken op je gemak zodra je thuis bent


Ik neem zeker een digitale camera mee! En speciaal voor deze reis een extra memorystick aangeschaft! Dus dat moet wel goed komen met die foto's!
  donderdag 15 mei 2003 @ 16:06:28 #120
41668 Tigress74
*dorpsoudste*
pi_10452913
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 16:05 schreef Efez het volgende:

[..]

Ik neem zeker een digitale camera mee! En speciaal voor deze reis een extra memorystick aangeschaft! Dus dat moet wel goed komen met die foto's!


Waar ga je precies heen ?
In ieder geval onwijs veel plezier....ik heb er echt een waanzinnige tijd gehad !
pi_10453315
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 16:06 schreef Tigress74 het volgende:

[..]

Waar ga je precies heen ?
In ieder geval onwijs veel plezier....ik heb er echt een waanzinnige tijd gehad !


Dank je! Ik heb er echt ongelooflijk veel zin in!
Ik ga 17 dagen. We vliegen op Johannesburg en doen daar en safari van een week, langs van die natuurparken enzo. Daarna gaan we met de trein naar Kaapstad en doen daar weer een safari van een week. We gaan met een groep van 15 man geloof ik. Wel bijna alles is georganiseerd, maar ik hoorde dat het daar redelijk crimineel is, dus ik geloof niet dat ik dat erg moet vinden!
pi_10469655
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 14:20 schreef BushRanger het volgende:

[..]

Dat is wel een manier van reizen die mijn voorkeur zou hebben, maar is het redelijk veilig? Ik ben in 1999 drie weken in Kaapstad en omgeving geweest en heb daar ook alleen rondgefietst, maar ik vond dat er soms een aardig geladen sfeer was. En als je de verhalen van de lokale bevolking hoort, dan is het ook niets anders dan moorden en roven, grote hekken rond de huizen en vrouwen en kinderen binnen als het donker is. Ik zou graag nog een keer terug gaan, om ook landinwaarts te gaan kijken, maar ik reis meestal alleen (ten minste niet in reisgezelschap) en ik vraag me af hoe veilig het is om dat te doen.


Ben in oktober 2002 geweest. Criminaliteit in en rondom kaapstad is erg hoog. Wanneer je met een auto reist altijd (OOK overdag) portieren op slot doen, snachts niet stoppen voor rood licht en de politie raad aan wanneer je aangehouden wordt door een politieauto om niet te stoppen en door te rijden naar het dichtsbijzijnde politie bureau.
Ook raden autoriteiten aan om niet alleen te reizen. Wij waren met een grote groep en mochten niet met minder dan 4 personen overdag de straat op en savonds met niet minder dan 8 personen... Het is niet voor niets dat ze dit aanraden. Toeristen zijn een erg makkelijke prooi, maar dat is in elk land eigenlijk wel zo. En ze pikken je er zo uit hoe ontoeristisch je ook doet.
Sfeer is nog steeds erg geladen: Zagen s'avonds voor het hotel een groepje mannen een auto jatten en op een keer zagen we een zwangere vrouw met 2 kleine kinderen tippelen langs de kant van de weg... en in een cafe kwam een man met bebloed hoofd binnen gewandeld....
Maaaar ik moet zeggen, op de criminaliteit na een ongelooflijk mooi land....
  vrijdag 16 mei 2003 @ 16:38:42 #123
41668 Tigress74
*dorpsoudste*
pi_10476528
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 11:40 schreef Struzzo het volgende:

[..]

Ben in oktober 2002 geweest. Criminaliteit in en rondom kaapstad is erg hoog. Wanneer je met een auto reist altijd (OOK overdag) portieren op slot doen, snachts niet stoppen voor rood licht en de politie raad aan wanneer je aangehouden wordt door een politieauto om niet te stoppen en door te rijden naar het dichtsbijzijnde politie bureau.
Ook raden autoriteiten aan om niet alleen te reizen. Wij waren met een grote groep en mochten niet met minder dan 4 personen overdag de straat op en savonds met niet minder dan 8 personen... Het is niet voor niets dat ze dit aanraden. Toeristen zijn een erg makkelijke prooi, maar dat is in elk land eigenlijk wel zo. En ze pikken je er zo uit hoe ontoeristisch je ook doet.
Sfeer is nog steeds erg geladen: Zagen s'avonds voor het hotel een groepje mannen een auto jatten en op een keer zagen we een zwangere vrouw met 2 kleine kinderen tippelen langs de kant van de weg... en in een cafe kwam een man met bebloed hoofd binnen gewandeld....
Maaaar ik moet zeggen, op de criminaliteit na een ongelooflijk mooi land....


Ja rondom de steden is het zeker opletten.
Ik zat in de rimboe dus had daar weinig last van...
maar inderdaad met rijden erg opletten...deuren dicht en niet stoppen...ook niet als je mensen met pech langs de kant van de weg ziet staan die willen dat je stopt..gewoon doorrijden want op deze manier plegen ze nogal wat overvallen...zowel bij lokale mensen als toeristen...
Maar dit zijn dingen die je overal te horen krijgt (hotels, reisbureau's en reis organisaties) en in boeken zoals lonely planet kan lezen...hou je daar ook gewoon aan..en dan is het allemaal best te doen...
het land is inderdaad onwijs mooi !!!!
pi_10491362
ik ga in september 2003 misschien voor een half jaar naar zuid-afrika op stage met 2 andere klasgenoten, johannesburg om precies te zijn, iemand nog tips e.d.?
Even a broken clock is right twice a day.
  zaterdag 17 mei 2003 @ 17:52:04 #125
34481 travelman
What's goin' on?!
pi_10495018
ik ben er gisteren de hele dag geweest; het is leuk, als je tijd over hebt en in de buurt bent.
pi_10496716
quote:
Op zaterdag 17 mei 2003 14:01 schreef danos het volgende:
ik ga in september 2003 misschien voor een half jaar naar zuid-afrika op stage met 2 andere klasgenoten, johannesburg om precies te zijn, iemand nog tips e.d.?
Ja, breng een bezoek aan teazers.
www . teazers . co . za

-edit-
link niet werkend gemaakt. Het is idd in Zuid-Afrika, maar nu klikt het wat te makkelijk. Het is dus een soort bar met halfblote vrouwen die op tafels dansen.

[Dit bericht is gewijzigd door YPPY op 17-05-2003 20:06]

G E W O O N G E E N G O E D E O N D E R T I T E L E N S I G N A T U R E I E M A N D N O G T I P S D A A R V O O R ? ? ?[BR]D I T I S T R O U W E N S W E L V E R D O M D E F U C K I N G I R R I T A T I N G Z O O M D I T T E L E Z E N D A T B E S E F I K !
  zondag 18 mei 2003 @ 16:18:20 #127
37304 oostje
KWEETNU
pi_10513130
quote:
Op zaterdag 17 mei 2003 19:09 schreef oostje het volgende:

[..]

Ja, breng een bezoek aan teazers.
www . teazers . co . za

-edit-
link niet werkend gemaakt. Het is idd in Zuid-Afrika, maar nu klikt het wat te makkelijk. Het is dus een soort bar met halfblote vrouwen die op tafels dansen.


Correctie, het is een bar met blote vrouwen die op je tafel dansen.
G E W O O N G E E N G O E D E O N D E R T I T E L E N S I G N A T U R E I E M A N D N O G T I P S D A A R V O O R ? ? ?[BR]D I T I S T R O U W E N S W E L V E R D O M D E F U C K I N G I R R I T A T I N G Z O O M D I T T E L E Z E N D A T B E S E F I K !
pi_12180686
13 augustus is het zo ver dan ga ik met 2 klasgenoten op stage in zuid-afrika!!! Het is trouwens voor de opleiding Commerciele Economie en we gaan stage lopen bij een evenementenbedrijf in Johannesburg!! Erg gevaarlijke stad natuurlijk maar toch hebben we gehoord dat het best mee valt (zolang je maar op bepaalde plaatsen op bepaalde tijden niet bent )
Naast onze stage hebben we natuurlijk nog tijd om het land een beetje te verkennen. We willen er zowiezo een auto kopen omdat dat zo ongeveer een noodzakelijk vervoersmiddel is wil je je enigzins veilig door dat land kunnen verplaatsen.
In de weekenden zitten we te denken aan korte tripjes in de buurt, en omdat we al vrij vroeg met onze stage beginnen, zijn we ook iets eerder klaar en kunnen we vanaf half december tot de jaarwisseling behoorlijk vakantie gaan houden (het is daar dan immers zomer . We zitten vooral te denken aan de mooie kustroute en een bezoek aan Kaapstad is ook een must. Ook het Krugerpark willen we graag bezichtigen maar dit willen we ook al in een weekend doen, mocht dit te kort zijn dan pakken we em gewoon weer even mee half december.

Maargoed zijn er mensen met tips voor ons, voordat we naar Zuid-Afrika/Johannesburg vertrekken? Dit kunnen allerlei soorten tips zijn, van Algemeen tot specifieke "must see" bezienswaardigheden.

Even a broken clock is right twice a day.
pi_12180726
Ga eens in een getto kijken. Kom je Zuid-Afrika ook eens echt tegen.
  zaterdag 2 augustus 2003 @ 13:06:06 #130
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_12180772
een bezoek aan kaapstad. Dat is 2000 km rijden vanaf johannesburg. Maar wel een mooie route
pi_12180922
Goed opletten in Johannesburg:
quote:
With its extremes of poverty and wealth and its brash, get-ahead culture, it's hardly surprising that Johannesburg can be a dangerous place. The city has an unenviable reputation, although in many cases intimidation is a bigger problem than crime itself. As in all major cities, taking sensible precautions is likely to see you through safely, although the presence of illegal firearms makes taking extra care especially important.

If you're wandering around on foot, the crime you are most at risk from is mugging (sometimes violent). Certain areas carry a much higher risk than others; be particularly alert when exploring the central business district (CBD), Braamfontein and Newtown, and only walk the streets here during office hours. Joubert Park, Hillbrow and Berea are regarded at present as no-go zones, and although Yeoville and Observatory are a little safer, these are places for those who are particularly confident or have someone to show them around. You are very unlikely to be mugged on the streets in Melville, Parktown or Rosebank.

In high-risk areas, try not to look like a tourist. Ideally, travel in a small group. Study maps beforehand (not on street corners), avoid asking for directions from passers-by, and don't walk around with luggage. Try to look into the crowds coming your way, to see if there are any groups of young men (the main offenders) moving as a block. If you're carrying valuables, leave a portion of them easily available, so that muggers are likely to be quickly satisfied and not investigate you further. Never resist muggers; running like hell can work, but some have guns, which you won't know about until too late. You're unlikely to be mugged on public transport but, as always, it's wise to stay alert, especially around busy spots such as Park station and bus stations or taxi ranks. Waiting for buses in the northern suburbs is generally safe.

Don't expect too much from the police . Police on the street are rare, and normally have other distractions than keeping an eye out for tourists. In the city centre and Rosebank you can make use of City Ambassadors , identified by their yellow caps and bibs. These are people hired by a partnership between local government and local shops and businesses to provide an anti-crime presence on the street. Some are better trained than others to help tourists, but you can always approach them for directions, or if you think you're being followed.

If you're driving around, there is a small risk of car-jacking , and thieves have also been known to reach into open windows or break side windows to snatch jewellery or valuables left on passenger seats. It's a good idea to keep all car doors locked and windows up - never wait in an unlocked car while a friend goes into a shop. Leaving or returning to your car are the most dangerous times, so keep a good lookout, seek out secure and preferably guarded parking, and don't dawdle. Although local urban legends suggest you should never stop at traffic lights at night, you're more likely to increase your risk of injury doing this - statistics show more people get injured in car accidents than become crime victims. If you stop at traffic lights in suspicious areas, keep a good distance between you and the car in front and stay aware of people moving around the car.

However, it's important to retain a sense of proportion about potential risks in Johannesburg. Most importantly, don't let paranoia ruin your stay in the city - remember that most Jo'burgers have no intention of doing you any harm at all. The most sensible course is to do as they do: juggle your fear and your bravado, without letting one swamp the other.


I don't suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
pi_12180944
De Tafelberg, het Kruger Wildpark, genoeg te zien.

Ow, en als er staat: "Hier nie harder dan 80 nie" dan menen ze dat.
In Z-A zijn regels ook echt regels.

Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  zaterdag 2 augustus 2003 @ 13:19:26 #133
26967 Tsjernobelg
Beter moe dan lui
pi_12180963
Koop een "Loney Planet" of soorthelijk reisboek. hier staat echt heel veel informatie over cultuur, land, wetten, andere do's and don'ts. teven handige woordjes etc. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.e goede boekhandel te krijgen, en anders altijd te bestellen

Ook staan hier per omgeving treinschema's bustripjes, bezienswaardigheden in enzo echt wereld boek voor bijna ieder land te krijgen

Asumption is the mother of all fuck-ups
pi_12180976
kaapstad is slechts 1400 km.... maar toch wel 1.5 dag rijden.

Ik heb zelf een jaar in Johannesburg stage gelopen.... er is een boel in de buurt te doen... een weekend naar Krugerpark is iets te weinig... neem nog een vrijdag of maandag erbij vrij en je hebt genoeg.

Verder kun je nog doen:
- Swaziland, echt een aanrader. Ik ben toen in Mlilwane geweest, het oudste park in afrika, en in een authentieke hut geslapen
- St Lucia
- Sun Ciry (op een avond) en de volgende ochtend naar Pilanesberg national park. Hier zie je waarschijnlijk meer wild dan in het Krugerpark. Het is ongeveer 1.5 uur van Jo'burg
- Neem eens een dagje schietlessen, erg leuk
- Ten noorden van Joburg kun je fantastisch de bush-bush in met een Quad, onder begeleiding dan wel.

Voor de rest kan ik je nog wel 10-talle ideeen geven... ik kom er tegenwoordig enkele weken per jaar, omdat ik in dat jaartje (1997/1998) ook mijn huidige vrouw heb ontmoet....

pi_12181023
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2003 13:18 schreef shmoopy het volgende:
Ow, en als er staat: "Hier nie harder dan 80 nie" dan menen ze dat.
In Z-A zijn regels ook echt regels.
heb jij ooit een zuidafrikaan gezien die zich aan de snelheid hield? Ik dacht het niet... In Jo'burg (waar je dus geen bordjes in Afrikaans tegen zal komen...) trek je gewoon op tot je niet meer harder kan (afremmen bocht, stoplicht).

Ook overdrijven veel mensen over hoe onveilig het is. Je moet in ieder geval altijd je deuren op slot doen, zowel van auto als huis (ook als je thuis bent), en na 11 uur hoef je niet meer te stoppen voor een rood stoplicht (let op, dit noemen ze in ZA een "robot", dus als je de richting aan iemand vraagt en die heeft het over een robot, weet waar je naar moet kijken :-) ).... wel natuurlijk goed opletten als je doorrijdt

Ik zou zeggen geniet ervan! Zorg wel dat iemand in Nederland alle gegevens van je pasjes heeft, zodat, indien nodig, die persoon (ouders of zo) onmiddelijk je pasjes kan blokkeren.

  zaterdag 2 augustus 2003 @ 13:24:38 #136
26714 Wrirreljorkel
go back to sleep
pi_12181026
Das echt supergaaf man, ik heb met een vriend precies hetzelfde gedaan! Een half jaar stage in Johannesburg. Kijk eens op www.arjen.woortman.com. Daar staan al onze dagboeken, foto's en meer. Je kunt precies volgen wat we gedaan hebben en dergelijke...

omwijs veel plezier en geniet ervan: het is onvergetelijk!!!

Someone else for president!!
  zaterdag 2 augustus 2003 @ 13:35:57 #137
13328 SirPsycho
No, I expect you to die
pi_12181172
met een dure auto door kaapstad rijden schijnt wel spannend te zijn
pi_12182152
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2003 13:34 schreef Liejannuh het volgende:
Krijgen we nu ook een reisverslag??

Veel plezier!
bedankt voor alle reacties alvast en als ik een beetje frequent (wat een woord ) aan het internet kan komen dan zal ik zeker proberen iedere week een verslagje te typen. Iemand daar trouwens nog tips over? Ik heb ook wel gehoord dat je op je accomodatie internet kan laten regelen? iemand daar info over?

[ Bericht 36% gewijzigd door Lucille op 24-05-2004 23:44:55 ]
Even a broken clock is right twice a day.
pi_12198272
Ben 4 keer in Zuid-Afrika geweest, heb alle hoeken van het land gezien Tis een geweldig mooi land! Ik heb van mijn laatste bezoek (vorige zomer) foto's online staan! (zie sig).
pi_14860455
Hoi !

Volgend jaar zijn we van plan eens volgens de fly&drive-formule drie weken naar Zuid-Afrika te gaan. Uiteraard zijn we dan uiterst benieuwd naar ervaringen van andere Fokkers die een dergelijke reis gemaakt hebben....
Die verhalen en tips zijn uiteraard van harte welkom, maar we hebben ook een paar gerichte vragen :
- Hoe zit het met de veiligheid in het algemeen (uiteraard niet 's nachts in de steden gaan rondwandelen, dat snappen we ook nog wel ).
- We willen dolgraag de Victoria-falls meepikken... Is dat doenbaar met de auto of beter een vliegtuiguitstapje van maken ?
- Als de tijd/omstandigheden het toelaat zouden we graag ook af en toe een buurland bezoeken. Hoe zitten het met de mogelijkheid om met de auto naar vb Maputo / Botswana / Namibie te gaan ?

Het kan goed zijn dat we in de loop van de tijd (als de plannen vastere vorm krijgen) nog eens beroep doen op jullie ...

Alvast hard bedankt voor alle tips ! Het verhaal volgt wel na de reis

  zondag 23 november 2003 @ 13:46:05 #141
34481 travelman
What's goin' on?!
pi_14861330
Qua veiligheid is het wel te doen, als je geen gekke dingen gaat doen en logisch na blijft denken.
Ik zou met de Vic. Falls je reis beginnen, om daarna dan door te vliegen naar Jo'burg.
Verder wordt het bezoeken van buurlanden wel krap, aangezien je 'maar' drie weken de tijd hebt; wat je wel zou kunnen doenis 1-2 dagen Lesotho in trekken.
pi_14861896
quote:
Op zondag 23 november 2003 13:46 schreef travelman het volgende:
Verder wordt het bezoeken van buurlanden wel krap, aangezien je 'maar' drie weken de tijd hebt; wat je wel zou kunnen doenis 1-2 dagen Lesotho in trekken.
Die buitenlanden is ook maar een ideetje hoor... Lesotho lijkt me ook wel leuk inderdaad... Tips daarover zijn uiteraard ook welkom
pi_14925053
Effe beetje uppen .... Niemand geen tips meer te verdelen (middenklasse-hotelketens interesseren ons trouwens ook...)

Greetz

pi_14925581
Ik heb begrepen dat er erg leuke bed & breakfasts zijn in Zuid Afrika. En die zijn vast leuker dan middenklasse hotelketens!

Hebben jullie al een beetje een route in het hoofd?

  woensdag 26 november 2003 @ 12:00:55 #145
26714 Wrirreljorkel
go back to sleep
pi_14939207
quote:
Op zondag 23 november 2003 14:11 schreef Ginirover1 het volgende:

[..]

Die buitenlanden is ook maar een ideetje hoor... Lesotho lijkt me ook wel leuk inderdaad... Tips daarover zijn uiteraard ook welkom


Als je met de auto Lesotho in rijdt, neem dan genoeg benzine mee. Hoe 'dieper'je het land ingaat, hoe primitiever het wordt (en hoe mooier ook). Daar zul je echter niet veel benzinepompen vinden, dus zorg dat je auto goed vol zit. Je zult namelijk weer half terug moeten rijden, omdat je aan de oost- en zuidkant niet terug kunt naar Zuid-Afrika, i.v.m. de Drakensbergen. De passen daar zijn niet te nemen met een normale personenauto, alleen met een 4x4.

Verder heb ik nog wel meer tips voor Zuid-Afrika, maar om dat allemaal hier te gaan vertellen...

Someone else for president!!
  woensdag 26 november 2003 @ 12:47:43 #146
34481 travelman
What's goin' on?!
pi_14940354
In Zuid-Afrika heb je schitterende en betaalbare B&B !!! Je kunt het beste ergens een B&B gids regelen.
Ik ben begin aan van het jaar 4 maanden door Zuid-Afika (+ Lesotho) gereist.
Mocht je vragen hebben, dan hoor ik het wel....
pi_14949543
Heb er een jaar gewoond (inmiddels 5 jaar geleden). Nogal een groot land en alles zien lukt je niet. Ik zat zelf in Kimberley (N-Cape), Oranje Vrijstaat, Stellenbosch, Villiersdorp, Kaapstad. Vanuit Kimberley naar Namibië geweest; aanrader!
pi_15021035
quote:
Op dinsdag 25 november 2003 20:09 schreef Liejannuh het volgende:

Hebben jullie al een beetje een route in het hoofd?


Nee, nog niet echt... We gaan ook pas iets later in het jaar (denk rond september 2004), maar voor mijn werk ga ik rond midden januari al de vakantieperiode moeten vastleggen. Vandaar dat we nu eingelijk vooral de haalbaarheid aan 't bekijken zijn....(wel veel fly & drive ervaring in de USA/Canada, nog nooit in Afrika). Maar volgens de reacties gaat het inderdaad wel doenbaar zijn... Nu begint de dus volgende fase : de route uitvogelen... En daar is jullie hulp uiteraard van onschatbare waarde
pi_15021145
quote:
Op woensdag 26 november 2003 12:00 schreef Wrirreljorkel het volgende:

Verder heb ik nog wel meer tips voor Zuid-Afrika, maar om dat allemaal hier te gaan vertellen...


Staan die ergens online (homepage of zo ?). Het is uiteraard niet de bedoeling dat je jezelf moet gaan herhalen, dus ik wil die best gaan opzoeken hoor En uiteraard hoor je van ons als we ergens vragen over hebben (en dat geldt ook voor Travelman & Illjama !!)
  woensdag 3 december 2003 @ 01:41:41 #150
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_15106546
Site met backpackers, de B&B's die overal te vinden zijn. Die zijn mij erg goed bevallen.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  woensdag 3 december 2003 @ 13:44:48 #151
34481 travelman
What's goin' on?!
pi_15115317
misschine heb je hier iets aan: www.bazbus.com, wel vnl. backpackers
pi_15935904
Nu op ned.3, Jules Unlimited in het Kruger Park...
pi_15980073
Ik ben er een maandje of 2 geleden geweest tijdens mijn stage, aan een paar daagjes krugerpark heb je echt wel genoeg. We waren met zijn 3en op stage en hadden dus al een eigen auto dus zijn er gewoon heengereden, en binnen krugerpark ook alles hoofdzakelijk met onze eigen auto (kleine ford fiesta) was het best te doen, zandweggetjes had je na een boel gehobbel wel genoeg van maar ach je went er aan

1 tip, ga het park eens in tussen 16:30 en 18:30 (de tijd dat je weer "binnen" je accomodatiecomplex moet zijn). Dan gaan de roofdieren namelijk op jacht en dan kan je mooie taferelen zien!
Wij waren, doordat we werden opgehouden door 2x neushoorns, een groep buffels, een giraffe, een groep olifanten, hyena's en weet ik wel niet wat, bijna te laat, toen gingen we echt met 100 km/u door het park heen, maar we kwamen zo belachelijk veel tegen!

Wij gingen overigens in het zuiden van het krugerpark naar binnen, en daar was (door de droogte) echt nauwelijks iets te zien, verder naar het noorden/midden werd het ietsjes groener en kwamen we ineens alles tegen.

Ben je daar in de buurt ga dan ook naar Swaziland, is daar echt prachtig!! Mooie natuur geweldig!
Verder over zuid-afrika vond ik Kaapstad toch wel het mooist, wat een prachtige stad is dat, met supermooie witte stranden toen ik daar was, was het daar ook 34 graden en helemaal blauw..genieten dus. Jij komt er in de winter dan is het weer vaak net zoals hier in de winter, grauw Maar buiten kaapstad is het in de winter juist prachtig, bijna geen regen en alleen maar zonneschijn (wel wat koeler, vooral snachts!, maar ook zeer goed te doen!)

Nog een mooi foto's van een lief olifantje, die ergg dichtbij kwam:

Heb je verder nog vragen over zuid-afrika, stel ze maar! ben pas een maandje terug dus alles staat nog vrij vers in het geheugen

Even a broken clock is right twice a day.
pi_15980174
Ow lol, dat was 2 jaar geleden! al, iemand had het topic omhoog gekicked en doordat het toen ook januari was heb ik daar verder niet op gelet, dus veel zal je er wel niet aan hebben
Even a broken clock is right twice a day.
pi_16366869
quote:
Op maandag 5 januari 2004 13:23 schreef danos het volgende:
Ow lol, dat was 2 jaar geleden! al, iemand had het topic omhoog gekicked en doordat het toen ook januari was heb ik daar verder niet op gelet, dus veel zal je er wel niet aan hebben
Maar wij wel . Wij gaan komende oktober naar die kant en zijn dus stilaan met onze reisvoorbereiding bezig. We gaan zeker en vast naar Kruger en bij het rondsnuffelen op het web zien we regelmatig iets over de 'Wild Card'. Dit zou een soort van Nationale Park Pass zijn, maar we vinden er niet genoeg info over. Over de prijs hiervan vinden we geen duidelijke info. Moet je die pas per dag betalen of per jaar of per andere periode? Is die pas voor alle NPs geldig? Kan iemand ons hier iets meer over vertellen ?
Thanx & Greetz
pi_16441365
quote:
Op zondag 18 januari 2004 15:03 schreef Ginirover het volgende:

[..]

Maar wij wel . Wij gaan komende oktober naar die kant en zijn dus stilaan met onze reisvoorbereiding bezig. We gaan zeker en vast naar Kruger en bij het rondsnuffelen op het web zien we regelmatig iets over de 'Wild Card'. Dit zou een soort van Nationale Park Pass zijn, maar we vinden er niet genoeg info over. Over de prijs hiervan vinden we geen duidelijke info. Moet je die pas per dag betalen of per jaar of per andere periode? Is die pas voor alle NPs geldig? Kan iemand ons hier iets meer over vertellen ?
Thanx & Greetz


Ja daar kwam ik ook wel aardig wat over tegen vooral in het Krugerpark ik vroeg me ook altijd af of dat nou zo aantrekkelijk was, het was wel voor de meeste parken gewoon geldig.
Check www.krugerpark.co.za eens, wat ik er van begrijp is:
- je hebt een wildcard voor bewonders zuid-afrika, die is geldig voor een jaar maar geeft alleen recht op kortingen. Voor jullie niet van toepassing
- een kaart voor SADC's (Southern African Development Countries gokje ) hetzelfde als de 1e alleen voor 6 maanden geldig.

Deze kaarten kosten allebei 12,5 euro, maarja is eigenlijk een kortingskaart en voor jullie niet van toepassing (maar toch even ter info)

De kaart die voor jullie wellicht interessant is:
- International Wild Card Membership
Deze kaart geeft 10 dagen gratis toegang tot alle nationale parken in zuid-afrika, maar na 15 dagen is hij niet meer geldig.

Deze kost:
INDIVIDUAL: R 600.00 any one person
COUPLE: R 1 000.00 any two persons
FAMILY: R 1 500.00 A maximum of 2 adults with maximum of four children under 12 years old

Kijkende naar de normale entree in krugerpark (120 rand per nacht) is dit best interessant , maar ik denk dat je naar 6 dagen krugerpark toch wel ff genoeg hebt van het dierenkijken , wat je wel kan doen is eerst noordelijke deel krugerpark, dan panoramaroute en dan zuidelijk deel krugerpark . Maar het is maar net wat jezelf wil.

Alle engelse info over de international wild card:
10-day International Wild Card Membership:

How it works

The card will be loaded with 10 day (or night) utility accesses, which then have to be deducted at parks (gates and camps) as utility, in line with how the standard conservation fee would have been charged one charge for every day visitor entry and one charge for every night in the case of an overnight visitor utility.

The card (per se) remains valid for a term of five years after issue and can therefore be used for Cash Back benefits at other Infinity partners. The 10-day International Wild Card may be used for any one of SA National Parks. Each 10-day benefit purchased will remain valid within a window period of 15 days from the date that it is first used in other words each 10-day benefit must be fully used up within 15 days from first use and whatever remains will expire This will provide the cardholder travelling time when visiting more than one park. No days (nights) may be transferred to another card or period.

The cardholder may use the card for future visits and can just have multiples of the 10-day benefit loaded on at any camp and gate.

The 10-day International Wild card will be sold at parks (camps and gates).

There are three versions of cards available and the following table summarizes these:
INDIVIDUAL: R 600.00 any one person
COUPLE: R 1 000.00 any two persons
FAMILY: R 1 500.00 A maximum of 2 adults with maximum of four children under 12 years old

The applicant will make the calculations to determine whether this card is worth purchasing. It depends on the parks visited (standard daily conservation fee) and composition of family members. For example in the case of individual visiting Kruger it becomes beneficial to acquire this card for stays in excess of five nights. In the case of families of four (for example) visiting these parks, it becomes beneficial as from fourth night on.

The 10-day International Wild card is not transferable from the holder (individual, couple or family) and proof of identification will be randomly checked by gate officials and receptionists.

The 10-day International Wild card has a different appearance so that it can be easily differentiated from the normal Wild card.

Sterkte ermee en voor verdere info vraagt u maar

Even a broken clock is right twice a day.
pi_16441432
Owja wat ook een voordeel is van zo'n kaart is dat je ook een paar nachtjes in een lodge buiten het park kan slapen (= veel goedkoper en lodges zijn leuker), die lodges in Krugerpark zou ik zoveel mogelijk mijden, echt een centreparcs idee en veel te massaal.
Prijzen van lodges varieren van 60 tot 110 euro per NACHT voor 2 of 3 personen! Buiten het Krugerpark betaal je misschien 20 euro!

Camps binnen Krugerpark zijn wel een stuk leuker (en goedkoper) maar ik was er te kort om het echt uit te zoeken. Op die krugerpark website staan ook wel leuke arrangementen, dat is misschien ook wel leuk!

en vergeet Swaziland niet! wat een schoonheid

Even a broken clock is right twice a day.
pi_16450424
Na, toen ik in het krugerpark geslapen heb, heb ik Lower Sabi in een rondavel gezeten, 100R, dus maar 10 euro, voor z'n 2en, en het waren prima dingen, beetje Jurrasic Park gevoel. Heb ook een nacht in Dahara (ofzo iets) gezeten, in een soort tent op een platvorm, ook voor rond de 100R, de badhuizen (zoals op campings) waren prima. En er liepen allemaal soorten hertjes over het terrein, en s'nachts hoorde je de leeuwen brullen, erg cool!
en aan bakboord zwemmen haaien......
  zaterdag 7 februari 2004 @ 21:55:29 #159
71443 Guidotje
I code therefore i am ;-)
pi_16982990
zo ben sinds een paar maanden terug uit zuid-afrika,
en heb nu al weer zin om te gaan

zijn er vorrig of dit jaar nog mensen in Zuid-afrika geweest die daar een fantistische tijd hebben gehad??

en een website hier over gemaakt hebben.
heb alle standaard links al zon beetje gehad.

kan me nu gaan verheugen op men volgende reis

pi_16983275
ik heb er geen website overgemaakt, maar ik heb er wel een fantastische tijd gehad!!! Zat 4 maanden in Jo'berg (aug-half dec) voor stage, maar voor de rest heb ik ook bijna alles wel gezien, zijn er nog bijzondere dingen waar jij bent geweest die niet zo bekend zijn maar wel zeker de moeite waard zijn?
Even a broken clock is right twice a day.
  zaterdag 7 februari 2004 @ 22:06:07 #161
26374 made
..made by made..
pi_16983352
M'n Zus + Zwager zijn er pas heeb verhuist !
Dus ga lekker volgend jaar op vakantie !
Lurkt !
  zaterdag 7 februari 2004 @ 22:25:22 #162
71443 Guidotje
I code therefore i am ;-)
pi_16984004
Heel veel leuke dingen meegemaakt en gezien in Zuid-Afrika.
Ik zal binnenkort een klein reisverslag opzetten dan kunnen jullie het lezen.

Allereerst had ik nog nooit gevlogen, dus dat was al een ervaring op zich
Een KLM boeing 747 is echt indrukwekkend.
Familie in Z-afrika en hoe ze daar woonde was echt geweldig, zo hadden ze een soort ranch waar ze met paarden deden rijden enz (helaas kon ik niet paardrijden maar wel heel even geprobeerd) ook deden ze german shepards fokken voor de politie. Was wel leuk om met die honden te gaan wandelen door de zeer mooie omgeving ( aan het eind van de straat was een vallei met een rivier die doorstromende de Indische oceaan in) dit was aan de kust van Durban.
Echt een super tijd gehad in de drakensbergen. We hadden daar met 5 personen een cottage waar normaal 12 mensen in kunnen en die uitkeek op de bekende rhino berg, adembenemend
In het wildpark bij umfolozi geweest waar we echt heel veel dieren gezien hebben. 4 van de big 5. ook nog bij de zulus een pot bier gedronken.
Met men neef naar verschillende uitgaansgelegenheden geweest en in 1 van de grootste winkelcentra geweest van het zuidelijke halfrond.( The pavilion)
Ook nog the sardine run kunnen meemaken.
De natuur en omgeving zijn gewoonweg prachtig.

Andere nog leuke dingen meegemaakt in het zuiden van Afrika?

pi_17139797
Ok, ik zit nog 2 dagen in Johannesburg, heeft iemand nog tips om te gaan doen?
Ik vlieg zaterdag avond weer naar het koude Nederland toe

Ik doe de groeten aan alle fokkers vanuit een warm Zuid Afrika

Lees hier binnenkort alles over mij en mn Fok! avonturen, incl. chatlogs en foto's!
  vrijdag 13 februari 2004 @ 10:34:26 #164
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_17139834
Met je ballen in de zon gaan liggen en genieten van het héérlijk warme weer aldaar!

Ik vind het wel stront verwend over komen hoor! Sorry da'k het zeg!

Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........
pi_17140004
Ga eens met je luie reet naar de sloppewijken, mischien een ziekenhuis bezoeken en dan speciaal even naar een kinderafdeling.

ik beloof je dat je nooit meer normaal naar een filmpje kan kijken van die zielige kinderen op tv zoals iedereen er over denkt.

ga eens kijken hoe die mensen daar leven, doe je wat meer ervaring op dan alleen in een leuk hotel zitten ( als je daar zit )

Tolerantie is een onvolmaakte deugd, omdat één van de centrale kenmerken van tolerantie is het toelaten van iets dat je in feite afkeurt. Omdat hetgeen je afkeurt toch plaatsvindt, kan je over het resultaat niet erg enthousiast worden. Kees Schuit
pi_17140050
www.geocities.com/lieuwe_wiersma

staan wel coole fotos op van Zuid-afrika kaapstad en veel uit grabouw een plaatsje iets verder op en ook mijn reisverslag

Tolerantie is een onvolmaakte deugd, omdat één van de centrale kenmerken van tolerantie is het toelaten van iets dat je in feite afkeurt. Omdat hetgeen je afkeurt toch plaatsvindt, kan je over het resultaat niet erg enthousiast worden. Kees Schuit
pi_17142613
Het is altijd leuk als mensen hier wat vertellen over hun reis ipv een simpel linkje neerzetten met de mededeling daar staat mijn site met mijn verslag. Door hier over de reis te vertellen kunnen mensen ook makkelijk discussies hebben. Ook gewoon wat foto's plaatsen van de highlights mag hier hoor.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_17147001

Cape Point, best wel gaaf als je slecht weer hebt

kinderen in een sloppewijk, ziet er zonnig uit bij 3 graden celcius

mooi land, teveel verschillen

Tolerantie is een onvolmaakte deugd, omdat één van de centrale kenmerken van tolerantie is het toelaten van iets dat je in feite afkeurt. Omdat hetgeen je afkeurt toch plaatsvindt, kan je over het resultaat niet erg enthousiast worden. Kees Schuit
  vrijdag 13 februari 2004 @ 20:26:38 #169
34481 travelman
What's goin' on?!
pi_17155036
Afgelopen jaar een weekje bij kennissen in eGoli geweest. Vreselijk grote stad, maar wel interessant.
Het pretpark (naam kwijt) is wel leuk, Monte Casino ook en overdag met mooi weer naar de Hartebeestpoortdam, en daar met een gammel liftje de heuvel op voor een geweldig uitzicht...
Sun City moet je van houden, maar is ook wel apart...
Soweto is zeker de moeite waard....
pi_17160449
Lol ga ff langs bij Keady Investments PTY Ltd (mijn stagebedrijf afgelopen half jaar) en leg er ff een bommetje omdat ze gvd onze (we waren met zijn 3en) allowance niet hebben betaald waardoor we ook eerder gestopt zijn STELLETJE HUFTERS!!

In Sandton is toch wel genoeg te beleven, mooie elite vrouwen veel winkels, of zo'n andere Europess ingerichte Mall kan ff die naam niet herinneren. Casino bij Montecasino is ook niet slecht maar ik zou toch eerder naar die bij Goldreef City gaan

Even a broken clock is right twice a day.
pi_17160490
quote:
Op vrijdag 13 februari 2004 20:26 schreef travelman het volgende:
Afgelopen jaar een weekje bij kennissen in eGoli geweest. Vreselijk grote stad, maar wel interessant.
Het pretpark (naam kwijt) is wel leuk, Monte Casino ook en overdag met mooi weer naar de Hartebeestpoortdam, en daar met een gammel liftje de heuvel op voor een geweldig uitzicht...
Sun City moet je van houden, maar is ook wel apart...
Soweto is zeker de moeite waard....

Hartbeespoort maar dan de droge kant van de stuwdam
Even a broken clock is right twice a day.
pi_17161737
quote:
Op vrijdag 13 februari 2004 23:25 schreef danos het volgende:

[..]

[afbeelding]
Hartbeespoort maar dan de droge kant van de stuwdam


Misschien moet ik toch ook eens naar Zuid-Afrika gaan. Maar ja, dan moet ik eerst het geld ervoor hebben
'It isn't the vote that counts, it's who counts the votes'
  FOK!fossiel zaterdag 14 februari 2004 @ 13:42:19 #173
8443 cptmarco
it's captain...
  maandag 24 mei 2004 @ 19:06:21 #174
89791 MasterE
Live life to the max..!
pi_19370384
ha,

waarschijnlijk gaan we met een paar jongens in november drie weken naar Zuid Afrika..! Heeft iemand nog tips qua het bezoeken van parken/ steden/ activiteiten/ hotels...?

Waarschijnlijk reizen we van Johannesburg naar Kaapstad en huren we een auto... De laatste dagen willen we overigens een paar dagen in Kaapstad relaxen. Als je tips voor een goed hotel hebt graag, maar eigenlijk alle tips zijn welkom..!

thx alvast!
  maandag 28 juni 2004 @ 01:27:03 #175
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_20241972
ik heb in november een georganiseerde rondreis gemaakt. je kan fotoverslag lezen op
http://evertafrika.topcities.com/

geeft wel een idee van wat je allemaal kan zien daar
wat moet ik hier nu neerzetten?
pi_20286958
denk ook eens aan het reizen per trein... twee jaar terug van Kaapstad naar Jo'burg gegaan met de trein . Duurt 26 uur, maar je kan in de luxe klasse goed slapen en het uitzicht uit de trein is fantastisch; stukken woestijn, heuvels, bergen en steden

kijk op:
http://www.spoornet.co.za/ShosholozaProject/index.jsp

tickets kun je via e-mail bestellen en afhalen bij vertrek en kosten voor de hele reis iets van 50 euro.
Tip: boek voor dit bedrag altijd een veelvoud van vier, zodat je je eigen coupé 's hebt (wel erg decadent in dit arme land, maar voor je eigen veiligheid ook beter)
  woensdag 7 juli 2004 @ 14:52:27 #177
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_20465224
Ik heb gisteren geboekt voor een ticket naar Kaapstad. 4 augustus vertrekken en dan 3 weken. Behalve het ticket wil ik niet al te veel regelen, ga deze week nog even een gids kopen en that's it...

Maar natuurlijk wil ik graag alle tips, ideeën en leuke plekken weten die de ervaren ZA-gangers hebben/weten/bezocht hebben!

Ik begreep al dat het huren van een auto waarschijnlijk een goed plan is. Tot nu toe heb ik altijd vooral met bussen gereisd. Geldkwestie, maar ook omdat het een héle makkelijke manier is om mensen te ontmoeten. Maar wat ik begreep is het OV in ZA niet denderend is (vooral omdat ik maar zo kort ga).

Natuurlijk vind ik het leuk om in ZA "beestjes te gaan kijken", maar nog veel interessanter vind ik de (recente) geschiedenis van het land en de mensen die er wonen. Tips voor het bezoeken van steden, maar vooral ook de dorpjes, sloppenwijken (nee, niet alleen gaan, I know! ), markten (!) en misschien zelfs (sociale) projecten die daar plaatsvinden...

Qua verblijf reis ik beetje-budget-maar-niet-totaal ( ) en lijkt het me leuk om in kleine B&Bs, hostelletjes etc. te verblijven. De "backpackers-scene" heb ik an sich wel een beetje gezien (tenzij er iets heel erg not-to-miss is), bij ZAen thuis lijkt me leuker.

Tenslotte zijn ook tips voor lekker eten erg welkom!

Dus... kom maar door!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  donderdag 8 juli 2004 @ 14:43:38 #178
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_20489849
quote:
Op woensdag 7 juli 2004 14:52 schreef Hik het volgende:
Natuurlijk vind ik het leuk om in ZA "beestjes te gaan kijken"...
Naast alle voor de hand liggende dingen, heb ik zelf een een dagtocht naar False Bay (vanuit Simonstown) gemaakt. De enige plaats in de wereld waar haaien uit het water springen om hun prooi (zeehonden) van bovenaf te grijpen! Heel spectaculair om te zien en achteraf gezien vond ik het nog mooier dan de Kruger-safari.
De beste tijd om dit spektakel te bekijken loopt van mei tot +/- september, dus je kunt het nog net zien!




"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
  zondag 11 juli 2004 @ 08:32:29 #179
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_20546867
Hoe spreek je als Nederlander zijnde nou het beste de blanke Afrikaners aan? in het Nederlands of in het Engels?

Zelf heb ik er niet zo'n moeite mee om Afrikaans te verstaan mits iemand langzaam spreekt, maar hoe dat andersom werkt weet ik eigenlijk niet.

Wellicht vinden ze het arrogant als je ze in het Nederlands aanspreekt?
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_20573345
Ik ga 20 juli voor 3 maanden naar Plettenberg Bay (ligt op de Garden Route). Iemand die daar toevallig is geweest en tips heeft voor tripjes in de omgeving om in de weekenden te doen??
  dinsdag 13 juli 2004 @ 11:25:46 #181
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_20592202
*subtiel sgopje*

Ik zie overal die info over de Garden route. Schijnt heel mooi te zijn qua plaatsjes en omgeving. Maar alles wat ik er tot nu toe van hoor gaat met name over bungejumps, surfen en lange hikes... Als dat niet zo je ding is, die die route dan nóg de moeite waard? Ook in de winter (daar)? Of zijn er dan leukere dingen te doen in het Oosten/Noorden?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_20679318
quote:
Op maandag 12 juli 2004 14:38 schreef Marije het volgende:
Ik ga 20 juli voor 3 maanden naar Plettenberg Bay (ligt op de Garden Route). Iemand die daar toevallig is geweest en tips heeft voor tripjes in de omgeving om in de weekenden te doen??
Wij zijn volop bezig met onze planning voor Oktober en in de buurt van Plettenberg Bay is er onder andere ook Monkeyland. Een soort 'reservaat' waar allerlei soorten apen vrij leven en waar je wandelsafari kan doen al dan niet onder begeleiding. Ze zijn naar het schijnt van plan om hier weldra ook enkele gorilla's te huisvesten.
Verder lijkt mij de monding van de Storm Rivier - iets ten oosten van Plettenberg- ook wel een leuke bestemming...
Maar uiteraard zijn wij wel benieuwd naar jou relaas en tips
pi_20685483
Monkeyland is inderdaad wel leuk, maar niet langer dan 2-3 uurtjes, Storm River en het Tsitsikamma National Park zijn zeker ook een bezoekje waard, lekker slapen in het bos aan het water (wel reserveren, met name tijdens weekenden).
De Garden Route is een leuke route, maar doet soms toch vrij Europees aan, als je noordelijker gaat, met name Transkei, veranderd het landschap en de mensen; zeker net zo interessant als de G.R..
Stop rockin' the boat.
  maandag 19 juli 2004 @ 10:03:38 #184
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_20716324
quote:
Op zaterdag 17 juli 2004 14:12 schreef bassieVL het volgende:
De Garden Route is een leuke route, maar doet soms toch vrij Europees aan, als je noordelijker gaat, met name Transkei, veranderd het landschap en de mensen; zeker net zo interessant als de G.R..
Hm, ja dat dacht ik al een beetje dus. Het lijkt me leuker om een stukje minder Europees te zien. Zijn er nog specifieke zaken in Transkei die je aan kunt raden (dorpjes, markten, stadjes etc.?)
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_21205011
Mijn zus gaat eind augustus een half jaar naar Zuid Afrika..
Ze heeft een digitale camera, maar zijn daar internetcafe's waar je bijvoorbeeld de foto's kan printen op cd, of mogelijkheden om ze naar NL te sturen,
(USB aansluitingen hebben ze natuurlijk overal, maar weet niet hoe dat daar zit..)
pi_21207227
Denk wel dat je die foto's daar kan printen enzo. Heb wat dat betreft geen ervaring met zuid afrika zelf maar in Botswana kon ik mijn dia's laten ontwikkelen en zelfs laten inscannen en printen dus het lijkt me dat dat daar ook kan. USB aansluitingen moet ook geen probleem zijn.
War is not about who's right, it's about who's left
fok! fotoboek
  zondag 15 augustus 2004 @ 13:20:33 #187
34481 travelman
What's goin' on?!
pi_21300865
Hm, ja dat dacht ik al een beetje dus. Het lijkt me leuker om een stukje minder Europees te zien. Zijn er nog specifieke zaken in Transkei die je aan kunt raden (dorpjes, markten, stadjes etc.?)


Echte dorpjes waar je kunt rondwandelen zijn er niet, de wegen zijn er ook vrij slecht, dus niet 's nachts gaan rijden, ook omdat er kippen, schapen, paarden, koeien enz. gewoon vrij rond lopen, en mocht je een kip aanrijden, dan is het helemaal feest.

Umtata is ook niet echt bijzonder, Port St. Johns schijnt wel relaxed te zijn, maar goed ik post ff een stukje uit mijn reisverslag:

De dag erna wilden we doorijden naar Coffee Bay in de Transkei, wat vroeger een zelfstandig Homeland was van voornamelijk Xhosa's (naam van lokale bevolking ).
Maar omdat er geaviseerd werd hier vooral niet 's avonds en helemaal niet 's nachts te rijden, hebben we in een klein vakantie dorpje in een backpacker overnacht.
Zaterdag zijn we dan naar Coffee Bay gereden en hadden we al snel door waarom men zegt hier niet 's avonds te rijden. Je kon niet harder rijden dan 60 km p/u;
koeien, geiten, schapen, paarden, honden en mensen lagen of liepen hier gewoon over de (snel)weg. De dorpen zijn hier nog erg traditoneel, geen stromend water, en geen electriciteit enz.
Mensen wonen daar in zelfgebouwde ronde hutjes die gemaakt worden van opgedroogde koeienmest.

Scholen zijn hier pas sinds een paar jaar, maar de meeste kinderen kunnen het zich niet veroorloven en gaan ongeveer maar 2 jaar naar school en de rest van de tijd besteden ze aan het werken om te overleven.
In dit gebied zie je dan ook bijna geen blanke en de meeste Zuid-Afrikanen en touristen rijden er met een grote boog omheen.
Wij persoonlijk vonden het een schitterend gebied om te zien.

Midden in dit gebied lag ook de backpackers ' Bomvu' waar we een nacht doorgebracht hebben.
Coffee bay zelf stelt ook niet veel voor, je kunt het amper een dorp noemen. Maar bij deze backpacker hebben we iemand leren kennen die uit zo'n nabij gelegen dorp kwam. Hij heeft ons die middag meegenomen naar zijn dorp en ons een rondleiding gegeven. Hij heeft ons veel over zijn cultuur en tradities verteld, we hebben o.a. zijn familie ontmoet en wat traditionele heilige, plaatsen gezien.
Op het einde heeft hij ons meegenomen naar een lokale kroeg. Dit was niet meer dan bakstenen hutje met een ijskast en een radio. Hier hebben we dan tussen blowende, dansende en drinkende lokale jonge mannen, vrouwen, opa's en oma's het lokale bier uit een vies oud blik gedronken, nouja meer geproefd, nadat je de tanden van je buurman had gezien die net voor je het bier in handen had.
Was ook niet echt lekker. Maar snel overgestapt op de flesjes bier. Daarna hebben we samen met de mensen in het hutje gedanst. Het was een van de mooiste momenten die we tot nu toe hebben meegemaakt.
's Avonds na het eten kon je nog bij een kampvuurtje drumles nemen. Het was wat druk dus hebben we alleen maar gekeken, wat ook weer erg gezellig was.
pi_22869303
Wie O Wie heeft er leuke adresjes opgedaan in de vorm van B&B of campsites in de regio van de Garden Route en Port Elizabeth en Cape Town. Ben van plan in 5dagen van P.E. naar Cape Town te rijden, twijfel nog tussen een 4x4 met campgear of een luxe wagen met B&B verblijf. 4x4 is zowiezo een leuke optie ivm eventuele uitstapjes op gravel.
  maandag 25 oktober 2004 @ 22:03:24 #189
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_22873030
wil er nog een keer na toe om te vissen op karper lijkt me echt bizar. maar dan over een jaartje of 2

zonder ticket komt een week op 1060 euro en dan heb je 3 warme maaltijden per dag en al het matriaal is er al(hengels zijn moelijk te vervoeren zeker als je 20 kilo matriaal minimaal mee nemeet)
www.devluchtendevisser.nl en dan zuid afrika
  dinsdag 26 oktober 2004 @ 09:41:03 #190
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_22880706
Campsites weet ik niet. Leuke B&B in Hermanus: Zoete Inval (23 Main Road). Allemaal verschillende kamertjes en een hele leuke eigenaresse (Marilyn), die betrokken is in allemaal projecten in de locale township. Als je gaat: stapel pennen meenemen voor haar leuke "SWOP-project"! www.swop-shop.za.net

Heb in Cape Town ook in een prachtige B&B gezeten, maar daar moet ik even wat harder voor zoeken...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_22882968
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2004 09:41 schreef Hik het volgende:
Campsites weet ik niet. Leuke B&B in Hermanus: Zoete Inval (23 Main Road). Allemaal verschillende kamertjes en een hele leuke eigenaresse (Marilyn), die betrokken is in allemaal projecten in de locale township. Als je gaat: stapel pennen meenemen voor haar leuke "SWOP-project"! www.swop-shop.za.net

Heb in Cape Town ook in een prachtige B&B gezeten, maar daar moet ik even wat harder voor zoeken...
mmmm..... kwa prijzen waar moet ik ongeveer op rekenen? Ik bedoel voor de B&B pppn

(wanneer was je er voorlaatst)
  dinsdag 26 oktober 2004 @ 16:46:12 #192
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_22887628
Ik was er afgelopen augustus. Dat is wel laagseizoen, maar hier en daar (met name langs de garden route!) vond ik het toch nog best vol. Handig dus om voor je naar de volgende plaats rijdt even te bellen voor een B&B (Dagen van tevoren is niet nodig hoor!).

Ik vond accomodatie in ZA niet goedkoop, maargoed... ik ben Zuid-Amerika gewend. Het was wel een stuk duurder dan in de Lonely Planet stond, met name in het zuiden. Rond Jo'burg waren we een stuk goedkoper uit. Ik moet zeggen dat het meestal wel prima gelegenheden waren. Ik weet dat we in het zuiden toch wel rond de 300 ZAR (iets van 40 euro) voor een double (2 pers.) kwijt waren. Meer naar het noorden eerder richting de 200 ZAR. (Nogmaals: laagseizoen!)
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_22893617
nah ik vind het nog te doen! Hartstikke bedankt voor je reactie !
pi_22913746
wij hebben het meeste van onze accomodatie geboekt via http://www.portfoliocollection.com/Destinations/South-Africa/
Misschien ietsjes duurder dan bij HIK, maar ik vond ze allemaal zonder mee dik in orde !
pi_22923778
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 20:10 schreef Ginirover het volgende:
wij hebben het meeste van onze accomodatie geboekt via http://www.portfoliocollection.com/Destinations/South-Africa/
Misschien ietsjes duurder dan bij HIK, maar ik vond ze allemaal zonder mee dik in orde !
Super link!!!
pi_22930082
Ik moet een vliegticket hebben naar Johannesburg rond de kerst...
Bijna alles is al volgeboekt :S

Alleen natuurlijk bij de first class van KLM is nog plaats..
maar dan mag je ook wel 4000 euro betalen..
  zaterdag 30 oktober 2004 @ 11:36:29 #197
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_22951128
Ja, als je nu nog wilt boeken voor kerst ben je wel wat laat, vrees ik...
Je kunt altijd nog kijken naar luchthavens net over de grens (Brussel, Düsseldorf, Aken), maar ik geef je weinig kans...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_22994569
Grappig, zag dit topic over Zuid-Afrika en zie net dat ik hierboven ook gepost heb over Plettenberg Bay waar ik toen voor 3 maanden heen zou gaan. Ik ben inmiddels weer terug en heb het echt super gehad!!! Helaas heb ik weinig tijd gehad om rond te reizen, dus ik kom zeker nog terug (en hopelijk zo snel mogelijk) In de buurt van Plett heb je inderdaad Monkeyland. wat mij erg is tegengevallen. Tsitsikamma is wel heel erg mooi, net als Storms River en de Robberg. Een plaatsje waar je ook zeker heen moet is Hermanus, waar je van dichtbij walvissen kunt spotten (alleen het seizoen is nu wel afgelopen daarvoor). Cape Town is een superleuke stad, je meot er alleen inderdaad wel oppassen. Wij zijn er helaas op klaarlichte dag overvallen toen we moesten wachten voor een stoplicht (waren aan het lopen). Dus advies: probeer er zo min mogelijk uit te zien als toerist en geen gouden kettingen of zo dragen, of echt zo onder je kleren dat er helemaal nix van te zien is (bij ons hebben ze een gouden ketting van de nek van iemand afgerukt).
Plettenberg Bay, waar ik 3 maanden ben geweest, is een mooie plaats die op de Garden Route ligt. Het is alleen wel een plaats die "het Monaco van zuid-afrika" wordt genoemd: het is echt een megarijke plaats waar de blanken rondlopen met driedubbele kraag (konden allemaal zo van de golfbaan afgelopen zijn) en waar de zwarten in de winkels werken en een beetje dronken op de taxirank rondhangen. Er is nog erg veel Apartheid. Ikzelf heb de paar maanden dat ik er was in de townships in de omgeving gewerkt. In deze townships konden we prima alleen rondlopen. Bij andere townships kan dat echter absoluut niet: wij wisten zelf wel waar het wel en niet kon) dus niet zomaar een township binnenrijden zonder begeleiding!!!
De prijzen in Zuid-Afrika zijn niet heel erg laag. Plettenberg Bay is een dure plaats, maar ook in bijv. Cape Town vielen de prijzen me tegen. Uit eten gaan is echter wel heel goedkoop!
Ik heb mijn fotoos online gezet, dus mocht je ze willen zien: http://home.student.utwente.nl/m.a.vandenhoven
Sommige fotoos zijn niet erg charmant magoed
Zuid-Afrika is een heel mooi land, ik ben er echt verliefd op geworden. Er heerst echter nog wel verschrikkelijk veel apartheid.......
pi_23658339
Weer lekker terug en een leuke paar dagen gehad, zaterdag laat aangekomen en de volgende ochtend lekker de auto af laten leveren bij het hotel. groep b van avis een almera 1.6 rijdt lekker maar ietwat underpowered. Wel een lekker karretje om door het kruger te browsen.

Maar goed de dag maar begonnen met een ritje richting omgeving hazyview en lekker geluncht in Graskop. Aansluitend op zoek naar een lodge. De 1e was veels te nieuw en lag aan een stuwmeer wel mooi maar niet ons ding. De tweede genaamd Halmilton parks was erg leuk en met een aardige discount 50% off goed te betalen.

De dag erna lekker in de omgeving rondgereden en o.a. Godswindow en de Berlyn waterval wezen bekijken. Lekker bijtijds weer terug voor een goed avondmaal en de volgende ochtend vroeg op 0430 om op tijd bij de gate te zijn, van het kruger. Het is vanaf Hamilton Parks ongeveer 20minuten naar de dichtsbijzijnde gate. Vanaf daar lekker de hele dag door het park gereden en veel gezien. Helaas werdt een Luipaard dat voor onze auto opdook weggejaagd door 2 werknemers van het park die met veels te hoge snelheid van de andere kant kwamen aankachelen
Eerst geprobeert om rond 1100 in te checken in Skukuza maar helaas was dat nog te vroeg. Lekker verder gereden en later tegen sluitingstijd alsnog ingecheckt. De hele dag dus in de auto dus naar een lekker buffet maal goed geslapen. Laat op en op ons dooie gemak richting Malelane gate om daar het park te verlaten en een bergritje te maken naar de Bongani Lodge. Bijzonder mooie lodge waar je na zelf een stuk gereden te hebben de berg op. Het reservaat inrijdt en daar parkeert om de resterende klim per landrover voort te zetten en aan te schuiven bij de lunch. Lekker wijntje erbij en ff chillen op het terras van ons huiske en dan om 1530 de game drive. Na de drive lekker dineren en slapen maar! Zeer goed ontbijt en dan lekker weer een ritje naar beneden. In de huur auto op naar joburg!! En s'avonds weer terug naar ams. Al met al een heel geslaagd uitje al was het weer vrijwel de hele tijd regenachtig dan wel overcast.
  dinsdag 18 januari 2005 @ 12:24:59 #200
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_24623380
quote:
Op maandag 24 mei 2004 19:06 schreef MasterE het volgende:
ha,

waarschijnlijk gaan we met een paar jongens in november drie weken naar Zuid Afrika..! Heeft iemand nog tips qua het bezoeken van parken/ steden/ activiteiten/ hotels...?

Waarschijnlijk reizen we van Johannesburg naar Kaapstad en huren we een auto... De laatste dagen willen we overigens een paar dagen in Kaapstad relaxen. Als je tips voor een goed hotel hebt graag, maar eigenlijk alle tips zijn welkom..!

thx alvast!
Ben je nog geweest? Zo ja, vertel! Ik ben namelijk zelf ook van plan om van Johannesburg, via het Krugerpark, naar Kaapstad te rijden per huurauto. Wat zijn de kosten ongeveer?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  dinsdag 18 januari 2005 @ 15:28:44 #201
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_24625682
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 12:24 schreef Doekes het volgende:

[..]

Ben je nog geweest? Zo ja, vertel! Ik ben namelijk zelf ook van plan om van Johannesburg, via het Krugerpark, naar Kaapstad te rijden per huurauto. Wat zijn de kosten ongeveer?
Ik heb het precies andersom gedaan: in huurauto van Kaapstad naar Jo'burg (en terug!) via Kruger. Prachtige reis, alleen wel veel te gehaast naar mijn zin (ik ben altijd meer van de trage reizen ). Kosten vielen mij ook nogal tegen. Huurauto kwam uiteindelijk op meer dan 900 euro voor 3,5 week. Vreselijke bak geld. Goedkoper had gekund, maar dan was de auto niet echt prettig geweest voor mijn (nogal lange) reisgezel op zulke afstanden.
Kruger vond ik leuk, maar lang niet zo leuk als veel van de kleinere parken waar ik ben geweest (Addo's!). Heb er ook niet geslapen, maar heb voor veel minder geld in een prachtig B&B vlákbij het park geslapen. Ben ik niet rouwig om geweest.
Absoluut hoogtepunt van de trip was wat mij betreft Swaziland, wat ook nog eens heel mooi op de route ligt. Meegeweest met een lokale gids naar een kerkdienst en een bruiloft... fantastisch! Ook geweldig: de townships van Kaapstad en Jo'burg, Robben island (ondanks bespottelijke hoeveelheid toeristen), het Nelson Mandela museum in Umtata, de kleine dorpjes in Kwazulu-Natal, de geweldige sfeer (en het eten!) in Durban en de straatmarkt in Grahamstown. Eigenlijk stiekum nog meer de moeite waard dan alle dieren bij elkaar (maar dat is misschien een kwestie van smaak).

Zie ook mijn reisverslag: [Reisverslag]Hik in Zuid-Afrika (en Swaziland)
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  maandag 28 februari 2005 @ 12:07:14 #202
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_25296965
Ik ben vorige week terug gekomen van mijn tweeweekse rondreis door Zuid-Afrika. Wat een prachtig land!

Is er nog iemand geďnteresseerd in een reisverslagje met hoogte- en helaas ook dieptepunten?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  dinsdag 1 maart 2005 @ 09:33:43 #203
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_25308547
quote:
Op maandag 28 februari 2005 12:07 schreef Doekes het volgende:
Ik ben vorige week terug gekomen van mijn tweeweekse rondreis door Zuid-Afrika. Wat een prachtig land!

Is er nog iemand geďnteresseerd in een reisverslagje met hoogte- en helaas ook dieptepunten?
Heeft er nou echt niemand interesse in mijn vakantie?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_25309119
Ja!!! Graag een reisverslag van een van de meest bijzondere landen ter wereld

het forum was een tijdje down, dus wellicht heeft niet iedereen dit nog gelezen

Mijn reisverslag vind je nog altijd hier
  dinsdag 1 maart 2005 @ 11:02:43 #205
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_25309750
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 10:18 schreef DutchTrain het volgende:
Ja!!! Graag een reisverslag van een van de meest bijzondere landen ter wereld

het forum was een tijdje down, dus wellicht heeft niet iedereen dit nog gelezen

Mijn reisverslag vind je nog altijd hier
Okee!

Het zal misschien wel even duren voor het af is, want ik kan niet zo hard doorschrijven op mijn werk Werk zou eigenlijk afgeschaft moeten worden, meer tijd voor: Vakantie
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_25311424
Ik zou het ook graag willen lezen
War is not about who's right, it's about who's left
fok! fotoboek
  dinsdag 1 maart 2005 @ 15:30:04 #207
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_25313828
En hier istie dan:

Rondreis Zuid-Afrika

Op 6 februari 2005 vertok ik samen met mijn vriendin naar Johannesburg om daar op 7 februari aan onze tweeweekse rondreis met een huurauto van het Krugerpark naar Kaapstad te beginnen.

We komen aan op het vliegveld van Johannesburg. Wat heerlijk om in februari in de brandende zon aan te komen. Voor een fooitje brengt een aardige meneer ons en onze koffers naar het autoverhuurbedrijf. Een vriend van hem die meeloopt wil ook graag een fooitje en wel van R 200,- (ongeveer ¤ 26,-), maar helaas voor hem trap ik daar niet in.

Nadat we onze huurauto in ontvangst hebben genomen stappen we allebei vrolijk aan de verkeerde kant van de auto in. Tja, in een land waar je links moet rijden zit het stuur ook aan de andere kant. Dat is dus even wennen. Na van stoel te hebben gewisseld zijn we vertrokken naar Nelspruit, een rit van zo’n 300 km, waar ik voor de eerste twee nachten een Bed & Breakfast had gereserveerd bij Jörn’s Gästehaus (aanrader). We kijken even rond in Nelspruit en gaan daarna vroeg naar bed, want morgen staat een bezoek aan het Krugerpark op het programma.

De volgende morgen vroeg op om naar het Krugerpark te vertrekken. Het is wederom prachtig weer! Het is erg rustig in het park en we komen verschillende dieren tegen, zoals giraffen, olifanten, buffels, nijlpaarden, zebra’s, zwijnen en apen. Een kudde buffels steekt vlak voor onze auto de weg over. Een leuke belevenis! Op de terugweg wilden we nog even langs God’s Window en Blyde River Canyon gaan, maar het is al bijna 19:00 uur en we moeten nog 200 km naar onze overnachtingsplek rijden. Het wordt al donker en, er wordt voor gewaarschuwd, rijden in het donker is gevaarlijk. Dat hebben we geweten! Als het donker is, is het ook echt donker. Al die mensen en het vee wat langs de wegen loopt zie je niet meer. We kunnen nog maar net een op de weg lopende koe ontwijken. Gelukkig komen we zonder verdere problemen thuis.

De volgende dag op weg naar Durban, met tussen door een overnachting in Newcastle, waar we wat souveniertjes kopen.

De dag erna komen we dus in Durban aan. Wat een grote stad! We lopen wat over de boulevard en eten een lekkere maaltijd met goedkope wijn in een leuk restaurantje. We gaan weer redelijk vroeg naar bed, want we moeten uitgerust genoeg zijn om morgen de hele dag op het strand te liggen.

Dag twee in Durban begint goed met een ontbijtje bij een strandcafeetje, maar zal later dramatisch worden. We gaan naar het strand en ik duik meteen de zee in. In het water zijn slechts twee andere zwemmers. Ik lach vrolijk naar ze en ze lachen terug. Een tijdje later zijn de twee een stuk verder de zee in gegaan en er begint er een om hulp te roepen. Ik dacht eerst dat hij een grap maakte, maar toen ik de angst in zijn ogen zag, wist ik dat het menens was. Zijn vriend was al niet meer bij bewustzijn! Ik ben naar ze toe gezwommen en moest toen kiezen wie ik zou proberen te helpen. Ik heb de bewusteloze jongen toen bij zijn arm gepakt en ben naar de kust gaan zwemmen. De andere jongen moest ik helaas achterlaten. Ik kon ze niet allebei meenemen.

Na enkele meters gezwommen te hebben moest ik helaas ook de bewusteloze jongen los laten. De golven waren inmiddels zo hoog geworden dat ik mezelf nauwelijks meer kon redden. Op dat moment kwamen er lifeguards op surfplanken het water in en die haalden de twee jongens het water uit. Even later kwam er ook een om mij het water uit te halen. Ik was volledig uitgeput!

Er zijn inmiddels ambulances gearriveerd en ik moet de ambulance in en aan de zuurstof. Onderweg naar het ziekenhuis wordt me verteld dat de jongen die al bewusteloos in het water lag, helaas is overleden. De andere jongen wordt ook naar het ziekenhuis gebracht. Hoe zijn toestand is weet ik niet.

In het ziekenhuis moet ik aan het infuus en de zuurstof. Ook wordt er een Röntgenfoto van mijn longen gemaakt om te kijken of er water in zit. Dit is niet het geval, dus ik kan na enkele uren het ziekenhuis weer verlaten.

Tot zover de zwarte dag van onze vakantie, die nog behoorlijk wat invloed heeft gehad op de komende dagen.

We trekken verder naar Umtata, maar daar aangekomen blijkt dat er niet erg veel hotels zijn, dus rijden we maar meteen verder naar het 200 km verderop gelegen Oos-London. Hier verblijven we twee nachten en doen niet erg veel meer dan uitrusten en bijkomen.

De volgende overnachtingplaats is Port Elizabeth. Hier maken we een uitstapje naar een leeuwenpark in Seaview. Via een mooie route langs de zee, met, de naam zegt het al, een prachtige seaview komen we bij het park. In het park is het erg rustig (we zijn volgens mij de enigen in het park). We komen bij de leeuwen aan en meteen begint de eerste die we tegenkomen flink te brullen. Wat een herrie kunnen die beesten maken! We bekijken nog wat jonge leeuwtjes en tijgertjes en gaan weer terug en genieten van een welverdiende nachtrust.

Na het heerlijke ontbijt de volgende morgen, rijden we naar het struisvogelstadje Oudtshoorn. Hier gaan we naar de Cango Caves (grotten) met al zijn kamers. Best indrukwekkend.

Inmiddels onderweg naar Montagu rijden we over een prachtige route tussen de Swartbergen. Het is de bekende route 62, vergelijkbaar met route 66 in de Verenigde Staten. We komen onderweg van alles tegen. Een kudde koeien op de weg, een kudde struisvogels op de weg en “in the middle of nowhere” doemt er ineens een gebouwtje op met daarop in grote rode letters de tekst “Ronnies Sex Shop”.

We gaan er even kijken en komen er achter dat het geen sexshop is, maar gewoon een cafeetje met een grappig oud mannetje met lang haar en een baard achter de bar. We bestellen een drankje en Ronnie vraagt ons waar we vandaan komen. We vertellen dat we uit Nederland komen, waarop Ronnie ons een Nederlandse Penthouse van afgelopen december zien. Er staat een artikel van twee pagina’s over hem in. In de Penthouse lezen we dat het vroegere “Ronnies Shop” door zijn dronken vrienden was omgedoopt tot “Ronnies Sex Shop”. En sindsdien heeft hij veel meer klanten, zo weet Ronnie te vertellen.

Langs Route 62 ligt ook het plaatsje Calitzdorp, wat bekend staat om zijn fantastische port. Hier gaan we dus even een wijnhuis bezoeken. We komen bij wijnhuis Boplaas en proeven en kopen hier wat lekkere wijntjes en portjes. Ik heb er een fles van de beste port van Zuid-Afrika gekocht voor slechts R 150,- (zo’n ¤ 20,-). De overnachting zal zoals gezegd in Montagu zijn, bij een lief oud vrouwtje.

De morgen erna gaan we via Stellenbosch naar Kaapstad voor de laatste drie nachten. In wijnhuis Warwick in Stellenbosch proeven en kopen we nog wat wijn, voordat we naar Kaapstad rijden. Als we Kaapstad inrijden zien we een township. Wat een ellende! In het centrum van de stad aangekomen kunnen we redelijk snel een hotel vinden. Onze kamer op de 15e verdieping heeft uitzicht op de met wolken bedekte Tafelberg. We lopen nog wat door de straatjes en over de markten, voordat we lekker op een terrasje gaan zitten om een biertje te drinken. We eten nog wat in het hotel en gaan naar bed.

De volgende dag gaan we het Kaaps schiereiland verkennen, want de Tafelberg zit nog in de wolken. We gaan naar Hout Bay, Boulders Beach, Cape Point, en Kaap de Goede Hoop. Wel grappig, al die apen bij Cape Point. Ze zitten overal op en in. Let op je auto en je spullen!

Als we weer een dag verder zijn willen we eindelijk wel eens de Tafelberg op, maar hij is nog steeds bedekt door het “tafelkleed”. Het heeft dus niet veel zin om te gaan klimmen. Helaas, want vandaag was onze laatste kans. We hebben de binnenstad van Kaapstad dus nog maar een beetje verkend en ons voorbereid op de terugreis morgen.

De volgende ochtend staan we op en zien dat er geen enkel wolkje boven de Tafelberg hangt. We besluiten om snel nog even, voordat het vliegtuig vertrekt de berg op te gaan. Maar als we eenmaal aankomen bij de voet van de berg blijkt dat we niet de enigen zijn die op dit idee zijn gekomen. We willen geen risico lopen ons vliegtuig te missen en gaan dus maar naar het vliegveld, waar we onze auto inleveren en op het vliegtuig naar huis stappen.

Wat een prachtig land is Zuid-Afrika! Een rondreis van twee weken is eigenlijk te kort.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_25314698
goed verhaal

en dan natuurlijk de onvermijdelijke vraag... zijn er ook foto's ?
  dinsdag 1 maart 2005 @ 16:49:40 #209
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_25314903
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 16:30 schreef DutchTrain het volgende:
goed verhaal

en dan natuurlijk de onvermijdelijke vraag... zijn er ook foto's ?
We hebben idd ook zo'n 200 foto's gemaakt, maar die kan ik hier niet plaatsen. Het Holiday Inn waar we in Durban verbleven staat trouwens op de foto in jouw verslag. Het is dat grote witte gebouw aan het strand.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_25315018
Idd foto's!!!
En 2 weken is mss wel te kort idd maar wel goed voor een overview zodat je de volgende keren een regio wat verder kunt gaan ontdekken.
War is not about who's right, it's about who's left
fok! fotoboek
  woensdag 2 maart 2005 @ 09:07:58 #211
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_25327065
Wat ellendig van die zwemmers... De stroom bij Durban is inderdaad erg gevaarlijk. Heb je nooit meer gehoord hoe het met die andere jongen is afgelopen?

Jammer dat jullie niet de kans hadden wat van Umtata te zien. Ik heb daar in een enorm crappy hotel gezeten, maar het Nelson Mandela museum was zeer de moeite waard (zeker als je zelf ook de Long Road to Freedom aan het lezen bent!)
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  woensdag 2 maart 2005 @ 13:09:17 #212
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_25331058
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 17:00 schreef egilio het volgende:
Idd foto's!!!
En 2 weken is mss wel te kort idd maar wel goed voor een overview zodat je de volgende keren een regio wat verder kunt gaan ontdekken.
Twee weken is wat kort voor de trip die we gemaakt hebben, maar is bijvoorbeeld lang genoeg voor de tuinroute en de wijngebieden, waar ik als wijn- en portliefhebber graag nog een keer naar toe ga.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  woensdag 2 maart 2005 @ 13:14:59 #213
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_25331121
quote:
Op woensdag 2 maart 2005 09:07 schreef Hik het volgende:
Wat ellendig van die zwemmers... De stroom bij Durban is inderdaad erg gevaarlijk. Heb je nooit meer gehoord hoe het met die andere jongen is afgelopen?
Ik ben de volgende dag nog naar het huisje van de lifeguards geweest om daar een rapport op te stellen en heb toen gevraagd hoe het met die andere jongen was, maar zij wisten ook niet meer dan dat hij naar het ziekenhuis was afgevoerd...

Als het goed is krijg ik binnenkort wel een volledig rapport met de verhalen van alle betrokkenen en daar staat dan misschien ook in hoe het met die jongen is afgelopen.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_25642097
In de kerstvakantie van 2005 ga ik misschien naar Zuid-Afrika.nuhad ik daar een paar vragen over welke ik graag beantwoord zou zien

1.Welke papieren (paspoort, ID, visum) heb je er voor nodig?
2.Hoe lang is het ongeveer vliegen?
3.Welke prikken heb je er voor nodig?

Alvast bedankt
http://forum.fok.nl/topic/710677/ -> Klik hier als je de gulden terug wilt!
  maandag 21 maart 2005 @ 19:25:43 #215
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_25642179
Check: Hiero

Van www.travelclinic.nl:

ZUID-AFRIKA
In het algemeen gelden de volgende adviezen volgens de Landenlijst LCR. Bij reizigers met GEZONDHEIDSPROBLEMEN of bij LANGE REIZEN is een gespecialiseerd advies van belang!
VACCINATIES:

Als men UIT een gele koorts gebied komt is gele koorts vaccinatie verplicht.
Een DTP-vaccinatie wordt aanbevolen
Bescherming tegen Hepatitis A wordt in bijzondere gevallen aanbevolen.


MALARIAGEBIEDEN:
Bescherming tegen muggenbeten is altijd belangrijk. Neem bij koorts of griepachtige verschijnselen tijdens of na verblijf in een malariagebied altijd direct contact op met een arts.

ZUID-AFRIKA overig:
in de maanden - komt malaria voor.
ZUID-AFRIKA Kwazulu-Natal:
in de maanden 10 t/m 5 (rest anti-mug) komt malaria voor. Voor de bescherming tegen malaria worden antimalariamiddelen aanbevolen
ZUID-AFRIKA Krugerpark (winter):
in de maanden 6 t/m 9 komt malaria voor. Goede anti-muggen maatregelen in verband met malaria zijn extra belangrijk voor een deel van de reizigers
ZUID-AFRIKA Krugerpark (zomer):
in de maanden 10 t/m 5 komt malaria voor. Voor de bescherming tegen malaria worden antimalariamiddelen aanbevolen

Google
A nice warm vibraty feeling all through your guttiwuts!
pi_25642227
quote:
1.Welke papieren (paspoort, ID, visum) heb je er voor nodig?
2.Hoe lang is het ongeveer vliegen?
3.Welke prikken heb je er voor nodig?
1. alleen een paspoort
2. naar johannesburg ongeveer 10, naar kaapstad ongeveer 12
3. geen prikken nodig.

Mocht je nog in de buurt van Swellendam komen: www.langebergmanor.nl

Heel veel plezier in Zuid-Afrika!
  † In Memoriam † maandag 21 maart 2005 @ 19:29:45 #217
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_25642292
quote:
Op maandag 21 maart 2005 19:27 schreef bweijer het volgende:


3. geen prikken nodig.
ik heb wel injecties gekregen voordat ik naar ZA ging
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_25642303
Een hele nacht vliegen en prikken tegen malaria en nog iets dat ik vergeten ben.
pi_25642309
Alvast bedankt allebei
http://forum.fok.nl/topic/710677/ -> Klik hier als je de gulden terug wilt!
pi_25642341
Chill, Zuid-Afrika is et mooiste land ter wereld (vind ik dan )
ik ben sowieso da bomb
  Moderator maandag 21 maart 2005 @ 22:05:26 #221
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_25647056
Dit topic zal gemerged worden met het centrale Zuid Afrika topic:
Zuid-Afrika
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  maandag 21 maart 2005 @ 22:33:33 #222
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_25647867
Waarom blijven mensen toch volhouden dat je je tegen malaria kunt laten inenten...
Malaria-pillen dus, maar welicht niet nodig, afhankelijk van seizoen en exact gebied waar je naartoe gaat. Gewoon even een afspraak maken bij de GGD of het havenziekenhuis dus!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_25717453
Als je in onze zomer gaat, dan heb je geen malariapillen nodig, ze worden dan alleen geadviseerd als je in de buurt van St. Lucia wetlands komt. Ga je in onze winter, dan heb je ze nodig voor kruger park en een aantal andere gebieden.

Ik vond die malaria pillen wel maf, kreeg hele maffe dromen enzo..
pi_25734408
Afrika is echt super! Een kleine 2 maanden terug ben ik er heen geweest. We hebben veel gereden, veel gezien en lekker weer gehad. Super eten. Zelfs nog een mooie kill gezien van en cheeta.

tip: Als je op safari gaat, boek dan in een Prive kamp. Het is duurder maar zo zie je de dieren wel echt goed. Als iemand nog vragen hebt of fotos wilt zien mail mij maar

versteegrob@hotmail.com
pi_25734568
ik ben Zuid Afrikaans, opgegroeit in Johannesburg, maar dat is niet echt veilig daar
en Kaapstad is het meeste te doen, zoals Robin Island ( waar Nelson Mandela gevangen zat ) en daar bij the waterfront kan je best leuk shoppen, bij kaap de goede hoop natuurlijk
je kan ook pinguins kijken, eerst kon je ook zwemmen daar in de zee, maar dat is afgezet
de tafelberg is ook heel gaaf, ga rond etens tijd, is het totaal niet druk zo rond 5 á 6 uur als je in februari/maart gaat, dan gaat de zon al best snel onder dus dat is super gaaf als je daar boven op die berg bent
maar als je zomers weer wilt moet je in de kerstvakantie gaan
en je moet zeker naar een cricket wedstrijd of een rugby wedstrijd gaan, is super gaaf, van cricket moet je maar houden maar de sfeer is iniedengeval heel gezellig
Op 09-11-2006 23:08 schreef Chriz2k
Jij bent te sexii voor Fok :{w.
pi_25766567


was toen je nog kon zwemmen met de pinguins
Op 09-11-2006 23:08 schreef Chriz2k
Jij bent te sexii voor Fok :{w.
pi_25780318
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 15:59 schreef Jett het volgende:

en je moet zeker naar een cricket wedstrijd of een rugby wedstrijd gaan, is super gaaf, van cricket moet je maar houden maar de sfeer is iniedengeval heel gezellig
rugby of cricket is leuk maar wat het beste is, is een voetbalwedstrijd in hartje Johannesbug (FNB stadium) 60.000 negers (sorry dat ik het zo zeg maar het was wel zo ). Ik was daar tijdens mijn stage met 2 andere stagairs van mijn school. Wedstrijd: Ajax Cape Town - Kaizer Chiefs. Echt ongelooflijk 60.000 man, wij waren nagenoeg de enige blanken.

Voor de rest was 99% aanhanger van de Kaizer Chiefs en wij kochten gewoon een Ajax shirt en zo waren we en blank en supporter voor de minderheid. Maar het was echt een groot feest, iedereen sprak ons blij aan echt mooi.

Ajax verloor en toen liepen we weer terug naar de auto, echt niet normaal iedereen wilde ons een hand geven (iedereen zei: ah sorry ajax) iederen om ons heen dansen. Op een gegeven moment dansten er gewoon een paar honderd mensen om ons heen en wij een beetje blij meedoen, op een gegeven moment waren het er zoveel dat ik het eind niet meer kon zien, dus toen begon ik me wel wat ongemakkelijker te voelen maar het was echt een geweldige ervaring. Over de weg van het stadion naar de auto hebben we toen ongeveer 1,5 uur gedaan terwijl dat normaal gesproken 15 minuten was .
Echt een bizarre ervaring die ik nooit meer zal vergeten, hier nog ff een fotootje:


supporters gewoon ook broederlijk naast elkaar, moesten ze eens bij ajax - feyenoord doen
Even a broken clock is right twice a day.
pi_25781601
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 21:49 schreef inkie1010 het volgende:
Als je in onze zomer gaat, dan heb je geen malariapillen nodig, ze worden dan alleen geadviseerd als je in de buurt van St. Lucia wetlands komt. Ga je in onze winter, dan heb je ze nodig voor kruger park en een aantal andere gebieden.

Ik vond die malaria pillen wel maf, kreeg hele maffe dromen enzo..
We waren in oktober in ZA, oa ook in St Lucia. Daar werd ons verteld dat die hele regio al meerdere jaren volledig malaria-vrij is. Zou dus geen probleem mogen zijn...

Wat die maffe dromen betreft : vermoedelijk heb je dan Lariam-pillen genomen; daarvan is het bekend dat die deftige bijwerkingen hebben zoals waanvoorstellingen, nachtmerries ea..
Je kan dus beter Malerone nemen, die hebben helemaal geen bijwerkingen.....
  maandag 16 mei 2005 @ 16:53:20 #229
106418 boeiuh
Funk the dump stuff
pi_27056713
Mensen,
Ik heb zojuist te horen gekregen dat ik bij de definitieve selectie van mijn school zit die in Zuid Afrika stage mag gaan lopen. Ik ga al ergens in augustus, tot eind januari en de bestemming is Mamelodi bij Pretoria.

Zo, nu ga ik eerst even dit topic doorlezen
Funk Gezond, Soul een Appel
pi_27057431
Gefliciteerd.

Dit is Mamelodi




Ik hoop wel voor je dat de situatie er iets is verbeterd in de afgelopen drie jaar, want toen mochten we er niet naar toe zonder politiebegeleiding en een groepje beveiligingsagenten...
  maandag 16 mei 2005 @ 17:58:03 #231
106418 boeiuh
Funk the dump stuff
pi_27058501
quote:
Op maandag 16 mei 2005 17:19 schreef DutchTrain het volgende:
Gefliciteerd.

Ik hoop wel voor je dat de situatie er iets is verbeterd in de afgelopen drie jaar, want toen mochten we er niet naar toe zonder politiebegeleiding en een groepje beveiligingsagenten...
Dank u!

Ja die verhalen ken ik.. Maar dat moeten wij nog allemaal gaan uitzoeken hoe dat zit..

Ik doe Geodesie/Geo-informatica [HBO]. En de bedoeling is dat ik daar samen met een klasgenoot een GIS [Geografisch Informatie Systeem] ga opzetten. Simpel gezegd: kaarten maken van Mamelodi
We werken samen met een universiteit uit Pretoria, dus ik neem aan dat we daar wel goed begeleid gaan worden
Funk Gezond, Soul een Appel
pi_27118004
quote:
Op zondag 27 maart 2005 14:53 schreef danos het volgende:

[..]

rugby of cricket is leuk maar wat het beste is, is een voetbalwedstrijd in hartje Johannesbug (FNB stadium) 60.000 negers (sorry dat ik het zo zeg maar het was wel zo ). Ik was daar tijdens mijn stage met 2 andere stagairs van mijn school. Wedstrijd: Ajax Cape Town - Kaizer Chiefs. Echt ongelooflijk 60.000 man, wij waren nagenoeg de enige blanken.

Voor de rest was 99% aanhanger van de Kaizer Chiefs en wij kochten gewoon een Ajax shirt en zo waren we en blank en supporter voor de minderheid. Maar het was echt een groot feest, iedereen sprak ons blij aan echt mooi.

Ajax verloor en toen liepen we weer terug naar de auto, echt niet normaal iedereen wilde ons een hand geven (iedereen zei: ah sorry ajax) iederen om ons heen dansen. Op een gegeven moment dansten er gewoon een paar honderd mensen om ons heen en wij een beetje blij meedoen, op een gegeven moment waren het er zoveel dat ik het eind niet meer kon zien, dus toen begon ik me wel wat ongemakkelijker te voelen maar het was echt een geweldige ervaring. Over de weg van het stadion naar de auto hebben we toen ongeveer 1,5 uur gedaan terwijl dat normaal gesproken 15 minuten was .
Echt een bizarre ervaring die ik nooit meer zal vergeten, hier nog ff een fotootje:
[afbeelding]

supporters gewoon ook broederlijk naast elkaar, moesten ze eens bij ajax - feyenoord doen
Mijn zoon trekt, heel provocatief, expres een Orlando Pirates (no1 tegenstander van de Kaiser Chiefs) t-shirt aan.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_27118070
quote:
Op maandag 16 mei 2005 16:53 schreef boeiuh het volgende:
Mensen,
Ik heb zojuist te horen gekregen dat ik bij de definitieve selectie van mijn school zit die in Zuid Afrika stage mag gaan lopen. Ik ga al ergens in augustus, tot eind januari en de bestemming is Mamelodi bij Pretoria.

Zo, nu ga ik eerst even dit topic doorlezen
Oeh, yeah, baby
Stad van mijn held: Vusi Mahlasela.
Google maar vast om de muziek te vinden.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
  donderdag 19 mei 2005 @ 00:02:55 #234
106418 boeiuh
Funk the dump stuff
pi_27136095
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 15:22 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Oeh, yeah, baby
Stad van mijn held: Vusi Mahlasela.
Google maar vast om de muziek te vinden.
haha, joo tnx voor de tip!
Funk Gezond, Soul een Appel
pi_27139487
quote:
Op maandag 16 mei 2005 17:58 schreef boeiuh het volgende:

[..]

Dank u!

Ja die verhalen ken ik.. Maar dat moeten wij nog allemaal gaan uitzoeken hoe dat zit..

Ik doe Geodesie/Geo-informatica [HBO]. En de bedoeling is dat ik daar samen met een klasgenoot een GIS [Geografisch Informatie Systeem] ga opzetten. Simpel gezegd: kaarten maken van Mamelodi
We werken samen met een universiteit uit Pretoria, dus ik neem aan dat we daar wel goed begeleid gaan worden
Mijn ervaring is dat dat een vreselijk gelul is. Ik heb me altijd vrij bewogen in townships waarover men altijd zo veel te zeggen had en heb er noooit nadelinge gevolgen van ondervonden.
Er zijn heel veel angsthazen op de wereld hoor. En dan mis je veel.
Nou is Pretoria een heel veilige stad. Zeker vergeleken bij Johannesburg. Maar voor wat betreft die laatste durf ik te zeggen dat Soweto veiliger is dan Jo'burg Centrum en een aantal wijken binnen de stad.

Ga je eigen gang. Wees vriendelijk en kijk nooit neer op mensen.Groet de mamma die de was aan het ophangen is. En ook de daklozenkrantverkoper en de zuiplap en shadowexpert op de hoek van de straat. Wees geen verwend nest en neem het leven daar zoals je het ziet zonder te vergelijken en daar een waardeoordeel aan te hangen.
Krijg je provocatieve opmerkingen? Pareer met een kwinkslag. En laat je niet neppen. Dan kun je overdag overal komen.
Dan zegt men: You're eatable. cht... dan ontmoet je de meest onwaarschijnlijke en groteske en mooie mensen.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_27148176
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 08:28 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat dat een vreselijk gelul is. Ik heb me altijd vrij bewogen in townships waarover men altijd zo veel te zeggen had en heb er noooit nadelinge gevolgen van ondervonden.
Er zijn heel veel angsthazen op de wereld hoor. En dan mis je veel.
Nou is Pretoria een heel veilige stad. Zeker vergeleken bij Johannesburg. Maar voor wat betreft die laatste durf ik te zeggen dat Soweto veiliger is dan Jo'burg Centrum en een aantal wijken binnen de stad.

Ga je eigen gang. Wees vriendelijk en kijk nooit neer op mensen.Groet de mamma die de was aan het ophangen is. En ook de daklozenkrantverkoper en de zuiplap en shadowexpert op de hoek van de straat. Wees geen verwend nest en neem het leven daar zoals je het ziet zonder te vergelijken en daar een waardeoordeel aan te hangen.
Krijg je provocatieve opmerkingen? Pareer met een kwinkslag. En laat je niet neppen. Dan kun je overdag overal komen.
Dan zegt men: You're eatable. cht... dan ontmoet je de meest onwaarschijnlijke en groteske en mooie mensen.
Sja het hangt er maar net van af in wat voor township je bent he. Ik heb een paar maanden stage gelopen in zuid-afrika en daar gewerkt in een aantal townships. In de townships waar wij werkten kon je inderdaad prima alleen rondlopen overdag. 's Avonds was dat daar wel echt gevaarlijk, amar overdag ging dat dus allemaal hartstikke goed. Inderdaad gewoon leuke gesprekjes met iedereen aanknopen en niet verwaand doen, dan wordt je wel gewaardeert daar. In een paar andere townships waar ik geweest ben was het wel echt verschrikkelijk gevaarlijk om daar zomaar als blanke rond te lopen. Wij gingen daar altijd heen "onder begeleiding" van iemand die daar woonde. En die "begeleiding" was ook echt heel hard nodig.
In veel townships kun je inderdaad gewoon zo rondlopen, in andere weer niet. Maar je moet dus wel weten waar het wel en niet kan....
pi_27150116
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 13:23 schreef Marije het volgende:

[..]

Sja het hangt er maar net van af in wat voor township je bent he. Ik heb een paar maanden stage gelopen in zuid-afrika en daar gewerkt in een aantal townships. In de townships waar wij werkten kon je inderdaad prima alleen rondlopen overdag. 's Avonds was dat daar wel echt gevaarlijk, amar overdag ging dat dus allemaal hartstikke goed. Inderdaad gewoon leuke gesprekjes met iedereen aanknopen en niet verwaand doen, dan wordt je wel gewaardeert daar. In een paar andere townships waar ik geweest ben was het wel echt verschrikkelijk gevaarlijk om daar zomaar als blanke rond te lopen. Wij gingen daar altijd heen "onder begeleiding" van iemand die daar woonde. En die "begeleiding" was ook echt heel hard nodig.
In veel townships kun je inderdaad gewoon zo rondlopen, in andere weer niet. Maar je moet dus wel weten waar het wel en niet kan....
In Alexandra zegt men dat het niet kan en daar kom ik toch met enige regelmaat als ik daar ben.
Verder in de meeste wijken van Soweto ook, hoor. En andere plekken rondom Jo'burg.
Over Kaapstad kan ik niks zeggen. Kom ik niet.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_27182208
De meeste wijken van Soweto ja......sommigen zijn ook wel gevaarlijk. En je moet weten welke dat zijn, dat is mijn punt dus. Op het moment dat je Zuid-Afrika niet kent, daar misschien voor het eerst bent kan ik me best voorstellen dat je dat risico niet wilt nemen (ook al mis je daardoor inderdaad wel veel)
  vrijdag 20 mei 2005 @ 14:11:00 #239
72108 Blommie-Junior
....:::: Release ::::....
pi_27184565
Het zijn veel verhalen ''spannende verhalen'' die verteld worden. Voordat ik ging dacht ik ook dat het gevaarlijk was. Als je gewoon je gezonde verstand gebruikt en bepaalde plekker op bepaalde tijdstippen gewoon niet komt is er niets aan de hand, en is het goed toeven hier in Jo'burg!!
Weer in Nederland, duss....
pi_27199501
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 13:08 schreef Marije het volgende:
De meeste wijken van Soweto ja......sommigen zijn ook wel gevaarlijk. En je moet weten welke dat zijn, dat is mijn punt dus. Op het moment dat je Zuid-Afrika niet kent, daar misschien voor het eerst bent kan ik me best voorstellen dat je dat risico niet wilt nemen (ook al mis je daardoor inderdaad wel veel)
Alexandra ligt dan niet in Soweto maar wel bij Jo'burg. Wordt als een van de gevaarlijkste wijken beschouwd. Maar daar woont wel familie en daar ga ik gewoon naar toe. Mijn thuis in Soweto is in Meadowlands, zone 10. Niet echt gevaarlijk. Maar we gaan ook wel eens met een clubje 'savonds stappen en dan komen we ook in Kliptown en Orlando en Chiawelo en Naledi. Niet echt veel van gevaar gemerkt. Wel liep er een keer een ontsnapt paard over de weg. Een keer een enge aggressieve taxichauffeur meegemaakt die onder zijn stoel naar iets greep waardoor ik onder de stoel wilde duiken.
Het grootste gevaar daar is geloof ik wel drunk-driving.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
  zondag 22 mei 2005 @ 12:09:20 #241
106418 boeiuh
Funk the dump stuff
pi_27240375
oke mensen!! tnx voor de nuttige informatie!!

Misschien kunnen jullie mij over het volgende ook wat vertellen:
Ik heb namelijk nog geen rijbewijs, maar ik heb nu een snelcursus aangevraagd bij de ANWB dus als het allemaal een beetje meezit heb ik vóór augustus mijn rijbewijs.
Dan zou ik daar een auto kunnen regelen, of gaat dat niet zomaar? En hoe is het OV daar? Wat kan ik het beste wel/niet doen?!
Funk Gezond, Soul een Appel
pi_27240640
quote:
Op zondag 22 mei 2005 12:09 schreef boeiuh het volgende:
oke mensen!! tnx voor de nuttige informatie!!

Misschien kunnen jullie mij over het volgende ook wat vertellen:
Ik heb namelijk nog geen rijbewijs, maar ik heb nu een snelcursus aangevraagd bij de ANWB dus als het allemaal een beetje meezit heb ik vóór augustus mijn rijbewijs.
Dan zou ik daar een auto kunnen regelen, of gaat dat niet zomaar? En hoe is het OV daar? Wat kan ik het beste wel/niet doen?!
Het is links rijden daar. Dat is dan even wennen. Aan de andere kant..... je hebt dan net je rijbewijs en bent dus ok niet zo vastgeroest in het rechtsrijden.

OV.....In de stad rijden er bussen. Maar tijden enzo....
Het ligt er ook aan waar je moet zijn en vanuit waar je komt.
Als je gen auto hebt moet je wel gebruik maken van de taxi als je van en naar een township moet gaan.
Het openbare taxisysteem..... Ik houd ervan enik zweer erbij. maar het duurt even voor je door hebt hoe het zit en waar de overstapplaatsen zijn. Dat is manelijk nergens vastgelegt. Kwestie van weten en vragen en opletten. Maar het is goedkoop en je maakt nog es wat mee. Zonder taxi ervaring kun je nauwelijks zeggen dat je in Zuid Afrika geweest bent. iig niet in het ECHTE Zuid Afrika.
De eerste keer dat ik een taxi nam was in Pretoria in 1997. Tot dan toe had ik altijd wel iemand met een auto bij de hand gehad die me een lift naar de stad gaf of zo.Ik moest voor het donker thuis zijn, in Soweto. Als ik op de trein zou wachten was ik veel meer geld kwijt en zou ik het ook niet op tijd redden. Sindsdien doe ik niet anders. Ook niet op de langere reizen zoals naar Lesotho.

Het komt erop neer dat je, als je geen auto hebt en afhankelijk bent van het ov, je altijd een plan B moet hebben om ergens op tijd te komen. Wees creatief.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
  vrijdag 3 juni 2005 @ 12:36:09 #243
106418 boeiuh
Funk the dump stuff
pi_27604704
Joo, tnx voor de info!

Ik heb gisteren mijn theorie al gehaald, en 12 augustus kan ik afrijden.. maar dan moet ik wel in een keer slagen want een paar dagen later ga ik al!! Dus doe maar ff allemaal duimen voor mij

Maar nou vertelde iemand mij dat je om in SA te mogen rijden, je minstens drie jaar je rijbewijs moet hebben en 22 jaar of ouder moet zijn.. maar dit zal toch alleen zo zijn als je een auto huurt, ofniet?!
Funk Gezond, Soul een Appel
pi_27604893
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 12:36 schreef boeiuh het volgende:
Joo, tnx voor de info!

Ik heb gisteren mijn theorie al gehaald, en 12 augustus kan ik afrijden.. maar dan moet ik wel in een keer slagen want een paar dagen later ga ik al!! Dus doe maar ff allemaal duimen voor mij

Maar nou vertelde iemand mij dat je om in SA te mogen rijden, je minstens drie jaar je rijbewijs moet hebben en 22 jaar of ouder moet zijn.. maar dit zal toch alleen zo zijn als je een auto huurt, ofniet?!
Hoe groot is je koffer?
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
  vrijdag 3 juni 2005 @ 12:49:09 #245
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_27605086
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 14:11 schreef Blommie-Junior het volgende:
Het zijn veel verhalen ''spannende verhalen'' die verteld worden. Voordat ik ging dacht ik ook dat het gevaarlijk was. Als je gewoon je gezonde verstand gebruikt en bepaalde plekker op bepaalde tijdstippen gewoon niet komt is er niets aan de hand, en is het goed toeven hier in Jo'burg!!
Leuk dat iemand nu ook eens iets pósitiefs zegt over die stad. Ik ben er maar kort geweest, maar zou best nog eens terug willen. Het had wel iets, vond ik. In elk geval meer échtheid dan Kaapstad, op de één of andere manier (geen idee of het overkomt, wat ik bedoel...).
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 20:14:47 #246
106418 boeiuh
Funk the dump stuff
pi_27618310
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 12:42 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Hoe groot is je koffer?


Wij kunnen een autotje overkopen van een paar studenten die daar dit semester stage lopen!
Funk Gezond, Soul een Appel
pi_27618934
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 20:14 schreef boeiuh het volgende:

[..]



Wij kunnen een autotje overkopen van een paar studenten die daar dit semester stage lopen!
En dat autootje past in die koffer?
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
  zondag 5 juni 2005 @ 14:03:39 #248
106418 boeiuh
Funk the dump stuff
pi_27643684
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 20:35 schreef nokwanda het volgende:

[..]

En dat autootje past in die koffer?
Nee dat gaat niet lukken, maar dat hoeft ook niet.. want die auto staat dus al daar!
Funk Gezond, Soul een Appel
  maandag 6 juni 2005 @ 09:16:06 #249
72108 Blommie-Junior
....:::: Release ::::....
pi_27665797
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 20:14 schreef boeiuh het volgende:

[..]



Wij kunnen een autotje overkopen van een paar studenten die daar dit semester stage lopen!
Weet je al waar je precies heen gaat en van wie je de auto kunt overnemen... misschien ken ik ze wel!! Kom je ook deze kant op met UNSA??
Weer in Nederland, duss....
pi_27690736
ik vertrek op 9 juli naar Kaapstad, waar ik een hald jaar blijf. Ik zal dit topic nog wel ff doorspitten voor die tijd
  zondag 7 augustus 2005 @ 15:58:53 #251
65351 B_BOY
De kater komt later.
pi_29487271
tvp
Remlof is een Spellings Nsb'er
pi_29571531
hmmmmmmmmm zat dit topic net weer even te lezen en zou zo weer teug willen naar za :S superleuke en leerzame stage beleefd daar!
pi_29600379
Mis het nu meer dan ooit

Vandaag is het precies 3 maanden geleden dat mijn "zus" daar overleed en ik weet dat er vandaag of morgen geofferd wordt om het eerste deel van de rouwperiode af te sluiten. Was er graag bij geweest.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_29701272
Ik wil er ook naar toe volgend jaar, maar van veel mensen hoor ik dat het er erg gevaarlijk schijnt te zijn voor toeristen, er zijn toch wel "normale" steden lijkt mij, wordt de boel zoals gewoonlijk weer overdreven?
pi_29707083
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 21:53 schreef dady het volgende:
Ik wil er ook naar toe volgend jaar, maar van veel mensen hoor ik dat het er erg gevaarlijk schijnt te zijn voor toeristen, er zijn toch wel "normale" steden lijkt mij, wordt de boel zoals gewoonlijk weer overdreven?
Het blijft nog altijd moeilijk om te zeggen wat 'normaal' in dit land is. In Kaapstad heb je het toeristische gebied, dat je alleen binnen komt als je blank bent, werknemer of duidelijk geld hebt. Iedereen die buiten de doelgroep valt, wordt door de bewaking buiten gehouden. Dat is dan ook het veilige gebied voor toeristen.

In Durban kon je gewoon overal rond lopen door de stad en zijn er enkele winkelcentra met extra beveiliging. (lees: mogelijkheid tot buitensluiten van ongewenste bezoekers). Toch wordt het afgeraden daar om naar de markt te gaan.

Johannesburg en Pretoria heb ik ook beide rondgelopen over straat, maar dat zal ik niet meer zomaar weer doen. Je voelde daar een bepaalde spanning, ook op klaarlichte dag.

Normale steden... ja wellicht steden als Kimberley en Bloemfontein... maar verwacht eigenlijk nergens om 's avonds veilig over straat te kunnen. Je zult altijd een taxi willen nemen voor welk klein stukje dan ook.

Kortom, vanuit mijn standpunt is het zeker niet overdreven wat er gezegd wordt.
pi_29711044
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 00:25 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Het blijft nog altijd moeilijk om te zeggen wat 'normaal' in dit land is. In Kaapstad heb je het toeristische gebied, dat je alleen binnen komt als je blank bent, werknemer of duidelijk geld hebt. Iedereen die buiten de doelgroep valt, wordt door de bewaking buiten gehouden. Dat is dan ook het veilige gebied voor toeristen.

In Durban kon je gewoon overal rond lopen door de stad en zijn er enkele winkelcentra met extra beveiliging. (lees: mogelijkheid tot buitensluiten van ongewenste bezoekers). Toch wordt het afgeraden daar om naar de markt te gaan.

Johannesburg en Pretoria heb ik ook beide rondgelopen over straat, maar dat zal ik niet meer zomaar weer doen. Je voelde daar een bepaalde spanning, ook op klaarlichte dag.

Normale steden... ja wellicht steden als Kimberley en Bloemfontein... maar verwacht eigenlijk nergens om 's avonds veilig over straat te kunnen. Je zult altijd een taxi willen nemen voor welk klein stukje dan ook.

Kortom, vanuit mijn standpunt is het zeker niet overdreven wat er gezegd wordt.
Ik blijf dit zoooooo overdreven vinden.
De eerste keer dat ik daar was werd me dit ook aangeraden. Na 2 dagen dacht ik: krijg wat.... ik doe het op mijn manier....d.w.z. Doe Normaal!!!!
Ik heb veel in Yeoville (een van Johannesburgs beruchte wijken) gelogeerd..... Is me nooit iets overkomen. Ik neem nooit een meter taxi. De enige taxi die ik neem zijn de taxibusjes die ook de plaatselijke bevolking neemt. Nam ooit de moeite om er het systeem in te ontdekken.
Ik kom in ALLE townships, ook in Alexandra, omdat er nu eenmaal mensen wonen die ik ken. Heb dus nooit een probleem en stel me niet als toerist op. Voel me ook niet zo snel bedreigd. En ja.... ik ben blank. En ook nog es een klein vrouwtje Met een heeeel grote bek als het nodig is. Een die geheel Zuid Afrikaanse stijl scherpe antwoorden kan geven met een grote glimlach. En ik heb gemerkt dat dat wel gewaardeerd wordt.

En jaaahhh.... Als je vooral niks met de zwarte cultuur te maken wilt hebben en "veilig" binnen je blanke bolwerkje wilt blijven.... ga dan vooral naar Bloemfontein of Kimberly.

Alsjeblieft zeg...... LEEF.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_29712086
Wat ik probeerde duidelijk te maken, is dat Zuid-Afrika niet op elke plek het land is voor de gemiddelde toerist, en je toch zeker beter voorbereid op reis zal moeten gaan.

Dat jou niets is overkomen is, is neem ik aan ook een resultaat van goede voorbereiding en weten wat je waar moet en kan zeggen en doen.
Met een bepaalde instelling kun je inderdaad veel bereiken, dat heb ik ook zelf ervaren. Maar ontbreekt die instelling en ga je er uitsluitend naar toe om te golfen, surfen en de mooie stranden, zonder weet te hebben van de rest van het land, laat je dan niet verrassen door de grote verschillen

En ik ben net zo goed in de armste buurten geweest en gezien dat je daar zeer zeker welkom bent, maar ik lees ook in de krant de volgende ochtend dat een zelfde groepje studenten beroofd is van al hun bezittingen, een uur na ons op ongeveer dezelfde plek.

Ik blijf er dus bij dat je delen van dit land, met name de grote steden niet zomaar in je eentje moet gaan verkennen, zoals je dat met een willekeurig stukje Europa kan doen. Ik vind niet dat je mensen zomaar Soweto of Khayelitsha in moet sturen. Dat vind ik ook moreel onverantwoord.

Voor degenen die inderdaad alleen in het 'toeristische' deel van Afrika wil blijven, kan ik dus Drakensbergen, Kruger en steden als Bloemfontein en Kimberley aanraden ... voor iemand die verder wil, zal daar toch wat meer over na moeten denken, wat hij/zij er mee wil en kan.

Ik wil dus zeker niemand afraden dit prachtige land te gaan zien en kennis te maken met de bevolking
pi_29713041
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 10:01 schreef DutchTrain het volgende:
Wat ik probeerde duidelijk te maken, is dat Zuid-Afrika niet op elke plek het land is voor de gemiddelde toerist, en je toch zeker beter voorbereid op reis zal moeten gaan.

Dat jou niets is overkomen is, is neem ik aan ook een resultaat van goede voorbereiding en weten wat je waar moet en kan zeggen en doen.
Met een bepaalde instelling kun je inderdaad veel bereiken, dat heb ik ook zelf ervaren. Maar ontbreekt die instelling en ga je er uitsluitend naar toe om te golfen, surfen en de mooie stranden, zonder weet te hebben van de rest van het land, laat je dan niet verrassen door de grote verschillen

En ik ben net zo goed in de armste buurten geweest en gezien dat je daar zeer zeker welkom bent, maar ik lees ook in de krant de volgende ochtend dat een zelfde groepje studenten beroofd is van al hun bezittingen, een uur na ons op ongeveer dezelfde plek.

Ik blijf er dus bij dat je delen van dit land, met name de grote steden niet zomaar in je eentje moet gaan verkennen, zoals je dat met een willekeurig stukje Europa kan doen. Ik vind niet dat je mensen zomaar Soweto of Khayelitsha in moet sturen. Dat vind ik ook moreel onverantwoord.

Voor degenen die inderdaad alleen in het 'toeristische' deel van Afrika wil blijven, kan ik dus Drakensbergen, Kruger en steden als Bloemfontein en Kimberley aanraden ... voor iemand die verder wil, zal daar toch wat meer over na moeten denken, wat hij/zij er mee wil en kan.

Ik wil dus zeker niemand afraden dit prachtige land te gaan zien en kennis te maken met de bevolking
Ik ben het wel met je eens dat het er wel aan ligt met welke verwachting je daarheen gaat.

En nou ja.... goede voorbereiding
Ik kende hier al veel Z-Afrikanen in ballingschap en ook mensen die al waren teruggekeerd. Heb een kind dat daar ook absoluut onmiddelijk als Zuid Afrikaan wordt herkend. Dat werkt wel mee.
(hij is altijd megegaan)
Dus ook veel adressen om naar toe te gaan.

En ja.... idd... in de buurten waar ik wel eens kom worden ook mensen beroofd.
Ooit na een maand verblijf aldaar terug gekomen in Nijmegen waar in die maand drie brute overvallen waren geweest. Nijmegen is nog niet half zo groot als Soweto
So.... shit happens.

Ik ben ook geen bang typje en lul echt met iedereen. Ook met de tsotsie op de hoek (ach.... men heeft mij ook met enige regelmaat Tsotsie genoemd )
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_29840624
Ik kan me voorstellen dat de reputatie vamn Zuid-Afrika mbt de veiligheid misschien wat afschrikt, maar ach, in elk land is er nou eenmaal criminaliteit. Het is niet iets waar je je door moet laten afschrikken. Je moet er wel rekening mee houden, zeker ook in je voorbereiding. Maar het moet geen reden zijn om dan maar alleen in de " veilige" blanke buurten te blijven. Dan mis je echt zo verschrikkelijk veel gewoon. Ik heb zelf een paar maanden in Zuid-Afrika stage gelopen en tijdens die stage in een aantal townships gewerkt. Mijn ervaring is dat als je maar gewoon normaal doet, het allemaal wel meevalt. Op het moment dat je heel opzichtelijk met allemaal dure spullen door zo'n township gaat lopen dan vraag je er natuurlijk om om beroofd te worden. Maar als je gewoon doet, met de mensen een praatje maakt etc zullen ze jou ook wel normaal behandelen. Heb wel gemerkt dat het savonds toch wel echt gevaarlijker wordt in de townships. Als je er niemand kent moet je dus wel overdag gaan.
  donderdag 25 augustus 2005 @ 18:15:06 #260
106418 boeiuh
Funk the dump stuff
pi_29964658
Ik vertrek volgende week vrijdag (2 september) en dan woon ik het komende half jaar in Murrayfield, Pretoria.
Funk Gezond, Soul een Appel
pi_29977408
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 15:49 schreef Marije het volgende:
Ik kan me voorstellen dat de reputatie vamn Zuid-Afrika mbt de veiligheid misschien wat afschrikt, maar ach, in elk land is er nou eenmaal criminaliteit. Het is niet iets waar je je door moet laten afschrikken. Je moet er wel rekening mee houden, zeker ook in je voorbereiding. Maar het moet geen reden zijn om dan maar alleen in de " veilige" blanke buurten te blijven. Dan mis je echt zo verschrikkelijk veel gewoon. Ik heb zelf een paar maanden in Zuid-Afrika stage gelopen en tijdens die stage in een aantal townships gewerkt. Mijn ervaring is dat als je maar gewoon normaal doet, het allemaal wel meevalt. Op het moment dat je heel opzichtelijk met allemaal dure spullen door zo'n township gaat lopen dan vraag je er natuurlijk om om beroofd te worden. Maar als je gewoon doet, met de mensen een praatje maakt etc zullen ze jou ook wel normaal behandelen. Heb wel gemerkt dat het savonds toch wel echt gevaarlijker wordt in de townships. Als je er niemand kent moet je dus wel overdag gaan.
En in sommige townships is het een beetje uitkijken op zaterdagochtend....... zijn er nog mensen dronken van vrijdagavond
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_31672387
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 10:01 schreef DutchTrain het volgende:
Ik blijf er dus bij dat je delen van dit land, met name de grote steden niet zomaar in je eentje moet gaan verkennen, zoals je dat met een willekeurig stukje Europa kan doen. Ik vind niet dat je mensen zomaar Soweto of Khayelitsha in moet sturen. Dat vind ik ook moreel onverantwoord.
Ik ben deze zomer 3 weken in Zuid Afrika geweest en ik moet zeggen mijn dag in Khayelitsha was zonder meer de meest indrukwekkende dag van de vakantie... Heb me daar nergens echt onveilig gevoeld, iedereen was vriendelijk en maakte een praatje met me, enige vreemde was op een kleuterschooltje waar ik kwam dat er een aantal kinderen spontaan begonnen te huilen toen ze me zagen, bleek dat de enige blanken die ze daar zagen doktoren waren die ze een injectie tegen een of andere ziekte gaven. Dus ze waren bang dat ik ze lek ging prikken

Wel heel appart dat ik mensen sprak in de blanke wijken van CT (Constantia en Wynberg) die nog nooit van hun leven in een township waren geweest... Niet dat ik zo vaak naar Amsterdam Zuid Oost ga, maar mensen in ZA leven echt in 2 totaal verschillende werelden...
pi_31672407
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 23:29 schreef nokwanda het volgende:
En in sommige townships is het een beetje uitkijken op zaterdagochtend....... zijn er nog mensen dronken van vrijdagavond
In de meeste plaatsen zie je 24/7 dronken mensen
pi_31673692
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 02:27 schreef Des het volgende:

[..]

In de meeste plaatsen zie je 24/7 dronken mensen
KLopt wel. Maar de meeste ervan die ik tegenkom ken ik persoonlijk. Dan valt het niet meer zo op
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
  donderdag 8 december 2005 @ 19:23:29 #265
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_32925356
Schop!

Het is dan nu toch echt min of meer beslist.
We gaan naar Zuid-Afrika!!!
En we is ik, vriend en kind.
Jippiejajee!!!

Vragen heb ik te over.
Misschien hebben jullie antwoorden...

- Auto huren? Hoe duur? We willen minimaal anderhalve maand gaan, maar hopen eigenlijk niet de hele tijd een auto nodig te hebben (qua kosten). Wat raden jullie aan?
- Overnachten met kindje? Hostels? Hotels? In Jo'burg en Kaastad hebben we al adresjes bij mensen thuis. Hoe is het in de wat kleinere plaatsen?
- Hoe zijn de voorzieningen in slaapgelegenheden?
- Stel; je hebt anderhalve maand..... doe je dan toch alleen het Zuiden, Oosten en Noorden of ga je ook naar het Westen? (beetje ondergeschoven kindje lijkt me...).
- Addo national park schijnt echt een hit te zijn, en natuurlijk het Kruger.... maar wat waren jullie andere absolute hoogtepunten?
- Beste tijd om te gaan met een klein kindje? Ik dacht zelf aan maart/april of september/oktober. Het moet niet te heet zijn voor ons, dat is voor de kleine man niet relaxed.

Thanx voor de tipsssssss.
  donderdag 8 december 2005 @ 19:37:53 #266
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_32925737
Oh, en nog een:

Ik ben aan het proberen een soort van inschatting te maken van de totale kosten die we kwijt zullen zijn aan deze reis en daarom bven ik erg benieuwd naar een aantal prijskaartjes.
Dus bijvoorbeeld:
- overnachting voor 2 (en een half) persoon.
- bord eten
- huurauto (had ik al gevraagd)
- entree national parks etc. etc.

Wat waren jullie in totaal kwijt aan je tripje Zuid-Afrika?
  vrijdag 9 december 2005 @ 10:20:58 #267
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_33009353
quote:
Op donderdag 8 december 2005 19:23 schreef renzell het volgende:
Schop!

Het is dan nu toch echt min of meer beslist.
We gaan naar Zuid-Afrika!!!
En we is ik, vriend en kind.
Jippiejajee!!!

Vragen heb ik te over.
Misschien hebben jullie antwoorden...

- Auto huren? Hoe duur? We willen minimaal anderhalve maand gaan, maar hopen eigenlijk niet de hele tijd een auto nodig te hebben (qua kosten). Wat raden jullie aan?
- Overnachten met kindje? Hostels? Hotels? In Jo'burg en Kaastad hebben we al adresjes bij mensen thuis. Hoe is het in de wat kleinere plaatsen?
- Hoe zijn de voorzieningen in slaapgelegenheden?
- Stel; je hebt anderhalve maand..... doe je dan toch alleen het Zuiden, Oosten en Noorden of ga je ook naar het Westen? (beetje ondergeschoven kindje lijkt me...).
- Addo national park schijnt echt een hit te zijn, en natuurlijk het Kruger.... maar wat waren jullie andere absolute hoogtepunten?
- Beste tijd om te gaan met een klein kindje? Ik dacht zelf aan maart/april of september/oktober. Het moet niet te heet zijn voor ons, dat is voor de kleine man niet relaxed.

Thanx voor de tipsssssss.
Als je toch zo lang gaat...... Mijn tip: Doe ook Lesotho aan. Vanuit Malealea kun je ook per paard kortere of langere trips maken die ook voor kinderen geschikt zijn. Ik deed dat ook met mijn zoon toen hij 4 wasen nogmaals toen hij 6 was. Tis mooi daar in de bergen.
http://www.malealea.com/

Swaziland....... Mbabane is niet echt een geweldig leuke stad, ook al is het de hoofdstad. Manzini is leuker en heeft een uitgebreide en zeer goedkope markt. Althans.... toen wel. Neem aan dat die er nog is.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_33009701
Ik ben 4x in zuid-afrika geweest elke keer varierend van 1 maand tot 2 maanden. De kosten weet ik eigenlijk niet precies, omdat we altijd bij de ouders van mijn ex-vriendje logeerden en daar ook mee op reis gingen. (bofte ik wel mee )

Ik weet wel dat overnachtingen enzo stukken goedkoper zijn dan hier. En dat autohuren ongeveer net zoveel kost als hier.

Toen ik de eerste keer in ZA was (december 1998) ben ik 1 maand geweest en hebben we een ronde door heel ZA gemaakt. Het kan wel, maar ik zou het met een klein kindje niet doen, dat is te vermoeiend denk ik.
Ik denk dat het verstandig is wel een keuze te maken. En tja wat is dan het mooiste.. ik moet eerlijk zeggen wat mij betreft zijn er 2 prachtige stukken en dat is:
De Kaap en de Tuinroute (inclusief Addo) en Mpumalanga, Kruger Park en St Lucia Wetlands. Wil je veel dieren zijn moet je voor het laatste kiezen, wil je meer stadjes, stranden en verschillende soorten natuur dan zou ik voor Kaap+tuinroute gaan.

Ik heb nog een serie foto's online staan van Pretoria - Mpumalanga - Kruger Park - Hluhluwe - St Lucia en Ballito (bij Durban). Dit was een vakantie van 1 maand in juli. Juli kan redelijk koud zijn, maar in Kruger - St Lucia en de indische kust is het dan gewoon warm. Pretoria was 's avonds ijskoud!

Ik denk dat de mooiste tijd om te gaan oktober is, omdat het dan lente is en alles in bloei staat!

Hier kun je mijn foto's bekijken

Succes!
  maandag 12 december 2005 @ 20:07:05 #270
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_33024546
dank jullie wel!
  maandag 12 december 2005 @ 20:08:51 #271
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_33024609
En wow... die foto's!
pi_33025926
Ik heb dezelfde foto van het bord Amsterdam!
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
  maandag 12 december 2005 @ 22:16:25 #273
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_33028956
Hihaaaaa.... we zijn ook allemaal hetzelfde he?!
  dinsdag 13 december 2005 @ 10:02:22 #274
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_33037067
Ik vertrek 2 februari voor 3 maanden naar Pretoria Ga daar samen met een vriendin afstudeeronderzoek doen; gaat over het verbeteren van brochures voor AIDS-voorlichting en daar heb ik dus superveel zin in!

Huisvesting is voor ons geregeld in Hatfield (op 5 minuten van de University of Pretoria), weet iemand daar iets over te vertellen?

Verder ga ik ook maar eens het hele topic doorlezen, kom vast nog wat interessante tips enzo tegen
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
pi_33037474
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 10:02 schreef Foeske het volgende:
Ik vertrek 2 februari voor 3 maanden naar Pretoria Ga daar samen met een vriendin afstudeeronderzoek doen; gaat over het verbeteren van brochures voor AIDS-voorlichting en daar heb ik dus superveel zin in!

Huisvesting is voor ons geregeld in Hatfield (op 5 minuten van de University of Pretoria), weet iemand daar iets over te vertellen?

Verder ga ik ook maar eens het hele topic doorlezen, kom vast nog wat interessante tips enzo tegen
Hatfield is een hele gezellige en populaire buurt! Er zijn veel leuke restaurantjes, cafe's, poolbars etc. Ik heb oud en nieuw gevierd op Hatfield Square met allemaal georganiseerd vuurwerk enzo heel erg leuk! In Hatfield zit je
  dinsdag 13 december 2005 @ 12:21:44 #276
106418 boeiuh
Funk the dump stuff
pi_33040136
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 10:02 schreef Foeske het volgende:
Ik vertrek 2 februari voor 3 maanden naar Pretoria Ga daar samen met een vriendin afstudeeronderzoek doen; gaat over het verbeteren van brochures voor AIDS-voorlichting en daar heb ik dus superveel zin in!

Huisvesting is voor ons geregeld in Hatfield (op 5 minuten van de University of Pretoria), weet iemand daar iets over te vertellen?

Verder ga ik ook maar eens het hele topic doorlezen, kom vast nog wat interessante tips enzo tegen
Ja in Hatfield zit je zeker goed! Er wonen daar heel veel studenten en het uitgaans gebeuren van Pretoria zit daar.
Ik woon nu 5 maanden op ongeveer 8km van Hatfield, maar ik had liever daar gezeten. Ik kom er een paar keer in de week om uit te gaan en daar is het voor ons studenten toch wel de plek waar je moet zijn.
Funk Gezond, Soul een Appel
  dinsdag 13 december 2005 @ 12:50:47 #277
106418 boeiuh
Funk the dump stuff
pi_33040765
quote:
- Overnachten met kindje? Hostels? Hotels? In Jo'burg en Kaastad hebben we al adresjes bij mensen thuis. Hoe is het in de wat kleinere plaatsen?
- Hoe zijn de voorzieningen in slaapgelegenheden?
over de autohuur:
je kunt via internet ook heel wat te weten komen want kijk eens bij hertz of avis ofzo. Maar daarnaast zitten hier ook veel kleinere verhuurbedrijfjes waar het stukken goedkoper kan en de service net zo goed is. Een auto in de ene stad afhalen en in een andere stad terug brengen is bij bijna elk bedrijf mogelijk.
Voor de vijf maanden dat ik en mijn mede reizigers hier zitten hebben we vw golfjes uit 1990 voor ongeveer 380 euro per maand en 4000 vrije kms.
Voor als mijn ouders hier komen heb ik een vw polo uit 2004 voor 24 euro per dag en je mag iets van 140 km per dag rijden. Het kost dan 0,10 cent per extra km of je kan ook alle kms afkopen.
Funk Gezond, Soul een Appel
  dinsdag 13 december 2005 @ 13:14:06 #278
106418 boeiuh
Funk the dump stuff
pi_33041313
dubbeldubbel

[ Bericht 97% gewijzigd door boeiuh op 13-12-2005 14:40:33 ]
Funk Gezond, Soul een Appel
pi_33041781
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 12:21 schreef boeiuh het volgende:

[..]

Ja in Hatfield zit je zeker goed! Er wonen daar heel veel studenten en het uitgaans gebeuren van Pretoria zit daar.
Ik woon nu 5 maanden op ongeveer 8km van Hatfield, maar ik had liever daar gezeten. Ik kom er een paar keer in de week om uit te gaan en daar is het voor ons studenten toch wel de plek waar je moet zijn.
ik heb tijdens mijn stage in jo'berg gewoond in Midrand, ligt tussen pretoria en jo'berg. Daar had je in de buurt 2 clubs, Evolution en the Truth, zeker waard om daar eens heen te gaan!

Pretoria ben ik niet vaak geweest, wel de unions building gezien en beetje door de stad gelopen. Mooie stad vooral als de jacaranda's in bloei staan!
Even a broken clock is right twice a day.
pi_33049229
quote:
Op maandag 12 december 2005 22:16 schreef renzell het volgende:
Hihaaaaa.... we zijn ook allemaal hetzelfde he?!
Da week nie hoor
Ik stond daar met ongeveer 15 andere mensen omdat het taxibusje panne kreeg, net voor dat bord.
Taxi lekte water. Mijn zoon van toen 4 keek onder dat busje (dat zo ongeveer met plakband aan elkaar geplakt leek) en riep: mamma.... het is vast een jongetje want hij staat zomaar op straat te plassen.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
  dinsdag 13 december 2005 @ 18:54:58 #281
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_33049868
lief!

Boeiuh; dank! Dat valt me mee eerlijk gezegd. Natuurlijk heb ik ook al wel een en ander opgezocht in lonely planet en internet, maar vind het toch altijd vooral weer leuk om de persoonlijke verhalen van ervaringsdeskundigen te horen. Ook ik zal dit topic zeker nog wat beter doorspitten.

Oh, en we twijfelen nog een beetje over de periode. Lente of herfst....
Wat raden jullie aan?
  dinsdag 13 december 2005 @ 22:09:06 #282
106418 boeiuh
Funk the dump stuff
pi_33056206
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 18:54 schreef renzell het volgende:
Oh, en we twijfelen nog een beetje over de periode. Lente of herfst....
Wat raden jullie aan?
De herfst (dus hier lente)... als het bij jou steeds warmer wordt, en in NL steeds kouder.. dat is gewoon
andere reden kan ik niet bedenken..
Funk Gezond, Soul een Appel
pi_33057863
Zuid-Afrikaanse lente absoluut!!! Ga ook naar Pretoria: Jacaranda's
  woensdag 28 december 2005 @ 14:29:22 #284
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_33470069


Ik had nog een paar vraagjes waar sommigen van jullie me misschien wel mee kunnen helpen:

- Kun je met je pinpas handig overal terecht of raden jullie aan een creditcard bij te hebben?
- Denken jullie dat het handig/mogelijk is om hier een simpel prepaid telefoontje te kopen en in Zuid-Afrika een simkaart te kopen, zodat we daar in ieder geval wel bereikbaar zijn en we (vriendin en ik dus) eventueel naar elkaar mobiel kunnen bellen? Of wat raden jullie aan op het gebied van bereikbaar zijn en bellen?

Bedankt alvast!

Tot zover nu... In de aanloop naar 2 februari zullen er misschen nog wel meer vragen van mijn kant komen
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
pi_33470723
quote:
Op woensdag 28 december 2005 14:29 schreef Foeske het volgende:


Ik had nog een paar vraagjes waar sommigen van jullie me misschien wel mee kunnen helpen:

- Kun je met je pinpas handig overal terecht of raden jullie aan een creditcard bij te hebben?
- Denken jullie dat het handig/mogelijk is om hier een simpel prepaid telefoontje te kopen en in Zuid-Afrika een simkaart te kopen, zodat we daar in ieder geval wel bereikbaar zijn en we (vriendin en ik dus) eventueel naar elkaar mobiel kunnen bellen? Of wat raden jullie aan op het gebied van bereikbaar zijn en bellen?

Bedankt alvast!

Tot zover nu... In de aanloop naar 2 februari zullen er misschen nog wel meer vragen van mijn kant komen
Pinpas werkt prima in steden. Maar buiten de stad is het wel handig om een creditcard te hebben.

Prepaid foontjes van hier hebben vaak een simlock.
Je kunt ze ook daar kopen. Prepaid pakketten met foon zelfs. Allerlei prijsklassen.
Ik weet niet op welke stad je vliegt. Maar in een gewone shoppingmall een witgoed winkel ofzo opzoeken en daar vragen. Hebben ze meestal wel. Daar vaak goedkoper dan in een foonwinkel.
Maar in grote steden kun je soms, net als hier, van die foonwinkeltjes aantreffen van aziaten die goedkoper zijn.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
  woensdag 28 december 2005 @ 15:42:56 #286
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_33472432
quote:
Op woensdag 28 december 2005 14:49 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Pinpas werkt prima in steden. Maar buiten de stad is het wel handig om een creditcard te hebben.

Prepaid foontjes van hier hebben vaak een simlock.
Je kunt ze ook daar kopen. Prepaid pakketten met foon zelfs. Allerlei prijsklassen.
Ik weet niet op welke stad je vliegt. Maar in een gewone shoppingmall een witgoed winkel ofzo opzoeken en daar vragen. Hebben ze meestal wel. Daar vaak goedkoper dan in een foonwinkel.
Maar in grote steden kun je soms, net als hier, van die foonwinkeltjes aantreffen van aziaten die goedkoper zijn.
Bedankt! We vliegen op Johannesburg en zullen voornamelijk in Pretoria verblijven. Met deze info kan ik in ieder geval alvast weer vooruit!
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
pi_33472799
quote:
Op woensdag 28 december 2005 15:42 schreef Foeske het volgende:

[..]

Bedankt! We vliegen op Johannesburg en zullen voornamelijk in Pretoria verblijven. Met deze info kan ik in ieder geval alvast weer vooruit!
In Jo'burg kun je iig terecht in alle gate-malls (northgate, east- gate, enz..... die zijn meer in de richting van waar je gaat dan south of west gate (da's meer aan de kant van Soweto)

Pretoria ken ik niet zo erg goed. Maar sla de dierentuin niet over. Een van de grootste ter wereld en met een fantastisch uitzicht over Pretoria (en neem wat kralenwerk voor me mee van de dames die bij de ingang zitten )
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_33475419
Tips voor Pretoria:
- Uniegebouwen
- Pretoria Zoo
- Avondje stappen in Hatfield
- Shoppen in winkelcentrum Menlyn
- Er is een prachtig vogelpark waar je ook heerlijk kunt eten.. weet alleen ff niet meer hoe het heet en waar het precies was...
- Voortrekkersmonument (mooi uitzicht)
- "Tuincentrum" Safari, voor hun een tuincentrum voor ons al bijna een pretpark!
pi_33752342
Met pinpas kon ik eigenlijk overal wel terecht. Het hangt er ook van af waar je allemaal heen gaat, maarook de kleinere stadjes hebben allemaal genoeg pinautomaten etc waar je geld kunt halen
Ik heb toen ik op stage naar Zuid-Afrika ging een simlockvrij telefoontje meegenomen, Superhandig, ik heb daar een prepaidpakketje gekocht en dan werkte heel goed. Je kon daar echt overal prepaid kaarten kopen om je beltegoed op te laden: in shopping malls, op de markt, in alle tankstations, supermarkten etc etc. Ik vond dat heel erg fijn werken
pi_33766600
quote:
Op woensdag 28 december 2005 17:23 schreef inkie1010 het volgende:
Tips voor Pretoria:
- Uniegebouwen
- Pretoria Zoo
- Avondje stappen in Hatfield
- Shoppen in winkelcentrum Menlyn
- Er is een prachtig vogelpark waar je ook heerlijk kunt eten.. weet alleen ff niet meer hoe het heet en waar het precies was...
- Voortrekkersmonument (mooi uitzicht)
- "Tuincentrum" Safari, voor hun een tuincentrum voor ons al bijna een pretpark!
Die zoo ben ik niet geweest, dat is wel weer jammer. En tsja Union gebouwen vond ik niet echt veel boeiends aan, Voortrekkersmonument was leuk, mooi uitzicht inderdaad!
Even a broken clock is right twice a day.
  zondag 8 januari 2006 @ 11:12:43 #291
137413 amukela
Amukela Game Lodge
pi_33825831
Woon nu 2 jaar in de bush, en het leven hier bevalt prima. Relaxed, ruimte en altijd onverwachte dingen. Nu wonen wij hier ver weg van een grote stad (Polokwane en Nelspruit beidden op 2,5 uur rijden) dus criminaliteit is ook geen issue. Met leeuwen, luipaarden etc. de beste security!

Wat aanraders zijn:

.1/2 dag excursie Soweto
.De panoramaroute (watervallen, panoramische uitkijkpunten en nautuurlijk de Blyde river canyon, 3e grootste ter wereld).
.Opvang - en rehabilliatie centrums in Hoedspruit.
.Bushwalks en game-drive in Big-5 privé reservaat.
.Zelf rijden in het Kruger park. (2 of 3 overnachtingen).
.St. Lucia en de wetlands bezoeken.
.Hluwehluwe Umfolozi NP.
.Drakensbergen.

Dan zou je nog via Kulula (voor nog geen R400) vanaf Durban naar Kaapstad kunnen vliegen, en daar nog een weekje vertoeven.

Veel plezier met de voorbereidingen.

www.amukela.com
pi_33827227
quote:
Op zondag 8 januari 2006 11:12 schreef amukela het volgende:
Woon nu 2 jaar in de bush, en het leven hier bevalt prima. Relaxed, ruimte en altijd onverwachte dingen. Nu wonen wij hier ver weg van een grote stad (Polokwane en Nelspruit beidden op 2,5 uur rijden) dus criminaliteit is ook geen issue. Met leeuwen, luipaarden etc. de beste security!

Wat aanraders zijn:

.1/2 dag excursie Soweto
.De panoramaroute (watervallen, panoramische uitkijkpunten en nautuurlijk de Blyde river canyon, 3e grootste ter wereld).
.Opvang - en rehabilliatie centrums in Hoedspruit.
.Bushwalks en game-drive in Big-5 privé reservaat.
.Zelf rijden in het Kruger park. (2 of 3 overnachtingen).
.St. Lucia en de wetlands bezoeken.
.Hluwehluwe Umfolozi NP.
.Drakensbergen.

Dan zou je nog via Kulula (voor nog geen R400) vanaf Durban naar Kaapstad kunnen vliegen, en daar nog een weekje vertoeven.

Veel plezier met de voorbereidingen.

www.amukela.com
Smart move
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_33829600
Wow Amukela wat ontzettend gaaf dat jullie de stap gemaakt hebben!
En het ziet er allemaal fantastisch uit!
  maandag 9 januari 2006 @ 07:32:07 #294
137413 amukela
Amukela Game Lodge
pi_33856960
Ndza nkhensa Inkie! (dank je Inkie).

Corné.

www.amukela.com
  maandag 9 januari 2006 @ 14:57:59 #295
106418 boeiuh
Funk the dump stuff
pi_33866408
quote:
Op maandag 9 januari 2006 07:32 schreef amukela het volgende:

www.amukela.com
Paar weken terug is mijn huurauto zo ongeveer bij jou voor de deur naar de klote gegaan Ik heb 8 uur in Mica 'vast' gezeten

Maar jij woont in een super mooie omgeving!!! wauww zeg
Funk Gezond, Soul een Appel
  maandag 9 januari 2006 @ 17:30:55 #296
137413 amukela
Amukela Game Lodge
pi_33871596
Ja, Mica is vanaf onze lode een minuutje of 20 rijden. Had maar gebeld...

Ja het is hier mooi wonen! Waar was je op weg naar toe?

www.amukela.com
  dinsdag 10 januari 2006 @ 12:04:36 #297
106418 boeiuh
Funk the dump stuff
pi_33898120
We hadden net een lang weekend in het Krugerpark doorgebracht en we reden van Phalaborwa terug naar Pretoria. Onderweg wilde we nog de canyon aandoen maar dat was door de kapotte auto niet meer gelukt..

Maarrr twee weken terug is het me toch nog gelukt om de canyon aan te doen

De mensen rond Mica waren best aardig, alleen viel het me wel op dat er op een doordeweekse dag nogal veel zatte mensen rondhangen
Funk Gezond, Soul een Appel
  woensdag 11 januari 2006 @ 04:13:27 #298
137413 amukela
Amukela Game Lodge
pi_33929150
Ik ken Mica niet zo goed, weet dat er een pub is op het heuveltje daar. Waren ze echt al ladderzat? In Hoedspruit heb ik dat in die 2 jaar dat we hier nu zitten nog niet meegemaakt.

Corné.

www.amukela.com
  woensdag 11 januari 2006 @ 12:06:41 #299
106418 boeiuh
Funk the dump stuff
pi_33934069
We moesten al die uren wachten bij een tankstation met daarnaast een supermarkt/liquidstore/slager, oftewel zo'n alles-in-een winkeltje. Daar zaten aardig wat bezopen mannen. Was opzich wel grappig. Ze wilde met ons op de foto enzo maar op een gegeven moment willen ze meer van je: je telefoonnr of we met hun meegaan en vragen ze om geld, enz. Toen werden al die gasten wel aardig vervelend.
Funk Gezond, Soul een Appel
pi_33935953
Grappig vind ik die "lunches" die ze in supermarkten in die dorpjes verkopen:
Een pakje met een homp brood, een grote worst en een paar frietjes, die ze vervolgens gewoon koud opeten!
  woensdag 11 januari 2006 @ 15:06:35 #301
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_33939214
Oeh, ik krijg hier zo'n zin van!!!!
We hebben besloten dat het inderdaad de Zuid-Afrikaanse lente wordt! Dwz.... ik heb dat besloten, want vriendje hier vindt alles best zolang IK de dingen regel... Alleen dat duurt dus nog wel even, want komende herfst, dat halen we nog niet helaas.
  Moderator woensdag 11 januari 2006 @ 15:11:48 #302
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_33939390
Nieuw deel: Zuid-Afrika
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')