abonnement Unibet Coolblue
pi_213483250
quote:
Het excessieve geweld dat de Sudanese rebellenbeweging RSF heeft aangericht in de regio Darfur is volgens Human Rights Watch een etnische zuivering. De mensenrechtenorganisatie deed onderzoek naar de stad el-Geneina in de Sudanese regio, waar vorig jaar duizenden mensen omkwamen door geweld van het rebellenleger en Arabische milities tegen Sudanezen van Afrikaanse afkomst.

Gevluchte bewoners van de stad spreken van plunderingen, verkrachtingen en moorden door de rebellenbeweging. Human Rights Watch (HRW) vermoedt in het rapport ook dat er bewust is gezocht naar mensen van de etnische groep Masalit, wat zou neerkomen op genocide. HRW wil dat dit verder wordt onderzocht door de internationale gemeenschap.

Correspondent Elles van Gelder:

"In dit rapport van HRW staan getuigenissen van overlevenden over wat er vorig jaar is gebeurd in de stad el-Geneina. Zo beschrijft een 17-jarige jongen hoe bij een aanval op een konvooi met vluchtelingen kinderen op een hoop werden gegooid en daarna doodgeschoten. En op basis van satellietbeelden concludeert HRW dat Masalit-wijken in de stad door bulldozers met de grond gelijk zijn gemaakt.

Het zijn afschuwelijke verhalen die nu naar buiten komen en het is bijzonder dat dit rapport er nu is. De regio Darfur is zo goed als onbegaanbaar voor journalisten en hulpverleners om onderzoek te doen."
https://nos.nl/l/2519827

https://www.parool.nl/ned(...)in-soedan~b5c8c5f87/

Toch een opvallend bericht vandaag uit contreien waar ik zelf eigenlijk weinig tot niets van weet, maar als er nieuws vandaan komt is het zelden goed. Het is nu in die regio momenteel (wederom) hel op aarde.
pi_213483665
Voor de zoveelste keer al..
Kennelijk leren ze niet af.

We moeten straks heel Afrika een democratie brengen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  donderdag 9 mei 2024 @ 20:21:11 #3
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_213483700
Dat is diep triest.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_213483729
Nogmaals, wij kunnen niet de hele wereld helpen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_213483747
Treurig, dagelijkse kost in die regionen.

Kinderen op een hoop gooien en afschieten, walgelijk. Jammer dat het zo doodstil blijft bij dit soort excessen.
  donderdag 9 mei 2024 @ 20:28:46 #6
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213483816
Queers for Dafur!
  donderdag 9 mei 2024 @ 20:29:22 #7
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_213483831
Shithole.
pi_213483839
Dit artikel biedt nog een redelijk duidelijke kaart van de verhoudingen, voor zover dat in een kaart goed is weer te geven:

https://www.bbc.com/news/articles/cw4dk2kzy5wo

Helaas krijg ik zo'n kaart zonder.jpg aan het einde hier nooit gedeeld.


Zorgelijk en typerend ook is dat de betreffende gebieden te onveilig zijn voor waarnemers of pers. Er sijpelt dus weinig nieuws naar buiten, vooral van vluchtelingen die de grens van een buurland bereiken
pi_213483939
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 20:29 schreef Hatseflats22 het volgende:
Dit artikel biedt nog een redelijk duidelijke kaart van de verhoudingen, voor zover dat in een kaart goed is weer te geven:

https://www.bbc.com/news/articles/cw4dk2kzy5wo

Helaas krijg ik zo'n kaart zonder.jpg aan het einde hier nooit gedeeld.

Zorgelijk en typerend ook is dat de betreffende gebieden te onveilig zijn voor waarnemers of pers. Er sijpelt dus weinig nieuws naar buiten, vooral van vluchtelingen die de grens van een buurland bereiken
Denk dat het wel werkt:
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_213484501
Darfur klinkt bekend. Was daar in de jaren 90/00 niet al eens een Giro 555 actie voor?
blablablabla
  donderdag 9 mei 2024 @ 21:04:11 #11
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213484692
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 20:29 schreef WheeledWarrior het volgende:
Shithole.
Darfur komt naar je toe deze zomer. Hopelijk kan het COA nog wat locaties vinden.
  donderdag 9 mei 2024 @ 21:22:47 #12
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_213485473
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 20:58 schreef Elan het volgende:
Darfur klinkt bekend. Was daar in de jaren 90/00 niet al eens een Giro 555 actie voor?
Ja. begin 00's kan ik me herinneren. Toen zat ik op de bouwschool en was de halve klas tijdens maatschappijleer racistische/foute grappen aan het maken totdat een leraar boos werd.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_213486785
Zoveelste conflict in het gebied waar het bloed ook op de handen van de VAE zit
  donderdag 9 mei 2024 @ 21:59:08 #14
264415 Jahr00n
Fakkelteit
pi_213487170
Waarom sturen we hier geen leger heen? Of zit hier geen olie?
pi_213487458
Wanneer zijn de massale demonstraties gepland????!!!

Tumbleweed incoming....

:')
pi_213489947
:N
Intolerant voor intolerantie
  donderdag 9 mei 2024 @ 23:00:05 #17
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213490148
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 20:58 schreef Elan het volgende:
Darfur klinkt bekend. Was daar in de jaren 90/00 niet al eens een Giro 555 actie voor?
Ja, het is echt een tragisch gebied waar om de zoveel jaren weer een enorme strijd woedt. En dan naast het oorlogsgeweld ook nog hongersnoden en dergelijke.
  donderdag 9 mei 2024 @ 23:13:45 #18
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_213490781
Voedselonzekerheid en conflict.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_213492578
quote:
1s.gif Op donderdag 9 mei 2024 20:22 schreef halfway het volgende:
Nogmaals, wij kunnen niet de hele wereld helpen.
NL is klein(niet Joost) denk groot.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  vrijdag 10 mei 2024 @ 01:40:08 #20
396386 sturmpie
for night & nature
pi_213492705
verkenningsdrones op afsturen
tijdje in de gaten houden vanuit de lucht en dan 't franse vreemdelingenlegioen stationeren.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  vrijdag 10 mei 2024 @ 06:10:33 #21
131800 Tarado
capô de fusca
pi_213493454
twitter
pi_213493913
quote:
1s.gif Op donderdag 9 mei 2024 20:22 schreef halfway het volgende:
Nogmaals, wij kunnen niet de hele wereld helpen.
Wij hebben ze wel aan moderne wapens en andere modern materiaal om bijvoorbeeld zich snel te verplaatsen geholpen. We leveren nog steeds brandstof en munitie zodat die mafketels elkaar op een moderne en snelle manier elkaar kunnen afmaken.

Dus lijkt het me nogal cynisch om te zeggen dat we niet de hele wereld kunnen helpen, terwijl we ondertussen de wereld blijven voorzien in de technologie en goederen om elkaar snel af te maken.
pi_213494531
Hoe werkte dat ook alweer, nu moeten we toch heel verontwaardigd uiten dat dit topic veel minder hard loopt dan alle Palestina topics, vergelijkbaar met hoe men ook altijd in de aanslagen topics doet wanneer het moslims treft?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_213494589
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 08:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Wij hebben ze wel aan moderne wapens en andere modern materiaal om bijvoorbeeld zich snel te verplaatsen geholpen. We leveren nog steeds brandstof en munitie zodat die mafketels elkaar op een moderne en snelle manier elkaar kunnen afmaken.

Dus lijkt het me nogal cynisch om te zeggen dat we niet de hele wereld kunnen helpen, terwijl we ondertussen de wereld blijven voorzien in de technologie en goederen om elkaar snel af te maken.
Welke moderne wapens hebben we dan aan Darfur/Sudan verkocht?
  vrijdag 10 mei 2024 @ 09:47:44 #25
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_213494623
quote:
16s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 09:40 schreef FlippingCoin het volgende:
Hoe werkte dat ook alweer, nu moeten we toch heel verontwaardigd uiten dat dit topic veel minder hard loopt dan alle Palestina topics, vergelijkbaar met hoe men ook altijd in de aanslagen topics doet wanneer het moslims treft?
Het zijn hier Arabische milities die het Massalit-volk aan het uitroeien zijn. Beide zijn islamitisch.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_213494650
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 09:47 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het zijn hier Arabische milities die het Massalit-volk aan het uitroeien zijn. Beide zijn islamitisch.
Ik begrijp dat je mijn post niet snapt, wat aan mij kan liggen; maar dat was het punt natuurlijk niet.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  vrijdag 10 mei 2024 @ 09:50:27 #27
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_213494662
quote:
16s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 09:49 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ik begrijp dat je mijn post niet snapt, wat aan mij kan liggen; maar dat was het punt natuurlijk niet.
Snap 'm prima. Maar de verontwaardiging zou minstens zo groot moeten zijn als het twee islamitische partijen betreft, toch?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_213494705
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 09:50 schreef Perrin het volgende:

[..]
Snap 'm prima. Maar de verontwaardiging zou minstens zo groot moeten zijn als het twee islamitische partijen betreft, toch?
Nee want het punt is dat een van de partijen niet Joods is. Wat natuurlijk minimaal de helft van de basis van de Palestina ophef is.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  vrijdag 10 mei 2024 @ 09:54:35 #29
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_213494721
quote:
16s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 09:53 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Nee want het punt is dat een van de partijen niet Joods is. Wat natuurlijk minimaal de helft van de basis van de Palestina ophef is.
Ah een genocide tussen moslims onderling is een interne kwestie.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_213494742
quote:
15s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 09:54 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ah een genocide tussen moslims onderling is een interne kwestie.
Getuige het gebrek aan aandacht is het iig niet boeiend genoeg om te reageren voor een hoop mensen. ;)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  vrijdag 10 mei 2024 @ 10:07:45 #31
117098 Hathor
Effe niet
pi_213494838
Het is waarschijnlijk de schuld van Israel.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_213494930
quote:
16s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 09:40 schreef FlippingCoin het volgende:
Hoe werkte dat ook alweer, nu moeten we toch heel verontwaardigd uiten dat dit topic veel minder hard loopt dan alle Palestina topics, vergelijkbaar met hoe men ook altijd in de aanslagen topics doet wanneer het moslims treft?
quote:
16s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 09:49 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ik begrijp dat je mijn post niet snapt, wat aan mij kan liggen; maar dat was het punt natuurlijk niet.
quote:
16s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 09:53 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Nee want het punt is dat een van de partijen niet Joods is. Wat natuurlijk minimaal de helft van de basis van de Palestina ophef is.
quote:
16s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 09:56 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Getuige het gebrek aan aandacht is het iig niet boeiend genoeg om te reageren voor een hoop mensen. ;)
Waarom zouden mensen uberhaubt nog willen reageren in een topic waarbij de toon weer eens gezet wordt door zulke simplistische dingen die je hier neerpent. :')
  vrijdag 10 mei 2024 @ 10:18:34 #33
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_213494976
quote:
16s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 09:56 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Getuige het gebrek aan aandacht is het iig niet boeiend genoeg om te reageren voor een hoop mensen. ;)
• Geen Israël/Joden
• Geen (indirecte) betrokkenheid van het Westen
• Het legt de hypocrisie van de Arabische en Islamtische wereld bloot

Kortom, dan kan het genegeerd worden.

Het benadrukt ook weer hoe serieus we de mensen nog moeten nemen die staan te demonstreren voor de Palestijnen en Hamas, waar men hevig geëmotioneerd stelt tegen 'genocide' te zijn, terwijl er daar in dat geval niet eens sprake van is.

Daadwerkelijk genocide kijkt men zonder problemen van weg, maar als deze term kan worden misbruikt om de enige Joodse staat ter wereld en het Westen in een kwaad daglichten te zetten is men er als de kippen bij.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_213495021
Als dit duidelijk de hypocrisie tussen de Arabische en islamitische wereld zou blootleggen zou ik uitgebreide analyses verwachten en niet het populistische gejank over demonstraties over een andere conflict in onze wereld. ^O^
  vrijdag 10 mei 2024 @ 10:30:32 #35
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_213495114
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 10:22 schreef Basp1 het volgende:
Als dit duidelijk de hypocrisie tussen de Arabische en islamitische wereld zou blootleggen zou ik uitgebreide analyses verwachten en niet het populistische gejank over demonstraties over een andere conflict in onze wereld. ^O^
Wat dacht je zelf? De hele Arabische en Islamtische wereld schreeuwt alles bij elkaar over de Palestijnen, maar men doet zelf niets anders dan zelf volkeren onderdrukken of zuiveren. Deze kwestie in Darfur is een goed voorbeeld, maar wat te denken van de Jezidi's, de recente situatie in Nagorno-Karabach of Pakistan dat even een miljoen Afghanen uit het land trapt.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_213495192
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 10:15 schreef Basp1 het volgende:

[..]
[..]
[..]
[..]
Waarom zouden mensen uberhaubt nog willen reageren in een topic waarbij de toon weer eens gezet wordt door zulke simplistische dingen die je hier neerpent. :')
Waarom kijkt ge naar de splinter in het oog van uw broeder en slaat ge geen acht op de balk in uw eigen oog? Hoe kunt ge tot uw broeder zeggen: 'Broeder, laat mij de splinter uit uw oog halen, terwijl ge de balk in uw eigen oog niet opmerkt?' Huichelaar, haal eerst die balk uit uw eigen oog; dan zult ge scherp genoeg zien om de splinter te kunnen verwijderen die in het oog van uw broeder zit.'
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_213495203
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 10:18 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
• Geen Israël/Joden
• Geen (indirecte) betrokkenheid van het Westen
• Het legt de hypocrisie van de Arabische en Islamtische wereld bloot

Kortom, dan kan het genegeerd worden.

Het benadrukt ook weer hoe serieus we de mensen nog moeten nemen die staan te demonstreren voor de Palestijnen en Hamas, waar men hevig geëmotioneerd stelt tegen 'genocide' te zijn, terwijl er daar in dat geval niet eens sprake van is.

Daadwerkelijk genocide kijkt men zonder problemen van weg, maar als deze term kan worden misbruikt om de enige Joodse staat ter wereld en het Westen in een kwaad daglichten te zetten is men er als de kippen bij.
Precies dit ja.

Hierbij voldoende aangetoond.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  vrijdag 10 mei 2024 @ 11:16:04 #38
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213495657
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 10:18 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
• Geen Israël/Joden
• Geen (indirecte) betrokkenheid van het Westen
• Het legt de hypocrisie van de Arabische en Islamtische wereld bloot

Kortom, dan kan het genegeerd worden.

Het benadrukt ook weer hoe serieus we de mensen nog moeten nemen die staan te demonstreren voor de Palestijnen en Hamas, waar men hevig geëmotioneerd stelt tegen 'genocide' te zijn, terwijl er daar in dat geval niet eens sprake van is.

Daadwerkelijk genocide kijkt men zonder problemen van weg, maar als deze term kan worden misbruikt om de enige Joodse staat ter wereld en het Westen in een kwaad daglichten te zetten is men er als de kippen bij.
Allemaal totaal niet interessant inderdaad.

Dit is genocide. En het is oorverdovend stil.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_213495675
Hoe zou de internationale gemeenschap het beste kunnen handelen in deze?

Iemand een idee?

Volgens mij hoor je hier iets aan te doen als VN of bv Afrikaanse Unie (geen idee wat dat precies inhoudt)
pi_213495709
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 11:17 schreef Hatseflats22 het volgende:
Hoe zou de internationale gemeenschap het beste kunnen handelen in deze?

Iemand een idee?

Volgens mij hoor je hier iets aan te doen als VN of bv Afrikaanse Unie (geen idee wat dat precies inhoudt)
Lekker laten gaan, ze willen toch geen 'koloniale' inmenging meer?
pi_213495717
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 11:22 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]
Lekker laten gaan, ze willen toch geen 'koloniale' inmenging meer?
Lekker genocide laten gaan.

😐
pi_213495730
In feite is de genocide daar nooit geëindigd, het is recent alleen weer opgevoerd.

http://worldwithoutgenoci(...)icts/darfur-genocide
Incelfrikandel
pi_213495767
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 11:23 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Lekker genocide laten gaan.

😐
Het is wat het is.
  vrijdag 10 mei 2024 @ 11:52:32 #44
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_213495999
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 11:17 schreef Hatseflats22 het volgende:
Hoe zou de internationale gemeenschap het beste kunnen handelen in deze?

Iemand een idee?

Volgens mij hoor je hier iets aan te doen als VN of bv Afrikaanse Unie (geen idee wat dat precies inhoudt)
Ja dan krijg je zoiets..

quote:
Op 31 december 2007 werd de vredesmissie UNAMID (United Nations African Mission in Darfur) in het gebied gestationeerd om toe te zien op het vredesakkoord. Dit was een gezamenlijke missie van de Afrikaanse Unie en de Verenigde Naties. In praktijk functioneerde dit echter niet, mede omdat bepaalde groeperingen niet betrokken waren bij de onderhandelingen en niet hadden getekend en de troepenmacht van UNAMID een te zwak mandaat en te weinig middelen had om de wapenstilstand te bewaken en de bevolking te beschermen.
Na veel overleg wordt lafjes een ineffectieve maatregel genomen. De 'internationale gemeenschap' is een verdeeld stelletje vergadertijgers.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_213496090
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 11:16 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Allemaal totaal niet interessant inderdaad.

Dit is genocide. En het is oorverdovend stil.
Hypocrisie van beide kanten, jij steunt Israël maar rept over genocide in Soedan, lol.

STATE DEPARTMENT DECLARES “ETHNIC CLEANSING” IN SUDAN BUT WON’T SAY THE SAME ABOUT ISRAEL’S WAR IN GAZA
https://theintercept.com/(...)ocity-determination/
pi_213496279
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 12:05 schreef Triggershott het volgende:

[..]
Hypocrisie van beide kanten, jij steunt Israël maar rept over genocide in Soedan, lol.

STATE DEPARTMENT DECLARES “ETHNIC CLEANSING” IN SUDAN BUT WON’T SAY THE SAME ABOUT ISRAEL’S WAR IN GAZA
https://theintercept.com/(...)ocity-determination/
Die genocidekaart is nu wel versleten ofniet? Te pas en onpas wordt die erbij gehaald...

35000, door hamas zelf bevestigd he, doden op 2,5miljoen inwoners in ruim een half jaar....

Ja, dat noemen we genocide...
  vrijdag 10 mei 2024 @ 12:23:14 #47
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213496292
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 12:05 schreef Triggershott het volgende:

[..]
Hypocrisie van beide kanten, jij steunt Israël maar rept over genocide in Soedan, lol.

STATE DEPARTMENT DECLARES “ETHNIC CLEANSING” IN SUDAN BUT WON’T SAY THE SAME ABOUT ISRAEL’S WAR IN GAZA
https://theintercept.com/(...)ocity-determination/
Wat israel doet in gaza is geen genocide. Als dat een genocide was, zijn ze er verdomd slecht in namelijk.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_213497879
Tjezus, oorlog in een ander continent en helft van de thread is al huillie huillie over Palestina demonstranten. Hier als je toch van plan bent om Israël te betrekken met dit conflict en die genocidair van een Hemedti met zijn RSF:

quote:
Flight of the Predator: Jet Linked to Israeli Spyware Tycoon Brings Surveillance Tech From EU to Notorious Sudanese Militia

On a dusty May morning in Khartoum an executive jet taxied to a halt under the blistering sun. Two jeeps with tinted windows stood ready to meet it from one of the most notorious and feared militias in the world, the Rapid Support Forces. The sleek white Cessna flew in from Cyprus and remained on the ground in Sudan’s capital for just 45 minutes, long enough to draw a disturbing line of connection between the ferocious contest for power in Sudan and a spyware scandal roiling Greece.

Details of the Cessna’s arrival, its passengers and cargo were meant to remain secret – logged in an inaccessible location, foregoing the usual procedures. The secrecy was a testament to the power of Mohamed Hamdan Dagalo, known as Hemedti, Sudan’s richest man and the owner of a private army that is the heir to the murderous legacy of the Janjaweed, infamous for their crimes against humanity in Sudan's troubled Western region, Darfur.

According to three independent sources, the cargo was high-end surveillance technology, made in the European Union, with the potential to tip the balance of power in Sudan thanks to its capacity to turn smartphones into audio-visual informants on their owners. When news of its arrival reached Hemedti’s rivals the equipment was seen as so dangerous that an RSF commander speaking on condition of anonymity said it was smuggled out of Khartoum to the militia’s stronghold in Darfur to prevent its seizure by the army.
Sudan, Africa’s largest country prior to civil war and partition, is in fragile transition from decades of military dictatorship under Omar al-Bashir – now in prison awaiting possible extradition to the International Criminal Court. Waves of popular protests in Khartoum in 2019 resulted in a civilian council that shares power uneasily with the military.

On paper, Hemedti is second in command to Abdel Fattah al-Burhan, commander in chief of Sudan’s Armed Forces. In reality, the militia leader vies for outright control of the country. He commands Sudan’s gold industry, his soldiers fight for a price in foreign conflicts and he has forged links to Russia’s mercenary Wagner Group. Hemedti also met with Israeli intelligence twice since June 2021, with a private jet used by Mossad tracked to Khartoum. In the last year alone, RSF fighters have been implicated in enforced disappearances of protestors in Khartoum and indiscriminate shooting of civilians, including children, in Darfur.

[...]

Lighthouse Reports and its partners Haaretz in Israel and Greece's Inside Story have been investigating the activities of Intellexa, a spyware firm whose activities spread from Europe across much of the global south. Months of digging into company records and interviews with confidential sources in multiple countries uncovered a network of companies connected to Tal Dilian, a former Israeli intelligence operative, who has bought up an array of sophisticated surveillance technology and established an EU foothold in Greece and Cyprus.

Haaretz
quote:
Israeli artillery seen with RSF forces

Video footage has emerged of Israeli-made LAR-160 light artillery rockets being used by the Rapid Support Forces (RSF) in Sudan against the Sudanese army. The RSF is a paramilitary force that is at war with the Sudanese government.

The LAR-160 is a 160mm caliber multiple rocket launcher that can fire up to 26 rockets at a time. It has a range of up to 45 kilometers and can be used to attack a variety of targets, including infantry, armor, and artillery.

The launcher seen in the RSF footage was mounted in a light truck. Sudan is not known to operate the type, hence it is likely that the RSF acquired the artillery from a different source.

[...]

The historical background of Israel’s previous arms sales to Sudan adds context to this situation. Given their history of arms transactions, it’s plausible that these artillery pieces could be linked to past deals, including the possibility of illicit arms trade, which may have bolstered the arsenals of different armed groups.

In April, an advisor to the Rapid Support Forces (RSF) paramilitary group has made a bizarre comparison between his faction’s war with the army to Israel’s fight against Palestinian groups.

“What we are exposed to, Israel has suffered thousands of times from terrorist groups, such as Hamas and other factions that Israeli citizens know well,” Youssef Ezzat, an advisor to RSF commander Mohamed Hamdan Daglo told Israel’s Kan broadcaster.

https://www.military.afri(...)een-with-rsf-forces/
  vrijdag 10 mei 2024 @ 15:08:46 #49
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213498123
Tijdens mijn studie ben ik wat Zuid-Soedanezen (Fur) tegengekomen en als die Massalit daarop lijken, wat cultureel in elk geval zo zou moeten zijn, dan kun je je niet voorstellen dat je die mensen iets wilt doen. Heb zelden zulke verlegen, bescheiden en lieve mensen meegemaakt. Bijna twee meter lang en dan nog niet opgemerkt worden, dat idee.

Er zullen vast klootzakken tussen zitten, maar qua volksaard/cultuur/waarden is het echt heel erg kop omlaag en doorgaan zonder zeuren, het tegenovergestelde van irritatie opwekkend zeg maar.

Dit was voor de vreselijke taferelen in Darfur nog trouwens. Heb nog een tijdje contact gehad met eentje later toen dat wel aan de orde was. Vreselijk.

Ik vond het wel grappig hoe ze allemaal een Europese naam aannamen omdat dat makkelijker was voor ons dachten ze. Kende je iemand heel lang als Roberto, bleek hij eigenlijk heel anders te heten. Ook al zoiets om niet op te vallen.

Die hele regio van West- naar Oost in Afrika wordt gekenmerkt door conflicten waarbij in het noorden de islamitische volkeren de niet-islamitische onderdrukken en verder naar het zuiden is het andersom. De islam wordt ingezet als politiek instrument en is zo helemaal door het conflict gewoekerd, maar de oorzaak ervan is heel simpel: grond en water. Herders tegen landbouwers en andersom.
  vrijdag 10 mei 2024 @ 15:29:01 #50
117098 Hathor
Effe niet
pi_213498509
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 15:08 schreef Qarrad het volgende:
Tijdens mijn studie ben ik wat Zuid-Soedanezen (Fur) tegengekomen en als die Massalit daarop lijken, wat cultureel in elk geval zo zou moeten zijn, dan kun je je niet voorstellen dat je die mensen iets wilt doen. Heb zelden zulke verlegen, bescheiden en lieve mensen meegemaakt. Bijna twee meter lang en dan nog niet opgemerkt worden, dat idee.

Er zullen vast klootzakken tussen zitten, maar qua volksaard/cultuur/waarden is het echt heel erg kop omlaag en doorgaan zonder zeuren, het tegenovergestelde van irritatie opwekkend zeg maar.

Dit was voor de vreselijke taferelen in Darfur nog trouwens. Heb nog een tijdje contact gehad met eentje later toen dat wel aan de orde was. Vreselijk.

Ik vond het wel grappig hoe ze allemaal een Europese naam aannamen omdat dat makkelijker was voor ons dachten ze. Kende je iemand heel lang als Roberto, bleek hij eigenlijk heel anders te heten. Ook al zoiets om niet op te vallen.

Die hele regio van West- naar Oost in Afrika wordt gekenmerkt door conflicten waarbij in het noorden de islamitische volkeren de niet-islamitische onderdrukken en verder naar het zuiden is het andersom. De islam wordt ingezet als politiek instrument en is zo helemaal door het conflict gewoekerd, maar de oorzaak ervan is heel simpel: grond en water. Herders tegen landbouwers en andersom.
Is het niet voornamelijk een stammenstrijd?
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  vrijdag 10 mei 2024 @ 16:01:23 #51
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213499141
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 15:29 schreef Hathor het volgende:

[..]
Is het niet voornamelijk een stammenstrijd?
Nee, want in Afrika wonen net als op de rest van de wereld volkeren ;)

Mijn punt is dat al die volkeren in die Sahel-gordel al eeuwenlang mot met elkaar hebben waarbij er vaak sprake is van onderdrukking van de volkeren van de heersende elite ten opzichte van andersgelovige volkeren. In het noorden is de elite vaak islamitisch, in het zuiden vaak christelijk. Die stelselmatige achterstelling brengt natuurlijk nooit mooie dingen en is een recept voor etnisch geweld.
pi_213505779
quote:
7s.gif Op donderdag 9 mei 2024 20:34 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Denk dat het wel werkt:
[ afbeelding ]
Mooie landsgrenzen. Zo met een lineaal getekend.
Allah Al Watan Al Malik
pi_213505890
quote:
15s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 09:54 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ah een genocide tussen moslims onderling is een interne kwestie.
Mooi verwoord, hij verwijt moslims iets wat hij nota bene zelf ook doet..
Allah Al Watan Al Malik
pi_213506302
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 23:13 schreef Perrin het volgende:
Voedselonzekerheid en conflict.
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Rond de evenaar dus kurkdroog

https://foodforlifemalawi.com/
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_213516692
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 21:50 schreef moby_jones het volgende:
Zoveelste conflict in het gebied waar het bloed ook op de handen van de VAE zit
Het is weer de schuld van een ander..
pi_213516723
Ellende, in de zoveelste stammenstrijd.
pi_213516734
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 21:15 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Mooi verwoord, hij verwijt moslims iets wat hij nota bene zelf ook doet..
Ik leg het daarna nog uit nota bene. :D

Daarnaast noem ik nergens moslims maar oke. :?

[ Bericht 6% gewijzigd door FlippingCoin op 11-05-2024 15:25:33 ]
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zaterdag 11 mei 2024 @ 15:57:07 #58
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213517447
https://www.hrw.org/repor(...)-against-humanity-el

Rapportage van HRW. Deportatie, verjagen en vernielen van woonplaats, verkrachtingen, doden van burgers, 570k mensen ontheemd, voor het grootste deel Massalit. Gebaseerd op een paar honderd interviews.

"The Massalit Will Not Come Home"
  zaterdag 11 mei 2024 @ 22:08:59 #59
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213526030
twitter


Kort item met een ooggetuige plus wat goede duiding van het conflict. Samenvatting: de lokale niet-Arabische volkeren zitten de zich nu settelende oorspronkelijk nomadische Arabieren in de weg.

Twintig jaar geleden was er al een golf van geweld door de zich toen Janjaweed noemende milities die inmiddels tot RSF herdoopt is.

Systematisch worden de nederzettingen en vluchtelingenkampen aangevallen, met speciale aandacht voor dokters, activisten en dergelijke.
pi_213528455
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 20:19 schreef Captain_Ghost het volgende:

We moeten straks heel Afrika een democratie brengen.
Denk dat we maar geen grenzen moeten stellen daar ligt ook deels de oorzaak.
  zondag 12 mei 2024 @ 16:28:44 #61
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213537946
https://www.forbes.com/si(...)red/?sh=cdd24c37569e

Nog een stukje achtergrond en beschrijving van de opmaat.

Vanwege de overweldigende belangstelling voor deze zoveelste genocide in deze regio had ik ook nog een leestip: What Is the What, over het etnische geweld tegen de Dinka, nog een niet-Arabische bevolkingsgroep. In (toen nog) Soedan. Ongelooflijk verhaal met dezelfde factoren als die nu spelen.
  zondag 12 mei 2024 @ 16:34:33 #62
437160 Fietsenrek
Ondertitel
pi_213538021
Free Darfur!
pi_213548833
Nou de Afrikaanse vredesdelegatie voor Oekraïne heeft weer eens iets op het eigen continent te doen.

https://nos.nl/artikel/24(...)hoe-neutraal-zijn-ze
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  maandag 13 mei 2024 @ 17:34:04 #64
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213548879
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2024 16:28 schreef Qarrad het volgende:
Vanwege de overweldigende belangstelling voor deze zoveelste genocide
Ah dus hier geloof je wel dat het een genocide is?
pi_213548982
No one cares
pi_213549041
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 17:34 schreef VoMy het volgende:

[..]
Ah dus hier geloof je wel dat het een genocide is?
Lijkt me vrij duidelijk toch?
Incelfrikandel
  maandag 13 mei 2024 @ 17:49:43 #67
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213549075
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2024 17:47 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Lijkt me vrij duidelijk toch?
Omdat HRW het zegt?
pi_213549126
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 17:49 schreef VoMy het volgende:

[..]
Omdat HRW het zegt?
Aan de hand van het verleden van de regio en betrouwbare bronnen zoals de VN en inderdaad HRW.
Incelfrikandel
pi_213549267
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 17:34 schreef VoMy het volgende:

[..]
Ah dus hier geloof je wel dat het een genocide is?
Oh ik ken een net zo zielige gotcha opmerking voor jou: waarom vindt jij genocides zonder joden die erbij betrokken zijn minder erg?
  maandag 13 mei 2024 @ 18:04:54 #70
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213549317
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 17:34 schreef VoMy het volgende:

[..]
Ah dus hier geloof je wel dat het een genocide is?
Ja. Hier wordt er namelijk waarschijnlijk voldaan aan de criteria hiervoor, in elk geval die van etnische zuivering.

Wel tekenend dat jouw enige bijdrage in dit topic is om Gaza er aan de haren bij te slepen in plaats dat je inhoudelijke interesse toont in wat er gebeurt in Darfur.
  maandag 13 mei 2024 @ 18:14:46 #71
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213549429
https://www.dabangasudan.(...)th-darfur-skirmishes

Burgers zitten tussen de strijdende partijen in Al-Fasher, de lokale hoofdstad. Aan de ene kant het Soedanese leger en de andere de milities van de RSF, de voormalige Janjaweed. Als die laatste partij de stad in handen krijgt, dan ziet het er vreselijk uit voor de niet-Arabische etniciteiten, waaronder de Massalit.
pi_213549462
Wellicht een idee om de discussie over Gaza lekker in het topic over Gaza te houden.
Incelfrikandel
pi_213549570
quote:
16s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 09:53 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Nee want het punt is dat een van de partijen niet Joods is. Wat natuurlijk minimaal de helft van de basis van de Palestina ophef is.
Ik denk eerder dat het zoiets als wanneer de F-Side van Ajax, het equivalent van Feyenoord de schedels inslaat. Ergens in een weiland bij Beverwijk ofzo. De gemiddelde niet supporter ziet gewoon 2 nauwelijks te onderscheiden groepen elkaar afmaken en vindt het veel te ingewikkeld om in termen van goed/slecht denken.

Bij Palestina is het een Westerse rechtstaat tegen een exotische, nauwelijks georganiseerde 'staat'. Dan is voor sommigen direct duidelijk wie de schuldige is.

Net zoals dezelfde figuren als de doorwinterde Palestina-volgers ook vanalles vindt over blanke, mannelijke CEO's maar een Indiaas Patriarchaal stamhoofd niets fout kan doen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_213549630
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 18:04 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ja. Hier wordt er namelijk waarschijnlijk voldaan aan de criteria hiervoor, in elk geval die van etnische zuivering.

Wel tekenend dat jouw enige bijdrage in dit topic is om Gaza er aan de haren bij te slepen in plaats dat je inhoudelijke interesse toont in wat er gebeurt in Darfur.
Daar heb je gelijk in. ^O^ En ik realiseer me dat ik daar net zo hard aan mee doe. :X

Tegelijk realiseer ik me ook dat ik veel te weinig van dat conflict weet om daar een mening over te hebben of een standpunt in te kunnen nemen. En dan vind ik het al snel interessanter om na te denken waarom het een topic over het ene conflict al 20 vervolgen heeft en dit topic nauwelijks loopt. Bottomline heb je wel gewoon gelijk met je stelling.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  maandag 13 mei 2024 @ 18:36:36 #75
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213549670
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2024 17:52 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Aan de hand van het verleden van de regio en betrouwbare bronnen zoals de VN en inderdaad HRW.
Het verleden van de regio? :')
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 18:01 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Oh ik ken een net zo zielige gotcha opmerking voor jou: waarom vindt jij genocides zonder joden die erbij betrokken zijn minder erg?
Dat vind ik niet dus hoezo gotcha?
  maandag 13 mei 2024 @ 18:37:45 #76
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213549685
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 18:04 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ja. Hier wordt er namelijk waarschijnlijk voldaan aan de criteria hiervoor, in elk geval die van etnische zuivering.


Waar baseer je dat op? En je weet dat er meerdere criteria zijn voor genocide?
  Moderator maandag 13 mei 2024 @ 18:39:15 #77
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213549705
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 18:04 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ja. Hier wordt er namelijk waarschijnlijk voldaan aan de criteria hiervoor, in elk geval die van etnische zuivering.

Wel tekenend dat jouw enige bijdrage in dit topic is om Gaza er aan de haren bij te slepen in plaats dat je inhoudelijke interesse toont in wat er gebeurt in Darfur.
Niet waarschijnlijk, dit is volgens de internationale gemeenschap genocide

Volgens mij staan er nog steeds aanklachten uit tegen verschillende individuen bij het ICC

Niet dat iemand ze gaat ophalen ofzo
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 13 mei 2024 @ 18:43:50 #78
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213549791
quote:
88s.gif Op maandag 13 mei 2024 18:39 schreef sp3c het volgende:

[..]
Niet waarschijnlijk, dit is volgens de internationale gemeenschap genocide

Volgens mij staan er nog steeds aanklachten uit tegen verschillende individuen bij het ICC

Niet dat iemand ze gaat ophalen ofzo
Dat is een andere genocide in dezelfde regio. Dit gaat over iets van vorig jaar, in ieder geval het bericht in de OP.
  maandag 13 mei 2024 @ 18:44:40 #79
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213549803
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 18:37 schreef VoMy het volgende:

[..]
Waar baseer je dat op? En je weet dat er meerdere criteria zijn voor genocide?
Criteria is meervoud. Bedankt, Hans.
  Moderator maandag 13 mei 2024 @ 18:45:45 #80
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213549818
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 18:43 schreef VoMy het volgende:

[..]
Dat is een andere genocide in dezelfde regio. Dit gaat over iets van vorig jaar, in ieder geval het bericht in de OP.
Het is hetzelfde conflict
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 13 mei 2024 @ 18:49:51 #81
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213549871
https://www.msf.org/sudan(...)action-amid-fighting

Het Soedanese leger, dat eigenlijk de stad El-Fasher probeert te verdedigen tegen RSF, heeft hierbij met een luchtaanval vlakbij een ziekenhuis een dak van de ICU voor kinderen in doen storten. 3 doden gerapporteerd tot nu toe.
  maandag 13 mei 2024 @ 18:52:03 #82
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213549903
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 18:45 schreef sp3c het volgende:

[..]
Het is hetzelfde conflict
Maar een andere genocide. Dat het voortkomt uit hetzelfde conflict maakt de gebeurtenis van vorig jaar niet dezelfde genocide. Dit hele nieuwsbericht is er juist om aan te geven dat er weer een genocide heeft plaatsgevonden, volgens HRW.
pi_213549960
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 21:33 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Rond de evenaar dus kurkdroog

https://foodforlifemalawi.com/
Wat is rond de evenaar?
Ik denk bij de evenaar vooral aan veel neerslag.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  maandag 13 mei 2024 @ 19:01:56 #84
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213550030
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 18:56 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Wat is rond de evenaar?
Ik denk bij de evenaar vooral aan veel neerslag.
Het is in de Sahelzône, die in rap tempo droger wordt. Het was al een te drukke bedoening met een hoop politiek gedoe, maar nu het bruikbare land echt schaars wordt, stijgt de druk mee.

In deze hele zône van Oost naar West lopen conflicten over land die natuurlijk naar menselijk instinct zijn ingericht volgens bevolkingsgroepen en religie.

In de noordelijker streken is de politieke elite vooral islamitisch, in het zuiden worden de islamitische volkeren juist achtergesteld. Achter de megalomane kathedraal in Ivoorkust zit dezelfde drijfveer als de pogroms op Fur, Massalit en Dinka in Soedan: het afdwingen en uitdrukken van dominantie.
pi_213550058
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:01 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Het is in de Sahelzône, die in rap tempo droger wordt. Het was al een te drukke bedoening met een hoop politiek gedoe, maar nu het bruikbare land echt schaars wordt, stijgt de druk mee.

In deze hele zône van Oost naar West lopen conflicten over land die natuurlijk naar menselijk instinct zijn ingericht volgens bevolkingsgroepen en religie.

In de noordelijker streken is de politieke elite vooral islamitisch, in het zuiden worden de islamitische volkeren juist achtergesteld. Achter de megalomane kathedraal in Ivoorkust zit dezelfde drijfveer als de pogroms op Fur, Massalit en Dinka in Soedan: het afdwingen en uitdrukken van dominantie.
Maar Malawi, waar die link over gaat, ligt daar nog niet eens in de buurt ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door xpompompomx op 13-05-2024 19:09:52 (Worstvingers) ]
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  maandag 13 mei 2024 @ 19:06:58 #86
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213550092
quote:
2s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:04 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Maar Malawi, waar die link oce gaat, ligt daar nog niet eens in de buurt ;)
Nee dat weet ik, daarom probeerde ik even iets te schrijven over het klimaat op de plek waar het wèl over gaat ;)
pi_213550160
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 18:37 schreef VoMy het volgende:

[..]
Waar baseer je dat op? En je weet dat er meerdere criteria zijn voor genocide?
Wat eigenlijk alleen maar verwarrend is. Ze zijn allemaal misdaden tegen de menselijkheid, maar de variatie is nogal groot.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_213550194
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 18:36 schreef VoMy het volgende:

[..]
Het verleden van de regio? :')
[..]
Dat vind ik niet dus hoezo gotcha?
Je post hier een stuk minder en je bijdrage is voornamelijk mensen die de genocide erg vinden terug naar Gaza trekken. Je daden zeggen wat anders dan je makkelijke woorden.
  Moderator maandag 13 mei 2024 @ 19:16:08 #89
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213550208
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 18:52 schreef VoMy het volgende:

[..]
Maar een andere genocide. Dat het voortkomt uit hetzelfde conflict maakt de gebeurtenis van vorig jaar niet dezelfde genocide. Dit hele nieuwsbericht is er juist om aan te geven dat er weer een genocide heeft plaatsgevonden, volgens HRW.
Met die logica was 7 oktober de start van het huidige gezeur in Gaza
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 13 mei 2024 @ 19:18:08 #90
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213550228
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:16 schreef sp3c het volgende:

[..]
Met die logica was 7 oktober de start van het huidige gezeur in Gaza
De genocide van de 2000s is nou eenmaal een andere dan deze. Dat is ook waar het persbericht vandaan komt. Er kunnen meerdere genocides plaatsvinden in hetzelfde conflict, als het verschillende gebeurtenissen zijn.
  maandag 13 mei 2024 @ 19:19:59 #91
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213550256
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:15 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Je post hier een stuk minder en je bijdrage is voornamelijk mensen die de genocide erg vinden terug naar Gaza trekken. Je daden zeggen wat anders dan je makkelijke woorden.
Ik post hier een stuk minder? Ik heb op de dag zelf gereageerd en verder was deze draad gewoon naar beneden gebloed en sowieso niet heel actief. Dat komt overigens onder andere omdat het een gebeurtenis uit het verleden beschrijft en geen nu plaatsvindende situatie.

Dus ik weet niet wat je precies dacht te hebben ontdekt maar je zat ernaast. Kan gebeuren.
pi_213550331
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:01 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Het is in de Sahelzône, die in rap tempo droger wordt. Het was al een te drukke bedoening met een hoop politiek gedoe, maar nu het bruikbare land echt schaars wordt, stijgt de druk mee.

In deze hele zône van Oost naar West lopen conflicten over land die natuurlijk naar menselijk instinct zijn ingericht volgens bevolkingsgroepen en religie.

In de noordelijker streken is de politieke elite vooral islamitisch, in het zuiden worden de islamitische volkeren juist achtergesteld. Achter de megalomane kathedraal in Ivoorkust zit dezelfde drijfveer als de pogroms op Fur, Massalit en Dinka in Soedan: het afdwingen en uitdrukken van dominantie.
Dat weet ik ook, maar ik snap die opmerking over de evenaar dan ook niet. (En dan ook nog een link naar Malawi aan de andere kant van de evenaar.)
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  maandag 13 mei 2024 @ 19:30:39 #93
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213550380
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:26 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Dat weet ik ook, maar ik snap die opmerking over de evenaar dan ook niet. (En dan ook nog een link naar Malawi aan de andere kant van de evenaar.)
Ja precies. Voor een hoop mensen is Afrika een hoop van hetzelfde terwijl de genetische, culturele en etnische diversiteit er het hoogste ter wereld is. Een derde van alle talen op de wereld wordt er gesproken.

De Massalit en Fur bijvoorbeeld spreken Nilo-Saharaanse talen met unieke kenmerken die je nergens ter wereld vindt. En om dat dan op één hoop te gooien met een totaal ander gebied is als het vergelijken van een Nederlander met een Bask.
pi_213550448
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 18:36 schreef VoMy het volgende:

[..]
Het verleden van de regio? :')

Dezelfde daders proberen een machtsovername uit te voeren in het land, dat maakt de kans op herhaling, of eigenlijk schaalvergroting, best aannemelijk.
Incelfrikandel
  maandag 13 mei 2024 @ 19:38:29 #95
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213550479
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:36 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Dezelfde daders proberen een machtsovername uit te voeren in het land, dat maakt de kans op herhaling, of eigenlijk schaalvergroting, best aannemelijk.
Ah op die manier. Ja, ik denk dat het hokje 'intentie' toch wel sneller aantoonbaar moet zijn inderdaad.
pi_213551543
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:38 schreef VoMy het volgende:

[..]
Ah op die manier. Ja, ik denk dat het hokje 'intentie' toch wel sneller aantoonbaar moet zijn inderdaad.
Wat bedoel je?
Incelfrikandel
  maandag 13 mei 2024 @ 20:38:12 #97
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213551639
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2024 20:32 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Wat bedoel je?
Om iets genocide te noemen zijn meerdere paden met criteria mogelijk. Intentie is een van de criteria. Als je aannemelijk kunt maken dat deze groep dezelfde werkwijze nastreeft als 20 jaar geleden, dan hebben ze dus de intentie om genocide te plegen (want dat was het 20 jaar geleden ook). Referenties naar het verleden kunnen dan ook snel op de stapel van intentieverklaringen.
pi_213551769
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:30 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ja precies. Voor een hoop mensen is Afrika een hoop van hetzelfde terwijl de genetische, culturele en etnische diversiteit er het hoogste ter wereld is. Een derde van alle talen op de wereld wordt er gesproken.

De Massalit en Fur bijvoorbeeld spreken Nilo-Saharaanse talen met unieke kenmerken die je nergens ter wereld vindt. En om dat dan op één hoop te gooien met een totaal ander gebied is als het vergelijken van een Nederlander met een Bask.
Helemaal waar, en dat dan nog gecombineerd met grenzen die dwars door veel leefgebieden van die volken heenlopen.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_213558188
twitter


twitter
  dinsdag 14 mei 2024 @ 16:08:43 #100
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213559270
twitter

Er wordt nog steeds geknokt om El Fasher. Eerste aanvallen zijn afgeslagen, er komen versterkingen binnen, maar de situatie is precair. De ziekenhuizen zitten bijna zonder brandstof.

In de tweet hierboven staat een beschuldiging dat de RSF verbonden zou zijn aan de VAE. De Emiraten ontkennen de beschuldiging, maar Soedan heeft inmiddels een klacht van 78 pagina's neergelegd bij de VN waarin de VAE (en Tsjaad) gelinkt worden aan het etnische geweld door de RSF van middelen te voorzien.

https://sudantribune.com/article283888/
  dinsdag 14 mei 2024 @ 16:36:41 #101
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213559506
El Fasher is dus echt de laatste stad in de regio die niet veroverd is door de RSF, dus het lot ervan (en vooral de niet-Arabische burgers erin) hangt echt aan een zijden draadje :X

https://www.theguardian.c(...)el-fasher-rsf-darfur

quote:
For months now the RSF have been besieging El Fasher, the capital of North Darfur state, trapping a million people in the last major population centre in Sudan’s vast Darfur region not under paramilitary control.
...
El Fasher is considered a humanitarian hub for Darfur and hosts a large population of internally displaced people, including hundreds of thousands displaced by ethnic violence
...
The RSF and allied Arab militias have been targeting members of the Masalit ethnic group across Darfur, including in the city of El Geneina, where the UN believes up to 15,000 people were killed last year in two massacres.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 20:18:43 #102
437160 Fietsenrek
Ondertitel
pi_213562224
Dus wanneer gaan we demonstreren?
  dinsdag 14 mei 2024 @ 20:26:38 #103
348749 dikkedaniel
a.k.a. Big Dick Daniel (BDD)
pi_213562367
Dan moet je dus tegen de arabieren protesteren, dat durft niemand.
"Zou Je Haar Geven?? :P"
pi_213562433
Meest treurige is nog, dat die 'Arabieren' in Sudan zichzelf slechts zo identificeren. Maar ze hebben een grote Nubische achtergrond.

Kortom: lekker niet-Arabieren uitmoorden, voor je eigen larp-fantasie.

#Afrika.
  Moderator dinsdag 14 mei 2024 @ 20:34:02 #105
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213562482
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 20:26 schreef dikkedaniel het volgende:
Dan moet je dus tegen de arabieren protesteren, dat durft niemand.
Is net weer opgelaaid, toen het helemaal losging hebben echt wel wat mensen zich er heel druk om zitten maken

Toegegeven, niemand vond het logisch om de universiteit maar toch

Volgens mij was dat een beetje onder leiding van George Clooney, dat was toen best een bekende acteur, hij maakt nu spotjes voor Nespresso ofzo
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_213562562
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 16:36 schreef Qarrad het volgende:
El Fasher is dus echt de laatste stad in de regio die niet veroverd is door de RSF, dus het lot ervan (en vooral de niet-Arabische burgers erin) hangt echt aan een zijden draadje :X

https://www.theguardian.c(...)el-fasher-rsf-darfur
[..]

Bedankt voor het delen. Dat ziet er heel, heel beroerd uit ☹️.

De journalist die het artikel schreef, en bijvoorbeeld ook voor BBC schrijft, is hier te volgen op Twitter:

https://twitter.com/zeinabmsalih


Ik heb geen account daar, dus ik kan niet zien wat ze deelt, maar anderen vast wel hier.

Mocht iemand anders nog weten van journalisten die dit ter plaatse volgen en regelmatig publiceren, dan houd ik me aanbevolen.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 21:39:18 #107
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_213563826
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:01 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Het is in de Sahelzône, die in rap tempo droger wordt. Het was al een te drukke bedoening met een hoop politiek gedoe, maar nu het bruikbare land echt schaars wordt, stijgt de druk mee.

In deze hele zône van Oost naar West lopen conflicten over land die natuurlijk naar menselijk instinct zijn ingericht volgens bevolkingsgroepen en religie.

In de noordelijker streken is de politieke elite vooral islamitisch, in het zuiden worden de islamitische volkeren juist achtergesteld. Achter de megalomane kathedraal in Ivoorkust zit dezelfde drijfveer als de pogroms op Fur, Massalit en Dinka in Soedan: het afdwingen en uitdrukken van dominantie.
Dat gebied wordt juist groener en minder droog door de opwarming, het probleem zit hem eerder in de erg snelle bevolkingstoename.

Niger van bijvoorbeeld 3,2 miljoen (1960) naar 26,21 (2022), Mali van 5,3 (1960) naar 22,6 (2022) Chad 3,0 (1960) naar 17,7 (2022), Sudan 8,3 (1960) naar 46,9 (2022)

[ Bericht 3% gewijzigd door BlaZ op 14-05-2024 21:44:44 ]
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 21:45:00 #108
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213563895
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 20:34 schreef sp3c het volgende:

[..]
Is net weer opgelaaid, toen het helemaal losging hebben echt wel wat mensen zich er heel druk om zitten maken

Toegegeven, niemand vond het logisch om de universiteit maar toch

Volgens mij was dat een beetje onder leiding van George Clooney, dat was toen best een bekende acteur, hij maakt nu spotjes voor Nespresso ofzo
Klopt, George Clooney heeft zich hard gemaakt voor Darfur destijds.

https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-27218465

Zo zul je eigenlijk altijd voor deze uithoeken een uithangbord moeten hebben om mensen überhaupt te interesseren voor wat er gebeurt daar in plekken waar niet veel mensen iets mee hebben.

Soedanezen van welk pluimage dan ook vind je niet heel veel. De bekendste die ik kan bedenken is de acteur die de dokter speelde in Deep Space Nine (Star Trek).
  dinsdag 14 mei 2024 @ 21:47:20 #109
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213563928
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 21:39 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat gebied wordt juist groener en minder droog door de opwarming, het probleem zit hem eerder in de erg snelle bevolkingstoename.

Niger van bijvoorbeeld 3,2 miljoen (1960) naar 26,21 (2022), Mali van 5,3 (1960) naar 22,6 (2022) Chad 3,0 (1960) naar 17,7 (2022), Sudan 8,3 (1960) naar 46,9 (2022)
Echt? Waar lees je dat?
  dinsdag 14 mei 2024 @ 21:57:21 #110
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_213564072
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 21:47 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Echt? Waar lees je dat?
Ja, dit is toch ook gewoon een logisch effect van globale opwarming en de daarmee komende opschuiving van hadley cells verder van de evenaar:

Dit zorgt voor het opschuiven van de woestijnzones richting noorden wat dus eerder veel problematiek zal veroorzaken in de zuidelijke VS, Europa en centraal Azië - precies gebieden met hogere bevolkingsdichtheden.

https://iopscience.iop.or(...)315/658/1/012003/pdf
https://www.thegwpf.org/i(...)ts/mueller-sahel.pdf

https://eos.org/research-(...)f%20climate%20change.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 22:25:40 #111
348749 dikkedaniel
a.k.a. Big Dick Daniel (BDD)
pi_213564473
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 21:39 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat gebied wordt juist groener en minder droog door de opwarming, het probleem zit hem eerder in de erg snelle bevolkingstoename.

Niger van bijvoorbeeld 3,2 miljoen (1960) naar 26,21 (2022), Mali van 5,3 (1960) naar 22,6 (2022) Chad 3,0 (1960) naar 17,7 (2022), Sudan 8,3 (1960) naar 46,9 (2022)
HIV is geen ding meer in Afrika?
"Zou Je Haar Geven?? :P"
  dinsdag 14 mei 2024 @ 22:33:00 #112
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_213564581
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 22:25 schreef dikkedaniel het volgende:

[..]
HIV is geen ding meer in Afrika?
Dat is een andere regio in Afrika waar parallele relaties gemeengoed zijn. Aids is tegenwoordig ook veel beter behandelbaar.

Je ziet op de kaart direct de invloed van de Islam (in het geval van HIV in positieve zin).



zie: https://en.wikipedia.org/wiki/HIV_adult_prevalence_rate
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  Moderator dinsdag 14 mei 2024 @ 22:38:37 #113
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213564662
Probleem hier is dat de RSF die voornamelijk bestaat uit janjaweed en onderdeel zijn van het soedanese leger ruzie hebben met de regering en dat die twee op elkaar zijn gaan schieten

Nu was de RSF de hoofdschuldige aan de genocide en nu de de regering niet meer aan de touwtjes trekt gaan ze er weer vrolijk mee verder
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 22:51:29 #114
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213564851
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 21:57 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ja, dit is toch ook gewoon een logisch effect van globale opwarming en de daarmee komende opschuiving van hadley cells verder van de evenaar:

Dit zorgt voor het opschuiven van de woestijnzones richting noorden wat dus eerder veel problematiek zal veroorzaken in de zuidelijke VS, Europa en centraal Azië - precies gebieden met hogere bevolkingsdichtheden.

https://iopscience.iop.or(...)315/658/1/012003/pdf
https://www.thegwpf.org/i(...)ts/mueller-sahel.pdf

https://eos.org/research-(...)f%20climate%20change.
Nou nee, ik lees overal dat de desertificatie van de Sahelzône een feit is. De Sahara breidt zich namelijk ook naar het zuiden uit en verschuift niet uitsluitend naar het noorden of zo.

https://www.green.earth/blog/desertification-sahel-case-study
https://www.wearewater.or(...)tion-beyond-drought/
https://news.un.org/en/story/2022/01/1110322
https://www.earthdata.nas(...)st-bowl-to-the-sahel
https://www.cascades.eu/p(...)-and-more-migration/
https://www.britannica.com/place/Sahel

Staat nergens dat hij groener en minder droog wordt.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 22:57:21 #115
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213564914
Dat rapport van Muller dat de Sahel zou vergroenen is trouwens niet echt een breed gedragen iets. Ik kijk morgen even verder. :)
  woensdag 15 mei 2024 @ 00:10:41 #116
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_213565402
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 22:51 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Nou nee, ik lees overal dat de desertificatie van de Sahelzône een feit is. De Sahara breidt zich namelijk ook naar het zuiden uit en verschuift niet uitsluitend naar het noorden of zo.

https://www.green.earth/blog/desertification-sahel-case-study
https://www.wearewater.or(...)tion-beyond-drought/
https://news.un.org/en/story/2022/01/1110322
https://www.earthdata.nas(...)st-bowl-to-the-sahel
https://www.cascades.eu/p(...)-and-more-migration/
https://www.britannica.com/place/Sahel

Staat nergens dat hij groener en minder droog wordt.
Dat zou zo moeten zijn door opwarming van het klimaat, maar wat je artikel duidelijk stelt:

quote:
The combination of climate change, overgrazing, deforestation, and improper agricultural practices has resulted in extensive land degradation and desertification.
Alleen opwarming hoort hier niet bij, dat is juist in dit gebied een verzachtende factor, deze wordt echter tenietgedaan door exploderende bevolkingen en bovenstaande.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  woensdag 15 mei 2024 @ 00:17:18 #117
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_213565441
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 22:57 schreef Qarrad het volgende:
Dat rapport van Muller dat de Sahel zou vergroenen is trouwens niet echt een breed gedragen iets. Ik kijk morgen even verder. :)
Dat kan een tijdelijke tendens geweest zijn, maar het sluit prima aan bij standaard klimaattheorie. Kijk klimaatzones schuiven op richting polen bij opwarming en krimpen in bij afkoeling. Het probleem is dat tegenwoordig elk probleem direct op de opwarming van de aarde wordt afgeschoven, wat vaak correct is, maar in dit geval is het probleem menselijk handelen, niet de opwarming.

quote:
There is accumulating evidence that the tropical
zone is expanding poleward in both hemispheres,
and that the subtropics are also expanding into
regions which have previously enjoyed a more
Mediterranean climate. This essay is a follow-up to
an initial report by the same authors conducted in
2009; there has been considerable further work in
this field since 2009 and so we include up-to-date
research, investigate how thinking has changed, or
not, and whether predictions from five years ago
still hold true.
https://www.jcu.edu.au/st(...)Isaac-and-Turton.pdf
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  woensdag 15 mei 2024 @ 09:59:27 #118
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213567219
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 00:17 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat kan een tijdelijke tendens geweest zijn, maar het sluit prima aan bij standaard klimaattheorie. Kijk klimaatzones schuiven op richting polen bij opwarming en krimpen in bij afkoeling. Het probleem is dat tegenwoordig elk probleem direct op de opwarming van de aarde wordt afgeschoven, wat vaak correct is, maar in dit geval is het probleem menselijk handelen, niet de opwarming.
[..]
https://www.jcu.edu.au/st(...)Isaac-and-Turton.pdf
Ah okay. In elk geval is het relevante stukje dat er in die hele zône teveel mensen van hetzelfde land moeten wonen.
  woensdag 15 mei 2024 @ 10:02:09 #119
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213567237
El Fasher ligt nog steeds onder zwaar vuur, met veel burgerdoden tot gevolg.

https://sudantribune.com/article285563/

quote:
He identified Al-Inqaz, Al-Salam, Al-Wahda, Al-Hijra, Oulad Al-Reef, and Makraka as some of the most heavily impacted neighbourhoods. These densely populated districts, both in the south and north of the city, have borne the brunt of the artillery bombardment. A single shell landing in Oulad Al-Reef reportedly caused extensive damage to a house and injured at least six civilians.

Meanwhile, residents from the eastern and northern neighbourhoods, particularly those in Abu Shouk camp, are fleeing in droves towards the city centre as fighting intensifies in those areas.
  woensdag 15 mei 2024 @ 11:08:31 #120
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213567838
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 10:18 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
• Geen Israël/Joden
• Geen (indirecte) betrokkenheid van het Westen
• Het legt de hypocrisie van de Arabische en Islamtische wereld bloot

Kortom, dan kan het genegeerd worden.

Het benadrukt ook weer hoe serieus we de mensen nog moeten nemen die staan te demonstreren voor de Palestijnen en Hamas, waar men hevig geëmotioneerd stelt tegen 'genocide' te zijn, terwijl er daar in dat geval niet eens sprake van is.

Daadwerkelijk genocide kijkt men zonder problemen van weg, maar als deze term kan worden misbruikt om de enige Joodse staat ter wereld en het Westen in een kwaad daglichten te zetten is men er als de kippen bij.
Hoe waar hoe waar, laat goed zien hoe de nuttige idioten wel menen dat ze zo betrokken zijn, maar zich in realiteit voor het karretje van het narratief laten spannen.
Fundamentele Islam alleen al in Algerije ( rond de 150.000 slachtoffers) maar overal in de wereld
Bezetting westelijke sahara voor Marokko
Mali, en vele andere landen in Afrika

Zie daar nooit boze protesteren studenten tegen, de zich zo intellectueel waanenden
  woensdag 15 mei 2024 @ 11:09:44 #121
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213567854
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 22:25 schreef dikkedaniel het volgende:

[..]
HIV is geen ding meer in Afrika?
Jawel, maar zaken als Diaree en Malaria zijn veel grotere killers
  donderdag 16 mei 2024 @ 12:56:48 #122
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213580880
twitter

De RSF belooft echt heus heel waar geen mensen om te brengen van de verkeerde achtergrond. Niet heel geloofwaardig gezien de taferelen in de andere gebieden die veroverd zijn zoals El Geneina en Ardamata. De toestand is nijpend, beelden hieronder:

twitter
pi_213581142
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 12:56 schreef Qarrad het volgende:
[ x ]
De RSF belooft echt heus heel waar geen mensen om te brengen van de verkeerde achtergrond. Niet heel geloofwaardig gezien de taferelen in de andere gebieden die veroverd zijn zoals El Geneina en Ardamata. De toestand is nijpend, beelden hieronder:

[ x ]
Maar Westerse landen weigeren vooralsnog om RSF op de terreur- en/of sanctielijst te zetten (behalve een of twee commandanten) omdat belangen dialoog
  vrijdag 17 mei 2024 @ 11:44:37 #124
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213591773
De aanvallen op El Fasher zijn voorlopig afgeslagen. Dit wordt heftig gevierd.
De RSF heeft als straf een gebied met landbouwgrond in de fik gestoken.

twitter
  vrijdag 17 mei 2024 @ 12:47:09 #125
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213592358
Meer duiding over bovenstaand filmpje. Dit is een patroon dat specifiek de niet-Arabische en sedentaire bevolkingsgroepen treft.

twitter


Edit: Shag-Elnile zoals in de eerste tweet is een alternatieve spelling voor Shik El Nil. In de lokale variant van het Arabisch wordt een Q aan het eind van een woord vaak een G en verder is de invulling van de klinkers bij het overzetten naar het Latijnse schrift nogal een loterij afhankelijk van wie het schrijft en de achtergrond qua taal.
pi_213593233
twitter
  vrijdag 17 mei 2024 @ 17:17:15 #127
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213595555
Wat meer over de economische aapjes uit de mouw: de Emiraten hebben nogal wat geïnvesteerd zitten in goudmijnen in Soedan in de gebieden die de RSF onder controle had en heeft. Om dat te liquideren en om het om te zetten in wapentuig heeft de RSF de voormalige Wagner Group nodig:

quote:
In its ongoing battle for control of Sudan, the paramilitary Rapid Support Forces (RSF) rely heavily on gold smuggled out of the country and its close ties to Russia’s Wagner Group, now known as Africa Corps, according to a United Nations analysis.

https://adf-magazine.com/(...)r-in-sudan-u-n-says/
De Emiraten hebben nogal een netwerk opgezet om zowel te profiteren als om buiten schot te blijven. Dit netwerk, met dus die Wagner Group als belangrijk element, heeft meerdere delen van de Noord-Afrikaanse regio gedestabiliseerd.

quote:
Although the UAE’s official engagement in Sudan is run via its ministries in charge of foreign and security policy, the shadowy networks that all connect seemingly coincidentally in Abu Dhabi and Dubai provide the Bani Fatima with the real levers of power on the ground.

These networks allow Abu Dhabi to link partners and competitors, state and non-state actors, and small and great powers to the UAE - elevating the Gulf state to an indispensable hub connecting unlikely regional and global players.
...
What has been dubbed the Abu Dhabi express - a network that has fuelled the civil war in Libya since 2019 via UAE-made strongman Khalifa Haftar and Russia’s mercenary outfit, the Wagner Group - appears to be now extending its reach into Sudan.

The connection between Haftar and Russia’s infamous dogs of war was made in the UAE, Russia’s most important strategic ally in the region. According to US intelligence, UAE financing helped to facilitate the Wagner Group’s creation of a bridgehead in northern Africa.

https://www.middleeasteye(...)old-arms-mercenaries
  zaterdag 18 mei 2024 @ 09:47:27 #128
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213602277
twitter


Beelden van een burger. Voorlopig is de aanval afgeslagen, maar het respijt lijkt tijdelijk. De situatie is al vrij hopeloos en zal echt niet verbeteren als de uitputting, honger en gebrek aan voorzieningen verergeren.
  Moderator zaterdag 18 mei 2024 @ 09:52:01 #129
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_213602336
De recente geschiedenis van Darfur is echt diepzwart. Wat een hel moet het zijn om daar te wonen.
  zaterdag 18 mei 2024 @ 09:53:38 #130
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_213602350
Waar blijven de Darfur bezettingen van de universiteiten?

..........insert geluid tjilpende krekels..........

Lachwekkend en hypocriet dat halve universiteiten gesloopt worden door studenten met hun moslimaanhangers.

Maar als moslims geen slachtoffers zijn hoor je niemand. :')
  zaterdag 18 mei 2024 @ 10:02:07 #131
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_213602442
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 09:53 schreef RealistAtheist het volgende:
Waar blijven de Darfur bezettingen van de universiteiten?

..........insert geluid tjilpende krekels..........

Lachwekkend en hypocriet dat halve universiteiten gesloopt worden door studenten met hun moslimaanhangers.

Maar als moslims geen slachtoffers zijn hoor je niemand. :')
Als ik je even mag storen tijdens je tirade, in Darfur betreft het een moslimvolk dat uitgeroeid wordt.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  zaterdag 18 mei 2024 @ 10:05:50 #132
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213602481
https://www.pbs.org/newsh(...)t-humanity-in-darfur

quote:
What we have seen in El Geneina is a very grim snapshot and indicates what could happen and the atrocities that could unfold in El Fasher in the coming days or weeks.
twitter


Het afbranden van complete dorpen, kampen en wijken is bekend een patroon in dit conflict en is ook te zien op luchtfoto's van El Geneina:

twitter
  zaterdag 18 mei 2024 @ 10:06:32 #133
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213602487
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 10:02 schreef Perrin het volgende:

[..]
Als ik je even mag storen tijdens je tirade, in Darfur betreft het een moslimvolk dat uitgeroeid wordt.
Het betreft meerdere niet-Arabische volkeren, grotendeels islamitisch inderdaad.
  Redactie Sport zaterdag 18 mei 2024 @ 10:10:03 #134
274204 crew  Mexicanobakker
pi_213602520
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 20:58 schreef Elan het volgende:
Darfur klinkt bekend. Was daar in de jaren 90/00 niet al eens een Giro 555 actie voor?
Rond 2006 denk ik
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  zaterdag 18 mei 2024 @ 10:17:02 #135
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213602603
Het patroon is ook zichtbaar in eerdere slachtpartijen in Ardamata en Misterei.

twitter

twitter
  zaterdag 18 mei 2024 @ 10:28:25 #136
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213602766
Qua achtergrond is het interessant om te weten dat behalve de huidige externe partijen die het conflict in stand houden of laten oplaaien, de VAE en Rusland bijvoorbeeld, de voorloper van de RSF, de Janjaweed, weer wortels heeft in een met steun van Ghadaffi opgerichte militie als een ultranationalistische pan-arabische beweging in de regio, de Tammu al-Arabi.

De huidige Russische inmenging in Soedan maar ook Libië is dus ook onderdeel van een patroon, waar de VAE als een relatieve nieuwkomer in is verschenen, zoals een hoop Golfstaten met geld en evangelisering invloed aan het kopen zijn buiten hun eigen grondgebied. Erdogan/Turkije lustte daar in het geval van Libië ook wel een stukje van. Dit even om aan te geven wat er allemaal beweegt op dat stukje land en dat dit zeker geen geïsoleerd, spontaan gegeven is. Dit is georkestreerd. De onderliggende strijd om grond wordt hierin slim gebruikt.

Aan het einde staan zoals ook in subsaharaal Afrika de bewoners zelf met lege handen, spreekwoordelijk gezien. Ze staan met geleverde RPG's en Kalashnikovs te kijken naar geplunderde bodemschatten, zonder levensvatbare infrastructuur, landbouwgrond of politiek perspectief.
pi_213604315
twitter
pi_213604677
Moeten we nou de hele wereld gaan redden...
pi_213604736
Opmerkelijk dat dictaturen in Afrika en elders juist nu hun zuiveringen en genocides doorzetten aangezien de ganse wereld totaal geobsedeerd is met Israël (lees joden).

Opportunisme 2.0
pi_213604818
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 13:02 schreef XLVNB het volgende:
Moeten we nou de hele wereld gaan redden...
Vraag is: wie redt ons later? En is het woord moeten wel de juiste term?
  zaterdag 18 mei 2024 @ 13:19:42 #141
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_213604860
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 10:02 schreef Perrin het volgende:

[..]
Als ik je even mag storen tijdens je tirade, in Darfur betreft het een moslimvolk dat uitgeroeid wordt.
Door andere moslims ja. Arabische stammen tegen plaatselijke (soms) moslimstammen. Dus dan mag het en kraait er geen haan naar. Alleen als "westerse" landen zich er mee bemoeien is het interessant. Ze geven geen fuck om hun "moslimbroeders" alleen maar als ze tegen het westen aan kunnen schoppen is het interessant.

En nee ik ben niet pro Israël ik vind het alleen nogal hypocriet dat er zo ontzettend selectief omgegaan wordt met dit soort dingen. Overdreven veel aandacht voor het 1 bijna geen aandacht voor het ander. Met als reden die ik hierboven genoemd heb.
  Overall beste user 2022 zaterdag 18 mei 2024 @ 13:24:40 #142
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_213604915
Wat doen Arabieren in Afrika? Hebben ze dat land gepikt?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_213604962
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 10:02 schreef Perrin het volgende:

[..]
Als ik je even mag storen tijdens je tirade, in Darfur betreft het een moslimvolk dat uitgeroeid wordt.
Ik vind het ook wel opmerkelijk dat een hoop users die klagen over de disproportionele aandacht voor de Palestijnen zelf ook fervent aanwezig zijn in dat topic, maar zich echter weinig tot nooit laten zien in topics over Myanmar, Darfur, Syrië, Karabagh etc.
Incelfrikandel
  zaterdag 18 mei 2024 @ 13:29:59 #144
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_213605007
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 13:27 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Ik vind het ook wel opmerkelijk dat een hoop users die klagen over de disproportionele aandacht voor de Palestijnen zelf ook fervent aanwezig in dat topic, maar echter zich weinig tot nooit laten zien in topics over Myanmar, Darfur, Syrië, Karabagh etc.
Een deel daarvan zal het ook daadwerkelijk niks boeien.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_213605060
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 13:27 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Ik vind het ook wel opmerkelijk dat een hoop users die klagen over de disproportionele aandacht voor de Palestijnen zelf ook fervent aanwezig zijn in dat topic, maar zich echter weinig tot nooit laten zien in topics over Myanmar, Darfur, Syrië, Karabagh etc.
Vrijwel niemand kent de daders in die landen. Iedereen kent 'de Jood'.
  zaterdag 18 mei 2024 @ 13:56:41 #146
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213605261
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 13:24 schreef Ulx het volgende:
Wat doen Arabieren in Afrika? Hebben ze dat land gepikt?
Nou, zoals elk volk bijna op deez' aard. Dat deel van Afrika is een soort harmonica geweest trouwens met migratiebewegingen naar het Arabisch schiereiland en weer terug en dat diverse malen. Genetisch gezien zijn sommige volkeren er eigenlijk Afrikaanser dan hoe Arabisch ze zichzelf identificeren. Het is er hoe dan ook een lappendekken die voortdurend door elkaar heeft gewandeld en door middel van politieke/militaire superioriteit is beklonken of door de kracht van de grote getallen.

De Massalit bijvoorbeeld zijn waarschijnlijk uit het zuiden van Tunesië via Tsjaad ooit terechtgekomen in Darfur. In Darfur woonden voor de Fur de Tunjur. Darfur heette toen ook Dartunjur. Die Tunjur kwamen verder uit het noorden van het huidige Soedan en de Fur kwamen uit een gebied in de Centraal Afrikaanse Republiek. De Fur zijn er gewoon met meer gekomen en hebben waarschijnlijk niet netjes gevraagd of het uitkwam of ze daar hun boerderijtjes mochten neerplanten in de weidegronden van de Tunjur.

Dus ja, wie heeft er niet wat "gepikt" door er te gaan wonen?
pi_213605811
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 13:56 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Nou, zoals elk volk bijna op deez' aard. Dat deel van Afrika is een soort harmonica geweest trouwens met migratiebewegingen naar het Arabisch schiereiland en weer terug en dat diverse malen. Genetisch gezien zijn sommige volkeren er eigenlijk Afrikaanser dan hoe Arabisch ze zichzelf identificeren. Het is er hoe dan ook een lappendekken die voortdurend door elkaar heeft gewandeld en door middel van politieke/militaire superioriteit is beklonken of door de kracht van de grote getallen.

De Massalit bijvoorbeeld zijn waarschijnlijk uit het zuiden van Tunesië via Tsjaad ooit terechtgekomen in Darfur. In Darfur woonden voor de Fur de Tunjur. Darfur heette toen ook Dartunjur. Die Tunjur kwamen verder uit het noorden van het huidige Soedan en de Fur kwamen uit een gebied in de Centraal Afrikaanse Republiek. De Fur zijn er gewoon met meer gekomen en hebben waarschijnlijk niet netjes gevraagd of het uitkwam of ze daar hun boerderijtjes mochten neerplanten in de weidegronden van de Tunjur.

Dus ja, wie heeft er niet wat "gepikt" door er te gaan wonen?
U bent goed op de hoogte als ik dit topic zo eens lees. :)
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  zaterdag 18 mei 2024 @ 16:06:53 #148
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213606326
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 15:29 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
U bent goed op de hoogte als ik dit topic zo eens lees. :)
Ik moet ook een hoop bijlezen weer hoor. Ik heb ooit op de uni veel contact gehad met studenten en docenten uit dat deel van de wereld, dus dan hoor je nog eens wat en bouw je er een persoonlijke belangstelling voor op.

Het is eigenlijk triest dat we om de zoveel jaar horen van dit doorgaande conflict en dat het eigenlijk nooit genoeg aandacht genereert dat er echt ingegrepen wordt en dat je dus om de zoveel tijd bijleest hoeveel meer mensen er weer dood zijn.
pi_213613111
Het is geen Israël daar dus kunnen we dit gewoon negeren.

Dus beste UAE...ga lekker je gang daar want wij hebben jullie olie nodig.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_213613738
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 13:19 schreef RealistAtheist het volgende:

[..]
Door andere moslims ja. Arabische stammen tegen plaatselijke (soms) moslimstammen. Dus dan mag het en kraait er geen haan naar. Alleen als "westerse" landen zich er mee bemoeien is het interessant. Ze geven geen fuck om hun "moslimbroeders" alleen maar als ze tegen het westen aan kunnen schoppen is het interessant.

En nee ik ben niet pro Israël ik vind het alleen nogal hypocriet dat er zo ontzettend selectief omgegaan wordt met dit soort dingen. Overdreven veel aandacht voor het 1 bijna geen aandacht voor het ander. Met als reden die ik hierboven genoemd heb.
Dan ken je de conflicten niet heel erg goed. Maar het is wel weer een leuke stok om moslims of Arabieren mee te slaan. Geheel passend bij deze tijdsgeest.

Anders vond jij dit conflict ook niet interessant namelijk.
Allah Al Watan Al Malik
pi_213613765
quote:
9s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 13:29 schreef Perrin het volgende:

[..]
Een deel daarvan zal het ook daadwerkelijk niks boeien.
Gegarandeerd. Die komen een plasje doen omdat ze een gelegenheid denken te zien om moslims of Arabieren uit te kafferen. En keren terug naar hun nest. Na eerst een link te hebben gelegd met Palestina, terwijl er helemaal geen link is.

Rn je dan afvragen waarom een topic als dit geen zin heeft.
Allah Al Watan Al Malik
pi_213613829
quote:
1s.gif Op donderdag 9 mei 2024 19:50 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
https://nos.nl/l/2519827

https://www.parool.nl/ned(...)in-soedan~b5c8c5f87/

Toch een opvallend bericht vandaag uit contreien waar ik zelf eigenlijk weinig tot niets van weet, maar als er nieuws vandaan komt is het zelden goed. Het is nu in die regio momenteel (wederom) hel op aarde.
Er zijn veel belangen waardoor er nauwelijks ingegrepen wordt daar. Het is het beeld van de huidige norm die we hanteren als het aankomt op mensenrechten. Alles voor eigen belang en mensenrechten worden alleen gebruikt als een koevoet als ze politiek uitkomen.
  zondag 19 mei 2024 @ 09:28:11 #153
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213614092
Morgen is er een grote demonstratie van Studenten tegen deze toestanden

_O- _O- _O-
  zondag 19 mei 2024 @ 10:12:32 #154
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213614356
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2024 08:46 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Dan ken je de conflicten niet heel erg goed. Maar het is wel weer een leuke stok om moslims of Arabieren mee te slaan. Geheel passend bij deze tijdsgeest.

Anders vond jij dit conflict ook niet interessant namelijk.
Volgens mij heb (o.a.) ik een aantal keer proberen uit te leggen dat dit een overkoepelend probleem is dat draait om een toenemende te hoge bevolkingsdichtheid dat al decennia zoniet eeuwen speelt en waarin islam in toenemende mate in wordt gezet als politiek instrument en dat deze niet de onderliggende oorzaak is.

Als jij mij kan betrappen op het bashen van Arabieren of moslims, wijs maar aan.
  zondag 19 mei 2024 @ 10:15:48 #155
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213614390
twitter


Opnieuw wordt brandstichting ingezet als instrument, hier te zien in het oosten van de stad El Fasher.

Hele draadje is interessant.
  zondag 19 mei 2024 @ 10:16:33 #156
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213614396
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2024 08:46 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Dan ken je de conflicten niet heel erg goed. Maar het is wel weer een leuke stok om moslims of Arabieren mee te slaan. Geheel passend bij deze tijdsgeest.

Anders vond jij dit conflict ook niet interessant namelijk.
Als je kijkt naar de terreur van de fundamentele Islam in Noord Afrika, is het niet echt nodig een stok te gaan zoeken. Verrassender wijze lees ik daar van jouw kant zelden wat over, of vergis ik me nu? Vooral omdat de slachtoffers veelal doodgewone Moslims zijn die net iets anders zijn.
pi_213614419
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 10:12 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Volgens mij heb (o.a.) ik een aantal keer proberen uit te leggen dat dit een overkoepelend probleem is dat draait om een toenemende te hoge bevolkingsdichtheid dat al decennia zoniet eeuwen speelt en waarin islam in toenemende mate in wordt gezet als politiek instrument en dat deze niet de onderliggende oorzaak is.

Als jij mij kan betrappen op het bashen van Arabieren of moslims, wijs maar aan.
Volgens mij heb ik je niet aangesproken en als dat wel zo is dan hoor ik dat graag. Overigens is de rol van religie relatief beperkt in dit conflict, in tegenstelling tot bijv. een Nigeria waar de scheidslijn veel zichtbaarder is en ook veel meer langs die lijnen gevochten wordt. Maar goed, laat ik daar maar niet al teveel op ingaan, want het is daarmee weer voer voor anderen om dit topic verder te kapen.

Ik denk dat mijn punt verder wel duidelijk is als je de tijd neemt om wat reacties te scannen. Behoeft geen nadere uitleg lijkt me.
Allah Al Watan Al Malik
  zondag 19 mei 2024 @ 10:23:17 #158
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213614480
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 10:19 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Volgens mij heb ik je niet aangesproken en als dat wel zo is dan hoor ik dat graag. Overigens is de rol van religie relatief beperkt in dit conflict, in tegenstelling tot bijv. een Nigeria waar de scheidslijn veel zichtbaarder is en ook veel meer langs die lijnen gevochten wordt. Maar goed, laat ik daar maar niet al teveel op ingaan, want het is daarmee weer voer voor anderen om dit topic verder te kapen.

Ik denk dat mijn punt verder wel duidelijk is als je de tijd neemt om wat reacties te scannen. Behoeft geen nadere uitleg lijkt me.
Je spreekt mij niet aan, maar je gaat er overkoepelend vanuit dat er hier mensen zitten vanuit andere motieven en zegt zelfs dat het "een topic als dit geen zin heeft."

Dat heeft heeft inderdaad minder als hier vooral mensen verongelijkt komen doen in plaats van iets inhoudelijks toe te voegen.

Heb jij bijvoorbeeld nog een mening of toevoeging over wat er daar gebeurt?
pi_213614495
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 10:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Als je kijkt naar de terreur van de fundamentele Islam in Noord Afrika, is het niet echt nodig een stok te gaan zoeken. Verrassender wijze lees ik daar van jouw kant zelden wat over, of vergis ik me nu? Vooral omdat de slachtoffers veelal doodgewone Moslims zijn die net iets anders zijn.
Ik lees er anders ook zelden over van jouw kant. Allicht je inlezen over hoe bepaalde conflictsituaties zich hebben ontwikkeld in Noord Afrika, waarbij de hotspots zich momenteel voornamelijk in de regio Sudan concentreren overigens. Het hele gebied is overigens bijna even groot als de Eu bij elkaar, om nog wat meer duiding te geven. Met grensgebieden vastgelegd met een liniaal.
Allah Al Watan Al Malik
pi_213614512
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 10:23 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Je spreekt mij niet aan, maar je gaat er overkoepelend vanuit dat er hier mensen zitten vanuit andere motieven en zegt zelfs dat het "een topic als dit geen zin heeft."

Dat heeft heeft inderdaad minder als hier vooral mensen verongelijkt komen doen in plaats van iets inhoudelijks toe te voegen.

Heb jij bijvoorbeeld nog een mening of toevoeging over wat er daar gebeurt?
Het heeft geen zin als het een herhaling is van andere soortgelijke topics zoals we die kennen in NWS. Ik ga er verder niet vanuit dat, het is gewoon feitelijk aantoonbaar. Dat kan je negeren, maar je kan dat ook gewoon erkennen en herkennen. Als we zover zijn zouden we wat makkelijker tot een inhoudelijke discussie kunnen komen lijkt me. Uiteraard heb ik een mening over wat daar allemaal gebeurd.
Allah Al Watan Al Malik
  zondag 19 mei 2024 @ 10:28:01 #161
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213614513
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 10:25 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Ik lees er anders ook zelden over van jouw kant. Allicht je inlezen over hoe bepaalde conflictsituaties zich hebben ontwikkeld in Noord Afrika, waarbij de hotspots zich momenteel voornamelijk in de regio Sudan concentreren overigens. Het hele gebied is overigens bijna even groot als de Eu bij elkaar, om nog wat meer duiding te geven. Met grensgebieden vastgelegd met een liniaal.
Opvallend dat je geen antwoord geeft hoe je dat ziet, maar het terug geeft.
Blijkbaar boeien het je alleen maar als het je uitkomt slachtoffer te spelen
pi_213614517
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 10:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Opvallend dat je geen antwoord geeft hoe je dat ziet, maar het terug geeft.
Blijkbaar boeien het je alleen maar als het je uitkomt slachtoffer te spelen
Kan, of ik reageer op je achterlijke versimplificiatie van dit soort conflicten.
Allah Al Watan Al Malik
  zondag 19 mei 2024 @ 11:39:40 #163
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213615162
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 10:29 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Kan, of ik reageer op je achterlijke versimplificiatie van dit soort conflicten.
Je gaat weer eens de inhoudelijke discussie uit de weg.
pi_213615807
quote:
9s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 13:29 schreef Perrin het volgende:

[..]
Een deel daarvan zal het ook daadwerkelijk niks boeien.
Goh, wat een hypocrisie.
Incelfrikandel
  Moderator zondag 19 mei 2024 @ 22:15:45 #165
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213622866
snap deze discussie niet echt, imo zit iedereen die doet alsof hij of zij niet snapt waarom wat er in Israel meer volk op de banken krijgt dan Darfur of Jemen of weet ik veel welk conflict er bij de nekharen bijgetrokken moet worden een leugenaar, christendom Judaisme en Islam komen daar samen, daarom voelen mensen zich er meer bij betrokken, iedereen snapt dit en toen Israel in de knel zat begonnen wij ook tanks te sturen ... doen we nu ook niet voor de Palestijnen, hypocriet?

die mensen die zich heel druk maken om 7 oktober maken zich in de regel niet heel druk om een aanslag in Istanboel of Moskou, hypocriet?

nee natuurlijk niet, dat heeft met hypocrisie echt geen klote te maken

persoonlijk vind ik wat hier gebeurd interessanter dan Gaza of Israel, is dat ook hypocriet?

en waarom?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_213624073
quote:
88s.gif Op zondag 19 mei 2024 22:15 schreef sp3c het volgende:
snap deze discussie niet echt, imo zit iedereen die doet alsof hij of zij niet snapt waarom wat er in Israel meer volk op de banken krijgt dan Darfur of Jemen of weet ik veel welk conflict er bij de nekharen bijgetrokken moet worden een leugenaar, christendom Judaisme en Islam komen daar samen, daarom voelen mensen zich er meer bij betrokken, iedereen snapt dit en toen Israel in de knel zat begonnen wij ook tanks te sturen ... doen we nu ook niet voor de Palestijnen, hypocriet?

die mensen die zich heel druk maken om 7 oktober maken zich in de regel niet heel druk om een aanslag in Istanboel of Moskou, hypocriet?

nee natuurlijk niet, dat heeft met hypocrisie echt geen klote te maken

persoonlijk vind ik wat hier gebeurd interessanter dan Gaza of Israel, is dat ook hypocriet?

en waarom?
Nee jij bent niet hypocriet. De mensheid in het algemeen is hypocriet met name het westen en dan benoemd ik het westen in het bijzonder omdat het westen nogal is van de moraalridderij. Dat laatste laten wij varen als een land (A) niet interessant is of (B) veel aan te verdienen valt.

Zie bijvoorbeeld met Qatar. 5000 arbeiders dood zodat er een balletje getrapt kan worden en men deed net alsof er niks aan de hand was. Gewoon omdat Qatar olie en gas heeft.

Saoedi-Arabië en Jemen? Olie, gas en geld.

China net zo. 1.8 miljoen tot 3 miljoen Oeigoeren opgesloten in kampen maar men kijkt de anderen kant omdat anders de Iphone meer gaat kosten.

Waarom is Darfur niet interessant? "Ver van ons bedshow" mentaliteit.

Waarom wordt heel LinkedIn volgespamd met berichten over de Gaza? Goede vraag...waarom zou dat erger zijn dan conflicten zoals Darfuf en Jemen of situaties als met de Oeigoeren in China.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_213624421
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 09:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Morgen is er een grote demonstratie van Studenten tegen deze toestanden

_O- _O- _O-
Tegen de steun van de Nederlandse regering aan de RSF bedoel je?
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  Moderator maandag 20 mei 2024 @ 07:41:46 #168
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213624535
Welke?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_213625354
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 07:41 schreef sp3c het volgende:
Welke?
Dat bedoel ik.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  Moderator maandag 20 mei 2024 @ 09:49:53 #170
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213625453
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 09:37 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Dat bedoel ik.
Het is niet duidelijk of er wat bij de RSF terecht komt

Welke steun doel je op?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_213625656
quote:
88s.gif Op maandag 20 mei 2024 09:49 schreef sp3c het volgende:

[..]
Het is niet duidelijk of er wat bij de RSF terecht komt

Welke steun doel je op?
De steun die er niet is en de banden tussen de UvA en de RSF die er niet zijn en waar dus ook niet tegen gedemonstreerd hoeft te worden.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  maandag 20 mei 2024 @ 10:27:35 #172
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_213625722
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 09:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Morgen is er een grote demonstratie van Studenten tegen deze toestanden

_O- _O- _O-
Want onze universiteiten hebben innige banden met de universiteiten van Sudan? :wtf:
nee, jij dan!
  Moderator maandag 20 mei 2024 @ 10:51:18 #173
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213625919
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 10:20 schreef Nielsch het volgende:

[..]
De steun die er niet is en de banden tussen de UvA en de RSF die er niet zijn en waar dus ook niet tegen gedemonstreerd hoeft te worden.
https://www.trouw.nl/buit(...)ps://www.google.com/
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_213628127
twitter


Iraanse drones to the rescue
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')