abonnement Unibet Coolblue
pi_211985050
Vrouwen gaan gemiddeld na 7,6 jaar vreemd. Ook ik ga gebukt onder de seven year itch, alleen manifesteert die zich op een andere manier: ik moet verhuizen. En dus heb ik met mijn lief een nieuw huis gekocht, 7,6 jaar na de aankoop van ons nieuwbouwhuis waar we voor altijd in hadden kunnen blijven wonen. Ons nieuwe huis is een kluswoning. Zijn jullie dan handig? hoor ik jullie denken. Nee, wij zijn niet handig. En we zijn ook niet erg avontuurlijk. Niks voor ons eigenlijk, zo'n verbouwproject. Maar het is goed gekomen.

Dit is waar we het voor deden:



Zo was het en werd het:






























Sinds april 2019 zit de verbouwing erop maar ook nadien is er veel gebeurd. Een mooie klus was het opknappen van de kas:




De grote klus van 2022 was het vervangen van de stoeptegels door Achterhoeks padvast als halfverharding met borderranden van cortenstaal.




Dat beviel zo goed dat we ook padvast en cortenstaal voor het gedeelte achter de kas hebben gebruikt.





In september 2022 is de cv-ketel vervangen door een warmtepomp, een Panasonic Monobloc WH-MDC09J3E5 (9 kW), en is een rvs-boiler van DJG geplaatst. We hebben de gasleiding laten verwijderen en hebben een ombouw gemaakt:






In januari 2023 hebben we zonnepanelen op het dak bij laten plaatsen:



En een maand later hebben we inbouwkasten laten maken:






In mei 2023 kwam er dan eindelijk een robotmaaier, de Navimow van Segway zonder perimeterdraad:




En in juli een nieuwe garagedeur, waar we het al jaren over hadden:





Voor 2024 zijn er twee mogelijke projecten: het vervangen van de oprit of het plaatsen van een overkapping met vlonderterras achter het huis. Beide opties zijn we serieus aan het verkennen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211985081
We hadden het over overkappingen. Dit is de laatste (amateuristische) tekening die ik heb gemaakt:



En dit is de fabrikant waar het aan het einde van het vorige topic over ging:
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 17:04 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind dit geloof ik aardig, van de website van L'Orangerie. Lijkt van Aluxe te zijn, een Duitse fabrikant. En RAL9005 (de kleur van onze kozijnen) zit in het standaardassortiment.



Het lijkt er bovendien op dat ze overkappingen leveren die 7 meter breed kunnen zijn terwijl je maar 2 staanders hebt. Zie bijv. de Ultraline Style (die alleen een recht dak heeft).



En ik vind het aardig dat ze ook een variant hebben zonder voorlijst, wat bij m'n voorkeur voor minimalisme past:


I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211985290
Ik zie nu dat de Cube van Verasol ook maar twee staanders heeft. Jammer dat 't geheel dan zo grof wordt. Hmf, dilemma.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211985508
Ja die Cube had ik ook al ergens gezien maar die vind ik inderdaad behoorlijk massief ogen waardoor het voordeel van geen staanders wat mij betreft weer verloren gaat.


Wat een top-OP weer trouwens!
pi_211985796
Pracht OP _O_
Resistance is futile.
pi_211986107
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 18:02 schreef yinu het volgende:
Ja die Cube had ik ook al ergens gezien maar die vind ik inderdaad behoorlijk massief ogen waardoor het voordeel van geen staanders wat mij betreft weer verloren gaat.

Wat een top-OP weer trouwens!
Wat vind jij van die van Aluxe? Minimale uitval is 3 meter, dus die valt ook af. Blijft weinig over zo. :Y)

[ Bericht 13% gewijzigd door Claudia_x op 10-01-2024 19:18:20 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 11 januari 2024 @ 08:10:16 #7
319308 Tink89
To live is to dance
pi_211990003
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 18:57 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat vind jij van die van Aluxe? Minimale uitval is 3 meter, dus die valt ook af. Blijft weinig over zo. :Y)
Ik heb even gemist welke diepte je op het oog had. Minder dan 3 meter is namelijk misschien best wel weinig als je er lekker onder wilt kunnen zetten met wat mensen?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_211990097
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 08:10 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Ik heb even gemist welke diepte je op het oog had. Minder dan 3 meter is namelijk misschien best wel weinig als je er lekker onder wilt kunnen zetten met wat mensen?
2,5 meter. Dat verschil lijkt triviaal, maar het looppad eromheen is bij 3 meter uitval niet meer royaal en dat heb ik wel nodig voor bijvoorbeeld de kruiwagen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211990136
Ik zit even in een overkappingdip: zoveel uitgezocht en nu weet ik echt geen goede optie meer. Gisteravond zat ik weer naar Douglashout en polycarbonaat te kijken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211990272
Met de mogelijkheid drammerig over te komen (niet de bedoeling), gooi ik het er dan toch nog een keer in: wat vind je van de glazen overkappingen van Solarlux? Met name de SDL Atrium plus en de SDL Alerio lijken aan je wensen te voldoen?
Hier een folder van de Atrium plus.
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_211992084
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 08:50 schreef mjan het volgende:
Met de mogelijkheid drammerig over te komen (niet de bedoeling), gooi ik het er dan toch nog een keer in: wat vind je van de glazen overkappingen van Solarlux? Met name de SDL Atrium plus en de SDL Alerio lijken aan je wensen te voldoen?
Hier een folder van de Atrium plus.
Nee, niet drammerig! Heel fijn juist. Ik ga kijken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211993264
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 08:50 schreef mjan het volgende:
Met de mogelijkheid drammerig over te komen (niet de bedoeling), gooi ik het er dan toch nog een keer in: wat vind je van de glazen overkappingen van Solarlux? Met name de SDL Atrium plus en de SDL Alerio lijken aan je wensen te voldoen?
Hier een folder van de Atrium plus.
Bekeken. Zo'n serre is eigenlijk meer dan ik nodig heb. Niet dat dat op zich een probleem is, maar ik vrees de kosten - en ook de hitte trouwens, waardoor ik eveneens terughoudend ben t.a.v. muurkassen/-serres.

Heb je zelf zo'n serre van Solarlux?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Vis een optie? donderdag 11 januari 2024 @ 15:29:04 #13
70532 loveli
N
pi_211993781
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 08:34 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zit even in een overkappingdip: zoveel uitgezocht en nu weet ik echt geen goede optie meer. Gisteravond zat ik weer naar Douglashout en polycarbonaat te kijken.
Even laten sudderen, kijken wat je synapsen er over een paar dagen van maken.
crap in = crap out
pi_211994047
Ik heb nog even zitten meten en een terras van drie meter diep zou misschien net kunnen. We houden dan loopruimte van 76 cm over. Dat is niet ruim, maar net breed genoeg voor bijv. een kliko. (En we hebben ook andere looproutes, maar toch.)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211994203
En een luifel/afdak/overkapping laten maken Claudia? Hout icm lichtskoepel(s). Kan zo lang of breed als je wil. Vrienden hebben het laten doen op zo’n manier dat er later nog schuifdeuren in gemaakt kunnen worden.
Met een meidenkwartet
  donderdag 11 januari 2024 @ 16:08:29 #16
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211994261
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 15:50 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb nog even zitten meten en een terras van drie meter diep zou misschien net kunnen. We houden dan loopruimte van 76 cm over. Dat is niet ruim, maar net breed genoeg voor bijv. een kliko. (En we hebben ook andere looproutes, maar toch.)
Leg een balk of plank neer op die 3 meter, of een rijtje dakpannen.
Dan merk je snel genoeg of het werkt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_211994629
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 16:02 schreef Cathmar het volgende:
En een luifel/afdak/overkapping laten maken Claudia? Hout icm lichtskoepel(s). Kan zo lang of breed als je wil. Vrienden hebben het laten doen op zo’n manier dat er later nog schuifdeuren in gemaakt kunnen worden.
Laten maken van hout is zeker een optie. Ik kwam net eindelijk eens een voorbeeld van een (mooie) aluminium overkapping tegen met een prijsindicatie: vanaf 18k inclusief montage, maar dan heb je nog geen zijwand of zonwering. Dat wordt me te gek.

Voordeel van een houten dak met lichtkoepel is dat je zonwering hebt met behoud van licht. Ook valt vuil minder op. Maar ik vind het ook nog steeds erg massief. Een eenvoudige constructie met alleen platen van polycarbonaat is ook nog een optie, al ben ik daarbij weer bang dat het er goedkoop uitziet en dat we alsnog moeten gaan klooien met zonwering.

De belangrijkste reden dat we hier zijn gaan wonen, is vanwege het uitzicht en de mooie luchten. Daar wil ik geen afbreuk aan doen door een dichte overkapping te nemen, hoe praktisch die ook is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211994655
Het helpt me trouwens wel om op deze manier te doordenken wat nu belangrijk is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211994683
Ik zou een overkapping van hout maken met plat dak en die helemaal doortrekken tot tegen je schuur. Eventueel het schuine muurtje wegbreken en er een haakse hoek van maken. Mooi geschilderde boeidelen. Vind die aluminium overkappingen altijd zo goedkoop staan. Beetje zoals onderstaand plaatje, maar zonder de kleine ruitjes.
pi_211994763
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2024 16:56 schreef Debuteer het volgende:
Ik zou een overkapping van hout maken met plat dak en die helemaal doortrekken tot tegen je schuur. Eventueel het schuine muurtje wegbreken en er een haakse hoek van maken. Mooi geschilderde boeidelen. Vind die aluminium overkappingen altijd zo goedkoop staan. Beetje zoals onderstaand plaatje, maar zonder de kleine ruitjes. [ afbeelding ]
Het dak komt dan net te hoog om door te trekken naar de schuur, helaas.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211995336
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 14:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Bekeken. Zo'n serre is eigenlijk meer dan ik nodig heb. Niet dat dat op zich een probleem is, maar ik vrees de kosten - en ook de hitte trouwens, waardoor ik eveneens terughoudend ben t.a.v. muurkassen/-serres.

Heb je zelf zo'n serre van Solarlux?
Jammer! Het leek me ook geen goedkope optie, maar ik had juist de indruk dat er wel veel open geschoven kon worden, en dat de hitte mee zou vallen als er maar één zijwand met glas ingezet zou worden. Helaas, dan heb ik ook geen mooie oplossing.

En nee, ik heb er zelf geen ervaring mee. Vond het gewoon leuk om wat mee te zoeken als afleiding en lees je topic graag.
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_211995597
In de horeca maken ze naast terrasoverkappingen veel gebruik van windbrekers. Heb je al eens op dat trefwoord gezocht?
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_211995598
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 18:12 schreef mjan het volgende:

[..]
Jammer! Het leek me ook geen goedkope optie, maar ik had juist de indruk dat er wel veel open geschoven kon worden, en dat de hitte mee zou vallen als er maar één zijwand met glas ingezet zou worden. Helaas, dan heb ik ook geen mooie oplossing.

En nee, ik heb er zelf geen ervaring mee. Vond het gewoon leuk om wat mee te zoeken als afleiding en lees je topic graag.
Wat lief. O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211995627
quote:
5s.gif Op donderdag 11 januari 2024 18:35 schreef Hineni het volgende:
In de horeca maken ze naast terrasoverkappingen veel gebruik van windbrekers. Heb je al eens op dat trefwoord gezocht?
Toevallig vanmiddag voor het eerst op gezocht! En ook op zonneschermen en pergola’s met alleen een scherm. Voor al die zaken geldt dat ze in een deel van de wensen voorzien. Dan moeten we dus bepalen wat we kunnen laten vallen. Zo denk ik er al een tijdje over na of we niet een luifel (met zijwand) boven een van de andere deuren kunnen maken om o.a. laarzen droog neer te kunnen zetten. Dan wordt het belang van permanente overkapping aan de achterkant van het huis kleiner.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211995670
Een klompenhok dus:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')