abonnement Unibet Coolblue
pi_183200357
Mijn thermostaat is kapot gegaan en ik heb de keuze om een modulerende of een aan/uit klokthermostaat in te bouwen. Verhuurder heeft de keuze aan mij gelaten.

Mijn woning is goed geïsoleerd en het warmteverlies is op dit moment heel klein. Alleen vloerverwarming. Ik zal dus de verwarming in de late middag aan zetten en in de avond uit.

Met de aan/uit gaat de cv ketel direct heel hard branden. Met de modulerende mogelijk niet? Ik ben niet zeker of het langer gaat duren totdat de wenstemperatuur bereikt is. Aan de andere kant kan ik misschien ook al eerder beginnen met stoken en de temperatuur wordt dus zuiniger op peil gehouden?

Waarvoor zouden jullie in dit geval kiezen? Een modulerende thermostaat zou waarschijnlijk de juiste keuze zijn als de verwarming de hele dag lang aanstaat, wat voor mij hopelijk niet het geval is (geen idee hoe koud deze winter wordt). Weekeind: weet ik nog niet.

Ik zoek naar de juiste oplossing voor een warme woning in de avond gecombineerd met een laag gasverbruik.

Mijn ketel is een Nefit Proline NXT met OpenTherm. Thermostaat is compatibel.
pi_183200365
Modulerende thermostaat. Is beter voor de ketel en voor het rendement.


quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 08:35 schreef Orbitolina het volgende:
Met de modulerende mogelijk niet? Ik ben niet zeker of het langer gaat duren totdat de wenstemperatuur bereikt is.
Ja, ook. Een modulerende en lerende thermostaat, meet hoe snel je huis opwarmt en past zijn stookgedrag (althans, de aansturing van de ketel) daarop aan. Wordt dus gewoon op tijd warm. Als jij instelt: 07:00 a.m. 20 graden, begint ie bij wijze van spreken, al om 6:00 met langzaamaan opwarmen. Idem afregelen 's avonds.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183200499
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 08:35 schreef Orbitolina het volgende:
Met de aan/uit gaat de cv ketel direct heel hard branden. Met de modulerende mogelijk niet? Ik ben niet zeker of het langer gaat duren totdat de wenstemperatuur bereikt is. Aan de andere kant kan ik misschien ook al eerder beginnen met stoken en de temperatuur wordt dus zuiniger op peil gehouden?

Als de warmte vraag groot is bij het opstoken van het huis dan gaat een modulerende er ook vol tegenaan. Het voordeel is juist als de temperatuur (bijna) bereikt is dat ie dan langzamer gaat stoken. Beter rendement en ook niet meer afwisselend helemaal aan of helemaal uit. Met de auto wil je ook gas terug nemen als je hard genoeg gaat en niet afwisselend vol gas en op de rem..

Juist bij een traag systeem als vloerverwarming wil je modulerend. Anders wordt die vloer veel te warm en je hus dus ook. Reactie daarop is dat de kachel uit gaat, dus je vloer koud totdat de luchttemperatuur weer te laag is, dan wordt je vloer weer vies warm.

No brainer, modulerend kiezen.
pi_183200540
Maar bij een goed geïsoleerde woning zou de warme vraag niet zo groot zijn, of wel? Je komt om 18:00 naar huis en het is 18.5C. Je wil 19C of 19.5C hebben. Ik weet dat de temperatuur met een aan/uit snel bereikt is (had tot deze kapot ging geen klokthermostaat). Maar uiteindelijk zal je woning wat warmer dan aangegeven zijn, en dus verbruik je waarschijnlijk meer gas dan nodig.
pi_183200610
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 09:09 schreef Orbitolina het volgende:
Maar bij een goed geïsoleerde woning zou de warme vraag niet zo groot zijn, of wel? Je komt om 18:00 naar huis en het is 18.5C. Je wil 19C of 19.5C hebben.
Bij een aan/uit zal de temperatuur doorschieten; bij een modulerende zal de ketel op tijd minderen en is het gasverbruik juist lager.

Iets anders: lees jij mijn posts wel?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183200615
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 09:18 schreef blomke het volgende:

Iets anders: lees jij mijn posts wel?
En de mijne.....

Met aan uit wordt die vloer even heel warm en de rest van de tijd weer steenkoud.
pi_183200635
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 09:18 schreef blomke het volgende:

[..]

Bij een aan/uit zal de temperatuur doorschieten; bij een modulerende zal de ketel op tijd minderen en is het gasverbruik juist lager.

Iets anders: lees jij mijn posts wel?
Had ik niet gezien. Excuses. Ok, dus de ketel gaat eerder branden. Dat is belangrijk voor mij om te weten aangezien ik de meterstanden op dit moment een aantal keren er avond op schrijf (had nog nooit een dergelijke verwarming en wil zien wat gebeurt).
pi_183200665
quote:
99s.gif Op zaterdag 17 november 2018 09:19 schreef qajariaq het volgende:

[..]

En de mijne.....

Met aan uit wordt die vloer even heel warm en de rest van de tijd weer steenkoud.
Dat vraag ik me dus af. De vloer is in de ochtend nog steeds warm. Als ik aan de andere kant met de oude aan/uit de ketel de hele dag lang liet lopen kwam ik op 6-8kuub/dag uit, voor een kleine woning. De laatsten paar dagen zat ik op 2kuub. Als de verwarming maar ietsje eerder aangaat (dus de klok) dan zal ik heel blij zijn.
pi_183200677
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 09:09 schreef Orbitolina het volgende:
Maar bij een goed geïsoleerde woning zou de warme vraag niet zo groot zijn, of wel? Je komt om 18:00 naar huis en het is 18.5C. Je wil 19C of 19.5C hebben. Ik weet dat de temperatuur met een aan/uit snel bereikt is (had tot deze kapot ging geen klokthermostaat). Maar uiteindelijk zal je woning wat warmer dan aangegeven zijn, en dus verbruik je waarschijnlijk meer gas dan nodig.
Je hebt ook nog de massa traagheid van de vloer zelf. Waardoor je waarschijnlijk niet sneller opwarmt en vooral alleen last krijgt van overshoots, de temperatuur blijft oplopen nadat de ingestelde temperatuur is bereikt.

Aan/uit zou kunnen met wat ketelinstellingen, maar heeft 0 voordelen op een modulerende, alleen de prijs.
.
pi_183200705
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 09:26 schreef Fer het volgende:

[..]

Je hebt ook nog de massa traagheid van de vloer zelf. Waardoor je waarschijnlijk niet sneller opwarmt en vooral alleen last krijgt van overshoots, de temperatuur blijft oplopen nadat de ingestelde temperatuur is bereikt.

Aan/uit zou kunnen met wat ketelinstellingen, maar heeft 0 voordelen op een modulerende, alleen de prijs.
Niet eens de prijs. :s)
pi_183200710
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 09:26 schreef Fer het volgende:
Je hebt ook nog de massa traagheid van de vloer zelf. Waardoor je waarschijnlijk niet sneller opwarmt en vooral alleen last krijgt van overshoots, de temperatuur blijft oplopen nadat de ingestelde temperatuur is bereikt.
Juist niet, een modulerende thermostaat voorkómt overshoots.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183200716
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 09:25 schreef Orbitolina het volgende:
Als ik aan de andere kant met de oude aan/uit de ketel de hele dag lang liet lopen kwam ik op 6-8kuub/dag uit, voor een kleine woning.
Dus een jaarverbruik van >2000m3? Veel te veel voor een klein goed geïsoleerd huis.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183200763
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 09:30 schreef blomke het volgende:

[..]

Juist niet, een modulerende thermostaat voorkómt overshoots.
Ja in bedoel ook met de aan/uit. Die warmt niet sneller op en creeert alleen overshoots.
.
pi_183200773
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 09:31 schreef blomke het volgende:

[..]

Dus een jaarverbruik van >2000m3? Veel te veel voor een klein goed geïsoleerd huis.
Verhuurder zegt gemiddeld 4m^3/dag, wat neerkomt op 1460m^3/jaar. Op dit moment heb ik een warme woning door alleen in de avond te stoken, plus douchen en koken, en verbruik ik dus 2m^3. Dit kan natuurlijk nog veranderen als het kouder wordt.
pi_183200792
Zoveel kouder wordt het in Nederland niet vaak toch? Misschien een weekje vorst.
.
pi_183200804
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 09:36 schreef Orbitolina het volgende:

[..]

Verhuurder zegt gemiddeld 4m^3/dag, wat neerkomt op 1460m^3/jaar. Op dit moment heb ik een warme woning door alleen in de avond te stoken, plus douchen en koken, en verbruik ik dus 2m^3. Dit kan natuurlijk nog veranderen als het kouder wordt.
Vergelijkbare situatie, rijtjes huis uit 1990, niet byzonder geïsoleerd en mijn verbruik blijft onder de 500 kuub per jaar.

Ken je mindergas.nl
  Moderator zaterdag 17 november 2018 @ 09:40:37 #17
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_183200818
quote:
99s.gif Op zaterdag 17 november 2018 09:39 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Vergelijkbare situatie, rijtjes huis uit 1990, niet byzonder geïsoleerd en mijn verbruik blijft onder de 500 kuub per jaar.

Ken je mindergas.nl
Kook je dan op inductie ? Of keramisch ? in plaats van op gas ?
pi_183200821
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 09:38 schreef Fer het volgende:
Zoveel kouder wordt het in Nederland niet vaak toch? Misschien een weekje vorst.
Geen idee. Ben een nieuwkomer. Maar meestal volgt een koude lange winter op een hete zomer in NW-Europa.
pi_183200827
quote:
99s.gif Op zaterdag 17 november 2018 09:39 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Vergelijkbare situatie, rijtjes huis uit 1990, niet byzonder geïsoleerd en mijn verbruik blijft onder de 500 kuub per jaar.

Ken je mindergas.nl
Met vloerverwarming?
Trouwens, leuke website! Ga ik eens goed naar kijken. Misschien handiger dan mijn spreadsheet.
pi_183200851
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 09:41 schreef Orbitolina het volgende:

[..]

Geen idee. Ben een nieuwkomer. Maar meestal volgt een koude lange winter op een hete zomer in NW-Europa.
Nou kan je vertellen, overdag onder 5c en in de nacht beetje onder de 0c is koud in Nederland.

Vaak komt er weleens een periode van 24u onder de 0. Maar vaak maar een weekje en dat 1 of 2x per winter.
.
pi_183200857
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 09:40 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Kook je dan op inductie ? Of keramisch ? in plaats van op gas ?
Nee, op gas maar niet heel uitgebreid. Magnetron en waterkoker heb ik wel. Koken vraagt niet veel tenzij je sudderpotten uren op hebt staan.

Mijn zomer verbruik is rond de drie kuub in de maand. Zeer kort douchen dus met een spaardouche. Twee minuten ben je nat zat.

quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 09:41 schreef Orbitolina het volgende:

[..]

Met vloerverwarming?
Trouwens, leuke website! Ga ik eens goed naar kijken. Misschien handiger dan mijn spreadsheet.
Helaas geen vloerverwarming. wel overgedimensioneerde radiatoren. De watertemperatuur komt alleen bij strenge vorst boven de vijftig graden.
pi_183200910
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 09:44 schreef Fer het volgende:

[..]

Nou kan je vertellen, overdag onder 5c en in de nacht beetje onder de 0c is koud in Nederland.

Vaak komt er weleens een periode van 24u onder de 0. Maar vaak maar een weekje en dat 1 of 2x per winter.
Ja, dat had ik inderdaad verwacht. Heb lang aan de westkust van Groot Brittannie geleeft waar het klimaat vergelijkbaar is. Deze winter zal waarschijnlijk wat kouder worden, maar waarschijnlijk met veel zon. Dus wij zullen het zien, he?
pi_183201644
quote:
99s.gif Op zaterdag 17 november 2018 09:45 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Nee, op gas maar niet heel uitgebreid. Magnetron en waterkoker heb ik wel. Koken vraagt niet veel tenzij je sudderpotten uren op hebt staan.

Mijn zomer verbruik is rond de drie kuub in de maand. Zeer kort douchen dus met een spaardouche. Twee minuten ben je nat zat.

[..]

Helaas geen vloerverwarming. wel overgedimensioneerde radiatoren. De watertemperatuur komt alleen bij strenge vorst boven de vijftig graden.
Ik denk dat radiatoren beter zijn! Je kan makkelijker de temperatuur aanpassen, en makkelijker alleen in de ruimtes verwarmen waar je bent. Ik heb maar een thermostaat. Ik kan wel de temperatuur in de slaapkamer, hal en badkamer regelen, maar moet ervoor ff de cv kast in duiken en wat kranen open of dichtdraaien :?

Maar jeetje, wat verbruik jij weinig energie! In mijn laatste woning was ik al heel zuinig, maar de gemiddelde douche koste toch wel 18-20 cent (he, ik hou van spreadsheets en data verzamelen. Nu is het blijkbaar wat goedkoper!)
pi_183201721
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 11:02 schreef Orbitolina het volgende:

[..]

Ik denk dat radiatoren beter zijn! Je kan makkelijker de temperatuur aanpassen, en makkelijker alleen in de ruimtes verwarmen waar je bent. Ik heb maar een thermostaat. Ik kan wel de temperatuur in de slaapkamer, hal en badkamer regelen, maar moet ervoor ff de cv kast in duiken en wat kranen open of dichtdraaien :?

Maar jeetje, wat verbruik jij weinig energie! In mijn laatste woning was ik al heel zuinig, maar de gemiddelde douche koste toch wel 18-20 cent (he, ik hou van spreadsheets en data verzamelen. Nu is het blijkbaar wat goedkoper!)
Alleen in de huiskamer verwarmen, boven krijgt wel wat lekwarmte door de vloer en de verwarmingsbuizen.

Ik stook vaak maar tot 18 graden. Met een trui aan is dat prima. Verder als ik toch na een uurtje weer de deur uit ga ben ik toch actief bezig met koken en huishouden, dan stook ik de kamer niet eens op. Met beleid ventileren, niet te veel maar zeker niet te weinig.

Maar het grootste geheim is je inlezen in het inregelen van je verwarming.
pi_183201733
quote:
99s.gif Op zaterdag 17 november 2018 11:10 schreef qajariaq het volgende:
Maar het grootste geheim is je inlezen in het inregelen van je verwarming.
Dat, én optimale woningisolatie.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')