Dit het verhaal mbt het tussendoor beëindigen klopt niet helemaal. Bij Toyota bijv heb je nu regelmatig als je leased voor 4jr dat je na een jaar al kunt opzeggen.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 06:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het punt is dat je met de regels vam hypotheekbanken te maken hebt en die kijken naar je overige betalingsverplichtingen.
Private Lease kun je niet tussentijds beëindigen, je eigen auto kun je verkopen als je hem niet meer kunt betalen.
Ik heb geen spaardeel maar los 100% af.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 07:54 schreef namliam het volgende:
Net niet helemaal
5000 - 2375 = 2625, niet 2725.
Daarnaast vergeet je bij het aflossen van je hypotheek HRA mee te tellen.
Van je 4% betaalde rente krijg je 40% terug.
Als je het cash aflost op je hypotheek is het
1000 * 60% * 5 = 3000 - 2375 = 625
Optie is misschien om die 25k in het spaardeel te stoppen, dan krijg je nog net iets meer dan 4% door het rente-op-rente effect er van.
Nog beter is natuurlijk die 25k meenemen naar het casino en alles op Rood.
Nee, klopt zo niet.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 07:29 schreef halfway het volgende:
Iedereen bedankt voor jullie mening, is al met al toch een mooi topic geworden.
Ik kom met het volgende scenario, het geld ¤25000 heb ik liggen echter kan ik de auto financieren tegen 1,9% dat kost mij dus ¤475 per jaar x5=¤2375 totaal dus
En dan gooi ik die ¤25000 in de aflossing van mijn hypotheek van 4% kom ik dus op ¤1000x5=¤5000-2375=2725 winst gaat natuurlijk nog wel het hra verlies vanaf.
Klopt het zo een beetje aangezien ik er vanuit ga dat je de eerst 100.000 km bijna geen onkosten hebt aan een auto?
Jouw berekening gaat op twee manieren mank.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 06:46 schreef zweefbij het volgende:
Ik heb ooit eens een berekening gemaakt (anderhalf jaar terug, geloof ik) tussen een privelease en een goede 2de hands (8.000 euro). UItgaande van 20.000 km/jaar. En alles meegerekend, verzekering, ruim bedrag voor onderhoud enz. en 500 / 1000 euro inruil naar 4 jaar op de 2de hands.
Voor mij was het beter om de goede 2de hands te kopen.
Punt 1 ben ik het volledig met je eens, maar je ziet het vaker. Argumentatie is vaak dat het de keuze is tussen tweedehands of PL van een nieuwe auto, maar goed....quote:Op donderdag 18 oktober 2018 08:16 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Jouw berekening gaat op twee manieren mank.
1) je vergelijkt een tweedehands met een nieuwe
2) je gaat uit van een restwaarde bij inruil die je niet kan weten.
• je weet de staat van de auto niet over 4 jaar
• je weet niet over er nog overheidsmaatregelen komen die de waarde van jouw auto doen dalen
• je moet nog iemand vinden die dat bedrag er voor over heeft
• zeker bij elektrische auto's zou de techniek van morgen jouw auto wel eens waardeloos kunnen maken (veel betere acceradius over 4 jaar? meer goedkope modellen? overheidssubsidie?)
3) onderhoudskosten kun je ruim nemen, maar een grote reparatie gooit direct roet in het eten.
Pas na 4 jaar kan je de balans opmaken
Hiermee neem je een bepaald risico dat bovenstaande punten meevallen en dat mag ook natuurlijk.
Het grote verschil is dat je bij PL dit risicio niet hoeft te nemen door per maand iets meer te betalen.
De een voelt zich er prettig bij (heeft niks met draagkracht te maken) en de ander niet.
Welke dure reparatie zou je voor de kiezen kunnen krijgen die de eerste 4 jaar niet onder de garantie valt?quote:Op donderdag 18 oktober 2018 08:16 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
3) onderhoudskosten kun je ruim nemen, maar een grote reparatie gooit direct roet in het eten.
Dat doen ze veelal niet.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 09:09 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Punt 1 ben ik het volledig met je eens, maar je ziet het vaker. Argumentatie is vaak dat het de keuze is tussen tweedehands of PL van een nieuwe auto, maar goed....
Punt 2 kun je wel een redelijke inschatting maken, doen uiteindelijk de lease-maatschappijen ook bij berekening van het lease-tarief.
Ik reageerde op iemand die een 4 jaar auto van 8000 euro (en laten we zeggen 80k op de tellert) vergelijkt met een nieuwe uit de lease.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 09:14 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Welke dure reparatie zou je voor de kiezen kunnen krijgen die de eerste 4 jaar niet onder de garantie valt?
Distributieriem, waterpomp, roetfilter , egr klep, turbo, remschijven, lagers.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 09:14 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Welke dure reparatie zou je voor de kiezen kunnen krijgen die de eerste 4 jaar niet onder de garantie valt?
En dan heb je ook nog reparaties die niks met kilometers te maken hebben.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 09:23 schreef Spanky78 het volgende:
Maar de tweedehands auto’s die ik kocht had ik elk jaar flinke reparaties aan.
In elke berekening zal die 2de hands er beter uitkomen t.o.v. nieuw of PL. Dat is geen vergelijk, de eerste 4 jaar schrijft een auto het hardste af (zeg 50%). Daarna gaat het een stuk geleidelijker.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 06:46 schreef zweefbij het volgende:
Ik heb ooit eens een berekening gemaakt (anderhalf jaar terug, geloof ik) tussen een privelease en een goede 2de hands (8.000 euro). UItgaande van 20.000 km/jaar. En alles meegerekend, verzekering, ruim bedrag voor onderhoud enz. en 500 / 1000 euro inruil naar 4 jaar op de 2de hands.
Voor mij was het beter om de goede 2de hands te kopen.
Als je het geld niet hebt om een nieuwe te kopen is dat wel de vergelijking die je zou moeten maken.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 10:49 schreef GereDathan het volgende:
[..]
In elke berekening zal die 2de hands er beter uitkomen t.o.v. nieuw of PL. Dat is geen vergelijk, de eerste 4 jaar schrijft een auto het hardste af (zeg 50%). Daarna gaat het een stuk geleidelijker.
Zeker waar. Je moet alles doorrekenen.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 12:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je het geld niet hebt om een nieuwe te kopen is dat wel de vergelijking die je zou moeten maken.
En anders moet je nog een berekening van een nieuwe auto met een lening meenemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |