abonnement Unibet Coolblue
pi_182098999
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 10:29 schreef tompsv18 het volgende:
Woensdag tegen Excelsior Maassluis dus. Hopelijk zoiets: Room, Teze, Isimat, Sainsbury, Behich, Guti, Ramselaar, Mauro, Malen, De Jong/Piroe, Gakpo
In de beker lijkt me dat prima. En dan hopelijk Maximaalgenieten Romero ook.

Leuk dat Ramselaar gister wat minuten kreeg, die kun je er prima bij hebben. Net als Mauro, die zal wel balen.
  maandag 24 september 2018 @ 10:43:39 #177
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_182099067
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 10:26 schreef Tarado het volgende:

[..]

de goals kwamen wel uit omschakelmomenten maar verder werd Ajax op alle gebied afgetroefd, wat mij betreft het meest teleurstellende van Ajax vond ik dat het op de eerste 10 minuten na misschien nooit een topper was al is dat ook de verdienste van PSV
Dat je in een omschakeling scoort is gewoon logisch. 90% van de goals vallen in een omschakeling als je het spelletje van directe passing speelt tegen een ploeg die de bus niet parkeert.

Dat is iets anders dan counteren. Echt iets heel anders. Of Dejann met van mening zijn dat Barcelona ook countervoetbal speelde tegen PSV.

Verder met je eens. Ajax kwam er niet aan te pas. Een paar keer op links er een beetje doorheen gekomen, maar eigenlijk in het eerste uur geen kansen gehad.

En met een beetje pech eindig je de wedstrijd ook nog met 9 man en 6-0 en had niemand (behalve Sjaak) daar over kunnen klagen.

Waarbij aangetekend dat Pereiro ook zijn tweede geel had kunnen/moeten krijgen.
pi_182099350
Barcelona gebruikt zeker met momenten de omschakeling als wapen, maar hun voetbal is in de eerste plaats uiteraard gebaseerd op balbezit en vanuit daar kansen creëeren.

Als mensen vinden dat PSV gisteren geen countervoetbal speelde ben ik erg benieuwd hoe je het dan zou willen omschrijven. PSV had in principe geen behoefte aan veel balbezit en loerde voornamelijk op de tegenaanval. Dat is toch echt hoe ik countervoetbal zou willen omschrijven. Het maakt echter een verschil of dat slechts een aspect is van je voetbal die je gebruikt om toe te slaan (zoals bij Barcelona) of dat het echt de essentie is van het voetbal dat je tracht te spelen als team. Bij PSV had ik gisteren toch sterk de indruk dat dit laatste het geval was :).
pi_182099722
Heerlijk katertje.
  maandag 24 september 2018 @ 11:25:19 #180
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_182099748
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 10:59 schreef Dejannn het volgende:
Barcelona gebruikt zeker met momenten de omschakeling als wapen, maar hun voetbal is in de eerste plaats uiteraard gebaseerd op balbezit en vanuit daar kansen creëeren.

Als mensen vinden dat PSV gisteren geen countervoetbal speelde ben ik erg benieuwd hoe je het dan zou willen omschrijven. PSV had in principe geen behoefte aan veel balbezit en loerde voornamelijk op de tegenaanval. Dat is toch echt hoe ik countervoetbal zou willen omschrijven. Het maakt echter een verschil of dat slechts een aspect is van je voetbal die je gebruikt om toe te slaan (zoals bij Barcelona) of dat het echt de essentie is van het voetbal dat je tracht te spelen als team. Bij PSV had ik gisteren toch sterk de indruk dat dit laatste het geval was :).
Ik ben het zowaar eens met Badder, de omschakeling en de counter zou je weliswaar met elkaar kunnen vergelijken. Puur op definitie. Echter is counter voor mij toch eerder een negatief woord, met 10 man achter de bal en dan lange ballen spelen op de ene ervoor. Het moderne tegenpressen en hoog verdedigen matched daarmee niet.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  maandag 24 september 2018 @ 11:32:02 #181
131800 Tarado
capô de fusca
pi_182099847
quote:
99s.gif Op maandag 24 september 2018 11:25 schreef XL het volgende:

[..]

Ik ben het zowaar eens met Badder, de omschakeling en de counter zou je weliswaar met elkaar kunnen vergelijken. Puur op definitie. Echter is counter voor mij toch eerder een negatief woord, met 10 man achter de bal en dan lange ballen spelen op de ene ervoor. Het moderne tegenpressen en hoog verdedigen matched daarmee niet.
in het moderne voetbal worden de meeste goals gemaakt uit omschakelmomenten, is ook niks mis mee en ook heel wat anders dan de bus parkeren en hopen op dat momentje.
pi_182099917
Het woord counter hoeft helemaal geen negatieve lading te hebben, het is ook op geen enkele manier negatief bedoeld zoals al aangegeven. Met het spel dat PSV speelt kom je in het huidige voetbal verder dan met insteek van Ajax.

Met z'n allen achter de bal en lange ballen spelen op de ene ervoor was overigens wat PSV gisteren met momenten deed. Laten we het wat dat betreft ook niet mooier gaan maken dan het is. PSV had over de hele wedstrijd volgens mij nog geen 35% balbezit. Maar ik juich dat dus ook toe, omdat het past in deze tijd en men de kwaliteiten van het team ten volle benut :s). Juist dat vind ik zo knap, hoe MvB het team zo laat spelen dat de sterktes goed worden gebruikt maar de zwaktes onopvallend blijven.
pi_182100805
quote:
1s.gif Op maandag 24 september 2018 09:45 schreef Ciscus het volgende:

[..]

De Jong won (eindelijk) veel kopduels gisteren, toch weer een nuttige gozer. Ook blij mee?
Zeker. Prima potje. Al was dit tegen De Ligt natuurlijk niet gebeurd.
pi_182100919
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 10:59 schreef Dejannn het volgende:
Barcelona gebruikt zeker met momenten de omschakeling als wapen, maar hun voetbal is in de eerste plaats uiteraard gebaseerd op balbezit en vanuit daar kansen creëeren.

Als mensen vinden dat PSV gisteren geen countervoetbal speelde ben ik erg benieuwd hoe je het dan zou willen omschrijven. PSV had in principe geen behoefte aan veel balbezit en loerde voornamelijk op de tegenaanval. Dat is toch echt hoe ik countervoetbal zou willen omschrijven. Het maakt echter een verschil of dat slechts een aspect is van je voetbal die je gebruikt om toe te slaan (zoals bij Barcelona) of dat het echt de essentie is van het voetbal dat je tracht te spelen als team. Bij PSV had ik gisteren toch sterk de indruk dat dit laatste het geval was :).
Het gaat meer om de terminologie "huidige speelwijze". Bommel bewijst met deze speelwijze dat hij op momenten de zwakheden van een tegenstander goed kan blootleggen. Je kunt namelijk moeilijk stellen dat PSV tegen ADO of Bate op de counter speelde. Het is een hybride speelwijze waarbij met enkele nuances een volledig andere opvatting ten toon kan worden gespreid. Dus ja, dan past reactie voetbal beter dan counter voetbal. Zoals ook de lange bal spelen geen counter voetbal is.
  maandag 24 september 2018 @ 12:30:43 #185
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_182101110
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 11:35 schreef Dejannn het volgende:
Het woord counter hoeft helemaal geen negatieve lading te hebben, het is ook op geen enkele manier negatief bedoeld zoals al aangegeven. Met het spel dat PSV speelt kom je in het huidige voetbal verder dan met insteek van Ajax.

Met z'n allen achter de bal en lange ballen spelen op de ene ervoor was overigens wat PSV gisteren met momenten deed. Laten we het wat dat betreft ook niet mooier gaan maken dan het is. PSV had over de hele wedstrijd volgens mij nog geen 35% balbezit. Maar ik juich dat dus ook toe, omdat het past in deze tijd en men de kwaliteiten van het team ten volle benut :s). Juist dat vind ik zo knap, hoe MvB het team zo laat spelen dat de sterktes goed worden gebruikt maar de zwaktes onopvallend blijven.
Dat balbezit komt natuurlijk vooral doordat je na 35 minuten eigenlijk klaar bent. Vanaf dat moment geef je de bal weg en maak je de ruimte kleiner. Je ziet dat Ajax amper op goal geschoten heeft ondanks het "overwicht". Je kijk op voetbal is wat ouderwets. Was die lange bal nu echt op de enige spits geweest, dan had die 2 mandekkers gekregen en niet alle (goed hij verloor er 1) kopduels gewonnen.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  maandag 24 september 2018 @ 12:39:27 #186
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_182101291
quote:
99s.gif Op maandag 24 september 2018 12:30 schreef XL het volgende:

[..]

Dat balbezit komt natuurlijk vooral doordat je na 35 minuten eigenlijk klaar bent. Vanaf dat moment geef je de bal weg en maak je de ruimte kleiner. Je ziet dat Ajax amper op goal geschoten heeft ondanks het "overwicht". Je kijk op voetbal is wat ouderwets. Was die lange bal nu echt op de enige spits geweest, dan had die 2 mandekkers gekregen en niet alle (goed hij verloor er 1) kopduels gewonnen.
Dit inderdaad. Ik heb de stats niet, maar tot aan de 3-0 was het balbezit van PSV volgens mij gewoon redelijk in balans met Ajax.

In die periode hanteerde PSV weliswaar een directere passing dan Ajax, maar op geen enkele wijze was dat countervoetbal.

PSV neemt in de opbouw wat meer risico door eerder een directe bal naar voren te geven, maar met de Jong en de fenomenale aannames van Lozano en Bergwijn kun je dat ook doen. En als de bal een keer niet goed valt, heb je een blok middenvelders met Rosario en Hendrix die de bal zo weer terugpakken, omdat Ziyech en Tadic niets blijken te kunnen als ze kort gedekt worden.

In de tweede helft liet PSV Ajax een beetje rondtikken omdat iets anders niet nodig was.
pi_182101419
Vond de wissels van van Bommel minder gister. Op een gegeven moment hing de 3-1 in de lucht (rond 60e minuut). Je werd overlopen op middenveld en moest redelijk naar achter leunen. Ik had toen Lozano eruit gehaald voor Guti of Ramselaar. In plaats daarvan wisselde van Bommel aanvaller voor aanvaller en pas in 75e minuut oid.
pi_182101506
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 12:47 schreef V-for-Vendetta het volgende:
Vond de wissels van van Bommel minder gister. Op een gegeven moment hing de 3-1 in de lucht (rond 60e minuut). Je werd overlopen op middenveld en moest redelijk naar achter leunen. Ik had toen Lozano eruit gehaald voor Guti of Ramselaar. In plaats daarvan wisselde van Bommel aanvaller voor aanvaller en pas in 75e minuut oid.
Ik vond niet dat de 3-1 in de lucht hing. Het leek eerder 4-0 te worden, maar het was vooral totaal lamleggen van het duel door de ruimtes klein te houden.
pi_182101527
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 11:35 schreef Dejannn het volgende:
Het woord counter hoeft helemaal geen negatieve lading te hebben, het is ook op geen enkele manier negatief bedoeld zoals al aangegeven. Met het spel dat PSV speelt kom je in het huidige voetbal verder dan met insteek van Ajax.

Met z'n allen achter de bal en lange ballen spelen op de ene ervoor was overigens wat PSV gisteren met momenten deed. Laten we het wat dat betreft ook niet mooier gaan maken dan het is. PSV had over de hele wedstrijd volgens mij nog geen 35% balbezit. Maar ik juich dat dus ook toe, omdat het past in deze tijd en men de kwaliteiten van het team ten volle benut :s). Juist dat vind ik zo knap, hoe MvB het team zo laat spelen dat de sterktes goed worden gebruikt maar de zwaktes onopvallend blijven.
Dat had ook te maken met waar het spel zich vooral afspeelde. Bij Ajax was het weer ouderwets breien op de eigen helft.
  maandag 24 september 2018 @ 12:55:22 #190
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_182101540
quote:
1s.gif Op maandag 24 september 2018 12:39 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

In de tweede helft liet PSV Ajax een beetje rondtikken omdat iets anders niet nodig was.
Dit deed mij het meeste deugd. Dat ajax zelfs tegen de grootste concurrentie niks deed en niks wilde. Zo collectief het kopje laten hangen... dan doen ze dat tegen een Fortuna of Fc Groningen ook nog wel een paar keer.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  maandag 24 september 2018 @ 12:57:47 #191
131800 Tarado
capô de fusca
pi_182101578
quote:
99s.gif Op maandag 24 september 2018 12:55 schreef XL het volgende:

[..]

Dit deed mij het meeste deugd. Dat ajax zelfs tegen de grootste concurrentie niks deed en niks wilde. Zo collectief het kopje laten hangen... dan doen ze dat tegen een Fortuna of Fc Groningen ook nog wel een paar keer.
als ze met 3-0 achter komen wel misschien maar dat lijkt me dan ook weer moeilijk
pi_182101613
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 12:47 schreef V-for-Vendetta het volgende:
Vond de wissels van van Bommel minder gister. Op een gegeven moment hing de 3-1 in de lucht (rond 60e minuut). Je werd overlopen op middenveld en moest redelijk naar achter leunen. Ik had toen Lozano eruit gehaald voor Guti of Ramselaar. In plaats daarvan wisselde van Bommel aanvaller voor aanvaller en pas in 75e minuut oid.
Ik heb dit niet zo gezien eerlijk gezegd. Zou overigens ook niet passen bij het wisselbeleid wat Bommel tot op heden heeft laten zien.
pi_182101706
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 12:47 schreef V-for-Vendetta het volgende:
Vond de wissels van van Bommel minder gister. Op een gegeven moment hing de 3-1 in de lucht (rond 60e minuut). Je werd overlopen op middenveld en moest redelijk naar achter leunen. Ik had toen Lozano eruit gehaald voor Guti of Ramselaar. In plaats daarvan wisselde van Bommel aanvaller voor aanvaller en pas in 75e minuut oid.
Als je er een verdediger of middenvelder bij gooit, dan voel je dat ook binnen je team. Je concentratie wordt iets minder, de organisatie is even weg, evenals de werklust. Klinkt misschien gek, maar de zekerheid die je denkt in te bouwen voedt de onzekerheid binnen het team. Althans, dat is mijn ervaring.
  maandag 24 september 2018 @ 13:08:15 #194
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_182101715
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 12:47 schreef V-for-Vendetta het volgende:
Vond de wissels van van Bommel minder gister. Op een gegeven moment hing de 3-1 in de lucht (rond 60e minuut). Je werd overlopen op middenveld en moest redelijk naar achter leunen. Ik had toen Lozano eruit gehaald voor Guti of Ramselaar. In plaats daarvan wisselde van Bommel aanvaller voor aanvaller en pas in 75e minuut oid.
Van Bommel gaf precies in die periode duidelijk instructies aan Rosario om Tadic meer op de huid te zitten. En dat deed precies wat het moest doen, dus dan is wisselen niet nodig.

Van Bommel wil vasthouden aan één systeem, met nuances. Dan ga je niet een aanvaller voor een middenvelder wisselen bij 3-0.
pi_182102109
quote:
1s.gif Op maandag 24 september 2018 13:08 schreef BadderHaring het volgende:

Van Bommel wil vasthouden aan één systeem, met nuances. Dan ga je niet een aanvaller voor een middenvelder wisselen bij 3-0.
Dat vind ik een makke, eerlijk gezegd. Er zullen, zeker internationaal, genoeg (fases van) wedstrijden komen waarin het heel bruikbaar zou zijn als je een muur op kan trekken om maar eens iets te noemen. Stug met 3 aanvallers blijven spelen als je zwaar onder druk staat en overlopen dreigt te worden levert je niks op.

Nou denk ik dat Mark en Bert slim genoeg zijn om dat in te zien en dat we in de toekomst dan ook nog wel degelijk 'andere systemen' zullen gaan zien bij ons aller PSV. w/
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_182102186
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 13:33 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Dat vind ik een makke, eerlijk gezegd. Er zullen, zeker internationaal, genoeg (fases van) wedstrijden komen waarin het heel bruikbaar zou zijn als je een muur op kan trekken om maar eens iets te noemen. Stug met 3 aanvallers blijven spelen als je zwaar onder druk staat en overlopen dreigt te worden levert je niks op.

Nou denk ik dat Mark en Bert slim genoeg zijn om dat in te zien en dat we in de toekomst dan ook nog wel degelijk 'andere systemen' zullen gaan zien bij ons aller PSV. w/
Het idee is dat je door nuance-verschillen juist andere systemen speelt, met eventueel dezelfde spelers. Denk aan doordekken, afjagen, lange bal, directe passing, breed houden, compact spel, hoogte van de laatste lijn etc
pi_182102242
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 10:29 schreef tompsv18 het volgende:
Woensdag tegen Excelsior Maassluis dus. Hopelijk zoiets: Room, Teze, Isimat, Sainsbury, Behich, Guti, Ramselaar, Mauro, Malen, De Jong/Piroe, Gakpo
wat een tweede team hebben jullie ook
Gino ♥
pi_182102243
We kunnen natuurlijk een hele discussie gaan houden over wanneer iets een 'ander systeem' wordt en wanneer het om 'nuances' gaat, mijn punt is meer dat het soms verstandig kan zijn om een echte aanvaller te wisselen voor een verdedigender speler of andersom ed.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  maandag 24 september 2018 @ 13:41:19 #199
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_182102258
quote:
1s.gif Op maandag 24 september 2018 13:37 schreef Ciscus het volgende:

[..]

Het idee is dat je door nuance-verschillen juist andere systemen speelt, met eventueel dezelfde spelers. Denk aan doordekken, afjagen, lange bal, directe passing, breed houden, compact spel, hoogte van de laatste lijn etc
Precies. Als de nood aan de man is, dan is Luuk ook gewoon een centrale verdediger. Dat zien we vaak genoeg.
pi_182102312
Benieuwd hoe PSV zich tegen de Inters en Spurs van de wereld laten zien. Ik hoop stiekem echt op een derde plaats voor PSV.
Gino ♥
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')