Bron: RTV Rijnmondquote:Minister Koolmees neemt deze week een besluit over de boete van 992.000 euro die de Arbeidsinspectie heeft opgelegd aan de Amerikaanse eigenaar van het mega-cruiseschip The Oasis of the Sea.
Dat meldt de NOS maandag. De reder verzet zich tegen de boete.
De kwestie gaat over een opknapbeurt die het schip in 2014 kreeg in een droogdok van Keppel Verolme in Rotterdam. De inspectie ontdekte dat er 124 Filippijnen zonder werkvergunning aan de slag waren.
De reder betwist dat de groep onder het Nederlandse arbeidsrecht valt. Zolang de boete niet van tafel is, komen grote cruiseschepen niet meer naar Nederland voor onderhoud, zegt een werfdirecteur.
Voor mensen die worden ingevlogen van buiten de EER wel ja.quote:Op maandag 3 september 2018 19:20 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik wist niet eens dat je een werkvergunning moet hebben om te mogen werken?
Zelf zou ik zeggen: minder. Gewoon het arbeidsrecht handhaven.quote:Op maandag 3 september 2018 19:30 schreef Glazenmaker het volgende:
Willen we meer of minder amper betaalde Filipijnse slavenarbeid!?
Ik zou graag zien dat onze overheid eens een moreel voortouw nam. Beetje brallen tegen buitenlanders over mensenrechten en tegen het MKB over arbeidsrechten en dan vervolgens multinationals verkapte subsidie geven ten koste van veel van de meest uitgebuite mensen ter wereld. Om te kotsen. Onbegrijpelijk dat Duitsland dit blijkbaar wel ok vindt en typisch dat ze dit al jaren laten doorsudderen met alle negatieve gevolgen van dien, maar 0 van de positieve.quote:Op maandag 3 september 2018 19:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zelf zou ik zeggen: minder. Gewoon het arbeidsrecht handhaven.
Wat deze kwestie interessant maakt is dat dit tegelijk ook een redelijk relevante economische keuze is. Het resultaat daarvan is namelijk dat die schepen Rotterdam gaan mijden.
In het artikel van NOS staat:quote:Op maandag 3 september 2018 19:36 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik zou graag zien dat onze overheid eens een moreel voortouw nam. Beetje brallen tegen buitenlanders over mensenrechten en tegen het MKB over arbeidsrechten en dan vervolgens multinationals verkapte subsidie geven ten koste van veel van de meest uitgebuite mensen ter wereld. Om te kotsen. Onbegrijpelijk dat Duitsland dit blijkbaar wel ok vindt en typisch dat ze dit al jaren laten doorsudderen met alle negatieve gevolgen van dien, maar 0 van de positieve.
En als we die mensen wel hebben wordt ingevuld door mensen uit den vreemde.quote:Op maandag 3 september 2018 19:16 schreef LXIV het volgende:
Waarschijnlijk gaat die boete eraan. Alles voor meer banen, al hebben we geen mensen meer.
Dit. En op Europees verband ijveren voor handhaven/invoeren van dezelfde regels in de hele EU.quote:Op maandag 3 september 2018 20:29 schreef bamibij het volgende:
Arbeidsrecht gewoon handhaven. Hier moet je niet aan willen mee werken als Nederland.
Het arbeidsrecht in de EU nivelleren en dan denken dat iedereen evenveel rechten gaat krijgen als in Nederland.quote:Op maandag 3 september 2018 20:41 schreef Peter het volgende:
[..]
Dit. En op Europees verband ijveren voor handhaven/invoeren van dezelfde regels in de hele EU.
Je hebt weinig aan werkgelegenheid in NL als die werkgelegenheid wordt ingevuld door slaafjes uit Azie. Daar verdient in NL niemand aan.quote:Op maandag 3 september 2018 20:32 schreef Pleun2011 het volgende:
Boete juist wel intrekken. Belang van de werkgelegenheid weegt zwaarder dan van een groepje Filippijnen dat niemand boeit en die zelf allang blij zijn dat ze wat dollars verdienen.
En met Nederlandse lonen worden de ticketprijzen zo hoog dat niemand die cruise meer boekt.quote:Op dinsdag 4 september 2018 08:31 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Je hebt weinig aan werkgelegenheid in NL als die werkgelegenheid wordt ingevuld door slaafjes uit Azie. Daar verdient in NL niemand aan.
Race naar de bodem moet koste wat kost voortgezet worden. VVD/D66/CDA/CU beleid.quote:Op maandag 3 september 2018 19:16 schreef LXIV het volgende:
Waarschijnlijk gaat die boete eraan. Alles voor meer banen, al hebben we geen mensen meer.
Dat doen ze niet...quote:Op maandag 3 september 2018 19:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
In het artikel van NOS staat:
"Zolang die boete daar ligt, komen de cruiseschepen niet meer naar Nederland, maar kiezen ze liever voor steden als Hamburg", zegt Jan Kees Pilaar, de directeur van scheepswerf Damen Verolme. Hij roept de minister op de boete ongedaan te maken en meer duidelijkheid te geven over de Nederlandse wet.
Wellicht is het beter om Duitsland hier eens op aan te spreken dan die boete in te trekken.
Welnee.quote:Op dinsdag 4 september 2018 08:34 schreef Richestorags het volgende:
[..]
En met Nederlandse lonen worden de ticketprijzen zo hoog dat niemand die cruise meer boekt.
quote:Op dinsdag 4 september 2018 08:37 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Race naar de bodem moet koste wat kost voortgezet worden. VVD/D66/CDA/CU beleid.
Die race is helemaal niet nodig. Nederland biedt genoeg om er iets voor te kunnen vragen. Goed opgeleide mensen, infra, veiligheid. Ook multinationals profiteren daarvan.quote:Op dinsdag 4 september 2018 08:37 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Race naar de bodem moet koste wat kost voortgezet worden. VVD/D66/CDA/CU beleid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |