abonnement Unibet Coolblue
pi_181666984
Water is nat, gras is groen, Oost-Europeanen maken misbruik van Nederlandse wetgeving

quote:
Poolse arbeidsmigranten frauderen op grote schaal met werkloosheidsuitkeringen.

Ze gebruiken valse handtekeningen, nepsollicitaties en adresfraude om duizenden euro's aan uitkering te innen, terwijl ze ondertussen in Polen aan het werk zijn of vakantie vieren.

De arbeidsmigranten worden bijgestaan door tal van malafide tussenpersonen die op internet adverteren als boekhouder of administratiekantoor. Tegen betaling geven ze advies en helpen ze controles van uitkeringsinstantie UWV te omzeilen. Dat blijkt uit onderzoek van Nieuwsuur.

Zo gaan ze te werk
Poolse werknemers die in Nederland na ten minste een half jaar werk op straat komen te staan, hebben in principe recht op een werkloosheidsuitkering. Daarvoor is wettelijk vereist dat ze in Nederland verblijven, beschikbaar zijn voor werk en zelf actief solliciteren.

In werkelijkheid vertrekt een deel van hen echter terug naar Polen en doet er niets aan om opnieuw werk te vinden. Om dat te verhullen, laten ze tussenpersonen op hun naam nepsollicitaties doen. Brieven van het UWV gaan naar een vals adres, waar ze worden onderschept en door de tussenpersoon beantwoord en ondertekend.

Als het UWV bewijs wil zien van verblijf in Nederland, zorgt de tussenpersoon voor Nederlandse aankoopbonnen. Ook adviseren de tussenpersonen hun klanten om geen Nederlandse bankpas te gebruiken in Polen en niet met het vliegtuig naar Polen te reizen, om te voorkomen dat het UWV de fraude ontdekt.

Er zijn zeker 150 Poolse tussenpersonen actief. Die stonden vorig jaar zo'n 9400 uitkeringsontvangers bij. Uit een interne steekproef van UWV, in bezit van Nieuwsuur, blijkt dat 30 procent van de Poolse WW'ers die met een tussenpersoon werken, niet in Nederland is. Dat duidt erop dat ten minste duizenden Polen frauderen en dus ten onrechte WW hebben ontvangen.

Het UWV weet sinds 2012 van deze fraude maar hield de informatie binnenskamers. De uitkeringsinstantie deed verschillende onderzoeken naar het misbruik maar nam slechts beperkt maatregelen.

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is door het UWV geïnformeerd in 2016, maar heeft de Kamer hierover niet op de hoogte gesteld. In een reactie op het onderzoek van Nieuwsuurzegt het UWV met het ministerie te willen gaan overleggen over strengere wet- en regelgeving.

In theorie kunnen de arbeidsmigranten na zes maanden in Nederland gewerkt te hebben, drie maanden WW-uitkering ontvangen in Polen, dan weer zes maanden komen werken in Nederland, om vervolgens weer drie maanden WW te ontvangen in Polen. Dit kan eindeloos zo doorgaan.

De WW-uitkering kan ook langer dan drie maanden worden uitgekeerd, afhankelijk van hoeveel tijd iemand in totaal gewerkt heeft. Het arbeidsverleden in Polen telt daarbij ook mee. Nieuwsuurheeft informatie over gedocumenteerde zaken in bezit waarin Polen meerdere jaren WW ontvingen terwijl ze in Polen verbleven.

Twee mensen veroordeeld
Nieuwsuurdeed uitgebreid onderzoek naar deze fraude, sprak met UWV-medewerkers, kreeg inzage in vertrouwelijke justitiële en overheidsdocumenten, en maakte zelf undercoveropnames. Daaruit blijkt dat WW-fraude met malafide tussenpersonen een wijdverbreid fenomeen is onder Poolse arbeidsmigranten in Nederland en tot op de dag van vandaag plaatsvindt.

Tot nu toe zijn er slechts twee mensen veroordeeld voor deze vorm van uitkeringsfraude. Het UWV deed in 2015 een melding bij de inspectie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) van 'mogelijk omvangrijke fraude'. Dat heeft geleid tot een strafrechtelijk onderzoek naar twee tussenpersonen in Tilburg, die samen de uitkeringsfraude van zo'n 315 mensen hebben gefaciliteerd. Beiden werden veroordeeld en kregen een taakstraf van tachtig uur en een maand voorwaardelijke gevangenisstraf.

De honderden mensen die zij hebben 'geholpen', en die dus ten onrechte een uitkering hebben ontvangen, zijn hierop door het UWV aangesproken. Ze moeten de uitkering terugbetalen en hebben een boete opgelegd gekregen. Tot nu toe is slechts 15 procent van de onterecht ontvangen uitkeringen ook daadwerkelijk terugbetaald.

Niet geïnformeerd
Het UWV, de inspectie van SZW en het ministerie weten al jaren van het bestaan deze fraude, maar hebben de Tweede Kamer hier nooit over ingelicht. Kamerlid Jasper van Dijk (SP) vindt dat "zeer ernstig en onacceptabel". "Ik wil weten: waarom is de Kamer niet geïnformeerd? Waarom speelt deze fraude al zo lang en is deze niet aangepakt? De minister moet ons, liefst deze week, opheldering geven."

Dennis Wiersma (VVD) vindt het "absoluut van de zotten". "Kennelijk heeft de vorige minister, Asscher, besloten de Kamer hier ook niet over te informeren. Ik ben heel benieuwd of de huidige minister daar zijn licht op kan laten schijnen."

Gijs van Dijk (PvdA): "Dit is een aanslag op onze solidariteit. Dit soort malafide tussenpersonen moeten we keihard aanpakken. Dat we als Kamer er niets van weten, terwijl het UWV er eigenlijk al jaren wel van weet, dat kan natuurlijk niet. Dus alles moet boven tafel komen."

Pieter Heerma (CDA): "Ik vind het tamelijk schokkend dat als zoveel van deze tussenbureautjes gewoon aangeven en uitleggen op welke manier er gefraudeerd kan worden met WW-uitkeringen, zij in Polen verblijven en het doen lijken alsof je in Nederland bent. Dat kan niet, zeker niet als het op zulke grote schaal lijkt te gebeuren. Dus er zullen echt maatregelen genomen moeten worden."

Het ministerie van SZW zegt hierover: "De Kamer wordt geïnformeerd over beleid en uitvoering van de handhaving, onder meer door jaarverslagen van UWV en SZW (...) Het UWV licht in de jaarverslagen veelal een of meerdere onderzoeken uit. Het onderzoek tussenpersonen is daarbij niet specifiek benoemd."

Het ministerie laat verder weten dat het het UWV heeft gevraagd de omvang van de problematiek in kaart te brengen. Het ministerie "voert het gesprek over de huidige en mogelijke stappen als vervolg hierop, en de voortgang daarbij".

We deden dit onderzoek naar aanleiding van een tip. Heb je zelf ook informatie die nuttig kan zijn voor dit onderzoek? Stuur een mail naar Siebe Sietsma of Christel Voorn.

Het lijkt erop dat het UWV tot nu toe geen structurele maatregelen genomen heeft om deze specifieke vorm van fraude te stoppen. In een reactie laat het UWV ons weten klanten preventief voor te lichten over "de rechten en plichten die horen bij het ontvangen van een uitkering en het sollicitatiegedrag in persoonlijke gesprekken te monitoren".

Het is volgens het UWV "niet mogelijk om alle doorgegeven sollicitaties te controleren op echtheid", omdat dat te belastend is voor werkgevers en "niet haalbaar qua capaciteit".

Medewerkers zijn volgens het UWV ook getraind op het herkennen van fraudesignalen. Verder onderzoeken medewerkers signalen van fraude en probeert het UWV te veel ontvangen uitkeringen terug te vorderen. Hoe vaak dit gebeurt is bij Poolse uitkeringsontvangers die ten onrechte in het buitenland zitten, kan het UWV ons niet precies vertellen.

Als het UWV denkt dat er sprake is van een malafide tussenpersoon, maakt het instituut daar melding van bij de Inspectie SZW. Dat is in totaal slechts twee keer gebeurd. Het UWV schrijft dat het vaak complex is te bewijzen dat de tussenpersonen "willens en wetens frauderen".

Reacties
Het UWV gaat bekijken "of de registratie van tussenpersonen zal leiden tot minder fraude". Het wil ook samen met het ministerie van SZW onderzoeken of "aanpassingen in dienstverlening en wet- en regelgeving nodig zijn om de fraude tegen te gaan".

Lees hier de hele reactie van het UWV, en die van het ministerie en de Inspectie SZW. Zowel het UWV als minister Koolmees wil niet voor camera reageren.

Ook hebben we een reactie van twee tussenpersonen: een vrouw en een man. Met twee verschillende tolken zochten we contact met de vrouwelijke tussenpersoon. In beide gevallen was ze bereid hen bij te staan bij WW-fraude. In een reactie laat de vrouw via haar advocaat weten dat ze niet blij is met de berichtgeving. Ze zegt dat ze niet graag op deze wijze mensen bijstaat, en dat het een zeldzaamheid is. Ze heeft het gevoel te zijn uitgelokt. Ze zegt enkel vragen te hebben beantwoord en niet te hebben geadviseerd.

De man laat via een tolk weten dat hij te ver is gegaan met zijn adviezen. Hij zegt dat het niet meer zal gebeuren en dat hij in de toekomst zich niet meer als adviseur met UWV-gerelateerde vragen wil bezighouden.

In Nieuwsuur vanavond een uitgebreide reportage waarin te zien is hoe de tussenpersonen precies te werk gaan.
bron

:') _______!!!!!!

[ Bericht 1% gewijzigd door Straatcommando. op 03-09-2018 23:46:04 ]
  maandag 3 september 2018 @ 18:08:53 #2
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_181666991
je verwacht het niet.
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_181667023
Schandalig, dat ze gofferdomme gewoon asperges gaan steken.

Maar over het algemeen werken de meeste Polen wel kneiterhard
  maandag 3 september 2018 @ 18:10:47 #4
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_181667031
Ik zweer zo'n conclusie zag ik ook een paar jaar terug. Oftewel er is in die tijd dus niets aan gedaan.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  maandag 3 september 2018 @ 18:10:54 #5
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_181667034
Typisch dat men er van weet maar weigert het te zeggen of er iets aan te doen.
Ben benieuwd naar hun excuses, waar ze 6 jaar over hebben kunnen denken.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  maandag 3 september 2018 @ 18:12:54 #6
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_181667065
quote:
2s.gif Op maandag 3 september 2018 18:10 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ik zweer zo'n conclusie zag ik ook een paar jaar terug. Oftewel er is in die tijd dus niets aan gedaan.
Het probleem is inderdaad al jaren bekend, dat staat ook in de OP. Maar het UWV doet er nauwelijks iets aan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 3 september 2018 @ 18:13:23 #7
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_181667070
Vingerafdruk gaan brengen elke week op het uwvkantoor, anders geen weekgeld.
Prrrrr
pi_181667078
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 18:13 schreef mspoez het volgende:
Vingerafdruk gaan brengen elke week op het uwvkantoor, anders geen weekgeld.
Chip in hun nek en een fles wodka na afloop
  maandag 3 september 2018 @ 18:14:38 #9
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_181667090
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 18:13 schreef mspoez het volgende:
Vingerafdruk gaan brengen elke week op het uwvkantoor, anders geen weekgeld.
Is natuurlijk een leuk idee, maar hoeveel extra personeel heb je daar voor nodig?
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_181667091
Als het steeds maar om een paar maanden gaat, is het ook wel lastiger aanpakken
pi_181667106
Geloof ik niet, Polen zijn harde werkers!
pi_181667114
Het wordt ze ook weer veel te makkelijk gemaakt. Waarom krijgen ze überhaupt WW? Ja, ik ken de regels maar het zijn arbeidsmigranten. Die moeten ze uitsluiten van WW en bijstand.
  maandag 3 september 2018 @ 18:17:39 #13
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_181667127
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 18:08 schreef V-for-Vendetta het volgende:
Het UWV weet sinds 2012 van deze fraude maar hield de informatie binnenskamers. De uitkeringsinstantie deed verschillende onderzoeken naar het misbruik maar nam slechts beperkt maatregelen.
Om van te kotsen dit. :r
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  maandag 3 september 2018 @ 18:19:42 #14
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181667162
quote:
14s.gif Op maandag 3 september 2018 18:08 schreef cherrycoke het volgende:
je verwacht het niet.
Niet? Dit hebben gastarbeiders eerder ook al gedaan.
pi_181667169
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 18:16 schreef Jeanne_Darc het volgende:
Het wordt ze ook weer veel te makkelijk gemaakt. Waarom krijgen ze überhaupt WW? Ja, ik ken de regels maar het zijn arbeidsmigranten. Die moeten ze uitsluiten van WW en bijstand.
Omdat ze gewerkt hebben en premies betaald voor de WW. Een uitkering vind ik daarom rechtvaardig máár de plichten kunnen niet gecontroleerd worden door het UWV. Kijk hoe krap de arbeidsmarkt aan het worden is. Ze zouden die Polen om de 3 dagen moeten uitnodigen op het kantoor om te vragen waarom ze nog geen werk hebben.
  maandag 3 september 2018 @ 18:20:11 #16
22565 asco
Los in deze tent
pi_181667173
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 18:17 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Om van te kotsen dit. :r
Zal wel ten tijde van het Polenmeldpunt van Wilders zijn geweest en dan speelde ook dit hem weer in de kaart enzo. En men houdt in Den Haag natuurlijk liever de oogkleppen op.
Die hufters welke pretenderen ons land te besturen zouden eens wat vaker naar het cafe moeten om te luisteren naar "borrelpraat" want het klopt steeds vaker. ^O^
pi_181667183
quote:
2s.gif Op maandag 3 september 2018 18:14 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Is natuurlijk een leuk idee, maar hoeveel extra personeel heb je daar voor nodig?
Je hebt daar automaten/machines voor.
  maandag 3 september 2018 @ 18:20:43 #18
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_181667189
quote:
2s.gif Op maandag 3 september 2018 18:14 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Is natuurlijk een leuk idee, maar hoeveel extra personeel heb je daar voor nodig?
Geen idee. Toen ik ging was (oma vertelt) moest ik toch heus elke week mijn briefje gaan inleveren om de uren die ik niet had gewerkt als invaljuf betaald te krijgen van het GAK. Bij mijn eigen consulent. 'Hai mevr Zwinderen' 'Goedemiddag poez' 'Fijn weekend!' 'Tot volgende week'.
Prrrrr
  maandag 3 september 2018 @ 18:20:51 #19
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181667194
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 18:15 schreef JubaUrbicus het volgende:
Geloof ik niet, Polen zijn harde werkers!
Ze werken toch ook? In Polen, voor loon. En de ww uit Nederland. Dubbel cashen.
pi_181667204
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 18:20 schreef asco het volgende:

[..]

Zal wel ten tijde van het Polenmeldpunt van Wilders zijn geweest en dan speelde ook dit hem weer in de kaart enzo.
Het zou hier wel te maken kunnen hebben idd...
pi_181667222
quote:
15s.gif Op maandag 3 september 2018 18:19 schreef Confetti het volgende:

[..]

Omdat ze gewerkt hebben en premies betaald voor de WW. Een uitkering vind ik daarom rechtvaardig máár de plichten kunnen niet gecontroleerd worden door het UWV. Kijk hoe krap de arbeidsmarkt aan het worden is. Ze zouden die Polen om de 3 dagen moeten uitnodigen op het kantoor om te vragen waarom ze nog geen werk hebben.
En als ze na een week nog geen werk hebben eruit trappen. Alle polen die ik ken werken harder dan een Nederlander, klagen nooit. Werkgevers zijn er ook altijd blij mee, ook wel omdat ze niet zo moeilijk doen om de ARBO, maar ach.
pi_181667232
quote:
1s.gif Op maandag 3 september 2018 18:20 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ze werken toch ook? In Polen, voor loon. En de ww uit Nederland. Dubbel cashen.
Dit.
pi_181667262
quote:
1s.gif Op maandag 3 september 2018 18:20 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ze werken toch ook? In Polen, voor loon. En de ww uit Nederland. Dubbel cashen.
De minderheid ja
  maandag 3 september 2018 @ 18:24:41 #24
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_181667275
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 18:13 schreef mspoez het volgende:
Vingerafdruk gaan brengen elke week op het uwvkantoor, anders geen weekgeld.
Dan moet het wel na legitimatie bij een baliemedewerker, anders wordt het rendabel voor zo'n tussenpersoon om voor 100 man tegelijk valse vingerafdrukken op het apparaat te zetten.
  maandag 3 september 2018 @ 18:26:06 #25
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_181667305
Voor deze groep had gewoon al lang en breed een meldplicht ingevoerd moeten worden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 3 september 2018 @ 18:26:15 #26
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181667315
quote:
1s.gif Op maandag 3 september 2018 18:20 schreef mspoez het volgende:

[..]

Geen idee. Toen ik ging was (oma vertelt) moest ik toch heus elke week mijn briefje gaan inleveren om de uren die ik niet had gewerkt als invaljuf betaald te krijgen van het GAK. Bij mijn eigen consulent. 'Hai mevr Zwinderen' 'Goedemiddag poez' 'Fijn weekend!' 'Tot volgende week'.
Bij mijn recente periode van twee maanden ww heb ik tot mijn verbazing niet één keer naar een UWV kantoor hoeven komen. Alles gaat via internet, alleen als je een ingewikkelde vraag stelt wordt je teruggebeld.
Officiële stukken komen per post maar zie OP hoe je daar mee om kunt gaan.
Nooit een handtekening hoeven zetten, DigID is genoeg.
Eigen consulent had ik niet.
  Moderator maandag 3 september 2018 @ 18:31:54 #27
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_181667434
quote:
1s.gif Op maandag 3 september 2018 18:26 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Bij mijn recente periode van twee maanden ww heb ik tot mijn verbazing niet één keer naar een UWV kantoor hoeven komen. Alles gaat via internet, alleen als je een ingewikkelde vraag stelt wordt je teruggebeld.
Officiële stukken komen per post maar zie OP hoe je daar mee om kunt gaan.
Nooit een handtekening hoeven zetten, DigID is genoeg.
Eigen consulent had ik niet.
wordt je :')
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_181667482
En zo gaat het natuurlijk ook met de bulgaren, hongaren, roemenen etc etc.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_181667492
quote:
15s.gif Op maandag 3 september 2018 18:19 schreef Confetti het volgende:

[..]

Omdat ze gewerkt hebben en premies betaald voor de WW. Een uitkering vind ik daarom rechtvaardig máár de plichten kunnen niet gecontroleerd worden door het UWV. Kijk hoe krap de arbeidsmarkt aan het worden is. Ze zouden die Polen om de 3 dagen moeten uitnodigen op het kantoor om te vragen waarom ze nog geen werk hebben.
Precies, het systeem is ook nog eens zo lek als een mandje. Ze kunnen dubbel cashen nu.
pi_181667511
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 18:34 schreef ietjefietje het volgende:
En zo gaat het natuurlijk ook met de bulgaren, hongaren, roemenen etc etc.
Onzin, Polen zijn doorgaans hardwerkende mannen (en soms vrouwen).
pi_181667557
quote:
2s.gif Op maandag 3 september 2018 18:14 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Is natuurlijk een leuk idee, maar hoeveel extra personeel heb je daar voor nodig?
Huur je gewoon Polen voor in, die zijn toch op zoek naar werk.
in a crowd you lose humanity
pi_181667627
Uitgaande dat de fraudeurs het sociale mimimum ontvangen (EUR 1,177 per maand) en de getallen van Nieuwuur kloppen hebben we het over 30% * 9,400 * 1,177 * 12 = ~ EUR 40 miljoen per jaar.

Kans is groot dat het om veel meer mensen, een hoger percentage (zeker in deze tijd) en een hoger maandbedrag gaat. Zou de annulering van de dividendbelasting mooi opvangen :Y

Wel goed dat de NPO dit aan het licht brengt, en dit zeg ik als niet-fan.
pi_181667663
Ik wordt hier wel zo pisnijdig van. Ik heb geen enkel probleem met het betalen van belasting, maar hoe is het toch mogelijk dan poolse seizoensarbeiders hier uitkeringen kunnen trekken en dat er gewoon geen fuck aan word gedaan.
pi_181667724
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 18:41 schreef Glider76 het volgende:
Ik wordt hier wel zo pisnijdig van. Ik heb geen enkel probleem met het betalen van belasting, maar hoe is het toch mogelijk dan poolse seizoensarbeiders hier uitkeringen kunnen trekken en dat er gewoon geen fuck aan word gedaan.
Ja dat is fucked up, maar ook omdat de wel werkende Polen hier weer om gestigmatiseerd worden...

Loop maar eens een willekeurig maakbedrijf in, ik weet zeker dat minstens 20% Pools is. Hier in Brabant is het vaak genoeg 50+% en ze werken altijd tering hard. Aanpakken deze vieze uitvreters dus.
pi_181667806
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 18:41 schreef Glider76 het volgende:
Ik wordt hier wel zo pisnijdig van. Ik heb geen enkel probleem met het betalen van belasting, maar hoe is het toch mogelijk dan poolse seizoensarbeiders hier uitkeringen kunnen trekken en dat er gewoon geen fuck aan word gedaan.
En weer wordt er een beerput opengehaald....
Doet mij denken aan de toeslag fraude van die Bulgaren.... (Geld is blijkbaar niet eens terug gekomen....)

Er wordt in NL zo SOFT omgegaan met dit soort problemen.... Het gaat echt ten koste van de geloofwaardigheid!
pi_181667848
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 18:48 schreef Bocaj het volgende:

[..]

En weer wordt er een beerput opengehaald....
Doet mij denken aan de toeslag fraude van die Bulgaren.... (Geld is blijkbaar niet eens terug gekomen....)

Er wordt in NL zo SOFT omgegaan met dit soort problemen.... Het gaat echt ten koste van de geloofwaardigheid!
Vreemd dat er bij elk bedrijf dan zo veel Polen elke dag aan het werk zijn...
pi_181667863
Nederland is gewoon veel te slap met uitkering trekkers. Laat dat soort gasten elke week maar het loon ophalen bij het UWV zelf. De extra medewerkers hiervoor verdienen zich 10 dubbel terug.
pi_181667914
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 18:51 schreef Glider76 het volgende:
Nederland is gewoon veel te slap met uitkering trekkers. Laat dat soort gasten elke week maar het loon ophalen bij het UWV zelf. De extra medewerkers hiervoor verdienen zich 10 dubbel terug.
De uitkering bedoel je denk ik... Maar inderdaad, zou tevens ook moeten gelden voor Nederlanders en ander uitkeringstrekkend volk
pi_181667975
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 18:41 schreef Glider76 het volgende:
Ik wordt hier wel zo pisnijdig van. Ik heb geen enkel probleem met het betalen van belasting, maar hoe is het toch mogelijk dan poolse seizoensarbeiders hier uitkeringen kunnen trekken en dat er gewoon geen fuck aan word gedaan.
Krijg je omdat ze bezuinigen op mensen met know-how.
pi_181667980
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 18:51 schreef Glider76 het volgende:
Nederland is gewoon veel te slap met uitkering trekkers. Laat dat soort gasten elke week maar het loon ophalen bij het UWV zelf. De extra medewerkers hiervoor verdienen zich 10 dubbel terug.
Vroeger was dat ook gewoon normaal. Elke week langs op kantoor, krabbeltje, en een zakje met geld mee naar huis. Tot de volgende week!

Daarna werd alles beter (want: geautomatiseerd, gestandaardiseerd, etc.). :+
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_181668110
Overigens werd en wordt er met de aangifte Inkomstenbelasting ook fraude gepleegd. Is toch algemeen bekend? Dat was 10 jaar terug ook al massaal het geval.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  maandag 3 september 2018 @ 19:04:02 #42
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_181668157
quote:
. Dat heeft geleid tot een strafrechtelijk onderzoek naar twee tussenpersonen in Tilburg, die samen de uitkeringsfraude van zo'n 315 mensen hebben gefaciliteerd. Beiden werden veroordeeld en kregen een taakstraf van tachtig uur en een maand voorwaardelijke gevangenisstraf.
Die zullen zich wel een tweede keer bedenken voordat ze weer een fraude in Nederland plegen.

Een verzorgingsstaat kan alleen bestaan in een homogene samenleving. Dan willen
Mensen betalen voor elkaar en is er een morele rem op fraude.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_181668204
Wellicht speelt ook mee dat je ruzie met de EC krijgt als je zo'n specifieke fraude specifiek gaat aanpakken, omdat je dan werknemers uit een andere lidstaat strenger zou aanpakken. Als ik me niet vergis heeft Belgie ook zoiets gehad.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_181668246
Hekel aan Rutte, maar als hij dit soort fraude keihard kan bestraffen en tot 0 weet terug te dringen mag hij van mij zijn dividendbelasting afschaffen.
pi_181668282
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 19:06 schreef Glider76 het volgende:
Hekel aan Rutte, maar als hij dit soort fraude keihard kan bestraffen en tot 0 weet terug te dringen mag hij van mij zijn dividendbelasting afschaffen.
:')
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 19:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die zullen zich wel een tweede keer bedenken voordat ze weer een fraude in Nederland plegen.

Een verzorgingsstaat kan alleen bestaan in een homogene samenleving. Dan willen
Mensen betalen voor elkaar en is er een morele rem op fraude.
Nederland weer in rep en roer omdat sommige Polen frauderen :') Ondertussen wel honderdduizenden werkloos tuig in omloop houden, maar als oostblokkers iets doen, poeh hee!
  maandag 3 september 2018 @ 19:10:31 #46
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_181668342
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 19:07 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

:')

[..]

Nederland weer in rep en roer omdat sommige Polen frauderen :') Ondertussen wel honderdduizenden werkloos tuig in omloop houden, maar als oostblokkers iets doen, poeh hee!
het gaat mij om de hoogte van de straf. Staat los van polen
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_181668378
quote:
1s.gif Op maandag 3 september 2018 19:10 schreef LXIV het volgende:

[..]

het gaat mij om de hoogte van de straf. Staat los van polen
Ah op die manier, ja het is natuurlijk wel extra treurig dat zogenaamde werknemers in dienst van de staat dit soort fraude bewerkstelligen... Een zwaardere straf zou mijn inziens ook wel terecht zijn ja.
  maandag 3 september 2018 @ 19:19:15 #48
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_181668538
Sowieso Polen :r dikke koppen en neuzen en alcohollisten dat het zijn. En keihard praten
Man of Steal.
pi_181668560
Verbaast me niks. Oost Europeanen doen zich dom voor, maar dat zijn ze allerminst.
pi_181668599
quote:
1s.gif Op maandag 3 september 2018 19:20 schreef Sunshine1982 het volgende:
Verbaast me niks. Oost Europeanen doen zich dom voor, maar dat zijn ze allerminst.
Bahnhof? :') :')
pi_181668627
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 19:19 schreef SuperNeger het volgende:
Sowieso Polen :r dikke koppen en neuzen en alcohollisten dat het zijn. En keihard praten
Ja man, mensen die doorwerken echt :r :')

Ga toch iets doen.
  maandag 3 september 2018 @ 19:23:38 #52
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_181668637
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 19:23 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ja man, mensen die doorwerken echt :r :')

Ga toch iets doen.
Ja ik hoor dat vaker maar heb het nog nooit zelf gezien of zo.
Man of Steal.
pi_181668644
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 19:22 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Bahnhof? :') :')
Watte?
pi_181668656
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 19:23 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

Ja ik hoor dat vaker maar heb het nog nooit zelf gezien of zo.
Dat heb je vaker ja zonder baan
  maandag 3 september 2018 @ 19:25:03 #55
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_181668675
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 19:24 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Dat heb je vaker ja zonder baan
Denken dat ik in de kas tomaten sta te plukken :')
Man of Steal.
pi_181668718
quote:
1s.gif Op maandag 3 september 2018 19:23 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Watte?
:')
pi_181668748
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 19:25 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

Denken dat ik in de kas tomaten sta te plukken :')
Heb bij 3 verschillende werkgevers minstens 25 Polen in dienst gezien. In tegenstelling tot andere allochtoonse groepen in NL....
  maandag 3 september 2018 @ 19:27:53 #58
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_181668769
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 19:27 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Heb bij 3 verschillende werkgevers minstens 25 Polen in dienst gezien. In tegenstelling tot andere allochtoonse groepen in NL....
Leuk, gaat dat tomaten plukken nou nooit vervelen dan?
Man of Steal.
pi_181668783
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 19:27 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

Leuk, gaat dat tomaten plukken nou nooit vervelen dan?
Beter dan katoenplukken toch?
  maandag 3 september 2018 @ 19:28:43 #60
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_181668789
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 19:28 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Beter dan katoenplukken toch?
Wat maakt het zoveel beter dan?
Man of Steal.
pi_181668798
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 19:28 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

Wat maakt het zoveel beter dan?
Tomaten zijn lekker rond en sappig, katoen is maar, mja, beetje stoffig
  maandag 3 september 2018 @ 19:29:41 #62
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_181668807
quote:
10s.gif Op maandag 3 september 2018 19:29 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Tomaten zijn lekker rond en sappig, katoen is maar, mja, beetje stoffig
Om over de werkdruk nog maar te zwijgen
Man of Steal.
pi_181669103
Nee, nee. Dat bestaat niet, want volgens Fok zijn Polen eerlijke hardwerkende christelijke mensen.
pi_181669127
Miljoenen van ons naar hun :')

UWV :') Faalorganisatie bij uitstek
pi_181669147
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 19:38 schreef Hamzoef het volgende:
want Polen zijn eerlijke hardwerkende mensen.
Tis wel zo
pi_181669229
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 19:41 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Tis wel zo
Sure Henk, dat blijkt ook wel uit de nieuwsbericht he.
pi_181669242
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 19:46 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Sure Henk, dat blijkt ook wel uit de nieuwsbericht he.
Ik snap dat het lastig is als anderen wel een echte baan hebben en niet döner staan af te scheren.
  maandag 3 september 2018 @ 19:47:28 #68
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181669255
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 18:31 schreef onlogisch het volgende:

[..]

wordt je :')
Daarmee krijgt je wel een nieuwe baan ouwe taalnazi
pi_181669267
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 19:46 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ik snap dat het lastig is als anderen wel een echte baan hebben en niet döner staan af te scheren.
Bijna grappig. Ik heb echter een prima baan. Daarbij heb ik nog nooit een uitkering ontvangen (vroeger wel zorgtoeslag), laat staan dat ik er mee zou frauderen.
  maandag 3 september 2018 @ 19:49:17 #70
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_181669286
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 19:38 schreef Hamzoef het volgende:
Nee, nee. Dat bestaat niet, want volgens Fok zijn Polen eerlijke hardwerkende christelijke mensen.
Katholieken zijn wel de minst betrouwbare christelijken. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_181669287
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 19:48 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Bijna grappig. Ik heb echter een prima baan. Daarbij heb ik nog nooit een uitkering ontvangen (vroeger wel zorgtoeslag), laat staan dat ik er mee zou frauderen.
Ow dus nu het om jou gaat doet opeens niet iedereen het en is het afhankelijk van de persoon zelf? Hmm... Wellicht geldt dat ook wel zo voor anderen dan...
pi_181669338
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 19:49 schreef MadJackthePirate het volgende:
Hmm... Wellicht geldt dat ook wel zo voor anderen dan...
Natuurlijk. Mijn post was dan ook als spiegel bedoeld.
Wel ironisch dat de mensen die nu nuance betrachten doorgaans niet zo genuanceerd zijn wanneer zij andere etniciteiten over één kam scheren.
pi_181669428
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 19:51 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Natuurlijk. Mijn post was dan ook als spiegel bedoeld.
Wel ironisch dat de mensen die nu nuance betrachten doorgaans niet zo genuanceerd zijn wanneer zij andere etniciteiten over één kam scheren.
Wellicht is dat omdat die mensen met bepaalde etniciteiten betere ervaringen hebben dan met anderen... Bovendien zijn er genoeg mensen op FOK! die maar al te graag in de verdediging springen voor Henk, Achmed etc... En nu breng ik een genuanceerde mening over over Poolse werknemers en is het opeens not done ofzo?
pi_181669821
Het gaat mij niet om de polen. Dat zijn vaak heel harde werkers. Het gaat erom dat het zo simpel is om fraude hier te plegen. Dat de overheid dat faciliteert en er geen ruk aan doet.

Alles in blind vertrouwen dat niemand misbruik van iets maakt.

Waarom die polen of uit welk land dan ook hier niet een brutto=netto salaris. Geen recht op sociale voorzieningen niks. Geen recht op uitkeringen, kan er ook nooit fraude zijn. En zelf zijn ze er nog blijer mee, meer geld om mee naar huis te nemen.
pi_181669828
Ze werken iig
Ik zwaai naar dieren.
pi_181669855
Als fraude aangetoond kan worden kan er ook geld teruggevorderd worden? En anders maar de cel in zodra je weer komt werken.
pi_181669936
Goh, hoe verrassend.

Dat vrij verkeer van personen pakt echt uit als een win-win-win situatie voor werkgeverslobby en neoliberalen zoals de VVD.

Niet alleen hebben al die arbeidsmigranten mooi op grote schaal de loonkosten weten te drukken, ongetwijfeld zal dit nieuws uitdraaien op het afnemen van draagvlak voor (fraudegevoelige) sociale voorzieningen, en opent het de deur tot verdere versobering.

Het is niet dat dit allemaal niet te voorspellen was.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_181670458
Als dit al jaren 'bekend' is: Waarom wordt er niets aan gedaan, ontsla de verantwoordelijken bij het UWV en andere instanties, pas wetten aan dat het recht hebben op een uitkering vervalt na '3 maanden' werken, ongelooflijk hoe het door ons betaalde belastinggeld zo verkeerd terecht komt, echt ongelooflijk.
Doe er wat aan Rutte en Co.

Dit gaat als een lopend vuurtje door het Oost-Blok, pak die tussen personen op en gooi die hele bende ons land uit, smerig tuig, maar ook diegenen die dit mogelijk hebben gemaak in Nederland zijn hier schuldig aan.
  maandag 3 september 2018 @ 20:48:33 #79
3542 Gia
User under construction
pi_181670487
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 18:26 schreef Janneke141 het volgende:
Voor deze groep had gewoon al lang en breed een meldplicht ingevoerd moeten worden.
Wekelijks persoonlijk een cheque ophalen bij het UWV.
pi_181670638
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 20:20 schreef havanagila het volgende:
Als fraude aangetoond kan worden kan er ook geld teruggevorderd worden? En anders maar de cel in zodra je weer komt werken.
Van een kale kip kan je niet plukken....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_181670682
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 20:25 schreef Tomatenboer het volgende:
Goh, hoe verrassend.

Dat vrij verkeer van personen pakt echt uit als een win-win-win situatie voor werkgeverslobby en neoliberalen zoals de VVD.

Niet alleen hebben al die arbeidsmigranten mooi op grote schaal de loonkosten weten te drukken, ongetwijfeld zal dit nieuws uitdraaien op het afnemen van draagvlak voor (fraudegevoelige) sociale voorzieningen, en opent het de deur tot verdere versobering.

Het is niet dat dit allemaal niet te voorspellen was.
Zo kan je nog tig andere politieke wijzigingen opnoemen die alleen gunstig zijn voor het grootgeld....
Helemaal niet voorspelbaar :N

Alleen jammer dat die wijzigingen worden doorgevoerd door mensen die na hun politieke tijd een miljoenenbaantje krijgen aangeboden als ze dit erdoor heen drukken....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_181670743
Verbaast me ook weer niet dat Asscher dit weer onder de pet heeft proberen te schuiven :')

Die maakt er overal waar hij werkt een grote teringbende van.
pi_181670919
Dus ze krijgen 3 maanden WW en na 4 jaar werken kun je 4 maanden krijgen. De meeste polen werken gewoon, dus om hoeveel fraude gaat het nu echt?
.
pi_181671051
quote:
1s.gif Op maandag 3 september 2018 21:06 schreef Fer het volgende:
Dus ze krijgen 3 maanden WW en na 4 jaar werken kun je 4 maanden krijgen. De meeste polen werken gewoon, dus om hoeveel fraude gaat het nu echt?
40 miljoen euro.
pi_181671269
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 20:25 schreef Tomatenboer het volgende:
Goh, hoe verrassend.

Dat vrij verkeer van personen pakt echt uit als een win-win-win situatie voor werkgeverslobby en neoliberalen zoals de VVD.

Niet alleen hebben al die arbeidsmigranten mooi op grote schaal de loonkosten weten te drukken, ongetwijfeld zal dit nieuws uitdraaien op het afnemen van draagvlak voor (fraudegevoelige) sociale voorzieningen, en opent het de deur tot verdere versobering.

Het is niet dat dit allemaal niet te voorspellen was.
Tja als je zonder werkvergunningen en niet een behoorlijk aantal jaren inwoner bent is Nederland een uitzondering. Nu heb ik circa 17 jaar in het buitenland gewerkt maar niet een land had ik een uitkering kunnen aanvragen als ik er niet zou werken.

Maar goed het speelt al langer als vandaag de dag. De hoop dat dit ooit opgelost word heb ik allang opgegeven.
  maandag 3 september 2018 @ 21:28:35 #86
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_181671518
quote:
1s.gif Op maandag 3 september 2018 21:19 schreef Cherni het volgende:

[..]

Tja als je zonder werkvergunningen en niet een behoorlijk aantal jaren inwoner bent is Nederland een uitzondering. Nu heb ik circa 17 jaar in het buitenland gewerkt maar niet een land had ik een uitkering kunnen aanvragen als ik er niet zou werken.

Maar goed het speelt al langer als vandaag de dag. De hoop dat dit ooit opgelost word heb ik allang opgegeven.

De mensen die bij het UWV werken hebben noch de middelen, noch de behoefte, noch de noodzaak om dit op te lossen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 3 september 2018 @ 21:41:30 #87
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_181671908
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 19:05 schreef Weltschmerz het volgende:
Wellicht speelt ook mee dat je ruzie met de EC krijgt als je zo'n specifieke fraude specifiek gaat aanpakken, omdat je dan werknemers uit een andere lidstaat strenger zou aanpakken. Als ik me niet vergis heeft Belgie ook zoiets gehad.
Ook in Nederland waar de sociale dienst specifiek onderzoeksbureaus inschakelde om Turks vastgoed op te sporen.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_181672592
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 21:28 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De mensen die bij het UWV werken hebben noch de middelen, noch de behoefte, noch de noodzaak om dit op te lossen.
De opdrachtgever van UWV, het Ministerie van SZW, weet al tijden van dit probleem en heeft eveneens niet de middelen en behoefte om dit op te lossen.

M.i. wordt dit soort fraude gewoon gedoogd, onder het mom van "handhaving kost veel meer dan wat fraude ons nu kost".

Btw, nu Nieuwsuur. *O*
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_181672640
En de andere Oost-Europeanen?
I´m back.
pi_181673107
quote:
10s.gif Op maandag 3 september 2018 22:02 schreef Ryan3 het volgende:
En de andere Oost-Europeanen?
Die ruiken nu ook geld. ;)

Nee, probleem is gewoon veel groter onder Polen. Veel meer Polen werken in NL, en bovendien is er dus sprake van georganiseerde fraude. Hetzelfde als met de PGB's.

Gewoon. Omdat het kan. :')
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_181673238
Wilde de VVD achter gesloten deuren de NPO afschaffen of zo?

Alle ballen op dit kabinet. _O-
pi_181673348
Hoe dan ook ligt de bron van dit soort fraude dat het zo simpel mogelijk wordt gemaakt door onze overheid.

Elke pool die hier 6 maanden komt werken kan daarna dus gewoon 3 maanden ww trekken. Daarna weer 6 maanden werken, weer 3 maanden WW. Dit kan oneindig doorgaan.

Dan nodig je fraude toch ook met open armen uit. Dit is gewoon gratis geld weggeven. Geen nederlands staatsburger is geen uitkering,toeslag, kinderbijslag of wat dan ook.
pi_181673403
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 22:26 schreef Glider76 het volgende:
Hoe dan ook ligt de bron van dit soort fraude dat het zo simpel mogelijk wordt gemaakt door onze overheid.

Elke pool die hier 6 maanden komt werken kan daarna dus gewoon 3 maanden ww trekken. Daarna weer 6 maanden werken, weer 3 maanden WW. Dit kan oneindig doorgaan.

Dan nodig je fraude toch ook met open armen uit. Dit is gewoon gratis geld weggeven. Geen nederlands staatsburger is geen uitkering,toeslag, kinderbijslag of wat dan ook.
Eens, zou wel beter zijn inderdaad. Of je komt hier om te werken, of je dondert op
pi_181673461
Hier komen werken is prima. Tax free salaris. Geen enkele recht op van steun vanuit overheid bij verlies werk. Geen premies betalen, geen premies ontvangen.
pi_181674053
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 22:31 schreef Glider76 het volgende:
Hier komen werken is prima. Tax free salaris. Geen enkele recht op van steun vanuit overheid bij verlies werk. Geen premies betalen, geen premies ontvangen.
Liggen ze straks allemaal bij jou in het portiek.
pi_181674204
quote:
1s.gif Op maandag 3 september 2018 22:55 schreef bamibij het volgende:

[..]

Liggen ze straks allemaal bij jou in het portiek.
Beetje zuipen met die gasten _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
Ik zwaai naar dieren.
pi_181674396
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 22:31 schreef Glider76 het volgende:
Hier komen werken is prima. Tax free salaris. Geen enkele recht op van steun vanuit overheid bij verlies werk. Geen premies betalen, geen premies ontvangen.
Die gasten zuipen zichzelf elke avond kapot en werken nog harder dan de gemiddelde nederlander.
pi_181674488
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 23:07 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Die gasten zuipen zichzelf elke avond kapot en werken nog harder dan de gemiddelde nederlander.
Ja het zijn harde werkers die heel nuttig zijn voor Nederland en gun ze het allerbeste. Maar het grootste deel werkt om het geld naar Polen te sturen. Dus met een taxfree salaris verdienen ze nog meer. Het voorkomt in ieder geval veel fraude.

Nederland is veel te makkelijk met iedereen maar uitkeringen geven als ze een paar maanden gewerkt hebben. Kun je toch op je vingers naleven dat daar misbruik van wordt gemaakt van die soepele regels.

Hoeveeel rompslomp zal het wel niet schelen. Geen uitkering is dus ook geen meldplicht en sollicitatieplicht. Hoeft er ook geen controle op te worden uitgevoerd.
pi_181674609
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 23:11 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Ja het zijn harde werkers die heel nuttig zijn voor Nederland en gun ze het allerbeste. Maar het grootste deel werkt om het geld naar Polen te sturen. Dus met een taxfree salaris verdienen ze nog meer. Het voorkomt in ieder geval veel fraude.

Nederland is veel te makkelijk met iedereen maar uitkeringen geven als ze een paar maanden gewerkt hebben. Kun je toch op je vingers naleven dat daar misbruik van wordt gemaakt van die soepele regels.

Hoeveeel rompslomp zal het wel niet schelen. Geen uitkering is dus ook geen meldplicht en sollicitatieplicht. Hoeft er ook geen controle op te worden uitgevoerd.
Hee ik ben helemaal voor die uitkeringen stopzetten, werken moet beloond worden, niksen in een ander land moet bestraft worden.
pi_181674877
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 23:16 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Hee ik ben helemaal voor die uitkeringen stopzetten, werken moet beloond worden, niksen in een ander land moet bestraft worden.
Gaat zomaar niet, er zijn beperkte mogelijkheden om het shoppen m.b.t. sociale zekerheid tegen te gaan maar daarmee houdt het echt op.

quote:

Werken in een ander land in de Europese Unie - Hoofdinhoud


Sociale zekerheid, arbeidsvoorwaarden

De EU-voorschriften garanderen dat u bij één enkel stelsel voor sociale zekerheid bent aangesloten en dat u al uw rechten, en met name uw pensioenrechten, behoudt als u in een ander EU-land werkt.

In principe bent u verzekerd in het land waar u werkt. U hebt net als (onder bepaalde voorwaarden) uw gezinsleden recht op dezelfde socialezekerheidsuitkeringen en sociale voorzieningen als de burgers van uw gastland. Deze rechten omvatten:

-
gezondheidszorg,
-
uitkeringen bij ziekte, zwangerschap, werkloosheid, invaliditeit, arbeidsongevallen, beroepsziekten en overlijden,
-
ouderdoms- en nabestaandenpensioenen en
-
gezinstoeslagen.

U moet ook dezelfde belastingen betalen als de burgers van het gastland.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_181675218
De basis van deze manier van frauderen is natuurlijk ook al jaren bekend onder de autochtonen bevolking (in de bouw) maar ik begrijp niet dat er niks tegen gedaan wordt. Blijkbaar kan dat niet ofzo ;(
  † In Memoriam † maandag 3 september 2018 @ 23:59:35 #102
88815 The_Emotion
98.3
pi_181675432
Wat ik vooral zie, waar eerst Polen werkten, nu vervangen wordt door nog goedkopere Bulgaren en Roemenen, zeker in seizoenswerk en/of goedkope arbeid.
In dat geval snap ik het van die hardwerkende Polen wel om wat te frauderen, ze worden immers vervangen door nog goedkopere krachten.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_181676120
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 19:06 schreef Glider76 het volgende:
Hekel aan Rutte, maar als hij dit soort fraude keihard kan bestraffen en tot 0 weet terug te dringen mag hij van mij zijn dividendbelasting afschaffen.
:')

En dan pisnijdig worden omdat een stel Polen fraudeert met uitkeringen. Man man man.
pi_181676442
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 22:26 schreef Glider76 het volgende:
Hoe dan ook ligt de bron van dit soort fraude dat het zo simpel mogelijk wordt gemaakt door onze overheid.

Elke pool die hier 6 maanden komt werken kan daarna dus gewoon 3 maanden ww trekken. Daarna weer 6 maanden werken, weer 3 maanden WW. Dit kan oneindig doorgaan.

Dan nodig je fraude toch ook met open armen uit. Dit is gewoon gratis geld weggeven. Geen nederlands staatsburger is geen uitkering,toeslag, kinderbijslag of wat dan ook.
En tijdens die 3 maanden WW gewoon zwart doorwerken, dat is dan wel zo voordelig.
pi_181677846
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 september 2018 00:54 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

:')

En dan pisnijdig worden omdat een stel Polen fraudeert met uitkeringen. Man man man.
nee, pisnijdig dat we ons als land zo in de zeik laten zetten. Dat er zo achteloos met belastinggeld wordt omgegaan.
pi_181678038
quote:
14s.gif Op maandag 3 september 2018 18:08 schreef cherrycoke het volgende:
je verwacht het niet.
Nou eigenlijk verwacht een ieder dat behalve struisvogelpolitici.

[ Bericht 0% gewijzigd door Graf..Coudenhove..Kalergi op 04-09-2018 11:20:17 ]
pi_181678056
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 21:28 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De mensen die bij het UWV werken hebben noch de middelen, noch de behoefte, noch de noodzaak om dit op te lossen.
Klopt. In de tijd van het GAK moest je persoonlijk steeds langskomen en in België hadden ze het systeem doppen. Je iedere dag persoonlijk laten zien als ik mij niet vergis. Maar nu gaat alles online waardoor fraude makkelijk te doen is.
pi_181678218
quote:
1s.gif Op maandag 3 september 2018 23:43 schreef opgebaarde het volgende:
De basis van deze manier van frauderen is natuurlijk ook al jaren bekend onder de autochtonen bevolking (in de bouw) maar ik begrijp niet dat er niks tegen gedaan wordt. Blijkbaar kan dat niet ofzo ;(
Helaas is dat geen fraude. Je hebt er recht op. Het probleem is dat niet Nederlanders zich niet in Nederland bevinden en anderen laten tekenen en met valse adressen etc werken.

In de muziekwereld, bouw etc is het altijd al zo geweest dat men in de winterperiode gewoon 3 maanden ww trekt. De werkgever regelt dat zelfs voor je. Mijn jongste dochter heeft ooit bij een schildersbedrijf gewerkt en die zat in de maanden december t/m februari in de ww. Daarna weer bij dezelfde werkgever begonnen.

Ik had daar een hekel aan. Ik heb mijn dochter toen geadviseerd om de metaal in te gaan en buiten meer mogelijkheden als draaier/frezer etc om door te groeien is dat nu gewoon vast werk zonder al die ellende.
pi_181678288
Het probleem, en dat zie je in de bouw terug en zeker bij schilders dat van de 100 schilders er maar 10 een vast contract hebben. Meestal oude knarren die dan nog in de winter het binnenwerk voorzien van schilderwerk. Alle andere werken via gespecialiseerde uitzendbureaus speciaal voor schilders. Die trekken dus iedere winter 3 maanden ww.
pi_181678754
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 september 2018 08:53 schreef Cherni het volgende:

[..]

Helaas is dat geen fraude. Je hebt er recht op. Het probleem is dat niet Nederlanders zich niet in Nederland bevinden en anderen laten tekenen en met valse adressen etc werken.

In de muziekwereld, bouw etc is het altijd al zo geweest dat men in de winterperiode gewoon 3 maanden ww trekt. De werkgever regelt dat zelfs voor je. Mijn jongste dochter heeft ooit bij een schildersbedrijf gewerkt en die zat in de maanden december t/m februari in de ww. Daarna weer bij dezelfde werkgever begonnen.

Ik had daar een hekel aan. Ik heb mijn dochter toen geadviseerd om de metaal in te gaan en buiten meer mogelijkheden als draaier/frezer etc om door te groeien is dat nu gewoon vast werk zonder al die ellende.
Je hebt gelijk, het is geen fraude. Ik stond er echt van te kijken dat dit kan
pi_181678840
Het sociale stelsel is sowieso niet meer houdbaar, dit zijn randverschijnselen. "Onze" overheid heeft zich hier al lang bij neergelegd. In de volgende kabinetsperiode zal flink op de sociale zekerheid worden bezuinigd en de belastingen gaan weer verder omhoog.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_181678883
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 09:46 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, het is geen fraude. Ik stond er echt van te kijken dat dit kan
Het is ook bizar. Helaas komt het door al die speciale uitzendbureaus die je wel 9 maanden met zekerheid steeds weer plaatsen bij vaak ook nog eens dezelfde werkgever. Dit is ook een van de redenen dat ik op fok tegen dat flexibel werken ben. En dat is niet het enige nadeel van dat flexwerken op die manier.

Alleen in dit geval verblijven de Polen dus niet in Nederland maar zitten thuis in eigen land en laten anderen door valsheid in geschriften hun zaakjes regelen. Maar ook voor die Nederlandse flexwerkers is het geen pretje. Je verliest toch 3 maanden een deel van je inkomen en een hoop administrative bullshit waar een lager opgeleide niet op zit te wachten.
pi_181679233
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 09:52 schreef Oud_student het volgende:
Het sociale stelsel is sowieso niet meer houdbaar, dit zijn randverschijnselen. "Onze" overheid heeft zich hier al lang bij neergelegd. In de volgende kabinetsperiode zal flink op de sociale zekerheid worden bezuinigd en de belastingen gaan weer verder omhoog.
Zou jammer zijn. 3 weken geleden was ik op doorreis via Duitsland naar Zwitserland(vakantie) met de trein. In Frankfurt had ik een paar uur de tijd. En in de regio om het station heen, werd ik circa iedere 3 minuten wel aangesproken door zwervers van alle leeftijden voor geld, maar zeker veel ouderen en alle nationaliteiten. Dat soort toestanden wil je niet in Nederland, een land zo groot als een postzegel. Maar ik vrees ook het ergste voor ons sociaal stelsel.
pi_181679640
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 09:52 schreef Oud_student het volgende:
Het sociale stelsel is sowieso niet meer houdbaar, dit zijn randverschijnselen. "Onze" overheid heeft zich hier al lang bij neergelegd. In de volgende kabinetsperiode zal flink op de sociale zekerheid worden bezuinigd en de belastingen gaan weer verder omhoog.
De houdbaarheid van het sociaal stelsel is vooral afhankelijk van de economie en instroom van niet westerse immigranten. Op dit moment gaat het economisch goed en de instroom van niet westerse immigranten loopt terug. Hoe dat er de volgende kabinetsperiode uitziet is koffiedik kijken.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_181680267
quote:
Het UWV weet sinds 2012 van deze fraude maar hield de informatie binnenskamers. De uitkeringsinstantie deed verschillende onderzoeken naar het misbruik maar nam slechts beperkt maatregelen.

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is door het UWV geïnformeerd in 2016, maar heeft de Kamer hierover niet op de hoogte gesteld.
Hopla.
pi_181683910
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 september 2018 08:37 schreef Cherni het volgende:

[..]

Klopt. In de tijd van het GAK moest je persoonlijk steeds langskomen en in België hadden ze het systeem doppen. Je iedere dag persoonlijk laten zien als ik mij niet vergis. Maar nu gaat alles online waardoor fraude makkelijk te doen is.
Doppen. _O_
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_181683963
Dit is niet alleen met Polen hoor. Handtekening door iemand anders laten zetten, jij in buitenland. Als "stront aan de knikker is" of dreigt vlieg je snel terug. Gebeurt al veel langer. Kan je langer dan offficiele vier weken in buitenland verblijven ja.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_181684013
Fraude met buitenlandse seizoensarbeiders is al jáááren aan de gang. Vroegah, gewoon een inschrijving op een vaag half leegstaande camping ergens in de bossen van Brabant. Lekker geen aangifte IB doen. De mensen zijn al lang weer vertrokken naar Polskaland.

Het is zo simpel in NL; een postadresje dat niemand controleert, en hoplakee en in de portemonnee! :Y) 8)7 :')

Alleen het op grotere schaal namens klanten sollicitaties verrichten is wel relatief nieuw. Echt een business geworden (geschapen door de hiaten in de wet- en regelgeving). Helemaal logisch overigens dat deze business is ontstaan.
Waarom? Omdat het kan!
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_181684749
Dit soort nieuwsberichten (schuimbek-materiaal :P ) zet mensen kennelijk aan het denken over de (on)houdbaarheid van het -door bepaalde partijen gewraakte- sociale stelsel.. wellicht laten ze bewust de teugels vieren om het draagvlak, de neuzen, in die richting te krijgen. Alsof ze niet exact weten hoe dat werkt hier met ons.. ze 'erven' die kennis van al hun voorgangers, daar worden ze voor getrained om bijv gradualisme toe te passen, of de geesten rijp te maken voor wat dan ook..

Cynisch zou je er van worden als je blijft hangen in "wat zijn ze dom / onoplettend", maar iets zegt me dat ze niet zó dom en onoplettend zijn.. zeker als het zo gevoelig ligt qua solidariteit, of.. jùist omdat het gevoelig ligt. Dan heb je natuurlijk snel 'beet' en de aandacht :D alsof de npo niet erbij hoort en dit zgn heeft uitgezocht, kom nou toch... de timing

[ Bericht 4% gewijzigd door Sander_K op 04-09-2018 16:13:01 ]
  woensdag 5 september 2018 @ 07:07:29 #120
22565 asco
Los in deze tent
pi_181697607
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2519116/ww-fraude-polen-normaal

Wat een zooitje is dit land/de EU geworden. Man man man.
  woensdag 5 september 2018 @ 11:17:21 #121
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  woensdag 5 september 2018 @ 11:19:36 #122
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  woensdag 5 september 2018 @ 11:31:32 #123
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')