abonnement Unibet Coolblue
pi_181546315
quote:
De groei in de verkoop van duurzame verwarmingsmethoden zoals een warmtepomp vlakt af. Traditionele hr-ketels vinden nog steeds gretig aftrek en bij nieuwbouwwoningen is het marktaandeel van hr-ketels zelfs fors toegenomen. Dit blijkt uit een rapport van Natuur & Milieu en netwerkbedrijven Stedin en Alliander.

,Dit is opmerkelijk. We moeten juist van het aardgas af'', klaagt Natuur & Milieu-directeur Marjolein Demmers. ,,De verkoop van duurzame alternatieven moet dus omhoog, die van hr-ketels zo snel mogelijk omlaag. Alleen zo kunnen we aan de klimaatdoelstellingen van het kabinet voldoen.''

Volgens de cijfers ging de verkoop van warmtepompen vorig jaar met 15 procent vooruit, naar 84.832. Een jaar eerder was nog sprake van een plus van 44 procent. De verkoop van hr-ketels daalde in 2016, maar steeg in 2017 weer met 3 procent, tot 425.000 stuks.

Bij nieuwbouwhuizen stijgt de verkoop van hr-ketels explosief, zo valt op te maken uit de cijfers. In 2014 kreeg 51 procent van de nieuwbouwwoningen een hr-ketel, in 2016 was dit 75 procent. Een hr-ketel gaat gemiddeld zo'n vijftien jaar mee. Dit betekent volgens de onderzoekers dat tot 2031 driekwart van de nieuwbouwwoningen uit 2016 aan het gas vastzit.

Koken op gas raakt overigens wel uit. Vooral elektrische inbouwkookplaten zijn populair. De verkoop hiervan stijgt, ten koste van gaskookplaten.
NWS / Warmtepomp legt het af tegen hr-ketel
Deeltje 2 alweer. Game on. :P

[ Bericht 4% gewijzigd door sp3c op 29-08-2018 20:16:27 ]
pi_181547207
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 14:50 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat is inderdaad nog nooit gedaan. Oh wacht...
Mijn appartement komt uit 1905, hoewel het redelijk goed gerenoveerd is, is het vaak zo dat elektriciteit en kabels rommelig is, dat zit meestal achter schotjes en buizen waar je niet makkelijk bij komt zonder te gaan slopen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_181547440
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 15:32 schreef raptorix het volgende:

[..]

Mijn appartement komt uit 1905, hoewel het redelijk goed gerenoveerd is, is het vaak zo dat elektriciteit en kabels rommelig is, dat zit meestal achter schotjes en buizen waar je niet makkelijk bij komt zonder te gaan slopen.
Doorgaans leg je voor een (1- of 3-fase) warmtepomp of omvormer toch een nieuwe kabel vanaf de meterkast, op een eigen groep.
pi_181547691
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 15:44 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Doorgaans leg je voor een (1- of 3-fase) warmtepomp of omvormer toch een nieuwe kabel vanaf de meterkast, op een eigen groep.
Een warmtepomp is geen optie voor mij, ik zit op 4 hoog en heb helemaal geen plaats waar dat ding zou moeten komen. Daarnaast verwarm ik mijn huis bijna niet. Volgens mij kan krachtstroom ook alleen voor het hele appartementenblok worden gedaan. Daarnaast vraag ik me af hoe dat bijvoorbeeld zit met warm water.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_181547912
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 15:55 schreef raptorix het volgende:

[..]

Een warmtepomp is geen optie voor mij, ik zit op 4 hoog en heb helemaal geen plaats waar dat ding zou moeten komen. Daarnaast verwarm ik mijn huis bijna niet. Volgens mij kan krachtstroom ook alleen voor het hele appartementenblok worden gedaan. Daarnaast vraag ik me af hoe dat bijvoorbeeld zit met warm water.
Warm water? Dat doet mijn warmtepomp ook.

Maar ik weet natuurlijk niet hoe je woning eruit ziet.
pi_181547923
Ik werd door iemand gekwoot, dat mijn maandelijkse bijdrage te hoog zou zijn en dat ik daarom terug krijg, dit is echter niet het geval, iedereen in deze flat betaalt hetzelfde bedrag, dat zit in de VVE bijdrage.
Aan het eind krijgen sommigen dus terug en moeten anderen bijbetalen.

Bovenlichten, zijn kleine raampjes die boven je normale ramen zitten, vreemde naam, maar het is niet anders.

Ons flat gebouw heeft ook net een nieuwe ketel geinstalleerd die zou 25 jaar meegaan.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_181548044
quote:
14s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 16:05 schreef ietjefietje het volgende:
Ik werd door iemand gekwoot, dat mijn maandelijkse bijdrage te hoog zou zijn en dat ik daarom terug krijg, dit is echter niet het geval, iedereen in deze flat betaalt hetzelfde bedrag, dat zit in de VVE bijdrage.
Aan het eind krijgen sommigen dus terug en moeten anderen bijbetalen.
Maar of je bij moet betalen of terugkrijgt zegt nog steeds niet over de stand van de isolatie, het zegt alleen wat over hoe jij t.o.v. anderen in hetzelfde gebouw "stookt". Blijkbaar kan je beter tegen de kou of ben je overdag vaak weg.

quote:
Bovenlichten, zijn kleine raampjes die boven je normale ramen zitten, vreemde naam, maar het is niet anders.
Aha, die dingen.

quote:
Ons flat gebouw heeft ook net een nieuwe ketel geinstalleerd die zou 25 jaar meegaan.
Technisch zal dat wel lukken, of het qua gaskosten te doen blijft is nog afwachten.

Maar als de VVE gezond is, is er wel wat te verbeteren als het nodig is.
pi_181548141
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 16:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Warm water? Dat doet mijn warmtepomp ook.

Maar ik weet natuurlijk niet hoe je woning eruit ziet.
Ik woon op bovenste etage van appartementenblok, aan 1 kant heb ik 2 ramen en een balkondeur. Aan de andere kant een klein klapraam, en een groter raam. Kortom dan zou dat ding aan de straatkant moeten komen, nou kun je nu al zeggen dat dat er gewoon niet uitziet.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 29 augustus 2018 @ 16:21:22 #9
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_181548324
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 16:05 schreef MaGNeT het volgende:

Ben je nou nog steeds bezig met je lobby? Begint een beetje missionaris-trekjes te krijgen.

Leuk dat jij in jouw nieuwbouwhut een warmtepomp hebt. Voor veel oudere woningen is het gewoon niet realistisch. Als ik jou 'geweldig/hysterische' lage temperatuur radiatoren in mijn huis zou moeten gebruiken, zou ik geen muren meer overhouden.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_181548481
Oja, wat ook nog feest word is het geluid, ik zou binnen een straal van 30 meter als 60 warmtepompen hebben :D
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 29 augustus 2018 @ 16:27:05 #11
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181548516
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 16:15 schreef raptorix het volgende:
Ik woon op bovenste etage van appartementenblok, aan 1 kant heb ik 2 ramen en een balkondeur.
Dat is technisch gezien nog een heel eenvoudig appartement voor een warmtepomp.
Je kan hem dan op het dak kwijt. Heb je alleen toestemming van de VVE nodig. En waarom zou die vergroening weigeren?
Tot nooit .......
  woensdag 29 augustus 2018 @ 16:29:43 #12
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181548602
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 16:21 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Leuk dat jij in jouw nieuwbouwhut een warmtepomp hebt. Voor veel oudere woningen is het gewoon niet realistisch. Als ik jou 'geweldig/hysterische' lage temperatuur radiatoren in mijn huis zou moeten gebruiken, zou ik geen muren meer overhouden.
Ik heb een appartement uit 1930 en stook al een paar jaar op 40 graden (kouder kan mijn ketel niet). Verbruik 400m3 gas voor verwarming, koken en een wasdroger op gas.
De warmtepomp is inmiddels besteld en wordt voor de winter geplaatst. Ik ben wel heel benieuwd wat voor huis jij hebt dat het allemaal niet kan.
Tot nooit .......
  woensdag 29 augustus 2018 @ 16:31:43 #13
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_181548676
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 16:29 schreef Speekselklier het volgende:

Ik heb een appartement uit 1930 en stook al een paar jaar op 40 graden (kouder kan mijn ketel niet). Verbruik 400m3 gas voor verwarming, koken en een wasdroger op gas.
De warmtepomp is inmiddels besteld en wordt voor de winter geplaatst. Ik ben wel heel benieuwd wat voor huis jij hebt dat het allemaal niet kan.
Je kan lezen, toch?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_181548722
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 16:27 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dat is technisch gezien nog een heel eenvoudig appartement voor een warmtepomp.
Je kan hem dan op het dak kwijt. Heb je alleen toestemming van de VVE nodig. En waarom zou die vergroening weigeren?
Nee, zo werkt het niet, je mag geen zaken op het dak zetten, is vrij heftige discussie over geweest, mensen die in verleden toestemming hebben gehad voor een dakterras moeten deze verwijderen. Maar goed, zelfs als dat zou kunnen, hoe doen de onderburen dat? Enige oplossing is dat de hele VVE mee gaat doen, maar dat word dan nog wel een leuke discussie.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 29 augustus 2018 @ 16:34:38 #15
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_181548749
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 16:27 schreef Speekselklier het volgende:

Dat is technisch gezien nog een heel eenvoudig appartement voor een warmtepomp.
Je kan hem dan op het dak kwijt. Heb je alleen toestemming van de VVE nodig. En waarom zou die vergroening weigeren?
En waar laat je die warmtepomp als het dak vervangen moet worden?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_181548797
Oja, en het gewicht is al snel 200 kilo, daar is zo een dak ook echt opgebouwd :') :') :')
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 29 augustus 2018 @ 16:39:09 #17
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181548887
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 16:33 schreef raptorix het volgende:

[..]

Nee, zo werkt het niet, je mag geen zaken op het dak zetten, is vrij heftige discussie over geweest, mensen die in verleden toestemming hebben gehad voor een dakterras moeten deze verwijderen. Maar goed, zelfs als dat zou kunnen, hoe doen de onderburen dat? Enige oplossing is dat de hele VVE mee gaat doen, maar dat word dan nog wel een leuke discussie.
Ik heb het in dit ook geval ook over JOUW appartement niet over de mensen onder je.
Tot nooit .......
  woensdag 29 augustus 2018 @ 16:39:54 #18
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181548912
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 16:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
En waar laat je die warmtepomp als het dak vervangen moet worden?
Bij mij staat ie ook op het dak. Dan koppel je hem een weekje af. Je doet nu net alsof je elke maand je dak vervangt.
Tot nooit .......
  woensdag 29 augustus 2018 @ 16:40:46 #19
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_181548946
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 16:39 schreef Speekselklier het volgende:

Bij mij staat ie ook op het dak. Dan koppel je hem een weekje af.
Even een weekje zonder warm water?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 29 augustus 2018 @ 16:40:48 #20
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181548950
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 16:36 schreef raptorix het volgende:
Oja, en het gewicht is al snel 200 kilo, daar is zo een dak ook echt opgebouwd :') :') :')
Kom, het is een appartementje, geen fabriekshal. Met 75 kilo ben je klaar.
Als je dak dat niet aankan dan heb je een ander probleem.
Tot nooit .......
  woensdag 29 augustus 2018 @ 16:41:31 #22
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181548970
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 16:40 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Even een weekje zonder warm water?
Nou nou wat een drama. Als je geen WP wil dan vind je altijd wel redenen om hem niet te nemen zeg. Hoe los je dat op als je je badkamer verbouwd? Los daarvan hebben de meeste warmtepompen nog backup-elementen en kunnen ze dus gewoon doordraaien als de buitenunit is afgekoppeld.
Tot nooit .......
  woensdag 29 augustus 2018 @ 16:41:49 #23
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_181548979
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 16:40 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Kom, het is een appartementje, geen fabriekshal. Met 75 kilo ben je klaar.
Als je dak dat niet aankan dan heb je een ander probleem.
Nee, het zijn drie 'dubbele' appartementen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_181549065
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 16:41 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Nou nou wat een drama. Als je geen WP wil dan vind je altijd wel redenen om hem niet te nemen zeg. Hoe los je dat op als je je badkamer verbouwd?
Zomers doen en een tuindouche. ;)
  woensdag 29 augustus 2018 @ 16:44:35 #25
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_181549073
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 16:41 schreef Speekselklier het volgende:

Nou nou wat een drama.
In mijn huidge setup hoef ik maar een half uurtje zonder warm water elk jaar.

quote:
Als je geen WP wil dan vind je altijd wel redenen om hem niet te nemen zeg.
Of je wordt een soort reli-gekkie en wuift alle bezwaren weg, met als argument 'want ik heb er ook geen last van'.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_181549170
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 16:41 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Nou nou wat een drama. Als je geen WP wil dan vind je altijd wel redenen om hem niet te nemen zeg.
Het is meer het gemak waarmee gezegd wordt: "Het kan prima want ik heb het ook"...
  woensdag 29 augustus 2018 @ 16:47:48 #27
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181549179
Nou het bezwaar dat je bij de (30-jaarlijkse ??) renovatie van het dak even geen warmwater meer hebt wuif ik inderdaad weg ja.

AIk zeg niet prima want ik heb het ook. Ik zeg dat het in een gemiddeld jaren 30 appartement gewoon kan.

Het verschil is dat je het wel moet willen.
En je hoeft hem ook niet te nemen. Je kan ook je oude ketel nog jaren lang in de lucht houden en het voor lief nemen dat de gasprijs jaarlijks zal stijgen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Speekselklier op 29-08-2018 16:56:06 ]
Tot nooit .......
pi_181549558
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 16:36 schreef raptorix het volgende:
Oja, en het gewicht is al snel 200 kilo, daar is zo een dak ook echt opgebouwd :') :') :')
Zonnepanelen zijn 18 kilo per stuk, nog excl. bevestigingsmaterialen, om maar wat te noemen.

Als je dak geen 200kg meer aan kan wordt het tijd voor een renovatie :P

Maar gewicht kan je natuurlijk ook spreiden door langere balken te gebruiken.
En daarnaast, mijn buitenunit (14kW, 2 fans) weegt 135 kilo en dat is al een zware jongen voor een flinke vrijstaande woning.
pi_181549643
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 16:47 schreef Speekselklier het volgende:
Nou het bezwaar dat je bij de (30-jaarlijkse ??) renovatie van het dak even geen warmwater meer hebt wuif ik inderdaad weg ja.
Als dat ding op het dak staat heb je toch een probleem als je een storing krijgt... Dat gebeurt natuurlijk net op de momenten dat je zo'n ding het hardst nodig hebt, midden winter en kutweer. Zie maar iemand te vinden die je dak ff opklimt...

quote:
Als je het nou hebt over kosten en dat het niet voor iedereen haalbaar is heb je een punt. Maar ik denk dat voor 80% van de woningen van Nederland een mogelijkheid zondere bijzonder kosten is.
Grofweg kun je stellen dat alleen A en B label woningen geschikt zijn voor een warmtepomp. Zeg maar een kwart van de woningen.



De rest zal toch echt in meer of mindere mate verbouwd moeten worden, dus die 80% van jou snijdt alvast geen hout. Dit is ook weer zo'n voorbeeld met het "ik heb het dus jullie kunnen het ook" gemak waarmee men komt.

quote:
Dan sla ik alleen de kosten voor isolatie over, want dat had je de afgelopen 20 jaar al moeten doen. Dan had je ook al heel veel gas kunnen besparen.
Stel dat je in een C of D label woning woont, wat is de reden om extra te isoleren gezien je terugverdientijd?

[ Bericht 2% gewijzigd door AchJa op 29-08-2018 17:14:27 ]
pi_181549656
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 16:47 schreef Speekselklier het volgende:
Nou het bezwaar dat je bij de (30-jaarlijkse ??) renovatie van het dak even geen warmwater meer hebt wuif ik inderdaad weg ja.

Dat is inderdaad gezemel.

Tijdelijk een elektrische boiler met een bypass voor het leidingwerk kan dat opvangen als het echt een drama zou worden.

Zoiets is echt wel te regelen met de aannemer die je dak vervangt als dat ooit nodig is.
pi_181549767
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 17:04 schreef AchJa het volgende:

Stel dat je in een C of D label woning woont, wat is de reden om extra te isoleren gezien je terugverdientijd?
Terugverdientijd kan je pas bepalen als je weet wat er geïsoleerd moet worden, wat het kost en wat je er mee kan besparen.
pi_181550028
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 17:11 schreef AchJa het volgende:

[..]

Joh...
Dat kan je niet aan een label hangen.
pi_181550471
quote:
1s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 17:16 schreef MaGNeT het volgende:

Dat kan je niet aan een label hangen.
Niet direct nee. Maar het is wel een redelijke indicatie om te kunnen zeggen dat de terugverdientijd veel te lang is als gas gewoon blijft.

Daarbij laat het meteen zien dat die 80% van speekselklier enorme onzin is.
pi_181551040
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 17:33 schreef AchJa het volgende:

[..]

Niet direct nee. Maar het is wel een redelijke indicatie om te kunnen zeggen dat de terugverdientijd veel te lang is als gas gewoon blijft.

Daarbij laat het meteen zien dat die 80% van speekselklier enorme onzin is.
Bij een gasprijs van ¤0,60 voor sommige woningen mss wel, bij ¤1,15 per m3 ligt dat weer anders.
Dat is de verwachte gasprijs in 2030.
pi_181551297
quote:
1s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 17:54 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Bij een gasprijs van ¤0,60 voor sommige woningen mss wel, bij ¤1,15 per m3 ligt dat weer anders.
Dat is de verwachte gasprijs in 2030.
Ja, Diederik Samsoms natte droom van afgelopen juni die uit de lucht kwam vallen... Echt iets waar je rekening mee houdt...
pi_181551833
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 18:04 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ja, Diederik Samsoms natte droom van afgelopen juni die uit de lucht kwam vallen... Echt iets waar je rekening mee houdt...
Ga er maar vanuit dat het overgenomen wordt door het kabinet. Hogere energiebelasting op aardgas houdt o.a. de subsidies op warmtepompen betaalbaar.
  woensdag 29 augustus 2018 @ 18:32:35 #38
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181552059
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 18:04 schreef AchJa het volgende:
Ja, Diederik Samsoms natte droom van afgelopen juni die uit de lucht kwam vallen... Echt iets waar je rekening mee houdt...
Je hoeft er geen rekening mee te houden wat mij betreft, maar kom ook niet piepen over de gestegen gasprijzen en dat je hulp wil om die te kunnen betalen.

Ook als de belastingen niet stijgen zal de prijs van russisch gas ook hoger zijn met de aanpassingen (stikstof toevoegen) die nodig zijn. Ook moet je straks met minder mensen het gasnetwerk in stand houden. Dat zal je merken in je vaste kosten.

Ik vrees dat we de euro voor een m3 (incl vastrecht) eerder bereiken dan jij denkt.
Tot nooit .......
  woensdag 29 augustus 2018 @ 18:37:20 #39
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181552170
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 17:04 schreef AchJa het volgende:
De rest zal toch echt in meer of mindere mate verbouwd moeten worden, dus die 80% van jou snijdt alvast geen hout. Dit is ook weer zo'n voorbeeld met het "ik heb het dus jullie kunnen het ook" gemak waarmee men komt.

Bedankt dat je mijn stelling bevestigd met een grafiek.

Als je de C en D labels isoleert gaan zal al snel twee labels om hoog en zijn ze geschikt voor warmtepomp. A-B-C-D samen is 80%.

Oh ja, en die E-F en G labels gaan na isolatie ook een flink stuk omhoog.
Het zal me niet verbazen als die, na isoloatie, ook een wamrtepomp kunnen hebben. Ze zullen alleen een paar weken per jaar op de COP1 elementen moeten draaien die er vaak gewoon inzitten.

Wat overhouden zijn wat oude boederijen en vrijstaande huizen. Maar daar is weer plek zat voor een hout-cv ketel of zo.
Tot nooit .......
pi_181552554
Vastrecht zal idd stijgen als er voor steeds minder mensen hetzelfde leidingnetwerk onderhouden moet worden.
  woensdag 29 augustus 2018 @ 18:51:56 #41
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181552613
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 17:33 schreef AchJa het volgende:
Niet direct nee. Maar het is wel een redelijke indicatie om te kunnen zeggen dat de terugverdientijd veel te lang is als gas gewoon blijft.
Is dat zo? We zullen eens rekenen.
Ik had een appartement met een G-label,
enkel glas, tochtig glas in lood, houten ongeisoleerde vloer enkel steens muur en een VR-ketel van 18 jaar oud.

Nu heb ik een A-label.

Voordat ik begon met isoleren, zonnepanelen, isoleren en isoleren stuurde ik elke maand 200 euro naar de Eneco. Nu ben ik 5 jaar verder en krijgen ze nog maar 20 euro per maand. (dat is incl gasverbruik en alle prijsverhogingen van de laatste jaren).

Ik bespaar 180 euro per maand, is 2000 per jaar.
Stel dat ik een terugverdientijd van 10 jaar acceptabel vind dan had ik dus 20.000 euro uit kunnen geven.

Geloof me, dat heb ik bij lange na niet, zeker danzij de subsidies.
Ik kom niet eens aan de helft. En dan heb ik ook nog extra comfort.

Als je naar kosten kijkt voor isolatie dan durf ik wel te zeggen dat isolatie eigenlijk niks kost.
Zeker als je het door de jaren heen doet en elke kamer die je gaat behangen gelijk mee doet.

[ Bericht 2% gewijzigd door Speekselklier op 29-08-2018 19:12:35 ]
Tot nooit .......
pi_181553457
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 18:37 schreef Speekselklier het volgende:

Bedankt dat je mijn stelling bevestigd met een grafiek.
Heb je nou echt die 80% opmerking uit je post lopen editten? :') _!

Je zei dit, zoals je kunt lezen in de quote:

quote:
Als je het nou hebt over kosten en dat het niet voor iedereen haalbaar is heb je een punt. Maar ik denk dat voor 80% van de woningen van Nederland een mogelijkheid zondere bijzonder kosten is.
Ik bestrijd jouw stelling dus... manmanman.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 18:37 schreef Speekselklier het volgende:

Als je de C en D labels isoleert gaan zal al snel twee labels om hoog en zijn ze geschikt voor warmtepomp. A-B-C-D samen is 80%.
Dus wel kosten voor C en D of niet dan? En dan laten we de rest nog even achterwege.
pi_181553578
quote:
1s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 18:23 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ga er maar vanuit dat het overgenomen wordt door het kabinet. Hogere energiebelasting op aardgas houdt o.a. de subsidies op warmtepompen betaalbaar.
Dat snap ik, maar voor juni dit jaar was er nog geen sprake van... Dus doe niet net alsof dit al jaren bekend is.
  woensdag 29 augustus 2018 @ 19:19:28 #44
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181553610
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 19:15 schreef AchJa het volgende:

[..]

Heb je nou echt die 80% opmerking uit je post lopen editten? :') _!
Dat was al ver voordat je reageerde, na 1 minuut al. Maar ik ga er vervolgens wel gewoon op in als je dat wilt.
quote:
Je zei dit, zoals je kunt lezen in de quote:

[..]

Ik bestrijd jouw stelling dus... manmanman.

[..]

Dus wel kosten voor C en D of niet dan? En dan laten we de rest nog even achterwege.
Buiten isolatie geen verdere kosten.
En isoleren wil je ook als je gas verbruikt want dat verdien je snel terug.
Ook C en D kan met isolatie twee labels omlaag.
Het is dan nog niet 100% wamtepomp compatible maar kan wel hybride of op elementen draaien op de koudste dagen.
Tot nooit .......
pi_181553647
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 18:51 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Is dat zo? We zullen eens rekenen.
Ik had een appartement met een G-label,
enkel glas, tochtig glas in lood, houten ongeisoleerde vloer enkel steens muur en een VR-ketel van 18 jaar oud.

Nu heb ik een A-label.
Godsamme, van een G naar A met een VR-ketel...

Volgens mij hadden we het over C en D label woningen, maar op deze manier kunnen we er maar beter mee ophouden...
  woensdag 29 augustus 2018 @ 19:22:41 #46
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181553690
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 19:21 schreef AchJa het volgende:

[..]

Godsamme, van een G naar A met een VR-ketel...

Volgens mij hadden we het over C en D label woningen, maar op deze manier kunnen we er maar beter mee ophouden...
Die VR ketel is er ook uit. Snap niet helemaal wat je bedoeld.
Tot nooit .......
pi_181553762
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 19:22 schreef Speekselklier het volgende:

Die VR ketel is er ook uit. Snap niet helemaal wat je bedoeld.
Ik had het over een C label woning waarvan ik zeg dat het sop de kool niet waard is mbt isolatie en de terugverdientijd met de situatie voordat dit vangaslos gewauwel om de hoek kwam en jij komt met plotseling met een G label en een VR ketel aanzakken...
  woensdag 29 augustus 2018 @ 19:33:11 #49
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181554026
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 19:24 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik had het over een C label woning waarvan ik zeg dat het sop de kool niet waard is mbt isolatie en de terugverdientijd met de situatie voordat dit vangaslos gewauwel om de hoek kwam en jij komt met plotseling met een G label en een VR ketel aanzakken...
Oh ij denkt dat ik een G label had voor de VR ketel?

Wat dacht je van enkelsteens muren en enkelglas? De VR is echt bijzaak hoor.
Tot nooit .......
pi_181554034
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 19:24 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik had het over een C label woning waarvan ik zeg dat het sop de kool niet waard is mbt isolatie en de terugverdientijd met de situatie voordat dit vangaslos gewauwel om de hoek kwam en jij komt met plotseling met een G label en een VR ketel aanzakken...
Hangt er puur vanaf vanwege welke punten een woning energielabel C behaalt, het zegt niet zoveel.

Dat kan een gebrek aan kruipruimte-, spouwmuur-, glas-, dakisolatie zijn en/of een hele oude ketel of haard. Er is aan een label absoluut niet te meten hoe goed de isolatie is, wat er aan gedaan moet worden en wat de kosten zijn.

Onzin dus.

De grap is zelfs, juist als je een warmtepomp en PV installeert gaat je energielabel ook omhoog, zonder iets te veranderen aan isolatie :D
pi_181554101
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 19:33 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Oh ij denkt dat ik een G label had voor de VR ketel?

Wat dacht je van enkelsteens muren en enkelglas? De VR is echt bijzaak hoor.
Nee, dat denk ik helemaal niet. Het ging mij om de terugverdientijd welke met een C label woning een stuk langer is (zelfs dusdanig lang dat het sop de kool niet waard is) en vervolgens kom jij met je VR ketel G woning rekensom...

[ Bericht 2% gewijzigd door AchJa op 29-08-2018 19:41:39 ]
pi_181554203
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 19:33 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hangt er puur vanaf vanwege welke punten een woning energielabel C behaalt.

Dat kan een gebrek aan kruipruimte-, spouwmuur-, glas-, dakisolatie zijn en/of een hele oude ketel of haard. Er is aan een label absoluut niet te meten wat de kosten zijn.

Onzin dus.
Het is een indicatie. En waar het om ging is dat 75% van de huizen in Nederland een energielabel C of lager heeft dus door de bank genomen NIET warmtepomp geschikt zonder aanpassingen... Maar volgens de warmtepomp evangelisten is dat dus niet zo...

quote:
De grap is zelfs, juist als je een warmtepomp en PV installeert gaat je energielabel ook omhoog, zonder iets te veranderen aan isolatie :D
Anders trap je nog even een open deur in... Maar die woningen zijn niet geschikt zonder maatregelen...
pi_181554304
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 19:38 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het is een indicatie. En waar het om ging is dat 75% van de huizen in Nederland een energielabel C of lager heeft dus door de bank genomen NIET warmtepomp geschikt zonder aanpassingen... Maar volgens de warmtepomp evangelisten is dat dus niet zo...
Huh? Ik verkondig post na post dat isoleren juist de eerste stap is als je je woning geschikt wil maken voor een warmtepomp.

Mocht je in de winter in een koude week je woning warm kunnen stoken met een aanvoertemperatuur van zo'n 50 graden uit de HR-ketel, dan zal een warmtepomp overigens niet zoveel aanpassingen vergen aan isolatie of radiatoren, eventueel vervang je nog 1 of 2 grote radiatoren door een LTV convector, dan kan je los.

Maar als je het optimaal wil hebben, maximaal rendement, minimale energiekosten dan zal je moeten isoleren, isoleren en... had ik het al gezegd? Isoleren.
  woensdag 29 augustus 2018 @ 19:42:06 #54
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181554332
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 19:35 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nee, dat denk ik helemaal niet. Het ging mij om de terugverdientijd welke met een C label woning een stuk langer is en vervolgens kom jij met je VR ketel G woning rekensom...
Maar die zijn ook veel sneller klaar.
Ik kon geen spouwmuur isolatie kwijt, moet ramen aanpassen voor dubbel glas en heb mijn glas in lood in dubbel glas laten plaatsen.

Met een d-label heb je spouwen en al dubbelglas.
Als je je spouwen vult, kruipruimte volspuit en je plaatst hr++ glas ben je al halverwege.
Tot nooit .......
pi_181554371
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 19:42 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Maar die zijn ook veel sneller klaar.
Ik kon geen spouwmuur isolatie kwijt, moet ramen aanpassen voor dubbel glas en heb mijn glas in lood in dubbel glas laten plaatsen.

Met een d-label heb je spouwen en al dubbelglas.
Als je je spouwen vult, kruipruimte volspuit en je plaatst hr++ glas ben je al halverwege.
En dat is geen grote investering, verdient zich absoluut terug, of je nu op gas of elektrisch verwarmt. Het zijn ook geen investeringen die je in 1 jaar hoeft te doen, investering in glas kan je nog spreiden, bijvoorbeeld eerst alleen beneden of juist boven als het enkel glas is.

Dat soort isolatie niet toepassen als de woning er geschikt voor is vind ik eigenlijk vallen onder gebrekkig/achterstallig onderhoud. Nu, anno 2018 nog thermopeen of zelfs enkel glas hebben -O-

Woningen met een slecht energielabel ga je ook steeds moeilijker kwijt raken, meer en meer mensen zullen beseffen dat ze van het gas af moeten en daar een passende woning bij zoeken.

Zo kwam m'n zusje vorige week met een huur hoekwoning uit 1950 in Leeuwarden aanzetten. Dat heb ik haar snel uit het hoofd kunnen praten, dat ding had een energielabel F geloof ik, niet geschikt voor zo'n koukleum ;) Als het gerenoveerd was, had ik daar heel anders naar gekeken maar dit was allemaal nog erg "origineel".

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 29-08-2018 19:50:29 ]
pi_181554557
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 19:43 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

En dat is geen grote investering, verdient zich absoluut terug, of je nu op gas of elektrisch verwarmt. Het zijn ook geen investeringen die je in 1 jaar hoeft te doen, investering in glas kan je nog spreiden, bijvoorbeeld eerst alleen beneden of juist boven als het enkel glas is.

Dat soort isolatie niet toepassen als de woning er geschikt voor is vind ik eigenlijk vallen onder gebrekkig/achterstallig onderhoud. Nu, anno 2018 nog thermopeen of zelfs enkel glas hebben -O-

Woningen met een slecht energielabel ga je ook steeds moeilijker kwijt raken, meer en meer mensen zullen beseffen dat ze van het gas af moeten en daar een passende woning bij zoeken.
Dit wordt een herhaling van zetten en een discussie zonder eind.
pi_181554675
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 19:49 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dit wordt een herhaling van zetten en een discussie zonder eind.
Dus niet vol gas van het gas?
pi_181554863
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 19:52 schreef MaGNeT het volgende:

Dus niet vol gas van het gas?
>:)

Anyway, de Nord Stream zal wel doorgetrokken worden en Nederland zal daar wel dik aan gaan verdienen als gasrotonde van Europa, zo hypocriet is men dan weer wel...
pi_181555208
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 16:40 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Kom, het is een appartementje, geen fabriekshal. Met 75 kilo ben je klaar.
Als je dak dat niet aankan dan heb je een ander probleem.
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 16:40 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Kom, het is een appartementje, geen fabriekshal. Met 75 kilo ben je klaar.
Als je dak dat niet aankan dan heb je een ander probleem.
Gekeken op informatie site en die dingen wegen minimaal 150 kilo.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_181555237
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 17:01 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zonnepanelen zijn 18 kilo per stuk, nog excl. bevestigingsmaterialen, om maar wat te noemen.

Als je dak geen 200kg meer aan kan wordt het tijd voor een renovatie :P

Maar gewicht kan je natuurlijk ook spreiden door langere balken te gebruiken.
En daarnaast, mijn buitenunit (14kW, 2 fans) weegt 135 kilo en dat is al een zware jongen voor een flinke vrijstaande woning.
200 kilo ansich is niet zo een probleem, ware het niet dat als je dat als oplossing wilt je er 5 zal moeten plaatsen, namelijk ook voor de onderburen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_181555315
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 20:12 schreef raptorix het volgende:

[..]

200 kilo ansich is niet zo een probleem, ware het niet dat als je dat als oplossing wilt je er 5 zal moeten plaatsen, namelijk ook voor de onderburen.
Als het in Turkije of Hong-Kong lukt om op een flatje 100 airco's te bevestigen dan moeten een paar buitenunits voor een warmtepomp ook wel een plekje vinden ;)

Maar zo kan het ook pirma, als je maar een plekje hebt op gevel, vloer of dak.

pi_181555461
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 20:12 schreef raptorix het volgende:

[..]

[..]

Gekeken op informatie site en die dingen wegen minimaal 150 kilo.
Buitenunits? Zelfs mijn grote Zubadan unit met dubbele fan weegt "maar" 135 kilo en dat is een unit die geschikt is voor een forse vrijstaande woning, niet voor een appartementje van 65m2
pi_181566145
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 20:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als het in Turkije of Hong-Kong lukt om op een flatje 100 airco's te bevestigen dan moeten een paar buitenunits voor een warmtepomp ook wel een plekje vinden ;)

Maar zo kan het ook pirma, als je maar een plekje hebt op gevel, vloer of dak.

[ afbeelding ]
Ja?

🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_181567296
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 07:05 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ja?

[ afbeelding ]
Jazeker, dit pand heeft aan de achterzijde meer ruimte, daar zitten minder ramen, balkons en meer ruimte tussen de ramen.
pi_181567380
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 09:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Jazeker, dit pand heeft aan de achterzijde meer ruimte, daar zitten minder ramen, balkons en meer ruimte tussen de ramen.
En ook een plat dak over driekwart van het oppervlak.

Dat gezegd hebbend, wat mij betreft valt er nog een hoop lelijkheid te vermijden bij het ontwerp van buiten units.
pi_181567390
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 09:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Jazeker, dit pand heeft aan de achterzijde genoeg ruimte, daar zitten minder ramen, balkons en meer ruimte tussen de ramen.
Ik weet niet of het verstandig is om tientallen warmtepompen aan de achtergevel van zo’n gebouw te hangen. Lijkt me constructietechnisch wel een probleem. Maak dan een soort blokwarmtepomp voor tientallen huizen. Als daar plaats voor is
pi_181567445
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 09:28 schreef grimselman het volgende:

[..]

Ik weet niet of het verstandig is om tientallen warmtepompen aan de achtergevel van zo’n gebouw te hangen. Lijkt me constructietechnisch wel een probleem. Maak dan een soort blokwarmtepomp voor tientallen huizen. Als daar plaats voor is
Daar zal de keuze eerder op vallen bij dit soort appartementen, de buiten-units kunnen dan zelfs buiten staan als ze de struiken wat uitdunnen.

Constructietechnisch is het niet zo'n probleem. Maar qua onderhoud niet heel praktisch als ze hoog hangen.
  donderdag 30 augustus 2018 @ 11:28:22 #68
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181569538
Het pand oogt recent gerenoveerd.

Ik zou verwachten dat er rekening is gehouden met alternatieve energie dus leidingwerk e.d. zou geen probleem hoeven zijn.
Tot nooit .......
pi_181616014
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 09:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Jazeker, dit pand heeft aan de achterzijde meer ruimte, daar zitten minder ramen, balkons en meer ruimte tussen de ramen.
Niet echt, daarnaast lees ik ook dat die dingen nogal een lawaai maken.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zaterdag 1 september 2018 @ 09:09:56 #70
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181616065
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 07:05 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ja?

[ afbeelding ]
Straks net als in de grote appel

In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 1 september 2018 @ 09:12:11 #71
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181616094
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 09:04 schreef raptorix het volgende:

[..]

Niet echt, daarnaast lees ik ook dat die dingen nogal een lawaai maken.
dat komt niemand ze wil hebben.
een airco maakt net zo veel laawaai en dat vinden mensen heerlijk.
Tot nooit .......
  zaterdag 1 september 2018 @ 09:22:02 #72
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181616200
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2018 09:12 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

dat komt niemand ze wil hebben.
een airco maakt net zo veel laawaai en dat vinden mensen heerlijk.
Ik erger me rot aan de herrie maar neem het voor lief als het 35 graden is
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 1 september 2018 @ 09:24:50 #73
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181616228
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2018 09:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik erger me rot aan de herrie maar neem het voor lief als het 35 graden is
en onder dd 35 graden heb je een ventilator op je slaapkamer?

(ik vind het geluid van een airco heerlijk rustgevend, niet te hard zetten natuurlijk)
Tot nooit .......
  zaterdag 1 september 2018 @ 09:26:19 #74
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181616243
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2018 09:24 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

en onder dd 35 graden heb je een ventilator op je slaapkamer?

(ik vind het geluid van een airco heerlijk rustgevend, niet te hard zetten natuurlijk)
En wie zegt dat ik me niet erger aan de herrie van ventilatoren?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181616399
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2018 09:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik erger me rot aan de herrie maar neem het voor lief als het 35 graden is
Ik slaap altijd binnen 20 seconden en geen last van de warmte, daarnaast voordeel dat ik bijna nooit hoef te stoken. Zit nu in de energie sector dus moet wel op mijn woorden letten ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_181616428
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2018 09:12 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

dat komt niemand ze wil hebben.
een airco maakt net zo veel laawaai en dat vinden mensen heerlijk.
Kan ik niet zeggen, ook niet hoe het geluid klinkt als er 150 in de straat hangen. Mijn grootste bedenking is dat we dit alleen kunnen realiseren via de VVE en voor sommige zal dat gewoon een grote uitgave zijn, hoewel we wel aan het kijken zijn of zonnepanelen interessant zijn, persoonlijk wel voorstander omdat het met de lage rente een prima investering is.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_181617108
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 09:04 schreef raptorix het volgende:

[..]

Niet echt, daarnaast lees ik ook dat die dingen nogal een lawaai maken.
Wel echt, pand staat op Funda met foto's en maten erbij. Aan de achterkant is voldoende ruimte voor warmtepompen.

En lawaai hangt héél erg af van welk merk / type en of deze voldoende bemeten is.

Ik heb deze maar dan in de 14kW uitvoering en de ervaring is toch dat die amper geluid produceren, uit m'n hoofd maximaal 52dB in vollast.


Bij verkeerde montage kunnen trillingen wel doorgegeven worden aan het pand en kan je hem binnen horen. In mijn geval hangt hij aan de vrijstaande garage dus zou dat me niet opvallen.

En er zijn ook warmtepompen die de 65dB halen in vollast of bij het defrosten dan wordt het toch wel hinderlijk.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-09-2018 11:04:06 ]
pi_181617937
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 20:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als het in Turkije of Hong-Kong lukt om op een flatje 100 airco's te bevestigen dan moeten een paar buitenunits voor een warmtepomp ook wel een plekje vinden ;)

Maar zo kan het ook pirma, als je maar een plekje hebt op gevel, vloer of dak.

[ afbeelding ]
Vrij absurde opstelling, de warme lucht wordt in de inlet van de volgende unit geblazen....
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_181618005
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 11:46 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Vrij absurde opstelling, de warme lucht wordt in de inlet van de volgende unit geblazen....
Kwart slagje draaien was idd beter geweest.
Bij warmtepomp is het overigens koudere lucht die eruit komt ;)
pi_181619371
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 11:49 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Kwart slagje draaien was idd beter geweest.
Bij warmtepomp is het overigens koudere lucht die eruit komt ;)
Ik had de URL gezien, "Airconditioners_at_UNC" :P
Bij warmtepompen kan de koude lucht ook blijven hangen, bvb op een afgesloten "courtyard". Dat probleem heb je niet met aircos, warme lucht stijgt. Maar die kunnen dan weer last hebben van warmtebronnen in de nabijheid (machines, asfalt en andere oppervlakken die door de zon opwarmen), voor een warmtepomp is dat net een voordeel.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_181868505
'Energierekening gaat fors omhoog'

quote:
In 2019 zijn huishoudens naar verwachting flink meer kwijt aan gas en elektra. Dat blijkt uit de Energiemonitor van ABN Amro, meldt het AD.

De prijs van elektriciteit is sinds februari gestegen van 37 naar 63 euro per megawattuur. Maar een verdrievoudiging van CO2-emissierechten sinds het begin van het jaar drijft daarnaast ook de gasprijs op.

Volgens de Vereniging Eigen Huis is dat niet alles, want ook de energiebelasting stijgt. Huiseigenaren zouden hier volgend jaar gemiddeld 150 euro meer aan kwijt zijn, een stijging van een kwart ten opzichte van dit jaar. Ook huurders zijn volgens de Woonbond de klos, want huurwoningen zouden doorgaans minder zuinig zijn.

De energierekening valt volgend jaar een stuk hoger uit dan voorgaande jaren. Boosdoeners zijn de stijgende prijzen van gas en elektriciteit en oplopende belasting
pi_181869044
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 21:58 schreef AchJa het volgende:
Maar elektriciteit zou toch goedkoper worden?
Er ligt een plan om de belasting op aardgas te verhogen en die op elektrisch te verlagen, dat ligt echter allemaal nog op de tekentafel.
Voor de zekerheid gooien ze nu alles maar omhoog, dan kan je altijd nog omlaag zal men wel denken.
pi_181869221
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 22:09 schreef MaGNeT het volgende:

Er ligt een plan om de belasting op aardgas te verhogen en die op elektrisch te verlagen, dat ligt echter allemaal nog op de tekentafel.
Voor de zekerheid gooien ze nu alles maar omhoog, dan kan je altijd nog omlaag zal men wel denken.
Gelukkig zijn de naieve geesten er alvast ingetrapt.... :')
  donderdag 13 september 2018 @ 00:44:01 #85
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181871905
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 22:16 schreef AchJa het volgende:

[..]

Gelukkig zijn de naieve geesten er alvast ingetrapt.... :')
Je bedoeld die naieve geesten die nu van de door jouw beyaalde subsidie een warmtepomp hebben aangeschaft? Over een paar jaar, als de gasprijs boven de euro staat kan jij de machine kopen zonder subsidie.

Ik hoef die warmtepomp echt niet binnen 1 jaar terug te verdienen hoor.
Tot nooit .......
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')