abonnement Unibet Coolblue
pi_181343709
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 11:10 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Deel daarvan verliezen we door in veel grotere en individualistischere verbanden te gaan samenleven. Het voordeel is wel: de sociale dwang, uitstoting, de benauwdheid is dan weer minder.

Vraag maar een s aan iemand die uit de gereformeerde kerk gestapt is.
De eerste 18 jaar van mn leven ging ik met mn ouders mee naar zo'n kerk, omdat dat nu eenmaal zo hoorde. Nu ben ik 36, en ik weet wel aan welke helft ik de voorkeur geef qua "betekenis geven aan het leven".

M'n leven is zoveel leuker nu ik in de overtuiging ben dat er geen almachtig jaloers opperwezen is dat mij controleert, en uiteindelijk gaat veroordelen om alles wat ik in dit leven doe en laat.

Dus voor mij 1000x liever die ongedwongen en oppervlakkige indvidualistische samenleving dan een groep die saamhorigheid predikt, maar altijd als eerste klaarstaat om iedereen die niet in het straatje past te veroordelen of met de nek aan te kijken.
Tussen 1000 gelukzalige drugsgebruikers kan je je meer verbonden en dichterbij de hemel voelen dan op die harde houten kerkbankjes het geval was :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_181344878
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 11:45 schreef Gripper het volgende:

[..]

De eerste 18 jaar van mn leven ging ik met mn ouders mee naar zo'n kerk, omdat dat nu eenmaal zo hoorde. Nu ben ik 36, en ik weet wel aan welke helft ik de voorkeur geef qua "betekenis geven aan het leven".

M'n leven is zoveel leuker nu ik in de overtuiging ben dat er geen almachtig jaloers opperwezen is dat mij controleert, en uiteindelijk gaat veroordelen om alles wat ik in dit leven doe en laat.

Dus voor mij 1000x liever die ongedwongen en oppervlakkige indvidualistische samenleving dan een groep die saamhorigheid predikt, maar altijd als eerste klaarstaat om iedereen die niet in het straatje past te veroordelen of met de nek aan te kijken.
Tussen 1000 gelukzalige drugsgebruikers kan je je meer verbonden en dichterbij de hemel voelen dan op die harde houten kerkbankjes het geval was :)
Dat bedoel ik maar.
Whatever...
pi_181506970
De kerk zijn de mensen zelf...het lichaam van christus is de "kerk". De kerk als gebouw komt van de mens zelf en heeft een heidense achtergrond. En daardoor ook het feit dat er weinig tot geen goeie bijbelse kerken zijn helaas,want zijn of op je geld uit of volgen niet het woord van God.
pi_181508568
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 21:56 schreef Doedelzak77 het volgende:
De kerk zijn de mensen zelf...het lichaam van christus is de "kerk". De kerk als gebouw komt van de mens zelf en heeft een heidense achtergrond. En daardoor ook het feit dat er weinig tot geen goeie bijbelse kerken zijn helaas,want zijn of op je geld uit of volgen niet het woord van God.
Almachtig als God is, hij kan niet zo goed met geld omgaan... schijnt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:11:53 #55
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181516936
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 21:56 schreef Doedelzak77 het volgende:
De kerk zijn de mensen zelf...het lichaam van christus is de "kerk". De kerk als gebouw komt van de mens zelf en heeft een heidense achtergrond. En daardoor ook het feit dat er weinig tot geen goeie bijbelse kerken zijn helaas,want zijn of op je geld uit of volgen niet het woord van God.
Zo zeg er zijn maar zeer weinigen die deugen in jouw ogen...en zoals ik inmiddels van jou begrepen heb, God denkt exact zoals jij denkt nietwaar? Alle anderen zijn gestoord/gek/dom/vul maar in..

Met zo'n wereldbeeld heb je geen hel meer nodig. Je zit er al midden in... :{
pi_181517209
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 13:11 schreef hoatzin het volgende:
Met zo'n wereldbeeld heb je geen hel meer nodig. Je zit er al midden in... :{
:) Scherp !
pi_181517471
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 13:11 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Zo zeg er zijn maar zeer weinigen die deugen in jouw ogen...en zoals ik inmiddels van jou begrepen heb, God denkt exact zoals jij denkt nietwaar? Alle anderen zijn gestoord/gek/dom/vul maar in..

Met zo'n wereldbeeld heb je geen hel meer nodig. Je zit er al midden in... :{
Zondaars zijt gij!
Whatever...
pi_181517744
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 13:11 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Met zo'n wereldbeeld heb je geen hel meer nodig. Je zit er al midden in... :{
Wellicht is dat ook precies hoe het begrip 'hel' oorspronkelijk bedoeld was. Geen door een God geschapen straf, maar zuiver de ellende die de mens voor zichzelf creëert.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_181517945
quote:
7s.gif Op maandag 13 augustus 2018 17:00 schreef Pater_Kater het volgende:
Titel is een stelling, niet persé hoe ik erover denk. Ik ben gewoon benieuwd hoe jullie hierover denken. Dit leek me wel een aardige plek om eens hardop te denken over dit onderwerp :)

Een aantal hedendaagse denkers (o.a. Jordan B. Peterson, Dirk de Wachter) laat doorschemeren dat het verlies van de gezamenlijke identiteit van de Westerse mens een soort unheimlich permanent onderbuikgevoel betekent. Eén van de grote veranderingen in een aantal Westerse landen, in vergelijking met veel andere landen op aarde, is de transformatie van de rol die religie en het instituut van de religieuze instelling in de samenleving speelt.
We proberen het hierdoor ontstane voorheen geestelijk vormende en verbindende gat op te vullen met de kersverse ideologische vleesvervangers (kapitalisme, humanisme & wetenschap), echter lijken deze constructen de hedendaagse Westerse mens onvoldoende een gevoel van verbondenheid te geven.

Wanneer je Alain de Botton leest (aanrader: "religie voor atheïsten") lijkt een religieus instituut veel meer dan een plek voor monotheïstische aanbidding. Het is ook een plek voor ontmoeting, het ontstaan van gemeenschappen van mensen die elkaar vinden in bepaalde waarden en deugden. Daarnaast hebben figuren zoals Anton Szandor Lavey (de schrijver van de Satanic Bible) heel goed begrepen hoe men de waarde van een concept over kan dragen. Door middel van rituelen, een centraal figuur, verhalen, zang enzovoorts (de volledige zintuigelijke ervaring) binden mensen zich zowel in gedachten als in gevoel aan een concept en deze gezamenlijke ervaring brengt mensen emotionele verbondenheid.

Nu wij de kerk verlaten, de geestelijke gemeenschap van onze (voor-)ouders, geleid door het anti-dogmatisch sentiment van de hiervoor genoemde generatie, vraag ik me af; voelen we ons meer alleen, vermoeid, ondersteunen we elkaar minder en worden de breinen van onze jongsten nog wel voldoende spiritueel, existentieel, of religieus gevormd in plaats van door te slaan in een continue hedonistisch korte termijn denken omdat we niet meer naar de kerk gaan?
Ik weet niet of je hem gelezen hebt, maar "Het oerboek van de Mens"is misschien wel een aanrader voor jou. Gaat wat over de culturele evolutie van de bijbel
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_181523277
quote:
7s.gif Op maandag 13 augustus 2018 17:00 schreef Pater_Kater het volgende:
Titel is een stelling, niet persé hoe ik erover denk. Ik ben gewoon benieuwd hoe jullie hierover denken. Dit leek me wel een aardige plek om eens hardop te denken over dit onderwerp :)

Een aantal hedendaagse denkers (o.a. Jordan B. Peterson, Dirk de Wachter) laat doorschemeren dat het verlies van de gezamenlijke identiteit van de Westerse mens een soort unheimlich permanent onderbuikgevoel betekent. Eén van de grote veranderingen in een aantal Westerse landen, in vergelijking met veel andere landen op aarde, is de transformatie van de rol die religie en het instituut van de religieuze instelling in de samenleving speelt.
We proberen het hierdoor ontstane voorheen geestelijk vormende en verbindende gat op te vullen met de kersverse ideologische vleesvervangers (kapitalisme, humanisme & wetenschap), echter lijken deze constructen de hedendaagse Westerse mens onvoldoende een gevoel van verbondenheid te geven.

Wanneer je Alain de Botton leest (aanrader: "religie voor atheïsten") lijkt een religieus instituut veel meer dan een plek voor monotheïstische aanbidding. Het is ook een plek voor ontmoeting, het ontstaan van gemeenschappen van mensen die elkaar vinden in bepaalde waarden en deugden. Daarnaast hebben figuren zoals Anton Szandor Lavey (de schrijver van de Satanic Bible) heel goed begrepen hoe men de waarde van een concept over kan dragen. Door middel van rituelen, een centraal figuur, verhalen, zang enzovoorts (de volledige zintuigelijke ervaring) binden mensen zich zowel in gedachten als in gevoel aan een concept en deze gezamenlijke ervaring brengt mensen emotionele verbondenheid.

Nu wij de kerk verlaten, de geestelijke gemeenschap van onze (voor-)ouders, geleid door het anti-dogmatisch sentiment van de hiervoor genoemde generatie, vraag ik me af; voelen we ons meer alleen, vermoeid, ondersteunen we elkaar minder en worden de breinen van onze jongsten nog wel voldoende spiritueel, existentieel, of religieus gevormd in plaats van door te slaan in een continue hedonistisch korte termijn denken omdat we niet meer naar de kerk gaan?
Alle dingen die herinneren aan de goden van dwaze religieuzen zouden moeten worden verwijderd uit de dorpen en steden. Er zijn namelijk velen-voornamelijk atheïsten- die nooit de gelegenheid krijgen om de mensen te herinneren aan een eigen zelf gekozen god. Dus weg met sieraden, geschriften, beelden,kerken, tempels, synagogen, moskeeën enz omdat die herinneren aan goden van anderen. Het zijn tenslotte niet de goden van mij waar aan herinnerd wordt.
pi_181524410
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 13:11 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Zo zeg er zijn maar zeer weinigen die deugen in jouw ogen...en zoals ik inmiddels van jou begrepen heb, God denkt exact zoals jij denkt nietwaar? Alle anderen zijn gestoord/gek/dom/vul maar in..

Met zo'n wereldbeeld heb je geen hel meer nodig. Je zit er al midden in... :{
Daarom worden er ook niet heel veel gered nee goed gezien ;)
pi_181524718
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 13:11 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Zo zeg er zijn maar zeer weinigen die deugen in jouw ogen...en zoals ik inmiddels van jou begrepen heb, God denkt exact zoals jij denkt nietwaar? Alle anderen zijn gestoord/gek/dom/vul maar in..

Met zo'n wereldbeeld heb je geen hel meer nodig. Je zit er al midden in... :{
Yep deze wereld is een hel voor ware gelovigen dat heb je heel goed en de wereld stapt steeds meer en meer van God af en kijk wat een leuke wereld het is geworden pffff...maar er kunnen nog steeds mensen gered worden door toe te geven dat ze een zondaar zijn en God smeken om gered te mogen worden door Gods gratie,door in het offer van Jezus te geloven en zijn Woord.
pi_181525431
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 13:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wellicht is dat ook precies hoe het begrip 'hel' oorspronkelijk bedoeld was. Geen door een God geschapen straf, maar zuiver de ellende die de mens voor zichzelf creëert.

Zo zien christelijk orthodoxen het volgens mij. Voor hen bestaat er geen transcendente hemel of hel. Een persoon die een verschrikkelijk bestaan heeft, bevindt zich volgens de Orthodoxe traditie dus in de hel.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 18:50:19 #64
545 dop
:copyright: dop
pi_181525470
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 18:21 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Yep deze wereld is een hel voor ware gelovigen dat heb je heel goed en de wereld stapt steeds meer en meer van God af en kijk wat een leuke wereld het is geworden pffff...maar er kunnen nog steeds mensen gered worden door toe te geven dat ze een zondaar zijn en God smeken om gered te mogen worden door Gods gratie,door in het offer van Jezus te geloven en zijn Woord.
de naaste liefde spat er weer vanaf.
Jezus zal trots op je zijn.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 19:46:46 #65
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_181526591
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 21:16 schreef Pater_Kater het volgende:

[..]

Om even te reageren op je eerste alinea: ik vraag me af, in hoeverre "wij" om kunnen gaan met (mentale) vrijheden en of een basisopleiding (waarvoor een geestelijke/religieus instituut de plek bij uitstek lijkt) niet schier noodzakelijk is.
Daar ben ik het mee oneens, en een kerk is al helemaal niet de plaats om zo'n opleiding te doen. Daarnaast, voor mensen die dat nodig hebben bestaat de kerk nog gewoon.

quote:
Ik denk dat om bijvoorbeeld een kerk actueel relevant te maken, moeten er zéker dingen veranderen, er is namelijk een reden dat de babyboomers en hun kinderen weggerend zijn voor het dogmatisch karakter van de kerk. Maar ik denk dat een deel van die culturele identiteit samenhangt met de kerk en dat het losmaken van dogma (wat over het algemeen als positief ervaren wordt) niet zonder kleerscheuren gaat; vergeet niet dat een instituut niet ééndimensionaal maar multi-dimensionaal in zijn maatschappelijke functie kan zijn.
Dat de kerk mensen wegjaagt lijkt me een probleem voor de kerk en niet voor de maatschappij. Een heel groot deel van de culturele identiteit van de westerse samenleving en Nederland hangt inderdaad samen met het losmaken van dogma. De kerk heeft een probleem daarmee aangezien hun instituut dogma als fundering heeft. De kerk was inderdaad multidimensioneel en het is ontzettend goed dat dat niet langer het geval is. Je moet ook niet vergeten dat de kerk altijd al sinds het begin actief bezig is om die hoegenaamde multi-dimensionaliteit te verdedigen en alternatieven de kop in te drukken. Als de kerk er uiteindelijk alleen nog maar is om mensen op te vangen die niet met vrijheid om kunnen gaan dan is dat toch prima voor die mensen?

quote:
En juist die multidimensionale functie van een instituut waar ruimte is voor geestelijke ontwikkeling en bevraging (i.p.v., terecht zoals ik even uit jouw alinea denk te halen; belering). En dan komen we bij het punt van de "geestelijke" basisopleiding, of in elk geval een instituut waar men kan komen waar ruimte, respect, kennis en kunde is voor de geestelijke wereld van ieder individu. Waar we elkaar kunnen bevragen, van elkaar kunnen leren, van jongs af aan, over de grote en kleine vragen van het leven en hoe je in verhouding staat tot bijvoorbeeld God, of de Natuur of wat dan ook. Meester Jan gaat hier voor de klas echt niet met je over staan klessebessen.

Misschien wat idealistisch, maar ik ben ook zeker niet voor het vergeten van de waardevolle functies van een geestelijke gemeenschap en dat we een bepaalde "begeleiding" goed kunnen gebruiken voordat we de grote boze wereld ingaan. Ik heb ook mijn veterstrikdiploma moeten halen voordat ik mijn veters kon strikken. Is een flauw voorbeeld, maar gaat wel om het ontwikkelen van een minimale vaardigheid en dat ontstaat niet zomaar. Ik ben wel een beetje bang dat er dus geen ruimte meer is voor het ontwikkelen van de minimale vergeestelijkte vaardigheid.
Ik zou je willen vragen die 'vaardigheid' te definieren en te verduidelijken. Want ik snap niet precies wat je er mee bedoelt. Overigens komen de dingen die jij noemt wel degelijk langs op school. Alleen heeft niet iedereen er behoefte aan. En het is natuurlijk vrij lachwekkend om de kerk te opperen als plek voor deze 'bevraging'. Wederom, als het fundament dogma is dan zijn vragen op een gegeven moment niet meer welkom. Dat bewijst de fragmentatie van de kerk wel. Er zijn ontelbaar veel vragen die de kerk niet eens kan proberen te beantwoorden en historisch gezien heeft men daarom altijd al geprobeerd zoveel mogelijk het vragen stellen te onderdrukken.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:14:16 #66
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_181527206
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 10:29 schreef TserrofEnoch het volgende:
Mensen zijn hermeneutische wezens, en dus proberen we dit wel. Maar doordat deze fundamenten zijn afgebrokkeld zijn mensen aan het zoeken, vaak zonder antwoorden te vinden.
Ik vraag me af waarom je dit een probleem vindt. Juist door te zoeken vind je ook weer nieuwe dingen. Is dat niet een heel christelijk dingetje :D? Je hebt gelijk dat mensen moeite hebben met het accepteren van het niet hebben van antwoorden. Of dat er dingen zijn die geen aanwijsbare oorzaak/reden hebben. Maar dat komt voort uit het feit dat mensen van nature nieuwsgierig zijn en altijd meer willen weten. Het punt is dat de kerk net doet alsof het antwoorden heeft, in ruil voor het opgeven van die nieuwsgierigheid. En dat is, ook nu nog, voor heel veel mensen aantrekkelijk. Niet alleen de kerk doet dat trouwens, die truc werkt op vele niveaus. Het is dictatoriaal in nature.

Het is alleen zo dat voor heel veel mensen, ik zou zelfs willen zeggen de meerderheid, die ruil hen ook niet gelukkig maakt. Voor hen is er nu eindelijk een alternatief. Zij kunnen hun nieuwsgierigheid de vrij loop laten en zelf antwoorden zoeken. En als het antwoord is dat er geen antwoord blijkt te zijn dan is dat voor hen wellicht moeilijk. Maar het is nog altijd makkelijker dan de stierenstront slikken die er uit de kerk voort komt :).

quote:
Religieuze instituties zijn uiteraard plekken voor meerdere zaken. Het is gemeenschap en religieuze beoefening etc. Maar zonder de religieuze beoefening die de mensen aan een gezamenlijk narratief verbind zou dit niet te realiseren zijn. Met een voetbalclub, toneelvereniging etc. die niet de narratieve component heeft is dit niet mogelijk. Mensen hebben geen gedeeld referentiekader meer. De ander wordt vreemd voor je.
Dit is onzin. Het dorp waar ik in ben opgegroeid heeft meerdere verenigingen en de mensen die daar intensief mee bezig zijn doen dat met een passie waar ik alleen maar respect voor kan hebben. De lokale voetbalclub waar ik mijn jeugd heb doorgebracht draait op die passie en het is voor die mensen zonder welke religieuze component dan ook mogelijk om zich volledig te richten op het doel: de club draaiende houden en zo succesvol mogelijk te maken. Niet omdat god of de kerk of wie dan ook dat zegt, nee omdat dat de collectieve wens van (in ieder geval een groot gedeelte) van het dorp is. En nu wil jij suggereren dat deze mensen eigenlijk helemaal geen hechte gemeenschap zijn?

quote:
Het niet langer verbonden zijn aan een groter narratief berokkend ongelofelijk veel schade. Ik bezie de ontwikkelingen van de laatste 70 jaar dan ook met groot pijn in mijn hart. Het Westen beschouw ik als verloren. Hopelijk vindt het ooit de weg terug.
Ik hoop dat je je beseft dat de enige reden dat je dit kunt vinden en zeggen die 'ontwikkelingen' zijn :).
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:58:51 #67
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181528233
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 18:11 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Daarom worden er ook niet heel veel gered nee goed gezien ;)
En dat noem jij dan een geslaagd plan van God?
pi_181528939
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 20:58 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En dat noem jij dan een geslaagd plan van God?
Vrije wil van de mens...ultieme vertoon van liefde is vrije wil of dwing jij liever iemand tot iets...? de mens heeft liever de duisternis dan het licht zegt de bijbel ook niet voor niets
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:00:07 #69
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181530598
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 21:15 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Vrije wil van de mens...ultieme vertoon van liefde is vrije wil of dwing jij liever iemand tot iets...? de mens heeft liever de duisternis dan het licht zegt de bijbel ook niet voor niets
Dat is een illusie voor een gelovige. God weet alles. Hij weet wat je gaat doen. Dus kun je niets anders doen dan wat God al weet wat je gaat doen. Dag vrije wil. :W
pi_181530873
Jep... almacht + alwetendheid is niet compatibel met het filosofische vrije wil concept.

Het is alsof je een dobbelsteen gooit in de wetenschap dat die dobbelsteen op een 6 zal vallen, en dan beweert dat die dobbelsteen een vrije wil heeft.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_181533997
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 20:14 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ik vraag me af waarom je dit een probleem vindt. Juist door te zoeken vind je ook weer nieuwe dingen. Is dat niet een heel christelijk dingetje :D?
Door een duidelijk narratief te krijgen wordt het ook makkelijker om later in dit narratief mee te gaan of juist op een andere gedachtegang te komen. Mensen die niet opgevoed worden binnen een duidelijk narratief hebben dit vermogen minder. Symptoon van de moderne mens.

quote:
Je hebt gelijk dat mensen moeite hebben met het accepteren van het niet hebben van antwoorden. Of dat er dingen zijn die geen aanwijsbare oorzaak/reden hebben. Maar dat komt voort uit het feit dat mensen van nature nieuwsgierig zijn en altijd meer willen weten. Het punt is dat de kerk net doet alsof het antwoorden heeft, in ruil voor het opgeven van die nieuwsgierigheid. En dat is, ook nu nog, voor heel veel mensen aantrekkelijk. Niet alleen de kerk doet dat trouwens, die truc werkt op vele niveaus. Het is dictatoriaal in nature.
Onzinnig stuk dit. Juist binnen geloof is er ruimte voor grijstinten. Er is de vrijzinnigheid er is de orthodoxie. En deze hebben telkens een zekere spanning met elkaar. Zonder het een niet het ander. De twijfel is juist fundamenteel ingebakken.

quote:
Het is alleen zo dat voor heel veel mensen, ik zou zelfs willen zeggen de meerderheid, die ruil hen ook niet gelukkig maakt. Voor hen is er nu eindelijk een alternatief. Zij kunnen hun nieuwsgierigheid de vrij loop laten en zelf antwoorden zoeken. En als het antwoord is dat er geen antwoord blijkt te zijn dan is dat voor hen wellicht moeilijk. Maar het is nog altijd makkelijker dan de stierenstront slikken die er uit de kerk voort komt :).
Het niet gekneed worden met een narratief heeft negatieve gevolgen voor de mens. Nihilisme, alles door relativeren. Geen zekerheden in het leven. Fluïde sociale verbanden. Niets is voor eeuwig en alles is aan verandering onderhevig. Trouw zijn is een broertje dood. Het zijn allemaal naweeën van deze ontwikkeling.

quote:
Dit is onzin. Het dorp waar ik in ben opgegroeid heeft meerdere verenigingen en de mensen die daar intensief mee bezig zijn doen dat met een passie waar ik alleen maar respect voor kan hebben. De lokale voetbalclub waar ik mijn jeugd heb doorgebracht draait op die passie en het is voor die mensen zonder welke religieuze component dan ook mogelijk om zich volledig te richten op het doel: de club draaiende houden en zo succesvol mogelijk te maken. Niet omdat god of de kerk of wie dan ook dat zegt, nee omdat dat de collectieve wens van (in ieder geval een groot gedeelte) van het dorp is. En nu wil jij suggereren dat deze mensen eigenlijk helemaal geen hechte gemeenschap zijn?
Tja, nu kan ik ook zeggen dat ik uit een klein dorp kom. Dat ik aangesloten ben bij een voetbalclub, een vaste vriendengroep heb, dat ik iedere week bezig ben met vrijwilligerswerk. Dat ik een vaste stamkroeg heb. Maar hebben deze mensen daadwerlijk een gezamenlijk doel, is er een narratief wat iedereen bindt? Iedereen heeft zijn eigen motivering er is geen groter principe dat iedereen bindt. Ik kan het niet ontdekken. En voor zover het pastoralisme bestaat kan een groot deel herleid worden naar de tijd voor de secularisatie. De individualisatie speelt ook steeds meer zijn parten. En in de toekomst zullen ook steeds meer mensen niet bereid zijn om de handen uit de mouwen te steken. Steeds meer organisaties hebben een gebrek aan vrijwilligers. Aantoonbare data is dat. Dus nee, de vergelijking gaat verre van op.

quote:
Ik hoop dat je je beseft dat de enige reden dat je dit kunt vinden en zeggen die 'ontwikkelingen' zijn :).
Wat is dit nu weer voor een uitspraak? Je reflecteert op gedane ontwikkelingen, dat doet men al eeuwen lang en dat geldt voor iedere ontwikkeling. Je kan het moeilijk hebben over de industrialisatie voordat deze zich voltrokken heeft.
  woensdag 29 augustus 2018 @ 00:20:43 #72
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_181534552
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 23:48 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Door een duidelijk narratief te krijgen wordt het ook makkelijker om later in dit narratief mee te gaan of juist op een andere gedachtegang te komen. Mensen die niet opgevoed worden binnen een duidelijk narratief hebben dit vermogen minder. Symptoon van de moderne mens.
Het is voor mensen die op jongere leeftijd geïndoctrineerd worden vele malen moeilijker om zich daar van los te maken en zijn of haar eigen pad te kiezen dan iemand die vrijer is opgevoed. Dit is dus onzin.

quote:
Het niet gekneed worden met een narratief heeft negatieve gevolgen voor de mens. Nihilisme, alles door relativeren. Geen zekerheden in het leven. Fluïde sociale verbanden. Niets is voor eeuwig en alles is aan verandering onderhevig. Trouw zijn is een broertje dood. Het zijn allemaal naweeën van deze ontwikkeling.
Ach ja, klassieke christelijke 'argumenten'. Het meeste is niet waar en de rest is niet negatief. Relativeren is heel gezond, met zekerheden bedoel je dogma en daar minder van is altijd beter, verandering leidt vaak tot verbetering en mensen zijn net zo trouw als altijd. Ze doen er alleen minder hypocriet over. Overigens zijn gelovigen over het algemeen nihilisten bij uitstek.

quote:
Tja, nu kan ik ook zeggen dat ik uit een klein dorp kom. Dat ik aangesloten ben bij een voetbalclub, een vaste vriendengroep heb, dat ik iedere week bezig ben met vrijwilligerswerk. Dat ik een vaste stamkroeg heb. Maar hebben deze mensen daadwerlijk een gezamenlijk doel, is er een narratief wat iedereen bindt? Iedereen heeft zijn eigen motivering er is geen groter principe dat iedereen bindt. Ik kan het niet ontdekken.
Dat heb ik toch al gezegd? Het gezamelijke doel is het onderhouden en verbeteren van de voetbalclub. Waarom moet er per se een groter principe zijn dan dat?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 29 augustus 2018 @ 08:36:12 #73
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181537324
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 22:09 schreef Molurus het volgende:
Jep... almacht + alwetendheid is niet compatibel met het filosofische vrije wil concept.

Het is alsof je een dobbelsteen gooit in de wetenschap dat die dobbelsteen op een 6 zal vallen, en dan beweert dat die dobbelsteen een vrije wil heeft.
Met de claim "almacht en alwetendheid" heeft men zich in een hoekje geschilderd...
pi_181538316
quote:
2s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 00:20 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Het is voor mensen die op jongere leeftijd geïndoctrineerd worden vele malen moeilijker om zich daar van los te maken en zijn of haar eigen pad te kiezen dan iemand die vrijer is opgevoed. Dit is dus onzin.
Wel als je helemaal vastgezet bent. Maar er is bijvoorbeeld naar de jezuïeten kijkt die hebben middels hun schoolsysteem veel politici voortgebracht van allerlei politieke pluimages. Maar je kunt je pas echt afzetten of meegaan in iets anders als je op een bepaalde manier gekneed bent. Uit literatuur die ik gelezen heb beschouw ik dit als evident.

quote:
Ach ja, klassieke christelijke 'argumenten'. Het meeste is niet waar en de rest is niet negatief. Relativeren is heel gezond, met zekerheden bedoel je dogma en daar minder van is altijd beter, verandering leidt vaak tot verbetering en mensen zijn net zo trouw als altijd. Ze doen er alleen minder hypocriet over. Overigens zijn gelovigen over het algemeen nihilisten bij uitstek.
Klassieke argumenten? Het zijn mijn argumenten. Maar goed over deze ontwikkelingen valt ook te lezen over literatuur te lezen die de secularisering beschrijft. Deze ontwikkelingen kun je positief danwel negatief beschouwen. Persoonlijk vind jij een deel tof, ik heb er een broertje dood aan.

Hoezo is er net zoveel trouw? We leven juist in een tijd dat er meer en meer seriële monogamie is. Veel mensen hebben lossen seksuele contacten gehad. Er zijn open relaties. Er zijn veel meer scheidingen. Wil jij nu met droge ogen bewegen dat er niets verandert is en dat het hoogstens zichtbaarder geworden is?

'Overigens zijn gelovigen over het algemeen nihilisten bij uitstek.' Dit mag je toelichten.

quote:
Dat heb ik toch al gezegd? Het gezamelijke doel is het onderhouden en verbeteren van de voetbalclub. Waarom moet er per se een groter principe zijn dan dat?
Ik zeg dus dat het niet die component heeft. Eerst bestrijd je dat en nu zeg je, wat maakt het uit dat deze er niet is?

[ Bericht 0% gewijzigd door TserrofEnoch op 29-08-2018 10:52:25 ]
pi_181554801
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 22:00 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat is een illusie voor een gelovige. God weet alles. Hij weet wat je gaat doen. Dus kun je niets anders doen dan wat God al weet wat je gaat doen. Dag vrije wil. :W
Nee hoor want omdat God alles weet zegt dat toch niks over onze vrije wil,want God wil dat iedereen gered wordt zegt Hij in zijn woord en God spreekt zichzelf niet tegen. Dus iedereen kan gered worden,en redding heb je wel aan God te danken door zijn gratie als jij berouw toont van je zonde en voor Hem wil leven en zijn offer aanneemt. En als God dat bepaalt is er geen vrije wil nee allen hij weet wie er uiteindelijk voor Hem kiest en dat is toch anders.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')