abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 9 augustus 2018 @ 20:35:41 #26
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_181063698
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 19:33 schreef Basp1 het volgende:

[..]

volgens mij is het de clue dat het licht over een groter oppervlak verspreid wordt de atmosfeer zal toch niet zoveel extra warmte absorberen? :P
Jawel, dat doet 'ie zeker. Absorptie, reflectie en verstrooiing zorgen ervoor dat maar een deel van de energie het oppervlak bereikt.
Huilen dan.
pi_181096415
quote:
7s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 20:35 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Jawel, dat doet 'ie zeker. Absorptie, reflectie en verstrooiing zorgen ervoor dat maar een deel van de energie het oppervlak bereikt.
Maar de luchtdrukgradient zorgt voor refractie naar het oppervlak toe. En door de koude is er minder waterdamp in de lucht.

Als ik wikipedia mag geloven bedraagt de maximale energie die het aardoppervlak bereikt op een onbewolkte dag 1025 W/m².
Voor de noordpool (of zuidpool) komt dat neer op 1025 * sin (23.5°)= 408 W/m², zonder rekening te houden met extra verlies door de langere weg door de atmosfeer.
Maar de hoogste waarde die op de zuidpool gemeten werd was ruim 450 W/m². (https://amrc.ssec.wisc.ed(...)_Solar_Radiation.pdf)
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 06:01:05 #28
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181096424
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 18:01 schreef wawowiewa het volgende:
plus het ijs weerkaatst het licht grotendeels omdat het wit is
Dat is een beetje een kip-ei verhaal. Is dat ijs er omdat het er kouder is, of is het er kouder vanwege het ijs?
Daarin is het verhaal over lichtinval eerder doorslaggevend. Dus de lichtinval is de oorzaak van het ijs dat op zijn beurt door reflectie voor wat extra afkoeling zou kunnen zorgen.
pi_181191036
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 06:01 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat is een beetje een kip-ei verhaal. Is dat ijs er omdat het er kouder is, of is het er kouder vanwege het ijs?
Lijkt me geen kip-ei. In wintersportgebieden is de verblindende reflectie er ook niet voor de sneeuwval.
pi_181760595
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 06:01 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat is een beetje een kip-ei verhaal. Is dat ijs er omdat het er kouder is, of is het er kouder vanwege het ijs?
Daarin is het verhaal over lichtinval eerder doorslaggevend. Dus de lichtinval is de oorzaak van het ijs dat op zijn beurt door reflectie voor wat extra afkoeling zou kunnen zorgen.
Ja het is meer een effect voor de gehele aarde. Wanneer de poolkappen weg zijn wordt het nog extra warmer omdat er geen weerkaatsing is.
pi_181760641
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 17:51 schreef Starmanelon het volgende:

[..]

Valt de aarde niet in zijn geheel binnen de lichtbundel van de zon?
Ja, de kant die naar de zon gedraaid is wel, en uiteraard is de hoek rond de evenaar anders dan op de polen. Pak een voetbal en een zaklamp in het donker.
pi_181763997
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 september 2018 22:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ja, de kant die naar de zon gedraaid is wel, en uiteraard is de hoek rond de evenaar anders dan op de polen. Pak een voetbal en een zaklamp in het donker.
Als ik de zaklamp maar dichtbij genoeg houdt dan kan ik 1 enkel vlakje verlichten. :D
pi_181764280
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 september 2018 00:29 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als ik de zaklamp maar dichtbij genoeg houdt dan kan ik 1 enkel vlakje verlichten. :D
Het bewijs dat je zowel bij aardrijkskunde als Nederlands niet goed hebt opgelet vroeger.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')