abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 8 augustus 2018 @ 13:00:41 #181
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_181029238
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 08:22 schreef Nober het volgende:
Lekker elke dag de hoofdprijs vragen ipv alleen tijdens de schoolvakanties.
Inderdaad, dat is waar ze heen willen. Geen hoog- of laagseizoen meer, maar 365 dagen per jaar het toptarief rekenen.

En dan zijn er ook nog dwazen die denken dat het ze om het welzijn van de kinderen te doen is. :')
  woensdag 8 augustus 2018 @ 13:04:39 #182
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_181029303
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 11:07 schreef Rangono het volgende:

[..]

Er moet sowieso iets gedaan worden aan al die mensen die een weekje naar Turkije gaan, om enkel in het hotel te zitten...
Ja fuck vrije keuze, laten we daar iets aan doen. Hoe durven mensen zelf een vakantieland te kiezen en zelf een vervoermiddel en zelf te bepalen wat ze daar gaan doen.

Wat zijn mensen zoals jij eng zeg.
  woensdag 8 augustus 2018 @ 13:05:58 #183
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_181029348
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:54 schreef luxerobots het volgende:

Je zou directeuren wat meer vrijheid kunnen geven om goede leraren te belonen. Dus niet automatisch een schaal omhoog omdat je er al lang zit. Maar wel een extra beloning als je goede prestaties uit je groep weet te halen.
In het onderwijs ga je volgens mij niet automatisch een schaal omhoog. Schalen hangen aan functies. Wel zitten er in een schaal leeftijdsstappen. Maar na een jaartje of 20 leerkracht zijn, zit je wel aan je maximum en groei je niet meer.

En hoe ga je 'goeie prestaties' van een groep meten? Betere cijfers? Heeft die leerkracht net mazzel dat hij wat slimmere leerlingen heeft. Overigens vind ik de cognitieve prestaties niet het allerbelangrijkst. Ik vind sociaal/emotionele ontwikkeling minstens zo belangrijk. Hoe ga je dat meten?

quote:
In het huidige systeem verdienen de langstzittenden, die vaak een grijze plaat afdraaien, het meest, en jonge docenten, die fris en enthousiast zijn, het minst. :')
Tsja, zo zit onze samenleving wel een beetje in elkaar.

quote:
Ook zoiets, een leraar geschiedenis verdient even veel als een leraar wiskunde. Terwijl aan het eerste nauwelijks een tekort is, maar aan het tweede wel.
Ik denk dat een leraar wiskunde dat in de praktijk wel uitonderhandelt. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 8 augustus 2018 @ 13:08:58 #184
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_181029417
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 13:04 schreef Vader_Aardbei het volgende:

Ja fuck vrije keuze, laten we daar iets aan doen. Hoe durven mensen zelf een vakantieland te kiezen en zelf een vervoermiddel en zelf te bepalen wat ze daar gaan doen.

Wat zijn mensen zoals jij eng zeg.
Ik vind jou veel enger. 'Ik bepaal godverdomme zelf wel wat ik doe, ongeacht de impact op mijn medemens of mijn samenleving".

Als we willen dat de aarde nog even meegaat, dan moet er wel een bepaalde bewustwording groeien bij de mens. Ik zie dat er bij jou nog een lange weg te gaan is.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_181029543
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Omdat we in Nederland uitgaan van 'gelijke betaling voor gelijk werk'. Als je zegt dat mensen anders betaald moeten worden omdat de ene een grijze plaat afdraait en de ander enthousiast is, lijk je dat principe toch te ondersteunen.
Ik kan je niet volgen. Als persoon A zijn werk enthousiast doet en persoon B niet.

Doen ze beiden toch hun werk op een andere manier? Dan moet de persoon die uitgeblust is toch niet meer verdienen omdat hij er langer zit?
pi_181029555
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 13:05 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

In het onderwijs ga je volgens mij niet automatisch een schaal omhoog. Schalen hangen aan functies. Wel zitten er in een schaal leeftijdsstappen. Maar na een jaartje of 20 leerkracht zijn, zit je wel aan je maximum en groei je niet meer.

En hoe ga je 'goeie prestaties' van een groep meten? Betere cijfers? Heeft die leerkracht net mazzel dat hij wat slimmere leerlingen heeft. Overigens vind ik de cognitieve prestaties niet het allerbelangrijkst. Ik vind sociaal/emotionele ontwikkeling minstens zo belangrijk. Hoe ga je dat meten?

[..]

Tsja, zo zit onze samenleving wel een beetje in elkaar.

[..]

Ik denk dat een leraar wiskunde dat in de praktijk wel uitonderhandelt. :)
Maar goed, jij bent een leraar die als de dood is dat het salarishuis verandert?

Om jouw stijl maar eens te gebruiken.
  woensdag 8 augustus 2018 @ 13:26:09 #187
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_181029791
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 13:16 schreef luxerobots het volgende:

Maar goed, jij bent een leraar die als de dood is dat het salarishuis verandert?

Om jouw stijl maar eens te gebruiken.
Nee, ik ben gewoon een werknemer in Nederland die heeft gezien dat 'target'- en beloningssystemen in de praktijk nooit opleveren wat ze beogen.
En daarnaast ben ik vader van 2 kinderen die op een school zitten, waar alle leerkrachten die ik heb leren kennen, gedreven zijn. Jong en oud. En dat ligt aan de schoolstructuur en -filosofie, niet aan financiele beloningen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_181029859
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 13:04 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Ja fuck vrije keuze, laten we daar iets aan doen. Hoe durven mensen zelf een vakantieland te kiezen en zelf een vervoermiddel en zelf te bepalen wat ze daar gaan doen.

Wat zijn mensen zoals jij eng zeg.
Dramaqueen.
  woensdag 8 augustus 2018 @ 13:29:22 #189
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_181029869
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 09:11 schreef Ringo het volgende:

[..]

En een over schot aan spaties.
En dan zelf ook falen :')

Overschot.
#KICKOUTZP
  woensdag 8 augustus 2018 @ 13:30:03 #190
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_181029885
Maar goed, wat een achterlijk plan dit weer. Die Noord Midden Zuid regio’s moeten ze sowieso eens afschaffen. Grootste onzin die er bestaat
#KICKOUTZP
pi_181030087
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 13:26 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nee, ik ben gewoon een werknemer in Nederland die heeft gezien dat 'target'- en beloningssystemen in de praktijk nooit opleveren wat ze beogen.
En daarnaast ben ik vader van 2 kinderen die op een school zitten, waar alle leerkrachten die ik heb leren kennen, gedreven zijn. Jong en oud. En dat ligt aan de schoolstructuur en -filosofie, niet aan financiele beloningen.
1. Beloningssystemen leveren nooit wat ze beloven.

Interessante stelling. Vandaar dat je zo kritisch bent op veranderingen in het onderwijs. Misschien deugt het niet, maar dat doen beloningssystemen nooit, dus hoef je het ook niet te veranderen.

Zelf denk ik dat er best beter onderwijs gegeven kan worden voor hetzelfde geld. En dat is best belangrijk, vooral omdat het allemaal van overheidsgeld betaald wordt, geld dat door ons allemaal opgebracht wordt.

Overigens zijn salarissen in het onderwijs helemaal niet slecht. Mensen onderschatten de salarissen binnen het onderwijs, het salaris ligt hoger dan de mensen denken, en daar is ook onderzoek naar gedaan.

2. Alle persoonlijke contacten op de school van je kinderen hebben ertoe geleid dat je vindt dat iedereen gedreven is.

Ik zou best wel willen weten om welke school het gaat. Want ik ken geen bedrijf waar iedereen gedreven is, of continu op een gedreven wijze werkt.

Overigens zegt gedreven zijn ook niet zoveel. Ik heb tal van leraren meegemaakt die niet goed zijn/waren in hun vak. Terwijl ik me nog best kan voorstellen dat zulke docenten van zichzelf vinden dat ze gedreven zijn. Maar dat is dus nog iets anders dan je werk goed doen.
  woensdag 8 augustus 2018 @ 13:44:58 #192
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_181030232
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 13:15 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik kan je niet volgen. Als persoon A zijn werk enthousiast doet en persoon B niet.

Doen ze beiden toch hun werk op een andere manier? Dan moet de persoon die uitgeblust is toch niet meer verdienen omdat hij er langer zit?
Als persoon A en B hun werk allebei even enthousiast doen, waarom zou persoon A minder moeten verdienen omdat er meer mensen in zijn vakgebied zijn?
pi_181030420
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 09:18 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Universiteiten zetten hun colleges online voor de studenten om later terug te kijken. Dat kan ook op de basisschool en de middelbare.
Op universiteiten wordt het onderwijs gevolgd door studenten die (hopelijk) al geleerd hebben hoe ze zelf kennis kunnen vergaren.

Op de basisschool niet.
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 09:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Net was het probleem nog dat het huidige systeem niet veranderd mocht worden omdat het zo fantastisch is voor de kinderen, en nu blijkt het toch een financiële kwestie te zijn. Waar wil je nu heen?

Het volledig klassikale systeem heeft gewoon zijn langste tijd gehad, hoe je het ook wendt of keert. Ik zal geen oordeel vellen over het po omdat ik daar iets te weinig expertise voor heb, maar in het vo is het systeem waar je lesrooster bepaalt dat je 3 uur Nederlands, 2 uur geschiedenis en 3 uur wiskunde nodig hebt echt niet op maat van de leerling. De ene leerling heeft voor wiskunde immers veel meer tijd nodig dan de ander, en de derde vindt geschiedenis gewoon weer zo machtig interessant dat hij/zij veel meer wil leren dat alleen wat er in het vastgelegde curriculum zit.

Inmiddels zijn er in den lande allerlei experimenten om dit toch wel belegen systeem anders vorm te geven. De meest extreme vorm vind je in Roermond: google maar eens op Agora-onderwijs. Ik zeg niet dat dat nu de toekomst moet zijn, maar het kan dus wel.
Montessori onderwijs werkt al lange tijd met gedeeltelijk zelf roosters maken. Stel dat de vereiste is dat een leerling 2 lesuren (2 x 70 minuten) per week aan scheikunde werkt, dan staat er één al ingeroosterd, en mag de leerling zelf de ander inroosteren. Er zijn daar dan ongeveer 4-5 opties voor gedurende de week. En dan is er nog de dagelijkse keuze-werk-tijd, waarin de leerling ook zelf kiest aan welk vak (of wellicht zelfs met welke docent) hij/zij wilt werken.

In de praktijk werkt dat voor sommige leerlingen heel erg goed (omdat ze al de zelfstandigheid en verstandigheid bezitten om daar correct mee om te gaan), en voor anderen rampzalig (leren nooit echt discipline).

Al vertel ik je denk ik niets nieuws nu.

[ Bericht 0% gewijzigd door probeer op 08-08-2018 13:58:52 ]
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 8 augustus 2018 @ 13:55:06 #194
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_181030454
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 13:38 schreef luxerobots het volgende:

1. Beloningssystemen leveren nooit wat ze beloven.

Interessante stelling.
Zeker. En zo te zien, heb je geen argumenten om die stelling te ontkrachten.

Heeft overigens een jaar of drie geleden een groot artikel in het FD gestaan, over exact dat onderwerp.

quote:
Zelf denk ik dat er best beter onderwijs gegeven kan worden voor hetzelfde geld.
Zo denken we allemaal wel eens wat.

quote:
Overigens zijn salarissen in het onderwijs helemaal niet slecht. Mensen onderschatten de salarissen binnen het onderwijs, het salaris ligt hoger dan de mensen denken, en daar is ook onderzoek naar gedaan.
Het is heel belangrijk werk. En het is zwaar werk. Daar mag een fatsoenlijke beloning bij horen.

quote:
Ik zou best wel willen weten om welke school het gaat.
Een Vrije School.

quote:
Want ik ken geen bedrijf waar iedereen gedreven is, of continu op een gedreven wijze werkt.
Waarschijnlijk gebrek aan ervaring. Overigens is een school geen 'bedrijf'.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_181031604
Niks er van. Nu is het nog lekker rustig als we in juni op vakantie gaan. Als je zo nodig kinderen wil, dan moet je ook maar de gevolgen dragen en lekker in de drukte zitten en het drievoudige betalen.
  woensdag 8 augustus 2018 @ 14:56:13 #196
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_181031992
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 13:29 schreef wollah het volgende:
En dan zelf ook falen :')

Overschot.
No shit, Sher Lock. :7
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_181032062
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 13:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Zeker. En zo te zien, heb je geen argumenten om die stelling te ontkrachten.
Jij hebt niet eens argumenten waarom dat zo is.

quote:
Zo denken we allemaal wel eens wat.
Echt, je pakt alleen het eerste stukje van de zin, ga je nog inhoudelijk reageren?

quote:
Het is heel belangrijk werk. En het is zwaar werk. Daar mag een fatsoenlijke beloning bij horen.
Geheel mee eens.

Aan de andere kant, de burger moet kunnen verwachten dat er het maximale uit het geld wat er naartoe gaat gehaald wordt.

En bij elke demonstratie is de eerste eis altijd 'meer geld'. Terwijl je er maar weinig mee oplost, als alle lerarensalarissen omhoog gaan, gaat niet automatisch ook de kwaliteit van het onderwijs omhoog. Hoogstens daalt het lerarentekort iets, terwijl je daar ook vraagtekens bij kan plaatsen als je hoort dat mensen een dagje minder willen werken met dat extra geld.

Overigens is dat lerarentekort een probleem dat niet overal speelt, het zit hem vooral in sommige wijken en vakken. Het salaris van alle docenten in één klap verhogen, werkt daar dus nauwelijks tegen.

Dan vind ik het zelf bijvoorbeeld nuttiger om te investeren in kleinere klassen, dan daalt de werkdruk en krijgen leerlingen direct meer aandacht.

quote:
Waarschijnlijk gebrek aan ervaring. Overigens is een school geen 'bedrijf'.
In zekere zin is een school ook een bedrijf, al is het maar omdat je ook op school een bedrijfsvoering hebt, een school ook concurreert met andere scholen en men personeel van de arbeidsmarkt binnenhaalt.

[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 08-08-2018 15:32:46 ]
  donderdag 9 augustus 2018 @ 06:29:20 #198
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181046201
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 09:05 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Alsof dat zo vaak voor komt. Daarbij boeit het voor die laatste niet, want die gaat waarschijnlijk toch al niet meer mee op vakantie.
Dat komt geregeld voor als je op de grens van twee regio's woont. Met de middelbare school in de andere regio.
pi_181046373
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 06:29 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat komt geregeld voor als je op de grens van twee regio's woont. Met de middelbare school in de andere regio.
In jouw voorbeeld ging het om drie regio's.
  donderdag 9 augustus 2018 @ 07:42:22 #200
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181046407
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 07:31 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

In jouw voorbeeld ging het om drie regio's.
Ja, dat kan ook, Nederland is niet zo groot en als een van je kinderen naar een speciale school moet hang je.

Aan de andere kant zullen veel mensen de "gezellige drukte" gaan missen met nog meer vakantiespreiding. Sta je op de camping zonder vriendjes voor je kind om mee te spelen...
  donderdag 9 augustus 2018 @ 10:05:23 #201
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_181048106
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 14:58 schreef luxerobots het volgende:

Jij hebt niet eens argumenten waarom dat zo is.
Oh, die heb ik al gegeven; niets zo fijn als empirische data.

quote:
Echt, je pakt alleen het eerste stukje van de zin, ga je nog inhoudelijk reageren?
Inhoudelijk waarop? Er staat niks?

quote:
Aan de andere kant, de burger moet kunnen verwachten dat er het maximale uit het geld wat er naartoe gaat gehaald wordt.
Definieer 'maximale'. En hoe weet jij dat dat nu niet zo is?

quote:
En bij elke demonstratie is de eerste eis altijd 'meer geld'.
Wat niet automatisch betekent dat dat voor salarissen is.

quote:
Dan vind ik het zelf bijvoorbeeld nuttiger om te investeren in kleinere klassen, dan daalt de werkdruk en krijgen leerlingen direct meer aandacht.
En dat doe je met....? Precies, meer geld. Om nog even terug te komen op de school van mijn kinderen (je weet wel, met die gedreven leerkrachten), daar hebben ze gewoon zelf een max van 26 per klas ingesteld. Kwestie van prioriteiten stellen.

quote:
In zekere zin is een school ook een bedrijf, al is het maar omdat je ook op school een bedrijfsvoering hebt, een school ook concurreert met andere scholen en men personeel van de arbeidsmarkt binnenhaalt.
In zeker zin is een school ook een hoerenkast, want er zijn vrouwen die tegen betaling hun diensten aanbieden en ze hebben allemaal kleine ruimtes waar soms prive-zaken worden afgehandeld.... :|W
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 9 augustus 2018 @ 10:06:34 #202
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_181048123
Wat een idioot plan, totaal niet nagedacht over hoe te realiseren enzo.
Fade to Black
pi_181060007
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 10:05 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Oh, die heb ik al gegeven; niets zo fijn als empirische data.
Dat heb je niet gedaan. Quote jezelf, laat de teksten zien waarin jij de stelling onderbouwt dat beloningssystemen nooit leveren wat ze beloven.

quote:
Wat niet automatisch betekent dat dat voor salarissen is.
De eis voor meer salaris is overigens altijd heel duidelijk. Ook wil men lagere werkdruk, en eigenlijk geef ik ze daar nog gelijk in ook.

Het probleem van alle lerarensalarissen verhogen is dat het vrij weinig oplost.

Hoogstens maakt het het vak iets populairder, maar het is de vraag in hoeverre dat zich omzet in meer gewerkte uren. Ik hoorde nu al een docente zeggen dat ze met dat extra geld minder wil gaan werken.

Het lerarentekort speelt overigens niet overal, maar zit vooral in sommige wijken en bij bepaalde vakken. Als je in één klap alle salarissen verhoogt, blijft dat probleem gewoon bestaan.

Daarbij is er onder Balkende al eerder een structurele salarisverhoging geweest, maar ook toen is er niets mee opgelost. Ik denk dat je met kleinere klassen en minder bureaucratie meer oplost.

quote:
En dat doe je met....? Precies, meer geld. Om nog even terug te komen op de school van mijn kinderen (je weet wel, met die gedreven leerkrachten), daar hebben ze gewoon zelf een max van 26 per klas ingesteld. Kwestie van prioriteiten stellen.
Fijn dat jij er tevreden over bent.

quote:
In zeker zin is een school ook een hoerenkast, want er zijn vrouwen die tegen betaling hun diensten aanbieden en ze hebben allemaal kleine ruimtes waar soms prive-zaken worden afgehandeld.... :|W
De stelling dat een school een bedrijf is is weinig opzienbarend, ik zie er weinig reden in om het in het belachelijke te trekken.
pi_181060904
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 08:46 schreef Lunatiek het volgende:
Laten zoals het is. Of gewoon de maanden juli en augustus altijd vrij voor het onderwijs (8 weken). Bijna niemand heeft 40 vakantiedagen, waardoor ze vanzelf gespreid gaan in die periode.
Daarnaast hebben mensen zelf de keuze: ze kiezen massaal voor het vliegtuig en drukke bestemmingen, terwijl er andere reismethoden zijn en fraaie bestemmingen die niet zo druk zijn.

Wat wel aangepakt mag worden is de "aankomstdag", dat je met name in Frankrijk op zaterdag "moet" aankomen in je vakantieverblijf. Als dat ook dinsdag mag zijn is dat veel relaxter en heb je niet de indruk dat je een halve week huur weggooit als je niet op Zwarte Zaterdag wilt reizen.
Hier in Belgie is dat altijd al zo geweest. 1 juli begint de vakantie, 1 september weer naar school. Maakt niet uit welke dag het is. Valt 1 september op vrijdag dan begin je dus op vrijdag weer aan je eerste schooldag. Geldt voor lager, middelbaar en hoger onderwijs.
Veel meer spreiding in de vakantie omdat niet iedereen perse de eerste dag hoeft/wil vertrekken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')