abonnement Unibet Coolblue
pi_180445961
Grapperhaus vraagt begrip voor taseren demente oudere

De agenten die een stroomstootwapen hebben gebruikt tegen een dementerende Rotterdammer (73), verdienen begrip. Dat zegt minister Ferd Grapperhaus van Justitie en Veiligheid. Het was voor hen een 'heel akelige noodsituatie', vindt hij. De politie ligt zwaar onder vuur sinds het incident, dat afgelopen weekend plaatsvond, naar buiten kwam. Het voorval wordt nog onderzocht, maar volgens Grapperhaus kennen de agenten de regels.



Akelige nood
De agenten wisten dat ze de taser niet in psychiatrische instellingen mogen gebruiken, maar beseften niet dat ze op een verpleeghuisafdeling waren waar dat verbod ook geldt. Extra instructies voor de politie vindt hij dan ook niet nodig.
"De politie deed dit niet uit gemak of iets dergelijks", zegt Grapperhaus. "Dit was echt heel akelige nood." Hij gaat 'spoedig' in gesprek met de Rotterdamse politiechef Frank Paauw, al is hij heel tevreden over diens commentaar op de gebeurtenissen.

De Jonge: gebruik taser gaat ver
Zijn collega Hugo de Jonge van Volksgezondheid vindt het wel zorgelijk dat er naar de taser is gegrepen. "Dit zijn handelingen die echt niet thuishoren in een verpleeghuis. Er zijn situaties dat de verzorging echt met de handen in het haar zit, maar het gebruik van een taser gaat wel heel ver."

Inspectie: voorlopig geen onderzoek
De Inspectie Justitie en Veiligheid gaat het incident voorlopig niet onderzoeken. De politie zelf neemt de zaak al grondig onder de loep en er is geen reden om bang te zijn dat het vaker misgaat, stelt de inspectie.
De politie heeft het voorval bij de inspectie zelf gemeld. Mogelijk kijkt ook de Rijksrecherche nog naar de zaak.

Amnesty: geschokt
Amnesty International zegt geschokt te zijn. "Dit is geen incident, maar illustreert een groter probleem", zegt de mensenrechtenorganisatie.
Volgens Amnesty blijkt uit de politieverklaring dat de politie de risico’s van het stroomstootwapen volstrekt niet serieus neemt. "Volgens de politie is de taser een middel dat na inzet geen letsel geeft. Maar bij gebruik tegen mensen met psychische problemen en ouderen bestaat wel degelijk een verhoogd risico op (dodelijk) letsel. Zij zijn geen gevaarlijke criminelen en hun levens zouden niet op het spel gezet mogen worden."
https://www.rtlnieuws.nl/(...)seren-demente-oudere
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_180445972
Het is nogal wat om voor zoiets begrip te vragen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  User die overal opduikt 2022 vrijdag 13 juli 2018 @ 13:35:43 #3
186611 Haags
pi_180445993
Ik zie het probleem niet echt, agenten kunnen prima oordelen of het gebruik daarvan nodig is of niet.
Zonder wrijving geen glans
  vrijdag 13 juli 2018 @ 13:40:35 #4
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_180446104
Zo'n nieuw speeltje moet natuurlijk wel uitgeprobeerd worden.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_180446110
Ach als ze hem overmeesterd hadden met 5 personen was het niet goed geweest, als ze hem plat gespoten hadden (van afstand) was het niet goed geweest, als ze hem neer geknuppeld hadden was het ook niet goed geweest.
Wat verwachten de mensen nou van overwerkt personeel met niet genoeg mankracht, een dementerende meneer of mevrouw is moeilijk in bedwang te houden.
Wat er ook gedaan wordt het is nooit goed.
  vrijdag 13 juli 2018 @ 13:42:22 #6
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_180446149
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:35 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ik zie het probleem niet echt, agenten kunnen prima oordelen of het gebruik daarvan nodig is of niet.
Ja, blijkbaar
pi_180446171
Iedereen wil dat de politie optreedt bij potentieel gevaarlijke situaties, maar als ze dat doen, gaan er weer mensen gillen dat dat niet mag. Ja zeg :{w
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_180446210
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:35 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ik zie het probleem niet echt, agenten kunnen prima oordelen of het gebruik daarvan nodig is of niet.
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:40 schreef Sorella het volgende:
Ach als ze hem overmeesterd hadden met 5 personen was het niet goed geweest, als ze hem plat gespoten hadden (van afstand) was het niet goed geweest, als ze hem neer geknuppeld hadden was het ook niet goed geweest.
Wat verwachten de mensen nou van overwerkt personeel met niet genoeg mankracht, een dementerende meneer of mevrouw is moeilijk in bedwang te houden.
Wat er ook gedaan wordt het is nooit goed.
Iemand die een gevaar voor hemzelf of anderen is moet in bedwang gehouden worden.
Maar een 73 jarig persoon die door een aantal jonge agenten getaserd moet worden gaat wel erg ver. Dan vraag je je af of dat niet anders kan.

Er is niet voor niets een verbod op taseren in verpleeghuizen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_180446247
Altijd makkelijk om er over te oordelen van een afstand. Alleen omdat iemand dement is maakt het hem nog niet ongevaarlijk. Dikke min voor De Jonge.
pi_180446268
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:43 schreef spijkerbroek het volgende:
Iedereen wil dat de politie optreedt bij potentieel gevaarlijke situaties, maar als ze dat doen, gaan er weer mensen gillen dat dat niet mag. Ja zeg :{w
Ja, jonge overvallers die dreigen met een pistool of bewapend proberen te vluchten.
Maar een 73 jarige bewoner van een verpleeghuis die onder controle moet worden gehouden?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_180446296
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:45 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

[..]

Iemand die een gevaar voor hemzelf of anderen is moet in bedwang gehouden worden.
Maar een 73 jarig persoon die door een aantal jonge agenten getaserd moet worden gaat wel erg ver. Dan vraag je je af of dat niet anders kan.

Er is niet voor niets een verbod op taseren in verpleeghuizen.
Tuurlijk kan dat anders. Praten, praten en nog eens uren praten. Maar dan heeft de politie, die erbij moet blijven voor het geval de man agressief wordt, geen tijd voor andere zaken zoals het oppakken van criminelen. 't Is maar wat je wil als samenleving.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_180446314
Ik zeg trouwens niet bij voorbaat dat die agenten fout zitten, maar ze hebben wel de schijn tegen.
Om dan voordat er een onderzoek gedaan is op te roepen tot begrip vind ik twijfelachtig.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_180446315
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:45 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

[..]

Iemand die een gevaar voor hemzelf of anderen is moet in bedwang gehouden worden.
Maar een 73 jarig persoon die door een aantal jonge agenten getaserd moet worden gaat wel erg ver. Dan vraag je je af of dat niet anders kan.

Er is niet voor niets een verbod op taseren in verpleeghuizen.
Ik zou niet weten hoe je een demente man die iets scherps in zijn handen heeft weer tot rust kan laten komen.
Als medewerkers van een zorg instelling het zelfs niet weten dan schort er ergens iets aan en ik geef de politiek de schuld door bezuinigingen.
  vrijdag 13 juli 2018 @ 13:50:08 #14
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_180446334
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:46 schreef TheJanitor het volgende:
Altijd makkelijk om er over te oordelen van een afstand. Alleen omdat iemand dement is maakt het hem nog niet ongevaarlijk. Dikke min voor De Jonge.
Je oordeelt zelf op afstand dat die agenten het recht hadden dit te doen en dat De Jonge het mis heeft.
Terwijl het dus gewoon verboden is wat die agenten gedaan hebben.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_180446341
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:49 schreef Sorella het volgende:

[..]

Ik zou niet weten hoe je een demente man die iets scherps in zijn handen heeft weer tot rust kan laten komen.
Als dat het geval is, dan veranderd dat de zaak.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 13 juli 2018 @ 13:51:02 #16
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_180446346
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:49 schreef Sorella het volgende:
Ik zou niet weten hoe je een demente man die iets scherps in zijn handen heeft weer tot rust kan laten komen.
Mijn gedachte. Wat hadden de agenten kunnen doen als ze geen taser hadden? Schieten?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 13 juli 2018 @ 13:51:42 #17
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_180446358
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:50 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Als dat het geval is, dan veranderd dat de zaak.
Dat doet het niet. Taseren is is deze situatie nu eenmaal verboden.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_180446363
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:49 schreef Sorella het volgende:

[..]

Ik zou niet weten hoe je een demente man die iets scherps in zijn handen heeft weer tot rust kan laten komen.
Als medewerkers van een zorg instelling het zelfs niet weten dan schort er ergens iets aan en ik geef de politiek de schuld door bezuinigingen.
Dat is ook een beetje kort door de bocht. Niet alles is altijd 100% controleerbaar, hoeveel geld je er ook tegenaan smijt.
pi_180446376
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:51 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Mijn gedachte. Wat hadden de agenten kunnen doen als ze geen taser hadden? Schieten?
Agenten hebben net een nieuwe wapenstok gekregen om zulk soort situaties te voorkomen.
NWS / Elf centimeter extra voor Nederlandse agenten
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_180446379
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:51 schreef Whiskers2009 het volgende:
Dat doet het niet. Taseren is is deze situatie nu eenmaal verboden.
Welke realistische en werkbare oplossing heb jij voor het probleem bedacht?
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  User die overal opduikt 2022 vrijdag 13 juli 2018 @ 13:52:41 #21
186611 Haags
pi_180446382
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:49 schreef Sorella het volgende:

[..]

Ik zou niet weten hoe je een demente man die iets scherps in zijn handen heeft weer tot rust kan laten komen.
Als medewerkers van een zorg instelling het zelfs niet weten dan schort er ergens iets aan en ik geef de politiek de schuld door bezuinigingen.
wachten tot de demente man vergeten is wat hij ook alweer in zijn handen had.
Zonder wrijving geen glans
  vrijdag 13 juli 2018 @ 13:53:01 #22
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_180446392
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Agenten hebben net een nieuwe wapenstok gekregen om zulk soort situaties te voorkomen.
NWS / Elf centimeter extra voor Nederlandse agenten
Vooral die extra 11 cm doet het hem :9
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_180446399
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Agenten hebben net een nieuwe wapenstok gekregen om zulk soort situaties te voorkomen.
NWS / Elf centimeter extra voor Nederlandse agenten
Een demente man van 73 met een wapenstok neerknuppelen. Ja, daar gaan echt geen kamervragen over komen :D
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_180446402
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:52 schreef haags_kwartiertje het volgende:

[..]

wachten tot de demente man vergeten is wat hij ook alweer in zijn handen had.
:D
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 13 juli 2018 @ 13:54:09 #25
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_180446415
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:52 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Welke realistische en werkbare oplossing heb jij voor het probleem bedacht?
Doet totaal niet ter zake. Dat taserverbod is er nu eenmaal.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 13 juli 2018 @ 13:55:13 #26
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_180446436
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:54 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Doet totaal niet ter zake. Dat taserverbod is er nu eenmaal.
Grapjas. Iemand doden mag ook niet, maar toch zijn er uitzonderingen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 13 juli 2018 @ 13:55:55 #27
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_180446449
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:55 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Grapjas. Iemand doden mag ook niet, maar toch zijn er uitzonderingen.
Er zijn in dit geval geen uitzonderingen.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_180446451
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:54 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Doet totaal niet ter zake. Dat taserverbod is er nu eenmaal.
Hoezo doet dat niet ter zake? Je hebt een demente man die buiten controle is met kennelijk een scherp voorwerp rondlopen. Dat is geen probleem voor jou?
Ik hoor graag een oplossing.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_180446472
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:56 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Hoezo doet dat niet ter zake? Je hebt een demente man die buiten controle is met kennelijk een scherp voorwerp rondlopen. Dat is geen probleem voor jou?
Ik hoor graag een oplossing.
Pepperspray misschien een betere optie ?
  vrijdag 13 juli 2018 @ 13:58:06 #30
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_180446483
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:56 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Hoezo doet dat niet ter zake? Je hebt een demente man die buiten controle is met kennelijk een scherp voorwerp rondlopen. Dat is geen probleem voor jou?
Ik hoor graag een oplossing.
Het doet niet ter zake voor de vraag of er een taserverbod is in het geval van dit soort kwetsbare mensen en of de politie goed gehandeld heeft. Dat is er, en de politie heeft niet goed gehandeld.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_180446490
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:53 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Een demente man van 73 met een wapenstok neerknuppelen. Ja, daar gaan echt geen kamervragen over komen :D
Voor al die details moet er nu net gedegen onderzoek gedaan worden. Had hij een wapen? Kon die niet met een wapenstok ontwapend worden? enz enz

Nogmaals, ik vind niet bij voorbaat dat die agenten goed of fout handelden, maar een 73-jarige bewoner van een verzorgingstehuis taseren is extreem. En zo'n Grapperhaus die voordat er onderzoek is gedaan al oproept tot begrip hiervoor vind ik fout.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_180446491
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:58 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Het doet niet ter zake voor de vraag of er een taserverbod is in het geval van dit soort kwetsbare mensen en of de politie goed gehandeld heeft. Dat is er, en de politie heeft niet goed gehandeld.
Ik hoor nog steeds geen oplossing.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  vrijdag 13 juli 2018 @ 13:59:32 #33
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_180446511
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:58 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ik hoor nog steeds geen oplossing.
Klopt. Volkomen irrelevant.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_180446533
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:59 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Klopt. Volkomen irrelevant.
Volkomen irrelevant dat er een demente man met potentieel een wapen rondloopt? In wat voor theoretische wereld leef jij? :?
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_180446541
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:56 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Hoezo doet dat niet ter zake? Je hebt een demente man die buiten controle is met kennelijk een scherp voorwerp rondlopen.
Hoe kom je daarbij? Ik lees nergens iets over een scherp voorwerp.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 13 juli 2018 @ 14:01:12 #36
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_180446548
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 14:00 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Volkomen irrelevant dat er een demente man met potentieel een wapen rondloopt? In wat voor theoretische wereld leef jij? :?
Achter een veilig toetsenbord. Er is niemand die vanuit het scherm haar aanvalt.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_180446554
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:58 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Voor al die details moet er nu net gedegen onderzoek gedaan worden. Had hij een wapen? Kon die niet met een wapenstok ontwapend worden? enz enz

Nogmaals, ik vind niet bij voorbaat dat die agenten goed of fout handelden, maar een 73-jarige bewoner van een verzorgingstehuis taseren is extreem. En zo'n Grapperhaus die voordat er onderzoek is gedaan al oproept tot begrip hiervoor vind ik fout.
"Pools are perfect for holding water"
pi_180446598
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 14:00 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Hoe kom je daarbij? Ik lees nergens iets over een scherp voorwerp.
Een post in dit topic. En ik zeg kennelijk en potentieel.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  † In Memoriam † vrijdag 13 juli 2018 @ 14:03:57 #39
231686 budvar
budvar
pi_180446604
Ik begrijp werkelijk niet waarom er een leeftijdsgrens aan pepperspray zit en niet aan een taser, een taser is echt vele malen gevaarlijker.
[b]Op maandag 26 januari 2015 11:42 schreef Bapple het volgende:[/b]
Hier hebben we budvar. De grootste atheist van FOK!, en die zou het natuurlijk weer anders hebben gedaan.
Kan ook niet anders. :(
JE WEET ALTIJD ALLES BETER
pi_180446606
Volledig eens met minister Grapperhaus en zijn constateringen.
  vrijdag 13 juli 2018 @ 14:05:03 #41
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_180446628
Ik heb zelf ooit eens met dementen gewerkt , en ik kan je best zeggen , bij sommige zou ik echt niet alleen op een kamer blijven ...

Er zijn er bij die echt een gevaar voor andere of voor hun zelf zijn ..
Want agressie is ook een symptoom van de ziekte
Een dementerende kan op onverwachte momenten beginnen te schelden of te dreigen. Ze kan lichamelijk geweld gebruiken en je knijpen, slaan, schoppen en bijten. hun boosheid kan zich ook uiten in ongewenste intieme aanrakingen, driftbuien en ongeremde woede. Daar kunnen ze niets aan doen. ze hebben geen controle over dit boze gedrag.

eigenschaoppen die agressie kunnen geven aan dementerende mensen


- eisen en verwachtingen waaraan je naaste niet kan voldoen;
- frustratie omdat eenvoudige taken niet lukken;
- mensen die dichtbij haar komen zonder dat je naaste begrijpt waarom;
- wanen en hallucinaties;
- woede door verminderde impulscontrole.


Dus soms gaat het er heel hard aan toe , ik begrijp best dat de agenten de afweging gemaakt hebben om het te gebruiken , maar ja ik weet ook dat het niet mag , maar het is voor mensen die nooit met dementerende mensen heb gewerkt niet te begrijpen dat deze mensen daarbij ook vaak nog heel veel kracht hebben ( domme kracht ) (angst - overlevingsdrang)

[ Bericht 3% gewijzigd door RAVW op 13-07-2018 14:13:10 ]
Ik stijg als een vogel, maar kom never in nesten…!
pi_180446636
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 14:03 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Een post in dit topic. En ik zeg kennelijk en potentieel.
Dat kennelijk is nergens op gebaseerd en dat potentieel is een verstorende toevoeging.

Feit is: we weten niet precies wat hier gebeurd is en het is voorbarig om agenten te prijzen danwel te roepen dat ze fout zitten met deze actie.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_180446657
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 14:05 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dat kennelijk is nergens op gebaseerd en dat potentieel is een verstorende toevoeging.

Feit is: we weten niet precies wat hier gebeurd is en het is voorbarig om agenten te prijzen danwel te roepen dat ze fout zitten met deze actie.
https://wnl.tv/2018/07/13/politie-tasert-man-van-73/
quote:
De 73-jarige man gedroeg zich erg agressief, meldt de politie. Hij reageerde niet om de medicatie die hem werd gegeven om hem tot rust te laten komen.
Bebloede handen

De bewoner van het verzorgingstehuis had een televisie en een bloempot vernield en was van plan om een raam te gaan bewerken met een stuk metaal.
Oh, en ik zeg ook nergens dat de agenten goed of fout zaten. Ik vraag alternatieven voor dergelijke situaties, en ik heb nog geen realistische oplossingen gezien.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_180446717
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 14:06 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

https://wnl.tv/2018/07/13/politie-tasert-man-van-73/

[..]

Oh, en ik zeg ook nergens dat de agenten goed of fout zaten. Ik vraag alternatieven voor dergelijke situaties, en ik heb nog geen realistische oplossingen gezien.
Zeg dat dan eerder ipv zomaar voor feit aan te nemen dat hij dreigt met een scherp voorwerp.
Ik blijf erbij dat nu al roepen dat die agenten goed of fout zaten voorbarig is.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 13 juli 2018 @ 14:10:57 #45
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180446749
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:35 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ik zie het probleem niet echt, agenten kunnen prima oordelen of het gebruik daarvan nodig is of niet.
Want ze zijn ook arts?
And so is the past
pi_180446753
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 14:09 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Zeg dat dan eerder ipv zomaar voor feit aan te nemen dat hij dreigt met een scherp voorwerp.
Ik heb het net opgezocht, niet eerder. Ik ben ook niet perfect. Mijn nederige excuses als dit een groots probleem was.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_180446773
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 14:10 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Want ze zijn ook arts?
Je hoeft geen arts te zijn om te weten dat iemand die dingen heeft vernield en een stuk metaal in de handen heeft een gevaar oplevert voor zichzelf en/of anderen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  User die overal opduikt 2022 vrijdag 13 juli 2018 @ 14:22:23 #48
186611 Haags
pi_180446957
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 14:10 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Want ze zijn ook arts?
Eigen veiligheid voorop!
Zonder wrijving geen glans
pi_180447636
Als ik me bedreigd voel door de politie mag ik dan ook taseren?
pi_180447672
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:35 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ik zie het probleem niet echt, agenten kunnen prima oordelen of het gebruik daarvan nodig is of niet.
Blijkbaar niet.
pi_180448459
Ook de zorginstelling Laurens gaat onafhankelijk onderzoek doen. Ben benieuwd.

quote:
Laurens onderzoekt incident met taser
https://www.ad.nl/dossier(...)-met-taser~a4194d59/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 13 juli 2018 @ 15:46:17 #52
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_180448474
Het zoveelste 'incident' waarbij die smerige ratten buitensporig geweld gebruiken. Die hersendode gastjes kicken erop geweld te gebruiken tegen burgers. Keihard aanpakken dit tuig, maar dit zal door hogerhand wel weer weggemoffeld worden in dit corrupte land. Een hele grote schande.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
  vrijdag 13 juli 2018 @ 16:02:20 #53
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_180448755
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 15:46 schreef VeX- het volgende:
Het zoveelste 'incident' waarbij die smerige ratten buitensporig geweld gebruiken. Die hersendode gastjes kicken erop geweld te gebruiken tegen burgers. Keihard aanpakken dit tuig, maar dit zal door hogerhand wel weer weggemoffeld worden in dit corrupte land. Een hele grote schande.
Vertel wat hadden ze wel moeten doen?
pi_180449208
quote:
Grapperhaus vraagt begrip voor taseren demente oudere
Geen begrip voor. Wel kan ik begrip opbrengen voor het taseren van Grapperhaus. Waardering ook, trouwens. Maar dat zal dan wel weer niet gebeuren.
pi_180449220
Ik heb geen idee van de situatie, het onderzoek afwachten lijkt mij het enige juiste. Minister de Jonge zou zijn mond moeten houden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_180449257
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 14:06 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

https://wnl.tv/2018/07/13/politie-tasert-man-van-73/

[..]

Oh, en ik zeg ook nergens dat de agenten goed of fout zaten. Ik vraag alternatieven voor dergelijke situaties, en ik heb nog geen realistische oplossingen gezien.
Dus enkele jaren geleden, toen ze nog geen taser hadden, zouden ze weggerend zijn?
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_180449509
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 16:32 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Dus enkele jaren geleden, toen ze nog geen taser hadden, zouden ze weggerend zijn?
Geen idee? Ga eens op zoek naar soortgelijke gevallen, zou ik zeggen. Dan kan je zien wat de politie toen gedaan heeft.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  vrijdag 13 juli 2018 @ 16:50:35 #58
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_180449609
Ik begrijp het. Maar het is nog steeds onacceptabel.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_180449985
Welk begrip vraagt men om, iemand zijn AOW ontzeggen willen?
pi_180450589
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 16:02 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Vertel wat hadden ze wel moeten doen?
Je gaat me toch niet vertellen dat 2 agenten een persoon van 73 jaar niet kunnen overmeesteren zonder een taser?
Agenten komen sowieso nooit alleen.
pi_180450797
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 17:42 schreef Antaris het volgende:

[..]

Je gaat me toch niet vertellen dat 2 agenten een persoon van 73 jaar niet kunnen overmeesteren zonder een taser?
Agenten komen sowieso nooit alleen.
Heel groot kans dat die man één of meerdere tikken zou hebben kunnen uitdelen met dat metalen ding.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_180450942
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 16:32 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Dus enkele jaren geleden, toen ze nog geen taser hadden, zouden ze weggerend zijn?
Vast niet, maar het is wel mogelijk dat ze dan een methode zouden hebben gebruikt die meer schade had aangericht.

Stel dat het gebruik van een taser in dit geval minder risico kent dan de andere mogelijke methodes die de politie had kunnen gebruiken; wat heeft dan (met het verbod op gebruik van een taser meegewogen) de voorkeur?
pi_180451138
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:35 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ik zie het probleem niet echt, agenten kunnen prima oordelen of het gebruik daarvan nodig is of niet.
Aannames.

Verder vind ik dat Grapperhaus voor zijn beurt praat. Hij zou er goed aan doen om niet over individuele gevallen te praten. Dat argument heeft hij overigens in het recente verleden zelf nog gebruikt om geen uitspraken te hoeven doen over een ander incident (de rameningooier bij het Joodse restaurant HaCarmel). Nu gaat het hier weliswaar om ambtenaren die onder zijn ministerie vallen, maar ook daarvoor geldt dat de minister niet zou moeten oordelen over of die ambtenaren hier wel of niet in strijd met wet- en regelgeving hebben gehandeld.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2018 18:07:51 ]
  vrijdag 13 juli 2018 @ 18:08:52 #64
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_180451188
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 17:59 schreef Physsic het volgende:

[..]

Vast niet, maar het is wel mogelijk dat ze dan een methode zouden hebben gebruikt die meer schade had aangericht.

Stel dat het gebruik van een taser in dit geval minder risico kent dan de andere mogelijke methodes die de politie had kunnen gebruiken; wat heeft dan (met het verbod op gebruik van een taser meegewogen) de voorkeur?
Maar dat doet het niet. Zie OP. Dat verbod is er niet voor niks.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 13 juli 2018 @ 18:09:47 #65
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_180451217
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 18:07 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Aannames.

Verder vind ik dat Grapperhaus voor zijn beurt praat. Hij zou er goed aan doen om niet over individuele gevallen te praten. Dat argument heeft hij overigens in het recente verleden zelf nog gebruikt om geen uitspraken te hoeven doen over een ander incident (de rameningooier bij het Joodse restaurant HaCarmel). Nu gaat het hier weliswaar om ambtenaren die onder zijn ministerie vallen, maar ook daarvoor geldt dat de minister niet zou moeten oordelen over of die ambtenaren hier wel of niet in strijd met wet- en regelgeving hebben gehandeld.
Het is sowieso in strijd met het taserverbod. Geeft hij ook toe.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_180451379
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 18:08 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Maar dat doet het niet. Zie OP. Dat verbod is er niet voor niks.
In de OP zie ik niets staan waaruit blijk dat in dit specifieke geval andere opties minder risico kenden (voor alle betrokkenen, bedoel ik dan) en wat dan een beter alternatief zou zijn geweest. Dat is ook niet te beoordelen op basis van de beperkte informatie over het incident.
Ik snap dat het gebruik van een taser in dit geval, gezien de regels, hoe dan ook fout was. Neemt niet weg dat ik het een interessante vraag vind.
  vrijdag 13 juli 2018 @ 18:18:11 #67
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_180451434
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 18:15 schreef Physsic het volgende:

[..]

In de OP zie ik niets staan waaruit blijk dat in dit specifieke geval andere opties minder risico kenden (voor alle betrokkenen, bedoel ik dan) en wat dan een beter alternatief zou zijn geweest. Dat is ook niet te beoordelen op basis van de beperkte informatie over het incident.
Ik snap dat het gebruik van een taser in dit geval, gezien de regels, hoe dan ook fout was. Neemt niet weg dat ik het een interessante vraag vind.
Het Amnesty-deel. Deze meneer is een oudere.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_180451541
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 18:18 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Het Amnesty-deel. Deze meneer is een oudere.
Daar staat dat gebruik van een taser op ouderen een verhoogd risico kent t.o.v. andere personen, niet vergeleken met andere methodes. Dat het risico bij ouderen groter is, is logisch, maar dat geldt ook voor andere methodes die ik kan bedenken.
pi_180451556
Het NOS Journaal meldde dat de man zichzelf met een stuk glas verwondde. Dan moet er snel ingegrepen worden.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_180451594
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 18:24 schreef spijkerbroek het volgende:
Het NOS Journaal meldde dat de man zichzelf met een stuk glas verwondde. Dan moet er snel ingegrepen worden.
Wachten op een speciale eenheid zou dan al niet meer echt een goed alternatief zijn. Of was er al een speciale eenheid aanwezig?
  vrijdag 13 juli 2018 @ 18:29:38 #71
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_180451653
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 18:26 schreef Physsic het volgende:

[..]

Wachten op een speciale eenheid zou dan al niet meer echt een goed alternatief zijn. Of was er al een speciale eenheid aanwezig?
Dat maakt toch niks uit? Er is een absoluut taserverbod op de groep waar meneer onder valt. De agenten mochten hoe dan ook niet taseren.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_180451788
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 18:29 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Dat maakt toch niks uit? Er is een absoluut taserverbod op de groep waar meneer onder valt. De agenten mochten hoe dan ook niet taseren.
Dus je laat die agenten erbij staan niks doen, en die man snijdt zichzelf de polsen door, want ja, men mag niet taseren. En je oppert verder geen enkele oplossing. :')
Man dood, agenten, verzorgers en andere cliënten een trauma, maar gelukkig zijn de regels nageleefd *O*
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  vrijdag 13 juli 2018 @ 19:02:33 #73
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_180452333
Misschien was het wel een bodybuilder opa, zoals Schwarzenegger, die zou ik ook taseren...
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  vrijdag 13 juli 2018 @ 19:03:26 #74
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_180452356
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 18:29 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Dat maakt toch niks uit? Er is een absoluut taserverbod op de groep waar meneer onder valt. De agenten mochten hoe dan ook niet taseren.
Okee, geldt er ook een schietverbod op bejaarden? Zo niet, dan volgende keer gewoon voor zijn flikker schieten.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_180452411
Prima gedaan van die agenten. Taseren die oude gek. Volgende keer gewoon weer, die oudjes moeten we in het gareel houden
  vrijdag 13 juli 2018 @ 19:09:15 #76
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_180452480
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 18:36 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Dus je laat die agenten erbij staan niks doen, en die man snijdt zichzelf de polsen door, want ja, men mag niet taseren. En je oppert verder geen enkele oplossing. :')
Man dood, agenten, verzorgers en andere cliënten een trauma, maar gelukkig zijn de regels nageleefd *O*
Wat haal je er allemaal bij joh? Ik zeg dat nergens en het doet ook totaal niet te zake.

Er is gewoon een absoluut op taseren van de groep waar meneer toe behoort. Met een reden.
Het handelen vd politie-agenten kan op geen enkele manier achteraf alsnog gerechtvaardigd worden.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_180452518
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 18:07 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Aannames.

Verder vind ik dat Grapperhaus voor zijn beurt praat. Hij zou er goed aan doen om niet over individuele gevallen te praten. Dat argument heeft hij overigens in het recente verleden zelf nog gebruikt om geen uitspraken te hoeven doen over een ander incident (de rameningooier bij het Joodse restaurant HaCarmel). Nu gaat het hier weliswaar om ambtenaren die onder zijn ministerie vallen, maar ook daarvoor geldt dat de minister niet zou moeten oordelen over of die ambtenaren hier wel of niet in strijd met wet- en regelgeving hebben gehandeld.
Maakt het iets uit komt men tegenwoordig niet overal mee weg?
pi_180459660
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 19:09 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Wat haal je er allemaal bij joh? Ik zeg dat nergens en het doet ook totaal niet te zake.

Er is gewoon een absoluut op taseren van de groep waar meneer toe behoort. Met een reden.
Het handelen vd politie-agenten kan op geen enkele manier achteraf alsnog gerechtvaardigd worden.
En ik vraag je iets en je weigert daar antwoord op te geven. Want dat past niet in je fantasiewereld. Sterkte ermee _O-
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_180460057
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 19:09 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Wat haal je er allemaal bij joh? Ik zeg dat nergens en het doet ook totaal niet te zake.

Er is gewoon een absoluut op taseren van de groep waar meneer toe behoort. Met een reden.
Het handelen vd politie-agenten kan op geen enkele manier achteraf alsnog gerechtvaardigd worden.
Zolang je niet kan vertellen wat de agent dan wel had moeten doen is zijn gedrag prima excuseerbaar eigenlijk. Zelfs prijzenswaardig.
pi_180460205
Tja, de mensen die met dit soort gevallen kunnen omgaan (en zo te lezen valt dit nog best mee) zijn wegbezuinigd. Agenten kunnen dit niet met 32 uur per jaar geweldstraining.

Maar zo'n taser is natuurlijk veel goedkoper. :')
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  zaterdag 14 juli 2018 @ 00:30:12 #81
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_180460388
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:35 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ik zie het probleem niet echt, agenten kunnen prima oordelen of het gebruik daarvan nodig is of niet.
Dat blijkt, ja. Misschien moet je het artikel even lezen.
  zaterdag 14 juli 2018 @ 10:21:53 #82
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_180464562
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 18:29 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Dat maakt toch niks uit? Er is een absoluut taserverbod op de groep waar meneer onder valt. De agenten mochten hoe dan ook niet taseren.
Precies, ze hadden gewoon hun dienstwapen moeten gebruiken dat is namelijk niet verboden.
pi_180464769
Ik ben tegen leeftijdsdiscriminatie.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_180464786
Bij introductie van dit wapen wel al gevreesd dat hier veel te makkelijk naar gegrepen.
Maar nee, zogenaamd zou het alleen in extreme situaties gebruikt worden waar vuurwapen te zwaar is, maar wapenstok te licht.

Gezien het feit dat mensen die VMBO gedaan hebben al agent kunnen worden, lijkt me dit een zorgelijke ontwikkeling.
pi_180464798
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 13:35 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ik zie het probleem niet echt, agenten kunnen prima oordelen of het gebruik daarvan nodig is of niet.
:')
pi_180465244
Ben heel benieuwd hoe dit precies gegaan is. We weten nu niet goed wat er aan vooraf is gegaan.
pi_180465612
Is de man dood ofzo? ik snap de ophef niet.
  zaterdag 14 juli 2018 @ 11:54:09 #88
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_180465736
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2018 10:40 schreef Hamzoef het volgende:
Bij introductie van dit wapen wel al gevreesd dat hier veel te makkelijk naar gegrepen.
Maar nee, zogenaamd zou het alleen in extreme situaties gebruikt worden waar vuurwapen te zwaar is, maar wapenstok te licht.

Gezien het feit dat mensen die VMBO gedaan hebben al agent kunnen worden, lijkt me dit een zorgelijke ontwikkeling.
Volgende keer gewoon schieten dan maar.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zaterdag 14 juli 2018 @ 12:10:31 #89
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_180465990
Inderdaad. Volgende keer gewoon met de wapenstok erop slaan, of de hond loslaten. Dat is immers veel veiliger.
pi_180466816
Waarom geen pepperspray gebruikt?
Zo'n stroomstoot lijkt me op die leeftijd gevaarlijker (qua hart) dan wat pepperspray.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_180466850
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 18:09 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Het is sowieso in strijd met het taserverbod. Geeft hij ook toe.
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juli 2018 11:54 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Volgende keer gewoon schieten dan maar.
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juli 2018 00:22 schreef Prutzenberg het volgende:
Tja, de mensen die met dit soort gevallen kunnen omgaan (en zo te lezen valt dit nog best mee) zijn wegbezuinigd. Agenten kunnen dit niet met 32 uur per jaar geweldstraining.

Maar zo'n taser is natuurlijk veel goedkoper. :')
De oplossing is aanstaande:

Politiebond: Taseren moet ook mogen in verpleeghuis

De Nederlandse Politiebond (NPB) vindt dat agenten ook moeten kunnen taseren in verpleeghuizen of psychiatrische klinieken. Verleden week zaterdag werd in het Rotterdamse verpleeghuis Laurens Blijdorp een 73-jarige agressieve bewoner met dementie na een stroomstoot overmeesterd. Dit was tegen de regels van een proef met het stroomstootwapen.

,,Deze man was fysiek erg sterk’’, zegt bondsvoorzitter Jan Struijs. ,, Hij was een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving. Ik kan niets beters verzinnen om hem in bedwang te krijgen. Het gebruik van de wapenstok of het inzetten van de hond, dat leidt allemaal tot meer letsel. Nu maakt de man het naar omstandigheden goed. Hij hoefde niet naar het ziekenhuis. Daarom moet taseren mogelijk zijn in zorginstellingen.’’

Struijs stelt dat agenten het liefste helemaal niet in verpleeghuizen komen. ,,Het is verschrikkelijk als de komst van de politie nodig is. Je weet dat de persoon tegenover jou zorg nodig heeft, maar jij moet geweld toepassen. De politie is het laatste redmiddel in zo’n situatie.’’

Bezuinigingen
Hoe de situatie zo uit de hand kon lopen waardoor de politie nodig was, weet Struijs niet. ,,Maar in algemene zin zien we dat door de bezuinigingen in de zorg een deel van de ellende bij de politie terecht is gekomen.’’ Politiechef Frank Paauw zegt in een reactie op de gebeurtenissen dat het niet nodig zou moeten zijn dat de politie ingrijpt bij een verpleeghuis. Laurens stelt dat de medewerkers geen andere mogelijkheid hadden dan hulp in te schakelen via noodnummer 112. Een uitzonderlijke situatie, zo stelt de zorginstelling. Hoe vaak de politie wordt ingeroepen voor hulp in een verpleeghuis, wordt nergens geregistreerd. Maar het gebeurt vaker.

Verenso, beroepsvereniging specialisten ouderengeneeskunde, kan zich voorstellen dat in extreme gevallen de politie wordt gebeld. ,,Heel soms is het nodig om de patiënt te overmeesteren waarbij mensen moeten worden vastgepakt om medicatie toe te dienen. Dat is een traumatische ervaring voor de patiënt en de medewerkers’’, zegt voorzitter Nienke Nieuwenhuizen. ,,Taseren is echter absoluut niet wat wij willen.’’
Net als Verenso zeggen ook Alzheimer Nederland en Carin Gaemers dat door goed opletten en reageren vaak wordt voorkomen dat iemand alsmaar agressiever wordt. Gaemers vecht zij aan zij met Hugo Borst voor betere verpleeghuiszorg.

Andere problemen
De eerste stap om escalatie te voorkomen is achterhalen wat er aan de hand is. Wat als agressie wordt gezien, kan voortkomen uit andere problemen . ,,De patiënt kan bijvoorbeeld honger hebben, een blaasontsteking hebben of gefrustreerd zijn omdat hij zijn energie niet kwijt kan’’, zegt Julie Meerveld van Alzheimer Nederland.

Gaemers sluit niet uit dat de situatie kon escaleren door personeelsproblemen. ,,Als je genoeg mensen hebt, die bovendien voldoende ervaring hebben, dan kun je bijna altijd op tijd ingrijpen en mensen kalmeren. Ook is het belangrijk dat de verplegers de bewoners goed kennen. Zodat zij weten wat goed werkt om hem of haar tot rust te brengen.’’

Professor ouderenpsychiatrie Frans Verhey, verbonden aan het Maastricht Universitair Medisch Centrum, ziet dat het aantal gedragsproblemen in verpleeghuizen toeneemt. ,,Dat komt omdat zij steeds vaker onderdak bieden aan patiënten met dementie die ook ernstige psychiatrische problemen hebben.’’ 

Wat er exact aan de hand was in het verpleeghuis in Blijdorp moet uit onderzoek blijken, waarvoor Laurens een externe partij heeft ingeschakeld.
https://www.ad.nl/dossier(...)rpleeghuis~a9c857be/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 14 juli 2018 @ 13:23:21 #92
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_180466939
Ha! De politie gebruikt buitensporig geweld en daar krijgen sommige Fok!kertjes nu eenmaal een harde plasser van.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')