abonnement Unibet Coolblue
pi_178626101
Hallo allemaal,

Wij wonen in een tussenwoning welke recent gebouwd is, totaal in een blok van 4 huizen. 3 van de huizen hebben een uitbouw, enkel de buurman op de hoek niet.

Van de week stond de buurman op de stoep met een verzoek over de afwatering. Zij laten een glazen overkapping plaatsen aan het huis (dus op de plek waar wij onze uitbouw hebben) en hiervoor moeten zij de regenpijp welke de afwatering van het dak verzorgd verplaatsen. Het verzoek was om door middel van een verlengstuk deze op onze uitbouw af te stellen.

Ik heb hier echter mijn twijfels bij in verband met de hoeveelheid water welke dan over onze uitbouw zal gaan (2x zoveel?) en de slijtage die dit meebrengt aan het dak. Kan iemand mij adviseren of het verstandig is om hier in mee te gaan, of dat de buurman zelf een omweg zal moeten zoeken voor de afwatering? :)

Alvast bedankt voor de adviezen. :)
  Moderator donderdag 19 april 2018 @ 19:10:17 #2
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_178626187
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 19:03 schreef MisterX333 het volgende:
Hallo allemaal,

Wij wonen in een tussenwoning welke recent gebouwd is, totaal in een blok van 4 huizen. 3 van de huizen hebben een uitbouw, enkel de buurman op de hoek niet.

Van de week stond de buurman op de stoep met een verzoek over de afwatering. Zij laten een glazen overkapping plaatsen aan het huis (dus op de plek waar wij onze uitbouw hebben) en hiervoor moeten zij de regenpijp welke de afwatering van het dak verzorgd verplaatsen. Het verzoek was om door middel van een verlengstuk deze op onze uitbouw af te stellen.

Ik heb hier echter mijn twijfels bij in verband met de hoeveelheid water welke dan over onze uitbouw zal gaan (2x zoveel?) en de slijtage die dit meebrengt aan het dak. Kan iemand mij adviseren of het verstandig is om hier in mee te gaan, of dat de buurman zelf een omweg zal moeten zoeken voor de afwatering? :)

Alvast bedankt voor de adviezen. :)
Onderstaande schijnt de vuistregel te zijn.
"per m² horizontaal dakoppervlak heb je een cm² regenafvoer nodig"

Ik zou zeggen laat de buurman zelf z'n afvoer regelen, als keer dan es hoost zit je niet direct met een probleem.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_178626719
Het hangt een beetje van de situatie af. Ik neem aan dat de regenpijp nu toevallig in zijn tuin terechtkomt, maar dat er door de pijp water uit het hele rijtje wordt afgevoerd. Om die reden is zijn verzoek niet per se onredelijk. Hij kan de regenpijp ook gewoon verwijderen, zodat al het water na de rest van de dakgoot gaat lopen - daar word je ook niet blij van.

Een algemeen advies is trouwens om je buren te vriend te houden. Bedenk samen een redelijke oplossing.
pi_178626832
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 19:44 schreef Bivox.Silentic het volgende:
Het hangt een beetje van de situatie af. Ik neem aan dat de regenpijp nu toevallig in zijn tuin terechtkomt, maar dat er door de pijp water uit het hele rijtje wordt afgevoerd. Om die reden is zijn verzoek niet per se onredelijk. Hij kan de regenpijp ook gewoon verwijderen, zodat al het water na de rest van de dakgoot gaat lopen - daar word je ook niet blij van.

Een algemeen advies is trouwens om je buren te vriend te houden. Bedenk samen een redelijke oplossing.
Ik weet het niet hoor maar de buurman heeft een probleem en niet TS. Meedenken en meewerken hartstikke goed maar een hemelwaterpijp extra op je dak? Zou ik ook voor passen. Je buurman moet gewoon afwateren op eigen grond. Anders laat hem zijn pijp verlengen de grond in. De daken en het aantal afvoeren wordt berekend voorafgaand aan de bouw. Kan niet zomaar iets bij, zeker met het oog op de toekomst dat de buien heviger worden.
pi_178627260
Hier zitten de afvoerpijpen tussen de woningen in. Soort van gezamelijke afvoer dus. Is dat daar ook niet? Waar komt de regenpijpen van de andere 3 woningen uit?
.
  donderdag 19 april 2018 @ 20:18:12 #6
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_178627381
waarom willen mensen altijd afwateren naar de buren.
schuine daken van tuinhuisjes zonder afvoer op de erfgrens,
overkapping zonder fatsoenlijke afvoer.

denk gewoon even na als je gaat bouwen. zo moeilijk is het allemaal niet.
Tot nooit .......
pi_178627490
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 19:50 schreef Bastoenie het volgende:

[..]

Ik weet het niet hoor maar de buurman heeft een probleem en niet TS. Meedenken en meewerken hartstikke goed maar een hemelwaterpijp extra op je dak? Zou ik ook voor passen. Je buurman moet gewoon afwateren op eigen grond. Anders laat hem zijn pijp verlengen de grond in. De daken en het aantal afvoeren wordt berekend voorafgaand aan de bouw. Kan niet zomaar iets bij, zeker met het oog op de toekomst dat de buien heviger worden.
Als je geen vrijstaand huis hebt, dan heb je te maken met een aantal zaken die je het beste gezamenlijk kunt aanpakken, ongeacht hoe dit juridisch precies zit. Die vier huizen hebben samen bijvoorbeeld één dakgoot. Nu kun je wel eigenwijs zijn en je alleen met je eigen stukje dakgoot bekommeren, maar dan raak je letterlijk van de regen in de drup.

Aan zo'n rijtje van vier huizen kun je bij één lange dakgoot hebben, met bijvoorbeeld twee regenpijpen. De eerste regenpijp tussen huis 1 en 2, de tweede regenpijp tussen huis 3 en 4. Om praktische reden verdwijnt die laatste regenpijp nu in de grond van huis no. 4. Zou je die regenpijp namelijk precies op erfgrens laten uitkomen, dan is het lastiger om een erfscheiding (muur, schutting, o.i.d.) te construeren.

Maar dat betekent m.i. niet dat huis no. 4 nu alleen verantwoordelijk is voor de afwatering van zowel huis no. 3 als huis no. 4. Dat is een gezamenlijke verantwoordelijkheid.
pi_178631790
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 20:22 schreef Bivox.Silentic het volgende:

[..]

Als je geen vrijstaand huis hebt, dan heb je te maken met een aantal zaken die je het beste gezamenlijk kunt aanpakken, ongeacht hoe dit juridisch precies zit. Die vier huizen hebben samen bijvoorbeeld één dakgoot. Nu kun je wel eigenwijs zijn en je alleen met je eigen stukje dakgoot bekommeren, maar dan raak je letterlijk van de regen in de drup.

Aan zo'n rijtje van vier huizen kun je bij één lange dakgoot hebben, met bijvoorbeeld twee regenpijpen. De eerste regenpijp tussen huis 1 en 2, de tweede regenpijp tussen huis 3 en 4. Om praktische reden verdwijnt die laatste regenpijp nu in de grond van huis no. 4. Zou je die regenpijp namelijk precies op erfgrens laten uitkomen, dan is het lastiger om een erfscheiding (muur, schutting, o.i.d.) te construeren.

Maar dat betekent m.i. niet dat huis no. 4 nu alleen verantwoordelijk is voor de afwatering van zowel huis no. 3 als huis no. 4. Dat is een gezamenlijke verantwoordelijkheid.
Dat is correct. Er lopen inderdaad 3 pijpen tussen de huizen door. Wel heeft elke aanbouw zijn eigen afvoerpijp. Het gaat mij er ook niet om dat ik niet wil meewerken, maar vraag me af er zo niet sneller slijtage van het platte dak van mijn aanbouw plaatsvindt.

De pijp komt nu midden op het erf van de buren uit omdat onze aanbouw 20cm op hun grond staat, zoals gebruikelijk bij nieuwbouw huizen.
pi_178635786
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 23:00 schreef MisterX333 het volgende:
De pijp komt nu midden op het erf van de buren uit omdat onze aanbouw 20cm op hun grond staat, zoals gebruikelijk bij nieuwbouw huizen.
Gebruikelijk? Da's nieuw zeker?

Los daarvan, hoort tegenwoordig elke eigenaar te zorgen voor afwatering van zijn dakvlakken op eigen terrein.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 20 april 2018 @ 09:54:04 #10
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_178637050
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 20:22 schreef Bivox.Silentic het volgende:

Maar dat betekent m.i. niet dat huis no. 4 nu alleen verantwoordelijk is voor de afwatering van zowel huis no. 3 als huis no. 4. Dat is een gezamenlijke verantwoordelijkheid.
onzin, als je geen regenpijp in je tuin wildevhad je het huis van de buren moeten kopen. Nu heb jij de regenpijp en is het jouws probleem waar je het water laat.
Als de TS een afdak wil, waar moeten die het water dan laten?
Tot nooit .......
  Moderator vrijdag 20 april 2018 @ 09:56:15 #11
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_178637092
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2018 07:47 schreef blomke het volgende:

[..]

Gebruikelijk? Da's nieuw zeker?

Los daarvan, hoort tegenwoordig elke eigenaar te zorgen voor afwatering van zijn dakvlakken op eigen terrein.
Waar staat dat vast gelegd ? Of is dat een aanname ?
pi_178638685
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 23:00 schreef MisterX333 het volgende:

[..]

Dat is correct. Er lopen inderdaad 3 pijpen tussen de huizen door. Wel heeft elke aanbouw zijn eigen afvoerpijp. Het gaat mij er ook niet om dat ik niet wil meewerken, maar vraag me af er zo niet sneller slijtage van het platte dak van mijn aanbouw plaatsvindt.

De pijp komt nu midden op het erf van de buren uit omdat onze aanbouw 20cm op hun grond staat, zoals gebruikelijk bij nieuwbouw huizen.
Dat is nogal wat: 0,2 m van de aanbouw staat op het erf van de buren. Als die aanbouw 2 meter lang is heb je dus 0,4 m2 van het erf van jouw buurman in gebruik.

Raar. Het zou best kunnen zijn dat dit gebruikelijk is, maar ik zou er (als buurman) niet snel genoegen mee nemen.

Enfin, nu lijkt mij het volgende compromis voor de hand te liggen: de horizontale nieuwe pijp die nodig is voor de afwatering komt boven op jouw aanbouw, maar wel binnen 20 cm van de erfgrens, zodat de pijp zich feitelijk nog stees bóven zijn grondgebied bevindt.

Waarom zou er een snellere slijtage van jouw platte dak zijn? Het water gaat door de pijp lopen, niet over jouw dak.
pi_178639532
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 april 2018 09:56 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Waar staat dat vast gelegd ? Of is dat een aanname ?
Is iets wat bij het buren recht thuis hoort: https://abonneren.rijksov(...)e8-850e-6041b966e5f9
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_178639567
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2018 11:45 schreef Bivox.Silentic het volgende:
Waarom zou er een snellere slijtage van jouw platte dak zijn? Het water gaat door de pijp lopen, niet over jouw dak.
Als ik het goed begrijp (en dat kan verkeerd zijn) komt de afvoer van het buren dak op het dak van TS, zodat dat wel deglijk over TS's dak uitvloeit. Van slijtage is natuurlijk geen sprake, maar bij een wolkbreuk kan het wel te veel voor TS's HWA zijn en tot overlast leiden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_178639849
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2018 12:41 schreef blomke het volgende:

[..]

Als ik het goed begrijp (en dat kan verkeerd zijn) komt de afvoer van het buren dak op het dak van TS, zodat dat wel deglijk over TS's dak uitvloeit. Van slijtage is natuurlijk geen sprake, maar bij een wolkbreuk kan het wel te veel voor TS's HWA zijn en tot overlast leiden.
O ja - ik heb het vanaf het begin verkeerd gelezen!

Dat verandert de zaak volledig. Het voorstel van de buurman is tamelijk absurd! Daar moet TS niet mee akkoord gaan. Dan is er inderdaad extra slijtage, extra wateroverlast, etc. Niet doen.

Waar ik zelf aan dacht was het volgende: vanaf de dakgoot loopt een verticale pijp naar beneden, tot vlak boven de uitbouw (die 20 cm boven het erf van de buurman hangt), dan een bocht, dan een horizontale pijp die precies over de volle lengte van die uitbouw loopt, dan weer een bocht, en tenslotte en verticale pijp naar beneden, de grond in of naar een regenton.

Het afgevoerde water blijft dan strikt genomen boven het erfgoed van de buurman en verdwijnt ook in zijn grond (of regenton).

Het enige bezwaar zou kunnen zijn dat de horizontale regenpijp van 2 of 3 meter (lengte van de uitbouw) enige ondersteuning nodig zal hebben als hij op het dak van de uitbouw ligt. Maar dat lijkt me een oplosbaar probleem.
pi_178639971
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2018 13:01 schreef Bivox.Silentic het volgende:

Waar ik zelf aan dacht was het volgende: vanaf de dakgoot loopt een verticale pijp naar beneden, tot vlak boven de uitbouw (die 20 cm boven het erf van de buurman hangt), dan een bocht, dan een horizontale pijp die precies over de volle lengte van die uitbouw loopt, dan weer een bocht, en tenslotte en verticale pijp naar beneden, de grond in of naar een regenton.

Het enige bezwaar zou kunnen zijn dat de horizontale regenpijp van 2 of 3 meter (lengte van de uitbouw) enige ondersteuning nodig zal hebben als hij op het dak van de uitbouw ligt. Maar dat lijkt me een oplosbaar probleem.
Prima idee!

Ik zou 'm dat niet op het dak maar aan het boeiboord monteren. Hangt ie boven de grond van de eigenaar.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_178645682
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2018 07:47 schreef blomke het volgende:

[..]

Gebruikelijk? Da's nieuw zeker?
Volgens mij vrij gebruikelijk. Ik woon ook in een nieuwbouwhuis. Mijn buren hebben een uitbouw. De woningscheidende muur loopt door op de erfgrens. Dan heb je nou 10cm isolatie, een spouw en de bakstenen buitenmuur die daarmee zo'n 20cm op mijn erf staat. Staat bij mij in het koopcontract omschreven. Er staat ook omschreven dat ik die bakstenenmuur mag weghalen als ik zelf een uitbouw wil, zodat ik geen versmalling van m'n woonkamer krijg.

Bij mij is het zo dat er precies op de erfgrens een regenpijp van het dak loopt die het water loost op de uitbouw van de buren (dus nog steeds precies op de erfgrens, doordat hun uitbouw een stukje op mijn erf staat). De regenpijp van hun uitbouw gaat vervolgens ook weer precies op de erfgrens de grond in.

Als ik een uitbouw zou nemen, dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat het water van onze gezamelijke uitbouw dan via diezelfde regenpijp gaat. Zo loopt dat bij huizen die vanaf het begin af aan een uitbouw hebben ook.
pi_178646344
Wat ben ik als ik bovenstaande en andere burentopics allemaal lees, toch godsgruwelijk blij dat ik niet aan buren vastgemetseld zit. Geen last van burengerucht, afvoerpijpen, goten schilderen, aanbouwen, rioleringen en andere voorzieningen die in of boven de grond naar de buren gaan, gezanik over bomen en heggen, overpad….

[ Bericht 3% gewijzigd door blomke op 20-04-2018 21:14:02 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')