abonnement Unibet Coolblue
pi_178475398
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 20:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wikipedia kent 'm ook. Telt dat?
Ja mss, ik had hem gegoogled icm onderwijs maar ik heb niet aan wiki gedacht.
Voor mij was hij iig niet bekend.
Overigens 1 afkorting voor 10 termen maakt een afkorting wel ietwat onhandig naar mijn idee.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  donderdag 12 april 2018 @ 20:10:17 #127
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_178475440
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 20:08 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Ja mss, ik had hem gegoogled icm onderwijs maar ik heb niet aan wiki gedacht.
Voor mij was hij iig niet bekend.
Hoe dan ook, het ding heeft ervoor gezorgd dat je ook kan slagen voor wiskunde B zonder dat je zelf ook maar een beetje kan differentiëren of goniometrische vergelijkingen op kan lossen, als je maar weet welke knopjes je moet indrukken op dat apparaat. Ik weiger uit principe om te leren hoe het ding werkt. Dan maar geen h/v lesgeven.

quote:
Overigens 1 afkorting voor 10 termen maakt een afkorting wel ietwat onhandig naar mijn idee.
De context maakt meestal genoeg duidelijk. Tenminste, ik vind het tamelijk voor de hand liggend dat je geen Italiaanse historische motorfietsen gebruikt in de wiskundeles.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_178475531
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 20:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hoe dan ook, het ding heeft ervoor gezorgd dat je ook kan slagen voor wiskunde B zonder dat je zelf ook maar een beetje kan differentiëren of goniometrische vergelijkingen op kan lossen, als je maar weet welke knopjes je moet indrukken op dat apparaat. Ik weiger uit principe om te leren hoe het ding werkt. Dan maar geen h/v lesgeven.

[..]

De context maakt meestal genoeg duidelijk. Tenminste, ik vind het tamelijk voor de hand liggend dat je geen Italiaanse historische motorfietsen gebruikt in de wiskundeles.
Ah ok dat is idd behoorlijk contraproductief.
Klopt hoor maar ik kende de afkorting gewoon niet.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_178475729
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 20:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hoe dan ook, het ding heeft ervoor gezorgd dat je ook kan slagen voor wiskunde B zonder dat je zelf ook maar een beetje kan differentiëren of goniometrische vergelijkingen op kan lossen, als je maar weet welke knopjes je moet indrukken op dat apparaat. Ik weiger uit principe om te leren hoe het ding werkt. Dan maar geen h/v lesgeven.

[..]

De context maakt meestal genoeg duidelijk. Tenminste, ik vind het tamelijk voor de hand liggend dat je geen Italiaanse historische motorfietsen gebruikt in de wiskundeles.
Precies, door al die technische hulpmiddelen die voor een habbekrats te koop zijn, kan zelfs iedere boer zich voordoen als een zeer intelligente leerling.
pi_178476373
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 19:18 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Ik denk dat die zaken wel degelijk heel nuttig kunnen zijn om de nieuwsgierigheid te prikkelen, iets leren werkt het beste als je oprecht wilt weten hoe het werkt ipv omdat het moet vanwege het curriculum.
Dus de bijzaken om te prikkelen om de onderliggende wiskunde etc interessant/aantrekkelijk te maken.
Zeker! Maar zoals Janneke141 al opmerkte, moet zoiets als ‘aanvulling op’ en niet ‘in plaats van’. En dat lijkt nu wel te gebeuren.
pi_178477484
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 18:13 schreef Tanatos het volgende:

[..]

2436 bruto en dat is netto dan 1938
Verder moet je het natuurlijk lekker zelf weten, de meeste mensen gaan volgens mij niet in het onderwijs werken vanwege het geld.
Nee de meeste doen dat niet, dat zijn idealisten. En die gaan na een paar jaar ook weer opgebrandt weg, je houdt niet bijzonder veel over en alle echte kwaliteit gaat weg want je wilt allicht een gezin onderhouden of voor de grap een keer normale werktijden en werkdruk hebben.

Verder zie je ook steeds meer dat de, vooral goede beta's, worden weggekocht of weggelokt met veel hogere salarissen die ze elders kunnen krijgen, je houdt dan wederom de 2e garnituur over en dat komt de kwaliteit van het onderwijs nou niet bepaald ten goede.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
pi_178480367
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 20:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hoe dan ook, het ding heeft ervoor gezorgd dat je ook kan slagen voor wiskunde B zonder dat je zelf ook maar een beetje kan differentiëren of goniometrische vergelijkingen op kan lossen, als je maar weet welke knopjes je moet indrukken op dat apparaat. Ik weiger uit principe om te leren hoe het ding werkt. Dan maar geen h/v lesgeven.

[..]

De context maakt meestal genoeg duidelijk. Tenminste, ik vind het tamelijk voor de hand liggend dat je geen Italiaanse historische motorfietsen gebruikt in de wiskundeles.
Geef of toets je dan wiskunde b niet verkeerd? Ik heb ook wiskunde b12 met gr gehad maar meer dan een hulpmiddel was het niet. Zeker niet de heilige graal om SE of CE te halen. Dit was wel in 2005.

[ Bericht 1% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 12-04-2018 23:17:49 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_178480441
quote:
1s.gif Op donderdag 12 april 2018 17:28 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Startsalaris is goed, doorgroeien is minimaal. Zowel in Loon als in werkzaamheden en persoonlijke groei.

Het is geen slechte baan, maar het zou één van de topbanen in ons land moeten zijn. Docenten zorgen namelijk dat we in een volgende generatie weer goed opgeleide mensen hebben.

Helaas geven wij voorkeur aan accountants die niets anders doen dan wat een computer ook kan. We geven meer uit aan bijna dode ouderen met een dikke protemonnee dan aan de jongste generatie die op geen enkele manier invloed hebben hierop.

Zelfde geldt voor hoger onderwijs trouwens. Leenstelsel morgen afschaffen. Buitenlandse studenten mogen pas komen als de Nederlandse zijn ingestroomd.

Meer geld voor onderzoek, PhD, extra geld voor studies die we belangrijk vinden en minder geld naar de veelvraten uit de babyboom generatie, minder geld naar uitkeringen in het buitenland. Minder ontwikkelingshulp. Allemaal in onderwijs stoppen.
Ik heb niets tegen buitenlandse studenten maar op het moment dat er een numerus fixus is zouden NL studenten voorrang moeten krijgen en zou er in ieder geval een cap op het aantal buitenlandse studenten moeten zitten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_178480909
Misschien zou het eens verstandig zijn om scholen mee te laten gaan met de tijd. Destijds toen ik het MBO deed, leerde ze ons dingen die in 2003 relevant waren. Dat was in 2010.
Toen op het HBO, alles wat relevant was in 2009-2010, moesten wij leren in 2015.

Ik snap dat een onderwijsinstelling niet altijd het nieuwste van het nieuwste kan aanbieden, maar enige relevante kennis overdragen aan leerlingen zou toch niet zo ingewikkeld moeten zijn?
pi_178481780
1. Nederland is geen kenniseconomie, maar een handelseconomie. Laat je niet bedonderen door de LOI.

2. De cultuur in het Nederlandse onderwijs is kapot. Papierwerk is belangrijker dan resultaten. Het gros van de docenten(zeker in het basisonderwijs) is inmiddels vrouw, omdat ze 'kindjes zo leuk vinden'. Je hebt daar echt geen ene flikker aan. In het hoger onderwijs leert vrijwel niemand marketable skills of skills gebaseerd op systems i.p.v goals.

Een mooi voorbeeld is lezen. Als je vroegah op de basisschool niet mee kon komen dan moest je naar extra leesles, totdat je wel fatsoenlijk de Donald Duck kon lezen. Als je tegenwoordig niet kunt meekomen ben je dyslectisch en mag je 3 uur langer doen over je tentamens.

Het onderwijs is het 'doel' geworden, maar klaargestoomd worden voor het bedrijfsleven, dat zou eigenlijk het doel moeten zijn.
pi_178483890
Volgens mij zijn er een aantal zaken die we zouden kunnen doen:
1. Meer tijd vannde docent voor de leerling, kleinere klassen, meer vakdocenten (gym, muziek)
2. Meer geld naar scholen. Ze krijgen nu net genoeg om niet failliet te gaan. Maar ze moeten we de eigen broek ophouden . Het gevolg is te weinig uitjes naar musea, belangrijke anderenzaken zoals de Deltawerken, of voor geschiedenis eens naar Utrecht of xanthen.
3. We leren kinderen vooral trucjes. Marketable skills, gelul. Je moet kinderen leren nadenken. Dus geef logica, geef filosofie laat ze echt leren nadenken. Nu is de tijd volgeramd met l'learning to the test'
4. Betere docenten. De examenkamers moeten de eisen voor de pabo aanscherpen. Ik wil proeven van bekwaamheid zien, inhoudelijk, maar ook in kunde. Docenten die dit halen behoren ook beter betaald te worden. Je wilt ook de besten en slimste mensen voor de klas. Nu kiest niemand behalve een enkele idealist nog voor dient als carrière.
Whatever...
  vrijdag 13 april 2018 @ 07:39:59 #137
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178484000
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 15:47 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Ik ben ook niet per se tegen meer geld voor onderwijs maar het lijkt me wel zinnig dan goed te monitoren waar het geld uiteindelijk heen gaat.
En met in 2016 5,6% v/h BBP voor de toekomstinvestering van ons land mag dat best meer zijn wat mij betreft maar dan wel graag streven naar beter resultaat en niet naar onrealistisch gelijkheidsidealisme.

Alle kinderen verplicht huiswerkbegeleiding geven lijkt me al een prima idee en daar heb je niet per se HBO/WO-opgeleiden voor nodig.

Daarnaast ondersteuning van de leerkrachten zodat die zoveel mogelijk met hun daadwerkelijke vak bezig kunnen zijn.

Aparte sportleraren/leraressen zou daar ook in kunnen helpen en gezien het gebrek aan beweging dat veel kinderen hebben lijkt het me prima om ze per dag 1 a 2 uur te laten bewegen, dat is ook goed voor hun brein.

Overigens moeten we ook eindelijk eens af van die rare schooltijden in het basisonderwijs, op veel scholen worden de kinderen nog steeds tussen de middag naar huis gestuurd en dat lijkt me een ernstige belemmering voor de arbeidsparticipatie van vrouwen in NL.

https://www.onderwijsinci(...)ng-aantal-leerlingen
Jeetje... bij zo'n plan vraag je je af wat ouders nog te doen hebben in het leven van een kond, behalve dat all-inclusive resort betalen.

Ik vind dat veel van die extra taken naast het echte lesgeven de taak van de ouders is. Je kunt niet de hele opvoeding aan de school overlaten. Daar gaat het ook mis in de verhoudingen met de docenten: ouders die agressief zijn en zo.
  vrijdag 13 april 2018 @ 10:54:26 #138
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_178486468
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2018 10:24 schreef westwoodblvd het volgende:
Kijk maar naar de basisschool: je werkt daar voor een hongerloontje
:')
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_178486643
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 20:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hoe dan ook, het ding heeft ervoor gezorgd dat je ook kan slagen voor wiskunde B zonder dat je zelf ook maar een beetje kan differentiëren of goniometrische vergelijkingen op kan lossen, als je maar weet welke knopjes je moet indrukken op dat apparaat. Ik weiger uit principe om te leren hoe het ding werkt. Dan maar geen h/v lesgeven.

[..]

De context maakt meestal genoeg duidelijk. Tenminste, ik vind het tamelijk voor de hand liggend dat je geen Italiaanse historische motorfietsen gebruikt in de wiskundeles.
Tja een computer is natuurlijk ook een hulpmiddel en zo moet je dat ook blijven zien. Helaas gaat dat niet meer op. Om bijvoorbeeld een 3d inzicht te ontwikkelen moet je eerst veel handschetsen maken en in perspectief leren tekenen. Dat vak bestaat inmiddels ook al niet meer op een technisch onderwijs.

Wil je de basis leren zul je eerst zonder gebruik te maken van die hulpmiddelen het vak moeten leren.
pi_178487044
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2018 11:01 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Komt omdat mensen aan de onderkant van de samenleving doorgaans vaker een slappe werkhouding en mentaliteit hebben, wat ze dan weer doorgeven aan hun kroost.
De bouwvakker die elke ochtend om 5 uur opstaat om van de ene naar de andere kant van het land te reizen voor z'n werk heeft inderdaad een kutmentaliteit. Schei toch uit.
  vrijdag 13 april 2018 @ 11:29:00 #141
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_178487103
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 11:26 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

De bouwvakker die elke ochtend om 5 uur opstaat om van de ene naar de andere kant van het land te reizen voor z'n werk heeft inderdaad een kutmentaliteit. Schei toch uit.
Hoe is dat iemand die onderkant van de samenleving bungelt? Dat is gewoon een middenklasser. :')
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_178487124
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2018 20:37 schreef Schaapje1987 het volgende:
De overheid doet het zelf. Iedereen is een winnaar, iedereen is gelijk. Het onderwijs van tegenwoordig is gefocust op het laagste (de slechtste) van de klas, zodat zij het bij kunnen houden. De rest heeft gewoon pech.
In vrijwel al deze discussies wordt het onderwijsstelsel in Finland wel eens genoemd en ik doe het hier ook mee. In Finland hebben ze de mentaliteit dat geen kind achtergelaten wordt. Legt ze geen windeieren op het gebied van onderwijs.
pi_178487182
De laatste 10-20 jaar is het onderwijssysteem flink wat complexer geworden. Allemaal onderdeel van het systeem "iedereen heeft talent, minder slimme kinderen zijn heel zielig enz").

Ze kunnen het erg versimpelen en beter maken, maar dan zit je ten eerste met allerlei belangenclubjes/commissies die geen werk meer hebben. Ten tweede zit je nog met al die ouders die niet kunnen accepteren dat hun kroost gewoon minder slim is.
pi_178487294
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2018 07:22 schreef Spanky78 het volgende:
3. We leren kinderen vooral trucjes. Marketable skills, gelul. Je moet kinderen leren nadenken. Dus geef logica, geef filosofie laat ze echt leren nadenken. Nu is de tijd volgeramd met l'learning to the test'
Inderdaad. En daar zou ik nog psychologie aan toe willen voegen. Kennis van jezelf en anderen.

Toegegeven, filosofie en psychologie klinken als het zoveelste modieuze onderwerpje. Naast die tig andere moderne verschijnselen waar scholen geacht worden iets mee te doen.

Maar aandacht besteden aan dingen als nepnieuws, grooming of verslavende spelletjes is in feite alleen maar symptoombestrijding.

Door kinderen te leren redeneren en zelfkennis mee te geven pak je het probleem aan bij de bron. Wie kritisch kan nadenken over de acties van zichzelf en anderen is een stuk weerbaarder tegen allerlei (online) druk van buitenaf.
pi_178487365
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 11:40 schreef Brandaris01 het volgende:

[..]

Door kinderen te leren redeneren en zelfkennis mee te geven pak je het probleem aan bij de bron. Wie kritisch kan nadenken over de acties van zichzelf en anderen is een stuk weerbaarder tegen allerlei (online) druk van buitenaf.
Er zijn/waren al genoeg vakken/instrumenten te vinden in het basis/voortgezet onderwijs hiervoor. Maatschappijleer, ckv, geloofsleer enz.
pi_178487573
Vollere klassen, minder leraren, het onderwijs uitkleden qua kennis, meer import volk wat zelfs generaties later het slechter doet (en daardoor ook het gemiddelde naar beneden haalt) GOH! wie had dat verwacht.
pi_178487690
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 11:40 schreef Brandaris01 het volgende:

[..]

Inderdaad. En daar zou ik nog psychologie aan toe willen voegen. Kennis van jezelf en anderen.

Toegegeven, filosofie en psychologie klinken als het zoveelste modieuze onderwerpje. Naast die tig andere moderne verschijnselen waar scholen geacht worden iets mee te doen.

Maar aandacht besteden aan dingen als nepnieuws, grooming of verslavende spelletjes is in feite alleen maar symptoombestrijding.

Door kinderen te leren redeneren en zelfkennis mee te geven pak je het probleem aan bij de bron. Wie kritisch kan nadenken over de acties van zichzelf en anderen is een stuk weerbaarder tegen allerlei (online) druk van buitenaf.
Misschien als de psychologie eens door de huidige crisis komt en in z'n algeheelheid deugdelijk onderzoek gaat uitvoeren dat het een plek kan hebben in het onderwijs. Tot nu toe is het echter een mijnenveld van onrepliceerbare studies en verzonnen diagnoses. Om dit nu toe te voegen aan het curriculum op school, nah.

Zie meer in het leren onderscheiden van goede en slechte wetenschap. Cursusje methodiek voor scholieren, iets in die trend.
pi_178487853
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 11:30 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

In vrijwel al deze discussies wordt het onderwijsstelsel in Finland wel eens genoemd en ik doe het hier ook mee. In Finland hebben ze de mentaliteit dat geen kind achtergelaten wordt. Legt ze geen windeieren op het gebied van onderwijs.
En laten we niet vergeten dat Finse leerkrachten allemaal universitair geschoold zijn.
Da’s toch wel heel wat anders als hier.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_178488056
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2018 12:11 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

En laten we niet vergeten dat Finse leerkrachten allemaal universitair geschoold zijn.
Da’s toch wel heel wat anders als hier.
Niet alleen dat. De leerlingen gedragen zich tenminste. Hier is het losgeslagen bende.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_178489225
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 12:24 schreef HSG het volgende:

[..]

Niet alleen dat. De leerlingen gedragen zich tenminste. Hier is het losgeslagen bende.
Dat ligt aan de ouders denk ik. Als ik vroeger met strafwerk thuis kwam verdubbelden mijn ouders het. Tegenwoordig gaan veel ouders op hoge poten verhaal halen op school.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')