abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 23 maart 2018 @ 09:22:15 #1
475818 BlauweHoofd
Nee ik ben geen smurf
pi_178029396
Door een verschil in omstandigheden en wijze waarop werkzaamheden worden uitgevoerd ben ik met mijn werkgever, meerdere keren om de tafel gaan zitten en zijn we tot de conclusie gekomen dat mijn toekomst niet in het bedrijf ligt. Ik werk met een vast contract in mijn branche en vind het na 3 jaar niet kunnen dat mijn groeimogelijkheden beperkt blijven.

Echter ben ik het oneens met bepaalde zaken in de VSO. Ik kreeg het namelijk gistermiddag toegestuurd en het Juridisch Loket is enkel vanochtend open, dus alvorens ik maandagochtend naar het Loket ga voor inlichten (maandagmiddag wordt het tekenen) wil ik weten of ik het volgende kan ' aanvechten' :

- Studieschuld wordt verrekend met transitievergoeding en vakantiegeld. Ik ben het hier niet mee eens omdat mijn werkegver al ruimschoots mijn studieschuld heeft terugverdiend en ik in feite niets overhoud betreft vakantiegeld. In feite krijg ik dus een oprotpremie en vakantie van niets na afrekening van schuld. Mag dit?

- Opgebouwde vakantiedagen worden nul en worden niet uitbetaald (kan in feite wel vragen hoeveel ik nog heb en alles opnemen).

- Leaseauto wordt binnen 2 weken teruggeleverd aangezien de werkzaamheden stoppen. Ik wil zien of het mogelijk is om voor (korte) duur de auto over te nemen omdat ik dagelijks gebruik van maak in prive-zaken en dit veel te snel de transitie is om zelf een auto te regelen.

- Mocht ik geen WW krijgen dan blijft de VSO van toepassing ( :') )
"Turks klinkt net alsof een aap een andere aap verkracht en tien eromheen schreeuwend masturberen."
GC / Hoe klinkt Turks voor Nederlanders zonder immigratie-achtergrond?
pi_178029528
Ik vind je eisen onrealistisch.

Je wil je leaseauto van het werk langer houden omdat je die privé nodig hebt? Dat lijkt me meer iets dat je zelf moet oplossen, zie niet in wat het bedrijf hiermee te maken heeft.

Zelfde voor je studieschuld, het is jouw schuld en met de transitievergoeding en vakantiegeld kun je het afbetalen. Je wilt meer hebben omdat je een schuld hebt, ook dat is een vreemde kijk op de zaak.
  vrijdag 23 maart 2018 @ 09:35:34 #3
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_178029630
Wat staat er in je studieovereenkomst over verrekenen?

Wat is met die VSO einddatum van je contract?
Als je een aantal maanden vrij gesteld bent van werk is het vrij normaal dat alle dagen geacht worden te zijn opgenomen.

Leaseauto binnen twee weken inleveren is wel heel snel. Dit is bij ons meestal tot uitdienstdatum.
Maandagmiddag al tekenen lijkt me ook wel een beetje heel snel. Bij ons krijgt men 14 dagen de tijd er over na te denken.

Staat er niks in over juridische kosten zodat je een goede advocaat dit voor je kan laten uit onderhandelen?
Trouwens ook zonder een juridische vergoeding zou ik de kosten er wel voor over hebben om er een goed iemand op te zetten.

Je kan prima tegen argumenten aandragen voor je akkoord gaat met tekenen. De eerste draft is niet meteen het eindbod.
Ik heb je lief mijn hele leven
  vrijdag 23 maart 2018 @ 09:36:55 #4
475818 BlauweHoofd
Nee ik ben geen smurf
pi_178029651
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 09:35 schreef laziness het volgende:
Wat staat er in je studieovereenkomst over verrekenen?

Wat is met die VSO einddatum van je contract?
Als je een aantal maanden vrij gesteld bent van werk is het vrij normaal dat alle dagen geacht worden te zijn opgenomen.

Leaseauto binnen twee weken inleveren is wel heel snel.
Maandagmiddag al tekenen lijkt me ook wel een beetje heel snel. Bij ons krijgt men 14 dagen de tijd er over na te denken.

Staat er niks in over juridische kosten zodat je een goede advocaat dit voor je kan laten uit onderhandelen?
Trouwens ook zonder een juridische vergoeding zou ik de kosten er wel voor over hebben om er een goed iemand op te zetten.

Je kan prima tegen argumenten aandragen voor je akkoord gaat met tekenen. De eerste draft is niet meteen het eindbod.
Einddatum is eind april.
Ik heb rechtsbijstand dus op zich kan ik deze aanvechten.
In theorie kunnen ze je je spullen afnemen als er in opgenomen wordt dat je vrijgesteld bent van werk. Dan heb je de werkmiddelen ook niet nodig. Maar in veel gevallen is zo een VSO ook onderhandelbaar. Dus als onderhandeling meenemen dat je tot einde contractdatum (VSO) je leaseauto wil behouden. Geen concurrentie- en relatiebeding laten opnemen in VSO. Alles zo specifiek mogelijk laten vermelden...
"Turks klinkt net alsof een aap een andere aap verkracht en tien eromheen schreeuwend masturberen."
GC / Hoe klinkt Turks voor Nederlanders zonder immigratie-achtergrond?
pi_178029677
Maak even goed onderscheid tussen jouw wensen en meningen aan de ene kant en de feiten aan de andere kant. De eerste kunnen dienen als onderhandelingsruimte, de tweede zijn de grenzen waarbinnen je kan onderhandelen. Dus ja, als je een studieschuld hebt dan mogen ze die verrekenen, dat lijkt me nogal evident. Ze kunnen die natuurlijk ook (deels) schrappen om van je af te komen, maar dat is een geste en geen recht.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_178029691
quote:
Studieschuld wordt verrekend met transitievergoeding en vakantiegeld. Ik ben het hier niet mee eens omdat mijn werkegver al ruimschoots mijn studieschuld heeft terugverdiend en ik in feite niets overhoud betreft vakantiegeld. In feite krijg ik dus een oprotpremie en vakantie van niets na afrekening van schuld. Mag dit?
• Als je je handtekening onder de overeenkomst zet, is elke afspraak toegestaan. Normaliter moet je voordat je met de studie bent begonnen zijn ingestemd dat deze verrekend zou worden bij een eventuele transitievergoeding. Is geen sterk punt van de werkgever. Ik zou gewoon in een tegenreactie voorstellen dit artikel te laten vervallen.

quote:
Opgebouwde vakantiedagen worden nul en worden niet uitbetaald (kan in feite wel vragen hoeveel ik nog heb en alles opnemen).
• Ligt eraan wat er verder is afgesproken. Wordt je vrijgesteld van arbeid om moet je tot de einddatum blijven werken. In de eerste situatie is het vrij logisch dat de vakantiedagen vervallen. In de 2e situatie minder, maar je kan alles ook zien als een totaaldeal met de werkgever. Als je moet doorwerken tot einddatum zou ik ook een tegenreactie voorstellen om dit artikel te laten vervallen

quote:
Leaseauto wordt binnen 2 weken teruggeleverd aangezien de werkzaamheden stoppen. Ik wil zien of het mogelijk is om voor (korte) duur de auto over te nemen omdat ik dagelijks gebruik van maak in prive-zaken en dit veel te snel de transitie is om zelf een auto te regelen.
• Eis van de werkgever is logisch. Je kan zelf een auto gaan kopen of er 1 huren. Mogelijk uitonderhandelbaar

quote:
Mocht ik geen WW krijgen dan blijft de VSO van toepassing ( :') )
• Als in de overeenkomst staat dat het einde met wederzijds goedvinden is waarbij het initiatief voor de beëindiging bij de werkgever ligt, hoef je alleen te kijken of de opzegtermijn is meegenomen in de overeenkomst. Dan zijn er geen redenen voor UWV om de WW te weigeren
pi_178029731
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 09:35 schreef laziness het volgende:
Wat staat er in je studieovereenkomst over verrekenen?
Leaseauto binnen twee weken inleveren is wel heel snel. Dit is bij ons meestal tot uitdienstdatum.
Maandagmiddag al tekenen lijkt me ook wel een beetje heel snel. Bij ons krijgt men 14 dagen de tijd er over na te denken.
Tegenwoordig krijg je wettelijk 2 weken bedenktijd na ondertekening. Nu tekenen is niet echt een probleem
  vrijdag 23 maart 2018 @ 09:46:16 #8
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_178029821
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 09:41 schreef djh77 het volgende:

[..]

Tegenwoordig krijg je wettelijk 2 weken bedenktijd na ondertekening. Nu tekenen is niet echt een probleem
Iemand de tijd gunnen juridisch advies in te winnen is wel zo netjes.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_178030576
quote:
13s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 09:22 schreef BlauweHoofd het volgende:
- Studieschuld wordt verrekend met transitievergoeding en vakantiegeld. Ik ben het hier niet mee eens omdat mijn werkegver al ruimschoots mijn studieschuld heeft terugverdiend en ik in feite niets overhoud betreft vakantiegeld. In feite krijg ik dus een oprotpremie en vakantie van niets na afrekening van schuld. Mag dit?
Ik neem aan dat dit gaat over een studie die je via je werkgever hebt gedaan? Dan is het gebruikelijk dat er een regeling is waarbij je studieschuld langzaam vervalt naarmate je langer in dienst blijft om te voorkomen dat de werkgever iemand opleidt die vervolgens met die opleiding een andere baan gaat zoeken.

Een voorwaarde voor een goede vaststellingsovereenkomst is dat daar in staat dat er een verschil van mening is waar goed over gesproken is en gezamenlijk is besloten dat er geen mogelijkheid meer is om de arbeidsrelatie voort te zetten waarbij de werkgever het initiatief neemt om de arbeidsrelatie te ontbinden. Dat laatste zinnetje geeft aan dat het initiatief bij de werkgever ligt en het dus niet zo is dat de werknemer de studie misbruikt om elders werk te vinden. Daarmee vervalt dan de claim dat de werknemer de studieschuld moet terugbetalen aan de werkgever. Die bestaat namelijk alleen indien het initiatief van de vaststellingsovereenkomst bij de werknemer ligt in welk geval er geen recht is op WW.
quote:
- Opgebouwde vakantiedagen worden nul en worden niet uitbetaald (kan in feite wel vragen hoeveel ik nog heb en alles opnemen).
Je bent voor de opzegtermijn van de werkgever (2x die van de werknemer) vrijgesteld van arbeid. Daarmee vervallen inderdaad je opgebouwde vakantieuren.
quote:
- Leaseauto wordt binnen 2 weken teruggeleverd aangezien de werkzaamheden stoppen. Ik wil zien of het mogelijk is om voor (korte) duur de auto over te nemen omdat ik dagelijks gebruik van maak in prive-zaken en dit veel te snel de transitie is om zelf een auto te regelen.
Dit is gebruikelijk en terecht. Een leaseauto is om je werk te kunnen uitvoeren en je bent vrijgesteld van arbeid. Hoe jij dat privé gaat oplossen is niet het probleem van je werkgever.
quote:
- Mocht ik geen WW krijgen dan blijft de VSO van toepassing ( :') )
Onnodig zinnetje. Je hebt altijd het recht je werkgever aan te klagen voor een waardeloze VOG. De vraag is wat een rechter daarover uitspreekt.
pi_178030870
Als er bij aangaan van de studieovereenkomst (met naar ik aanneem, je werkgever) niets afgesproken is over restitutie van studiekosten, dan zou ik daar nu ook niet mee akkoord gaan. Niet jouw probleem dat zij daar destijds niet aan gedacht hebben.

Dat initiatief door de werkgever waar ouder1 het over heeft is inderdaad belangrijk voor WW.
"Pools are perfect for holding water"
pi_178030958
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 10:31 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Je bent voor de opzegtermijn van de werkgever (2x die van de werknemer) vrijgesteld van arbeid. Daarmee vervallen inderdaad je opgebouwde vakantieuren.

[..]

Waarom is dit klaarblijkelijk logisch? Kan je me dat uitleggen? Ik bedoel .. ik snap meteen dat hij geen nieuwe vakantie-uren meer opbouwt tijdens de komende vrijstelling van arbeid. Maar dat hij de vruchten van een al opgebouwd recht verliest, vind ik raar. Zelfde voor de transitievergoeding die om een of andere reden zou vervallen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_178031060
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 10:51 schreef probeer het volgende:

[..]

Waarom is dit klaarblijkelijk logisch? Kan je me dat uitleggen? Ik bedoel .. ik snap meteen dat hij geen nieuwe vakantie-uren meer opbouwt tijdens de komende vrijstelling van arbeid. Maar dat hij de vruchten van een al opgebouwd recht verliest, vind ik raar. Zelfde voor de transitievergoeding die om een of andere reden zou vervallen.
De vaststellingsovereenkomst valt nogal kort dag, dus houdt werkgever zich daar aan? Of is dit al een langer lopende zaak?
Als in contract 3 maanden opzegtermijn werkgever staat en de vso is vandaag gedateerd, dan lijkt eind juni me een logische datum, waarin het logisch is dat bij vrijstelling van arbeid de vakantiedagen opgemaakt worden.
Echter nu die datum kort dag is, kan dat niet en is wel uitbetalen vakantiedagen zeker logisch om op te nemen als onderhandelingspunt.
pi_178031084
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 10:51 schreef probeer het volgende:

[..]

Waarom is dit klaarblijkelijk logisch? Kan je me dat uitleggen? Ik bedoel .. ik snap meteen dat hij geen nieuwe vakantie-uren meer opbouwt tijdens de komende vrijstelling van arbeid. Maar dat hij de vruchten van een al opgebouwd recht verliest, vind ik raar. Zelfde voor de transitievergoeding die om een of andere reden zou vervallen.
Door de werknemer vrij te stellen van arbeid terwijl het loon wel gewoon blijft uitbetaald, geeft de werkgever feitelijk vakantieuren aan de werknemer. Waarom zou hij dan óók nog eens de vakantieuren die de werknemer heeft opgebouwd moeten uitbetalen?
Vakantieverlof is feitelijk niets anders dan vrijstelling van arbeid terwijl het loon doorbetaald wordt.

En de werknemer bouwt in die periode dus wel vakantieuren op maar die zijn ook gelijk opgenomen.

Een transitievergoeding kan vervallen als de werknemer bijvoorbeeld de werkgever erg veel geld gekost heeft door opzettelijk handelen. Dat bijltje heb ik al vaker mee gehakt bij rechtbanken en als je dat kunt hardmaken als werkgever dan wordt je gewoon in je gelijkgesteld.

Daar is hier echter geen sprake van. Hier is sprake van een werkgever die een werknemer via een vaststellingsovereenkomst ontslaat en dan kosten die hij zelf gemaakt heeft als investering in de werknemer wil terughalen. Dat is niet toegestaan.
pi_178031190
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 10:58 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

De vaststellingsovereenkomst valt nogal kort dag, dus houdt werkgever zich daar aan? Of is dit al een langer lopende zaak?
Als in contract 3 maanden opzegtermijn werkgever staat en de vso is vandaag gedateerd, dan lijkt eind juni me een logische datum, waarin het logisch is dat bij vrijstelling van arbeid de vakantiedagen opgemaakt worden.
Echter nu die datum kort dag is, kan dat niet en is wel uitbetalen vakantiedagen zeker logisch om op te nemen als onderhandelingspunt.
Die opzegtermijn gaat pas in bij het ondertekenen van de vaststellingsovereenkomst. Het is daarbij niet toegestaan om een opzegtermijn zoals in het arbeidscontract staat of, indien daar niets over vermeld is, de wettelijke opzegtermijn te negeren.

Daarbij wordt altijd gekeken naar het einde van de maand waarin de vaststellingsovereenkomst is getekend. Dat zou nu dus 1 april zijn. Vandaaruit ga je dus tellen met de opzegtermijn.
Daarbij moet je er rekening mee houden dat de opzegtermijn voor de werkgever altijd het dubbele is van dat van de werknemer terwijl vaak alleen die in het arbeidscontract wordt genoemd of ze in het contract gelijk zijn. Omdat bij een vaststellingsovereenkomst het initiatief bij de werkgever ligt moet je de opzegtermijn van de werkgever aanhouden.
Doe je dat niet dan loop je het risico over die maanden geen recht te hebben op WW.
pi_178031468
quote:
13s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 09:22 schreef BlauweHoofd het volgende:
- Studieschuld wordt verrekend met transitievergoeding en vakantiegeld. Ik ben het hier niet mee eens omdat mijn werkegver al ruimschoots mijn studieschuld heeft terugverdiend en ik in feite niets overhoud betreft vakantiegeld. In feite krijg ik dus een oprotpremie en vakantie van niets na afrekening van schuld. Mag dit?
Het zal ongetwijfeld mogen. Belangrijk is wat er in je overeenkomst staat met betrekking tot studieschuld, let dan ook op of er specifiek iets staat over ontslag nemen of ontslag krijgen.
De regel is dat je bij ontslag vrijgesteld wordt van de studieschuld, maar dit hoeft niet zo te zijn.
Ik zou er sowieso niet mee akkoord gaan.

quote:
- Opgebouwde vakantiedagen worden nul en worden niet uitbetaald (kan in feite wel vragen hoeveel ik nog heb en alles opnemen).
Lijkt me niet toegestaan.

quote:
- Leaseauto wordt binnen 2 weken teruggeleverd aangezien de werkzaamheden stoppen. Ik wil zien of het mogelijk is om voor (korte) duur de auto over te nemen omdat ik dagelijks gebruik van maak in prive-zaken en dit veel te snel de transitie is om zelf een auto te regelen.
Ook hiervoor geldt, wat staat er in je overeenkomst? In principe is het een arbeidsvoorwaarde en dient deze tot het einde van het contract gerespecteerd te worden. In je overeenkomst kunnen afwijkingen staan, bijvoorbeeld dat de leaseauto na 2 maanden ziekte opgehaald wordt.

Te snel vind ik echt een kul argument. Elke gek kan binnen 2 uur een auto aanschaffen. Je kan auto's kopen vanaf 500 euro bij willekeurig welke garage of particulier. Dat hoeft geen dag te duren.

Ik zou voorstellen:
1. Studieschuld vervalt

2. Vakantiedagen worden opgenomen of uitbetaald, wat de werkgever wil. Je hebt toch al geen werkzaamheden meer, kom daarin je werkgever tegemoet door je vakantiedagen op papier op te nemen (thuiszitten deed je al toch?). Als ze akkoord gaan met 1 en 3 is dat een mooi ruilmiddel wat je geen geld kost en ook niet veel uitmaakt.

3. Leaseauto tot einde contract
pi_178031572
Ze overdonderen je met het tempo, want maandag tekenen geeft je weinig tijd om dingen uit te zoeken. Ik zou de afspraak verzetten en jezelf meer tijd geven om het uit te zoeken en er rustig over na te denken.
pi_178031924
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 11:24 schreef Puala het volgende:
Ze overdonderen je met het tempo, want maandag tekenen geeft je weinig tijd om dingen uit te zoeken. Ik zou de afspraak verzetten en jezelf meer tijd geven om het uit te zoeken en er rustig over na te denken.
^O^

Had ik nog niet eens aan gedacht, goed idee.
  vrijdag 23 maart 2018 @ 12:55:39 #18
475818 BlauweHoofd
Nee ik ben geen smurf
pi_178033329
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 11:24 schreef Puala het volgende:
Ze overdonderen je met het tempo, want maandag tekenen geeft je weinig tijd om dingen uit te zoeken. Ik zou de afspraak verzetten en jezelf meer tijd geven om het uit te zoeken en er rustig over na te denken.
Done.
"Turks klinkt net alsof een aap een andere aap verkracht en tien eromheen schreeuwend masturberen."
GC / Hoe klinkt Turks voor Nederlanders zonder immigratie-achtergrond?
pi_178033743
Speel de racismekaart.
  vrijdag 23 maart 2018 @ 14:10:32 #20
475818 BlauweHoofd
Nee ik ben geen smurf
pi_178034855
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 13:19 schreef spiritusbus het volgende:
Speel de racismekaart.
Omgekeerd racisme?
"Turks klinkt net alsof een aap een andere aap verkracht en tien eromheen schreeuwend masturberen."
GC / Hoe klinkt Turks voor Nederlanders zonder immigratie-achtergrond?
pi_178035105
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 12:55 schreef BlauweHoofd het volgende:

[..]

Done.
Heel erg verstandig. Ik weet niet of je lid bent van de vakbond. Anders is dat ook nog een hele fijne plaats om een dossier te openen en aan informatie te komen.
pi_178038030
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 10:31 schreef Ouder1 het volgende:
Onnodig zinnetje. Je hebt altijd het recht je werkgever aan te klagen voor een waardeloze VOG. De vraag is wat een rechter daarover uitspreekt.
Onzinnig nootje. De rechter stelt je de facto in het ongelijk. Je kunt je werkgever niet aanklagen voor een waardeloze VOG.
pi_178038164
Als je uit dienst bent, mag je geen seconde meer in de leaseauto rijden. De meeste leasemaatschappijen hebben namelijk een bepaling in de leaseovereenkomst opgenomen dat je dan niet verzekerd bent. Je werkgever/leasemaatschappij zullen dan ook niet akkoord gaan met jouw voorstel.

Als de auto eigendom van je werkgever is, ligt dat uiteraard anders.. in dat geval heb ik niks gezegd!
  vrijdag 23 maart 2018 @ 17:12:36 #24
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_178038722
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 16:46 schreef saviola9 het volgende:
Als je uit dienst bent, mag je geen seconde meer in de leaseauto rijden. De meeste leasemaatschappijen hebben namelijk een bepaling in de leaseovereenkomst opgenomen dat je dan niet verzekerd bent. Je werkgever/leasemaatschappij zullen dan ook niet akkoord gaan met jouw voorstel.

Als de auto eigendom van je werkgever is, ligt dat uiteraard anders.. in dat geval heb ik niks gezegd!
Dat vraagt TS toch ook niet? Bij een VSO ben je altijd nog minimaal de wettelijke opzegtermijn in dienst.
Ik heb je lief mijn hele leven
  vrijdag 23 maart 2018 @ 17:37:57 #25
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_178039182
Vakantiedagen zijn onderhandelbaar, je moet dit dan wel expliciet laten opnemen in de VOS.

Denk erom dat je ook recht hebt op uitbetaling van vakantiegeld over vakantiedagen, die wordt ook nog wel eens vergeten bij het afrekenen van vakantiedagen bij uitdiensttreding.

Succes!
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
pi_178039448
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 16:46 schreef saviola9 het volgende:
Als je uit dienst bent, mag je geen seconde meer in de leaseauto rijden. De meeste leasemaatschappijen hebben namelijk een bepaling in de leaseovereenkomst opgenomen dat je dan niet verzekerd bent. Je werkgever/leasemaatschappij zullen dan ook niet akkoord gaan met jouw voorstel.

Als de auto eigendom van je werkgever is, ligt dat uiteraard anders.. in dat geval heb ik niks gezegd!
Is dat wel zo? Er is zijn feitelijk twee afspraken. Enerzijds de afspraak tussen werknemer en het bedrijf (bijvoorbeeld leasereglement) en anderzijds wat het bedrijf met de leasemaatschappij (en/of verzekeraar)
afspreekt. Bij dat laatste geldt volgens mij in beginsel dat de auto verzekerd is, zo lang deze bestuurd wordt door een persoon die rijbevoegd is, dus rijbewijs en niet onder invloed. Echter legt het bedrijf de werknemer vaak restricties op wat betreft het gebruik, zoals dat alleen werknemer en eventue partner of gezinsleden erin mogen rijden. Puur om te voorkomen dat de leaseauto aan de hele buurt wordt uitgeleend. Maar gebeurt dat wel, dan is de bestuurder dus wel verzekerd.

Of je je het moet willen als bedrijf en hoe fiscaal wordt gezien dat een werknemer na uitdiensttreding blijft doorrijden is een tweede...
pi_178039547
Het is overigens niet ongebruikelijk dat het bedrijf de werknemer aanbiedt om juridisch advies in te winnen en dat te betalen, bijvoorbeeld voor ¤500. Je kunt dan zelf een specialist opzoeken en de factuur (tenaamgesteld op bedrijf) wordt dan door werkgever betaald. Misschien het onderzoeken waard. Zoiets kan meer waard zijn dan een paar vakantiedagen laten uitbetalen...
pi_178039644
Ik kan de OP niet rijmen met de gang van zaken. Jullie gaan in overleg uit elkaar omdat jij ontevreden bent lees ik, waarom een VSO? Waarom zeg je niet gewoon je contract op?

Als ik het zo lees maakt de werkgever onnodig kosten aan je, als jij opzegt treedt je opleidingsbeding in werking en kost het je alleen maar meer. Weet je zeker dat je niet gewoon ontslagen bent en je recht op WW verspeeld door geen verweer te voeren?
pi_178040391
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 18:04 schreef Deshain het volgende:
Ik kan de OP niet rijmen met de gang van zaken. Jullie gaan in overleg uit elkaar omdat jij ontevreden bent lees ik, waarom een VSO? Waarom zeg je niet gewoon je contract op?
Dan is TS verwijtbaar werkloos en krijgt hij geen WW.

Het beste kan hij eerst de feiten op een rijtje zetten en bekijken of hij beter af is als hij die VSO accepteert of ontslag neemt.
quote:
13s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 09:22 schreef BlauweHoofd het volgende:
- Mocht ik geen WW krijgen dan blijft de VSO van toepassing ( :') )
Wat dacht jij dan? Dat je gewoon weer terug mag komen als je geen uitkering krijgt?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  maandag 26 maart 2018 @ 09:46:11 #30
475818 BlauweHoofd
Nee ik ben geen smurf
pi_178092729
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 18:04 schreef Deshain het volgende:
Ik kan de OP niet rijmen met de gang van zaken. Jullie gaan in overleg uit elkaar omdat jij ontevreden bent lees ik, waarom een VSO? Waarom zeg je niet gewoon je contract op?

Als ik het zo lees maakt de werkgever onnodig kosten aan je, als jij opzegt treedt je opleidingsbeding in werking en kost het je alleen maar meer. Weet je zeker dat je niet gewoon ontslagen bent en je recht op WW verspeeld door geen verweer te voeren?
Vage reactie.
Ik en werkgever hebben het al langer over gehad en nu zijn we tot de conclusie gekomen dat een VSO het beste is.

Uiteraard wilt elk partij het meeste voordeel.
"Turks klinkt net alsof een aap een andere aap verkracht en tien eromheen schreeuwend masturberen."
GC / Hoe klinkt Turks voor Nederlanders zonder immigratie-achtergrond?
pi_178093085
Dan is het makkelijk dat zo'n afspraak het bedrijf niets kost, maar de samenleving wel. Ik ben voor een systeem dat de WW bij een vsi wordt doorbelast naar de betreffende werkgever.
pi_178093483
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 17:55 schreef Flippeke het volgende:
Echter legt het bedrijf de werknemer vaak restricties op wat betreft het gebruik, zoals dat alleen werknemer en eventue partner of gezinsleden erin mogen rijden. Puur om te voorkomen dat de leaseauto aan de hele buurt wordt uitgeleend.
Toen ik lease reed was de regel dat gezinsleden de auto mochten gebruiken, en andere mensen als ik of een gezinslid in de auto aanwezig was. Inderdaad om uitlenen aan jan en alleman te voorkomen, maar hiermee kon je wel iemand laten rijden als je niet lekker werd of bijvoorbeeld gedronken had. Vond het zelf wel een goede regel.
pi_178093537
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 16:46 schreef saviola9 het volgende:
Als je uit dienst bent, mag je geen seconde meer in de leaseauto rijden. De meeste leasemaatschappijen hebben namelijk een bepaling in de leaseovereenkomst opgenomen dat je dan niet verzekerd bent. Je werkgever/leasemaatschappij zullen dan ook niet akkoord gaan met jouw voorstel.
Wat een nonsens. De auto is gewoon verzekerd, dat is wettelijk verplicht. En die verzekering kan enkel opgeschort worden als de auto van kenteken afgaat (export, total loss) of geschorst wordt.

Als bestuurder heb je ook geen overeenkomst met de leasemaatschappij maar met je werkgever, en die weer met de leasemaatschappij. Wat de werkgever met de auto doet moet hij zelf weten, zolang hij maar betaald, de contractafspraken honoreert en geen onwettelijke doet. Het zal de leasemaatschappij een zorg zijn verder.
  maandag 26 maart 2018 @ 10:30:06 #34
475818 BlauweHoofd
Nee ik ben geen smurf
pi_178093601
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 10:27 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Wat een nonsens. De auto is gewoon verzekerd, dat is wettelijk verplicht. En die verzekering kan enkel opgeschort worden als de auto van kenteken afgaat (export, total loss) of geschorst wordt.

Als bestuurder heb je ook geen overeenkomst met de leasemaatschappij maar met je werkgever, en die weer met de leasemaatschappij. Wat de werkgever met de auto doet moet hij zelf weten, zolang hij maar betaald, de contractafspraken honoreert en geen onwettelijke doet. Het zal de leasemaatschappij een zorg zijn verder.
Ik kan dit punt dan gebruiken om de leasue auto langer te behouden.
"Turks klinkt net alsof een aap een andere aap verkracht en tien eromheen schreeuwend masturberen."
GC / Hoe klinkt Turks voor Nederlanders zonder immigratie-achtergrond?
pi_178093881
quote:
14s.gif Op maandag 26 maart 2018 10:30 schreef BlauweHoofd het volgende:

[..]

Ik kan dit punt dan gebruiken om de leasue auto langer te behouden.
Dat zou ik niet eens doen, ik zou het simpelweg gooien op het feit dat het een arbeidsvoorwaarde is en dat jullie (werkgever en werknemer) tot het einde van je dienstverband die arbeidsvoorwaarde dienen te respecteren.

Alleen als ze gaan schermen met onzin als niet verzekerd of dergelijken kan je dit aanhalen, en vooral even vragen waar dat dan beschreven staat.
pi_178097656
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 09:46 schreef BlauweHoofd het volgende:

[..]

Vage reactie.
Ik en werkgever hebben het al langer over gehad en nu zijn we tot de conclusie gekomen dat een VSO het beste is.

Uiteraard wilt elk partij het meeste voordeel.
Maar als je het niet eens bent met de overeenkomst dan teken je hem toch niet en doe je een tegenbod?

Alle eerder genoemde afspraken kunnen met deze overeenkomst overruled worden. Ik zie hier ook regelmatig dergelijke afspraken voorbij komen, studieschuld kwijt gescholden, wel of geen 'behoud' van vakantiedagen, wel/geen ontslag vergoeding, wel/geen sollicitatie hulp etc.

Het is net een scheiding, je kan één schone onderbroek meepakken en de deur achter je dicht trekken. Of je regelt iets voor de auto/overwaarde van het huis en de verzameling theekopjes die je over de jaren gespaard hebt.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  maandag 26 maart 2018 @ 16:34:44 #37
475818 BlauweHoofd
Nee ik ben geen smurf
pi_178101970
Update:

Studieschuld wordt afgelost met transitievergoeding zodat ik gewoon vakantiegeld ontvang.

Vakantiedagen worden omgeruild voor verlof in de maand dat ik dan niet werk, dus ik krijg tijd uitbetaald.

Leaseauto mag ik blijven houden tot eind dienstverband.

Op zich ben ik tevreden alhoewel ik de type ben die dat snel is :) Ben nog aan het orienteren of ik wettelijk gezien studieschuld kan weglaten en/of hoger transitievergoeding kan ontvangen.
"Turks klinkt net alsof een aap een andere aap verkracht en tien eromheen schreeuwend masturberen."
GC / Hoe klinkt Turks voor Nederlanders zonder immigratie-achtergrond?
pi_178102103
Je hebt behoorlijk wat toegegeven. Vergeet niet dat de werkgever van je af wil, en elke officiele stap hem bakken met geld kost. Aan juridische kosten en aan het aanvragen van een ontslagvergunning. Dat kan sowieso niet zomaar, dan mag hij eerst een dossier gaan opbouwen.

Ik had nooit akkoord gegaan met die studieschuld in dit geval.
  maandag 26 maart 2018 @ 16:51:22 #39
475818 BlauweHoofd
Nee ik ben geen smurf
pi_178102374
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 16:40 schreef GereDathan het volgende:
Je hebt behoorlijk wat toegegeven. Vergeet niet dat de werkgever van je af wil, en elke officiele stap hem bakken met geld kost. Aan juridische kosten en aan het aanvragen van een ontslagvergunning. Dat kan sowieso niet zomaar, dan mag hij eerst een dossier gaan opbouwen.

Ik had nooit akkoord gegaan met die studieschuld in dit geval.
Heb nog niets ondertekend gelukkig. Heb hen gevraagd om een tegenvoorstel en dit is wat ik kreeg.
"Turks klinkt net alsof een aap een andere aap verkracht en tien eromheen schreeuwend masturberen."
GC / Hoe klinkt Turks voor Nederlanders zonder immigratie-achtergrond?
pi_178102589
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 16:51 schreef BlauweHoofd het volgende:

[..]

Heb nog niets ondertekend gelukkig. Heb hen gevraagd om een tegenvoorstel en dit is wat ik kreeg.
Oh, dat begreep ik niet uit je post sorry.

Ik zou die studieschuld echt hoog spelen. En zoals ik al eerder aangaf toegeven op de vakantiedagen, je krijgt er namelijk wel vrij voor terug. En het is goed om iets te ruilen te hebben, dan komt het ook niet van 1 kant.
  maandag 26 maart 2018 @ 17:03:21 #41
475818 BlauweHoofd
Nee ik ben geen smurf
pi_178102641
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 17:00 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Oh, dat begreep ik niet uit je post sorry.

Ik zou die studieschuld echt hoog spelen. En zoals ik al eerder aangaf toegeven op de vakantiedagen, je krijgt er namelijk wel vrij voor terug. En het is goed om iets te ruilen te hebben, dan komt het ook niet van 1 kant.
ik snap deze niet helemaal... uiteraard heb ik geen werkzaamheden meer binnen 2 weken en ben rest van de maand vrij... echter de verlofdagen worden dan gecompenseerd in de periode van de hele maand (tenminste dit heb ik begrepen).

Betekent dit dat ik niet akkoord moet gaan, de dagen opnemen OF ruilen voor studieschuld :?
"Turks klinkt net alsof een aap een andere aap verkracht en tien eromheen schreeuwend masturberen."
GC / Hoe klinkt Turks voor Nederlanders zonder immigratie-achtergrond?
pi_178103989
Wees niet te gretig, anders zeggen ze straks: blijf maar lekker.
.
pi_178104001
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 17:03 schreef BlauweHoofd het volgende:

[..]

ik snap deze niet helemaal... uiteraard heb ik geen werkzaamheden meer binnen 2 weken en ben rest van de maand vrij... echter de verlofdagen worden dan gecompenseerd in de periode van de hele maand (tenminste dit heb ik begrepen).

Betekent dit dat ik niet akkoord moet gaan, de dagen opnemen OF ruilen voor studieschuld :?
Als je vrijgesteld wordt van werk door je werkgever, dan hoef je daar geen vakantiedagen voor in te leveren. Dat is een keuze van de werkgever. Je kan hem daarin tegemoet komen, als een soort van ruil, door de vakantiedagen te laten wegstrepen.

Als daardoor je andere eisen ingewilligd worden kan dat gunstig zijn.

Je kan het ook hard spelen en aangeven dat je de studieschuld niet accepteert, leaseauto blijft rijden, verlofdagen uitbetaald wilt hebben en vakantiegeld ook gewoon op de rekening verwacht. Maar dan loop je wel een risico, want hoewel je sterk staat bij de rechter kan het ook zomaar zijn dat je toch niet alles krijgt maar wel maanden zoet bent met een rechtszaak en dure advocaten.

Daarom mijn idee om wat te geven en wat te nemen.
pi_178104360
quote:
13s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 09:22 schreef BlauweHoofd het volgende:
Door een verschil in omstandigheden en wijze waarop werkzaamheden worden uitgevoerd ben ik met mijn werkgever, meerdere keren om de tafel gaan zitten en zijn we tot de conclusie gekomen dat mijn toekomst niet in het bedrijf ligt. Ik werk met een vast contract in mijn branche en vind het na 3 jaar niet kunnen dat mijn groeimogelijkheden beperkt blijven.

Echter ben ik het oneens met bepaalde zaken in de VSO. Ik kreeg het namelijk gistermiddag toegestuurd en het Juridisch Loket is enkel vanochtend open, dus alvorens ik maandagochtend naar het Loket ga voor inlichten (maandagmiddag wordt het tekenen) wil ik weten of ik het volgende kan ' aanvechten' :

- Studieschuld wordt verrekend met transitievergoeding en vakantiegeld. Ik ben het hier niet mee eens omdat mijn werkegver al ruimschoots mijn studieschuld heeft terugverdiend en ik in feite niets overhoud betreft vakantiegeld. In feite krijg ik dus een oprotpremie en vakantie van niets na afrekening van schuld. Mag dit?
Klinkt als een detacheerder. Ik denk dat dit wel mag, maar het lijkt me verder gewoon een onderhandelingspunt. Zoals het nu ingestoken wordt is het de voor de werkgever de meeste gunstige en voor jou de meest ongunstige variant.

quote:
- Opgebouwde vakantiedagen worden nul en worden niet uitbetaald (kan in feite wel vragen hoeveel ik nog heb en alles opnemen).
Alweer: punt van onderhandeling, maar deze lijkt me niet houdbaar. Je vakantiedagen heb je opgebouwd, dus die kunnen ze je niet zomaar meer afpakken.

quote:
- Leaseauto wordt binnen 2 weken teruggeleverd aangezien de werkzaamheden stoppen. Ik wil zien of het mogelijk is om voor (korte) duur de auto over te nemen omdat ik dagelijks gebruik van maak in prive-zaken en dit veel te snel de transitie is om zelf een auto te regelen.
Kan je vragen maar lijkt me niet heel kansrijk.

quote:
- Mocht ik geen WW krijgen dan blijft de VSO van toepassing ( :') )
Ik weet niet om wat voor bedrag het gaat, maar ik heb ooit een advocaat ingehuurd om voor mij te onderhandelen. Die heeft zichzelf dubbel en dwars terugverdiend. Als je zelf gaat onderhandelen loop je het risico dat je werkgever je flink onder druk zet om akkoord te gaan met veel minder dan redelijk is.

Bedenk dat in een VSO een overeenkomst is, en vastlegt wat jullie overeengekomen zijn, niet wat de werkgever je oplegt. Een VSO zou het resultaat van onderhandelingen moeten zijn en je moet dus niet zonder meer met het eerste voorstel van je werkgever akkoord gaan, want dat is eigenlijk nooit redelijk. Je kan een tegenvoorstel maken.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2018 18:16:00 ]
  dinsdag 27 maart 2018 @ 15:21:21 #45
475818 BlauweHoofd
Nee ik ben geen smurf
pi_178125068
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 18:12 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Klinkt als een detacheerder. Ik denk dat dit wel mag, maar het lijkt me verder gewoon een onderhandelingspunt. Zoals het nu ingestoken wordt is het de voor de werkgever de meeste gunstige en voor jou de meest ongunstige variant.

[..]

Alweer: punt van onderhandeling, maar deze lijkt me niet houdbaar. Je vakantiedagen heb je opgebouwd, dus die kunnen ze je niet zomaar meer afpakken.

[..]

Kan je vragen maar lijkt me niet heel kansrijk.

[..]

Ik weet niet om wat voor bedrag het gaat, maar ik heb ooit een advocaat ingehuurd om voor mij te onderhandelen. Die heeft zichzelf dubbel en dwars terugverdiend. Als je zelf gaat onderhandelen loop je het risico dat je werkgever je flink onder druk zet om akkoord te gaan met veel minder dan redelijk is.

Bedenk dat in een VSO een overeenkomst is, en vastlegt wat jullie overeengekomen zijn, niet wat de werkgever je oplegt. Een VSO zou het resultaat van onderhandelingen moeten zijn en je moet dus niet zonder meer met het eerste voorstel van je werkgever akkoord gaan, want dat is eigenlijk nooit redelijk. Je kan een tegenvoorstel maken.
Ik denk dat dit de beste optie is, zelf een advocaat inschakelen. Kost wat, maar ik werk in de techniek en weet niets van juridische termen zoals HRM en anderen die de VSO doen wel weten...
"Turks klinkt net alsof een aap een andere aap verkracht en tien eromheen schreeuwend masturberen."
GC / Hoe klinkt Turks voor Nederlanders zonder immigratie-achtergrond?
  woensdag 28 maart 2018 @ 13:24:41 #46
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_178146675
Geneuzel over de vakantiedagen :)

Er zijn 3 smaken tijdverdrijf om de laatste maand(en) door te komen.
1. Je werkt
2. Je werkt niet omdat de werkgever dat niet wil
3. Je werkt niet omdat je zelf niet wil werken (verlof opnemen/ vakantiedagen opnemen)
(4. je werkt niet omdat je een beperking hebt die dit verhinderd, nu niet het geval)

Als je dit netjes uitrekent kom je op de volgende formule
(te werken uren) - (gewerkte uren) = (niet gewerkte uren) :')
Over dat deel niet gewerkte uren kun je met je werkgever onderhandelen.

Hoe je dat gaat verrekenen is redelijk vrij te bepalen en voornamelijk onderhandelruimte, het beste is om te gaan uitrekenen wat een uur kost zodat je een duidelijker beeld hebt waarom het gaat. Als je 2000,--bruto per 4 weken voor 40 upw ontvangt kom je uit op 25,-- bruto.

Stel dat je 100 vakantie-uren hebt en je in je laatste maand 80 uur niet werkt.
Dan kun je
1. de volle 80 uur als vrijgesteld van arbeid (vva) zien en alle vakantiedagen laten uitbetalen (2500,-- voor jou)
2. de helft van die 80 als vva zien en 40 uur eigen verlof opnemen (1500,-- voor jou)
3. Compleet verreken met je verlof (500,-- voor jou)
4. Jezelf naaien met je uren omdat je liever een leaseauto of aflossing van je studieschuld hebt en alles verrekenen en die laatste 500,-- ook weg laat strepen (0,--)

Het sommetje kun je redelijk goed voor jezelf invullen gok ik zo. Je lease auto zal ongeveer 750,-- waard zijn voor een maand en je studieschuld heb ik geen idee van, maar dat weet je zelf ook wel. ga van daaruit kijken wat voor jou onder aan de streep het meeste oplevert.

tl;dr; Zet alles om naar geld en ga dan rekenen.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  donderdag 29 maart 2018 @ 12:06:41 #47
475818 BlauweHoofd
Nee ik ben geen smurf
pi_178167726
VSO ondertekend! :)

Heb nog uit kunnen halen dat ik mijn verlofdagen kan gebruiken. Verder ben ik redelijk tevreden en zijn we goed uit elkaar en daar gaat het uiteindelijk toch om.
"Turks klinkt net alsof een aap een andere aap verkracht en tien eromheen schreeuwend masturberen."
GC / Hoe klinkt Turks voor Nederlanders zonder immigratie-achtergrond?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')