abonnement Unibet Coolblue
pi_177627925
Mijn opa (79) heeft eind 2011 de diagnose Alzheimer gekregen. De ziekte bleef vervolgens een behoorlijke tijd redelijk stabiel maar momenteel raakt hij toch steeds verwarder. En zijn kortetermijngeheugen gaat snel achteruit nu. Wanneer hij iets vraagt en we hem antwoorden vraagt hij 10 minuten later hetzelfde. Hij vergeet telkens dat hij met een "druppel" de deur van de hoofdingang van de flat waar ze sinds 4 weken wonen moet openen i.p.v. met een sleutel.

Nu rijdt hij nog wel gewoon auto. Wij hebben al meerdere keren tegen mijn oma gezegd dat opa een rijtest moet doen bij het CBR (is verplicht zodra iemand de diagnose Alzheimer krijgt) maar ze zegt telkens laat nog maar even, in augustus heeft hij de 5 jaarlijkse keuring en dan wordt hij wel afgekeurd.

Maar wat als hij een ongeluk veroorzaakt? Dan dekt de verzekering toch niets als ze erachter komen dat hij Alzheimer heeft? Opa rijdt verder nog wel goed, hoort en ziet alles, gaat alleen niet meer in zijn eentje de weg op i.v.m. verdwalen en de kans dat hij zijn auto niet terug kan vinden. Kort geleden was hij nog wel alleen weg en liep hij rondjes om het winkelcentrum omdat hij zijn auto kwijt was, gelukkig kwamen mijn broertje en schoonzusje hem tegen en die hebben geholpen om zijn auto terug te vinden.

Maar goed, meerdere keren dus aangedrongen om toch die test te doen maar oma wil dat niet want ze wil hem de auto nog niet afpakken. Nu heb ik gekeken op de site van het CBR of er een mogelijkheid is dat familie melding doet, kan wel maar alleen met toestemming van degene die de ziekte heeft en dat gaat dus niet lukken.

Wie weet of er nog een andere manier is? Wij zouden het echt heel vervelend vinden voor opa dat hij zijn rijbewijs kwijt zal raken maar het zou veel erger zijn wanneer er een ongeluk gebeurt en opa zijn verzekeraar niets vergoed.

[ Bericht 0% gewijzigd door Alieda-R op 05-03-2018 20:39:03 ]
pi_177628181
Als ik jou was, zou ik opa zijn sleutels afnemen. Voor zijn eigen veiligheid en voor die van anderen.
  maandag 5 maart 2018 @ 20:39:13 #3
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_177628202
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 20:30 schreef Alieda-R het volgende:
Maar wat als hij een ongeluk veroorzaakt? Dan dekt de verzekering toch niets als ze erachter komen dat hij Alzheimer heeft?
Bottom line bij elke verzekering is dat je verplicht bent om alle risico's te beperken. Dus wanneer hij door zijn ziekte feitelijk een risico vormt, heb je kans dat een verzekeraar moeilijk gaat doen wanneer er een ongeluk plaats vindt. Dat kan zijn eigen verzekering zijn, maar ook de verzekering van een tegenpartij.
Je weet het pas zeker wanneer het fout gaat.

Maar ik snap het goed. Mijn vader is dementerend en in het beginstadium wilden wij ook niet meer dat hij ging rijden. Is nog best een proces geweest, als ik eerlijk ben...
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_177628243
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 20:38 schreef Hiddendoe het volgende:
Als ik jou was, zou ik opa zijn sleutels afnemen. Voor zijn eigen veiligheid en voor die van anderen.
Hij heeft 2 sleutels, waar opa en oma de reservesleutel bewaren weet helaas niemand.
pi_177628297
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 20:40 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Hij heeft 2 sleutels, waar opa en oma de reservesleutel bewaren weet helaas niemand.
Vraag het aan oma en anders maar de auto in beslag laten nemen. Ja ik weet, allemaal nogal drastisch wat ik voorstel, maar wat willen jullie dan?
Dat opa vandaag of morgen door de Dela wordt thuisgebracht?
pi_177628298
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 20:39 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Bottom line bij elke verzekering is dat je verplicht bent om alle risico's te beperken. Dus wanneer hij door zijn ziekte feitelijk een risico vormt, heb je kans dat een verzekeraar moeilijk gaat doen wanneer er een ongeluk plaats vindt. Dat kan zijn eigen verzekering zijn, maar ook de verzekering van een tegenpartij.
Je weet het pas zeker wanneer het fout gaat.

Maar ik snap het goed. Mijn vader is dementerend en in het beginstadium wilden wij ook niet meer dat hij ging rijden. Is nog best een proces geweest, als ik eerlijk ben...
Ik denk zelf dat opa het niet heel erg zou vinden, vooral oma zit dan met een probleem gezien ze al sinds haar 16e (toen zijn ze getrouwd) afhankelijk is van hem wat betreft vervoer.
pi_177628310
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 20:38 schreef Hiddendoe het volgende:
Als ik jou was, zou ik opa zijn sleutels afnemen. Voor zijn eigen veiligheid en voor die van anderen.
Hier in schoonfamilie zelfde situatie gehad.
Zou hier behoorlijk mee uitkijken als er agressie bij de alzheimer zit en de auto/eigen vervoer "dierbaar" is. HIer geprobeerd, en is totaal uit de hand gelopen.

Sterkte, blijft elke keer een lastige situatie.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 05-03-2018 20:42:38 ]
pi_177628360
Ik denk dat de enige manier is om de politie te waarschuwen, maarja of je die weg nou wil gaan met familie?

Lastige situatie.
Do what you love, love what you do!
pi_177628392
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 20:42 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Vraag het aan oma en anders maar de auto in beslag laten nemen. Ja ik weet, allemaal nogal drastisch wat ik voorstel, maar wat willen jullie dan?
Dat opa vandaag of morgen door de Dela wordt thuisgebracht?
Gaat ze geen antwoord op geven want ze wil hem de auto niet afpakken tot hij in augustus weer de keuring heeft. Hij rijdt alleen nog maar korte afstanden zegt ze dan.
pi_177628452
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 20:42 schreef Insomnia2.0 het volgende:

[..]

Hier in schoonfamilie zelfde situatie gehad.
Zou hier behoorlijk mee uitkijken als er agressie bij de alzheimer zit en de auto/eigen vervoer "dierbaar" is. HIer geprobeerd, en is totaal uit de hand gelopen.

Sterkte, blijft elke keer een lastige situatie.
Denk zelf dat opa er niet heel veel problemen mee zal hebben wanneer de auto weg gaat. Vooral oma zal het er moeilijk mee hebben gezien ze al 57 jaar lang afhankelijk is van opa wat vervoer betreft. Ze heeft namelijk toen ze jonger was nooit geprobeerd zelf een rijbewijs te halen. Nu is ze 73 en gaat daar ook niet meer aan beginnen.
pi_177628491
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 20:45 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Gaat ze geen antwoord op geven want ze wil hem de auto niet afpakken tot hij in augustus weer de keuring heeft. Hij rijdt alleen nog maar korte afstanden zegt ze dan.
Nou ja, dan zijn de consequenties geheel voor rekening van omaatjelief, zou ik zo denken.
In vijf maanden kan nog veel gebeuren. Dat opa bijv. 's nachts in zijn auto stapt om naar zijn werk te gaan en vervolgens spoorloos raakt.
Of hij parkeert op de rails. Of hij rijdt in het water.
Of...

:{
pi_177628554
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 20:48 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Nou ja, dan zijn de consequenties geheel voor rekening van omaatjelief, zou ik zo denken.
In vijf maanden kan nog veel gebeuren. Dat opa bijv. 's nachts in zijn auto stapt om naar zijn werk te gaan en vervolgens spoorloos raakt.
Of hij parkeert op de rails. Of hij rijdt in het water.
Of...

:{
In de nacht kan hij gelukkig niet de straat op, deur van het huis is dan op slot en oma verstopt de sleutels.
  maandag 5 maart 2018 @ 20:50:53 #13
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_177628558
Toen mijn vaders dementie gevolgen begon te hebben voor zijn auto rijden. Heb ik meteen met mijn moeder en de dokter om te tafel gezeten en gezegd dat hij niet meer mag auto rijden en de sleutels afgenomen.

Dan wordt hij maar boos, liever boos op mij dan een ongeluk, met dodelijke afloop voor hemzelf, familie leden of zelfs die van anderen op je geweten hebben.
pi_177628571
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 20:48 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Nou ja, dan zijn de consequenties geheel voor rekening van omaatjelief, zou ik zo denken.
In vijf maanden kan nog veel gebeuren. Dat opa bijv. 's nachts in zijn auto stapt om naar zijn werk te gaan en vervolgens spoorloos raakt.
Of hij parkeert op de rails. Of hij rijdt in het water.
Of...

:{
Of niet. Haha
pi_177628597
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 20:47 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Denk zelf dat opa er niet heel veel problemen mee zal hebben wanneer de auto weg gaat. Vooral oma zal het er moeilijk mee hebben gezien ze al 57 jaar lang afhankelijk is van opa wat vervoer betreft. Ze heeft namelijk toen ze jonger was nooit geprobeerd zelf een rijbewijs te halen. Nu is ze 73 en gaat daar ook niet meer aan beginnen.
In dat geval zou ik de mening van oma sterk minder belangrijk vinden als het gevaarlijk is voor andere verkeersdeelnemers.
pi_177628622
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 20:50 schreef Bienelientjee het volgende:
Toen mijn vaders dementie gevolgen begon te hebben voor zijn auto rijden. Heb ik meteen met mijn moeder en de dokter om te tafel gezeten en gezegd dat hij niet meer mag auto rijden en de sleutels afgenomen.

Dan wordt hij maar boos, liever boos op mij dan een ongeluk, met dodelijke afloop voor hemzelf, familie leden of zelfs die van anderen op je geweten hebben.
Dit dus.
pi_177628688
Op de manier waarop je het omschrijft ben je eerder bang dat de erfenis vervliegt dan dat hij iemand dood rijdt.

Maar je moet dus vooral oma overtuigen? Oma is er niet gevoelig voor dat de kans groot is dat hij zichzelf of een ander om zeep helpt?

Dementerende mensen zijn vaak zelfs erger heen dan hun omgeving merkt. Ze proberen over het algemeen alle mankementen te verbergen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-03-2018 20:56:23 ]
pi_177628810
Gewoon de accu loskoppelen, zelfs als ie het al ontdek is hij het weer vergeten zodra hij instapt.
pi_177628825
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 20:56 schreef Stompzinnig het volgende:
Op de manier waarop je het omschrijft ben je eerder bang dat de erfenis vervliegt dan dat hij iemand dood rijdt.

Maar je moet dus vooral oma overtuigen? Oma is er niet gevoelig voor dat de kans groot is dat hij zichzelf of een ander om zeep helpt?

Dementerende mensen zijn vaak zelfs erger heen dan hun omgeving merkt. Ze proberen over het algemeen alle mankementen te verbergen.
Ze zegt steeds: Hij rijdt nog heel goed. Maar dat kan snel veranderen, maar denk dat ze het niet in ziet.

Ze kan het allemaal heel moeilijk aan, als opa iets vergeten is wordt ze bijvoorbeeld boos op hem terwijl hij er niets aan kan doen.
  Moderator maandag 5 maart 2018 @ 21:09:43 #20
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177628984
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:02 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Ze zegt steeds: Hij rijdt nog heel goed. Maar dat kan snel veranderen, maar denk dat ze het niet in ziet.

Ze kan het allemaal heel moeilijk aan, als opa iets vergeten is wordt ze bijvoorbeeld boos op hem terwijl hij er niets aan kan doen.
Ik vermoed dat ze het wel ziet, maar het niet waar wil hebben. Dat kwaad worden is pure onmacht, want ze ziet het voor d'r ogen gebeuren, maar kan er niets aan doen. Die machteloosheid maakt d'r boos denk ik.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_177629031
Even je eigen woorden.

Wie weet of er nog een andere manier is? Wij zouden het echt heel vervelend vinden voor opa dat hij zijn rijbewijs kwijt zal raken maar het zou veel erger zijn wanneer er een ongeluk gebeurt en opa zijn verzekeraar niets vergoed.

Je gaat hier uit van het meest gunstigste scenario, echter is de kans aanwezig dat je van opa en oma een vroegtijdige begrafenis hebt omdat ze zichzelf dood hebben gereden.

Dat is de keiharde realiteit, ACTIE DUS!
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177629073
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:09 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik vermoed dat ze het wel ziet, maar het niet waar wil hebben. Dat kwaad worden is pure onmacht, want ze ziet het voor d'r ogen gebeuren, maar kan er niets aan doen. Die machteloosheid maakt d'r boos denk ik.
Ja, het is natuurlijk ook moeilijk. Ze was 16 toen ze met hem trouwde en opa was tot kort geleden een heel zelfstandig persoon, zelfstandiger dan zij. Dus het is een hele omslag voor haar. Nu is zij degene die alles moet doen.

En daardoor kan ze er vaak niet tegen. Waar ze nu wonen is een grote gemeenschappelijke ruimte waar vaak een paar dames (waaronder een paar die ook een partner met dementie hebben) koffie drinken samen. We zeggen weleens, ga naar die dames toe, stel jezelf voor en ga wanneer je het moeilijk hebt bij hun zitten kletsen, lotgenotencontact kan soms veel doen. Maar dat wil ze ook niet. Zit dus 24u per dag bij opa, maar dat was al zo voordat hij ziek werd, ze is niet anders gewend sinds mijn opa 24 jaar geleden met de fut ging.
  maandag 5 maart 2018 @ 21:14:55 #23
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_177629100
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:02 schreef Alieda-R het volgende:

Ze kan het allemaal heel moeilijk aan, als opa iets vergeten is wordt ze bijvoorbeeld boos op hem terwijl hij er niets aan kan doen.
Herkenbaar, ook dat. Vergeet niet dat haar hele wereld ook verandert. Haar man is een patient geworden, haar huwelijk is niet meer wat het was en ze wordt beperkt in haar bewgingsruimte.
Veel van die boosheid is vaak onmacht en verdriet. Ze zijn van een generatie waar over dat soort dingen niet gesproken wordt en je 'alles gewoon voor de ander doet'.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_177629138
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:13 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Ja, het is natuurlijk ook moeilijk. Ze was 16 toen ze met hem trouwde en opa was tot kort geleden een heel zelfstandig persoon, zelfstandiger dan zij. Dus het is een hele omslag voor haar. Nu is zij degene die alles moet doen.

En daardoor kan ze er vaak niet tegen. Waar ze nu wonen is een grote gemeenschappelijke ruimte waar vaak een paar dames (waaronder een paar die ook een partner met dementie hebben) koffie drinken samen. We zeggen weleens, ga naar die dames toe, stel jezelf voor en ga wanneer je het moeilijk hebt bij hun zitten kletsen, lotgenotencontact kan soms veel doen. Maar dat wil ze ook niet. Zit dus 24u per dag bij opa, maar dat was al zo voordat hij ziek werd, ze is niet anders gewend sinds mijn opa 24 jaar geleden met de fut ging.
Voor zover ik het kan beoordelen is je oma dus nooit echt volwassen geworden.
Wat moet je met zulke mensen? Zo oud en dan nog redeneren als een klein kind.
  maandag 5 maart 2018 @ 21:16:53 #25
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_177629148
In Nederland ben je niet wettelijk verplicht om gezondheidsproblemen bij het CBR te melden, maar het zou wel beter zijn. Sleutels afpakken vind ik ook meteen zo drastisch, want alzheimer betekent niet dat je meteen helemaal geen auto meer mag rijden, maar ik zou wel je opa proberen te overtuigen een rijtest te doen. Al is het inderdaad alleen al omdat de verzekering kan besluiten om niets uit te keren
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_177629183
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:14 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Herkenbaar, ook dat. Vergeet niet dat haar hele wereld ook verandert. Haar man is een patient geworden, haar huwelijk is niet meer wat het was en ze wordt beperkt in haar bewgingsruimte.
Veel van die boosheid is vaak onmacht en verdriet. Ze zijn van een generatie waar over dat soort dingen niet gesproken wordt en je 'alles gewoon voor de ander doet'.
Schiet toch op. Deze generatie waren de hippies, de provo's, de actievoerders, degenen die in de jaren 60 de hele wereld op zijn kop hebben gezet.
pi_177629260
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:16 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Voor zover ik het kan beoordelen is je oma dus nooit echt volwassen geworden.
Wat moet je met zulke mensen? Zo oud en dan nog redeneren als een klein kind.
Denk ook onzekerheid. Ik weet nog dat toen ze een jaar of 56 was mijn opa meerdere keren last had van zijn been en niet kon autorijden. Ik heb toen weleens gezegd: Ga rijles nemen. Maar dan zei ze meteen, nee niet op mijn leeftijd, of dat kan ik niet want ben te zenuwachtig. Ze is nu 73 en zou best nog wel rijles kunnen nemen, ze is gezond, fitter dan sommigen die nog veel jonger zijn dan zij. En het zou de ideale oplossing zijn wanneer opa geen rijbewijs meer heeft.
  maandag 5 maart 2018 @ 21:22:02 #28
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_177629283
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:18 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Schiet toch op. Deze generatie waren de hippies, de provo's, de actievoerders, degenen die in de jaren 60 de hele wereld op zijn kop hebben gezet.
En daarna de burgerlullen van de jaren '70 en '80 zijn geworden.

Evenzo gebeurd dat nu ook. Wie rond 2000 nog lekker met zijn neus in de coke hing, heeft nu een opel, een hond, 2 kinderen en een truttig huis in een vinexwijk.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  maandag 5 maart 2018 @ 21:22:37 #29
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_177629299
Ze zal wellicht nog in een ontkenning fase zitten dat haar man langzaam aan het "verdwijnen" is, maar dat nog niet wil accepteren. Mijn moeder heeft daar heel lang in vast gezeten. (En nu nog, ze heeft altijd resoluut enige vorm van psychologische hulp of gratis praat groepen geweigerd en daar heeft ze nu nog last van.)

Het commentaar dat ik kreeg toen ik haar vertelde te starten met info verzamelen over verzorgingstehuizen, veranderingen qua zorg beslissingen en zelfs begrafenis en verzekeringen. Zelfs woede direct naar mij gericht, maar uiteindelijk moest ze wel.

Afhankelijk hoe ver en snel zijn Alzheimer gaat. Het kan elk moment fout gaan in die auto. Mijn vader begon veel te dicht-op of langszij dingen rijden. Te dicht langs andere rijstroken ipv in het midden blijven. Kon soms niet op tijd de juiste beslissing maken, bv. qua afslag en moest dat dan gehaast nog doen. Of miste het en raakte dan in paniek. En daar gaat het enorm fout. Of hij zal denken dat hij voorrang heeft ergens en ramt zijn auto vol in een auto met een jong gezin. Dat wil je niet op je geweten hebben.

Mijn vader was flink op zijn teentjes getrapt, maar uiteindelijk accepteerde hij het en kort daarna wist hij niet beter. Zijn dementie ging namelijk razendsnel.

Ga om de tafel zitten om te kijken wat de opties zijn. Hoe ver zit hij in zijn Alzheimers? Een rijtest is dan wel mogelijk, maar dat kan natuurlijk een complete moment opname zijn. Hij zal misschien net die dag een goede bui hebben en de test makkelijk doorkomen, terwijl een dag later hij verdwaalt op het winkelcentrum.
pi_177629445
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:22 schreef Bienelientjee het volgende:
Ze zal wellicht nog in een ontkenning fase zitten dat haar man langzaam aan het "verdwijnen" is, maar dat nog niet wil accepteren. Mijn moeder heeft daar heel lang in vast gezeten. (En nu nog, ze heeft altijd resoluut enige vorm van psychologische hulp of gratis praat groepen geweigerd en daar heeft ze nu nog last van.)

Het commentaar dat ik kreeg toen ik haar vertelde te starten met info verzamelen over verzorgingstehuizen, veranderingen qua zorg beslissingen en zelfs begrafenis en verzekeringen. Zelfs woede direct naar mij gericht, maar uiteindelijk moest ze wel.

Afhankelijk hoe ver en snel zijn Alzheimer gaat. Het kan elk moment fout gaan in die auto. Mijn vader begon veel te dicht-op of langszij dingen rijden. Te dicht langs andere rijstroken ipv in het midden blijven. Kon soms niet op tijd de juiste beslissing maken, bv. qua afslag en moest dat dan gehaast nog doen. Of miste het en raakte dan in paniek. En daar gaat het enorm fout. Of hij zal denken dat hij voorrang heeft ergens en ramt zijn auto vol in een auto met een jong gezin. Dat wil je niet op je geweten hebben.

Mijn vader was flink op zijn teentjes getrapt, maar uiteindelijk accepteerde hij het en kort daarna wist hij niet beter. Zijn dementie ging namelijk razendsnel.

Ga om de tafel zitten om te kijken wat de opties zijn. Hoe ver zit hij in zijn Alzheimers? Een rijtest is dan wel mogelijk, maar dat kan natuurlijk een complete moment opname zijn. Hij zal misschien net die dag een goede bui hebben en de test makkelijk doorkomen, terwijl een dag later hij verdwaalt op het winkelcentrum.
Dat is het ook denk ik, een jaar geleden vergat hij af en toe nog iets maar was er verder nog niet veel van zijn ziekte te merken.

4 weken geleden zijn ze van een benedenwoning met tuin verhuist naar een seniorenflat waar zodra het nodig zal zijn dag en nacht thuiszorg aanwezig is, die hebben daar een kantoor in de flat. Nadat we alles hadden verhuisd en oma het appartement in kwam brak ze, voor het eerst in tranen.

Mijn oma kreeg eerst ook hulp. Elke maand kwam er een man langs om met haar te praten over hoe ze het beste ermee om kan gaan, en ook dat ze ook tijd voor zichzelf moet nemen, er af en toe ff uit. Maar op een gegeven moment is ze daarmee gestopt dus die man komt niet meer. Samen met mijn moeder en tante naar lotgenoten bijeenkomsten voor mensen die een partner of vader/moeder met dementie hebben wil ze ook niet.
pi_177629452
Zie ook:
https://www.npo.nl/zembla/20-12-2017/BV_101384723

Vanaf ongeveer 23:00 wordt het probleem besproken dat de patiënt zelf toestemming moet geven voor zo'n rijtest of voor het delen van de medische informatie. Wordt ook voorgelegd aan het CBR (29:15).

[ Bericht 20% gewijzigd door Physsic op 05-03-2018 21:33:58 ]
pi_177629607
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:27 schreef Physsic het volgende:
Zie ook:
https://www.npo.nl/zembla/20-12-2017/BV_101384723

Vanaf ongeveer 23:00 wordt het probleem besproken dat de patiënt zelf toestemming moet geven voor zo'n rijtest of voor het delen van de medische informatie. Wordt ook voorgelegd aan het CBR.
Thnx, ga het ff kijken stuur de link ook door naar mijn tante die als oudste dochter veel voor opa en oma regelt. Misschien dat wanneer zij dit aan hun laat zien dat oma anders gaat denken.
  maandag 5 maart 2018 @ 21:34:41 #33
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_177629641
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:33 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Thnx, ga het ff kijken stuur de link ook door naar mijn tante die als oudste dochter veel voor opa en oma regelt. Misschien dat wanneer zij dit aan hun laat zien dat oma anders gaat denken.
Houdt er wel rekening mee dat de rijtest een moment opname kan zijn. Is hij die dag goed helder, dan slaagt hij, wat niet betekent dat het verantwoord is voor hem om nog te rijden.

Je zal je oma en opa moeten beginnen te overtuigen dat het niet verstandig meer is.
pi_177629708
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:33 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Thnx, ga het ff kijken stuur de link ook door naar mijn tante die als oudste dochter veel voor opa en oma regelt. Misschien dat wanneer zij dit aan hun laat zien dat oma anders gaat denken.
De man van het CBR beweert dus dat een goed onderbouwde melding altijd in behandeling wordt genomen, ook als een verklaring van de arts ontbreekt. Ik heb daar zelf toch wel mijn twijfels bij, maar het is te hopen. :)
pi_177629882
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:02 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Ze zegt steeds: Hij rijdt nog heel goed. Maar dat kan snel veranderen, maar denk dat ze het niet in ziet.
Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat je oma de juiste persoon is om dat te beoordelen. Heb je zelf recent nog naast je opa in de auto gezeten?

Zou het helpen als je alternatieven aandraagt? Je rijbewijs verliezen lijkt me enorm vervelend en ik kan helemaal begrijpen waarom ouderen dat niet zien zitten. Sommige gemeenten hebben toch van die super goedkope taxi's voor ouderen? Of is dat alleen voor ouderen die ook mindervalide zijn?
pi_177629995
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:43 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat je oma de juiste persoon is om dat te beoordelen. Heb je zelf recent nog naast je opa in de auto gezeten?

Zou het helpen als je alternatieven aandraagt? Je rijbewijs verliezen lijkt me enorm vervelend en ik kan helemaal begrijpen waarom ouderen dat niet zien zitten. Sommige gemeenten hebben toch van die super goedkope taxi's voor ouderen? Of is dat alleen voor ouderen die ook mindervalide zijn?
Dit dus.

Een van de problemen van oma lijkt te zijn dat ze het idee heeft dat ze nergens meer naartoe kan als haar man niet meer mag rijden. Maar iedere gemeente heeft goedkoop vervoer (hier heet dat regiotaxi) voor 65+ en gehandicapten. Kost nauwelijks wat, halen je aan huis op en levert je af bij je bestemming.
Supermarkten hebben soms ook eigen busjes die ouderen ophalen om hun boodschappen bij hen te komen doen.

Natuurlijk spelen er voor je oma andere zaken mee, ze verliest immers haar man en de auto opgeven is inleveren van nog een stukje zelfstandigheid, maar mogelijk kan dit wat weerstand wegnemen.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Vis een optie? maandag 5 maart 2018 @ 21:49:45 #37
70532 loveli
N
pi_177630030
Als hij voor zijn 75ste al de diagnose had, hoe is dat dan gedaan toen hij de vorige keer gekeurd moest worden?

In je posts lees ik dat zijn kortetermijngeheugen achteruit gaat, maar hoe staat het met zijn rijvaardigheid?

Misschien kun je je oma overtuigen dat hij beter nu gekeurd kan worden zodat hij mogelijk nog een jaar mag rijden, dan dat hij slechter wordt en over een half jaar helemaal wordt afgekeurd.
crap in = crap out
pi_177630049
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:43 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat je oma de juiste persoon is om dat te beoordelen. Heb je zelf recent nog naast je opa in de auto gezeten?

Zou het helpen als je alternatieven aandraagt? Je rijbewijs verliezen lijkt me enorm vervelend en ik kan helemaal begrijpen waarom ouderen dat niet zien zitten. Sommige gemeenten hebben toch van die super goedkope taxi's voor ouderen? Of is dat alleen voor ouderen die ook mindervalide zijn?
Nee, ik weet dat hij zonder die rijtest te doen niet verzekerd is en ik stap dus niet bij hem in de auto.

Goedkope taxi via de WMO hebben ze al, vorig jaar zomer al geregeld en oma mag gratis mee, heeft een begeleiderspas. Maar ze hebben er tot nu toe nog geen gebruik van gemaakt omdat opa zijn rijbewijs nog heeft en met eigen auto gaan toch nog iets goedkoper is dan die taxi.

Volgens de mensen die nog weleens bij hem in de auto zitten rijdt hij nog normaal, geen verslechtering. Hij hoort en ziet alles, is heel alert.
pi_177630098
Daarnaast kan het wel zo zijn dat opa zijn korte termijn geheugen weg is, maar dat hij nog prima de handelingen kan doen die bij autorijden horen. En zijn vaste routes weet. Maar dat het daarom voor oma zo moeilijk is te accepteren dat dat eigenlijk echt niet meer gaat.

Want ook al weet hij het wekelijkse rondje door het dorp, hoe gaat hij om met wegomleidingen? Een kind wat plotseling voor de auto springt? Andere automobilist die opeens vóór hem op de rem trapt? Dat valt buiten zijn routine en zijn de zaken waardoor het ernstig mis kan gaan.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_177630117
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:49 schreef loveli het volgende:
Als hij voor zijn 75ste al de diagnose had, hoe is dat dan gedaan toen hij de vorige keer gekeurd moest worden?

In je posts lees ik dat zijn kortetermijngeheugen achteruit gaat, maar hoe staat het met zijn rijvaardigheid?

Misschien kun je je oma overtuigen dat hij beter nu gekeurd kan worden zodat hij mogelijk nog een jaar mag rijden, dan dat hij slechter wordt en over een half jaar helemaal wordt afgekeurd.
Hij heeft geen rijtest bij het CBR gehad, alleen die 5 jaarlijkse keuring voor ouderen en dat is alleen maar een gesprekje van een paar minuten, daarbij hoeft er niet gereden te worden. En degene die de keuring doet heeft geen medisch dossier. Toen met de keuring was er nog niet echt te merken aan opa dat hij dementerend begon te worden, zijn kortetermijngeheugen was al wel iets verminderd maar nog lang niet zo erg als nu.
pi_177630176
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:52 schreef Cat-astrophe het volgende:
Daarnaast kan het wel zo zijn dat opa zijn korte termijn geheugen weg is, maar dat hij nog prima de handelingen kan doen die bij autorijden horen. En zijn vaste routes weet. Maar dat het daarom voor oma zo moeilijk is te accepteren dat dat eigenlijk echt niet meer gaat.

Want ook al weet hij het wekelijkse rondje door het dorp, hoe gaat hij om met wegomleidingen? Een kind wat plotseling voor de auto springt? Andere automobilist die opeens vóór hem op de rem trapt? Dat valt buiten zijn routine en zijn de zaken waardoor het ernstig mis kan gaan.
Dat gaat nu nog goed, hij is heel alert. Maar dat kan zomaar binnen een paar maanden anders zijn. Zijn ziekte is ruim 6 jaar redelijk stabiel gebleven, pas sinds de lente van vorig jaar gaat het sneller achteruit.
pi_177630182
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 20:40 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Hij heeft 2 sleutels, waar opa en oma de reservesleutel bewaren weet helaas niemand.
dat weet opa ook niet meer. Dus als oma nou meewerkt....
pi_177630276
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:54 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Dat gaat nu nog goed, hij is heel alert. Maar dat kan zomaar binnen een paar maanden anders zijn. Zijn ziekte is ruim 6 jaar redelijk stabiel gebleven, pas sinds de lente van vorig jaar gaat het sneller achteruit.
De reflexen van oudere mensen gaan achteruit. Heeft weinig met dementie te maken, maar dat beeld helpt zeker niet erbij.

Mijn tante was 73 toen ze gaspedaal met rempedaal verwisselde. Goddank alleen maar materiële schade. Rijbewijs ingenomen, drie keer opnieuw examen gehaald, nooit meer gehaald. Terwijl zij zowel fysiek en mentaal prima in orde is. Ook nu nog, zeven jaar later.
Maar toen moest ze wel in de WMO bus stappen. En erachter komen dat dat een prima manier van vervoer is. En natuurlijk kan ze altijd beroep doen op vrienden en familie als het met de bus wat lastig gaat of ze aan haar kilometers zit.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_177630432
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:58 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

De reflexen van oudere mensen gaan achteruit. Heeft weinig met dementie te maken, maar dat beeld helpt zeker niet erbij.

Mijn tante was 73 toen ze gaspedaal met rempedaal verwisselde. Goddank alleen maar materiële schade. Rijbewijs ingenomen, drie keer opnieuw examen gehaald, nooit meer gehaald. Terwijl zij zowel fysiek en mentaal prima in orde is. Ook nu nog, zeven jaar later.
Maar toen moest ze wel in de WMO bus stappen. En erachter komen dat dat een prima manier van vervoer is. En natuurlijk kan ze altijd beroep doen op vrienden en familie als het met de bus wat lastig gaat of ze aan haar kilometers zit.
Dat kunnen mijn opa en oma ook, voor ziekenhuisbezoek e.d. is er altjd wel een familielid die mee kan. En WMO taxi is qua prijs helemaal niet duur, mijn moeder maakt er al jaren vooral in de winter gebruik van wanneer ze veel last heeft van haar gewrichten en COPD, zij vind het ideaal.

Maar het gaat mijn oma er denk ik meer om dat ze het moeten reserveren, niet van het 1 op andere moment weg kunnen. Maar dat went allemaal wel.

En de periode van april tot oktober (campingseizoen) zit ze mee, want hoe krijgen ze alle spullen (dekbedden, tv) daar? Want veel spullen mogen niet mee in de taxi. We hebben al meerdere keren gezegd, zodra het campingseizoen begint brengt 1 van ons de spullen die daar tot oktober moeten blijven wel. Boodschappen kunnen ze in het naastgelegen dorp doen en dan kan er familie mee want er staan meerdere familieleden op dezelfde camping. Hulp genoeg.
pi_177630475
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:50 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Nee, ik weet dat hij zonder die rijtest te doen niet verzekerd is en ik stap dus niet bij hem in de auto.

Goedkope taxi via de WMO hebben ze al, vorig jaar zomer al geregeld en oma mag gratis mee, heeft een begeleiderspas. Maar ze hebben er tot nu toe nog geen gebruik van gemaakt omdat opa zijn rijbewijs nog heeft en met eigen auto gaan toch nog iets goedkoper is dan die taxi.

Volgens de mensen die nog weleens bij hem in de auto zitten rijdt hij nog normaal, geen verslechtering. Hij hoort en ziet alles, is heel alert.
Ah, dat alternatief is er dus al. Dat is in ieder geval positief.

Ik denk dat het zien, horen en de alertheid ook niet is waar het gevaar zit.
  maandag 5 maart 2018 @ 22:07:18 #46
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_177630501
Hij kan nu nog wel alert zijn, maar zoals ik en Cat-astrophe zeiden. Dat is een bekende weg. Mijn vader liet de hond nog uit of ging boodschappen doen. Was altijd dezelfde weg die hij nam. Tot hij daarin ook verdwaalde.

Qua auto. Het risico zit hem in het volledig onbekende en hoe hij daar op reageert. Mijn vader was alert en zag alles en begon (snel!) slechter te worden. Met inparkeren. Mijn vader kreeg paniek aanvallen als hij een afslag miste. Op de snelweg heb ik de eerste en meteen laatste keer doodsangsten uitgestaan omdat hij afstanden slecht inzag. Hij heeft de auto zelfs een keer met uit parkeren en wegrijden (lees is vooruit geschoten waarschijnlijk met gas pedaal) en is 10 meter verder tegen een paaltje gereden. Wat als daar een kind tussen had gezeten? Het was op een woonerf.

Zeker zoals jij nu zegt, dat zijn ziekte duidelijk aan het versnellen is. Ga NU om de tafel zitten, voor het te laat is en er gewonden en/of doden vallen. Dat wil je oma ook niet op haar geweten hebben lijkt me? Laat hen nu wennen aan het andere vervoer. Stel voor dat familie helpt met rijden. Laat de opties zien die er allemaal zijn. Laat hem er nu aan wennen, voordat je het binnenkort heel abrupt moet doen.

Mijn vader was nog maar 60 toen ik besloot dat het niet langer veilig meer was. (Hij had een zeldzame vorm van dementie, binnen 4 jaar tijd ging hij van gezond naar zwaar dementerend)

Maar geloof me, je wilt niet op je geweten hebben. Je oma zal liever nog een paar jaar "gezond" en willen genieten van elkaar, voordat hij een ongeluk veroorzaakt.
  maandag 5 maart 2018 @ 22:10:20 #47
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_177630569
Het lastige is natuurlijk vooral dat ze veelal zelf niet doorhebben wat het moment is dat het echt niet meer kan. Dat schuiven ze vooruit en ze kunnen goed pissig worden als je met iets drastisch aan komt zetten.

M'n oma had ook Alzheimer (En vasculaire dementie) en bleef stug door auto rijden, even later kwam de keuring van het CBR en daar kwam ze doodleuk doorheen met tal van onzin excuses. :')

Op een gegeven moment hebben we gewoon gezegd dat de auto gekeurd moest worden en hebben we de auto gewoon verkocht. Pijnlijk, hard, gelogen, maar het kon gewoon niet anders. Die was echt een gevaar op de weg aan het worden, reed gewoon over drempels heen en klaagde dat die er dan pas net waren terwijl ze er al jaren lagen.

In die fase werd ook bepaald (woonde nog op zichzelf met ondersteuning, maaltijden etc) dat ze het complex niet meer zelfstandig uit mocht zonder toezicht en hebben we gezegd dat de auto voor de deur stond bij mijn moeder.
pi_177630645
quote:
17s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:10 schreef Lastpost het volgende:
Het lastige is natuurlijk vooral dat ze veelal zelf niet doorhebben wat het moment is dat het echt niet meer kan. Dat schuiven ze vooruit en ze kunnen goed pissig worden als je met iets drastisch aan komt zetten.

M'n oma had ook Alzheimer (En vasculaire dementie) en bleef stug door auto rijden, even later kwam de keuring van het CBR en daar kwam ze doodleuk doorheen met tal van onzin excuses. :')

Op een gegeven moment hebben we gewoon gezegd dat de auto gekeurd moest worden en hebben we de auto gewoon verkocht. Pijnlijk, hard, gelogen, maar het kon gewoon niet anders. Die was echt een gevaar op de weg aan het worden, reed gewoon over drempels heen en klaagde dat die er dan pas net waren terwijl ze er al jaren lagen.

In die fase werd ook bepaald (woonde nog op zichzelf met ondersteuning, maaltijden etc) dat ze het complex niet meer zelfstandig uit mocht zonder toezicht en hebben we gezegd dat de auto voor de deur stond bij mijn moeder.
Mijn oma blijft helaas zeggen, tot augustus rijdt hij en dan is het gedaan. Ze heeft wel al de afspraak gemaakt dat mijn oom de auto dan krijgt gezien zijn huidige auto niet goed meer is en zelf geen andere kan kopen.

Maar in die maanden kan er een hoop gebeuren.
pi_177630668
quote:
17s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:10 schreef Lastpost het volgende:

M'n oma had ook Alzheimer (En vasculaire dementie) en bleef stug door auto rijden, even later kwam de keuring van het CBR en daar kwam ze doodleuk doorheen met tal van onzin excuses. :')
Welke keuring bedoel je? Die waar de bloeddruk wordt gemeten en de ogen getest?
pi_177630713
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:13 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Mijn oma blijft helaas zeggen, tot augustus rijdt hij en dan is het gedaan. Ze heeft wel al de afspraak gemaakt dat mijn oom de auto dan krijgt gezien zijn huidige auto niet goed meer is en zelf geen andere kan kopen.

Maar in die maanden kan er een hoop gebeuren.
En wat als hij de keuring in augustus ook gewoon goed doorstaat?

Het lijkt me voor zowel je oma als je opa beter als ze geleidelijk overstappen op de regiotaxi en andere alternatieven dan wanneer ze dat abrupt moeten doen. Dat zal je oma toch ook wel inzien?
pi_177630734
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:17 schreef Physsic het volgende:

[..]

En wat als hij de keuring in augustus ook gewoon goed doorstaat?

Het lijkt me voor zowel je oma als je opa beter als ze geleidelijk overstappen op de regiotaxi en andere alternatieven dan wanneer ze dat abrupt moeten doen. Dat zal je oma toch ook wel inzien?
Daar denkt zij helaas anders over. Maar ze blijft erbij dat de auto in augustus naar mijn oom gaat. Ze houdt de datum van de keuring aan.
  maandag 5 maart 2018 @ 22:21:28 #52
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_177630784
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:13 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Mijn oma blijft helaas zeggen, tot augustus rijdt hij en dan is het gedaan. Ze heeft wel al de afspraak gemaakt dat mijn oom de auto dan krijgt gezien zijn huidige auto niet goed meer is en zelf geen andere kan kopen.

Maar in die maanden kan er een hoop gebeuren.
Ga eens met de hele familie om de tafel zitten. Leg haar ook eens voor of ze liever nog wat langer tijd samen met hem door brengt, voor zijn geheugen helemaal weg is. Of dat ze in plaats daar van zich elke dag zorgen gaat maken of hij elk auto ritje wel overleefd en niet verongelukt (en nog verder van huis is qua zorg behoefte) en anderen verwond voor het leven of zelfs doodrijdt. Dan is die 5 maanden wel te accepteren om de overstap vervroegd te maken.
pi_177630792
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:18 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Daar denkt zij helaas anders over. Maar ze blijft erbij dat de auto in augustus naar mijn oom gaat. Ze houdt de datum van de keuring aan.
Waarom is het voor haar zo belangrijk die datum aan te houden?
Uitstelgedrag? Niet verantwoordelijk gehouden willen worden voor het afnemen van rijbewijs?

Met dat laatste stuk zouden jullie wellicht kunnen helpen door heel duidelijk zelf actie te ondernemen naar opa toe. Desnoods sleutels afpakken (met uitleg) en auto ergens anders neerzetten. Dan kan hij ook niks met zijn reservesleutels.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 5 maart 2018 @ 22:22:09 #54
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_177630797
Het is het opgeven van een stuk zelfstandigheid waar je oma mee worstelt. Zolang "het nog wel gaat" met het autorijden zal ze daar aan vasthouden. Voor haar ligt die grens nu in augustus. Voor opa is de grens echter veel dichterbij of zelfs al bereikt. Haar daarvan overtuigen is moeilijk.

Het enige dat je kunt doen is alternatieven aandragen. Laat haar een afspraak maken om een keer samen met opa met de taxi te gaan en te ervaren hoe makkelijk dat is. Dat je wel van tevoren moet plannen maar dat je dan ook netjes voor de deur wordt afgezet en weer opgehaald en thuisgebracht. Zonder bang te hoeven zijn dat opa ergens tegenaan rijdt.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Vis een optie? maandag 5 maart 2018 @ 22:22:36 #55
70532 loveli
N
pi_177630808
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:52 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Hij heeft geen rijtest bij het CBR gehad, alleen die 5 jaarlijkse keuring voor ouderen en dat is alleen maar een gesprekje van een paar minuten, daarbij hoeft er niet gereden te worden. En degene die de keuring doet heeft geen medisch dossier. Toen met de keuring was er nog niet echt te merken aan opa dat hij dementerend begon te worden, zijn kortetermijngeheugen was al wel iets verminderd maar nog lang niet zo erg als nu.
Je moet wel eerst een vragenlijst invullen, daar wordt naar alzheimer gevraagd.
Van internet:
quote:
3. Bent u onder behandeling of onder behandeling geweest voor een psychiatrische stoornis, een hersenziekte –zoals een beroerte– of een ziekte van het zenuwstelsel?

Bij deze vraag moet u denken aan:

- hersenziekten zoals een beroerte, TIA, hersenbloeding, vaatafwijkingen in de hersenen, hersentumor, aangeboren hersenletsel of niet-aangeboren hersenletsel;
- aandachtsstoornissen zoals ADD en ADHD;
- stoornissen in de informatieverwerking zoals autisme, PDD-NOS, Asperger;
- neurologische ziekten zoals de ziekte van Parkinson, multiple sclerose, ALS, spierzwakte of coördinatieproblemen als gevolg van zenuwschade;
- psychiatrische ziekten zoals depressie, schizofrenie, obsessief compulsieve stoornis;
- dementie, zoals de ziekte van Alzheimer, frontotemporale dementie, vasculaire dementie.
Als hij in 2011 de diagnose heeft gekregen, moest hij in 2013 die vraag met "ja" beantwoorden en had hij meer onderzoek moeten krijgen dan alleen een kort gesprekje.
crap in = crap out
pi_177630811
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:21 schreef Bienelientjee het volgende:

[..]

Ga eens met de hele familie om de tafel zitten. Leg haar ook eens voor of ze liever nog wat langer tijd samen met hem door brengt, voor zijn geheugen helemaal weg is. Of dat ze in plaats daar van zich elke dag zorgen gaat maken of hij elk auto ritje wel overleefd en niet verongelukt (en nog verder van huis is qua zorg behoefte) en anderen verwond voor het leven of zelfs doodrijdt. Dan is die 5 maanden wel te accepteren om de overstap vervroegd te maken.
Is al meerdere keren gedaan, maar ze blijft erbij dat opa tot augustus de auto mag houden. Laat nog maar even zegt ze dan, zo lang duurt het niet meer.
pi_177630836
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:18 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Daar denkt zij helaas anders over. Maar ze blijft erbij dat de auto in augustus naar mijn oom gaat. Ze houdt de datum van de keuring aan.
Oke, duidelijk. Het gaat dus echt alleen over de komende maanden, want vanaf augustus is het sowieso afgelopen. Wat er ook uit de keuring blijkt.

Kan de oom die auto niet eerder opeisen? :P
pi_177630843
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:21 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Waarom is het voor haar zo belangrijk die datum aan te houden?
Uitstelgedrag? Niet verantwoordelijk gehouden willen worden voor het afnemen van rijbewijs?

Met dat laatste stuk zouden jullie wellicht kunnen helpen door heel duidelijk zelf actie te ondernemen naar opa toe. Desnoods sleutels afpakken (met uitleg) en auto ergens anders neerzetten. Dan kan hij ook niks met zijn reservesleutels.
Omdat hij dan geen rijbewijs meer heeft zegt ze, want ze wil het met de keuring aangeven dat hij Alzheimer heeft. En dan krijgt hij dus te horen dat hij naar het CBR moet voor een test en die test kost geld en dat gaat dus niet gebeuren.
pi_177630867
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:22 schreef loveli het volgende:

[..]

Je moet wel eerst een vragenlijst invullen, daar wordt naar alzheimer gevraagd.
Van internet:

[..]

Als hij in 2011 de diagnose heeft gekregen, moest hij in 2013 die vraag met "ja" beantwoorden en had hij meer onderzoek moeten krijgen dan alleen een kort gesprekje.
Dan heeft hij dat denk ik met nee beantwoord want toen is hij nog alleen gegaan. Gaat hem nu niet meer lukken want hij gaat niet meer alleen.
pi_177630913
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:23 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Omdat hij dan geen rijbewijs meer heeft zegt ze, want ze wil het met de keuring aangeven dat hij Alzheimer heeft. En dan krijgt hij dus te horen dat hij naar het CBR moet voor een test en die test kost geld en dat gaat dus niet gebeuren.
Dan gaan jullie nu bij het CBR aangeven dat hij Alzheimer heeft. Met een beetje geluk wordt hij versneld opgeroepen.

En verder:
Je vroeg in de OP naar andere manieren om hem uit die auto te krijgen. Maar bij alle adviezen loopt het vast op ‘ dat wil oma niet’. Als jullie je daarbij neerleggen dan heeft dit topic ook weinig zin, want blijkbaar willen jullie/je niet om oma heen.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_177630921
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:23 schreef Physsic het volgende:

[..]

Oke, duidelijk. Het gaat dus echt alleen over de komende maanden, want vanaf augustus is het sowieso afgelopen. Wat er ook uit de keuring blijkt.

Kan de oom die auto niet eerder opeisen? :P
Zijn eigen auto kan het elk moment begeven, is rijp voor de sloop. Dus maar hopen dat die het 1 deze dagen niet meer doet. Want dan zal de auto van opa wel naar hem toe moeten gezien mijn oom anders niet naar zijn werk kan.
  Vis een optie? maandag 5 maart 2018 @ 22:29:24 #62
70532 loveli
N
pi_177630943
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:14 schreef Physsic het volgende:

[..]

Welke keuring bedoel je? Die waar de bloeddruk wordt gemeten en de ogen getest?
Als die dingen (plus vragenlijst) niet goed (genoeg) zijn, volgt uitgebreider onderzoek en mogelijk verlenging voor korter dan 5 jaar.
crap in = crap out
pi_177630946
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:27 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Dan gaan jullie nu bij het CBR aangeven dat hij Alzheimer heeft. Met een beetje geluk wordt hij versneld opgeroepen.

En verder:
Je vroeg in de OP naar andere manieren om hem uit die auto te krijgen. Maar bij alle adviezen loopt het vast op ‘ dat wil oma niet’. Als jullie je daarbij neerleggen dan heeft dit topic ook weinig zin, want blijkbaar willen jullie/je niet om oma heen.
Op haar in praten, dingen laten zien die er op de site van cbr e.d. staan hebben geen zin. Laat opa nog maar even rijden zegt ze dan.
pi_177630954
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:27 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Zijn eigen auto kan het elk moment begeven, is rijp voor de sloop. Dus maar hopen dat die het 1 deze dagen niet meer doet. Want dan zal de auto van opa wel naar hem toe moeten gezien mijn oom anders niet naar zijn werk kan.
En het is onmogelijk voor oom om die auto versneld zijn laatste doodrochel te geven?
Gewoon, voor de veiligheid van opa, oma, en iedereen die ze op de weg tegenkomen?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_177630963
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:29 schreef loveli het volgende:

[..]

Als die dingen (plus vragenlijst) niet goed (genoeg) zijn, volgt uitgebreider onderzoek en mogelijk verlenging voor korter dan 5 jaar.
Dan heeft opa dus de vorige keer die lijst niet eerlijk ingevuld, kan niet anders.
  maandag 5 maart 2018 @ 22:31:08 #66
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_177630980
Vreemde oma hoor. Dat ze zijn en andermans veiligheid (en leven) minder belangrijk vind.

Leugentje om bestwil en die oom die auto laten overnemen.
pi_177630981
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:29 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Op haar in praten, dingen laten zien die er op de site van cbr e.d. staan hebben geen zin. Laat opa nog maar even rijden zegt ze dan.
Oké, dus oma is niet te overtuigen. Dat snap ik ook wel. En dus worden er tips gegeven waarbij je oma buitenspel zet. Heel hard, maar het gaat hier wel om mensenlevens. Maar dat is allemaal geen optie ‘want oma’.

Tja, dan ben ik uitgepraat.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Vis een optie? maandag 5 maart 2018 @ 22:31:24 #68
70532 loveli
N
pi_177630990
Maar hoe is zijn rijvaardigheid op dit moment? Zo slecht dat hij zou moeten stoppen?
crap in = crap out
pi_177631010
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:29 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

En het is onmogelijk voor oom om die auto versneld zijn laatste doodrochel te geven?
Gewoon, voor de veiligheid van opa, oma, en iedereen die ze op de weg tegenkomen?
Is niet veel voor nodig om dat voor elkaar te krijgen, paar trappen tegen (bij wijze van spreken) tegen dat ding en hij valt van ellende uit elkaar. Deze week maar ff een bezoekje brengen aan hem.
pi_177631017
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:27 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Zijn eigen auto kan het elk moment begeven, is rijp voor de sloop. Dus maar hopen dat die het 1 deze dagen niet meer doet. Want dan zal de auto van opa wel naar hem toe moeten gezien mijn oom anders niet naar zijn werk kan.
Is de oom ook van mening dat het onverantwoord is dat opa nog rijdt? In dat geval zou hij zijn auto misschien al eerder kunnen opgeven.

Wat zegt je opa er eigenlijk zelf van dat jullie hem liever niet meer achter het stuur zien zitten? Of is het al niet meer mogelijk om daar een gesprek over te voeren? Als je je opa er van kan overtuigen, denk je dan dat je oma er wel mee akkoord gaat?
pi_177631040
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:31 schreef loveli het volgende:
Maar hoe is zijn rijvaardigheid op dit moment? Zo slecht dat hij zou moeten stoppen?
Hij rijdt nog goed, maar het kan iedereen (ook gezonde mensen) overkomen om eens iets over het hoofd te zien, een ongeluk zit in een klein hoekje. Maar gezonde mensen zijn verzekerd, iemand die dementerend is en geen rijtest heeft gedaan niet, en dat is het punt.
pi_177631041
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:32 schreef Physsic het volgende:

[..]

Is de oom ook van mening dat het onverantwoord is dat opa nog rijdt? In dat geval zou hij zijn auto misschien al eerder kunnen opgeven.

Wat zegt je opa er eigenlijk zelf van dat jullie hem liever niet meer achter het stuur zien zitten? Of is het al niet meer mogelijk om daar een gesprek over te voeren? Als je je opa er van kan overtuigen, denk je dan dat je oma er wel mee akkoord gaat?
Zo te lezen zit opa al te ver in zijn proces om zijn beperking goed te kunnen inschatten.
Maar ik ging ervan uit (domdom, aanname, ik weet het) dat het ook al met opa was besproken.

TS is dat zo?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_177631052
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:32 schreef Physsic het volgende:

[..]

Is de oom ook van mening dat het onverantwoord is dat opa nog rijdt? In dat geval zou hij zijn auto misschien al eerder kunnen opgeven.

Wat zegt je opa er eigenlijk zelf van dat jullie hem liever niet meer achter het stuur zien zitten? Of is het al niet meer mogelijk om daar een gesprek over te voeren? Als je je opa er van kan overtuigen, denk je dan dat je oma er wel mee akkoord gaat?
Hij reageert er heel kalm op, denk zelf dat oma dus meer bang is voor de afhankelijkheid van taxi en familie dan opa zelf. Want dan kan ze niet meer 1x per week voor de hele week boodschappen doen. Supermarkt is op loopafstand en op de fiets kan ook wanneer ze wat meer boodschappen moet hebben. Maar dan zal ze in plaats van 1x per week 2x moeten gaan.
  Vis een optie? maandag 5 maart 2018 @ 22:35:44 #74
70532 loveli
N
pi_177631063
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:34 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Hij rijdt nog goed, maar het kan iedereen (ook gezonde mensen) overkomen om eens iets over het hoofd te zien, een ongeluk zit in een klein hoekje. Maar gezonde mensen zijn verzekerd, iemand die dementerend is en geen rijtest heeft gedaan niet, en dat is het punt.
Oma vertellen dat de verzekering niet gaat betalen omdat opa in 2013 niet eerlijk is geweest. Als een rijtest die geld kost te duur is, zal een niet uitbetalende verzekering dat ook zijn.
crap in = crap out
  maandag 5 maart 2018 @ 22:36:31 #75
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_177631079
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:35 schreef loveli het volgende:

[..]

Oma vertellen dat de verzekering niet gaat betalen omdat opa in 2013 niet eerlijk is geweest. Als een rijtest die geld kost te duur is, zal een niet uitbetalende verzekering dat ook zijn.
Laat staan de kosten als hij verongelukt en meteen de verzorging in moet.
pi_177631092
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:36 schreef Bienelientjee het volgende:

[..]

Laat staan de kosten als hij verongelukt en meteen de verzorging in moet.
Of dat je je laatste jaren moet uitleven met de gedachte dat je iemand (waarschijnlijk jonger dan zij zelf zijn) de vernieling in hebt gereden.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_177631130
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:34 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Zo te lezen zit opa al te ver in zijn proces om zijn beperking goed te kunnen inschatten.
Maar ik ging ervan uit (domdom, aanname, ik weet het) dat het ook al met opa was besproken.

TS is dat zo?
Niet een aanname; in de OP schrijft TS dat een melding bij het CBR niet gaat lukken, omdat de patiënt zelf toestemming moet geven.

Uit de rest van het topic lijkt inderdaad vooral oma er een probleem mee te hebben.
  Vis een optie? maandag 5 maart 2018 @ 22:40:20 #78
70532 loveli
N
pi_177631150
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:36 schreef Bienelientjee het volgende:

[..]

Laat staan de kosten als hij verongelukt en meteen de verzorging in moet.
Zo te lezen gaat het om kleine ritjes binnen de bebouwde kom, die kans is verwaarloosbaar. Gaat meer om schade aan anderen.
crap in = crap out
pi_177631151
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:35 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Hij reageert er heel kalm op, denk zelf dat oma dus meer bang is voor de afhankelijkheid van taxi en familie dan opa zelf. Want dan kan ze niet meer 1x per week voor de hele week boodschappen doen. Supermarkt is op loopafstand en op de fiets kan ook wanneer ze wat meer boodschappen moet hebben. Maar dan zal ze in plaats van 1x per week 2x moeten gaan.
Dat kan ze dan in augustus sowieso al niet meer. Daar moet dus hoe dan ook een oplossing voor komen.
  Vis een optie? maandag 5 maart 2018 @ 22:43:06 #80
70532 loveli
N
pi_177631203
Bij de weg, voor een brommobiel is zo'n verklaring niet nodig.
crap in = crap out
pi_177631212
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:40 schreef Physsic het volgende:

[..]

Dat kan ze dan in augustus sowieso al niet meer. Daar moet dus hoe dan ook een oplossing voor komen.
Oplossing voor de boodschappen is simpel, gewoon lopend of op de fiets en dan maar 2/3 keer per week i.p.v. 1 keer. De supermarkt is 10 minuten lopen.
pi_177631221
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:43 schreef loveli het volgende:
Bij de weg, voor een brommobiel is zo'n verklaring niet nodig.
Dacht dat dat wel moest, dus opa zou er nu ook voor kunnen kiezen zijn rijbewijs B om te laten zetten in een rijbewijs AM.
  maandag 5 maart 2018 @ 22:45:09 #83
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_177631244
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:40 schreef loveli het volgende:

[..]

Zo te lezen gaat het om kleine ritjes binnen de bebouwde kom, die kans is verwaarloosbaar. Gaat meer om schade aan anderen.
Kleine ritjes kunnen helaas net zo slecht uitpakken. Voor hemzelf en voor anderen. Mijn (toen nog beginnend) dementerende vader reed zijn auto tegen een paaltje op een woonerf. Wat als er net een kind gelopen had? Hij had zichzelf ook slechter kunnen verongelukken. Het water in. Of op hogere snelheid de weg op of tegen een andere auto/huis op.

Als het binnen 5 maanden al kan, dan kunnen ze er beter nu samen aan gaan wennen. Veiligheid voor alles.
pi_177631259
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:43 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Dacht dat dat wel moest, dus opa zou er nu ook voor kunnen kiezen zijn rijbewijs B om te laten zetten in een rijbewijs AM.
Denk daar heel goed over na voor je dat voorstelt (en evt kosten maakt voor een brommobiel). Opa moet leren om deze te bedienen. Is toch net anders dan de auto. Ook andere verkeersregels.
Hoe groot schat je zijn lerend vermogen in?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Vis een optie? maandag 5 maart 2018 @ 22:47:45 #85
70532 loveli
N
pi_177631297
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:43 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Dacht dat dat wel moest, dus opa zou er nu ook voor kunnen kiezen zijn rijbewijs B om te laten zetten in een rijbewijs AM.
Hij heeft waarschijnlijk al een AM. Als hij wordt gekeurd en voor een rijtest slaagt, dan kan bv voor 6 maanden worden goedgekeurd voor B, terwijl AM voor 5 jaar wordt verlengd. Na 6 maanden moet hij dan opnieuw een rijtest doen voor B.
crap in = crap out
pi_177631298
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:45 schreef Bienelientjee het volgende:

[..]

Kleine ritjes kunnen helaas net zo slecht uitpakken. Voor hemzelf en voor anderen. Mijn (toen nog beginnend) dementerende vader reed zijn auto tegen een paaltje op een woonerf. Wat als er net een kind gelopen had? Hij had zichzelf ook slechter kunnen verongelukken. Het water in. Of op hogere snelheid de weg op of tegen een andere auto/huis op.

Als het binnen 5 maanden al kan, dan kunnen ze er beter nu samen aan gaan wennen. Veiligheid voor alles.
Ja, verhaal van mijn tante (niet dementerend, maar wel minder alert door stress). Reed ook kleine stukjes, geen snelwegen, knalde zo de middenberm van gescheiden rijbanen op en strandde op een betonblok wat die rijbanen scheidt.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Vis een optie? maandag 5 maart 2018 @ 22:48:46 #87
70532 loveli
N
pi_177631313
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:45 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Denk daar heel goed over na voor je dat voorstelt (en evt kosten maakt voor een brommobiel). Opa moet leren om deze te bedienen. Is toch net anders dan de auto. Ook andere verkeersregels.
Hoe groot schat je zijn lerend vermogen in?
Misschien kan oma wel in de brommobiel rijden...
crap in = crap out
pi_177631333
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:47 schreef loveli het volgende:

[..]

Hij heeft waarschijnlijk al een AM. Als hij wordt gekeurd en voor een rijtest slaagt, dan kan bv voor 6 maanden worden goedgekeurd voor B, terwijl AM voor 5 jaar wordt verlengd. Na 6 maanden moet hij dan opnieuw een rijtest doen voor B.
Ja AM staat er standaard bij op het rijbewijs. Maar las laatst dat wanneer iemand niet meer goedgekeurd wordt het rijbewijs B dan omgezet kan worden naar AM maar dat je dat wel moet aanvragen. Maar wist niet dat dat ook was bij Alzheimerpatienten, dacht dat dat afgekeurd worden zou gelden voor elk voertuig.
  Vis een optie? maandag 5 maart 2018 @ 22:50:08 #89
70532 loveli
N
pi_177631334
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:47 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Ja, verhaal van mijn tante (niet dementerend, maar wel minder alert door stress). Reed ook kleine stukjes, geen snelwegen, knalde zo de middenberm van gescheiden rijbanen op en strandde op een betonblok wat die rijbanen scheidt.
Auto stuk, tante heel? Ik schreef niet dat er geen ongelukken zouden kunnen gebeuren, maar dat de kans op zwaar letsel klein is.
crap in = crap out
pi_177631338
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:48 schreef loveli het volgende:

[..]

Misschien kan oma wel in de brommobiel rijden...
Nee, oma heeft geen rijbewijs.
  Vis een optie? maandag 5 maart 2018 @ 22:51:25 #91
70532 loveli
N
pi_177631357
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:50 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Ja AM staat er standaard bij op het rijbewijs. Maar las laatst dat wanneer iemand niet meer goedgekeurd wordt het rijbewijs B dan omgezet kan worden naar AM maar dat je dat wel moet aanvragen. Maar wist niet dat dat ook was bij Alzheimerpatienten, dacht dat dat afgekeurd worden zou gelden voor elk voertuig.
Volgens het internet hoef je geen eigen verklaring af te leggen voor een brommobiel. In die verklaring wordt naar alzheimer gevraagd.
crap in = crap out
pi_177631360
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:45 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Denk daar heel goed over na voor je dat voorstelt (en evt kosten maakt voor een brommobiel). Opa moet leren om deze te bedienen. Is toch net anders dan de auto. Ook andere verkeersregels.
Hoe groot schat je zijn lerend vermogen in?
Hij heeft weleens in zo'n ding gereden en waar hij rijdt zijn de regels voor een brommobiel hetzelfde dan voor een gewone auto. Op snelwegen en 100km wegen rijdt hij nooit, heeft hij ook nooit gedaan omdat binnendoor rijden volgens hem heel veel benzine bespaard.

Maar zo'n brommobiel is in aanschaf vaak nog duurder dan een normale 2ehands auto. Dus mochten ze dat willen dan kost het wel wat.
pi_177631402
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:50 schreef loveli het volgende:

[..]

Auto stuk, tante heel? Ik schreef niet dat er geen ongelukken zouden kunnen gebeuren, maar dat de kans op zwaar letsel klein is.
Gelukkig tante heel en fietsers en voetgangers om haar heen ook.
Nee, iemand bewust in een iets minder zwaar projectiel zetten is dan de beste oplossing.
Want zonder rijbewijs staat hun leven stil en komen ze de deur niet uit.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_177631451
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:51 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Hij heeft weleens in zo'n ding gereden en waar hij rijdt zijn de regels voor een brommobiel hetzelfde dan voor een gewone auto. Op snelwegen en 100km wegen rijdt hij nooit, heeft hij ook nooit gedaan omdat binnendoor rijden volgens hem heel veel benzine bespaard.

Maar zo'n brommobiel is in aanschaf vaak nog duurder dan een normale 2ehands auto. Dus mochten ze dat willen dan kost het wel wat.
Maar welke ritjes zijn er dan waarbij ze écht eigen vervoer moeten hebben? Puur praktisch he, in hun hoofd (vooral oma’s hoofd) zijn alle ritjes onvervangbaar.

Taxibusje is geregeld, supermarkt op loopafstand, vervoer van en naar camping of ziekenhuis wil familie doen.... Ik zou het echt een heel slecht idee vinden als jullie hem een vervangend gemotoriseerd voertuig aan gaan bieden. Zeker als hij zelf rustig is onder het idee de auto te moeten opgeven.

En schreef je niet dat hij hard achteruit gaat? Hoe lang gaat hij daarin nog enigszins veilig kunnen rijden?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Vis een optie? maandag 5 maart 2018 @ 22:58:15 #95
70532 loveli
N
pi_177631462
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:54 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Gelukkig tante heel en fietsers en voetgangers om haar heen ook.
Nee, iemand bewust in een iets minder zwaar projectiel zetten is dan de beste oplossing.
Want zonder rijbewijs staat hun leven stil en komen ze de deur niet uit.
Dat was precies mijn punt :')
crap in = crap out
pi_177631474
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:57 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Maar welke ritjes zijn er dan waarbij ze écht eigen vervoer moeten hebben? Puur praktisch he, in hun hoofd (vooral oma’s hoofd) zijn alle ritjes onvervangbaar.

Taxibusje is geregeld, supermarkt op loopafstand, vervoer van en naar camping of ziekenhuis wil familie doen.... Ik zou het echt een heel slecht idee vinden als jullie hem een vervangend gemotoriseerd voertuig aan gaan bieden. Zeker als hij zelf rustig is onder het idee de auto te moeten opgeven.

En schreef je niet dat hij hard achteruit gaat? Hoe lang gaat hij daarin nog enigszins veilig kunnen rijden?
Gaat vooral om de ritjes naar het winkelcentrum en naar de camping, dat kan op een andere manier maar daar wordt nogal moeilijk over gedaan.

Hij gaat inderdaad achteruit (kortetermijngeheugen) maar lichamelijk nog niet.
pi_177631524
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:58 schreef loveli het volgende:

[..]

Dat was precies mijn punt :')
Wat was je punt?
Dat het beter is om iemand door te laten rijden waarbij het niet meer verantwoord is, omdat er meestal toch geen zwaar letsel gaat zijn? En dat is beter dan de maatschappij tegen zo iemand te beschermen en te zorgen voor goede vervoersalternatieven voor die persoon?

Bij mijn tante zagen we dit niet aankomen. Bij de opa van TS is het op alle fronten duidelijk dat hij zichzelf aan het verliezen is. Neem je dan toch willens en wetens het risico op zwaar letsel ‘omdat die kans heel klein is’?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Vis een optie? maandag 5 maart 2018 @ 23:02:45 #98
70532 loveli
N
pi_177631535
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 23:01 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Wat was je punt?
Dat het beter is om iemand door te laten rijden waarbij het niet meer verantwoord is, omdat er meestal toch geen zwaar letsel gaat zijn? En dat is beter dan de maatschappij tegen zo iemand te beschermen en te zorgen voor goede vervoersalternatieven voor die persoon?

Bij mijn tante zagen we dit niet aankomen. Bij de opa van TS is het op alle fronten duidelijk dat hij zichzelf aan het verliezen is. Neem je dan toch willens en wetens het risico op zwaar letsel ‘omdat die kans heel klein is’?
Nee, dat was niet mijn punt.
crap in = crap out
pi_177631569
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:59 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Gaat vooral om de ritjes naar het winkelcentrum en naar de camping, dat kan op een andere manier maar daar wordt nogal moeilijk over gedaan.

Hij gaat inderdaad achteruit (kortetermijngeheugen) maar lichamelijk nog niet.
Als je hoofd het steeds minder goed doet, dan doet je lijf het ook steeds minder goed. Zie het niet los van elkaar.

Maar zoals ik al eerder zei: jij bent op zoek naar een oplossing die oma geen pijn gaat doen. En die is er niet. Want dementie is kut. En je levert telkens weer in. Van je relatie, vaste gewoontes, zelfstandigheid. En je bent niet altijd in staat zelf goed in te schatten wanneer je weer iets moet loslaten.
Zou fijn zijn als de omgeving hierbij dan kan ondersteunen en daadkrachtig kan optreden,
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_177631573
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 23:02 schreef loveli het volgende:

[..]

Nee, dat was niet mijn punt.
Wat is het dan wel want ik snap je niet.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_177631657
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 23:04 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Als je hoofd het steeds minder goed doet, dan doet je lijf het ook steeds minder goed. Zie het niet los van elkaar.

Maar zoals ik al eerder zei: jij bent op zoek naar een oplossing die oma geen pijn gaat doen. En die is er niet. Want dementie is kut. En je levert telkens weer in. Van je relatie, vaste gewoontes, zelfstandigheid. En je bent niet altijd in staat zelf goed in te schatten wanneer je weer iets moet loslaten.
Zou fijn zijn als de omgeving hierbij dan kan ondersteunen en daadkrachtig kan optreden,
Mijn tante en ik hadden het er laatst al over of dat naar de camping gaan nog wel lang door kan gaan. Straks loopt hij eens de camping af de Drentse bossen in. Iemand die gezond is kan er al verdwalen, dus iemand die dementerend is helemaal. En opa weigert ook altijd zijn telefoon mee te nemen, maar dat was ook al zo toen hij nog gezond was. De reden om altijd zonder mobiel op pad te gaan is sinds het moment dat hij bijna 20 jaar geleden zijn eerste mobiel kreeg al: Mobiele telefoons hadden we vroeger ook niet.
  Vis een optie? maandag 5 maart 2018 @ 23:09:14 #102
70532 loveli
N
pi_177631659
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:36 schreef Bienelientjee het volgende:

[..]

Laat staan de kosten als hij verongelukt en meteen de verzorging in moet.
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:40 schreef loveli het volgende:

[..]

Zo te lezen gaat het om kleine ritjes binnen de bebouwde kom, die kans is verwaarloosbaar. Gaat meer om schade aan anderen.
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:45 schreef Bienelientjee het volgende:

[..]

Kleine ritjes kunnen helaas net zo slecht uitpakken. Voor hemzelf en voor anderen. Mijn (toen nog beginnend) dementerende vader reed zijn auto tegen een paaltje op een woonerf. Wat als er net een kind gelopen had? Hij had zichzelf ook slechter kunnen verongelukken. Het water in. Of op hogere snelheid de weg op of tegen een andere auto/huis op.

Als het binnen 5 maanden al kan, dan kunnen ze er beter nu samen aan gaan wennen. Veiligheid voor alles.
crap in = crap out
pi_177631719
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 23:09 schreef loveli het volgende:

[..]


[..]


[..]

Lichte schade aan anderen is minder erg dan zware schade aan anderen? Of schade aan jezelf? En de kans is sowieso klein?
En daarom is het prima als hij nog doorrijdt?
Is dat wat je bedoelt?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  maandag 5 maart 2018 @ 23:13:58 #104
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_177631770
Je hoeft iemand maar net enigszins verkeerd aan te tikken (ook al raak je ze zacht) en ze kunnen de rest van hun leven niet meer lopen.
  Vis een optie? maandag 5 maart 2018 @ 23:14:19 #105
70532 loveli
N
pi_177631774
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 23:11 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Lichte schade aan anderen is minder erg dan zware schade aan anderen? Of schade aan jezelf? En de kans is sowieso klein?
En daarom is het prima als hij nog doorrijdt?
Is dat wat je bedoelt?
Nee dat is niet wat ik bedoel.

Het argument dat hij verzorging nodig heeft omdat 'ie zichzelf in puin rijdt, is niet steekhoudend omdat die kans vrij klein is gezien de relatieve veiligheid in de auto.
crap in = crap out
pi_177631788
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 23:14 schreef loveli het volgende:

[..]

Nee dat is niet wat ik bedoel.

Het argument dat hij verzorging nodig heeft omdat 'ie zichzelf in puin rijdt, is niet steekhoudend omdat die kans vrij klein is gezien de relatieve veiligheid in de auto.
O, zeg dat dan. :')
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Vis een optie? maandag 5 maart 2018 @ 23:15:30 #107
70532 loveli
N
pi_177631799
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 23:14 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

O, zeg dat dan. :')
Dat zeg ik ook, lees dan wat er staat :'(
crap in = crap out
  Vis een optie? maandag 5 maart 2018 @ 23:20:21 #108
70532 loveli
N
pi_177631907
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 23:09 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Mijn tante en ik hadden het er laatst al over of dat naar de camping gaan nog wel lang door kan gaan. Straks loopt hij eens de camping af de Drentse bossen in. Iemand die gezond is kan er al verdwalen, dus iemand die dementerend is helemaal. En opa weigert ook altijd zijn telefoon mee te nemen, maar dat was ook al zo toen hij nog gezond was. De reden om altijd zonder mobiel op pad te gaan is sinds het moment dat hij bijna 20 jaar geleden zijn eerste mobiel kreeg al: Mobiele telefoons hadden we vroeger ook niet.
Serieuze vraag: tegenwoordig kun je gps-trackers aan je sleutelbos hangen. Is het geen plan om opa een mooie nieuwe sleutelhanger te geven?
crap in = crap out
  maandag 5 maart 2018 @ 23:20:38 #109
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_177631911
De kans op verzorging na een ongeluk is misschien klein, dat is waar, maar die kans blijft er gewoon.

Net te hard ergens tegen aan rijden en hij heeft een zware whiplash of verwondt iets in zijn lichaam (heup of rug) en kan ook niet meer lopen. Hij is niet de jongste meer natuurlijk. Zelfs een lichte klap kan hard aankomen.

Maar ja. Aan TS familie om deze situatie aan te gaan. Zolang veiligheid van iedereen maar als hoofd doel gezien wordt.
pi_177631927
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 23:20 schreef loveli het volgende:

[..]

Serieuze vraag: tegenwoordig kun je gps-trackers aan je sleutelbos hangen. Is het geen plan om opa een mooie nieuwe sleutelhanger te geven?
Is wel een idee ja, Er is inmiddels wel al een hanger in de maak voor aan een ketting waarop zijn adres staat en het mobiele nummer van mijn oma.
pi_177635093
Verzekering is nog het minste probleem. Hij kan iemand doodrijden als hij een gevaar is ip dr weg, inclusief hemzelf.
  dinsdag 6 maart 2018 @ 07:56:09 #112
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_177635259
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:14 schreef Physsic het volgende:

[..]

Welke keuring bedoel je? Die waar de bloeddruk wordt gemeten en de ogen getest?
Jup die test. Mens zag die hele kaart niet eens meer. :')
pi_177635308
Oma kiest voor het comfort, maar lijkt ook moeite te hebben met het geven van de slechte boodschap.

Oom vervroegd de auto laten vragen is geen eerlijke, maar misschien wel de charmantste oplossing.

Laat ook duidelijk weten dat je er voor ze bent als ze wat nodig hebben. Dat je ook kan helpen met regiotaxi aanvragen bv, als je oma dat lastig vindt.
pi_177635603
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 08:01 schreef MevrouwPuff het volgende:
Oma kiest voor het comfort, maar lijkt ook moeite te hebben met het geven van de slechte boodschap.

Oom vervroegd de auto laten vragen is geen eerlijke, maar misschien wel de charmantste oplossing.

Laat ook duidelijk weten dat je er voor ze bent als ze wat nodig hebben. Dat je ook kan helpen met regiotaxi aanvragen bv, als je oma dat lastig vindt.
Oma vindt het gemak zwaarder tellen dan het leven van anderen.

Het is natuurlijk zwaar voor haar, ze is haar man aan het verliezen. Maar weigeren om dat onder ogen te zien en het welzijn van anderen dan maar op de koop toe te nemen is niet oké.
  dinsdag 6 maart 2018 @ 08:33:31 #115
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_177635647
Eigenwijze oudjes die nog wel denken dat ze nog wel kunnen rijden inclusief ontkenningsfase.

Great.
pi_177637684
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 08:01 schreef MevrouwPuff het volgende:
Oma kiest voor het comfort, maar lijkt ook moeite te hebben met het geven van de slechte boodschap.

Oom vervroegd de auto laten vragen is geen eerlijke, maar misschien wel de charmantste oplossing.

Laat ook duidelijk weten dat je er voor ze bent als ze wat nodig hebben. Dat je ook kan helpen met regiotaxi aanvragen bv, als je oma dat lastig vindt.
Taxi aanvragen is al gedaan, kunnen ze al sinds vorig jaar zomer gebruik van maken.
pi_177637744
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 10:49 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Taxi aanvragen is al gedaan, kunnen ze al sinds vorig jaar zomer gebruik van maken.
Ze vond het reserveren toch lastig?
  dinsdag 6 maart 2018 @ 10:55:36 #118
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_177637814
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 10:52 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Ze vond het reserveren toch lastig?
Allemaal excuses om maar niet te hoeven alsmede geld boven veiligheid stellen;

quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:50 schreef Alieda-R het volgende:
Goedkope taxi via de WMO hebben ze al, vorig jaar zomer al geregeld en oma mag gratis mee, heeft een begeleiderspas. Maar ze hebben er tot nu toe nog geen gebruik van gemaakt omdat opa zijn rijbewijs nog heeft en met eigen auto gaan toch nog iets goedkoper is dan die taxi.

  dinsdag 6 maart 2018 @ 14:53:51 #119
248821 Rauw.
op je bord.
pi_177642040
Het is nog niet zo erg als hij zichzelf doodrijdt.
Even slikken wordt het als hij een meisje van 17 de dood in jaagt wat vol in het leven staat.

Denk daar maar even over na...
"Wie niet voelen wil, moet maar luisteren"
  zondag 11 maart 2018 @ 20:43:57 #120
383641 Books1
Follow your dreams...
pi_177755573
Hier in de familie net zoiets gehad. Contact opgenomen met de huisarts, consult gehad en hij kon de keuring toen eerder aanvragen en afgekeurd en de auto meegenomen en daarna verkocht.
If you can dream it, you can do it...
pi_177780917
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:31 schreef Bienelientjee het volgende:
Vreemde oma hoor. Dat ze zijn en andermans veiligheid (en leven) minder belangrijk vind.

Leugentje om bestwil en die oom die auto laten overnemen.
Dit idd.

Hoe moeilijk het ook is, harde maatregelen nemen en auto afpakken.

Niet alleen je oma is verantwoordlijk bij een ernstig ongeluk, ik vind dat jullie dat als familie ook zijn.
pi_177780931
TS, hoe staat het ermee? :)
pi_177800015
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 22:31 schreef Physsic het volgende:
TS, hoe staat het ermee? :)
Het autorijden is binnen enkele weken afgelopen voor opa. Auto moet deze maand APK gekeurd worden en wordt zeker weten afgekeurd want beide schokdempers aan de voorkant zijn lek en er moet een complete nieuwe uitlaat onder want die is al sinds vorig jaar zomer zo lek als een zeef.

Gezien ze net een dure verhuizing achter de rug hebben gaan ze die onderdelen niet meer laten vervangen. Dus de auto gaat naar mijn oom die zelf de onderdelen gaat vervangen en de auto dan ook meteen zal houden want zijn eigen auto is een gevaar op de weg momenteel, die is rijp voor de sloop en zonder auto kan hij niet vanwege zijn werk.
pi_177818344
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 20:47 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Denk zelf dat opa er niet heel veel problemen mee zal hebben wanneer de auto weg gaat. Vooral oma zal het er moeilijk mee hebben gezien ze al 57 jaar lang afhankelijk is van opa wat vervoer betreft. Ze heeft namelijk toen ze jonger was nooit geprobeerd zelf een rijbewijs te halen. Nu is ze 73 en gaat daar ook niet meer aan beginnen.
Lekker met de ouderentaxi dan. Kost bijna niks ja.
  woensdag 14 maart 2018 @ 15:52:49 #125
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_177818424
Gelukkig zijn moderne vrouwen zelfstandig. Stel je voor dat Opa al eerder zou zijn overleden. Stort gelijk de hele wereld in voor zo'n vrouw.
  woensdag 14 maart 2018 @ 16:08:26 #126
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_177818794
Bij mijn vader gaf de arts gelijk door aan het CBR wat de diagnose was en mocht hij tot hij herkeurd was niet meer rijden. Even de arts bellen dus.
pi_177820361
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 15:49 schreef lemmethinkaboutit het volgende:

[..]

Lekker met de ouderentaxi dan. Kost bijna niks ja.
Oma vindt het duur, maar het valt best mee. Mijn moeder maakt er ook al jaren gebruik van en zij vindt het meevallen qua prijs terwijl ze een uitkering heeft. Het is goedkoper dan de bus of de trein. Maar ze zullen nu wel moeten, anders komen ze nergens meer.
pi_177820397
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 16:08 schreef Mishu het volgende:
Bij mijn vader gaf de arts gelijk door aan het CBR wat de diagnose was en mocht hij tot hij herkeurd was niet meer rijden. Even de arts bellen dus.
Denk dat mijn opa tijdens de keuring in 2013 niet eerlijk is geweest, dat hij niet heeft verteld dat hij Alzheimer heeft. En op het eerste gezicht was er toen ook nog niets aan hem te merken. Pas sinds vorig jaar zomer werd het erger. Hij is toen onwel geraakt en sindsdien gaat het achteruit. Maar van de cardioloog mocht hij gewoon weer autorijden nadat zijn hart was onderzocht en er geen afwijkingen te zien waren, de kans op nog een onwelwording was net zo klein als bij ieder ander. Maar blijkbaar wist die ook niet dat hij nog nooit een rijtest had gedaan.
  woensdag 14 maart 2018 @ 19:29:03 #129
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_177822216
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 17:43 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Denk dat mijn opa tijdens de keuring in 2013 niet eerlijk is geweest, dat hij niet heeft verteld dat hij Alzheimer heeft. En op het eerste gezicht was er toen ook nog niets aan hem te merken. Pas sinds vorig jaar zomer werd het erger. Hij is toen onwel geraakt en sindsdien gaat het achteruit. Maar van de cardioloog mocht hij gewoon weer autorijden nadat zijn hart was onderzocht en er geen afwijkingen te zien waren, de kans op nog een onwelwording was net zo klein als bij ieder ander. Maar blijkbaar wist die ook niet dat hij nog nooit een rijtest had gedaan.
Hij moet dan dus de Alzheimer laten diagnosticeren door een arts. Zodra er bewijs is (hersenscan) nemen ze per direct het rijbewijs in.
pi_182799189
Update:

Kort nadat ik dit topic had gemaakt is de auto verkocht. Ook de caravan is verkocht.

Inmiddels gaat opa overdag naar een dagbesteding toe zodat oma overdag wat rust heeft en het huishouden kan doen.

Opa gaat stap voor stap steeds verder achteruit :'(

Zat laatst 2 uurtjes bij hun in huis en was op de brommer gegaan want het was mooi weer. In die 2 uur heeft opa me wel 10x gevraagd waar ik mijn auto had geparkeerd. Dus telkens maar weer antwoorden: Auto staat thuis opa, ben op de brommer.

Vervolgens: Hoe ben je hier gekomen? Op de fiets? Heb je geen auto meer? Dus weer antwoorden: Ben op de brommer opa, auto staat thuis want nu met de hoge benzineprijzen pak ik wanneer het goed weer is sneller de brommer dan de auto. Even later stond die weer door het raam naar buiten te kijken en vroeg opnieuw waar ik mijn auto had geparkeerd.

Ook begon die erover dat zijn rijbewijs niet meer geldig is en dat hij hem moest verlengen. Oma maar weer tegen hem zeggen, nee dat hoeft niet meer want we hebben de auto verkocht en er komt ook geen andere auto.

Merk ook dat het voor mijn oma steeds moeilijker wordt. Aan de ene kant is het wel fijn voor haar dat ze overdag wat minder zorg heeft maar niet zo lang geleden kwamen mijn moeder en tante erachter dat oma helemaal niet meer warm ging eten. Opa eet nu op de dagbesteding warm in de middag terwijl ze normaal gesproken even na 12u 's middags altijd samen warm aten thuis. Oma vind het ongezellig om alleen te eten dus kookte ze niet meer voor zichzelf waardoor ze kilo's afviel en bijna tegen ondergewicht aan zat. Nu is er de afspraak dat ze de ene dag bij mijn moeder eet en de andere dag eten ze samen bij oma thuis.

Hopelijk duurt het nog even tot opa echt naar een verpleeghuis moet, oma trekt dat niet denk ik. Ze is nu 73 en weet bijna niet beter dan dat opa er altijd is geweest, ze was 14 toen ze een relatie met hem kreeg en 16 toen ze trouwden. Ze had gehoopt dat wanneer opa naar een verpleeghuis moet dat ze mee zou kunnen maar dat zal helaas niet gaan gezien oma niets mankeert.
pi_182799352
Sterkte ermee.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_182799986
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2018 19:46 schreef Alieda-R het volgende:
Update:

Kort nadat ik dit topic had gemaakt is de auto verkocht. Ook de caravan is verkocht.

Inmiddels gaat opa overdag naar een dagbesteding toe zodat oma overdag wat rust heeft en het huishouden kan doen.

Opa gaat stap voor stap steeds verder achteruit :'(

Zat laatst 2 uurtjes bij hun in huis en was op de brommer gegaan want het was mooi weer. In die 2 uur heeft opa me wel 10x gevraagd waar ik mijn auto had geparkeerd. Dus telkens maar weer antwoorden: Auto staat thuis opa, ben op de brommer.

Vervolgens: Hoe ben je hier gekomen? Op de fiets? Heb je geen auto meer? Dus weer antwoorden: Ben op de brommer opa, auto staat thuis want nu met de hoge benzineprijzen pak ik wanneer het goed weer is sneller de brommer dan de auto. Even later stond die weer door het raam naar buiten te kijken en vroeg opnieuw waar ik mijn auto had geparkeerd.

Ook begon die erover dat zijn rijbewijs niet meer geldig is en dat hij hem moest verlengen. Oma maar weer tegen hem zeggen, nee dat hoeft niet meer want we hebben de auto verkocht en er komt ook geen andere auto.

Merk ook dat het voor mijn oma steeds moeilijker wordt. Aan de ene kant is het wel fijn voor haar dat ze overdag wat minder zorg heeft maar niet zo lang geleden kwamen mijn moeder en tante erachter dat oma helemaal niet meer warm ging eten. Opa eet nu op de dagbesteding warm in de middag terwijl ze normaal gesproken even na 12u 's middags altijd samen warm aten thuis. Oma vind het ongezellig om alleen te eten dus kookte ze niet meer voor zichzelf waardoor ze kilo's afviel en bijna tegen ondergewicht aan zat. Nu is er de afspraak dat ze de ene dag bij mijn moeder eet en de andere dag eten ze samen bij oma thuis.

Hopelijk duurt het nog even tot opa echt naar een verpleeghuis moet, oma trekt dat niet denk ik. Ze is nu 73 en weet bijna niet beter dan dat opa er altijd is geweest, ze was 14 toen ze een relatie met hem kreeg en 16 toen ze trouwden. Ze had gehoopt dat wanneer opa naar een verpleeghuis moet dat ze mee zou kunnen maar dat zal helaas niet gaan gezien oma niets mankeert.
sterkte ermee. Helaas ken ik dit verhaal dus van mijn oma en de hele procedure is al slopend.
Laat staan hoe dat afloopte. helaas is er weinig aan te doen.
Do what you love, love what you do!
pi_182799994
Sterkte Alieda, ik maak nu een beetje hetzelfde mee met mijn opa en oma. :*

Wel fijn dat het destijds is gelukt om je opa niet meer in de auto te laten stappen.
pi_182800058
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2018 20:11 schreef Physsic het volgende:
Sterkte Alieda, ik maak nu een beetje hetzelfde mee met mijn opa en oma. :*

Wel fijn dat het destijds is gelukt om je opa niet meer in de auto te laten stappen.
Komt vooral door mijn oma, ze begon te merken dat hij vaak niet meer wist waar hij naartoe moest rijden als ze naar het winkelcentrum o.i.d. moesten. Ze heeft toen gezegd de auto gaat toch maar weg. Auto aan kennis verkocht en oma doet nu lopend de boodschappen, Jumbo is op 10 minuten lopen. Voorheen deden ze 1x per week met de auto de boodschappen en nu gaat ze gewoon wat vaker in de week en als ze naar het winkelcentrum willen nemen ze de buurtbus, kost een paar euro voor een retourtje en de bushalte is bij hun voor de flat.

Maar opa komt buiten de dagbesteding waar hij naartoe gaat ook niet veel meer buitenshuis, kan ook niet lang meer lopen, wordt snel moe. Is dus behoorlijk achteruit gegaan, vorig jaar fietste hij nog vele kilometers per dag en ging elke avond een uur aan de wandel door de buurt, dat lukt hem nu niet meer. Na een half uur lopen is die al kapot.
pi_182800229
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 19:29 schreef Mishu het volgende:

[..]

Hij moet dan dus de Alzheimer laten diagnosticeren door een arts. Zodra er bewijs is (hersenscan) nemen ze per direct het rijbewijs in.
Dit is niet zo.
Er is geen scan nodig voor de diagnose.
Zodra er dementie is, geeft de arts daarbij aan dat de patient niet meer mag rijden (zonder herkeuring, in uitzonderlijke gevallen kan iemand toch door de keuring komen).

Zoals ook in het nieuws was van de week: als patient of familie hier niets mee doet, zal niemand er van weten (tenzij arts vanwege gevaar de politie belt oid maar dat is ernstige schending van het beroepsgeheim).
pi_188410547
Update na lange tijd:

Opa woont sinds april in een verpleeghuis op de gesloten afdeling geriatrie. Hij gaat steeds sneller achteruit, Korte termijn geheugen is helemaal weg. Als er bezoek is geweest in de ochtend en ze gaan weer weg dan is hij het een uur later alweer helemaal kwijt dat er iemand bij hem is geweest.

Gelukkig is het verpleeghuis dichtbij huis, mijn oma kan dus dagelijks naar hem toe, dan gaat ze even met hem aan de wandel, even in het restaurant koffie drinken en neemt de vuile was mee naar huis want ze wil niet alles uit handen geven. Heeft het inmiddels via de WMO ook voor elkaar gekregen dat ze goedkoop met de regiotaxi kan gezien ze door ischias geen lange afstanden kan fietsen. Er was iemand bij haar thuis geweest voor een gesprek en gelukkig werd de aanvraag meteen goedgekeurd.

Wat wel apart is, is dat mijn opa niet vergeet dat hij een achterkleinzoon krijgt. De vriendin van mijn broertje is hoogzwanger, wekelijks komen we bij opa samen met oma. Wanneer oma aan opa vraagt wat er in m'n schoonzusje haar buik zit is telkens zijn antwoord: 'N leutje jonkie (in het Gronings) en krijgt bijna tranen in z'n ogen, zo emotioneel wordt hij dan. De 28e deze maand is de uitgerekende datum, dus duurt niet lang meer en m'n broertje en zijn vriendin willen zodra de kleine er is ook zoveel mogelijk met hem naar opa toe zodat hij nog kan genieten van zijn eerste achterkleinkind.

Verder proberen we ook zoveel mogelijk met opa te doen. Halen hem op en nemen hem bijvoorbeeld mee naar een leuk terrasje aan het water, patat eten, wat drinken. Mijn oom en tante hebben vorige week opa en oma samen meegenomen op een vaartocht over het Zuidlaardermeer met hun eigen sloep, opa ook even aan het roer. Veel foto's gemaakt en het is op elke foto te zien dat hij ontzettend geniet van zulke kleine dingen die voor ons heel normaal zijn.

Morgen weer samen met oma, broertje en schoonzusje naar opa toe. Waarschijnlijk de laatste keer tot de baby er is gezien mijn broertje en zijn vriendin liever niet meer al te ver van huis en ziekenhuis gaan. Ben benieuwd hoe het zal zijn over een paar weken wanneer opa zijn achterkleinkind in zijn armen kan houden, zal een emotioneel moment worden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Alieda-R op 12-08-2019 18:48:51 ]
pi_188428169
Je opa boft enorm met zo'n lieve, trouwe, ondernemende familie. O+
pi_188672859
quote:
17s.gif Op dinsdag 13 augustus 2019 19:45 schreef vannelle het volgende:
Je opa boft enorm met zo'n lieve, trouwe, ondernemende familie. O+
We vinden het niet meer dan normaal. Hij heeft ook altijd voor ons klaargestaan, ging iemand van ons verhuizen dan stond opa klaar met auto en aanhanger, dat deed hij tot ongeveer 3 jaar geleden nog terwijl hij toen de diagnose al had.

Nu kan hij zelfstandig niet veel meer doen dus is het meer dan logisch dat wij als familie zoveel mogelijk met hem doen wat niet alleen fijn voor hem is maar ook voor mijn oma, dat ze er toch af en toe eens tussenuit kan met haar man.

Toen wij nog klein waren nam hij ons ook overal mee naartoe. Hij zou het liefste met zijn achterkleinzoon die elk moment geboren kan worden (vriendin van m'n broertje is vandaag uitgerekend) ook van alles willen doen, maar helaas zal dat niet gaan en dat is iets wat hij zich ondanks zijn ziekte wel beseft. Wat we nu hopen is dat opa nog wel een tijdje blijft zoals hij nu is zodat hij nog wel een tijdje bewust kan genieten van de momenten dat mijn broertje en zijn vriendin met de kleine bij hem zijn want als er 1 ding is waarvan we weten dat hij er enorm naar uit kijkt is het wel de geboorte van zijn eerste achterkleinkind, de laatste keer dat we bij hem waren en erover spraken werd hij weer emotineel, kreeg weer bijna tranen in zijn ogen.
pi_188690364
Ik vind het ook normaal hoor. :)
Maar lang niet alle families zitten zo in elkaar dus vond ik het wel fijn om even te benoemen in jullie geval. :)
pi_188771463
Kleine Noah is afgelopen zaterdag geboren. Opa en oma hebben zondag hun achterkleinzoontje ontmoet. Heb foto's gezien en wat straalde opa met die kleine in zijn armen O+ O+ O+

Hopen op nog zo veel mogelijk mooie momenten.
pi_188771715
Wat fijn!

Gefeliciteerd!
  Vis een optie? dinsdag 3 september 2019 @ 16:23:54 #142
70532 loveli
N
pi_188772417
Tof O+
crap in = crap out
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')