quote:
Het hangt er een beetje af waarvoor je hem gaat gebruiken. Als het maar om af en toe eens te printen is, ziet dat er geen slecht toestel uit. Ik wilde echter iets om veel en goed mee te kunnen printen zonder telkens dingen te gaan moeten finetunen.
Ik kreeg per PM nog een vraag, welke hier ook past:
quote:
* knip* Aangezien ik een bouw en ontwerpbedrijf heb en jij me op ideeen brengt met de maquettes heb ik een vraag. Wat kost zon 3D printer en wat voor formaat maquette kun je printen? Duurt het lang om zoiets te printen? Hoe is de detaillering? *knip*
Zoiets lijkt me perfect voor maquettes. Ik gebruik het er ook voor. Makkelijker om een 3D model te tonen dan op een computer en het kost bijna niets aan materiaal. Volgens moet dit wel standaard behoren tot de uitrusting van een ontwerpbureau
Kostprijs: zie ergens hierboven. Range 700-1000¤.
Echt heel groot kan je niet printen, maximaal een kubus van 250x210x200mm. Duurdere modellen kunnen soms veel groter printen. Ik zou gewoon de maquette opdelen in stukken. Dan is het ook niet erg als er eens een print faalt.
Hoe lang een print duurt hangt af van de laagdikte die je kiest, de grootte van het model, de inwendige versteviging het materiaal. Reken voor grote en of gedetailleerde prints gerust op +10u printen. Snel is dat dus niet. Ik steek soms 's avonds de printer aan en tegen dat ik dan 's morgens terug op locatie ben is de print meestal wel af. Kleine dingen als die radiatorsteunen van eerder duren maar een half uurtje tot een uurtje.
Wel indrukwekkend is de detaillering. Je kan tot een laagdikte van 50micron gaan en dan heb je echt waanzinnig veel details. De printtijd gaat dan wel heel erg de hoogte in.
met PLA als printmateriaal is 50 micron laaghoogte zeker mogelijk. PLA is biologisch afbreekbaar (evenwel een reden waarom ik het niet gebruik voor onderdelen) en print zeer eenvoudig, veel kleurtjes, kan goed overspanningen printen en is relatief makkelijk goed printbaar in te stellen.
Vorig jaar printte ik vooral in ABS (legoblokjesplastic) omdat dit goede sterkteeigenschappen en duurzaamheid heeft. Hier is ie bijvoorbeeld de lampenkappen aan het printen in ABS (geeft ook een idee van snelheid).
Dat gebruik ik niet meer omdat het moeilijk is een grote print zonder fouten uit te voeren. Het is zéér gevoelig aan temperatuur en een licht briesje of een graad verschil tussen start en einde print is voldoende om alles te doen scheeftrekken. Het stinkt ook tijdens het printen.
Mijn favoriete materiaal is PETG (variant van de PET -plastic welke we kennen van de frisdrankflessen bv). Het combineert al het goede van ABS en PLA en geeft fantastische resultaten zeker naar sterkte en printkwaliteit toe. Het warpt bijna niet, komt niet los van de ondergrond, stinkt niet, bijna nooit een gefaalde print, te schilderen mits primer.Het lijmen van PETG is wat moeilijker, maar is toch al gelukt.
Het nadeel is dat het niet makkelijk overspanningen kan printen en dat de laagdikte minimaal 0.2mm is. De ultra hoge precisie printen in PETG is dus niet mogelijk. 100mm overspanning printen is ook wel het hoogst mogelijke.
Grote overspanningen, uitsteeksels van meer dan 45° overhang ed zijn dan weer moeilijk tot niet te printen in 1 stuk of zonder het meeprinten van ondersteuningen. Het komt er op aan jouw 3D model zo 3D printbaar mogelijk te tekenen.
Dus samengevat: zeker een aanrader voor maquettes, bij voorkeur in PLA te printen en in onderdelen. Het lijkt me binnen een aantal jaren een zekerheid dat elk architectenbureau dit zo zal printen. De echt professionele printers van rond de 10 000¤ overklassen uiteraard de basismodellen op alle vlakken.
In onze sector (scheepsbouw) wordt dit al vaak gebruikt om schaalmodellen van vaartuigen te printen. Vroeger werden de schaalmodellen van de vaartuigen met de hand gemaakt door specialisten met een kostprijs van vele tienduizenden euro's.