abonnement Unibet Coolblue
pi_177533883
Nee, zou geen probleem zijn geweest. Maar dat kan ik nergens terugvinden bij onze blauwe vrienden..

quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 19:19 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Stonden er gekke dingen in het taxatierapport? M.a.w. had je zonder bouwkundig onderzoek die hypotheek met NHG gekregen?

[..]

https://www.nhg.nl/V-N/Vo(...)8-Bouwkundig-rapport
pi_177533923
Box 3, vermogen (sowieso boven het drempelbedrag)

quote:
1s.gif Op donderdag 1 maart 2018 19:21 schreef wootahH het volgende:

[..]

schulden aftrekken van wat?
  donderdag 1 maart 2018 @ 19:34:35 #28
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_177534180
quote:
Notariële kosten
#Tarief akte van levering ¤ 200,00
#Tarief akte van hypotheek ¤ 200,00
Kadaster kosten
Inschrijving kadaster geheel perceel KIK ¤ 77,00
#Kadastrale inzage levering ¤ 25,00
Inschrijving kadaster hypotheekakte KIK ¤ 77,00
#Kadastrale inzage hypotheek ¤ 25,00
Omzetbelasting
21% omzetbelasting over ¤ 450,00 ¤ 94,50
Wat mag ik aftrekken?
pi_177534297
Een tip van mij,ik maak altijd voor ik iets aan ga passen in de aangifte een print van de gegevens zoals die zijn ingevuld door de belastingdienst dan kan je altijd dingen weer terug draaien als je een fout maakt,en aan het einde als je alles hebt ingevuld en doe dat in een mapje wat je bewaard voor als er vragen over komen,stop eventuele correspondentie en gekregen rekening in een A4 ordner en hou de bonnetjes en correspondentie minimaal 7 jaar beschikbaar voor de belastingen,doe dit in b.v. een verhuisdoos bij elkaar en zet die op de zolder of in de kelder of op een andere plaats om te bewaren voor als er nog vragen zijn.Je kunt ook dingen inscannen en die offline bewaren b.v. op een u.s.b. stick die zijn niet zo duur en nemen weinig plaats in en kan je eventueel in een safe of brandkast stoppen als de orginelen verloren zijn gegaan je kunt ze dan eventueel nog reproduceren sla dus op in p.d.f. formaat.
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_177534599
Wie kan me helpen, Hebt u deze lening afgesloten na 28 oktober 2012?

Datum afsluiten lening? Is dit de dag dat ik bij de notaris was voor de overdracht? Of de dag dat ik de offerte heb opgevraagd?
  donderdag 1 maart 2018 @ 19:49:23 #31
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177534616
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 19:39 schreef geevee het volgende:
Een tip van mij,ik maak altijd voor ik iets aan ga passen in de aangifte een print van de gegevens zoals die zijn ingevuld door de belastingdienst dan kan je altijd dingen weer terug draaien als je een fout maakt,en aan het einde als je alles hebt ingevuld en doe dat in een mapje wat je bewaard voor als er vragen over komen,stop eventuele correspondentie en gekregen rekening in een A4 ordner en hou de bonnetjes en correspondentie minimaal 7 jaar beschikbaar voor de belastingen,doe dit in b.v. een verhuisdoos bij elkaar en zet die op de zolder of in de kelder of op een andere plaats om te bewaren voor als er nog vragen zijn.Je kunt ook dingen inscannen en die offline bewaren b.v. op een u.s.b. stick die zijn niet zo duur en nemen weinig plaats in en kan je eventueel in een safe of brandkast stoppen als de orginelen verloren zijn gegaan je kunt ze dan eventueel nog reproduceren sla dus op in p.d.f. formaat.
Mooie tip! Eerst even uitdraaien voor je gaat wijzigen idd ^O^
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 1 maart 2018 @ 19:50:31 #32
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177534655
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 19:48 schreef babipangang het volgende:
Wie kan me helpen, Hebt u deze lening afgesloten na 28 oktober 2012?

Datum afsluiten lening? Is dit de dag dat ik bij de notaris was voor de overdracht? Of de dag dat ik de offerte heb opgevraagd?
Ik vul daar altijd de datum van de koop in (overdracht bij notaris dus), geen flauw idee wanneer ik de offerte heb opgevraagd, of wanneer deze is goedgekeurd, was iig maanden eerder.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_177534795
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 19:50 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik vul daar altijd de datum van de koop in (overdracht bij notaris dus), geen flauw idee wanneer ik de offerte heb opgevraagd, of wanneer deze is goedgekeurd, was iig maanden eerder.
Was ook mijn idee om de overdrachtsdatum in te vullen, iemand die dit met zekerheid kan bevestigen? Of kan vertellen wat het anders moet zijn?:
  donderdag 1 maart 2018 @ 20:58:49 #34
471156 droo
Vanuit cental florida
pi_177536486
quote:
1s.gif Op donderdag 1 maart 2018 19:24 schreef multifase het volgende:
Box 3, vermogen (sowieso boven het drempelbedrag)

[..]

Ja, je totale vermogen wordt verminderd met het bedrag dat je nog open hebt staan. Dit bedrag kan je via mijn DUO inzien.
pi_177536605
Wellicht een ingewikkelde vraag:

In 2015 heb ik aandelen van het bedrijf gekocht waar ik voor werk. Dit is een substantieel bedrag dat meetelt met box 3 vermogen. Officieel zijn het certificaten, dus geen stemrecht. De aankoop heb ik gedaan van m'n spaargeld. Het is geen beursgenoteerd bedrijf dus er geen marktwaarde of zoiets bekend. Een waarde wordt alleen bekend als de aandelen verkocht worden (dus een overname van het bedrijf) of als er een financieel expert een waardebepaling uitvoert. Bij voorgaande aangiftes heb ik de aankoopwaarde als waarde aangehouden.

Nu gaat het al tijden niet goed met het bedrijf. We zijn al enkele ontslagrondes verder. Vorig jaar januari is vrijwel het hele bedrijf ontslagen, op mijzelf en 3 andere collega's na. Er zijn ook enkele collega's ontslagen die ook certificaten hadden. Zij hebben een brief gehad waarin staat dat de waarde van de certificaten nihil was en dat zij dus geen geld meer zouden krijgen. Ik heb die brief niet gehad.

Op dat moment was ik als enige over met belangrijke kennis voor het bedrijf. Ik heb als voorwaarde om door te werken gesteld dat ik het bedrag van die certificaten terug wilde hebben. Dat heb ik later in 2017 ook gehad.

Vraag is: wat is de waarde van deze certificaten op 1-1-2017 voor de belastingdienst? Is dit 0 omdat het bedrijf niet echt meer waarde heeft? Of is dit het aankoopbedrag aangezien ik dat later terug heb gehad? Als ik 0 invul wat ergens te verdedigen is, gaat de belastingdienst het aankoopbedrag dat ik een paar maanden later om rekening heb gehad dan opeens zien als inkomen? Ik neig erna om gewoon de aankoopwaarde op te geven, omdat er dan geen rare stappen in m'n vermogen zijn en ik hiermee gezeur voorkom. Aan de andere kant kost het wel weer een hoop vermogensrendementsheffing. Rendement heb ik zeker niet gemaakt, sterker nog, ik was bijna alles kwijt.

Wellicht is hier niet de beste plek om dit te vragen, maar waar zou je hierover een kort advies kunnen krijgen?
pi_177536874
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 19:54 schreef babipangang het volgende:

[..]

Was ook mijn idee om de overdrachtsdatum in te vullen, iemand die dit met zekerheid kan bevestigen? Of kan vertellen wat het anders moet zijn?:
Inderdaad de datum van de notaris, dan gaat je lening pas lopen en ga je rente betalen en evt aflossen. Ik heb een paar terug een nieuwbouwwoning gekocht en dan is het heel duidelijk. Dan krijg je na het bezoek van de notaris een deel van het geleende bedrag op je bouwdepot gestort.
pi_177537280
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 19:34 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Wat mag ik aftrekken?
Alleen de zaken die te maken hebben met de financiering, dus:

quote:
Notariële kosten
#Tarief akte van levering ¤ 200,00 NIET
#Tarief akte van hypotheek ¤ 200,00 WEL
Kadaster kosten
Inschrijving kadaster geheel perceel KIK ¤ 77,00 NIET
#Kadastrale inzage levering ¤ 25,00 NIET
Inschrijving kadaster hypotheekakte KIK ¤ 77,00 WEL
#Kadastrale inzage hypotheek ¤ 25,00 WEL
Omzetbelasting
21% omzetbelasting over ¤ 450,00 ¤ 94,50 HELFT
Die laatste is de BTW over akte van levering en hypotheek en de inzage daarvan. Dus de helft wel en de andere helft niet.

Bron: https://www.consumentenbo(...)trekbare-kosten-huis
  vrijdag 2 maart 2018 @ 02:49:08 #38
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_177542283
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 21:27 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Alleen de zaken die te maken hebben met de financiering, dus:

[..]

Die laatste is de BTW over akte van levering en hypotheek en de inzage daarvan. Dus de helft wel en de andere helft niet.

Bron: https://www.consumentenbo(...)trekbare-kosten-huis
Ik heb eigenlijk iets vergelijkbaars waarover ik twijfel

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe zit het met die laatste 3 kosten onder het kopje notariële kosten en dat met name die vertalersbegeleiding? Die zaken zijn namelijk ook meegenomen bij de btw, dus als die niet aftrekbaar zijn dan gaat de vlieger van 50/50 niet op lijkt me.
Irene is bae <3
pi_177543260
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 19:34 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Wat mag ik aftrekken?
#Tarief akte van hypotheek ¤ 200,00
Inschrijving kadaster hypotheekakte KIK ¤ 77,00
#Kadastrale inzage hypotheek ¤ 25,00
--> en dan inclusief BTW, dus ¤ 349,25

quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 19:48 schreef babipangang het volgende:
Wie kan me helpen, Hebt u deze lening afgesloten na 28 oktober 2012?

Datum afsluiten lening? Is dit de dag dat ik bij de notaris was voor de overdracht? Of de dag dat ik de offerte heb opgevraagd?
officieel gaat de lening pas in op het moment van passeren bij de notaris, dus derhalve die datum aanhouden.
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
pi_177543386
quote:
10s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 02:49 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

Ik heb eigenlijk iets vergelijkbaars waarover ik twijfel

Notariële kosten
- Tarief akte van levering 227
- Tarief akte van hypotheek 337
- Kosten vertalersbegeleiding 75
- Tarief uitstellen passeerdatum 65
- Tarief GBA 65

Kadaster kosten
- Inschrijving geheel perceel KIK 77
- Kadastrale inzagen 30
- Inschrijving hypotheekakte 126
- Kadastrale inzagen 30

Diversen
- Taxatie 300
- Factuur tolk 338,80

Omzetbelasting
- 21% OB over 829 = 174,09

Hoe zit het met die laatste 3 kosten onder het kopje notariële kosten en dat met name die vertalersbegeleiding? Die zaken zijn namelijk ook meegenomen bij de btw, dus als die niet aftrekbaar zijn dan gaat de vlieger van 50/50 niet op lijkt me.
tarief uitstellen passeerdatum niet, dat ziet meer op de levering van de woning (en alleen kosten voor de hypotheek zijn aftrekbaar.
kosten vertalersbegeleiding denk ik 50 / 50, omdat dat zowel op de levering als de hypotheek ziet.
tarief GBA is aftrekbaar mits het gerelateerd is aan (of noodzakelijk was voor) de hypotheek, indien voor de levering dan niet aftrekbaar.

en de "vlieger dan 50/50" kwam toevallig zo uit in de situatie van Van_Poppel. in jouw geval kan de verhouding anders zijn, want niet elke genoemde post is belast met BTW.

de vraag is trouwens ook waar de factuur van de tolk precies opzit, daarvoor geldt hetzelfde als voor de kosten vertalersbegeleiding.
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
pi_177543444
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 14:55 schreef BrrrKoud het volgende:
Ik heb op 30 december 2016 een huis gekocht, zonder hypotheek.

Maar hey, nu moet ik volgens de belastingdienst vermogensbelasting aftikken over de woning omdat ik er per 1/1/2017 niet in woonde?
Dus je had 2 ton cash rondslingeren waar je anders belasting over moest betalen en nu moet je over de woning betalen... broekzak vestzak?

Een eigen woning "in aanbouw" geld ook niet niet als vermogen maar als Eigen woning, misschien dat je het over die boeg moet zoeken? Het is immers relatief normaal dat je de woning eerst verbouwd voordat je er gaat wonen
pi_177543626
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 08:58 schreef namliam het volgende:

[..]

Dus je had 2 ton cash rondslingeren waar je anders belasting over moest betalen en nu moet je over de woning betalen... broekzak vestzak?

Een eigen woning "in aanbouw" geld ook niet niet als vermogen maar als Eigen woning, misschien dat je het over die boeg moet zoeken? Het is immers relatief normaal dat je de woning eerst verbouwd voordat je er gaat wonen
een woning die je aan het verbouwen bent (nieuwe keuken, nieuwe vloer etc.) valt niet onder de categorie "in aanbouw". dat ziet op nieuwbouwwoningen, woningen die nog niet zijn voltooid en dus (nog) niet als eigen woning kunnen dienen.
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
  vrijdag 2 maart 2018 @ 10:14:03 #43
286575 Roces18
Chef de party
pi_177544914
Mijn vooraf ingevulde aangifte is (nog) niet beschikbaar. Weet iemand hoe lang zoiets nog kan duren? Ik kan het in principe wel handmatig doen, maar gemak dient de mens.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_177545718
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 09:10 schreef ReMcOrE het volgende:

[..]

een woning die je aan het verbouwen bent (nieuwe keuken, nieuwe vloer etc.) valt niet onder de categorie "in aanbouw". dat ziet op nieuwbouwwoningen, woningen die nog niet zijn voltooid en dus (nog) niet als eigen woning kunnen dienen.
Snap ik natuurlijk, daarom ook in die hoek... Ik vind het i.i.g. heel normaal dat je met de overdracht op 15 December (of iets dergelijks) niet direct op 16 December er woont.
Een periode van weken dan wel maanden klussen af hankelijk van de staat van de woning, je Eigen wensen en hoeveel je uit besteed is helemaal niet gek... en ik denk dat de belasting dienst deze mening ook wel zal delen...

Mijn woning overdracht heb ik bewust om dit soort gelazer te voorkomen over 1 januari heen getilt...
  vrijdag 2 maart 2018 @ 10:53:25 #45
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_177545725
Ik heb iets vreemds. Heb twee banen, waarover ik bij de één loonheffingskorting krijg en bij de ander niet. Daardoor krijg ik altijd een bepaald bedrag terug van de belastingdienst. Afgelopen jaar is er niets veranderd, behalve dat ik loonsverhoging heb gekregen. Nu moet ik ineens bijbetalen.. :{ Van 370 euro terug naar 150 euro betalen, dat is best een groot verschil.

Iemand een idee hoe dat kan?
Gourmetten of steengrillen?
pi_177545856
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 10:53 schreef namliam het volgende:

[..]

Snap ik natuurlijk, daarom ook in die hoek... Ik vind het i.i.g. heel normaal dat je met de overdracht op 15 December (of iets dergelijks) niet direct op 16 December er woont.
Een periode van weken dan wel maanden klussen af hankelijk van de staat van de woning, je Eigen wensen en hoeveel je uit besteed is helemaal niet gek... en ik denk dat de belasting dienst deze mening ook wel zal delen...

Mijn woning overdracht heb ik bewust om dit soort gelazer te voorkomen over 1 januari heen getilt...
wellicht wel, maar als de Belastingdienst het niet als eigen woning ziet (omdat je er nog niet ingeschreven staat en het nog niet je 'hoofdverblijf' is) dan is het gewoon een bezitting in box 3 en mag je betalen over de WOZ-waarde.

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 10:53 schreef Silenus het volgende:
Ik heb iets vreemds. Heb twee banen, waarover ik bij de één loonheffingskorting krijg en bij de ander niet. Daardoor krijg ik altijd een bepaald bedrag terug van de belastingdienst. Afgelopen jaar is er niets veranderd, behalve dat ik loonsverhoging heb gekregen. Nu moet ik ineens bijbetalen.. :{ Van 370 euro terug naar 150 euro betalen, dat is best een groot verschil.

Iemand een idee hoe dat kan?
je kunt de belasting van box 1 even schijf voor schijf met elkaar vergelijken, wellicht dat je door de loonsverhoging met een deel van je salaris net in de 52%-schijf terecht bent gekomen in 2017?
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
  vrijdag 2 maart 2018 @ 15:26:06 #47
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_177551657
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 08:54 schreef ReMcOrE het volgende:

[..]

tarief uitstellen passeerdatum niet, dat ziet meer op de levering van de woning (en alleen kosten voor de hypotheek zijn aftrekbaar.
kosten vertalersbegeleiding denk ik 50 / 50, omdat dat zowel op de levering als de hypotheek ziet.
tarief GBA is aftrekbaar mits het gerelateerd is aan (of noodzakelijk was voor) de hypotheek, indien voor de levering dan niet aftrekbaar.

en de "vlieger dan 50/50" kwam toevallig zo uit in de situatie van Van_Poppel. in jouw geval kan de verhouding anders zijn, want niet elke genoemde post is belast met BTW.

de vraag is trouwens ook waar de factuur van de tolk precies opzit, daarvoor geldt hetzelfde als voor de kosten vertalersbegeleiding.
Bij die tolk staat op de factuur dat het voor het passeren van de levering en hypotheek is dus 50/50 dan?

Daarnaast is vertalingsbegeleiding eigenlijk niet hetzelfde als tolkwerkzaamheden? :?
Irene is bae <3
pi_177552199
quote:
10s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 15:26 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

Bij die tolk staat op de factuur dat het voor het passeren van de levering en hypotheek is dus 50/50 dan?

Daarnaast is vertalingsbegeleiding eigenlijk niet hetzelfde als tolkwerkzaamheden? :?
als het er beide opstaat dan inderdaad 50/50, dus is de helft aftrekbaar.

en vertalingsbegeleiding klinkt als het vertalen van de akte van levering en hypotheek, tolkwerkzaamheden zou bijvoorbeeld ter plekke (bij de notaris) aanwezig zijn kunnen zijn als ondersteuning wanneer de akte passeren en de notaris ze nog een keer doorloopt met de (ver)koper(s).
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
  vrijdag 2 maart 2018 @ 16:59:12 #49
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_177553556
dubbel
Irene is bae <3
pi_177561846
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 08:58 schreef namliam het volgende:

[..]

Dus je had 2 ton cash rondslingeren waar je anders belasting over moest betalen en nu moet je over de woning betalen... broekzak vestzak?

Een eigen woning "in aanbouw" geld ook niet niet als vermogen maar als Eigen woning, misschien dat je het over die boeg moet zoeken? Het is immers relatief normaal dat je de woning eerst verbouwd voordat je er gaat wonen
Inderdaad, had wat cash over en daar dacht ik nu geen vermogensbelasting over te hoeven betalen.

Overigens had de fiscus zelf de termijn van verbouwing al gekwalificeerd als "in aanbouw" - zo noemen ze kennelijk het verbouwen. Dat schijnt prima te zijn zo lang je er daadwerkelijk gaat wonen binnen drie jaar (in mijn geval, binnen half jaar).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')