Je zegt het zelf al.quote:Op zondag 11 februari 2018 09:30 schreef Hamzoef het volgende:
...
Is een hoge auto, zou het met verhoogde luchtweerstand te maken kunnen hebben die leidt tot meer verbruik wanneer je harder rijdt?
Ja dat laatste is zeker mogelijk. Boven de ca 100km/h neemt de luchtweerstand kwadratisch toe.quote:Op zondag 11 februari 2018 09:30 schreef Hamzoef het volgende:
Tijdje geleden een andere auto gekocht. Op de snelweg rijd ik gemiddeld ongeveer 1 op 9. Daarbuiten ongeveer 1 op 10,5.
Is dit niet vreemd? Ik dacht dat je op snelweg altijd minder verbruikte. Ik rijd nota bene grotendeels op cruise control.
Is een hoge auto, zou het met verhoogde luchtweerstand te maken kunnen hebben die leidt tot meer verbruik wanneer je harder rijdt?
De luchtweerstand neemt altijd kwadratisch toe, boven de 100km/h wordt het alleen een steeds grotere factor in het verbruik.quote:Op zondag 11 februari 2018 09:31 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja dat laatste is zeker mogelijk. Boven de ca 100km/h neemt de luchtweerstand kwadratisch toe.
Nissan X-trail.quote:Op zondag 11 februari 2018 09:31 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Je zegt het zelf al.
Wat voor auto gaat het over?
Ja, dat zal het zijn dan. Alle auto's die ik hiervoor had, waren op de snelweg echter altijd een stuk zuiniger, dan daarbuiten. Vandaar dat dit mij verbaast.quote:Op zondag 11 februari 2018 09:31 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja dat laatste is zeker mogelijk. Boven de ca 100km/h neemt de luchtweerstand kwadratisch toe.
Als je veel op 80 wegen reed kan dat zuiniger zijn dan op de snelweg. Vaak is stadsverkeer onzuinig vanwege het vele optrekken en stoppen. Bij optrekken verbruik je veel brandstof op snelheid te komen, en met remmen gooi je die energie eigenlijk weer weg.
En scheelt dat bij een hogere auto echt zoveel meer dan bij een gewone sedan?quote:Op zondag 11 februari 2018 09:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De luchtweerstand neemt altijd kwadratisch toe, boven de 100km/h wordt het alleen een steeds grotere factor in het verbruik.
Ehh ja dat bedoelde ik idd. Rond en boven die snelheden is de luchtweerstand de grotere factor tov de rolweerstand.quote:Op zondag 11 februari 2018 09:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De luchtweerstand neemt altijd kwadratisch toe, boven de 100km/h wordt het alleen een steeds grotere factor in het verbruik.
Ja, wat ik hierboven al zei; boven de 100 km/h is de luchtweerstand het grootste aandeel en deze neemt kwadratisch toe. Hoe groter het frontaal oppervlak hoe meer enegie nodig om de auto voort te blijven bewegen.quote:Op zondag 11 februari 2018 09:48 schreef Hamzoef het volgende:
En scheelt dat bij een hogere auto echt zoveel meer dan bij een gewone sedan?
Ik heb brandstofverbruik op de snelweg an sich nooit zo bijgehouden, maar jij zegt dat wanneer je 90 rijdt op de snelweg dat dit ook véél zuiniger is dan 120?quote:Op zondag 11 februari 2018 09:54 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja, wat ik hierboven al zei; boven de 100 km/h is de luchtweerstand het grootste aandeel en deze neemt kwadratisch toe. Bij 120 of 130 km/h constant rijden zie ik ook al verschil in verbruik bij onze station.
Is per auto verschillend. Onze verbruikt met 100km/u constant rijden ook ongeveer 1:14.quote:Op zondag 11 februari 2018 09:56 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ik heb brandstofverbruik op de snelweg an sich nooit zo bijgehouden, maar jij zegt dat wanneer je 90 rijdt op de snelweg dat dit ook véél zuiniger is dan 120?
Aan welke verhouding moet ik dan denken? Stel de station rijdt 1 op 14 bij 120, hoeveel zou hij dan ongeveer bij 90 verbruiken schat je?
Natuurkundig gezien is het allemaal heel logisch eigenlijk, maar ik had er nooit zo over nagedacht.quote:Op zondag 11 februari 2018 09:57 schreef Blue_note het volgende:
Heb ik ook 'last' van. Bij 140 ipv 130 nog veel meer.
damn, 1 op 9 wat een verbruik.quote:Op zondag 11 februari 2018 09:30 schreef Hamzoef het volgende:
Tijdje geleden een andere auto gekocht. Op de snelweg rijd ik gemiddeld ongeveer 1 op 9. Daarbuiten ongeveer 1 op 10,5.
Is dit niet vreemd? Ik dacht dat je op snelweg altijd minder verbruikte. Ik rijd nota bene grotendeels op cruise control.
Is een hoge auto, zou het met verhoogde luchtweerstand te maken kunnen hebben die leidt tot meer verbruik wanneer je harder rijdt?
Diesel? Benzine?quote:Op zondag 11 februari 2018 10:00 schreef CarltonBanks het volgende:
[..]
damn, 1 op 9 wat een verbruik.
Als ik met mijn station met 170 over de snelweg ga in duitsland zit ik op 1 op 13, hier in nederland gemiddeld op 1 op 18, en als ik echt veel snelweg rijd en niet boven de 130 kom kan ik zelfs 1:19 halen.
diesel, 2 wielen aangedreven, rijklaar gewicht 1435kg, max massa 1995quote:Op zondag 11 februari 2018 10:02 schreef daNpy het volgende:
[..]
Diesel? Benzine?
4 wiel aandrijving? gewicht? model?
Valt mij ook tegen eerlijk gezegd. Ik had verwacht/gehoopt dat ik op lange ritten (dus veel snelweg, met een normaal tempo van 120 km/h) toch wel 1 op12/1 op 13 zou halen.quote:
Dat scheelt nogal met een X-trail op benzine hequote:Op zondag 11 februari 2018 10:03 schreef CarltonBanks het volgende:
[..]
diesel, 2 wielen aangedreven, rijklaar gewicht 1435kg, max massa 1995
Dan moet je een kleine 2wd auto nemen ipv een auto met het vooroppervlak van een blokhutquote:Op zondag 11 februari 2018 10:04 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Valt mij ook tegen eerlijk gezegd. Ik had verwacht/gehoopt dat ik op lange ritten (dus veel snelweg, met een normaal tempo van 120 km/h) toch wel 1 op12/1 op 13 zou halen.
Haha, ik reed hiervoor 1 op 16 op de snelweg. Ik wist wel dat deze auto meer ging verbruiken, maar ik had vooral verwacht in stadsverkeer, had gehoopt dat out in the open het verschil kleiner zou zijn.quote:Op zondag 11 februari 2018 10:06 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dan moet je een kleine 2wd auto nemen ipv een auto met het vooroppervlak van een blokhut
Ik zit bij 130 rond de 1:7. 170 1:4-5quote:Op zondag 11 februari 2018 10:00 schreef CarltonBanks het volgende:
[..]
damn, 1 op 9 wat een verbruik.
Als ik met mijn station met 170 over de snelweg ga in duitsland zit ik op 1 op 13, hier in nederland gemiddeld op 1 op 18, en als ik echt veel snelweg rijd en niet boven de 130 kom kan ik zelfs 1:19 halen.
Dat is echt van benzinepomp naar benzinepomp rijden dan.quote:Op zondag 11 februari 2018 10:16 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Ik zit bij 130 rond de 1:7. 170 1:4-5
Maar als je bij 170 op het gas gaat, dan gaat ie ook vooruit. Itt die eco rommel die met pijn en moeite de 170 aan tikkenquote:Op zondag 11 februari 2018 10:16 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Ik zit bij 130 rond de 1:7. 170 1:4-5
Heb dit verbruik bij ze alle 3 wel ongeveer.quote:Op zondag 11 februari 2018 10:21 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Dat is echt van benzinepomp naar benzinepomp rijden dan.
Wat voor auto rijdt je?
Ik heb geen idee wat mijn auto verbruikt bij 170, want zo hard heb ik er nog niet mee gereden.
Dat klopt wel ja.quote:Op zondag 11 februari 2018 10:21 schreef daNpy het volgende:
[..]
Maar als je bij 170 op het gas gaat, dan gaat ie ook vooruit. Itt die eco rommel die met pijn en moeite de 170 aan tikken
Waarom zou je de grens aantikken waarop je je rijbewijs zou kunnen kwijt raken? Beetje dom niet?quote:Op zondag 11 februari 2018 10:21 schreef daNpy het volgende:
[..]
Maar als je bij 170 op het gas gaat, dan gaat ie ook vooruit. Itt die eco rommel die met pijn en moeite de 170 aan tikken
Ik rij niet alleen in Nederland rond.quote:Op zondag 11 februari 2018 10:32 schreef halfway het volgende:
[..]
Waarom zou je de grens aantikken waarop je je rijbewijs zou kunnen kwijt raken? Beetje dom niet?
Kun je op een eco fiets verder.
Die opgaves zijn niet secuur. Dan is spritmonitor beter.quote:Op zondag 11 februari 2018 10:34 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Kan je niet gewoon kijken wat het verbruik hoort te zijn? Meestal is er toch wel een cijfer voor binnen en buiten de bebouwde kom te vinden?
Kan namelijk ook zijn dat er wat met je auto is. Of is hij niet tweedehands?
Dat zou kunnen. Hoe dan ook, ik zou referentiewaarden zoeken, zeker als het geen nieuwe auto is. Bij mijn auto was de turbo kapot toen ik hem had gekocht, dat merkte ik met name in het verbruik. Is toen onder garantie vervangen.quote:Op zondag 11 februari 2018 10:36 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Die opgaves zijn niet secuur. Dan is spritmonitor beter.
Die van mij haalt net de 200, maar dat rijd ik dus nooitquote:Op zondag 11 februari 2018 10:21 schreef daNpy het volgende:
[..]
Maar als je bij 170 op het gas gaat, dan gaat ie ook vooruit. Itt die eco rommel die met pijn en moeite de 170 aan tikken
Toch ook wel tijdens het rijden hoor .quote:Op zondag 11 februari 2018 10:39 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Hoe dan ook, ik zou referentiewaarden zoeken, zeker als het geen nieuwe auto is. Bij mijn auto was de turbo kapot toen ik hem had gekocht, dat merkte ik met name in het verbruik. Is toen onder garantie vervangen.
Weinig vermogen inderdaad, maar het verbruik viel me meer op. Hoe kapot 'ie precies was weet ik nietquote:Op zondag 11 februari 2018 10:52 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Toch ook wel tijdens het rijden hoor .
Als 'ie echt stuk stuk was.
Waarom neem jij aan dat ik dat doe? En dat ik dat in Nederland zou doen? Beetje dom niet?quote:Op zondag 11 februari 2018 10:32 schreef halfway het volgende:
[..]
Waarom zou je de grens aantikken waarop je je rijbewijs zou kunnen kwijt raken? Beetje dom niet?
Kun je op een eco fiets verder.
Of je huurt een chauffeur in.quote:Op zondag 11 februari 2018 10:32 schreef halfway het volgende:
[..]
Waarom zou je de grens aantikken waarop je je rijbewijs zou kunnen kwijt raken? Beetje dom niet?
Kun je op een eco fiets verder.
Is mijn wel een goed idee, ik zit nu nog binnen de garantie inderdaad. Volgens opgaves autoweek zou hij inderdaad een stuk minder moeten verbruiken.quote:Op zondag 11 februari 2018 10:39 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Hoe dan ook, ik zou referentiewaarden zoeken, zeker als het geen nieuwe auto is. Bij mijn auto was de turbo kapot toen ik hem had gekocht, dat merkte ik met name in het verbruik. Is toen onder garantie vervangen.
ik gok op een v70.quote:Op zondag 11 februari 2018 10:03 schreef CarltonBanks het volgende:
[..]
diesel, 2 wielen aangedreven, rijklaar gewicht 1435kg, max massa 1995
Nogmaals:quote:Op zondag 11 februari 2018 11:12 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Is mijn wel een goed idee, ik zit nu nog binnen de garantie inderdaad. Volgens opgaves autoweek zou hij inderdaad een stuk minder moeten verbruiken.
Maar als ik kijk wat autoweek aangaf voor mijn vorige 2 auto's, dan reden die beiden ook minder zuinig dan dat autoweek aangeeft. Zal dus ook wel deels bij mij liggen.
Ik ga even kijken, maar verbruiksgegevens in terein met heuvels/bergen is natuurlijk wel heel anders dan in ons vlakke Nederland.quote:
Het zijn niet alleen duitsers die daar iets toevoegen.quote:Op zondag 11 februari 2018 11:21 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ik ga even kijken, maar verbruiksgegevens in terein met heuvels/bergen is natuurlijk wel heel anders dan in ons vlakke Nederland.
Interssante site wel, maar welke idioot heeft bedacht om verbruik uit te gaan drukken in liters per 100KM, ipv kilometers per liter?quote:Op zondag 11 februari 2018 11:23 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Het zijn niet alleen duitsers die daar iets toevoegen.
En niet heel Duitsland is heuvelachtig
Ja, ik denk dat dit veruit de zuinigste manier van autorijden is, maar ik het druk bereden Nederlandse wegennet, kom je dan al snel tussen 2 vrachtwagens in te rijden, en dat is levensgevaarlijk. (zie b.v. ongeluk in België van enkele dagen geleden)quote:Op zondag 11 februari 2018 11:38 schreef autoknutselaar het volgende:
Als ik lange stukken moet rijden zoek ik meestal een rijtje vrachtauto's uit. En dan ga ik achter de achterste rijden. Heerlijk rustig 80 per uur rijden. Je zit niemand in de weg. En je hebt denk ik minder luchtweerstand omdat je achter de vrachtwagen zit. En je verbruikt met 80 een stuk minder. Zorg wel dat je achter de achterste vrachtauto zit. Tussen 2 vrachtwagens lijkt me niet veilig en ook irritant voor de chauffeurs.
Ja als het heel druk is doe ik het niet. Maar als je ver weg gaat kan het meestal prima. Ik rij ook bij voorkeur 's nachts. Als er een vrachtauto achter me verschijnt kan ik meestal wel een baan opschuiven en de vrachtauto er links langs laten. Is natuurlijk niet hoe het hoort maar ik heb het idee dat de chauffeurs het wel begrijpen.quote:Op zondag 11 februari 2018 11:39 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat dit veruit de zuinigste manier van autorijden is, maar ik het druk bereden Nederlandse wegennet, kom je dan al snel tussen 2 vrachtwagens in te rijden, en dat is levensgevaarlijk. (zie b.v. ongeluk in België van enkele dagen geleden)
quote:Op zondag 11 februari 2018 11:51 schreef autoknutselaar het volgende:
Heb je een linkje naar het ongeluk?
Deed mijn moeder vroeger ook met de oranje 2CV.quote:Op zondag 11 februari 2018 11:38 schreef autoknutselaar het volgende:
Als ik lange stukken moet rijden zoek ik meestal een rijtje vrachtauto's uit. En dan ga ik achter de achterste rijden. Heerlijk rustig 80 per uur rijden. Je zit niemand in de weg. En je hebt denk ik minder luchtweerstand omdat je achter de vrachtwagen zit. En je verbruikt met 80 een stuk minder. Zorg wel dat je achter de achterste vrachtauto zit. ...
Toch wel op enkele meters afstand en met zonder gordel?quote:Op zondag 11 februari 2018 12:17 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Deed mijn moeder vroeger ook met de oranje 2CV.
Ik leef nog.
In de automotive vrij gebruikelijk.quote:Op zondag 11 februari 2018 11:29 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Interssante site wel, maar welke idioot heeft bedacht om verbruik uit te gaan drukken in liters per 100KM, ipv kilometers per liter?
Totaal idioot, dan moet je bij kilometrages altijd 2 dingen berekenen ipv 1. Waardeloos.
Dat zijn fijne auto's. Bij een ongeluk kun je de restanten gemakkelijk samen vouwen tot een klein pakketje en in een kofferbak naar de sloop vervoerenquote:Op zondag 11 februari 2018 12:17 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Deed mijn moeder vroeger ook met de oranje 2CV.
Ik leef nog.
Inderdaad. Om deze reden rijd ik nooit op de rechterbaan.quote:Op zondag 11 februari 2018 11:39 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat dit veruit de zuinigste manier van autorijden is, maar ik het druk bereden Nederlandse wegennet, kom je dan al snel tussen 2 vrachtwagens in te rijden, en dat is levensgevaarlijk. (zie b.v. ongeluk in België van enkele dagen geleden)
ik zag het op autoweek ook inderdaad. Maar is niet handig toch? Ik hoor nooit iemand zeggen mijn auto verbruikt 7.14 liter per 100 KM, wanneer hun auto 1 op 14 rijdt.quote:Op zondag 11 februari 2018 12:21 schreef Blue_note het volgende:
[..]
In de automotive vrij gebruikelijk.
Dakkie dicht: dan kan er niks gebeuren.quote:Op zondag 11 februari 2018 12:18 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Toch wel op enkele meters afstand en met zonder gordel?
Met een mouse-over kun je in de autoweek verbruiksmonitor zien een op hoeveel het is.quote:Op zondag 11 februari 2018 12:29 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
ik zag het op autoweek ook inderdaad. Maar is niet handig toch? Ik hoor nooit iemand zeggen mijn auto verbruikt 7.14 liter per 100 KM, wanneer hun auto 1 op 14 rijdt.
Nou, ik hoor vaker 7 liter op de 100 dan 1:20 eerlijk gezegd. Niet achter de komma nee.quote:Op zondag 11 februari 2018 12:29 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
ik zag het op autoweek ook inderdaad. Maar is niet handig toch? Ik hoor nooit iemand zeggen mijn auto verbruikt 7.14 liter per 100 KM, wanneer hun auto 1 op 14 rijdt.
Wel als je ergens op een bepaald tijdstip wil aankomen.quote:Op zondag 11 februari 2018 12:37 schreef Hyperdude het volgende:
Je kan natuurlijk ook 1 op 10 gaan rijden. Hoef je niet zoveel te rekenen.
Begin 2009quote:Op zondag 11 februari 2018 12:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Met een mouse-over kun je in de autoweek verbruiksmonitor zien een op hoeveel het is.
Hoe oud is die X-trail?
Je verbruik lijkt niet af te wijken:
https://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor
https://www.autoweek.nl/v(...)trail-25-4wd-le-2009
https://www.autoweek.nl/v(...)25-4wd-elegance-2005
https://www.autoweek.nl/v(...)il-20-4wd-sport-2005
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |