Cantillonquote:Op maandag 5 februari 2018 09:46 schreef PrideoftheSouth het volgende:
[..]
"Doe maar een beter voorstel", zegt mijn manager dan.
Mahr's kan ik niet over meepraten. Dat wat ik van Gänstaller heb gedronken vond ik eigenlijk niet zo heel goed.quote:Op maandag 5 februari 2018 09:53 schreef Saind het volgende:
[..]
Cantillon
3 Fonteinen
De la Senne
The Kernel
Vijfde vind ik lastig. Blaugies, Gänstaller of Mahr's ofzo zou ik zeggen.
Dolle zat ik ook nog aan te denkenquote:
Ze moeten toch vooral goed bier maken. Taras Boulba vind ik nog steeds een van de beste bieren ooit. Omnipollo en Buxton enzo maken me teveel ronduit slecht bierquote:Op maandag 5 februari 2018 10:24 schreef Seul het volgende:
Voor mij moet een brouwerij vooral veelzijdig zijn... Cantillon, 3F en Tilquin zijn wereldspelers... Dat weet elk klein kind... Maar ze maken maar één stijl bier: zuur... En dat is voor mij niet genoeg... Orval maakt het beste bier van Belgie, maar ik zal ze nooit in rijtje beste brouwerijen plaatsen, aangezien ze maar één bier maken (ik reken de Vert niet mee)...
De La Senne moet me nog overtuigen... Deze zomer opnieuw de Bruxellensis Reserva proberen, viel tegen vers... Behalve de standaard Bruxellensis heb ik nog niks van ze op dat me wegblies...
Cloudwater: ik moet dringend hun spul beginnen drinken...
The Kernel: zeker top 10 materiaal. Goeie stouts, goeie blondjes, goeie zuurtjes...
Omnipollo en Mikkeller zijn ook allebei op het randje van überhaupt brouwerijquote:Op maandag 5 februari 2018 10:35 schreef Seul het volgende:
Klopt, er zit veel troep tussen. Daarom dat ik Mikkeller bvb. niet meer vernoem.
In ieder geval: wat een gewéldige tijd als bierliefhebber... Overal duiken pareltjes op...
I know. Maar als je op basis van dingen als beer geek stouts en weet ik veel wat ze verder verkopen zegt dat ze erbij horen verdient de Proef die prijs èquote:Op maandag 5 februari 2018 11:05 schreef Seul het volgende:
Dat is een pertinente leugen: Mikkeller heeft een brouwerij in San Diego!..
Ik vermoed dat dat pakketje vandaag op je deurmat ploft.quote:Op maandag 5 februari 2018 10:24 schreef Seul het volgende:
Cloudwater: ik moet dringend hun spul beginnen drinken...
quote:Op maandag 5 februari 2018 11:12 schreef Seul het volgende:
POTS: De Molen en Kees wss in top 10, ja... Jouw pakketje gaat zometeen de deur uit trouwens, ik DM je het traceernummertje...
Ik vind het prima als jij al die zooi opdrinkt hoorquote:Op maandag 5 februari 2018 12:26 schreef Seul het volgende:
Snelbestelling bij Drinks & Gifts... Vnl. benieuwd naar de nieuwe Omnipollo (sorry Saind )...
OMNIPOLLO AMURGA 11% BLACK BUTTER VANILLA 33CL
BUXTON/CROMARTY CRANACHAN 9,5% SCOTCH ALE 33CL
BUXTON EXTRA PORTER 7,4% GUATAM COFFEE
EMELISSE WHITE LABEL 8% TRES HOMBRES RUM BA 33CL
BROUWERIJ DE MOLEN PUSH & PULL BA TIRAMISU STOUT BOURBON BA 10,5%
BASQUELAND/LERVIG NO'RWAY JOSE IPA 7,2% 33CL
MAGIC ROCK COMMON GROUNDS 5,4% PORTER 33CL
MIKKELLER BEER GEEK DESSERT 11% 33CL
POHJALA/TO OL TAANILINN COGNAC BA 14% 33CL
POHJALA MUST KUDD 7,8% PORTER
POHJALA-BBN KOLM NULL NULL KOLM
POHJALA OO CASSIS 10,5% 33CL
THE KERNEL STOUT 8% LONDON
Op zich bijzonder, want ik heb eigenlijk nog niets slechts gedronken van Evil Twin. Hoewel, die You're in the Jungle baby! was wel enigszins over het randje qua pepers. Die Eggnog IPA scoort echter bizar slecht (3.05) op Untappd, voor Evil Twin's maatstaven.quote:Op maandag 5 februari 2018 13:35 schreef OMG het volgende:
Over troep gesproken; gisteravond een Eggnog IPA van Evil Twin op. Rook en smaakte inderdaad naar eggnog, maar het past totaal niet in een IPA.
quote:
En in New York tegenwoordig.quote:Op maandag 5 februari 2018 11:05 schreef Seul het volgende:
Dat is een pertinente leugen: Mikkeller heeft een brouwerij in San Diego!..
Ik kan me best voorstellen dat To Øl net in de top 10 zit bij aardig wat mensen. Bij mij zou het erom spannen, denk ik.quote:Op maandag 5 februari 2018 19:30 schreef ThePlaneteer het volgende:
To Øl is ook wel een persoonlijk favorietje maar kan me ook wel voorstellen dat het niet speciaal genoeg is voor top 10.
quote:Binnenkort weet AB InBev dat u een bier lekker vindt nog voor u het zelf weet. Dankzij recente overnames beschikt de bierreus over een enorme hoeveelheid bierdata. ‘Wie de meeste data heeft, heeft de meeste macht.’
Op het eerste gezicht valt Hopt.be niet op tussen de honderden webshops die in de afgelopen jaren verschenen zijn op het internet.
Maar wie er koopt beseft niet dat hij niet alleen geld doneert aan de bierwebwinkel, maar ook een massa data aan AB InBev . De grootste brouwer ter wereld is sinds 2016 eigenaar van Hopt. Dat is geen alleenstaand experiment, want ook in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en elders in de wereld baat AB InBev zijn eigen bierwebwinkels uit.
RateBeer
Twee jaar geleden nam de brouwer ook een niet-gepreciseerd ‘minderheidsbelang’ in RateBeer, de populairste bierrecensiesite ter wereld. Op die ‘TripAdvisor van het bier’ geven liefhebbers van alle leeftijden en uit alle landen aan welk bier lekker is en welk niet.
Met die informatie onder de arm kan AB InBev bieren ontwikkelen die bijna zeker een succes worden. Ook al omdat de bierreus dankzij RateBeer weet waar bepaalde biersoorten in de smaak vallen, en bij welk soort klanten.
Apparatuur in cafés
Dat de datahonger van AB InBev na die overnames nog niet gestild was, bleek toen AB InBev vorige week het Israëlische Weissbeerger kocht. Dat databedrijf installeert meetapparatuur in cafés.
Met de data die we verzamelen van onze klanten en hun ervaringen op onze e-commerceplatformen zijn cruciaal voor ons groeiende bedrijf. Ze geven ons een inzicht in wat onze klanten zoeken.
Daarmee kan het zijn slogan waarmaken: turning drinks into data. De apparatuur van Weissbeerger houdt nauwlettend bij hoeveel bier er wordt verkocht en wanneer bepaalde bieren in de smaak vallen. Door apparatuur in verschillende soorten cafés te installeren kan AB InBev ook in kaart brengen bij welk type klant een bier populair is.
Dankzij zijn nieuwste aanwinst weet AB InBev dus welk bier populair is, op welke plaats en op welk tijdstip. ‘Dankzij Weissbeerger kunnen we de horeca-uitbaters waarmee we samenwerken beter ondersteunen en kunnen we nog beter inspelen op de veranderende behoeftes van de consument’, zegt AB InBev-woordvoerder Peter Dercon.
ZX Ventures
Bijna alle databedrijven die AB InBev heeft overgenomen, heeft het ondergebracht in een dochterbedrijfje dat pas sinds 2015 bestaat en de naam ZX Ventures draagt.
Het bedrijf is het laboratorium van AB InBev. ‘We onderzoeken er mogelijkheden buiten onze klassieke domeinen’, zegt Dercon. ‘ZX Ventures heeft toegang tot onderzoek en technologie van AB InBev. Het werkt ook samen met start-ups.’
In een blog op de website van ZX Ventures beschrijft Guilherme Lebelson, de wereldwijde e-commercedirecteur van het bedrijf, hoe belangrijk data en e-commerce tegenwoordig zijn voor AB InBev. ‘De data die we verzamelen van onze klanten en hun ervaringen op onze e-commerce-platformen zijn cruciaal voor ons groeiende bedrijf. We kunnen er onze producten doorlopend mee verbeteren, want data geven ons een inzicht in naar welke productsoort onze klanten op zoek zijn.’
Voorspellen
‘Wie dat allemaal hoort kan maar één ding concluderen: AB InBev is goed bezig met data-analyse’, zegt UGent-professor Erik Mannens, een expert inzake big data. ‘Door op grote schaal gegevens te verzamelen over bier kan het bedrijf voorspellen welke bieren populair worden nog voor de hype daadwerkelijk uitbreekt.’
Wat AB InBev precies doet met de data is koffiedik kijken, maar de mogelijkheden lijken eindeloos. Wanneer bepaalde bierstijlen plots populairder worden op zijn bierwebwinkels en plots opvallend hoge scores krijgen op RateBeer, kan AB InBev de productie van dat soort bieren snel opdrijven of nieuwe varianten maken.
AB InBev kan bovendien via Weissbeerger perfect achterhalen waar het de bieren het best lanceert. De multinational kan het ijzer al smeden als het begint op te warmen, nog voor het echt heet is.
Tripel Karmeliet
Die snelheid is goud waard voor brouwers die met nieuw bier willen groeien. Tripel Karmeliet en Omer plukken tot op vandaag de vruchten van het feit dat zij tien jaar geleden vroege vogels waren toen zware blonde bieren fors populairder werden in België. Laatkomers zoals brouwerij Palm en Alken-Maes betalen nog steeds de prijs en hebben nog heel wat achterstand in te lopen met hun respectieve zware blondjes Cornet en Hapkin.
AB InBev miste de boot van zware blonde bieren en kon zijn achterstand vorig jaar goed maken met de overname van Bosteels, de maker van Tripel Karmeliet. Ook de meer recente opgang van bittere IPA-bieren deed de alarmbellen redelijk laat afgaan op het AB InBev-hoofdkantoor in Leuven. Op zulke trends zal AB InBev in de toekomst sneller kunnen reageren dankzij zijn nieuwe data-aanwinsten.
Met zijn massa data kan AB InBev ook makkelijker groeien op volwassen biermarkten, zoals de VS en Europa. Daar laten bierdrinkers de klassieke pilsbieren van AB InBev steeds vaker links liggen en gaan ze op zoek naar nieuwe bieren.
Zeker in Noord-Amerika staat AB InBev zwaar onder druk, terwijl het een van de belangrijkste markten is. 23,4 procent van al het bier dat AB InBev verkoopt, wordt verkocht in Noord-Amerika.
Craft brewers
In de Verenigde Staten ziet AB InBev klanten van zijn vlaggenschepen Budweiser en Bud Light al jaren overlopen naar kleine, artisanale ‘craft brewers’, die met nieuwe speciaalbieren scoren. In de zes maanden voor juni 2017 daalde de hoeveelheid bier die AB InBev verkocht in de VS met 2,6 procent naar 57 miljoen hectoliter.
De intussen 5.300 Amerikaanse craft brewers controleerden in 2016 al 12,3 procent van de Amerikaanse biermarkt. Hun aandeel bedroeg in 2011 nog 5,7 procent.
Overnemen
In een reactie op de opkomst van de artisanale brouwers in de hele westerse wereld kocht AB InBev in de afgelopen jaren tientallen kleinschalige speciaalbierbrouwers, waaronder de Belgische brouwer van Tripel Karmeliet en Kwak. De artisanale brouwerijen bracht AB InBev onder bij… ZX Ventures. Als de brouwreus nog overnames wil doen, kan het voortaan via zijn dataverzameling vingervlug nagaan welke van de 5.300 Amerikaanse onafhankelijke brouwers in zijn portfolio passen.
‘Het is logisch dat AB InBev zich geworpen heeft data’, zegt professor Mannens. ‘Alle grote bedrijven doen het. Technologiebedrijven zoals Google en Microsoft zijn er groot mee geworden en ook steeds meer klassieke bedrijven leggen zich erop toe. Het is de ideale manier om inzichten op te doen en daarmee nieuwe markten te betreden of te groeien in verzadigde markten.’
Voor kleine brouwerijen is de datahonger van AB InBev nadeliger, denkt de professor. ‘Kleine brouwers hebben geen middelen om data te analyseren. Ook hier geldt: wie de meeste centen heeft, heeft de meeste macht. Dat kan leiden tot een verschraling van het landschap.’
Volgens mij zijn het allereerst adresjes om bier te bestellen. Dat ze daarnaast aan de achterkant je klikgedrag registreren en allerlei data bewaren...tja, dit is de 20e eeuw jongens.quote:Op woensdag 7 februari 2018 08:19 schreef Seul het volgende:
Dus al die "fake" websites (hopt.nl, hopt.co.uk, hopt.it, hopt.be,...) rond Saveur Bière zijn gewoon datacentra voor Inbev?..
Zit je alweer aan de zuip potsquote:Op woensdag 7 februari 2018 10:51 schreef PrideoftheSouth het volgende:
[..]
Volgens mij zijn het allereerst adresjes om bier te bestellen. Dat ze daarnaast aan de achterkant je klikgedrag registreren en allerlei data bewaren...tja, dit is de 20e eeuw jongens.
21e, Hans.quote:Op woensdag 7 februari 2018 10:51 schreef PrideoftheSouth het volgende:
[..]
Volgens mij zijn het allereerst adresjes om bier te bestellen. Dat ze daarnaast aan de achterkant je klikgedrag registreren en allerlei data bewaren...tja, dit is de 20e eeuw jongens.
quote:
Sorry, ik zat met mijn dikke vingers op m'n mobiel. Wel typisch dat jullie hier zelden inhoudelijk posten, maar in no-time reageren als ik op een tikfoutje valt te betrappen. Vlegels!quote:Op woensdag 7 februari 2018 10:55 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
21e, Hans.
Maar wel walgelijke praktijken, niet iets om zo makkelijk te bagatelliseren.
Alsof ik niet inhoudelijk meepostquote:Op woensdag 7 februari 2018 11:13 schreef PrideoftheSouth het volgende:
[..]
[..]
Sorry, ik zat met mijn dikke vingers op m'n mobiel. Wel typisch dat jullie hier zelden inhoudelijk posten, maar in no-time reageren als ik op een tikfoutje valt te betrappen. Vlegels!
Ah, ik dacht dat ik het er zo dik bovenop had gelegd dat wel duidelijk was dat ik een grapje maakte.quote:
Ik ookquote:Op woensdag 7 februari 2018 11:31 schreef PrideoftheSouth het volgende:
[..]
Ah, ik dacht dat ik het er zo dik bovenop had gelegd dat wel duidelijk was dat ik een grapje maakte.
Ah, oke!quote:
De userbase van RB is ondertussen wel zo klein dat de recensies zoeken daar ook totaal niet lukt als het bier enigszins nieuw is. En ze hebben wel een grote bek over die database, daarin zijn ze veel te traag met het toevoegen van nieuwe releases. De database van Untappd is misschien wel een zooitje, hij is in ieder geval compleet.quote:Op woensdag 7 februari 2018 12:14 schreef Seul het volgende:
RB's nieuwe zoeksysteem is helemaal kut trouwens...
Het enige voordeel van RB vind ik dat veel ¤uropese bieren amper behandeld worden op BeerAdvocate... En Untappd vind ik al helemaal niet interessant qua recensies...
eens, totaal geen nieuws. Logisch toch dat ze gegevens verzamelen en zo goed mogelijk op in proberen te springen. Heb je toch verder ook geen last van.quote:Op woensdag 7 februari 2018 11:55 schreef PrideoftheSouth het volgende:
[..]
Ah, oke!
Ik wil het nieuwsbericht trouwens niet te makkelijk afdoen, maar feitelijk is dit toch geen nieuws? Ieder zichzelf respecterend bedrijf van enige omvang verzamelt al jaren data, en probeert daar zijn voordeel mee te doen. Ongeacht de branche waarin het actief is. Albert Heijn begon daar 20 jaar geleden al mee, met de invoering van de bonuskaart. Ik zou het eerder nieuws vinden als Inbev nog helemaal niks met dit soort dingen doet. Of dachten jullie dat ze Ratebeer alleen maar gekocht hadden omdat ze het zo'n schattige website vinden?
Een zeer nobele trend die hopelijk aanhoudtquote:Die worden daarna weer deels genegeerd door de craft beer drinkers.
Is wel flink minder geworden. Heb wel het idee dat het meer komt doordat het aanbod veel groter is geworden maar ik ken zat mensen die BCBS helemaal links laten liggen. Ik kreeg vroeger nog wel ieder jaar een paar flessen maar de twee gasten van wie ik ze kreeg hebben dit jaar beide niets gehaald. Kleine sample, maar toch.quote:
vooral allemaal gaan negeren, dan kan ik er wat makkelijker aankomen. Dat hele anti-InBev en grote consortiumsgedoe lig ik niet zo wakker van.quote:
Nou ja, er staan nog steeds rijen tijdens Black Friday wanneer het in de verkoop gaat en festivals als FoBAB lopen ook nog steeds storm. Het is niet meer de whale die het ooit was, maar het verkoopt nog steeds.quote:Op woensdag 7 februari 2018 17:03 schreef Saind het volgende:
[..]
Is wel flink minder geworden. Heb wel het idee dat het meer komt doordat het aanbod veel groter is geworden maar ik ken zat mensen die BCBS helemaal links laten liggen. Ik kreeg vroeger nog wel ieder jaar een paar flessen maar de twee gasten van wie ik ze kreeg hebben dit jaar beide niets gehaald. Kleine sample, maar toch.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |