abonnement Unibet Coolblue
pi_176472378
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:19 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Zoiets zal het zijn. Verpak het ranzige oude gedachtegoed iets moderner en beschaafder en maak je tegenpartij uit voor waar je zelf zo vaak door gekwetst bent.
Toch stapten ze daar in de VS vanaf. Daar stonden de neoconservatieven doodleuk met hakenkruisvlaggen te zwaaien, brachten ze de Hitlergroet en scandeerden ze dingen als 'jews will not replace us'.
pi_176472448
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het artikel in de groene is idd uitstekend.
Vrees dat alleen jij dat artikel leest. ;).
quote:
Maar Fortuyn, Bolkestein en Ayaan conservatief noemen wekt een verkeerde indruk.
Dat is een andere zaak, moet ik nog even over nadenken. Ik vind het al met al toch een vrij schetsmatige analyse namelijk. Ik mis dus sws die twee vrij belangrijke factoren al eigenlijk.
I´m back.
  zaterdag 13 januari 2018 @ 11:28:04 #28
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_176472454
Jammer, een uitstekend artikel in de groene over hoe politici als Bolkestein, Fortuyn en Ayaan opkwamen voor moderne waarden en deze bedreigd zagen en daar zich tegen verzetten en hier moet het dan weer over nazi’s gaan
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 13 januari 2018 @ 11:29:23 #29
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_176472473
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:27 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Vrees dat alleen jij dat artikel leest. ;).

Vrees het ook.
Usual suspect weer die de boel verknallen, maar jij liet je verleiden daar in mee te gaan
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_176472475
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Jammer, een uitstekend artikel in de groene over hoe politici als Bolkestein, Fortuyn en Ayaan opkwamen voor moderne waarden en deze bedreigd zagen en daar zich tegen verzetten en hier moet het dan weer over nazi’s gaan
Ja, okee, op die manier, maar dat verklaart Oudenampsen dus door de omstandigheid dat het conservatisme in NL dus progressief lijkt, geënt is op Verlichtingswaarden, anders dan in de VS waar men teruggrijpt op christelijke waarden.
I´m back.
pi_176472490
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vrees het ook.
Usual suspect weer die de boel verknallen, maar jij liet je verleiden daar in mee te gaan
Ik heb even een stukje historische duiding gegeven mbt nazi's.
I´m back.
  zaterdag 13 januari 2018 @ 11:30:38 #32
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_176472495
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:29 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, okee, op die manier, maar dat verklaart Oudenampsen dus door de omstandigheid dat het conservatisme in NL dus progressief lijkt, geënt is op Verlichtingswaarden, anders dan in de VS waar men teruggrijpt op christelijke waarden.
Daarom zei ik ook, het label conservatief plakken wekt de verkeerde indruk. Je gaat Liberal in de VS ook niet vertalen met liberaal in Europa
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_176472500
O, god. De zelfverklaarde kwaliteitsposters zijn aan hun zelfbevlekkingsritueel begonnen...
pi_176472513
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Daarom zei ik ook, het label conservatief plakken wekt de verkeerde indruk. Je gaat Liberal in de VS ook niet vertalen met liberaal in Europa
Oudenampsen promoveert hierop dus één van zijn stellingen is wrs dat het conservatisme in NL zich onderscheidt van het conservatisme in VS doordat het Verlichtingswaarden en seculariteit op de voorgrond zet?
I´m back.
pi_176472514
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:23 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Toch stapten ze daar in de VS vanaf. Daar stonden de neoconservatieven doodleuk met hakenkruisvlaggen te zwaaien, brachten ze de Hitlergroet en scandeerden ze dingen als 'jews will not replace us'.
Die zijn nooit bezet geweest door de nazi's.
  zaterdag 13 januari 2018 @ 11:33:37 #36
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_176472534
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:32 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Oudenampsen promoveert hierop dus één van zijn stellingen is wrs dat het conservatisme in NL zich onderscheidt van het conservatisme in VS doordat het Verlichtingswaarden en seculariteit op de voorgrond zet?
Ik snap het geplak van gekleurde labels niet die de discussie onduidelijk maken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_176472554
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik snap het geplak van gekleurde labels niet die de discussie onduidelijk maken
Ja, dat is de politieke wetenschap eigen natuurlijk. Ook een vorm van analyseren en dus begrijpen van historische processen, alleen moet je dan dus eenduidige definities hanteren waar iedereen het mee eens is.

Overigens interessante is natuurlijk dat Oudenampsen het dus over slingerbewegingen heeft, maar waar wordt de slinger dan aan opgehangen hè? Bestaat er een soort evenwicht dan ook?
I´m back.
pi_176472568
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:32 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Die zijn nooit bezet geweest door de nazi's.
Ze hebben het er toch behoorlijk mee aan de stok gehad.

Maar het is raar dat juist Amerikaanse conservatieven zo'n hang hebben naar dat soort politieke systemen. Gezien de aard van dat land zou je ze juist veel meer in de hoek van het libertarisme verwachten.
pi_176472594
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:36 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ze hebben het er toch behoorlijk mee aan de stok gehad.

Maar het is raar dat juist Amerikaanse conservatieven zo'n hang hebben naar dat soort politieke systemen. Gezien de aard van dat land zou je ze juist veel meer in de hoek van het libertarisme verwachten.
Het is natuurlijk ook vaak zo dat het libertarisme vaak slechts een dun laagje chroom over vrij extreem rechts gedachtegoed heen is.
pi_176472611
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:38 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het is natuurlijk ook vaak zo dat het libertarisme vaak slechts een dun laagje chroom over vrij extreem rechts gedachtegoed heen is.
Ook weer zoiets. Die lijken mij juist haaks op elkaar te staan.
  zaterdag 13 januari 2018 @ 11:42:43 #41
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_176472637
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:38 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het is natuurlijk ook vaak zo dat het libertarisme vaak slechts een dun laagje chroom over vrij extreem rechts gedachtegoed heen is.
De wereld volgens 99.999

In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_176472692
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:40 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ook weer zoiets. Die lijken mij juist haaks op elkaar te staan.
Geen regels geeft natuurlijk een mooi excuus om je in je eigen staat te discrimineren, abortus te verbieden en homo's te haten ;).

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2018 11:50:01 ]
pi_176472698
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De wereld volgens 99.999

[ afbeelding ]
Maar natuurlijk Piet.
  Beste debater 2022 zaterdag 13 januari 2018 @ 11:47:56 #44
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_176472703
Oudenampsen maakt een schitterend punt: de paradox van rechts conservatisme. Enerzijds is er die klemtoon die het legt op de waarden van de Verlichting (i.t.t. een religie, zoals in de VS), waardoor het (m.i. slechts pretendeert) op te komen voor zaken als onschendbaarheid van de autonomie en de vrijheid van het individu (die ten volste in de jaren '60 van de vorige eeuw pas verwezenlijkt werden) anderzijds - en dat leert dit forum onder meer - heeft het de ziekelijke neiging om zaken die juist faliekant tegen die waarden van de Verlichting ingaan nieuw leven in te blazen. Het reutelen over 'I.Q. en ras' en de 'ijzeren biologische verschillen tussen man en vrouw' wordt in die rechts-conservatieve hoek weer salonfähig.

Dan krijgt men dus de absurde beweging die enerzijds waarschuwt voor de dreiging van barbaarse, 'on-Westerse' invloeden - vormgegeven, kennelijk, in de 'massa-immigratie' van vooral Afrikanen en moslims - die een 'groot gevaar' zijn voor onze 'verworven vrijheden', en die anderzijds diezelfde Verlichtings- en progressieve waarden aan de laars lapt en serieus en met veel pseudowetenschappelijk gelul preekt over vaststaande, gepredestineerde karaktereigenschappen van mensen op basis van o.a. geslacht en ras.

Het is een zooitje, en een hypocriet zooitje ook nog, die hele rechts-conservatieve hype.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_176472716
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:46 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Geen regels geeft natuurlijk een mooi excuus om je staat te discrimineren, abortus te verbieden en homo's te haten ;).
Juist niet toch?
pi_176472731
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:48 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Juist niet toch?
Wie stopt je nog wanneer je in je eigen gemeenschap doet wat je wil?
pi_176472744
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:49 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wie stopt je nog wanneer je in je eigen gemeenschap doet wat je wil?
Dingen verbieden en regelloosheid staan elkaar nogal in de weg.
pi_176472760
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:50 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dingen verbieden en regelloosheid staan elkaar nogal in de weg.
Binnen je eigen gemeenschap zijn er natuurlijk wel regels en afspraken. Hoe dan ook de combinatie libertarisch en racist is een vrij gebruikelijke.
pi_176472786
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
Oudenampsen maakt een schitterend punt: de paradox van rechts conservatisme. Enerzijds is er die klemtoon die het legt op de waarden van de Verlichting (i.t.t. een religie, zoals in de VS), waardoor het (m.i. slechts pretendeert) op te komen voor zaken als onschendbaarheid van de autonomie en de vrijheid van het individu (die ten volste in de jaren '60 van de vorige eeuw pas verwezenlijkt werden) anderzijds - en dat leert dit forum onder meer - heeft het de ziekelijke neiging om zaken die juist faliekant tegen die waarden van de Verlichting ingaan nieuw leven in te blazen. Het reutelen over 'I.Q. en ras' en de 'ijzeren biologische verschillen tussen man en vrouw' wordt in die rechts-conservatieve hoek weer salonfähig.

Dan krijgt men dus de absurde beweging die enerzijds waarschuwt voor de dreiging van barbaarse, 'on-Westerse' invloeden - vormgegeven, kennelijk, in de 'massa-immigratie' van vooral Afrikanen en moslims - die een 'groot gevaar' zijn voor onze 'verworven vrijheden', en die anderzijds diezelfde Verlichtingswaarden aan de laars lapt en serieus en met veel pseudowetenschappelijk gelul preekt over vaststaande, gepredestineerde karaktereigenschappen van mensen op basis van o.a. geslacht en ras.

Het is een zooitje, en een hypocriet zooitje ook nog, die hele rechts-conservatieve hype.
Ja, dat is de praktijk idd. "Men" gaat aan de haal met zaken die én tegengesteld zijn aan die Verlichtingsidealen én volkomen achterhaald zijn in het kader van de door die Verlichting verkregen wetenschappelijke inzichten én ook nog eens overeenkomen met datgene waartegen men zich verweert.
I´m back.
pi_176472794
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:52 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Binnen je eigen gemeenschap zijn er natuurlijk wel regels en afspraken. Hoe dan ook de combinatie libertarisch en racist is een vrij gebruikelijke.
Hm. Die vorm van libertarisme lijkt me dan niet al te zuiver, zachtst gezegd. Eigenlijk gewoon een luie manier van stellen dat je de nationale wetten liever negeert omdat je de wetten van je kerk beter vindt. Soort christensharia.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2018 11:55:28 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')