Luchthavens weghalen is natuurlijk iets anders dan ze niet meer laten groeien.quote:Op woensdag 20 december 2017 15:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je bron stuurt ons naar de tourwinnaars.
Pas op wat je in je CTRL+V hebt...
Maar ik ken het gezegde inderdaad. Vanuit die bewuste aflevering van zembla werd dat ook gebezigd. Preken voor eigen parochie, zoals vno-ncw dat ook doet.
http://www.vno-ncwwest.nl(...)0november%202016.pdf
Maar hey, er werken op Schiphol 60.000+ mensen. Net zo veel huishoudens zijn er dus van afhankelijk. Dat zijn alleen de directe mensen die met luchtvaart/vracht/logistiek/techniek/catering/ondersteuning zich bezighouden Haal de mogelijkheid van Schiphol even weg en je hebt 350.000.
Daarbij de connecties die we hebben met het buitenland voor de handelsreizigers en de fysieke stromen van onze export en import... Het transport van die goederen van en naar Schiphol.
Dan denk ik, haal die luchthavens eens weg. Wat zal er dan gebeuren met de economie en ook de samenleving?
Check even de docu 'Beerput Nederland'quote:Op woensdag 20 december 2017 15:33 schreef Bivox.Silentic het volgende:
Aan de ene kant goede sier maken door voorop te willen lopen in de doelstelling van het klimaatakkoord,
aan de andere kant het vervuilende vliegtuigreizen ongebreideld laten groeien,
zo'n regering is te karakteriseren als
achterbaks en onbetrouwbaar.
Zit achter een pay-wall. Niet te lezen dus.quote:Op woensdag 20 december 2017 15:39 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Luchthavens weghalen is natuurlijk iets anders dan ze niet meer laten groeien.
Nu de goede bron:
https://fd.nl/economie-po(...)r-motor-van-economie
Punt van het artikel (en het onderzoek van de raad voor de leefomgeving), is dat verdere groei van Schiphol en de Rotterdamse haven veel investeringen vergt, die beter op een andere manier renderen.
Bij mij deed 'ie 't net, maar meer bronnen:quote:Op woensdag 20 december 2017 15:45 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zit achter een pay-wall. Niet te lezen dus.
Waar dan beter? Onderwijs?
Je moet ook zorgen dat je luchthaven en havens aantrekkelijk blijven voor maatschappijen en rederijen om hier heen te blijven komen. Aan helemaal stopzetten heb je niets. Uiteindelijk zullen maatschappijen en routes verdwijnen omdat er weinig gemoderniseerd en verbeterd wordt, dus kostenbesparingen worden behaald.
Het schuiven met mensen en dozen levert economisch niet zo heel veel op.quote:De Raad adviseert om een nieuwe strategie voor het vestigingsklimaat van de toekomst op te stellen waarbij de digitale wereld een prominente plek krijgt. ,,De Raad adviseert de digitale infrastructuur samen met ICT-diensten een prominentere plek te geven bij het doordenken van de toekomstige inrichting van economie en samenleving."
Het adviesorgaan stelt bovendien dat de overheid veel meer zou moeten stimuleren dat er geld in onderzoek en innovatie wordt gestoken.
Vraag dat een bloementeler en een paprikaboer. Of chipfabrikant.quote:Op woensdag 20 december 2017 15:48 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Bij mij deed 'ie 't net, maar meer bronnen:
https://www.volkskrant.nl(...)-rotterdam~a4331356/
https://nos.nl/artikel/21(...)-motor-economie.html
https://www.nrc.nl/nieuws(...)hol-3023962-a1503991
En een Fok-topic:
POL / Schiphol en de Rotterdam niet langer de motor van de NL economie
En waarin wel:
[..]
Het schuiven met mensen en dozen levert economisch niet zo heel veel op.
Paar van die kwekers ruimenquote:Op woensdag 20 december 2017 14:28 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Schiphol zit ingesloten tussen Amsterdam, Hoofddorp en Aalsmeer. Daar is gewoon geen plek meer.
In nederland kom je nooit in een situatie waarbij iedereen zich kan neerleggen! Juist het kabinet en de tweede kamer moet de situatie bekijken volgens het landsbelang.quote:Op woensdag 20 december 2017 13:43 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dan moet je ook niet beginnen aan zo'n project voordat je zeker bent dat er geen bezwaren meer zijn.
Zowel ehv als rtd zitten aan hun max voor wat betref de huidige vergunning, een nieuwe vergunning is zeer lastig te realiseren bij gebrek aan medewerking van de nodige partijen en vanwege de ligging dicht bij bewoond gebied.quote:Op woensdag 20 december 2017 14:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Jij woont in Lelystad?
Eerlijk gezegd snap ik niet dat ze Ehv niet uitbreiden. Veel betere ligging en daadwerkelijk bereikbaar. Of nog beter spuit een eiland op voor de kust met een Maglev er naar toe.
Banen zijn geen probleem, alders akkoord wel.quote:Op woensdag 20 december 2017 14:37 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Huh? Juist door het huidige banenstelsel is er een overcapaciteit. Die kunnen ze benutten en door blijven groeien.
Verder is er zat ruimte om de banen heen. Bij Badhoevedorp is bouwruimte, Schiphol Noord heeft braak terrein, langs de kaagbaan. Je kan de oude cargoloodsen slopen op centrum en ergens anders plaatsen. De parkeerterreinen kun je beter benutten door de er garage's te bouwen ipv auto's 1 laags op te slaan.
Er is zoveel mogelijk.
whut? Nederland bungelt ergens onderaan in europa!quote:Op woensdag 20 december 2017 15:33 schreef Bivox.Silentic het volgende:
Aan de ene kant goede sier maken door voorop te willen lopen in de doelstelling van het klimaatakkoord,
aan de andere kant het vervuilende vliegtuigreizen ongebreideld laten groeien,
zo'n regering is te karakteriseren als
achterbaks en onbetrouwbaar.
Die waren er nauwlijks omdat niemand hwt wist, ze hebben de bewoners paa betrokken toen de zaak eigenlijk rond was.quote:Op woensdag 20 december 2017 13:44 schreef Embraer89 het volgende:
[..]
Die waren er ook nauwelijks. Tot ze de vliegroutes weer 10x hebben veranderd.
Goeie manier om alle nimby's buitenspel te zetten.quote:Op donderdag 21 december 2017 09:30 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
Die waren er nauwlijks omdat niemand hwt wist, ze hebben de bewoners paa betrokken toen de zaak eigenlijk rond was.
Diezelfde nimbys vergeten maar al te graag dat de overlast voor maximaal 3 jaar is!quote:Op donderdag 21 december 2017 09:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Goeie manier om alle nimby's buitenspel te zetten.
Dit komt bijna nooit voor hoor in Den Haag.quote:Op woensdag 20 december 2017 13:07 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
Echt waar, wat een stel clowns zijn het toch daar in DenHaag. Gewoon je eigenwijze klote zin doordrijven en schijt aan de mensen die er last van gaan krijgen.
Wie garandeert dat?quote:Op donderdag 21 december 2017 12:43 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Diezelfde nimbys vergeten maar al te graag dat de overlast voor maximaal 3 jaar is!
Als je toch schijt hebt aan bewoners, dan kun je beter alles concentreren. Men spreidt nu alles uit over 5 landingsbanen van Schiphol plús het vliegveld van Lelystad, zodat iedereen gelijkmatig in net-onder-de-norn-herrie zit.quote:Op woensdag 20 december 2017 14:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Lelystad Airport bestaat al decennia en over de uitbreiding wordt al tien jaar gesproken.
Toegegeven: het helpt niet dat de vliegroutes meerdere keren zijn gewijzigd, maar soit. Je kunt niet iedereen tevreden houden.
Verder kunnen bewoners protesteren tegen vliegroutes, maar kans is groot dan hun bezwaren ongegrond worden verklaard. In maart kan een besluit over de routes er gewoon doorheen worden geramd, ongeacht protesten van bewoners.
En ben daar persoonlijk wel blij mee.
Alderstafel!quote:Op donderdag 21 december 2017 13:31 schreef Carlos93 het volgende:
Laat Schiphol gewoon doorgroeien, onbeperkt wel te verstaan. Lekker centraal, en goede voorzieningen er naar toe. Jammer voor de mensen die er om heen wonen, maar kom op zeg? Dit wisten ze toch al toen ze daar gingen wonen? Is tenslotte al sinds 1916 actief.
Ja, dat vind ik ook. De infrastructuur (OV) naar Schiphol is nu ook goed. We kunnen beter op Europees niveau wat doen aan de beperking van de korte vluchten. Geef mij de nachttreinen naar Europese bestemmingen maar weer terug.quote:Op donderdag 21 december 2017 13:31 schreef Carlos93 het volgende:
Laat Schiphol gewoon doorgroeien, onbeperkt wel te verstaan. Lekker centraal, en goede voorzieningen er naar toe. Jammer voor de mensen die er om heen wonen, maar kom op zeg? Dit wisten ze toch al toen ze daar gingen wonen? Is tenslotte al sinds 1916 actief.
Het is juist goed dat de vliegtickets zo goedkoop zijn. Het is toch juist fijn dat je voor 10 euro een retourtje kan hebben naar een andere hoofdstad? Geef het nog eens 20 jaar en er zijn compleet andere motoren voor de vliegtuigen, die niet meer zo vervuilend zijn.quote:Op donderdag 21 december 2017 13:43 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik ook. De infrastructuur (OV) naar Schiphol is nu ook goed. We kunnen beter op Europees niveau wat doen aan de beperking van de korte vluchten. Geef mij de nachttreinen naar Europese bestemmingen maar weer terug.
Ik vind het volstrekt zinloos om enerzijds de klimaatdoeleinden van Parijs 2015 in de mond te nemen, maar tegelijkertijd niks doen aan de bespottelijke goedkope prijzen van Europese vliegtickets,
Dus hadden zo ook allang het luchtruim opnieuw kunnen indelen.quote:Op woensdag 20 december 2017 14:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
[quote]Lelystad Airport bestaat al decennia en over de uitbreiding wordt al tien jaar gesproken.
Zeker niet als je ervoor kiest eerst alles rond te maken en dan de bewoners eens een keer te gaan inlichten.quote:Toegegeven: het helpt niet dat de vliegroutes meerdere keren zijn gewijzigd, maar soit. Je kunt niet iedereen tevreden houden.
Dus stikken of slikken, is niet erg democratisch vindt je wel.quote:Verder kunnen bewoners protesteren tegen vliegroutes, maar kans is groot dan hun bezwaren ongegrond worden verklaard. In maart kan een besluit over de routes er gewoon doorheen worden geramd, ongeacht protesten van bewoners.
Aha, jij bent er een van niet zeuren gewoon doen ongeacht de bezwaren en de gevolgen, oke.quote:En ben daar persoonlijk wel blij mee.
quote:
quote:De ChristenUnie denkt dat het niet mogelijk is om Lelystad Airport in 2019 te openen, zoals de bedoeling is. Uitstel met een jaar ligt voor de hand, zegt Kamerlid Bruins van de kleinste regeringspartij.
Lelystad moet vanaf 2019 vakantievluchten van Schiphol overnemen, maar er is veel te doen over de gevolgen voor het milieu en de geluidsoverlast. Ook bleken berekeningen niet te kloppen. Bruins: "Mensen hebben het gevoel dat dit met stoom en kokend water er doorheen wordt gedrukt."
"Het vertrouwen in de overheid is hierdoor onder het nulpunt gedaald", zegt Bruins. "Het is nodig dat er nu een zorgvuldig proces op gang komt om dat vertrouwen te herwinnen."
Een vliegveld op die plek is op zich nog steeds een heel goed plan.
Eppo Bruins, Kamerlid ChristenUnie
Het is de bedoeling dat er in februari knopen worden doorgehakt over Lelystad Airport. De Tweede Kamer wacht nog op nieuwe berekeningen over de geluids- en milieuoverlast. "Maar ik zie nog niet hoe die informatie mij ervan kan overtuigen dat uitstel te voorkomen is", zegt Bruins.
Zonder de steun van de ChristenUnie is er waarschijnlijk geen meerderheid in de Kamer. Bruins denkt aan uitstel, niet aan afstel. "Een vliegveld op die plek is op zich nog steeds een heel goed plan."
Veel ChristenUnie-stemmers
Vooral in Gelderland en Overijssel lopen bewoners te hoop tegen de beoogde aanvliegroutes van Lelystad Airport. Daar zitten veel ChristenUnie-stemmers, erkent Bruins. "Maar wij komen op voor alle kiezers."
Volgens het Kamerlid is het in de luchtvaartwereld vanwege alle regels maar één keer per jaar mogelijk om een nieuw vliegveld te openen. Als 1 april 2019 niet haalbaar is, wordt het dus op zijn vroegst 1 april 2020 dat Lelystad Airport
quote:
quote:Het voorstel van regeringspartij ChristenUnie om de opening van het vernieuwde Lelystad Airport uit te stellen tot 2020 is een eerste stap naar meer vertrouwen in de overheid. Dat zegt Leon Adegeest van actiegroep HoogOverijssel, die al geruime tijd actie voert tegen uitbreiding van de luchthaven. Volgens de actiegroep moet de extra tijd gebruikt worden om grote delen van het onderzoek naar het vliegveld over te doen.
Adegeest denkt dat er met het voorstel van ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins een meerderheid komt voor uitstel. "Het is slechts één partij, maar er was maar een kleine meerderheid voor doorgaan", zegt hij in het NOS Radio 1 Journaal. Hij denkt dat coalitiepartner D66 zich zal aansluiten bij het ChristenUnie-voorstel. Het CDA zegt het onderzoek naar de milieueffecten af te wachten.
De luchthaven in Lelystad moet vanaf volgend jaar vakantievluchten van Schiphol overnemen, maar tegenstanders zijn bezorgd over de gevolgen voor het milieu en de geluidsoverlast. Uit berekeningen van Adegeest bleek eerder dat er rekenfouten waren gemaakt in het onderzoek naar de milieueffecten door het kabinet.
Schiphol zegt kennisgenomen te hebben van het standpunt van de Christenunie en wacht op de laatste feiten en cijfers.
Hinder
Volgens de actiegroep leiden de huidige plannen tot te veel overlast. Als er laag wordt gevlogen, is de geluidsoverlast groot en als er hoger wordt gevlogen hindert het verkeer naar Lelystad volgens de actiegroep het vliegverkeer van en naar Schiphol. "We willen gewoon een situatie waarin zo min mogelijk overlast is."
Daarom pleit HoogOverijssel ervoor om de komst van de luchthaven samen te laten vallen met de herindeling van het luchtruim. Dat proces duurt tot 2023 en dat zou betekenen dat een jaar uitstel te kort is.
Waar gaat de hele discussie rond Lelystad Airport over?
De NOS heeft een tweedelige serie gemaakt waarin in beeld wordt gebracht hoe de drukte rond Schiphol de luchtvaart en de overheid dwingt oplossingen te zoeken en wat de rol van Lelystad Airport daarbij is.
Deel 1: Hoe woningen en vliegtuigen vechten om dezelfde ruimte
Deel 2: Hoe Lelystad wel/niet de pijn kan verlichten
Wethouder Jop Fackeldey van Lelystad vindt het onterecht om de herindeling van het luchtruim te verbinden aan de opening van Lelystad Airport. Ook is hij er niet van overtuigd dat een jaar uitstel de zorgvuldigheid per se ten goede komt.
"Wat mij betreft moet dit goed en zorgvuldig gebeuren. Dat betekent dat eerst de uitkomsten van de milieueffectenrapporten er moeten liggen. En dan vindt uiteindelijk een debat in de Kamer plaats." Volgens Fackeldey wordt vanuit het buitenland ook gekeken naar de discussie over de luchthaven en is het daarom ook belangrijk dat de overheid al gemaakte afspraken nakomt.
'Soap'
Reisorganistaie Corendon gaat ook op Lelystad Airport vliegen en zit niet te wachten op een jaar uitstel. "Het allerbelangrijkst is dat er zo snel mogelijk duidelijkheid komt", zegt Corendon-topman Stefan van der Heijden in het radioprogramma Spraakmakers. "In dat opzicht is er een heuse soap bezig".
"Er is heel laat begonnen met het inregelen van het verkeer van Lelystad. En laten we ook niet vergeten: het was oorspronkelijk de bedoeling om Lelystad al rond 2014 te openen. Het moet niet nog langer gaan duren."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |