Omdat men hun eigen geschiedenis niet kent.quote:Op maandag 27 november 2017 05:46 schreef sp3c het volgende:
ik weet ook niet waar die fabel vandaan komt tbh
Nee, maar Sinterklaas is evenmin een wereldkinderdag of zo. Daar hebben niet-etnische Nederlanders ook niks mee te maken (hoewel ze welkom zijn om mee te doen).quote:Op maandag 27 november 2017 05:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
zou net zoiets zijn als de Duitsers op 4 mei een prominente plaats op gaan eisen omdat ze ook oorlogsdoden moeten herdenken
het is geen wereld anti slavernijdag ofzo
Je kan het meestal gewoon vieren met niet etnische Nederlanders.quote:Op maandag 27 november 2017 05:49 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, maar Sinterklaas is evenmin een wereldkinderdag of zo. Daar hebben niet-etnische Nederlanders ook niks mee te maken (hoewel ze welkom zijn om mee te doen).
Keti Koti legt wel erg de nadruk op white guilt en dat maakt dat het geen feest voor iedereen is. En dat zou het wel moeten zijn als je beredeneert vanuit de anti-pietfractie die van een feest van etnische Nederlanders met alle geweld een feest voor iedereen willen maken.
Waarom Keti Koti dan niet op dezelfde manier benaderen?
Op 4 mei herdenk ik overigens ook Duitse oorlogsslachtoffers.
Daar is al een speciale officiële feestdag voor (1 juli) en dat is niet Keti Koti.quote:Op maandag 27 november 2017 05:49 schreef Jaroon het volgende:
Laten we met zijn allen slavernij herdenken. Hoe fout dat is. En dan ook de slavernij van nu aanpakken.
Wat vieren?quote:Op maandag 27 november 2017 05:54 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Je kan het meestal gewoon vieren met niet etnische Nederlanders.
Ik kan de dag niet als herdenking.quote:Op maandag 27 november 2017 05:56 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Daar is al een speciale officiële feestdag voor (1 juli) en dat is niet Keti Koti.
Nee klopt het is een andere dag. In elk geval zijn er meerdere.quote:Op maandag 27 november 2017 05:58 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik kan de dag niet als herdenking.
Ik kan er niet zoveel over zeggen. Op Kwaku zijn mensen welkom. Keti Kotie ken ik uberhaupt niet. Ik zou er ook niet heen gaan.quote:Op maandag 27 november 2017 06:02 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee klopt het is een andere dag. In elk geval zijn er meerdere.
Neemt niet weg dat het geen gezellig feest is voor blanken en dat die worden weggekeken bij Keti Koti alsof ze een stuk stront zijn.
"Arbeit macht frei" principequote:Op maandag 27 november 2017 06:00 schreef Jaroon het volgende:
Mijn vader zat in een kamp tijden wo 2. Als niet Jood en slaaf want hij moest werken.
Naja, het is in de Bijlmer. Daar voel ik me nooit welkom. Vreemdeling in eigen land, unheimisch.quote:Op maandag 27 november 2017 06:05 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik kan er niet zoveel over zeggen. Op Kwaku zijn mensen welkom.
Het is niet ironisch. Het is gewoon tegen je zin in werken. Voor niets. Dat lijkt op slavernij.quote:Op maandag 27 november 2017 06:05 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
"Arbeit macht frei" principe
Ironisch als het om slavernij gaat. Net als "Arbeid adelt".
Ik heb er ook niet direct iets mee.quote:Op maandag 27 november 2017 06:06 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Naja, het is in de Bijlmer. Daar voel ik me nooit welkom. Vreemdeling in eigen land, unheimisch.
Jammer dat die knop niet echt werktquote:
Bij mij wel.quote:Op maandag 27 november 2017 06:21 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Jammer dat die knop niet echt werkt
Meh, Je kunt daar best komen als blanke. Sterker nog, een boel van die activisten zijn er blij mee, omdat blanken waardevolle bondgenoten kunnen zijn bij de strijd tegen racisme.quote:Op maandag 27 november 2017 06:02 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee klopt het is een andere dag. In elk geval zijn er meerdere.
Neemt niet weg dat het geen gezellig feest is voor blanken en dat die worden weggekeken bij Keti Koti alsof ze een stuk stront zijn.
Dit dus zo'n beetje:quote:
quote:Op maandag 27 november 2017 03:58 schreef Lunatiek het volgende:
De rechtbank noemt verschillende onderdelen die bijdragen aan het gevoel van racisme.
Een daarvan is "dom gedrag". Nu ken ik de Amsterdamse Pieten niet, maar de gemiddelde Piet is tegenwoordig niet dom meer en is nooit dom bedoeld. Dat lijkt eerder een overblijfsel van de august waar de 70s Piet veel op lijkt (zie deeltje 106 of zo). De Piet met de roe was niet grappig en zeker niet dom.
Een tweede punt is de onderdanigheid. Het knecht-zijn. Nu zijn er inderdaad figuren die zo lui zijn dat ze allergisch lijken voor de positie van werknemer, maar je mag toch hopen dat dat geen standaard is. Toch zou dat standpunt kunnen worden aangevochten want de knecht is van alle werknemers het hoogst in aanzien en het is van oudsher de positie die de leiding van een bedrijf overneemt zodra de meester weg is.
Belangrijker is te beseffen dat Piet een duivel voorstelt die onderworpen is aan een heilige. De heilige is de enige die het inherente kwaad onder de duim kan houden, zonder heilige breekt letterlijk de hel los. De duivel, het kwaad, kan en mag geen zelfstandig opererende entiteit zijn. Net als een vechthond (Piet heeft veel overeenkomsten met de Hellehond) kun je hem niet alleen laten, zeker niet met kinderen in de buurt. Dit is echter alleen te begrijpen als je beseft dat Zwarte Piet geen levend mens voorstelt (dus ook geen neger), maar een archetype met een zware symbolische functie.
Het derde punt dat wordt genoemd is het uiterlijk en daarbij is het opvallend dat de meeste genoemde elementen eerder al werden geschrapt: Krompraat, kroeshaar, dikke lippen, oorringen.
Hier wordt overigens steeds genoemd "volgens verweerder" en niet "volgens rechtbank". Het "minder zwart" wordt bovendien niet gespecificeerd (ik ben voorstander van gitzwart, maar alleen het gezich -als een masker- is voldoende, dus inderdaad minder plekken zwart).
In het hele verhaal staat niet of het zwartschminken zònder alle andere kenmerken (krompraat, kroeshaar, dikke lippen, oorringen, onderdanig gedrag, dom doen), de kenmerken die feitelijk al zijn geschrapt, nog steeds een racistisch stereotype zijn of zo kunnen worden ervaren.
Belangrijker is dat deze zaak niet ging over het wezen van Zwarte Piet en de voorstanders van Zwarte Piet niet zijn gehoord, noch dat er forensische expertise is ingezet naar feiten en achtergronden van het historische en folkloristische gebruik, met name ook buiten Amsterdam (daar heeft deze rechtbank bij mijn weten niks te zeggen ook).
Als ik me goed herinner is deze zaak ingetrokken/geseponeerd of overruled bij beroep (de rechter had de uitspraak niet mogen doen). Dat is op zich jammer, want nu kan er juridisch niet meer tegenin worden gegaan.
Bijvoorbeeld over dat in dat College net even te veel mensen baat hebben bij herstelbetalingen.
Heel groot, het gaat immers niet om het thema maar om het schoppen tegen de schenen van Nederland. We zullen het zien, want ik neem aan dat alle blanken die hier uitgesproken anti piet zijn ook anti vuurwerk zullen zijn.quote:Op maandag 27 november 2017 08:46 schreef Glazenmaker het volgende:
Zwarte Piet is oud nieuws. https://nos.nl/artikel/22(...)e-vuurwerkshows.html
Het jaarlijkse vuurwerk topic kan van start gaan. Ben benieuwd hoe groot de overlap tussen zure anti pieters en zure anti astronautjes mensen is
In die uitspraak is er ook herhaaldelijk op gewezen dat als ze Zwarte Piet van het straatbeeld weg willen hebben het ze vrij staat om de zaak aanhangig te maken via de Civiele Rechter. We zijn nu 3 jaar later. Volgens mij is er nog steeds geen zaak aanhangig gemaakt. Vraag me dan af, waarom niet?quote:Op zondag 26 november 2017 23:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Maar niet omdat de rechter een foute afweging heeft gemaakt over Zwarte Piet. De RvS heeft geoordeeld dat de burgemeester bij het verlenen van een vergunning alleen rekening hoeft te houden met de openbare orde, niet met het discriminerende gehalte van Zwarte Piet.
Oftewel, het is vernietigd om een technisch iets, niet omdat Zwarte Piet niet racistisch is.
quote:Op maandag 27 november 2017 08:57 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Heel groot, het gaat immers niet om het thema maar om het schoppen tegen de schenen van Nederland. We zullen het zien, want ik neem aan dat alle blanken die hier uitgesproken anti piet zijn ook anti vuurwerk zullen zijn.
Ze gaan vast een verhaaltje verzinnen hoe neo nazi's een strijker naar een moslima en haar kinderwagen gooien, en dan staat vuurwerk afsteken opeens gelijk aan pvv stemmen, heil hitler roepen en uit de provincie komen.
Ik gok dat deze quote van een hoogleraar weer opgaat. Buitengebied is trouwens een begrip in de ruimtelijke ordening en gaat normaal gesproken over akker-, wei- en natuurgebied. Want dat is wat je aantreft buiten Amsterdam.quote:Er is volgens hem ook een duidelijk verschil tussen de Randstad en het buitengebied.
Ik vind het niet leuk dus mag niemand het leuk vinden en om die zure instelling een beetje positiever te maken ben ik gewoon net wat meer dat die domme buitengebied mensen en kan ik wel voor mijzelf denken.quote:"In een stedelijke omgeving is het ieder voor zich. Iedereen trekt zijn eigen plan, zorgt voor zichzelf en denkt voor zichzelf."
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |