abonnement Unibet Coolblue
pi_175362465
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 15:11 schreef Igen het volgende:

[..]

Hahahaha.

Als men van plan was geweest om dit openbaar te maken, dan hadden de particuliere bedrijven helemaal niet meegewerkt aan dit onderzoek. En dat "moeten"... je kan het bedrijfsleven niet verplichten om gratis met ideeen voor de concurrent te komen. :')
Hou op zeg heb jij nu echt de naiviteit om hier te zeggen: als we de documenten niet vrij geven dan zal ns er nooit kennis van nemen? Durf je dat echt te zeggen? Ns is al 20 jaar woordelijk op de hoogte van wat er in de meest geheime vergadering van nederland wordt besproken en een paar ideetjes zouden zij niet kunnen achterhalen?
speak only if it improves the silence.
pi_175362491
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 15:18 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Hou op zeg heb jij nu echt de naiviteit om hier te zeggen: als we de documenten niet vrij geven dan zal ns er nooit kennis van nemen? Durf je dat echt te zeggen? Ns is al 20 jaar woordelijk op de hoogte van wat er in de meest geheime vergadering van nederland wordt besproken en een paar ideetjes zouden zij niet kunnen achterhalen?
Ik weet dat NS zulke dingen kan, daarom dreigt Huges ook een jaar celstraf.
pi_175362903
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 15:11 schreef Igen het volgende:

[..]

Hahahaha.

Als men van plan was geweest om dit openbaar te maken, dan hadden de particuliere bedrijven helemaal niet meegewerkt aan dit onderzoek. En dat "moeten"... je kan het bedrijfsleven niet verplichten om gratis met ideeen voor de concurrent te komen. :')
Geef je ze een zak geld als overheid zijnde
  dinsdag 28 november 2017 @ 16:16:09 #129
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_175363737
Wat ik me afvraag... wat voor maatregelen zijn dat dan wel niet die Arriva en consorten wel zouden kunnen realiseren, maar waar NS ondanks alle onderzoeken enzo niet in slaagt?

Als het Arriva en co. daadwerkelijk zou lukken zou dat vooral betekenen dat er een stel prutsers rondrijdt over de HSL. En hoewel ik soms erg kritisch ben over NS (en ze heus wel eens prutsers heb genoemd) denk ik niet dat dat het geval is. NS probeert er echt het beste van te maken.
  dinsdag 28 november 2017 @ 16:20:38 #130
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_175363817
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 15:38 schreef b2py het volgende:


als overheid zijnde
;(.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_175364093
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 16:16 schreef James1988 het volgende:
Wat ik me afvraag... wat voor maatregelen zijn dat dan wel niet die Arriva en consorten wel zouden kunnen realiseren, maar waar NS ondanks alle onderzoeken enzo niet in slaagt?

Als het Arriva en co. daadwerkelijk zou lukken zou dat vooral betekenen dat er een stel prutsers rondrijdt over de HSL. En hoewel ik soms erg kritisch ben over NS (en ze heus wel eens prutsers heb genoemd) denk ik niet dat dat het geval is. NS probeert er echt het beste van te maken.
Ik ben op bezoek geweest bij de collega's die de prestaties moeten verbeteren en dit soort maatregelen uitdenken en implementeren. Dat is een heel team mensen van NS en ProRail en zij hebben werkelijk een enorme berg aan dingen die zij graag willen verbeteren.

"Even" iets verbeteren stuit echter vaak op een hele molen van allerlei mensen die iets er van moeten vinden. De doorlooptijd van verbetermaatregelen is soms echt belachelijk lang daardoor. Omdat er een heleboel partijen betrokken zijn, moet je die allemaal op één lijn zien te krijgen (en het liefst de HSL :+ ). Niet alleen NS, maar ook Bombardier, ProRail, InfraSpeed, het ministerie/IlenT moeten bij veel maatregelen hun goedkeuring geven.
Dat verandert geen enkel vervoersbedrijf.

[ Bericht 12% gewijzigd door MTL op 28-11-2017 16:57:33 ]
pi_175364169
quote:
16s.gif Op dinsdag 28 november 2017 16:20 schreef JDude het volgende:

[..]

;(.
Dit kan niet vaak genoeg benadrukt worden!
Bier.
pi_175364346
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 16:35 schreef MTL het volgende:

[..]

Grootste verbetering zal volgens mij persoonlijk ander materieel zijn. Niet zo zeer omdat het huidige materieel onbetrouwbaar zou zijn (het is in mijn ervaring even betrouwbaar als ander NS materieel), maar omdat het nieuwe materieel hopelijk beter 'foolproof' zou moeten zijn.
Dus het huidige materieel is te ingewikkeld in het gebruik?
pi_175364483
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 16:56 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Dus het huidige materieel is te ingewikkeld in het gebruik?
Een computergestuurde multifunctionele loc met meer functionaliteit en zelfbeveiliging dan wij nodig hebben, dat is net even wat anders. Daar is iets ander inzicht in de machine voor nodig.

Bij VIRM: "Oh, het lampje 'beperkte tractie' brandt. Ik druk wel ff de knop in voor het ontgrendelen van de beveiligingen. Kijken of het helpt. Zo niet, dan rijd ik gewoon lekker verder. Mag collega verder oplossen."
Traxx: "Oh, ik krijg een foutmelding dat beveiliging X is aangesproken. En ik mis 50% tractie. Oei, wat moet ik nu doen? Misschien bevestigen, maar dat durf ik niet goed. Help?!?! Ik ga vast stranden!!!!111"

Zonder gekheid: Veel "problemen" zijn geen problemen, maar enkel constateringen van het systeem dat een bepaalde waarde is overschreden. Aan jou de eer om die constateringen correct en geheel juist te interpreteren. Maar ik meen dat ik daar al eerder ook wat over heb geschreven hier ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door MTL op 28-11-2017 17:10:50 ]
pi_175365245
Dus het probleem is weer eens training.
Bier.
pi_175365463
Nee. Was het maar zo eenvoudig, dan was het snel opgelost.
Dit is één van de vele dingen die het hele dossier complex maken.
Ik hoop enkel dat het met nieuw materieel gewoon eenvoudiger wordt voor iedereen.

Er zijn heel veel verschillende partijen bij het hele verhaal betrokken. Er is niet één "schuldige" aan te wijzen en niets is zo zwart-wit als "meer training nodig".
pi_175365556
Sorry maar wat je net beschrijft is echt 100% kennisgebrek bij de eindgebruiker en dus PEBKAC en dus op te lossen met training.

Dat er meer factoren zijn geloof ik best wel maar ik kan me niet voorstellen dat die locomotievenserie op andere plekken zoveel uitval heeft. Als goederenmachinisten beter/anders worden opgeleid en dat werkt voor deze serie, dan is het zaak om dat zo snel mogelijk naar de HSL-machinisten over te brengen.

Edit: Procedures horen ook bij training. Dus ik zie lamp A wat moet ik nu doen=>Procedure X, is ook een gebrek aan kennis en dus op te lossen met training.
Bier.
pi_175366465
Je schat gebruikers te hoog in.
Juist jij, die uit de ICT komt, zou moeten begrijpen dat niets zo lastig is om een compleet digibete gebruiker met een computersysteem te laten werken.

Overigens, in hoeverre die goederencollega's zoveel beter opgeleid zijn vraag ik mij af. Met gemiddeld 1 à 2 strandingen per dag op de Betuweroute doen wij het op de HSL volgens mij beter :P

Maar ja, daar zijn geen reizigers en is geen NS, dus is niet interessant.
pi_175367184
De officiele reactie van NS trouwens: http://nieuws.ns.nl/reactie-ns-op-marktverkenning-hsl/
  dinsdag 28 november 2017 @ 19:36:49 #140
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_175367294
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 18:47 schreef MTL het volgende:
Je schat gebruikers te hoog in.
Juist jij, die uit de ICT komt, zou moeten begrijpen dat niets zo lastig is om een compleet digibete gebruiker met een computersysteem te laten werken.
Dan is het bagger software. Of eigenlijk vooral een bagger user interface.

Als je GUI goed is, kan zelfs de grootste digibeet er mee werken. Het moet wel aansluiten bij de belevingswereld van de gebruiker en blijkbaar is dat nu niet het geval.
So we just called him Fred
pi_175367330
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 19:36 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Dan is het bagger software. Of eigenlijk vooral een bagger user interface.

Als je GUI goed is, kan zelfs de grootste digibeet er mee werken. Het moet wel aansluiten bij de belevingswereld van de gebruiker en blijkbaar is dat nu niet het geval.
Dan heb je nooit met échte digibeten gewerkt ;)
Ik heb nu na 10 jaar mijn oude moeder eindelijk zo ver dat ze zelf een e-mailtje kan typen en versturen. En die is nog in de 60. Dezelfde leeftijdsgroep als veel machinisten.
Die zijn niet opgegroeid met de computer en willen er eigenlijk niets mee te maken hebben.
pi_175367355
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 19:36 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Dan is het bagger software. Of eigenlijk vooral een bagger user interface.

Als je GUI goed is, kan zelfs de grootste digibeet er mee werken. Het moet wel aansluiten bij de belevingswereld van de gebruiker en blijkbaar is dat nu niet het geval.
Wat MTL zegt is wel waar. Ik werk tegenwoordig met bouwplaatspersoneel dat nauwelijks kan nadenken, man dat is echt een uitdaging. Misschien wel de grootste uitdaging voor mij persoonlijk. En dan mag ik blij zijn als ze Nederlands spreken..
pi_175367463
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 18:47 schreef MTL het volgende:
Je schat gebruikers te hoog in.
Juist jij, die uit de ICT komt, zou moeten begrijpen dat niets zo lastig is om een compleet digibete gebruiker met een computersysteem te laten werken.
In mijn ervaring is dat juist redelijk eenvoudig, helemaal omdat je ze uit kan leggen dat ze niet bang hoeven te zijn om fouten te maken. Ik ken een ouwe man, Hans, en die ziet twee auto-onderdelen en maakt ze passend, wat net zo'n complexe berekening in je hersens voor nodig is als voor het accepteren van een systeem en toch raakte hij in paniek (en dan bedoel ik echt heel erg kwaad op het apparaat en de wereld, het is echt ontzettend grappig) als er iets op z'n computer gebeurde wat hij niet snapt. Nu, na vijf jaar, blijft hij niet alleen rustig maar hij neemt intuïtief goede beslissingen. En die man krijgt AOW en de MULO niet afgemaakt....

quote:
Overigens, in hoeverre die goederencollega's zoveel beter opgeleid zijn vraag ik mij af. Met gemiddeld 1 à 2 strandingen per dag op de Betuweroute doen wij het op de HSL volgens mij beter :P
Ja, ik zou willen dat we daar net zo makkelijk cijfers over zouden zien. Die statistieken op het HRN en dan vooral die van NS word je er mee doodgegooid.

quote:
Maar ja, daar zijn geen reizigers en is geen NS, dus is niet interessant.
Ja precies dit dus.
Bier.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 november 2017 @ 19:47:56 #144
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_175367480
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 16:16 schreef James1988 het volgende:
Wat ik me afvraag... wat voor maatregelen zijn dat dan wel niet die Arriva en consorten wel zouden kunnen realiseren, maar waar NS ondanks alle onderzoeken enzo niet in slaagt?

Als het Arriva en co. daadwerkelijk zou lukken zou dat vooral betekenen dat er een stel prutsers rondrijdt over de HSL. En hoewel ik soms erg kritisch ben over NS (en ze heus wel eens prutsers heb genoemd) denk ik niet dat dat het geval is. NS probeert er echt het beste van te maken.
inmiddels wel, al zet ik mijn vraagtekens bij het telkens opleiden van grote groepen mcn voor de HSL, terwijl je imo beter af bent met een kleinere groep die vaak over de lijn heen rijdt ipv 1x per twee weken ofzo.

enige treinserie waar ze nog wel flink mee aan de slag moeten is Den Haag - Eindhoven.

Daarnaast zou voor de toekomst verdere integratie van de HSL in het hoofdrailnet imo een pre zijn. Verbinding Dordrecht - Zuidtak - Lelijkstad/Almere via HSL ofzo
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_175367508
Nou, doe dat maar ff niet voorlopig en laat nu de boel tot rust komen en stabiliseren :P
pi_175367574
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 19:39 schreef MTL het volgende:

[..]

Dan heb je nooit met échte digibeten gewerkt ;)
Ik heb nu na 10 jaar mijn oude moeder eindelijk zo ver dat ze zelf een e-mailtje kan typen en versturen. En die is nog in de 60. Dezelfde leeftijdsgroep als veel machinisten.
Die zijn niet opgegroeid met de computer en willen er eigenlijk niets mee te maken hebben.
Na 3 a 4 jaar eerst op een ouderwetse helpdesk (mét balie, was op Rijkshogeschool IJsselland, *zwaai naar beeman* ) waar studenten met alle problemen aankomen die je je maar kan voorstellen, denk ik niet dat er nog iets is wat me verbaasd. Ze konden bij ons ook laptops en andere dingen lenen, dus alle tech-support-gore kwam bij ons langs en echt werkelijk waar álle niveaus van gebruikers. Omdat er een balie is voegt dat soms een extra wauw-factor toe. Van fysieke intimidatie en bedreigingen tot mee uit eten genomen worden door iemand wiens afstudeerscriptie we zo'n beetje bit-voor-bit van een 1.44MB floppy terughaalden.

Gebruikers zijn veel minder dom dan de meeste mensen denken. Programmeurs en ingenieurs leiden echter aan chronisch systeemautisme en kunnen de vertaalslag niet maken naar hun user base (blatante generalisatie natuurlijk, er zijn er tegenwoordig genoeg die echt goed bezig zijn) waardoor je software krijgt die het maken van fouten makkelijker maakt dan het goede doen. Het is op te lossen, en meestal voor een heel laag bedrag, maar dat gaat in dit geval niet gebeuren.
Bier.
pi_175367607
Ik denk dat als jij dé perfecte interface ontwikkelt waar werkelijk iedere machinist mee uit de voeten kan én alle opties en overzichten van de status van werkelijk álle onderdelen weergegeven kunnen worden, dat je spekkoper bent. Veel succes ;)
  dinsdag 28 november 2017 @ 19:54:31 #148
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_175367610
Aan de 1100 mag inderdaad nog wel het nodige gebeuren. Dat er soms treinen uitvallen is al frustrerend genoeg, maar dat ze op het hele traject uitvallen terwijl er slechts een klein stukje over de HSL wordt gereden is wat mij betreft niet acceptabel. NS zou op z'n minst kunnen zorgen voor een vervangende trein tussen Breda en Eindhoven...

Ik heb de afgelopen maanden al genoeg reizigers horen vragen om de terugkeer van de intercity via Dordrecht, en ik reis niet eens meer op het traject Breda - Den Haag.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 november 2017 @ 19:54:34 #149
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_175367611
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 19:49 schreef MTL het volgende:
Nou, doe dat maar ff niet voorlopig en laat nu de boel tot rust komen en stabiliseren :P
zoiets kan ook pas als de ICNG er is
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 28 november 2017 @ 19:57:13 #150
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_175367663
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 19:54 schreef MTL het volgende:
Ik denk dat als jij dé perfecte interface ontwikkelt waar werkelijk iedere machinist mee uit de voeten kan én alle opties en overzichten van de status van werkelijk álle onderdelen weergegeven kunnen worden, dat je spekkoper bent. Veel succes ;)
Het maken van een goede gebruikersinterface is moeilijk, maar niet onmogelijk. Bedrijven zoals Apple zijn daar erg goed in. Geef een n00b een iPhone en binnen een paar minuten weet hij hoe hij ermee moet bellen of internetten.

Het is een vak apart, UX designer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')