Zeker eerst zien dan geloven inderdaad.quote:Op zaterdag 16 december 2017 02:45 schreef flipsen het volgende:
Eerst zien dan geloven. Zal wel een symbolisch bod hebben gedaan van 1 euro? Of 747 euro natuurlijk
Dat maakt niet zoveel uit. 90% van de mensen weet toch het verschil niet.quote:Maar dan nog, wat moet Corendon met een 747 als ze daar helemaal niet mee vliegen
quote:Vliegtuigliefhebbers moeten maandagmiddag in Amsterdam naar boven kijken: vier exemplaren van de eenmotorige Fokker S-11 vliegen dan de route die vroeger per schip werd afgelegd.
Het is een initiatief van de stichting Fokker Four, omdat het maandag precies 70 jaar geleden is dat dit eerste trainingsvliegtuig van Fokker de lucht in ging.
De vier nog vliegende S-11's zullen nauwkeurig de route volgen die ze in 1947 per trekschuit aflegden, van de voormalige Fokkerfabriek in Amsterdam-Noord naar Schiphol-Oost.
"We zullen een aantal cirkels boven Amsterdam en omgeving vliegen," zegt Martin Schoonderbeek van Fokker Four, "over alle plekken die van belang zijn geweest bij de ontwikkeling en de bouw van het toestel."
Staal en linnen
De stichting van oud-Luchtmachtvliegers is nog de grootste gebruiker van het toestel. "We zijn de enige Nederlandse partij die nog met Fokkers vliegt, nu KLM eerder dit jaar afscheid heeft genomen van haar toestellen. We willen graag deze vliegende historie aan de mensen blijven laten zien."
De tweepersoons S-11 was een van de laatste toestellen die Fokker bouwde op de manier waarmee het in de jaren twintig van de vorige eeuw de grootste vliegtuigfabrikant van de wereld was geworden: met een romp van stalen buizen overspannen met linnen. "Je zit nog op kussentjes met bloemenmotief."
Het model was een trainingsvliegtuig waar vliegers van de luchtmacht en de marine tot in de vroege jaren zeventig hun eerste vliegervaring in opdeden.
Het tweepersoons vliegtuig werd later ook geëxporteerd naar Brazilië, Italië, Israël en vloog tot in de jaren zeventig nog in Paraguay en Bolivia.
Fokker succesvol
"De S-11 is voor heel veel vliegers van de luchtmacht belangrijk geweest, omdat ze er hun eerste deel van de opleiding in hebben gevolgd voordat ze naar de Starfighter, F-5 of F16 gingen," zegt Schoonderbeek.
"Bovendien was het het toestel waarmee Fokker na de oorlog weer succesvol werd. Het is uniek dat dit toestel na 70 jaar nog vliegt."
De S-11 is het laatste type toestel dat Fokker in Amsterdam-Noord bouwde, voordat Fokker zijn vliegtuigproductie op Schiphol Oost en in Woensdrecht concentreerde.
De S-11 was, wat aantallen betrof, het succesvolste Fokkervliegtuig. De fabrikant bouwde in Amsterdam 100 toestellen. In Italië werden 180 toestellen in licentie gebouwd, in Brazilië nog eens 100.
En Aeroflot komt deze zomer met de Airbus A330-200 naar Schiphol:quote:* Omstreeks 12:00 uur start de rondvlucht vanaf Lelystad Airport via Monnickendam naar de Noorderbegraafplaats in Amsterdam-Noord, waar een rondje gevlogen wordt boven het Monument voor de 206 Amsterdammers die in 1943 omkwamen bij geallieerde bombardementen op de Fokkerfabriek in Noord.
* Daarna volgt een rondje boven de Papaverweg 31-33, waar de Fokkerfabriek heeft gestaan.
* Vervolgens nemen de vliegtuigen de vaarroute waarlangs de toestellen zeventig jaar geleden van Noord naar Schiphol werden vervoerd: Van Hasseltkanaal, IJ, Kostverlorenvaart, de Nieuwe Meer en de Ringvaart naar Schiphol-Oost waar de vlucht rond 13.30 landt op de Oostbaan.
* Na een korte pauze op Schiphol-Oost gaat de vlucht precies om 14:36 uur - het startmoment van de eerste proefvlucht in 1947 - weer de lucht in, gevolgd door een rondje om de toren van Schiphol en, na een rondje boven de A'DAM Toren, terug naar Lelystad.
quote:Aeroflot vliegt in de komende zomer met een Airbus A330-200 tussen Amsterdam en Moskou Sjeremetjevo, zo meldt Routesonline. Dat is een forse capaciteitsverhoging voor de Russische maatschappij, die normaal met narrowbody-toestellen naar Nederland vliegt.
De A330-200 zal vanaf 1 juni dienst doen op de vluchten SU2550 vanuit Sjeremetjevo (vertrek 09:25) en SU2551 vanuit Schiphol (vertrek 13:15). De andere twee dagelijkse vluchten van Aeroflot blijven uitgevoerd worden door – veel kleinere – Airbus A320’s en A321’s.
A330-200
Er kunnen maximaal 241 passagiers meevliegen in de Russische A330-200’s. Vooral de businessclass-passagiers gaan er op vooruit, omdat zij in dat toestel over zogeheten angle-flat-stoelen beschikken. Ook voor reizigers in economy is er door de 2-4-2 opstelling meer comfort.
Gave timing (Of okay, misschien iets met type ratings..)quote:Op dinsdag 19 december 2017 15:16 schreef Iemand91 het volgende:
Op 3 januari vliegt hij de laatste Delta 747-400 naar Arizona en gaat dan met pensioen.
Waarom zit er een foto van een triple bij?quote:Op zondag 17 december 2017 00:14 schreef Iemand91 het volgende:
Afgelopen dinsdag rolde de 11e 787-9 (PH-BHN) voor KLM de productiehal uit:
[ afbeelding ]
Verwachte levering aan KLM is over ongeveer een maand.
Omdat dat op dat moment een van de weinige foto's waren met de KLM kist erop. Nu niet meer:quote:Op woensdag 20 december 2017 19:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Waarom zit er een foto van een triple bij?
Hij stond in de achtergrond... niet gezien.quote:Op woensdag 20 december 2017 19:21 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Omdat dat op dat moment een van de weinige foto's waren met de KLM kist erop. Nu niet meer:
[ afbeelding ]
quote:SEATTLE - Vliegtuigbouwers Boeing en Embraer voeren gesprekken over een mogelijke overname. Dat bevestigen beide partijen. Daarmee lijkt Boeing een antwoord te zoeken op de nauwe samenwerking die Airbus en Bombardier eerder dit jaar aangingen.
Ingewijden melden aan de Wall Street Journal dat Boeing 3,7 miljard dollar zou willen betalen voor Embraer. Het Braziliaanse bedrijf is marktleider op het gebied van regionale vliegtuigen en de grote concurrent van Bombardier, waarmee Airbus samenwerkt.
De Braziliaanse overheid moet wel goedkeuring geven omdat zij een veto heeft bij een eventuele overname van Embraer. Het in 1969 opgerichte bedrijf maakt vliegtuigen voor middellange afstanden. Boeing en Embraer zijn al samenwerkingspartners bij verschillende projecten.
Het zou de grootste overname zijn voor Boeing sinds de koop van de Amerikaanse rivaal McDonnell Douglas in 1997.
De laatste tijd vindt een flinke consolidatieslag plaats in de luchtvaartindustrie. In oktober nam het Europese Airbus nog een meerderheidsbelang in het CSeries-programma van het Canadese Bombardier.
Ja, echt top. Nog meer diversiteit in vliegtuigland.quote:Op donderdag 21 december 2017 21:55 schreef Iemand91 het volgende:
BOEING VOERT OVERNAMEGESPREKKEN MET EMBRAER
[..]
Dit brengt de vloot naar 8 stuks in het NAVO-verband waar Nederland, België, Duitsland, Noorwegen, Luxemburg deze toestellen aanschaffen.quote:BRUSSELS (Reuters) - Belgium will invest 258 million euros ($305.8 million) in a air-to-air refueling plane to expand European defense capacity, the Belgium ministry of defense said on Friday.
The investment will increase the number of European tanker planes to eight from seven and is part of a 2012 project to improve Europe’s capacity in this regard.
The project had chosen the Airbus A330-MRTT plane, which apart from refueling different kinds of fighter aircraft, such as the F-35 and Eurofighter models, can also be used for transporting goods and passengers.
Wat denk je.quote:Op zondag 24 december 2017 17:34 schreef FredvZ het volgende:
Was iemand dit al opgevallen in Google Maps:
[ afbeelding ]
twitter:flightradar24 twitterde op maandag 25-12-2017 om 06:17:02 After a brief trip back to the workshop for some carrots and a fresh load of toys, Santa is back in action. reageer retweet
Een outbound lijnvlucht heeft altijd een oneven flightnumber (dus KL887 naar Hong Kong toe). De inbound is dan de 888.quote:Op zondag 24 december 2017 22:16 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
De carrière van deze dame zit er bijna op.
Momenteel is PH-BFF onderweg als KL888 naar Hong Kong.
Morgenavond komt ze rond 7 uur als KL889 terug.
Zoals het nu lijkt is dit haar laatste rotatie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |