quote:Zaterdag eerste dag van de kerstdrukte: '100.000 mensen in Kalverstraat gaan we wel halen'
De Kalverstraat beleeft vandaag naar verwachting de drukste dag van het jaar. '100.000 mensen gaan we wel halen.' Volgens GVB krijgen de trams in het centrum vooral pas na kerst met extra reizigers en vertraging te maken.
De winkelstraten barsten deze zaterdag uit hun voegen nu de kerstdagen net daarna komen, voorspelt bureau RMC, dat continue bezoekersaantallen in winkelstraten meet.
'Het zal ietsje minder druk worden dan in 2016, maar 100.000 mensen door de Kalverstraat, dat gaan we op de drukste dag van het jaar wel halen', zegt Huib Lubbers, directeur van RMC. Op een 'normale goede' zaterdag lopen er 50.000 tot 70.000 mensen door de populaire winkelstraat.
Voor het eerst continue de drukte meten
Met slimme camera’s en wifi-sensoren meet de gemeente dit jaar voor het eerst continue hoe druk het is in de Kalverstraat. Dat gebeurt ook op de Wallen. Er kan dan snel ingegrepen worden als dat nodig is. Gevaarlijk druk zal het niet worden, verwacht Zeger Stinus, voorzitter van de winkeliersvereniging Kalverstraat en Heiligeweg. 'Er lopen ook gastheren rond, die kunnen problemen signaleren en indien nodig informatie aan de politie doorgeven.'
Goed om te weten is dat de drukte zich concentreert tussen twee en vijf uur. Ga dus voor die tijd de stad in, adviseren Lubbers en Stinus, dan is het nog goed te doen. Lubbers: 'Wie om half vier komt, heeft de piek te pakken. Dan kan het niet zo fijn lopen meer zijn.'
Lesje geleerd na de afsluiting
De Kalverstraat is in het verleden vanwege de drukte één keer gedeeltelijk afgesloten geweest. Dat had ook te maken met een verbouwing die veel loopruimte innam. 'Hiervan hebben we geleerd door de straat nu zoveel mogelijk obstakelvrij te maken en te houden', zegt een woordvoerder van de gemeente. Mocht het toch te druk worden, dan worden mensen door de politie bij de ingangen gedoseerd toegelaten of worden ingangen tijdelijk even afgesloten.
De gemeente adviseert met het openbaar vervoer naar het centrum te komen en de auto te laten staan. Kom je wel met de auto, let dan voor informatie over parkeren op de informatiepanelen bij de afslagen van de A10 of kijk van tevoren op de website van de gemeente. De P+R van de Arena is niet beschikbaar door de kerstactiviteiten die daar plaatsvinden.
De feestdagen als één groot evenement
De dagen rond Kerst en oud en nieuw beschouwt de gemeente als een soort evenement. Er zijn allerlei voorbereidingen getroffen en er wordt samengewerkt met GVB, politie, handhavers en stewards die touringcars begeleiden.
Voor GVB is het weekend voor Kerst een 'gewoon' weekend. Uit de reisgegevens van OV-chipkaarten weet de vervoerder dat het druk wordt, maar niet zo druk dat er een speciale dienstregeling nodig is. Tijdens de kerstdagen rijdt GVB met een zondagdienstregeling. De drukke dagen beginnen pas daarna, met de start van de kerstvakantie. Dan is de 'drukkedagendienstregeling' van kracht: tram 2, 4, 5 en 9 rijden extra vaak en medewerkers helpen toeristen met kaartjes kopen.
Vorig jaar liepen trams en bussen in die dagen veel vertraging op door de verkeersdrukte in het centrum. Dat kan dit jaar weer gebeuren. Helaas is dat soms niet te voorkomen, zegt een woordvoerder. 'Als veel mensen over straat lopen en auto's stilstaan, kun je er met de tram of de bus niet langs. De vertraging heeft dan meer te maken met de drukte op straat dan met drukte in de tram.'
Bron: AT5
kwam opeens hard opzetten inderdaad. Op weg naar huis stond het Vondelpark al te dampen, hier thuis in het Sloterpark waren al dikke mistbanken bij het water.quote:Op vrijdag 22 december 2017 21:35 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
het was idd enorm mistig aan eind van de middag
Vossius vond onze zoon vooral leuk omdat mama daar had gezeten. Mama komt uit de Bijlmer en vond het al zo raar dat iedereen blank was op die school en dat was 1986, volgens mij is het weinig beter geworden.quote:Op woensdag 27 december 2017 16:29 schreef -Miauw- het volgende:
Zelf snap ik dat gedrang rondom het Barlaeus en het Vossius niet zo. Omhoog gevallen gedoe waar je je kind lekker ver weg van moet houden...
Mijn neefje zat op het Vossius en toen ik bij zijn diploma-uitreiking was twee jaar terug was hij één van de weinigen met een tintje inderdaadquote:Op woensdag 27 december 2017 16:34 schreef Againzender het volgende:
[..]
Vossius vond onze zoon vooral leuk omdat mama daar had gezeten. Mama komt uit de Bijlmer en vond het al zo raar dat iedereen blank was op die school en dat was 1986, volgens mij is het weinig beter geworden.
ja, Caland is prima! Ik schrok wat van de grootte, maar fijne school achteraf gezienquote:Op woensdag 27 december 2017 17:24 schreef -Miauw- het volgende:
[..]
Mijn neefje zat op het Vossius en toen ik bij zijn diploma-uitreiking was twee jaar terug was hij één van de weinigen met een tintje inderdaad
Waarschijnlijk wel wat veranderd sinds 1986 maar toch
Caland is een prima school toch, trouwens?
Enorme school is datquote:Op woensdag 27 december 2017 17:24 schreef -Miauw- het volgende:
[..]
Mijn neefje zat op het Vossius en toen ik bij zijn diploma-uitreiking was twee jaar terug was hij één van de weinigen met een tintje inderdaad
Waarschijnlijk wel wat veranderd sinds 1986 maar toch
Caland is een prima school toch, trouwens?
Matig inderdaad. Bussen ook.quote:Op zaterdag 13 januari 2018 00:21 schreef KingRoland het volgende:
Ben benieuwd wat ze gaan doen met de metro's en trams wanneer de stad blijft groeien. Niet normaal die aantallen nu. We krijgen echt japanse toestanden over een paar jaar
daarom stond hij ook niet op de lijst, maar nu wij er eenmaal zitten lijken ze dat toch erg goed aan te kunnen.quote:
De bedoeling is het netwerk aan bussen en trams te verminderen, men moet massaal de metro in.quote:Op zaterdag 13 januari 2018 00:21 schreef KingRoland het volgende:
Ben benieuwd wat ze gaan doen met de metro's en trams wanneer de stad blijft groeien. Niet normaal die aantallen nu. We krijgen echt japanse toestanden over een paar jaar
Dat van het fietsverkeer lijkt me niet. Niet voor niets worden er zoveel vrijliggende fietspaden etc. aangelegd en straten autoluw gemaakt.quote:Op zondag 14 januari 2018 20:46 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
De bedoeling is het netwerk aan bussen en trams te verminderen, men moet massaal de metro in.
Het fietsverkeer wil men ookal gaan ontmoedigen las ik ergens.
quote:Op zondag 14 januari 2018 20:46 schreef WammesWaggel het volgende:
Het fietsverkeer wil men ookal gaan ontmoedigen las ik ergens.
Toevallig las ik net vanavond het lokale VVD-verkiezingsprogramma en die zijn nog wel redelijk pro-fiets.quote:
Die boot voor dat IBIS hotel zal wel versleept worden lijkt me...en losse fietsenstallingen zetten ze vaak tijdelijk ergens anders.quote:Op maandag 15 januari 2018 09:26 schreef Ener-G het volgende:
Bij Centraal zijn veel fietsenrekken helemaal volgeramd met borden (echt letterlijk, 1 bord per halve meter ) dat je er voor 22 januari je fiets weg moet halen, want ze gaan verbouwen ofzo. Enig idee waar je dan wel je fiets kwijt kan, of gaan ze nog nieuwe rekken elders plaatsen?
De fietsenstalling naast de bibliotheek? Vijf minuten lopen maar je fiets staat er droog en neem ik aan veilig.quote:Op maandag 15 januari 2018 09:26 schreef Ener-G het volgende:
Bij Centraal zijn veel fietsenrekken helemaal volgeramd met borden (echt letterlijk, 1 bord per halve meter ) dat je er voor 22 januari je fiets weg moet halen, want ze gaan verbouwen ofzo. Enig idee waar je dan wel je fiets kwijt kan, of gaan ze nog nieuwe rekken elders plaatsen?
Daar staan de borden dus ookquote:Op maandag 15 januari 2018 11:29 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
De fietsenstalling naast de bibliotheek? Vijf minuten lopen maar je fiets staat er droog en neem ik aan veilig.
Dat doe ik ook vaak.
Wat ik ook weleens doe is het rek op de Oosterdokskade voor die fietsenzaak, is altijd plek.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |