Als iemand dat twaalf keer per jaar doet, dan is het wel een keer klaar met dat begrip.quote:Op dinsdag 5 december 2017 18:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Rare sfeer hangt er in jouw team. Een ziek kind is toch iets waarvoor je een beetje begrip op zou moeten kunnen brengen als collega, zou ik denken.
Dat ook. Maar er zit nog een wereld van verschil tussen 1 keer of 12 keer.quote:Op dinsdag 5 december 2017 18:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als iemand dat twaalf keer per jaar doet, dan is het wel een keer klaar met dat begrip.
Whut?! Dan sta je ook even raar te kijken. Roken doe je maar in de pauze (voor docent en leerling).quote:Op dinsdag 5 december 2017 18:09 schreef Janneke141 het volgende:
Zo liep ik vandaag even 'mijn' lokaal in om iets uit een kast te pakken terwijl een collega daar les had. Wel leerlingen in het lokaal, geen docent. Was even roken
What the..?!quote:Op dinsdag 5 december 2017 18:09 schreef Janneke141 het volgende:
Zo liep ik vandaag even 'mijn' lokaal in om iets uit een kast te pakken terwijl een collega daar les had. Wel leerlingen in het lokaal, geen docent. Was even roken
Meh, ook dan. Als dat kind serieus ziek is...quote:Op dinsdag 5 december 2017 18:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als iemand dat twaalf keer per jaar doet, dan is het wel een keer klaar met dat begrip.
Jeeeeeetje. Wat een rare kerel.quote:Op dinsdag 5 december 2017 21:35 schreef Franny_G het volgende:
Ach, dat van dat roken, ken ik ook wel ja. Maar ik geef les op een school waar heel wat excentrieke docenten lesgeven/gaven. Zijn echt de gekste dingen gebeurd. Zo was er een docent (die is inmiddels ook met pensioen) die tijdens rapportvergaderingen standaard uitgebreid de krant ging zitten lezen, omdat hij het maar zinloos geouwehoer vond en als hem om een mening werd gevraagd dan citeerde hij negen van de tien keer iets van de filosoof John Gray. Het kwam er dan op neer dat alle leerlingen in zijn ogen hopeloos waren, tot het tegendeel bewezen was.
Dat je je eigen grenzen bewaakt vind ik heel belangrijk. Maar deze manier vind ik respectloos.quote:Op woensdag 6 december 2017 08:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Misschien was dat zijn manier om het voor emzelf behapbaar te houden.
Interessante observatie. De afgelopen jaren heb ik meerdere promoties mee mogen maken, waarbij de ouders van de promovendi klassieke Tokkies waren. Respect voor de promovendi dat ze het zo ver geschopt hebben.quote:Op woensdag 6 december 2017 08:49 schreef Franny_G het volgende:
Kinderen uit alle lagen van de bevolking weten het gymnasium nu wel te vinden. Dat vind ik een positieve ontwikkeling, maar het betekent ook meer kinderen van lageropgeleide ouders die een soort cultuurkloof moeten overbruggen en van huis uit weinig tot geen begeleiding krijgen. Zulke kinderen horen een eerlijke kans te krijgen en dus van ons hulp om het maximale eruit te halen.
Dat verschilt wel per school. Op de vwo/havo/vmbo-school waar ik lesgeef worden leerlingen wel erg makkelijk omlaag gezet, zeker als het van vwo naar havo is.quote:Op woensdag 6 december 2017 08:49 schreef Franny_G het volgende:
Toen ik daar net begon met lesgeven was het bijvoorbeeld ook vrij gebruikelijk dat kinderen erg gemakkelijk werden afgeschreven: tja, kan het niveau gewoon niet aan. Doeiii.
Het was zwemmen of verzuipen. Nu moet er een heel traject van begeleiding doorlopen worden, voordat we tot zo'n conclusie komen.
Een vriend van me zegt altijd dat het onderwijs de grootste sociale werkplek van Nederland is. Er zijn genoeg gedreven, getalenteerde en kennisrijke mensen te vinden, maar ook heel veel figuren die het elders niet zouden kunnen rooien.quote:Op woensdag 6 december 2017 09:06 schreef Lyrebird het volgende:
Zwemmen of verzuipen..
Ik moest laatst een reflecteren over mijn eigen capaciteiten als het om lesgeven gaat, en daarin kwam sink or swim, als het model dat in mijn Nederlandse tijd gebruikt werd om ons wetenschappelijk voor te bereiden veel terug. Je begrijpt het al, daar had ik weinig goede woorden voor. Als Koreanen massaal naar de universiteit kunnen, dan kunnen wij dat ook. Maar daar heb je wel Koreaanse tijgermoeders voor nodig, een beetje discipline, en uitermate gemotiveerde leraren. In Korea mag je alleen voor de klas staan, als je tot de absolute top behoort. Wat staat dat ver van het brandhout waar ik mee te maken heb gehad...
Ja, klopt. Daarom is het ook heel belangrijk dat mensen die zelf zo'n ontwikkeling hebben gemaakt voor de klas staan. Ik heb zelf echt groot geluk gehad dat er twee leraren waren die mij echt zagen toen ik in havo 4 zat en die mij hebben gestimuleerd om van havo 5 meteen de stap naar vwo 6 te maken omdat ze ervan overtuigd waren dat ik dat kon. Dat was zo'n eye opener voor mij. Thuis vonden ze het al heel wat dat ik havo deed.quote:Op woensdag 6 december 2017 09:01 schreef Lyrebird het volgende:
We hadden een leraar Nederlands die me eens een uitbrander gaf, omdat ik zei dat ik m'n boek niet bij had. "Bij me, Lyrebird. Met dat Brabantse dialect zet je jezelf te kakken." Die houding, van een leraar die wel bereid is om het maximale er uit te halen, wat heb ik dat achteraf gezien enorm gemist. 9 van de 10 leraren kon het gewoon geen enkele ruk schelen.
Incompetente mensen heb je overal. Die rooien het ook niet, maar worden er ook niet uitgeknikkerd.quote:Op woensdag 6 december 2017 09:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Een vriend van me zegt altijd dat het onderwijs de grootste sociale werkplek van Nederland is. Er zijn genoeg gedreven, getalenteerde en kennisrijke mensen te vinden, maar ook heel veel figuren die het elders niet zouden kunnen rooien.
Zo lang dat goedkoper is dan laten zitten zal dat ook nog wel even zo blijven.quote:Op woensdag 6 december 2017 09:10 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat verschilt wel per school. Op de vwo/havo/vmbo-school waar ik lesgeef worden leerlingen wel erg makkelijk omlaag gezet, zeker als het van vwo naar havo is.
In zo'n beetje iedere organisatie waar ik gewerkt heb, is ~1/3e van de groep incompetent. Maar die mensen dragen niet de verantwoordelijkheid voor de opleiding en toekomst van een kind.quote:Op woensdag 6 december 2017 14:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Incompetente mensen heb je overal. Die rooien het ook niet, maar worden er ook niet uitgeknikkerd.
In Z-K is het nauwelijks mogelijk om op een goede vervolgopleiding te komen als je geen gebruik maakt van het bijzonder omvangrijke schaduwonderwijs - oftewel als je dat niet kan betalen. Ik vind niet dat je dan kan zeggen dat een systeem werkt.quote:Op donderdag 7 december 2017 04:38 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
In zo'n beetje iedere organisatie waar ik gewerkt heb, is ~1/3e van de groep incompetent. Maar die mensen dragen niet de verantwoordelijkheid voor de opleiding en toekomst van een kind.
De Finnen en Koreanen hebben dat veel beter in de smiezen. Verhoog het niveau van de opleiding tot leraar, geef leraren een salaris dat een afspiegeling is van de verantwoordelijkheid die gedragen wordt (lees: voer een drastische verhoging van het salaris in), en kijk eens op een zo'n objectief mogelijke manier naar het onderwijs: Doen we dit met z'n allen wel effectief? Hebben die Finnen bijvoorbeeld niet een punt, dat huiswerk erg 1970 is? Waarom lukt het de Koreanen wel om 90% van de scholieren met een tertiaire graad af te laten studeren?
Daar kan ik mij ook wel in vinden. Alhoewel ik het niveau van mijn opleiding niet zo zeer te laag vond, maar er werd wel veel nadruk gelegd op de verkeerde dingen imo.quote:Op donderdag 7 december 2017 07:40 schreef Bleie het volgende:
Nee, maar ik ben het wel met Lyrebird eens dat de lerarenopleiding (of in elk geval de pabo, want dat is de enige die ik zelf ken) beter en moeilijker zou moeten zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |