abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 5 december 2017 @ 18:05:18 #126
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175511377
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 18:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Rare sfeer hangt er in jouw team. Een ziek kind is toch iets waarvoor je een beetje begrip op zou moeten kunnen brengen als collega, zou ik denken.
Als iemand dat twaalf keer per jaar doet, dan is het wel een keer klaar met dat begrip.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175511389
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 18:05 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als iemand dat twaalf keer per jaar doet, dan is het wel een keer klaar met dat begrip.
Dat ook. Maar er zit nog een wereld van verschil tussen 1 keer of 12 keer.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  dinsdag 5 december 2017 @ 18:09:55 #128
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175511427
Zo liep ik vandaag even 'mijn' lokaal in om iets uit een kast te pakken terwijl een collega daar les had. Wel leerlingen in het lokaal, geen docent. Was even roken :{
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175511445
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 18:09 schreef Janneke141 het volgende:
Zo liep ik vandaag even 'mijn' lokaal in om iets uit een kast te pakken terwijl een collega daar les had. Wel leerlingen in het lokaal, geen docent. Was even roken :{
Whut?! Dan sta je ook even raar te kijken. Roken doe je maar in de pauze (voor docent en leerling).
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_175511798
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 18:09 schreef Janneke141 het volgende:
Zo liep ik vandaag even 'mijn' lokaal in om iets uit een kast te pakken terwijl een collega daar les had. Wel leerlingen in het lokaal, geen docent. Was even roken :{
What the..?!
Ik had een docent op mijn middelbare school die tijdens zijn lessem, tijdens het opdragen van sonnetten, uit het raam hing te roken. Elke les. En hij werkt nog steeds op de bewuste school omdat de rector bang is om hem te ontslaan :')

[Edit: excuses, gelogen. Hij is inmiddels met pensioen. :) ]
Mon 'en!
  dinsdag 5 december 2017 @ 18:34:29 #131
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175511804
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 18:05 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als iemand dat twaalf keer per jaar doet, dan is het wel een keer klaar met dat begrip.
Meh, ook dan. Als dat kind serieus ziek is...
pi_175516098
Ach, dat van dat roken, ken ik ook wel ja. Maar ik geef les op een school waar heel wat excentrieke docenten lesgeven/gaven. Zijn echt de gekste dingen gebeurd. Zo was er een docent (die is inmiddels ook met pensioen) die tijdens rapportvergaderingen standaard uitgebreid de krant ging zitten lezen, omdat hij het maar zinloos geouwehoer vond en als hem om een mening werd gevraagd dan citeerde hij negen van de tien keer iets van de filosoof John Gray. Het kwam er dan op neer dat alle leerlingen in zijn ogen hopeloos waren, tot het tegendeel bewezen was.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_175516448
Op de school van mijn kinderen werd ook al wekenlang aangekondigd dat het heel waarschijnlijk was dat ze mee gingen staken, dus ook geen verrassing. Ik kan ook geen vrij krijgen denk ik (niet geprobeerd, maar ik ken ze een beetje), maar gelukkig kan mijn man thuis zijn. Overigens heb ik een dubbel gevoel bij bso’s die open zijn, vind het eigenlijk stakingsbreken. Het is natuurlijk juist de bedoeling van een staking dat die overlast veroorzaakt. Maar goed, voor sommige ouders is het vast oprecht lastig te regelen.
pi_175521430
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 december 2017 21:35 schreef Franny_G het volgende:
Ach, dat van dat roken, ken ik ook wel ja. Maar ik geef les op een school waar heel wat excentrieke docenten lesgeven/gaven. Zijn echt de gekste dingen gebeurd. Zo was er een docent (die is inmiddels ook met pensioen) die tijdens rapportvergaderingen standaard uitgebreid de krant ging zitten lezen, omdat hij het maar zinloos geouwehoer vond en als hem om een mening werd gevraagd dan citeerde hij negen van de tien keer iets van de filosoof John Gray. Het kwam er dan op neer dat alle leerlingen in zijn ogen hopeloos waren, tot het tegendeel bewezen was.
Jeeeeeetje. Wat een rare kerel.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_175521910
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 07:48 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Jeeeeeetje. Wat een rare kerel.
Misschien was dat zijn manier om het voor emzelf behapbaar te houden.
-
pi_175521960
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 08:29 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Misschien was dat zijn manier om het voor emzelf behapbaar te houden.
Dat je je eigen grenzen bewaakt vind ik heel belangrijk. Maar deze manier vind ik respectloos.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_175522170
Ik voelde me bij zo'n rapportvergadering naast hem altijd zo'n brave sukkel die netjes alles had voorbereid en probeerde zo goed mogelijk inzicht te geven in een leerling. Nu ik al wat langer in het onderwijs zit, begin ik hem wel wat beter te begrijpen: veel is ook gewoon oeverloos geouwehoer. Zeker als vergaderingen niet strak geleid en voorbereid worden.

Maar, zoals ik al schreef: dit is nog maar het topje van de ijsberg als het gaat om excentriekelingen bij mij op school. Het is met de komst van een nieuwe generatie docenten en het met pensioen gaan van die oude garde aan de ene kant jammer dat het verdwijnt, aan de andere kant was het pedagogisch gezien zo ongelooflijk incorrect wat er allemaal gebeurde dat het ook echt niet meer kon.

Toen ik daar net begon met lesgeven was het bijvoorbeeld ook vrij gebruikelijk dat kinderen erg gemakkelijk werden afgeschreven: tja, kan het niveau gewoon niet aan. Doeiii.
Het was zwemmen of verzuipen. Nu moet er een heel traject van begeleiding doorlopen worden, voordat we tot zo'n conclusie komen.

Ik snap wel dat de oudere docenten dat soms wat meewarig aanzien: het kost zoveel tijd en energie (en meestal dus overuren dus meer werkdruk) terwijl het in sommige gevallen eigenlijk gewoon heel duidelijk is. Maar aan de andere kant: onze school is ook behoorlijk verkleurd en veranderd in de loop van de jaren. Kinderen uit alle lagen van de bevolking weten het gymnasium nu wel te vinden. Dat vind ik een positieve ontwikkeling, maar het betekent ook meer kinderen van lageropgeleide ouders die een soort cultuurkloof moeten overbruggen en van huis uit weinig tot geen begeleiding krijgen. Zulke kinderen horen een eerlijke kans te krijgen en dus van ons hulp om het maximale eruit te halen.

Maar het is wel bijzonder soms hoe in die discussies op school een generatiekloof optreedt en daarmee ook echt een totaal andere visie op (gymnasiaal) onderwijs. Vroeger was dit echt een school voor de 'elite' en dat werd ook in standgehouden door zulke docenten. Excentrieke docenten hoorden daarbij, bijna als een soort ontgroeningsritueel. Nu is dat dus aan het veranderen, maar tegelijkertijd wil je het niveau wel vasthouden en de vakidioten op de school ruimte blijven geven.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_175522323
quote:
2s.gif Op woensdag 6 december 2017 08:49 schreef Franny_G het volgende:
Kinderen uit alle lagen van de bevolking weten het gymnasium nu wel te vinden. Dat vind ik een positieve ontwikkeling, maar het betekent ook meer kinderen van lageropgeleide ouders die een soort cultuurkloof moeten overbruggen en van huis uit weinig tot geen begeleiding krijgen. Zulke kinderen horen een eerlijke kans te krijgen en dus van ons hulp om het maximale eruit te halen.
Interessante observatie. De afgelopen jaren heb ik meerdere promoties mee mogen maken, waarbij de ouders van de promovendi klassieke Tokkies waren. Respect voor de promovendi dat ze het zo ver geschopt hebben.

Mijn eigen achtergrond is wat dat betreft ook niet helemaal brandschoon, en terugkijkend verbaas ik me wel eens over de problematiek waar je tegenaan loopt als je 'uit het ghetto' komt. Op school werd daar maar weinig aandacht aan besteed, aan being ghetto.

We hadden een leraar Nederlands die me eens een uitbrander gaf, omdat ik zei dat ik m'n boek niet bij had. "Bij me, Lyrebird. Met dat Brabantse dialect zet je jezelf te kakken." Die houding, van een leraar die wel bereid is om het maximale er uit te halen, wat heb ik dat achteraf gezien enorm gemist. 9 van de 10 leraren kon het gewoon geen enkele ruk schelen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_175522415
Zwemmen of verzuipen..

Ik moest laatst eens reflecteren over mijn eigen capaciteiten als het om lesgeven gaat, en daarin kwam sink or swim, als het model dat in mijn Nederlandse tijd gebruikt werd om ons wetenschappelijk voor te bereiden 8-) veel terug. Je begrijpt het al, daar had ik weinig goede woorden voor. Als Koreanen massaal naar de universiteit kunnen, dan kunnen wij dat ook. Maar daar heb je wel Koreaanse tijgermoeders voor nodig, een beetje discipline, en uitermate gemotiveerde leraren. In Korea mag je alleen voor de klas staan, als je tot de absolute top behoort. Wat staat dat ver van het brandhout waar ik mee te maken heb gehad...

Enfin, over die reflectie: geef mijn portie maar aan Fikkie. Wat mij betreft laten we het lesgeven op een universiteit over aan mensen die dat leuk vinden, en laten we het onderzoek doen door mensen die dat leuk vinden. De combinatie is erg lastig.

[ Bericht 14% gewijzigd door Lyrebird op 06-12-2017 09:25:38 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 6 december 2017 @ 09:10:34 #140
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175522468
quote:
2s.gif Op woensdag 6 december 2017 08:49 schreef Franny_G het volgende:

Toen ik daar net begon met lesgeven was het bijvoorbeeld ook vrij gebruikelijk dat kinderen erg gemakkelijk werden afgeschreven: tja, kan het niveau gewoon niet aan. Doeiii.
Het was zwemmen of verzuipen. Nu moet er een heel traject van begeleiding doorlopen worden, voordat we tot zo'n conclusie komen.
Dat verschilt wel per school. Op de vwo/havo/vmbo-school waar ik lesgeef worden leerlingen wel erg makkelijk omlaag gezet, zeker als het van vwo naar havo is.
  woensdag 6 december 2017 @ 09:12:19 #141
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175522498
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 09:06 schreef Lyrebird het volgende:
Zwemmen of verzuipen..

Ik moest laatst een reflecteren over mijn eigen capaciteiten als het om lesgeven gaat, en daarin kwam sink or swim, als het model dat in mijn Nederlandse tijd gebruikt werd om ons wetenschappelijk voor te bereiden 8-) veel terug. Je begrijpt het al, daar had ik weinig goede woorden voor. Als Koreanen massaal naar de universiteit kunnen, dan kunnen wij dat ook. Maar daar heb je wel Koreaanse tijgermoeders voor nodig, een beetje discipline, en uitermate gemotiveerde leraren. In Korea mag je alleen voor de klas staan, als je tot de absolute top behoort. Wat staat dat ver van het brandhout waar ik mee te maken heb gehad...
Een vriend van me zegt altijd dat het onderwijs de grootste sociale werkplek van Nederland is. Er zijn genoeg gedreven, getalenteerde en kennisrijke mensen te vinden, maar ook heel veel figuren die het elders niet zouden kunnen rooien.
pi_175522579
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 09:01 schreef Lyrebird het volgende:

We hadden een leraar Nederlands die me eens een uitbrander gaf, omdat ik zei dat ik m'n boek niet bij had. "Bij me, Lyrebird. Met dat Brabantse dialect zet je jezelf te kakken." Die houding, van een leraar die wel bereid is om het maximale er uit te halen, wat heb ik dat achteraf gezien enorm gemist. 9 van de 10 leraren kon het gewoon geen enkele ruk schelen.
Ja, klopt. Daarom is het ook heel belangrijk dat mensen die zelf zo'n ontwikkeling hebben gemaakt voor de klas staan. Ik heb zelf echt groot geluk gehad dat er twee leraren waren die mij echt zagen toen ik in havo 4 zat en die mij hebben gestimuleerd om van havo 5 meteen de stap naar vwo 6 te maken omdat ze ervan overtuigd waren dat ik dat kon. Dat was zo'n eye opener voor mij. Thuis vonden ze het al heel wat dat ik havo deed.

Ik vind het ook fijn dat ik een paar collega's heb die dit zelf ook zo hebben meegemaakt. Ik merk dat wij om die reden meer oog en begrip hebben voor kinderen die vanuit zo'n positie bij ons op school komen. Het is voor leerlingen ook fijn om te horen dat de leraar voor de klas ook zo 'is begonnen'. Soort voorbeeldfunctie. Afgelopen jaren merkte ik dat ik dat vooral voor meisjes soms ben.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_175523760
Tweedaagse onderwijsbegrotingsdebat is trouwens met begonnen in de Tweede Kamer.
pi_175527853
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 09:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Een vriend van me zegt altijd dat het onderwijs de grootste sociale werkplek van Nederland is. Er zijn genoeg gedreven, getalenteerde en kennisrijke mensen te vinden, maar ook heel veel figuren die het elders niet zouden kunnen rooien.
Incompetente mensen heb je overal. Die rooien het ook niet, maar worden er ook niet uitgeknikkerd.
-
  woensdag 6 december 2017 @ 16:58:43 #145
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175531439
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 09:10 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat verschilt wel per school. Op de vwo/havo/vmbo-school waar ik lesgeef worden leerlingen wel erg makkelijk omlaag gezet, zeker als het van vwo naar havo is.
Zo lang dat goedkoper is dan laten zitten zal dat ook nog wel even zo blijven.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 6 december 2017 @ 17:06:56 #146
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_175531591
Kinderen omlaag zetten, dat kan bij ons praktisch niet.
Er is nog praktijkonderwijs, maar dat zit ook helemaal stampvol.

Zelfs kinderen aan wie we al 1,5 jaar al het mogelijke doen en die nog steeds op cijfers en gedrag uitvallen op Basis niveau, kunnen we gewoon bijna niet naar de praktijkschool krijgen. Dit begint met de maand meer problematisch te worden.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_175542630
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 14:04 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Incompetente mensen heb je overal. Die rooien het ook niet, maar worden er ook niet uitgeknikkerd.
In zo'n beetje iedere organisatie waar ik gewerkt heb, is ~1/3e van de groep incompetent. Maar die mensen dragen niet de verantwoordelijkheid voor de opleiding en toekomst van een kind.

De Finnen en Koreanen hebben dat veel beter in de smiezen. Verhoog het niveau van de opleiding tot leraar, geef leraren een salaris dat een afspiegeling is van de verantwoordelijkheid die gedragen wordt (lees: voer een drastische verhoging van het salaris in), en kijk eens op een zo'n objectief mogelijke manier naar het onderwijs: Doen we dit met z'n allen wel effectief? Hebben die Finnen bijvoorbeeld niet een punt, dat huiswerk erg 1970 is? Waarom lukt het de Koreanen wel om 90% van de scholieren met een tertiaire graad af te laten studeren?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 7 december 2017 @ 07:06:52 #148
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175542910
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 04:38 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

In zo'n beetje iedere organisatie waar ik gewerkt heb, is ~1/3e van de groep incompetent. Maar die mensen dragen niet de verantwoordelijkheid voor de opleiding en toekomst van een kind.

De Finnen en Koreanen hebben dat veel beter in de smiezen. Verhoog het niveau van de opleiding tot leraar, geef leraren een salaris dat een afspiegeling is van de verantwoordelijkheid die gedragen wordt (lees: voer een drastische verhoging van het salaris in), en kijk eens op een zo'n objectief mogelijke manier naar het onderwijs: Doen we dit met z'n allen wel effectief? Hebben die Finnen bijvoorbeeld niet een punt, dat huiswerk erg 1970 is? Waarom lukt het de Koreanen wel om 90% van de scholieren met een tertiaire graad af te laten studeren?
In Z-K is het nauwelijks mogelijk om op een goede vervolgopleiding te komen als je geen gebruik maakt van het bijzonder omvangrijke schaduwonderwijs - oftewel als je dat niet kan betalen. Ik vind niet dat je dan kan zeggen dat een systeem werkt.

Gisteren stond er trouwens een column in de Volkskrant die het alom heilig verklaarde Finse onderwijs toch een klein beetje in een ander licht zet:
https://www.volkskrant.nl(...)-nederland~a4543408/

Het ideale systeem bestaat nu eenmaal niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175543085
Nee, maar ik ben het wel met Lyrebird eens dat de lerarenopleiding (of in elk geval de pabo, want dat is de enige die ik zelf ken) beter en moeilijker zou moeten zijn.
  donderdag 7 december 2017 @ 07:42:07 #150
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175543103
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 07:40 schreef Bleie het volgende:
Nee, maar ik ben het wel met Lyrebird eens dat de lerarenopleiding (of in elk geval de pabo, want dat is de enige die ik zelf ken) beter en moeilijker zou moeten zijn.
Daar kan ik mij ook wel in vinden. Alhoewel ik het niveau van mijn opleiding niet zo zeer te laag vond, maar er werd wel veel nadruk gelegd op de verkeerde dingen imo.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')