abonnement Unibet Coolblue
pi_174128964
Sinds de vernietiging van Cassini en het feit dat we weten dat er zeeen van methaan voorkomen op de maan Titan vraag ik me echt serieus af: Zou je kunnen zwemmen in dat spul?

Ik zie namelijk wat voors -en tegens:

Dit maakt het zwemmen makkelijker:
- Vloeibaar gas is dunner dan water, het geeft minder weerstand
- De zwaartekracht is maar 1/7 als dat van de aarde
- De dikkere atmosfeer zorgt er voor dat de slagen die je door de lucht maakt meer grip hebben dan de dunnere lucht op aarde

Dit maakt daarentegen het zwemmen moeilijker:
- Omdat de dichtheid van vloeibaar methaan maar de helft van water is zak je ook sneller naar beneden.
- Als je je lichaamswarmte niet volledig isoleert zal het vloeibare methaan veranderen in gas en zal je ook naar beneden zakken.
- Vloeibaar methaan is nogal frisjes, -180c, dus je hebt wel een goed pak nodig, eentje die het zwemmen misschien hinderlijk kan maken. Aan de andere kant, duikers hier op aarde hebben eenmaal in het water geen last van hun duikspullen.

De vraag waar ik geen antwoord op kan vinden, tot dusver, is dat blijkbaar niemand exact weet hoe stroperig de zeeen zijn. Ik zie namelijk een contradictie:
- In de radar beelden van Cassini zijn de zeeen pikzwart, wat duidt op een perfecte reflectie van de radar en een spiegelglad oppervlakte.
- De atmosfeer van Titan is 1,5x dikker dan de aarde, in combinatie met de kou is het zelfs 4,5x dikker dan de aarde. Een briesje heeft daar dezelfde kracht op je lichaam als een windkracht 8. Je zou dus golven verwachten in die zeeen, maar dat dat zien we niet. Conclusie, die zeeen zouden wel eens heel erg stroperig kunnen zijn.
- Maar......wellicht is vloeibaar methaan zo dun dat het niet eens in staat is om golven te vormen, het zakt misschien al in elkaar voordat het de kans krijgt op te bouwen. Alsof je een zandkasteel wil gaan bouwen van gortdroog zand.
- Vloeibaar methaan is een zeer slechte solvent (oplosmiddel) waarin zich weinig andere stoffen kunnen mengen. Water daarentegen mixed met van alles en nog wat. Vloeibaar methaan blijft dus puur en de dichtheid maar de helft van water.
- Ook zijn er overduidelijk rivieren te zien, dus het spul stroomt wel degelijk.


Dus uiteindelijk 2 vragen, ben nieuwsgierig naar jullie mening:
- Kun je zwemmen in de zeeen van titan?
- Wat is de stroperigheid van deze zeeen?

[ Bericht 5% gewijzigd door Phalon op 01-10-2017 23:52:18 ]
pi_174177982
De zwaartekracht heeft geen invloed op je drijfvermogen dat maakt niks uit.
In een zwembad op de maan zak je even ver weg als in water op aarde.
Voor de rest vind ik de vraag een beetje absurd, niemand zal het in zijn hoofd halen in vloeibaar methaan te zwemmen ook niet op aarde.
pi_174426414
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 22:10 schreef Schonedal het volgende:
De zwaartekracht heeft geen invloed op je drijfvermogen dat maakt niks uit.
In een zwembad op de maan zak je even ver weg als in water op aarde.
Voor de rest vind ik de vraag een beetje absurd, niemand zal het in zijn hoofd halen in vloeibaar methaan te zwemmen ook niet op aarde.
Vraag mag wellicht absurd zijn, maar het gaat puur om het idee. Of het uberhaupt mogelijk is.

De technologische vooruitgang is in een sneltreinvaart, het zal niet lang meer duren voordat men een ruimtepak kan ontwikkelen die bestaat uit slechts een paar lagen en die de kou buiten kunnen houden, dus 100% isoleren en de druk op minimaal 0,3 bar, met puur zuurstof om te ademen, en als dat allemaal klaar is, dan gewoon eens kijken wat er gebeurt als je langs het strand loopt van Kraken Mare en daar voorzichtig het vloeibare methaan in loopt. Er van uitgaande dat je zelf 0,0 warmte uitstraalt moet voorkomen dat het vloeibare gas meteen verdampt naar een (tijdelijk) gas, om hogerop in de atmosfeer weer te condenseren. Maar de vraag is puur scheikundig gezien interessant, als je alle externe factoren meerekent:

Is het mogelijk om te zwemmen in de vloeibare methaan op Titan?
Of zak je gelijk naar de bodem?
pi_174469071
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 22:10 schreef Schonedal het volgende:
De zwaartekracht heeft geen invloed op je drijfvermogen dat maakt niks uit.
In een zwembad op de maan zak je even ver weg als in water op aarde.
Voor de rest vind ik de vraag een beetje absurd, niemand zal het in zijn hoofd halen in vloeibaar methaan te zwemmen ook niet op aarde.
Op de maan is geen luchtdruk en daarom kan water er niet in vloeibare vorm bestaan.
pi_174469226
Ik vind dit een geniaal topic. Dit soort vragen afdoen als absurd staat alle vormen van vooruitgang in de weg. Nieuwsgierigheid is de basis voor alle wetenschappelijke ontdekkingen.

TS: ga zo door.
pi_174469251
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2017 06:02 schreef Phalon het volgende:

[..]

Vraag mag wellicht absurd zijn, maar het gaat puur om het idee. Of het uberhaupt mogelijk is.

De technologische vooruitgang is in een sneltreinvaart, het zal niet lang meer duren voordat men een ruimtepak kan ontwikkelen die bestaat uit slechts een paar lagen en die de kou buiten kunnen houden, dus 100% isoleren en de druk op minimaal 0,3 bar, met puur zuurstof om te ademen, en als dat allemaal klaar is, dan gewoon eens kijken wat er gebeurt als je langs het strand loopt van Kraken Mare en daar voorzichtig het vloeibare methaan in loopt. Er van uitgaande dat je zelf 0,0 warmte uitstraalt moet voorkomen dat het vloeibare gas meteen verdampt naar een (tijdelijk) gas, om hogerop in de atmosfeer weer te condenseren. Maar de vraag is puur scheikundig gezien interessant, als je alle externe factoren meerekent:

Is het mogelijk om te zwemmen in de vloeibare methaan op Titan?
Of zak je gelijk naar de bodem?
Als het vloeibare gas meteen verdampt loop je dus in een soort droge cocon over de oceaanbodem. Ook best een aardige gedachte.
pi_174469367
Edit: nevermind

[ Bericht 59% gewijzigd door thabit op 17-10-2017 13:20:54 ]
pi_174469413
Ik heb te weinig kennis, maar wou even zeggen dat ik je redeneringsvermogen mooi uitgekiend vind, dat je zulke constateringen op basis van beperkte gegevens en zicht kunt maken. Heel mooi :).
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:15:44 #9
456076 PreiKaas
Prei met Kaas
pi_174469458
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 23:45 schreef Phalon het volgende:

- Vloeibaar gas

Hier werd een potentieel interessant topic gelijk al verpest.
pi_174469546
Maar vloeibaar methaan heeft een lagere dichtheid dan een mens. Je zakt dus naar de bodem.
pi_174469705
Methaangas is zelf ook lichter dan water..
Dat betekent je namelijk door methaan zal zakken, tenzij je een drijfvermogen bijvoegen. zoals zak waterstof. Die is lichtere dan methaangas.

Normaliteit zouden men met lood om gordel zodat ze kunnen zakken in water..
In methaangas dragen men een zak waterstof om gordel zodat ze kunnen zweven in vloeibare methaangas.
Kan dat het?
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_174505895
Afgezien van het drijfvermogen, hoe ga je jezelf vooruit brengen? Op Aarde zet je je af tegen de massa van het water, maar op Titan?
1 + 1 = blauw
  donderdag 19 oktober 2017 @ 11:26:08 #13
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_174510319
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 12:58 schreef thabit het volgende:

[..]

Op de maan is geen luchtdruk en daarom kan water er niet in vloeibare vorm bestaan.
Wel in een overdekt zwembad :{w
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_174517185
De dichtheid van een mens is ongeveer gelijk aan de dichtheid van water, daarom kun je daar makkelijk in zwemmen.

Als de dichtheid van de vloeistof de helft is, betekend dit dat jij jouw halve massa verplaatst, dus blijft er nog eens een halve massa 'over'. Stel je weegt 70 kg, in de vloeistof heb je dan effectief een massa van 35 kg. Keer die 1/7 blijft er nog 5 kg over; wat dat betreft is het vergelijkbaar met hier in water zwemmen terwijl je een stalen bal van iets meer dan 5kg bij je draagt (die bal verplaatst ook water, daarom iets meer).
Wat dat betreft zal het dus iets lastiger zijn om boven te blijven, maar lijkt me wel te doen. Heb nooit met 5kg staal gezwommen, dus misschien is dat ook wel veel moeilijker dan ik denk.

Viscositeit is zo'n 18x hoger dan water, en ongeveer 2x zo hoog is als pure alcohol, lijkt mij ook niet heel problematisch.

Misschien dat ik wat over 't hoofd heb gezien, maar het lijkt me te doen! Wel even een thermo-zwembroek aanschaffen
pi_174528726
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 13:19 schreef thabit het volgende:
Maar vloeibaar methaan heeft een lagere dichtheid dan een mens. Je zakt dus naar de bodem.
Water net zo min. Water heeft ten opzichte van ons lichaam ook een lagere dichtheid. Hier op aarde, met 7x zoveel zwaartekracht dan op Titan zak je ook niet gelijk naar de bodem. Hier op aarde ben je wel 7x zwaarder dan op Titan.
quote:
2s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 00:45 schreef Kamina het volgende:
Afgezien van het drijfvermogen, hoe ga je jezelf vooruit brengen? Op Aarde zet je je af tegen de massa van het water, maar op Titan?
Afzetten tegen een combinatie van het vloeibaar methaan en de 4,5x dichte atmosfeer. Bovendien is je gewicht ook maar 1/7 van hier op Aarde.

Deze gozer legt het goed uit:
quote:
0s.gif [b]Op donderdag 19 oktober 2017 16:50 schreef [url=http://forum.fok.nl
Als de dichtheid van de vloeistof de helft is, betekend dit dat jij jouw halve massa verplaatst, dus blijft er nog eens een halve massa 'over'. Stel je weegt 70 kg, in de vloeistof heb je dan effectief een massa van 35 kg. Keer die 1/7 blijft er nog 5 kg over; wat dat betreft is het vergelijkbaar met hier in water zwemmen terwijl je een stalen bal van iets meer dan 5kg bij je draagt (die bal verplaatst ook water, daarom iets meer).
Wat dat betreft zal het dus iets lastiger zijn om boven te blijven, maar lijkt me wel te doen. Heb nooit met 5kg staal gezwommen, dus misschien is dat ook wel veel moeilijker dan ik denk.
Volgens mij klopt er iets niet in je beredenering:
Even simplistisch:
Mens : Gewicht op aarde : 70 kg. Dichtheid van water : 1
Mens : Gewicht op Titan : 10 kg. Dichtheid van vloeibaar methaan 0,5
Dichtheid atmosfeer op zeeniveau op aarde : 1
Dichtheid atmosfeer op zeeniveau op Titan : 4,5

Op basis van deze cijfers zou je toch juist heel makkelijk moeten kunnen zwemmen. Ik bedoel, als je al zonder vleugels kunt vliegen (volgens sommige geleerden) door gewoon met je armen te flapperen, dan moet het nog makkelijker zijn boven wat---ehhh vloeibaar methaan te blijven.

----

Ik hoop echt stellig dat ik mijn leven nog mag meemaken dat NASA, ESA, JAXA, voor mijn part Noord Korea een nieuwe sonde naar Titan stuurt en duidelijke beelden maakt van hoe zo'n zee van vloeibaar gas er moet uit zien?

Ik zie het zo, je hebt een zandbak en het zand is voorzien van wat vocht zodat je er mee kunt knoeien. Balletjes maken, zandkasteeltje noem maar op. Dat kun je hier op water ook, lekker spetteren, bommetje doen en grote golven veroorzaken in het zwembad....

Dan pak je diezelfde zandbak met gortdroog geel zand. Wat kun je daarmee? Weinig. Je kunt er niets meer bouwen, geen zandkasteel, geen figuurtjes, balletjes of muurtjes. Met vloeibaar methaan kun je ook zoveel denk ik. Een "bommetje" in vloeibaar methaan? Gaat niet werken denk ik, daarvoor is de dichtheid simpelweg te laag. Ja, je kunt wel een bommetje maken door je fles zuurstof er in te gooien en er een aansteker bij te houden... :P

En daarom zijn er denk ik ook geen golven op Titan, vloeibaar methaan is simpelweg te dun. Net als gortdroog zand, waar je geen zandkasteel van kunt maken.

[ Bericht 28% gewijzigd door Phalon op 19-10-2017 23:44:38 ]
  Moderator vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:54:40 #16
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174538147
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 22:10 schreef Schonedal het volgende:
De zwaartekracht heeft geen invloed op je drijfvermogen dat maakt niks uit.
In een zwembad op de maan zak je even ver weg als in water op aarde.
Voor de rest vind ik de vraag een beetje absurd, niemand zal het in zijn hoofd halen in vloeibaar methaan te zwemmen ook niet op aarde.
Dat zijn juist de betere vragen :Y
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  zondag 22 oktober 2017 @ 16:49:43 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_174581269
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 12:58 schreef thabit het volgende:

[..]

Op de maan is geen luchtdruk en daarom kan water er niet in vloeibare vorm bestaan.
binnenbad
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')