abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_175192279
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 12:01 schreef house_is_a_feeling het volgende:
En er zijn auto's waarbij de riem vervangen tegen het dubbele van wat je nu moet betalen aan zit. Het zou voor mij de persoonlijk de afweging zijn hoe lang je nog met de auto gaat doen en of je dan de gok wilt nemen om er mee door te rijden. Het is geen geld wat je terug gaat zien bij de eventuele verkoop, wellicht dat de verkoop van de auto wat makkelijker gaat als je het gedaan hebt. Als je nog van plan bent om jarenlang te rijden, dan is het een belangrijke stap van onderhoud.
For the record, het is ook niet dat ik sta te kijken van de 550 euro voor de distributieriem maar eerder de 10 jaar interval in vergelijking met de 6-7 jaar die ik doorgaans als advies hoor.

Ik wil 'm absoluut nog niet wegdoen namelijk. Hij loopt nog goed, schakelt strak, het onderstel is praktisch roestvrij en zowel het interieur als het exterieur zien er nog heel netjes uit. Als er geen gekke dingen gebeuren zie ik me in deze wagen nog jaren doorrijden inderdaad :)

Alles wat 'ie nodig heeft laat ik ook netjes doen, of doe ik zelf als ik dat kan. Nieuwe voorruit, verstevigingsstang van het chassis, midden- en einddemper en ook een nieuw setje banden zijn er het afgelopen jaar op gekomen. Da's ook geen goedkope klus geweest trouwens, 205/45 R16 is ook een lekker dure bandenmaat heb ik geleerd :P

Ik heb het idee dat ik nu wel weet wat ik heb, het achterstallige onderhoud door de vorige eigenaren is bijgewerkt en het aankomende onderhoud kan ik zo ook wel inschatten. Tuurlijk, er kunnen zich altijd onverwachte kosten voordoen maar nu ik nog geen andere verantwoordelijkheden heb is het op deze manier heel goed te doen 8-)

Sowieso is er onder de 5.000 euro geen andere hardtop cabriolet die beter in de opties zit en sneller is, dus ik zou niet weten welke andere wagen deze zou kunnen vervangen :P

[ Bericht 3% gewijzigd door J.Appleseed op 20-11-2017 12:28:24 ]
  maandag 20 november 2017 @ 12:48:42 #52
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_175192891
Ik vind 10 jaar niet zo schokkend, dat hoor ik eigenlijk vaker voorbij komen dan die 6-7 jaar die jij noemt :P Mijn auto heeft als advies 180.000 of 10 jaar.

Of eigenlijk moet ik zeggen had :'( Ik heb er 3 jaar en 80k in gereden, maar nu is het ineens voorbij. Ik had ergens vorige week een afspraak stond voor een APK en nieuwe remschijven (aangezien ik dacht dat de oude krom was vanwege trillingen tijdens remmen). Het bleek echter dat de schijf niet krom was, maar dat er een haascheurtje in had gezeten dat door de warmte steeds poreuzer werd. Tijdens de rit naar de garage was het klaar, ik hoorde een knal en ineens was alle remkracht weg (behalve in de laatste millimeter van het pedaal). Bleek dat er gewoon een stuk van de remschijf rondom dat scheurtje was afgebroken :{
En toen ie eenmaal op de brug stond bleek er véél meer mis mee te zijn en had ik minimaal 3 tot 3,5k moeten investeren om hem rijdend te houden.

Was ook wel te verwachten, het was een auto van maart 2002 met inmiddels iets meer dan 255k op de teller. Ik heb hem dus 3 jaar gehad en 80 van die 255k erop gezet. En omdat het een auto met 235pk was zijn die 80k (en waarschijnlijk die 175k ervoor ook niet) lang niet altijd zachtzinning gegaan _O-
Wel zonde, ik heb in die 3 jaar tijd eigenlijk nooit echt ergens last van gehad, maar nu komt gewoon alles in 1 keer.

En mijn nieuwe auto heb ik met mijn hoofd gekocht in plaats van met mijn hart moet ik bekennen, dus ik ga nu van een Skoda Octavia RS met 235pk naar een Seat Mii met 60pk :+ Zal wel even wennen worden, maar die Mii is in ieder geval wel behoorlijk luxe (al zal ik de stoelverwarming icm leren bekleding van de Skoda wel gaan missen) en ik heb hem net als de Skoda in het rood genomen :P
pi_175193097
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 12:48 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik vind 10 jaar niet zo schokkend, dat hoor ik eigenlijk vaker voorbij komen dan die 6-7 jaar die jij noemt :P Mijn auto heeft als advies 180.000 of 10 jaar.

Of eigenlijk moet ik zeggen had :'( Ik heb er 3 jaar en 80k in gereden, maar nu is het ineens voorbij. Ik had ergens vorige week een afspraak stond voor een APK en nieuwe remschijven (aangezien ik dacht dat de oude krom was vanwege trillingen tijdens remmen). Het bleek echter dat de schijf niet krom was, maar dat er een haascheurtje in had gezeten dat door de warmte steeds poreuzer werd. Tijdens de rit naar de garage was het klaar, ik hoorde een knal en ineens was alle remkracht weg (behalve in de laatste millimeter van het pedaal). Bleek dat er gewoon een stuk van de remschijf rondom dat scheurtje was afgebroken :{
En toen ie eenmaal op de brug stond bleek er véél meer mis mee te zijn en had ik minimaal 3 tot 3,5k moeten investeren om hem rijdend te houden.

Was ook wel te verwachten, het was een auto van maart 2002 met inmiddels iets meer dan 255k op de teller. Ik heb hem dus 3 jaar gehad en 80 van die 255k erop gezet. En omdat het een auto met 235pk was zijn die 80k (en waarschijnlijk die 175k ervoor ook niet) lang niet altijd zachtzinning gegaan _O-
Wel zonde, ik heb in die 3 jaar tijd eigenlijk nooit echt ergens last van gehad, maar nu komt gewoon alles in 1 keer.

En mijn nieuwe auto heb ik met mijn hoofd gekocht in plaats van met mijn hart moet ik bekennen, dus ik ga nu van een Skoda Octavia RS met 235pk naar een Seat Mii met 60pk :+ Zal wel even wennen worden, maar die Mii is in ieder geval wel behoorlijk luxe (al zal ik de stoelverwarming icm leren bekleding van de Skoda wel gaan missen) en ik heb hem net als de Skoda in het rood genomen :P
Ai! Da's ruk man.

Wat was er dan nog allemaal mee aan de hand? Is dat niet naar voren gekomen tijdens een kleine/grote beurt of zo?
  maandag 20 november 2017 @ 13:13:08 #54
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_175193336
quote:
7s.gif Op maandag 20 november 2017 13:00 schreef J.Appleseed het volgende:

[..]

Ai! Da's ruk man.

Wat was er dan nog allemaal mee aan de hand? Is dat niet naar voren gekomen tijdens een kleine/grote beurt of zo?
Remleidingen poreus, draagarmen voor waren slecht, koelvin sloeg niet meer aan, koppeling zat op het randje van kapot, turbo liep op z'n eind, waterpomp was slecht, slot rechtsachter functioneerde niet meer...

Bij de vorige beurt ongeveer een half jaar geleden (en 15k, wat ook het interval is) heb ik alleen een opmerking gehad over lekke schokdempers achter, verder niks. Vorig jaar met de APK is ie ook probleemloos goedgekeurd en kreeg ik nog de opmerking dat de auto er zo goed bij stond en waarschijnlijk nog jaren mee kon...

Ach ja, het is niet anders. Ik heb 3 jaar en 80k met een gigantische lach op m'n gezicht in dat ding rond gereden en de afschrijving is ook niet superveel geweest uiteindelijk.
  maandag 20 november 2017 @ 13:20:06 #55
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_175193495
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 12:48 schreef Irritatie100 het volgende:

En mijn nieuwe auto heb ik met mijn hoofd gekocht in plaats van met mijn hart moet ik bekennen, dus ik ga nu van een Skoda Octavia RS met 235pk naar een Seat Mii met 60pk :+ Zal wel even wennen worden, maar die Mii is in ieder geval wel behoorlijk luxe (al zal ik de stoelverwarming icm leren bekleding van de Skoda wel gaan missen) en ik heb hem net als de Skoda in het rood genomen :P
Zo, da's wel even een verschil :D.

Maar die VAG-drieling zijn prima karretjes op zich. Ik heb er sinds medio januari in 10 maanden tijd 26.000 bijgeklokt op een Up! Ondanks m'n 1m94 stap ik ook na een langere rit nog prima uit. En als je niet de kale basisversie neemt zit er nog best wel wat op (automatische verlichting en ruitenwissers, DAB-radio + bluetooth, USB en SD-cardslot, verwarmde buitenspiegels, ook nog cruise control was helemaal leuk geweest :')). Wel wat meer trappen om 'm op gang te houden maar ook dat went _O-.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  maandag 20 november 2017 @ 13:51:46 #56
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_175194219
quote:
11s.gif Op maandag 20 november 2017 13:20 schreef JDude het volgende:

[..]

Zo, da's wel even een verschil :D.

Maar die VAG-drieling zijn prima karretjes op zich. Ik heb er sinds medio januari in 10 maanden tijd 26.000 bijgeklokt op een Up! Ondanks m'n 1m94 stap ik ook na een langere rit nog prima uit. En als je niet de kale basisversie neemt zit er nog best wel wat op (automatische verlichting en ruitenwissers, DAB-radio + bluetooth, USB en SD-cardslot, verwarmde buitenspiegels, ook nog cruise control was helemaal leuk geweest :')). Wel wat meer trappen om 'm op gang te houden maar ook dat went _O-.
Klopt, ik heb een Sport Intense genomen. Dat is wel een vrij volle versie. Behalve wat uiterlijke frutsels, een panoramadak en stoelverwarming is die eigenlijk full-options. Alles wat jij noemt idd en ik heb dan wel cruise control erop. Ook nog smartphonesynchronisatie met een app, ben benieuwd wat dat allemaal voor nieuwerwets gedoe is :P In die 2002 Skoda was ik blij dat ik een cd-speler had en geen cassettedeck meer _O-
En dat was in die Sport Intense-uitvoering dus allemaal standaard. De enige optie die ik er nog bij genomen heb is een middenarmsteun, dat vind ik ook echt een must eigenlijk #verwend :D
  maandag 20 november 2017 @ 13:58:09 #57
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_175194334
Mja, die app gebruik ik in de praktijk nauwelijks. Er zit een navigatiemodule in maar Waze werkt voor mij vele malen beter. Je kunt er mee bellen en je muziek bedienen maar dat kan ook met de "radio" zelf. En je kunt er wat info over de auto in zien (koelvloeistof- en olietemperatuur en dergelijke) maar dat kan ook via het display tussen de snelheidsmeter en toerenteller.

De bijbehorende telefoonhouder vind ik wel erg prettig.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_175196655
Die riemen gaan nooit kapot, zijn de overige delen. spanrol, looprol en vooral de waterpomp. Die laatste hebben ze ook bewust verplaatst van multiriem naar distruriem gedeelte. Is nogal een zwak lager vergeleken met een loop of spanrol. Ze lopen vast, riem begint dus te slippen en pats kaput.

Dus altijd oude onderdelen ff willen zien. Vaak doen ze alleen de riem stiekem, is lekker makkelijk.

Doe t zelf, stelt niet zoveel voor. Alleen dat t meeste tijd gaat zitten in alles open te slopen en t gevloek omdat je amper ruimte hebt doordat die motoren tegenwoordig in de breedte liggen. Gelukkig ook noog een RWD staan, dan is t easy. 1,5 uurtje werk en klaar.
pi_175197058
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 15:46 schreef funnywell het volgende:
Die riemen gaan nooit kapot, zijn de overige delen. spanrol, looprol en vooral de waterpomp. Die laatste hebben ze ook bewust verplaatst van multiriem naar distruriem gedeelte. Is nogal een zwak lager vergeleken met een loop of spanrol. Ze lopen vast, riem begint dus te slippen en pats kaput.

Dus altijd oude onderdelen ff willen zien. Vaak doen ze alleen de riem stiekem, is lekker makkelijk.

Doe t zelf, stelt niet zoveel voor. Alleen dat t meeste tijd gaat zitten in alles open te slopen en t gevloek omdat je amper ruimte hebt doordat die motoren tegenwoordig in de breedte liggen. Gelukkig ook noog een RWD staan, dan is t easy. 1,5 uurtje werk en klaar.
Bij de 206 GTi (en cc met de GTi-motor) moet het motorblok ook van de motorsteunen af om erbij te kunnen, daar heb ik zelf écht de know-how niet voor. Ik vertrouw mijn lokale garage er wel op dat ze alle gevraagde onderdelen vervangen, maar even vragen of ze de oude onderdelen nog hebben is nooit verkeerd.

In ieder geval heb ik een handleiding doorgestuurd gekregen waar ook 10 jaar werd aangegeven, dus ik zal er gewoon voor zorgen dat de riem ergens volgend jaar vervangen wordt :)
pi_175200820
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 12:48 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik vind 10 jaar niet zo schokkend, dat hoor ik eigenlijk vaker voorbij komen dan die 6-7 jaar die jij noemt :P Mijn auto heeft als advies 180.000 of 10 jaar.

10 jaar of 240.000 in mijn geval :D
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
  dinsdag 21 november 2017 @ 12:17:36 #61
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_175215291
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2017 20:53 schreef house_is_a_feeling het volgende:

[..]

Volgens mij is het hele lijstje ook heel erg gedateerd :+
Ik rij inmiddels in een Golf variant 2.0 TDI kilometerslet bj 2017 :')
hier schreef kensei: haha komen
hier schreef UnicornFarts: Ik weet dat SV heet is, Grielen heet is, maar van jou heb ik nog geen bewijs.
pi_175217378
quote:
11s.gif Op dinsdag 21 november 2017 12:17 schreef Grielen het volgende:

[..]

Ik rij inmiddels in een Golf variant 2.0 TDI kilometerslet bj 2017 :')
Passat was geen optie? :D

Ben ook 3 auto’s verder sinds de MX-5 in de OP. Een Mazda 6 touring, BMW 318d Touring en nu ik bijna niet meer rijd weer terug op een knaken Carisma op benzine. Die blijft ook niet lang vermoed ik.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
  dinsdag 21 november 2017 @ 16:28:37 #63
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_175220055
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 november 2017 14:13 schreef house_is_a_feeling het volgende:

[..]

Passat was geen optie? :D

Ben ook 3 auto’s verder sinds de MX-5 in de OP. Een Mazda 6 touring, BMW 318d Touring en nu ik bijna niet meer rijd weer terug op een knaken Carisma op benzine. Die blijft ook niet lang vermoed ik.
Neh, ik wilde wat meer opties en dan zou de bijtelling iets te gortig worden

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
hier schreef kensei: haha komen
hier schreef UnicornFarts: Ik weet dat SV heet is, Grielen heet is, maar van jou heb ik nog geen bewijs.
  donderdag 25 januari 2018 @ 23:54:38 #64
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_176750416
Ik mag m'n skelter inruilen voor een maatje groter (B-segment zeg maar). Nu nog bedenken wat dan.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  vrijdag 26 januari 2018 @ 00:01:14 #65
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_176750556
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 november 2017 10:15 schreef JDude het volgende:
En in m'n werkskelter ga ik dit jaar net de 30.000 niet halen denk ik. Toch m'n werkgever maar even ingelicht dat ik de vooraf bedachte 25.000 al bijna heb aangetikt.
Uiteindelijk wel gelukt 366 dagen na inontvangstname :').
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  vrijdag 26 januari 2018 @ 13:09:47 #66
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_176757725
quote:
7s.gif Op donderdag 25 januari 2018 23:54 schreef JDude het volgende:
Ik mag m'n skelter inruilen voor een maatje groter (B-segment zeg maar). Nu nog bedenken wat dan.
Nieuwe Fiesta / Polo / Ibiza? :P
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
  vrijdag 26 januari 2018 @ 13:39:49 #67
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_176758358
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 13:09 schreef SgtPorkbeans het volgende:

[..]

Nieuwe Fiesta / Polo / Ibiza? :P
Ik vind de achterkant van de nieuwe Polo maar niets... Beetje erg saai en droevig kijkend.
  vrijdag 26 januari 2018 @ 18:20:59 #68
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_176763310
Net even in de Polo gezeten omdat ik toch bij de dealer was voor onderhoud aan de Up. Is wel een kanshebber. Buitenkant hoef ik toch niet tegenaan te kijken :+.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_176763826
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 18:20 schreef JDude het volgende:
Net even in de Polo gezeten omdat ik toch bij de dealer was voor onderhoud aan de Up. Is wel een kanshebber. Buitenkant hoef ik toch niet tegenaan te kijken :+.
Je moet shinen
  dinsdag 6 maart 2018 @ 17:25:05 #70
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_177644679
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 13:09 schreef SgtPorkbeans het volgende:

[..]

Nieuwe Fiesta / Polo / Ibiza? :P
Nieuwe Polo wordt het inderdaad.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_178024498
Hallo lui,

Hoe groot achten jullie de kans dat, bij waarneming door agent, een boete wordt uitgedeeld voor:

- het één of twee keer (heel) kort uitschakelen van dimlicht (wanneer het voeren van dimlicht verplicht is) eventueel in combinatie met het één of twee keer knipperen met alarmlichten vooraf en/of achteraf (om op deze manier een bestuurder te wijzen op defecte verlichting);

- het één of twee keer kort knipperen met alarmlichten (om 'excuses aan te bieden');

- het als bestuurder van een auto (meerdere malen, hooguit twee maal) snel links-rechts of rechts-links knipperen - geen idee welke volgorde in Nederland het meest gehanteerd wordt - zoals men regelmatig bestuurders van vrachtwagens ziet doen (om zo te 'bedanken')?

Alhoewel ik niet met een agent in discussie zou gaan wanneer ik voor deze handelingen een boete zou krijgen - heeft in discussie gaan met een agent vanwege een boete überhaupt ooit iemand zijn situatie verbeterd? - in verband met het mogelijkerwijs veroorzaken van verwarring, ben ik wel benieuwd of jullie deze goedbedoelde 'berichten in de vorm van licht', in relevante situaties, alsnog als verwarrend/vervelend/irritant zouden ervaren.

Groet
  donderdag 22 maart 2018 @ 23:09:24 #72
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_178024767
quote:
1s.gif Op donderdag 22 maart 2018 22:57 schreef br00djekaas54321 het volgende:
Hallo lui,

Hoe groot achten jullie de kans dat, bij waarneming door agent, een boete wordt uitgedeeld voor:

- het één of twee keer (heel) kort uitschakelen van dimlicht (wanneer het voeren van dimlicht verplicht is) eventueel in combinatie met het één of twee keer knipperen met alarmlichten vooraf en/of achteraf (om op deze manier een bestuurder te wijzen op defecte verlichting);

- het één of twee keer kort knipperen met alarmlichten (om 'excuses aan te bieden');

- het als bestuurder van een auto (meerdere malen, hooguit twee maal) snel links-rechts of rechts-links knipperen - geen idee welke volgorde in Nederland het meest gehanteerd wordt - zoals men regelmatig bestuurders van vrachtwagens ziet doen (om zo te 'bedanken')?

Alhoewel ik niet met een agent in discussie zou gaan wanneer ik voor deze handelingen een boete zou krijgen - heeft in discussie gaan met een agent vanwege een boete überhaupt ooit iemand zijn situatie verbeterd? - in verband met het mogelijkerwijs veroorzaken van verwarring, ben ik wel benieuwd of jullie deze goedbedoelde 'berichten in de vorm van licht', in relevante situaties, alsnog als verwarrend/vervelend/irritant zouden ervaren.

Groet
Nul in alle gevallen.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_178024939
quote:
14s.gif Op donderdag 22 maart 2018 23:09 schreef JDude het volgende:

[..]

Nul in alle gevallen.
Klinkt goed. De tijd zal het uiteindelijk wel leren.

Weet je toevallig of het per regio verschilt in welke volgorde van knipperlichten vrachtwagenchauffeurs 'bedanken'? (Triviaal)
  donderdag 22 maart 2018 @ 23:21:16 #74
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_178025134
quote:
1s.gif Op donderdag 22 maart 2018 23:15 schreef br00djekaas54321 het volgende:

[..]

Klinkt goed. De tijd zal het uiteindelijk wel leren.

Weet je toevallig of het per regio verschilt in welke volgorde van knipperlichten vrachtwagenchauffeurs 'bedanken'? (Triviaal)
Geen idee. Meestal lijkt het alsof iedere sjeffeur zelf wat verzint. Ik heb zelf nog een tijdje in het transport gewerkt dus rondom knooppunten en zo wil ik ook nog wel eens moeite doen om een vrachtwagen er even tussen te laten. Knippertje terug is altijd prima. Linksrechtslinks of andersom boeit geen kont.
Maar vanwaar die vrees voor een bekeuring eigenlijk?
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_178025316
quote:
7s.gif Op donderdag 22 maart 2018 23:21 schreef JDude het volgende:

[..]

Geen idee. Meestal lijkt het alsof iedere sjeffeur zelf wat verzint. Ik heb zelf nog een tijdje in het transport gewerkt dus rondom knooppunten en zo wil ik ook nog wel eens moeite doen om een vrachtwagen er even tussen te laten. Knippertje terug is altijd prima. Linksrechtslinks of andersom boeit geen kont.
Maar vanwaar die vrees voor een bekeuring eigenlijk?
Alhoewel ik het woordje vrees wel iets te sterk vind, zou ik zeggen dat 'my old man' daarvan waarschijnlijk de hoofdoorzaak is.

Ik herinner me goed hoe hij regelmatig de snelheidsmeter in de gaten hield. Wat dat betreft is het wel vaak feest op het asfalt van onze oosterburen.
pi_178031406
Een goede 'externe' bekerhouder die jullie kunnen aanraden?
pi_178034331
Gisteren van leasebak gewisseld:
- Ingeleverd: Seat Leon SC 1.4 TDI (110pk)
- Opgehaald: Mazda 2 Skylease GT (115pk)

Ik zat ook naar de Fiesta / Polo te kijken, maar dankzij een autoweek test van die twee werd ik op Mazda geattendeerd. En ik vond m zo veel fijner rijden dan de andere twee dat ik er de minder gunstige leaseprijs voor over had. Doet me aan de Mini denken toen die nog een turboloze Tritec motor had, maar dan met één versnelling meer.
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  vrijdag 23 maart 2018 @ 18:08:35 #78
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_178039696
Kortere levertijd ook hoop ik? Kan de Polo in juli een keer ophalen :').
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_178043068
Nou ehmmm....

Ik had me voorbereid en de bestelling al in november 2017 de deur uit gedaan _O- Dealer belde zelfs eind februari dat het nog een week langer duurde. Maar het is alle strapatsen wel waard geweest. Ik heb deze kleur gekozen

"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  vrijdag 23 maart 2018 @ 21:10:35 #80
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_178044158
Netjes!
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_178047882
Gelden deze marges en meetcorrecties op alle vormen van snelheidscontroles?

quote:
1. Meetcorrectie

Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn:

- bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie
- bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie

Het Nederlands Meetinstituut ijkt alle flitsapparatuur.

2. Ondergrens voor bekeuren

Op de meeste wegen geldt een ondergrens van 4 km/u voordat wordt bekeurd. Alleen op autosnelwegen waar 130 is toegestaan, is geen ondergrens. Hier wordt vanaf 1 km/u te hard bekeurd.
https://www.om.nl/onderwe(...)heid/meetcorrecties/
pi_178063817
Kan het met een automatische versnellingsbak kwaad om, terwijl je tot stilstand afremt, vlak voor stilstand 'm in neutraal te zetten?
pi_178065489
Waarom zou je dat willen doen?
pi_178067889
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 22:13 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
Waarom zou je dat willen doen?
In mijn korte ervaring met automatische versnellingsbakken kom je wanneer je in 'drive' zit altijd met een (zeer) lichte 'schok' tot stilstand. Nu is dit geen ramp natuurlijk, maar om (voor de een onzinnige) redenen kom ik liever zonder een dergelijke schok tot stilstand. Als ik 'm dus vlak voor stilstand in 'neutraal' zet kan ik de druk op het rempedaal dermate afbouwen dat er bij stilstand geen schok ervaren wordt.

Maar als blijkt dat dit jammer genoeg schade oplevert aan de versnellingsbak, zal ik het niet doen.

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat als je het te vroeg doet, waarbij je dus uiteindelijk niet tot stilstand hoeft te komen, en 'm vervolgens, terwijl je dus al in beweging bent, in 'drive' moet zetten, dit niet zo gunstig is - tenzij je even een dot gas geeft voordat je 'm in drive zet?

[ Bericht 6% gewijzigd door br00djekaas54321 op 25-03-2018 00:12:43 ]
  zondag 25 maart 2018 @ 01:00:53 #85
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_178068795
quote:
0s.gif Op zondag 25 maart 2018 00:02 schreef br00djekaas54321 het volgende:

[..]

In mijn korte ervaring met automatische versnellingsbakken kom je wanneer je in 'drive' zit altijd met een (zeer) lichte 'schok' tot stilstand. Nu is dit geen ramp natuurlijk, maar om (voor de een onzinnige) redenen kom ik liever zonder een dergelijke schok tot stilstand. Als ik 'm dus vlak voor stilstand in 'neutraal' zet kan ik de druk op het rempedaal dermate afbouwen dat er bij stilstand geen schok ervaren wordt.

Maar als blijkt dat dit jammer genoeg schade oplevert aan de versnellingsbak, zal ik het niet doen.

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat als je het te vroeg doet, waarbij je dus uiteindelijk niet tot stilstand hoeft te komen, en 'm vervolgens, terwijl je dus al in beweging bent, in 'drive' moet zetten, dit niet zo gunstig is - tenzij je even een dot gas geeft voordat je 'm in drive zet?
Maakt geen bips uit, is iets wat gewoon kan, anders hadden ze het wel geblokkeerd. Ik gebruikte de N op dezelfde manier, je kunt hem gewoon in N zeten en uit laten rollen, en ook rollend weer in drive gooien. Hij kijkt naar je snelheid en past daar de trap op aan. De 'koppeling' of governor doet de rest.
File rijden was altijd een leuk spelletje zonder te remmen; D, N, D, N,.. Kut, toch remmen }:|

Dat vloeiend remmen is gewoon een kwestie van gevoel trouwens.. Rustig aanremmen en dan afbouwen tot je precies genoeg remdruk houdt om hem nét aan tegen te houden. Als je gewoon lineair remt en hem zo doorremt tot stilstand zul je altijd voelen dat de bak hem ook vlotjes ontkoppelt als hij stilstaat, dat is dat rukje wat je ook voelt als je hem in D zet met de rem erop.

[ Bericht 9% gewijzigd door Sounddragon op 25-03-2018 01:06:39 ]
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_178069328
quote:
1s.gif Op zondag 25 maart 2018 01:00 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Maakt geen bips uit, is iets wat gewoon kan, anders hadden ze het wel geblokkeerd. Ik gebruikte de N op dezelfde manier, je kunt hem gewoon in N zeten en uit laten rollen, en ook rollend weer in drive gooien. Hij kijkt naar je snelheid en past daar de trap op aan. De 'koppeling' of governor doet de rest.
File rijden was altijd een leuk spelletje zonder te remmen; D, N, D, N,.. Kut, toch remmen }:|

Dat vloeiend remmen is gewoon een kwestie van gevoel trouwens.. Rustig aanremmen en dan afbouwen tot je precies genoeg remdruk houdt om hem nét aan tegen te houden. Als je gewoon lineair remt en hem zo doorremt tot stilstand zul je altijd voelen dat de bak hem ook vlotjes ontkoppelt als hij stilstaat, dat is dat rukje wat je ook voelt als je hem in D zet met de rem erop.
Bedankt voor de reactie!

Dat gevoel zal er met de kilometers wel komen!

Zou je overigens wel zeggen dat wanneer je de bak vanaf N al rollend in D zet, een dot gas wel raadzaam is, of is dat niet een 'harde vereiste'?

Ik kan me wel voorstellen dat afhankelijk van de techniek en kennis waarover fabrikanten bezitten, al rollend van N naar D bij de ene wagen wat soepeler dan de andere gaat, naast bijvoorbeeld het 'opschakelen' zelf.

Ik heb toegegeven momenteel weinig kennis van versnellingsbakken, maar kunnen we wel zeggen dat alle automatische versnellingsbakken sinds een paar jaar wel de techniek hebben waarbij het systeem, naast het vooraf het schakelen van N naar D alvast klaargelegd hebben van de juiste 'versnelling' − had ik hier het woord 'trap' kunnen gebruiken? − zoals je (als ik het correct geïnterpreteerd heb) hierboven beschreven had, ook op een 'naadloze' wijze automatisch de toeren 'synchroniseert' bij het schakelen van N naar D? (Met de nadruk op naadloos/vloeiend.) Ik ga ervan uit dat dat de 'governor' is, maar ik neem ook aan dat per fabrikant verschilt hoe 'goed' deze is!

Of moet je daarvoor toch wel een iets geavanceerdere automatische versnellingsbak voor hebben? (Dan denk ik gevoelsmatig aan Mercedes, ben benieuwd of dat klopt.)

Als je in het geval van N naar D op te weinig of door eigen toedoen op te veel toeren zit, stel ik me namelijk een 'schok' − is de governor hetgeen dat deze 'opvangt'? − voor bij het schakelen naar D. (Met de nodige slijtage?)

Is de uitspraak, dat het vanaf D naar N gaan technisch identiek is aan het in een handgeschakelde bak van een versnelling naar neutraal gaan zonder daarbij gebruik te maken van het koppelingspedaal, incorrect?

Gebaseerd daarop kreeg ik te horen dat al rollend van D naar N niet goed voor de bak zou zijn.

(Geen idee of het zonder koppelingspedaal van versnelling naar neutraal überhaupt kwaad kan. Gevoelsmatig denk ik van niet, maar zag ergens opmerkingen in de trant van 'het makkelijker maken voor de handgeschakelde bak om uit zich zelf van versnelling naar neutraal te gaan' en nog wat over de synchromesh.)

In ieder geval bedankt voor je tijd.

Als je een educatieve video hebt die deze vragen beantwoord verspil ik je tijd niet graag en kijk ik met plezier die video.

Groet
pi_178085610
even 2 weken naar NL terwijl auto getuned wordt. krijg Nissan GT-R R35 remmen op mijn R33.

Ook waarschijnlijk een stroker kit van 2.6 naar 2.8 liter en betere pistons.

misschien toch 600whp aantikken
pi_178094426
Is in jullie ervaring 'krasstraat' een terechte benaming voor de wasstraat?

Zeker met een mooie Skyline is het waarschijnlijk het gemak niet waard.
  maandag 26 maart 2018 @ 11:24:32 #89
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_178094570
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 11:17 schreef br00djekaas54321 het volgende:
Is in jullie ervaring 'krasstraat' een terechte benaming voor de wasstraat?

Zeker met een mooie Skyline is het waarschijnlijk het gemak niet waard.
ja, en nee.

Een autoliefhebber wast zijn auto met een spons.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_178094901
quote:
2s.gif Op maandag 26 maart 2018 11:24 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

ja, en nee.

Een autoliefhebber wast zijn auto met een spons.
Ik ben ook niet echt tevreden met de effectiviteit van de wasstraat; hoogtijd om te investeren in een spons en andere benodigde materialen.

Is het wat waxen betreft overigens een harde eis dat de wagen na het waxen minimaal een paar uur in een overdekte, stofvrije ruimte verblijft?
  maandag 26 maart 2018 @ 19:29:07 #91
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_178105990
Eh? nee man. deed ik gewoon buiten.. je zet hem in de was en na een paar minuten poets je het weer uit.. klaar..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_178106250
Dat ik er (nog) niet veel van afweet mag duidelijk zijn, maar in de paar keer dat ik er (lang geleden) wat over opgezocht had meende ik te lezen dat je 'm in een afgesloten omgeving als het ware moest laten 'overnachten', zo lang dat dit proces in beslag nam. Wellicht dat het (extreme) professionals waren.

Ben blij dat zoiets niet hoeft, want echt praktisch is het niet natuurlijk.
pi_178106265
Als je wax er te lang op laat zitten moet je echt flink boenen. Dus steeds een paneel, even in laten trekken en uitboenen.
pi_178106464
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 19:39 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Als je wax er te lang op laat zitten moet je echt flink boenen. Dus steeds een paneel, even in laten trekken en uitboenen.
Bedankt voor de tip!

Wellicht dat ik deze reeks binnenkort weer opleeft:

PTA / Het grote autowas en -poets topic #12
  maandag 26 maart 2018 @ 20:01:48 #95
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_178106862
Als je de was een nachtje laat intrekken vult het de poriën wel beter. Nadeel is inderdaad dat het uitdroogt en lastiger poetst.

Meestal heeft het geen nut om te doen of je moet voor totale perfectie willen gaan.
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_178124943
quote:
1s.gif Op donderdag 22 maart 2018 23:15 schreef br00djekaas54321 het volgende:

[..]

Klinkt goed. De tijd zal het uiteindelijk wel leren.

Weet je toevallig of het per regio verschilt in welke volgorde van knipperlichten vrachtwagenchauffeurs 'bedanken'? (Triviaal)
Als je ingehaald hebt ga je terug naar de rechterstrook en geef je dus richting aan naar rechts.
Logisch zou dus zijn om daarna links-rechts te doen maar zoals JDude al zegt maakt het geen bal uit.
Ongeacht de volgorde zal het gebaar wel begrepen worden.

Maar aangezien jij volgens mij gewoon in een personenauto rijdt, waarom verwacht je een seintje te krijgen dat je terug kunt naar de rechterrijstrook?
Of wou je dit bedankje toepassen bij elke auto die je ingehaald hebt?
pi_178125433
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 15:15 schreef vannelle het volgende:

[..]

Als je ingehaald hebt ga je terug naar de rechterstrook en geef je dus richting aan naar rechts.
Logisch zou dus zijn om daarna links-rechts te doen maar zoals JDude al zegt maakt het geen bal uit.
Ongeacht de volgorde zal het gebaar wel begrepen worden.

Maar aangezien jij volgens mij gewoon in een personenauto rijdt, waarom verwacht je een seintje te krijgen dat je terug kunt naar de rechterrijstrook?
Of wou je dit bedankje toepassen bij elke auto die je ingehaald hebt?
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat we een rijdende lichtshow worden!
pi_178125568
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 15:39 schreef br00djekaas54321 het volgende:

[..]

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat we een rijdende lichtshow worden!
Nee, tuurlijk niet.
Maar waarom vraag je het dan?
pi_178126629
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 15:46 schreef vannelle het volgende:

[..]

Nee, tuurlijk niet.
Maar waarom vraag je het dan?
Leek me wel leuk voor in het 'Autorijtopic'.
pi_178127577
quote:
14s.gif Op maandag 26 maart 2018 19:29 schreef Sounddragon het volgende:
Eh? nee man. deed ik gewoon buiten.. je zet hem in de was en na een paar minuten poets je het weer uit.. klaar..
Zo doe ik het ook: maar ik trek er wel altijd een hele middag voor uit, want met de hand waxen is best een intensief klusje.

Je moet de auto ja ook nog goed schoonmaken als voorbereiding, dus een droge niet te warme dag is wel handig.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')