For the record, het is ook niet dat ik sta te kijken van de 550 euro voor de distributieriem maar eerder de 10 jaar interval in vergelijking met de 6-7 jaar die ik doorgaans als advies hoor.quote:Op maandag 20 november 2017 12:01 schreef house_is_a_feeling het volgende:
En er zijn auto's waarbij de riem vervangen tegen het dubbele van wat je nu moet betalen aan zit. Het zou voor mij de persoonlijk de afweging zijn hoe lang je nog met de auto gaat doen en of je dan de gok wilt nemen om er mee door te rijden. Het is geen geld wat je terug gaat zien bij de eventuele verkoop, wellicht dat de verkoop van de auto wat makkelijker gaat als je het gedaan hebt. Als je nog van plan bent om jarenlang te rijden, dan is het een belangrijke stap van onderhoud.
Ai! Da's ruk man.quote:Op maandag 20 november 2017 12:48 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik vind 10 jaar niet zo schokkend, dat hoor ik eigenlijk vaker voorbij komen dan die 6-7 jaar die jij noemt Mijn auto heeft als advies 180.000 of 10 jaar.
Of eigenlijk moet ik zeggen had Ik heb er 3 jaar en 80k in gereden, maar nu is het ineens voorbij. Ik had ergens vorige week een afspraak stond voor een APK en nieuwe remschijven (aangezien ik dacht dat de oude krom was vanwege trillingen tijdens remmen). Het bleek echter dat de schijf niet krom was, maar dat er een haascheurtje in had gezeten dat door de warmte steeds poreuzer werd. Tijdens de rit naar de garage was het klaar, ik hoorde een knal en ineens was alle remkracht weg (behalve in de laatste millimeter van het pedaal). Bleek dat er gewoon een stuk van de remschijf rondom dat scheurtje was afgebroken
En toen ie eenmaal op de brug stond bleek er véél meer mis mee te zijn en had ik minimaal 3 tot 3,5k moeten investeren om hem rijdend te houden.
Was ook wel te verwachten, het was een auto van maart 2002 met inmiddels iets meer dan 255k op de teller. Ik heb hem dus 3 jaar gehad en 80 van die 255k erop gezet. En omdat het een auto met 235pk was zijn die 80k (en waarschijnlijk die 175k ervoor ook niet) lang niet altijd zachtzinning gegaan
Wel zonde, ik heb in die 3 jaar tijd eigenlijk nooit echt ergens last van gehad, maar nu komt gewoon alles in 1 keer.
En mijn nieuwe auto heb ik met mijn hoofd gekocht in plaats van met mijn hart moet ik bekennen, dus ik ga nu van een Skoda Octavia RS met 235pk naar een Seat Mii met 60pk Zal wel even wennen worden, maar die Mii is in ieder geval wel behoorlijk luxe (al zal ik de stoelverwarming icm leren bekleding van de Skoda wel gaan missen) en ik heb hem net als de Skoda in het rood genomen
Remleidingen poreus, draagarmen voor waren slecht, koelvin sloeg niet meer aan, koppeling zat op het randje van kapot, turbo liep op z'n eind, waterpomp was slecht, slot rechtsachter functioneerde niet meer...quote:Op maandag 20 november 2017 13:00 schreef J.Appleseed het volgende:
[..]
Ai! Da's ruk man.
Wat was er dan nog allemaal mee aan de hand? Is dat niet naar voren gekomen tijdens een kleine/grote beurt of zo?
Zo, da's wel even een verschil .quote:Op maandag 20 november 2017 12:48 schreef Irritatie100 het volgende:
En mijn nieuwe auto heb ik met mijn hoofd gekocht in plaats van met mijn hart moet ik bekennen, dus ik ga nu van een Skoda Octavia RS met 235pk naar een Seat Mii met 60pk Zal wel even wennen worden, maar die Mii is in ieder geval wel behoorlijk luxe (al zal ik de stoelverwarming icm leren bekleding van de Skoda wel gaan missen) en ik heb hem net als de Skoda in het rood genomen
Klopt, ik heb een Sport Intense genomen. Dat is wel een vrij volle versie. Behalve wat uiterlijke frutsels, een panoramadak en stoelverwarming is die eigenlijk full-options. Alles wat jij noemt idd en ik heb dan wel cruise control erop. Ook nog smartphonesynchronisatie met een app, ben benieuwd wat dat allemaal voor nieuwerwets gedoe is In die 2002 Skoda was ik blij dat ik een cd-speler had en geen cassettedeck meerquote:Op maandag 20 november 2017 13:20 schreef JDude het volgende:
[..]
Zo, da's wel even een verschil .
Maar die VAG-drieling zijn prima karretjes op zich. Ik heb er sinds medio januari in 10 maanden tijd 26.000 bijgeklokt op een Up! Ondanks m'n 1m94 stap ik ook na een langere rit nog prima uit. En als je niet de kale basisversie neemt zit er nog best wel wat op (automatische verlichting en ruitenwissers, DAB-radio + bluetooth, USB en SD-cardslot, verwarmde buitenspiegels, ook nog cruise control was helemaal leuk geweest ). Wel wat meer trappen om 'm op gang te houden maar ook dat went .
Bij de 206 GTi (en cc met de GTi-motor) moet het motorblok ook van de motorsteunen af om erbij te kunnen, daar heb ik zelf écht de know-how niet voor. Ik vertrouw mijn lokale garage er wel op dat ze alle gevraagde onderdelen vervangen, maar even vragen of ze de oude onderdelen nog hebben is nooit verkeerd.quote:Op maandag 20 november 2017 15:46 schreef funnywell het volgende:
Die riemen gaan nooit kapot, zijn de overige delen. spanrol, looprol en vooral de waterpomp. Die laatste hebben ze ook bewust verplaatst van multiriem naar distruriem gedeelte. Is nogal een zwak lager vergeleken met een loop of spanrol. Ze lopen vast, riem begint dus te slippen en pats kaput.
Dus altijd oude onderdelen ff willen zien. Vaak doen ze alleen de riem stiekem, is lekker makkelijk.
Doe t zelf, stelt niet zoveel voor. Alleen dat t meeste tijd gaat zitten in alles open te slopen en t gevloek omdat je amper ruimte hebt doordat die motoren tegenwoordig in de breedte liggen. Gelukkig ook noog een RWD staan, dan is t easy. 1,5 uurtje werk en klaar.
10 jaar of 240.000 in mijn gevalquote:Op maandag 20 november 2017 12:48 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik vind 10 jaar niet zo schokkend, dat hoor ik eigenlijk vaker voorbij komen dan die 6-7 jaar die jij noemt Mijn auto heeft als advies 180.000 of 10 jaar.
Ik rij inmiddels in een Golf variant 2.0 TDI kilometerslet bj 2017quote:Op zaterdag 16 september 2017 20:53 schreef house_is_a_feeling het volgende:
[..]
Volgens mij is het hele lijstje ook heel erg gedateerd
Passat was geen optie?quote:Op dinsdag 21 november 2017 12:17 schreef Grielen het volgende:
[..]
Ik rij inmiddels in een Golf variant 2.0 TDI kilometerslet bj 2017
Neh, ik wilde wat meer opties en dan zou de bijtelling iets te gortig wordenquote:Op dinsdag 21 november 2017 14:13 schreef house_is_a_feeling het volgende:
[..]
Passat was geen optie?
Ben ook 3 auto’s verder sinds de MX-5 in de OP. Een Mazda 6 touring, BMW 318d Touring en nu ik bijna niet meer rijd weer terug op een knaken Carisma op benzine. Die blijft ook niet lang vermoed ik.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.hier schreef kensei: haha komen
hier schreef UnicornFarts: Ik weet dat SV heet is, Grielen heet is, maar van jou heb ik nog geen bewijs.
Uiteindelijk wel gelukt 366 dagen na inontvangstname .quote:Op dinsdag 7 november 2017 10:15 schreef JDude het volgende:
En in m'n werkskelter ga ik dit jaar net de 30.000 niet halen denk ik. Toch m'n werkgever maar even ingelicht dat ik de vooraf bedachte 25.000 al bijna heb aangetikt.
Nieuwe Fiesta / Polo / Ibiza?quote:Op donderdag 25 januari 2018 23:54 schreef JDude het volgende:
Ik mag m'n skelter inruilen voor een maatje groter (B-segment zeg maar). Nu nog bedenken wat dan.
Ik vind de achterkant van de nieuwe Polo maar niets... Beetje erg saai en droevig kijkend.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 13:09 schreef SgtPorkbeans het volgende:
[..]
Nieuwe Fiesta / Polo / Ibiza?
Je moet shinenquote:Op vrijdag 26 januari 2018 18:20 schreef JDude het volgende:
Net even in de Polo gezeten omdat ik toch bij de dealer was voor onderhoud aan de Up. Is wel een kanshebber. Buitenkant hoef ik toch niet tegenaan te kijken .
Nieuwe Polo wordt het inderdaad.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 13:09 schreef SgtPorkbeans het volgende:
[..]
Nieuwe Fiesta / Polo / Ibiza?
Nul in alle gevallen.quote:Op donderdag 22 maart 2018 22:57 schreef br00djekaas54321 het volgende:
Hallo lui,
Hoe groot achten jullie de kans dat, bij waarneming door agent, een boete wordt uitgedeeld voor:
- het één of twee keer (heel) kort uitschakelen van dimlicht (wanneer het voeren van dimlicht verplicht is) eventueel in combinatie met het één of twee keer knipperen met alarmlichten vooraf en/of achteraf (om op deze manier een bestuurder te wijzen op defecte verlichting);
- het één of twee keer kort knipperen met alarmlichten (om 'excuses aan te bieden');
- het als bestuurder van een auto (meerdere malen, hooguit twee maal) snel links-rechts of rechts-links knipperen - geen idee welke volgorde in Nederland het meest gehanteerd wordt - zoals men regelmatig bestuurders van vrachtwagens ziet doen (om zo te 'bedanken')?
Alhoewel ik niet met een agent in discussie zou gaan wanneer ik voor deze handelingen een boete zou krijgen - heeft in discussie gaan met een agent vanwege een boete überhaupt ooit iemand zijn situatie verbeterd? - in verband met het mogelijkerwijs veroorzaken van verwarring, ben ik wel benieuwd of jullie deze goedbedoelde 'berichten in de vorm van licht', in relevante situaties, alsnog als verwarrend/vervelend/irritant zouden ervaren.
Groet
Klinkt goed. De tijd zal het uiteindelijk wel leren.quote:
Geen idee. Meestal lijkt het alsof iedere sjeffeur zelf wat verzint. Ik heb zelf nog een tijdje in het transport gewerkt dus rondom knooppunten en zo wil ik ook nog wel eens moeite doen om een vrachtwagen er even tussen te laten. Knippertje terug is altijd prima. Linksrechtslinks of andersom boeit geen kont.quote:Op donderdag 22 maart 2018 23:15 schreef br00djekaas54321 het volgende:
[..]
Klinkt goed. De tijd zal het uiteindelijk wel leren.
Weet je toevallig of het per regio verschilt in welke volgorde van knipperlichten vrachtwagenchauffeurs 'bedanken'? (Triviaal)
Alhoewel ik het woordje vrees wel iets te sterk vind, zou ik zeggen dat 'my old man' daarvan waarschijnlijk de hoofdoorzaak is.quote:Op donderdag 22 maart 2018 23:21 schreef JDude het volgende:
[..]
Geen idee. Meestal lijkt het alsof iedere sjeffeur zelf wat verzint. Ik heb zelf nog een tijdje in het transport gewerkt dus rondom knooppunten en zo wil ik ook nog wel eens moeite doen om een vrachtwagen er even tussen te laten. Knippertje terug is altijd prima. Linksrechtslinks of andersom boeit geen kont.
Maar vanwaar die vrees voor een bekeuring eigenlijk?
https://www.om.nl/onderwe(...)heid/meetcorrecties/quote:1. Meetcorrectie
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn:
- bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie
- bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie
Het Nederlands Meetinstituut ijkt alle flitsapparatuur.
2. Ondergrens voor bekeuren
Op de meeste wegen geldt een ondergrens van 4 km/u voordat wordt bekeurd. Alleen op autosnelwegen waar 130 is toegestaan, is geen ondergrens. Hier wordt vanaf 1 km/u te hard bekeurd.
In mijn korte ervaring met automatische versnellingsbakken kom je wanneer je in 'drive' zit altijd met een (zeer) lichte 'schok' tot stilstand. Nu is dit geen ramp natuurlijk, maar om (voor de een onzinnige) redenen kom ik liever zonder een dergelijke schok tot stilstand. Als ik 'm dus vlak voor stilstand in 'neutraal' zet kan ik de druk op het rempedaal dermate afbouwen dat er bij stilstand geen schok ervaren wordt.quote:
Maakt geen bips uit, is iets wat gewoon kan, anders hadden ze het wel geblokkeerd. Ik gebruikte de N op dezelfde manier, je kunt hem gewoon in N zeten en uit laten rollen, en ook rollend weer in drive gooien. Hij kijkt naar je snelheid en past daar de trap op aan. De 'koppeling' of governor doet de rest.quote:Op zondag 25 maart 2018 00:02 schreef br00djekaas54321 het volgende:
[..]
In mijn korte ervaring met automatische versnellingsbakken kom je wanneer je in 'drive' zit altijd met een (zeer) lichte 'schok' tot stilstand. Nu is dit geen ramp natuurlijk, maar om (voor de een onzinnige) redenen kom ik liever zonder een dergelijke schok tot stilstand. Als ik 'm dus vlak voor stilstand in 'neutraal' zet kan ik de druk op het rempedaal dermate afbouwen dat er bij stilstand geen schok ervaren wordt.
Maar als blijkt dat dit jammer genoeg schade oplevert aan de versnellingsbak, zal ik het niet doen.
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat als je het te vroeg doet, waarbij je dus uiteindelijk niet tot stilstand hoeft te komen, en 'm vervolgens, terwijl je dus al in beweging bent, in 'drive' moet zetten, dit niet zo gunstig is - tenzij je even een dot gas geeft voordat je 'm in drive zet?
Bedankt voor de reactie!quote:Op zondag 25 maart 2018 01:00 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Maakt geen bips uit, is iets wat gewoon kan, anders hadden ze het wel geblokkeerd. Ik gebruikte de N op dezelfde manier, je kunt hem gewoon in N zeten en uit laten rollen, en ook rollend weer in drive gooien. Hij kijkt naar je snelheid en past daar de trap op aan. De 'koppeling' of governor doet de rest.
File rijden was altijd een leuk spelletje zonder te remmen; D, N, D, N,.. Kut, toch remmen
Dat vloeiend remmen is gewoon een kwestie van gevoel trouwens.. Rustig aanremmen en dan afbouwen tot je precies genoeg remdruk houdt om hem nét aan tegen te houden. Als je gewoon lineair remt en hem zo doorremt tot stilstand zul je altijd voelen dat de bak hem ook vlotjes ontkoppelt als hij stilstaat, dat is dat rukje wat je ook voelt als je hem in D zet met de rem erop.
ja, en nee.quote:Op maandag 26 maart 2018 11:17 schreef br00djekaas54321 het volgende:
Is in jullie ervaring 'krasstraat' een terechte benaming voor de wasstraat?
Zeker met een mooie Skyline is het waarschijnlijk het gemak niet waard.
Ik ben ook niet echt tevreden met de effectiviteit van de wasstraat; hoogtijd om te investeren in een spons en andere benodigde materialen.quote:Op maandag 26 maart 2018 11:24 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
ja, en nee.
Een autoliefhebber wast zijn auto met een spons.
Bedankt voor de tip!quote:Op maandag 26 maart 2018 19:39 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Als je wax er te lang op laat zitten moet je echt flink boenen. Dus steeds een paneel, even in laten trekken en uitboenen.
Als je ingehaald hebt ga je terug naar de rechterstrook en geef je dus richting aan naar rechts.quote:Op donderdag 22 maart 2018 23:15 schreef br00djekaas54321 het volgende:
[..]
Klinkt goed. De tijd zal het uiteindelijk wel leren.
Weet je toevallig of het per regio verschilt in welke volgorde van knipperlichten vrachtwagenchauffeurs 'bedanken'? (Triviaal)
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat we een rijdende lichtshow worden!quote:Op dinsdag 27 maart 2018 15:15 schreef vannelle het volgende:
[..]
Als je ingehaald hebt ga je terug naar de rechterstrook en geef je dus richting aan naar rechts.
Logisch zou dus zijn om daarna links-rechts te doen maar zoals JDude al zegt maakt het geen bal uit.
Ongeacht de volgorde zal het gebaar wel begrepen worden.
Maar aangezien jij volgens mij gewoon in een personenauto rijdt, waarom verwacht je een seintje te krijgen dat je terug kunt naar de rechterrijstrook?
Of wou je dit bedankje toepassen bij elke auto die je ingehaald hebt?
Nee, tuurlijk niet.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 15:39 schreef br00djekaas54321 het volgende:
[..]
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat we een rijdende lichtshow worden!
Leek me wel leuk voor in het 'Autorijtopic'.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 15:46 schreef vannelle het volgende:
[..]
Nee, tuurlijk niet.
Maar waarom vraag je het dan?
Zo doe ik het ook: maar ik trek er wel altijd een hele middag voor uit, want met de hand waxen is best een intensief klusje.quote:Op maandag 26 maart 2018 19:29 schreef Sounddragon het volgende:
Eh? nee man. deed ik gewoon buiten.. je zet hem in de was en na een paar minuten poets je het weer uit.. klaar..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |