abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_178031406
registreer om deze reclame te verbergen
Een goede 'externe' bekerhouder die jullie kunnen aanraden?
pi_178034331
Gisteren van leasebak gewisseld:
- Ingeleverd: Seat Leon SC 1.4 TDI (110pk)
- Opgehaald: Mazda 2 Skylease GT (115pk)

Ik zat ook naar de Fiesta / Polo te kijken, maar dankzij een autoweek test van die twee werd ik op Mazda geattendeerd. En ik vond m zo veel fijner rijden dan de andere twee dat ik er de minder gunstige leaseprijs voor over had. Doet me aan de Mini denken toen die nog een turboloze Tritec motor had, maar dan met één versnelling meer.
Eh, amico. C'e Sabata. Hai chiuso 8)
  vrijdag 23 maart 2018 @ 18:08:35 #78
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_178039696
Kortere levertijd ook hoop ik? Kan de Polo in juli een keer ophalen :').
Op vrijdag 27 mei 2011 11:37 schreef Bengeltje het volgende:
Kuukskes zijn sowieso lekkerder dan een stuk metaal/kunstof.
#teamfriet
pi_178043068
Nou ehmmm....

Ik had me voorbereid en de bestelling al in november 2017 de deur uit gedaan _O- Dealer belde zelfs eind februari dat het nog een week langer duurde. Maar het is alle strapatsen wel waard geweest. Ik heb deze kleur gekozen

2016_mazda2_31_1920x1080.jpg
Eh, amico. C'e Sabata. Hai chiuso 8)
  vrijdag 23 maart 2018 @ 21:10:35 #80
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_178044158
Netjes!
Op vrijdag 27 mei 2011 11:37 schreef Bengeltje het volgende:
Kuukskes zijn sowieso lekkerder dan een stuk metaal/kunstof.
#teamfriet
pi_178047882
Gelden deze marges en meetcorrecties op alle vormen van snelheidscontroles?

quote:
1. Meetcorrectie

Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn:

- bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie
- bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie

Het Nederlands Meetinstituut ijkt alle flitsapparatuur.

2. Ondergrens voor bekeuren

Op de meeste wegen geldt een ondergrens van 4 km/u voordat wordt bekeurd. Alleen op autosnelwegen waar 130 is toegestaan, is geen ondergrens. Hier wordt vanaf 1 km/u te hard bekeurd.
https://www.om.nl/onderwe(...)heid/meetcorrecties/
pi_178063817
Kan het met een automatische versnellingsbak kwaad om, terwijl je tot stilstand afremt, vlak voor stilstand 'm in neutraal te zetten?
pi_178065489
Waarom zou je dat willen doen?
pi_178067889
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 22:13 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
Waarom zou je dat willen doen?
In mijn korte ervaring met automatische versnellingsbakken kom je wanneer je in 'drive' zit altijd met een (zeer) lichte 'schok' tot stilstand. Nu is dit geen ramp natuurlijk, maar om (voor de een onzinnige) redenen kom ik liever zonder een dergelijke schok tot stilstand. Als ik 'm dus vlak voor stilstand in 'neutraal' zet kan ik de druk op het rempedaal dermate afbouwen dat er bij stilstand geen schok ervaren wordt.

Maar als blijkt dat dit jammer genoeg schade oplevert aan de versnellingsbak, zal ik het niet doen.

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat als je het te vroeg doet, waarbij je dus uiteindelijk niet tot stilstand hoeft te komen, en 'm vervolgens, terwijl je dus al in beweging bent, in 'drive' moet zetten, dit niet zo gunstig is - tenzij je even een dot gas geeft voordat je 'm in drive zet?

[ Bericht 6% gewijzigd door br00djekaas54321 op 25-03-2018 00:12:43 ]
  Moderator / FP / PTA's redder in nood zondag 25 maart 2018 @ 01:00:53 #85
88754 crew  Sounddragon
Broem broem
pi_178068795
quote:
0s.gif Op zondag 25 maart 2018 00:02 schreef br00djekaas54321 het volgende:

[..]

In mijn korte ervaring met automatische versnellingsbakken kom je wanneer je in 'drive' zit altijd met een (zeer) lichte 'schok' tot stilstand. Nu is dit geen ramp natuurlijk, maar om (voor de een onzinnige) redenen kom ik liever zonder een dergelijke schok tot stilstand. Als ik 'm dus vlak voor stilstand in 'neutraal' zet kan ik de druk op het rempedaal dermate afbouwen dat er bij stilstand geen schok ervaren wordt.

Maar als blijkt dat dit jammer genoeg schade oplevert aan de versnellingsbak, zal ik het niet doen.

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat als je het te vroeg doet, waarbij je dus uiteindelijk niet tot stilstand hoeft te komen, en 'm vervolgens, terwijl je dus al in beweging bent, in 'drive' moet zetten, dit niet zo gunstig is - tenzij je even een dot gas geeft voordat je 'm in drive zet?
Maakt geen bips uit, is iets wat gewoon kan, anders hadden ze het wel geblokkeerd. Ik gebruikte de N op dezelfde manier, je kunt hem gewoon in N zeten en uit laten rollen, en ook rollend weer in drive gooien. Hij kijkt naar je snelheid en past daar de trap op aan. De 'koppeling' of governor doet de rest.
File rijden was altijd een leuk spelletje zonder te remmen; D, N, D, N,.. Kut, toch remmen }:|

Dat vloeiend remmen is gewoon een kwestie van gevoel trouwens.. Rustig aanremmen en dan afbouwen tot je precies genoeg remdruk houdt om hem nét aan tegen te houden. Als je gewoon lineair remt en hem zo doorremt tot stilstand zul je altijd voelen dat de bak hem ook vlotjes ontkoppelt als hij stilstaat, dat is dat rukje wat je ook voelt als je hem in D zet met de rem erop.

[ Bericht 9% gewijzigd door Sounddragon op 25-03-2018 01:06:39 ]
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_178069328
quote:
1s.gif Op zondag 25 maart 2018 01:00 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Maakt geen bips uit, is iets wat gewoon kan, anders hadden ze het wel geblokkeerd. Ik gebruikte de N op dezelfde manier, je kunt hem gewoon in N zeten en uit laten rollen, en ook rollend weer in drive gooien. Hij kijkt naar je snelheid en past daar de trap op aan. De 'koppeling' of governor doet de rest.
File rijden was altijd een leuk spelletje zonder te remmen; D, N, D, N,.. Kut, toch remmen }:|

Dat vloeiend remmen is gewoon een kwestie van gevoel trouwens.. Rustig aanremmen en dan afbouwen tot je precies genoeg remdruk houdt om hem nét aan tegen te houden. Als je gewoon lineair remt en hem zo doorremt tot stilstand zul je altijd voelen dat de bak hem ook vlotjes ontkoppelt als hij stilstaat, dat is dat rukje wat je ook voelt als je hem in D zet met de rem erop.
Bedankt voor de reactie!

Dat gevoel zal er met de kilometers wel komen!

Zou je overigens wel zeggen dat wanneer je de bak vanaf N al rollend in D zet, een dot gas wel raadzaam is, of is dat niet een 'harde vereiste'?

Ik kan me wel voorstellen dat afhankelijk van de techniek en kennis waarover fabrikanten bezitten, al rollend van N naar D bij de ene wagen wat soepeler dan de andere gaat, naast bijvoorbeeld het 'opschakelen' zelf.

Ik heb toegegeven momenteel weinig kennis van versnellingsbakken, maar kunnen we wel zeggen dat alle automatische versnellingsbakken sinds een paar jaar wel de techniek hebben waarbij het systeem, naast het vooraf het schakelen van N naar D alvast klaargelegd hebben van de juiste 'versnelling' − had ik hier het woord 'trap' kunnen gebruiken? − zoals je (als ik het correct geïnterpreteerd heb) hierboven beschreven had, ook op een 'naadloze' wijze automatisch de toeren 'synchroniseert' bij het schakelen van N naar D? (Met de nadruk op naadloos/vloeiend.) Ik ga ervan uit dat dat de 'governor' is, maar ik neem ook aan dat per fabrikant verschilt hoe 'goed' deze is!

Of moet je daarvoor toch wel een iets geavanceerdere automatische versnellingsbak voor hebben? (Dan denk ik gevoelsmatig aan Mercedes, ben benieuwd of dat klopt.)

Als je in het geval van N naar D op te weinig of door eigen toedoen op te veel toeren zit, stel ik me namelijk een 'schok' − is de governor hetgeen dat deze 'opvangt'? − voor bij het schakelen naar D. (Met de nodige slijtage?)

Is de uitspraak, dat het vanaf D naar N gaan technisch identiek is aan het in een handgeschakelde bak van een versnelling naar neutraal gaan zonder daarbij gebruik te maken van het koppelingspedaal, incorrect?

Gebaseerd daarop kreeg ik te horen dat al rollend van D naar N niet goed voor de bak zou zijn.

(Geen idee of het zonder koppelingspedaal van versnelling naar neutraal überhaupt kwaad kan. Gevoelsmatig denk ik van niet, maar zag ergens opmerkingen in de trant van 'het makkelijker maken voor de handgeschakelde bak om uit zich zelf van versnelling naar neutraal te gaan' en nog wat over de synchromesh.)

In ieder geval bedankt voor je tijd.

Als je een educatieve video hebt die deze vragen beantwoord verspil ik je tijd niet graag en kijk ik met plezier die video.

Groet
  zondag 25 maart 2018 @ 20:58:38 #87
152283 totalvamp
Tell your world!
pi_178085610
even 2 weken naar NL terwijl auto getuned wordt. krijg Nissan GT-R R35 remmen op mijn R33.

Ook waarschijnlijk een stroker kit van 2.6 naar 2.8 liter en betere pistons.

misschien toch 600whp aantikken
pi_178094426
Is in jullie ervaring 'krasstraat' een terechte benaming voor de wasstraat?

Zeker met een mooie Skyline is het waarschijnlijk het gemak niet waard.
  Moderator / FP / PTA's redder in nood maandag 26 maart 2018 @ 11:24:32 #89
88754 crew  Sounddragon
Broem broem
pi_178094570
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 11:17 schreef br00djekaas54321 het volgende:
Is in jullie ervaring 'krasstraat' een terechte benaming voor de wasstraat?

Zeker met een mooie Skyline is het waarschijnlijk het gemak niet waard.
ja, en nee.

Een autoliefhebber wast zijn auto met een spons.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_178094901
quote:
2s.gif Op maandag 26 maart 2018 11:24 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

ja, en nee.

Een autoliefhebber wast zijn auto met een spons.
Ik ben ook niet echt tevreden met de effectiviteit van de wasstraat; hoogtijd om te investeren in een spons en andere benodigde materialen.

Is het wat waxen betreft overigens een harde eis dat de wagen na het waxen minimaal een paar uur in een overdekte, stofvrije ruimte verblijft?
  Moderator / FP / PTA's redder in nood maandag 26 maart 2018 @ 19:29:07 #91
88754 crew  Sounddragon
Broem broem
pi_178105990
Eh? nee man. deed ik gewoon buiten.. je zet hem in de was en na een paar minuten poets je het weer uit.. klaar..
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_178106250
Dat ik er (nog) niet veel van afweet mag duidelijk zijn, maar in de paar keer dat ik er (lang geleden) wat over opgezocht had meende ik te lezen dat je 'm in een afgesloten omgeving als het ware moest laten 'overnachten', zo lang dat dit proces in beslag nam. Wellicht dat het (extreme) professionals waren.

Ben blij dat zoiets niet hoeft, want echt praktisch is het niet natuurlijk.
pi_178106265
Als je wax er te lang op laat zitten moet je echt flink boenen. Dus steeds een paneel, even in laten trekken en uitboenen.
pi_178106464
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 19:39 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Als je wax er te lang op laat zitten moet je echt flink boenen. Dus steeds een paneel, even in laten trekken en uitboenen.
Bedankt voor de tip!

Wellicht dat ik deze reeks binnenkort weer opleeft:

PTA / Het grote autowas en -poets topic #12
  maandag 26 maart 2018 @ 20:01:48 #95
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_178106862
Als je de was een nachtje laat intrekken vult het de poriën wel beter. Nadeel is inderdaad dat het uitdroogt en lastiger poetst.

Meestal heeft het geen nut om te doen of je moet voor totale perfectie willen gaan.
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_178124943
quote:
1s.gif Op donderdag 22 maart 2018 23:15 schreef br00djekaas54321 het volgende:

[..]

Klinkt goed. De tijd zal het uiteindelijk wel leren.

Weet je toevallig of het per regio verschilt in welke volgorde van knipperlichten vrachtwagenchauffeurs 'bedanken'? (Triviaal)
Als je ingehaald hebt ga je terug naar de rechterstrook en geef je dus richting aan naar rechts.
Logisch zou dus zijn om daarna links-rechts te doen maar zoals JDude al zegt maakt het geen bal uit.
Ongeacht de volgorde zal het gebaar wel begrepen worden.

Maar aangezien jij volgens mij gewoon in een personenauto rijdt, waarom verwacht je een seintje te krijgen dat je terug kunt naar de rechterrijstrook?
Of wou je dit bedankje toepassen bij elke auto die je ingehaald hebt?
pi_178125433
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 15:15 schreef vannelle het volgende:

[..]

Als je ingehaald hebt ga je terug naar de rechterstrook en geef je dus richting aan naar rechts.
Logisch zou dus zijn om daarna links-rechts te doen maar zoals JDude al zegt maakt het geen bal uit.
Ongeacht de volgorde zal het gebaar wel begrepen worden.

Maar aangezien jij volgens mij gewoon in een personenauto rijdt, waarom verwacht je een seintje te krijgen dat je terug kunt naar de rechterrijstrook?
Of wou je dit bedankje toepassen bij elke auto die je ingehaald hebt?
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat we een rijdende lichtshow worden!
pi_178125568
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 15:39 schreef br00djekaas54321 het volgende:

[..]

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat we een rijdende lichtshow worden!
Nee, tuurlijk niet.
Maar waarom vraag je het dan?
pi_178126629
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 15:46 schreef vannelle het volgende:

[..]

Nee, tuurlijk niet.
Maar waarom vraag je het dan?
Leek me wel leuk voor in het 'Autorijtopic'.
pi_178127577
quote:
14s.gif Op maandag 26 maart 2018 19:29 schreef Sounddragon het volgende:
Eh? nee man. deed ik gewoon buiten.. je zet hem in de was en na een paar minuten poets je het weer uit.. klaar..
Zo doe ik het ook: maar ik trek er wel altijd een hele middag voor uit, want met de hand waxen is best een intensief klusje.

Je moet de auto ja ook nog goed schoonmaken als voorbereiding, dus een droge niet te warme dag is wel handig.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')