SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
[ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 01-09-2017 23:50:27 ]Zug-Chef
Zug-ChefIk weet niets meer dan dat er zo af en toe een tricourante Flirt de grens overkomt inderdaad. Of deze daadwerkelijk nu onderweg is naar Limburg weet ik dan weer niet. Zie momenteel niets rijden in Duitsland wat op een overbrenging lijkt, maar dat zegt niet altijd iets.quote:Op vrijdag 1 september 2017 23:24 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Heb jij info of er een driedelige FLIRT van Arriva onderweg is naar Nederland? Stel is namelijk gespot in de buurt van Stuttgart, zoals ik het begrijp komend vanuit Zwitserland, gesleept door een loc van EGP
Info stond op Drehscheibe bij de SichtungenZug-Chef
Zug-ChefDresden-Ústí-Praha: van de Moldau naar Jeneč (deel 6)
Van zondag 30 juli tot woensdag 9 augustus heb ik de tweede hobbyvakantie van 2017 gevierd. Ditmaal ging het eerst naar het Oosten van Duitsland, waarna al snel de grens overgestoken werd naar Tsjechië waar rond de hoofdstad Praag diverse spoorlijnen werden bezocht. Het werd een reis langs de riveren de Elbe en Moldau.
Deel 1: PTA / Het grote treinentopic #1076 - Beste reizigers
Deel 2: PTA / Het grote treinentopic #1077 - U roept, IenM draait of niet
Deel 3: PTA / Het grote treinentopic #1078 - Grundlichtkeit
Deel 4: PTA / Het grote treinentopic #1078 - Grundlichtkeit
Deel 5: PTA / Het grote treinentopic #1078 - Grundlichtkeit
In deel 6 gaan we terug naar de spoorlijn langs de rivier de Moldau. Na een ochtendje aan de hoofdlijn tussen Tsjechië en Duitsland is 's middags de enkelsporige diesellijn ten westen van Praag bezocht. Het werd een zonovergoten dag.
Ten behoeve van het voorstadsverkeer rond Praag en Olomouc bouwde Vagonka Tatra Studénka tussen 1964 en 1968 in totaal 51 elektrische treinstellen in de ČSD-serie 475.1. De driedelige stellen zijn grotendeels voorzien van een lagevloer, alleen de zitplaatsen boven de draaistellen zijn te bereiken met een trap.
Oorspronkelijk zouden de treinstellen na zo'n 15 jaar worden vervangen. Doordat de ontwikkeling en bouw van nieuw dubbeldeksmaterieel uitbleef werden de stellen van de serie 475.1 (vanaf 1988: 451) onafgebroken ingezet. Nadat vanaf 1999 nieuwe dubbeldekstreinen van de serie 471 instroomden werden de oude treinstellen stuk voor stuk buiten dienst gesteld.
Toch kunnen de Tsjechische spoorwegen ook in de zomer van 2017 nog steeds niet zonder deze fraaie oude treinstellen, die onder hobbyisten vanwege het opvallende front ook wel ´abotlam (kikkerkop) genoemd worden. Nog vijf exemplaren zijn rijvaardig, waarvan er op werkdagen twee worden ingezet op de Praagse S-Bahn lijn 41. De 451 060/059 passeert hier op maandag 7 augustus 2017 bij Praha-Sedlec als Os 12112 uit Praha-Libeň het eindpunt Roztoky u Prahy tegemoet.
Het is het laatste jaar dat de langeafstandstreinen tussen Tsjechië en Duitsland getrokken worden door de Knödelpressen van de serie 371. Vanaf december 2017 zetten de ČD en DB doorgaand tot Berlijn/Hamburg locomotieven van het type Vectron in.
Nog voor het zo ver is lijkt er weinig aan de hand als de 371 003 met de tweede Eurocity van de dag, trein 176, zojuist uit Praag is vertrokken en op weg is naar Dresden. Vanaf daar neemt een DB 101´er de trein over naar eindbestemming Hamburg Hbf.
EInd jaren 70 van de vorige eeuw zochten de Tsjechoslowaakse spoorwegen een opvolger voor de uitgediende serie 499.0 (sinds 1988: 141). ¦koda bouwde in 1978 slechts 27 exemplaren, die bedoeld waren voor het trekken van de belangrijkste treinen van de ČSD tussen Chomutov en Čierna nad Tisou.
In 1988 werden alle exemplaren omgenummerd in de serie 150. In het begin van de jaren 90 zijn 13 locomotieven gemoderniseerd en geschikt gemaakt voor snelheden tot 160 km/u en daardoor omgenummerd in de serie 151.
De overgebleven locomotieven van de serie 150 worden vanuit depot Praha-Vr¨ovice ingezet voor diverse Express, R en EC-treinen. De 150 224 is op de zeer rustige maandag 7 augustus 2017 onderweg met trein R 607 uit Cheb naar Praag en passeert hier bij Praha-Sedlec.
In de daluren rijdt de S41 tussen Roztoky u Prahy en Praha-Libeň slechts 1x per uur. Gelukkig bleef de schone 451 059/060 rijden en bleef de 451 001/002 met graffiti aan de kant staan.
Vanaf de rots vlak naast het spoor zijn ook rond het middaguur aardige foto's te maken. Hier zie je pas echt hoe steil het soms is. ČD 451 059/060 passeert op maandag 7 augustus 2017 als Os 12125 bij Praha-Sedlec.
Vlak voor ik weg ging ivm de kopse zonnestand kwam dan toch eindelijk de eerste cargo van de dag door. De 123 002 heeft een bonte trein aan de haak en passeert hier bij Praha-Sedlec richting Praag.
Omdat ik op vrijdagmiddag nagenoeg geen zonfoto's kon maken aan lijn 120 tussen Praag en Kladno besloot ik hier nog een keer heen te gaan, maar bezocht ik wel veel meer verschillende fotopunten.
ČD-loc 750 707 zat ook op maandag 7 augustus 2017 in de omloop voor R-treinen tussen Praag en Rakovník, die vanwege werkzaamheden niet verder reed dan Kladno.
In het uiterste westen van Praag, kort voor de stadsgrens, passeert de gemoderniseerde duikbril, die vanuit depot Rakovník wordt ingezet, met R 1226 uit Praha-Bubky Vltavska naar Kladno hier ter hoogte van Praha-Ruzyně.
Regionova-stel 814 123 en een soortgenoot vertrekken hier uit Hostivice als Os 9824 uit Praha-Bubny Vltavska naar Kralupy nad Vltavou. Het achterste treinstel blljft achter in Kladno.
Op de nevenspoorlijnen rond Hostivice zet České dráhy de Tsjechische railbus in. Deze motorwagens zijn in de jaren 70 van de vorige eeuw gebouwd door Vagonka Tatra Studénka en bij de ČSD in dienst gekomen als serie M 152.0. Ze zijn bedoeld voor het vervoer op de vele regionale enkelsporige ongeelektrificeerde spoorlijnen die Tsjechië en Slowakije rijk zijn.
Sinds de landelijke hernummering van alle spoorvoertuigen in 1988 zijn deze stellen in de serie 810 omgenummerd. Een motorwagen is net geen 14 meter lang en heeft 55 zitplaatsen. Er zijn er tussen 1975 en 1982 in totaal 680 van gemaakt. Sinds 2005 is een deel omgebouwd tot de serie 814, de gele Regionova-treinstellen.
Een deel van de overgebleven Brotbuchse, zoals deze railbussen ook wel worden genoemd, is inmiddels in de frisse blauw/witte Najbrt2 kleurstelling gestoken. Zo ook de 810 224 die hier op maandag 7 augustus 2017 vertrekt uti Hostivice als Os 25920 uit Praha hlavní nádra¸í naar Rudná u Prahy.
Het reizigersaanbod is op lijn 120 tussen Praag, Kladno en Rakovník dermate hoog in de spits dat er naast de uurdienst Praag-Kladno-Kralupy (Os) en Praag-Rakovník (R) ook 1-2x per uur een extra spitstrein rijdt. Deze worden afwisselend gereden door Regionova-stellen of een 714 met rijtuigen.
De nog in de rood/blauwe kleurstelling rijdende 714 227 reed op maandag 7 augustus 2017 zo'n spitstrein uit Praha-Bubny Vltavska naar Kladno-Ostrovec en passeert hier als Sp 1888 ten oosten van Hostivice. Rechts is de lijn naar Rudna u Prahy zojuist afgetakt van de hoofdlijn.
De Regionova stellen zijn zoals eerder beschreven ontstaan uit een reconstructieprogramma aan het begin van deze eeuw. De tweedelige treinstellen bestaan uit een motorwagen (814) en een stuurstand (914). De driedelige variant is ontstaan uit twee motorwagens en een bijwagen in het midden.
ČD zet de twee- en driedelige Regionova-stellen door heel Tsjechië in op verbindingen waar een enkele railbus (Brotbuchse) niet voldoende capaciteit biedt. Vaak worden twee Regionova-stellen gecombineerd maar vier gekoppelde stellen had ik tot dus ver niet gezien.
Op maandag 7 augustus 2017 is de 814/914 145 met drie soortgenoten onderweg als Os 9871 uit Kladno-Ostrovec naar Praha-Bubny Vltavska en zullen kort na de foto stoppen te Hostivice.
De Tsjechische spoorwegen zijn de grootste werkgever in Tsjechië en dat zie je niet alleen aan de hoeveelheid treinpersoneel. Elk station met een beetje betekenis heeft een stationschef en langs de spoorlijn staan her en der nog bezette sein- of baanwachterhuisjes. In Tsjechië worden veel spoorlijnen nog niet centraal aangestuurd.
Ten oosten van Hostivice splitst het spoor zich in in drie richtingen: de hoofdlijn naar Kladno en aftakkingen naar Rudna u Prahy en Středokluky. Ter hoogte van deze splitsing staat nog een bezet baanwachterhuisje genaamd Jeneček odbočka.
De opname toont de passage van de 714 216 met Os 19736 uit Praha-Dejvice naar Středokluky. Deze trein is een echte spitstrein, want op de terugweg zal de trein volzitten met medewerkers van het nabijgelegen Amazon distributiecentrum. Door werkzaamheden aan het Negrelli-viaduct rijdt deze trein alleen 's ochtends met bril/bardotka en wordt 's middags een 714 met twee rijtuigen en een Bdtax ingezet. De 714 216 draait hier de lijn naar Středokluky op.
Het station van Jeneč, een station oostelijker van Hostivice, heeft nog klassieke beveiliging. Voor, op en na het driesporige station staan in totaal nog 7 werkende armseinen. Samen met de lantaarns aan houten palen die aan weerszijden van de sporen staan kan je wel stellen dat hier de modernisering nog niet heeft toegeslagen.
ČD-locomotief 750 707 is keurig op tijd onderweg met R 1224 uit Praha-Bubky Vltavska en snelt hier non-stop door Jeneč op weg naar Kladno, dat door werkzaamheden aan het spoor tot en met 20 augustus de tijdelijke eindbestemming was.
Wat heen gaat komt ook weer terug.
ČD loc 714 216 is inmiddels naar Středokluky gereden en daar omgelopen. Even later keert de trein terug naar Praag en maakt hier een stop te Dobrovíz als Os 19735 naar Praha-Dejvice.
Terwijl hier slechts 1 instapper staat te wachten, zal een station verder de trein wel volstromen met werknemers van het Amazon distributiecentrum. Dat station is een compleet gemoderniseerde halte, dit in tegenstelling tot deze halte dat zich nog in de oude staat bevindt. Het betonnen wachthuisje oogt misschien niet echt fotogeniek, maar is wel hufterproef en doet wat het moet doen, bescherming tegen de regen. Daar was op maandag 7 augustus 2017 in elk geval geen sprake van.
Terug in Jeneč kon de volgende spitstrein uit Praag naar Kladno iets dichter bij de spoorwegovergang op de foto gezet worden. Hierbij is naast een van de twee seinhuisjes die in Jeneč staan ook zicht op de voorzijde van een groot Nissan-distributiecentrum. Hier worden oa BLG autotreinen beladen met Nissans, al was daar deze avond helaas geen activiteit
De ČD 714 202 rijdt inmiddels in de nieuwe Najbrt2 kleurstelling rond maar heeft drie rijtuigen in de oude kleurstelling aan de haak en passeert hier te Jeneč met Sp 1894 uit Praha-Bubny Vltavska naar Kladno-Ostrovec.
Na de spits rijdt Česke Drahy nog één trein met een 714 en twee rijtuigen als 'gewone' Osobní vlak (stoptrein). De 714 227 had op maandag 7 augustus 2017 de taak Os 9830 van Praha-Bubny Vltavska naar Kralupy nad Vltavou te rijden.
De trein verlaat hier het driesporige emplacement van Jeneč en passeert daarbij het seinhuisje aan de oostkant van Jeneč.
In het fraaie laatste avondlicht kon net buiten Jeneč de laatste Rychlík van de dag naar Kladno op de foto worden gezet.
De 750 707 passeert hier het Einfahrtsignal van Jeneč met R 1222 uit Praha-Bubny Vltavska naar Kladno op maandag 7 augustus 2017.
Tot zover deel 6, die maandag 7 augustus besloeg. Het volgende deel is dan helaas alweer het laatste deel van de reis waarin er nog één hele dag foto's gemaakt wordt alvorens op woensdag teruggereisd wordt naar Nederland.dennistd
FOK!sport *O*Dat duidt gezien het tijdpad ook wel op een overbrenging ja, de stellen van Syntus kwamen ook beide keren rond 18u de grens over. Ik zit morgenvroeg toch in Salzbergen tegen 8u dus zie het dan wel.quote:Op vrijdag 1 september 2017 23:24 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Heb jij info of er een driedelige FLIRT van Arriva onderweg is naar Nederland? Stel is namelijk gespot in de buurt van Stuttgart, zoals ik het begrijp komend vanuit Zwitserland, gesleept door een loc van EGP
Info stond op Drehscheibe bij de SichtungenPM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegevenderLudolf
allround beunhaasMooie platen weer chef! Ik neem aan dat jij je redelijk voorbereid op zo'n reis? Daar gaan ook de nodige avonden inzitten volgens mij
Ik kan niet eens vinden hoe laat goederentreinen over de Emslandstrecke gaan. Nu moet ik bekennen dat ik op dat moment al aan het spoor stond, dat zoekt toch wat minder makkelijkKranplätze müssen verdichtet seindennistd
FOK!sport *O*Morgen (vandaag) nog een trein van Centralbahn over de Emslandstrecke: http://www.igso-online.com
Tractie waarschijnlijk een 110 in creme/blauwPM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegevenderLudolf
allround beunhaasIs me toch net wat te vroegquote:Op zaterdag 2 september 2017 01:10 schreef dennistd het volgende:
Morgen (vandaag) nog een trein van Centralbahn over de Emslandstrecke: http://www.igso-online.com
Tractie waarschijnlijk een 110 in creme/blauw
Wat voor lens gebruiken jullie meestal trouwens?Kranplätze müssen verdichtet seindennistd
FOK!sport *O*https://www.canon.nl/lenses/ef-s-18-135mm-f-3-5-5-6-is-stm-lens/quote:Op zaterdag 2 september 2017 01:21 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Is me toch net wat te vroeg
Wat voor lens gebruiken jullie meestal trouwens?PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegevenderLudolf
allround beunhaasOh... Ik heb een 17-50 en een 70-200. Dat wordt twee camera's meezeulen de volgende keerquote:Op zaterdag 2 september 2017 06:28 schreef dennistd het volgende:
[..]
https://www.canon.nl/lenses/ef-s-18-135mm-f-3-5-5-6-is-stm-lens/
Mooie plaatjes gemaakt in Salzbergen?Kranplätze müssen verdichtet seinb2py
Beton!Merci. Ik zocht eigenlijk een foto van een ontspoorde trein nav het woensdagtestdag verhaal maar kon geen fraai plaatje vindenquote:Ziet er mooi uit! Waar staat deze loc precies??quote:Op donderdag 31 augustus 2017 23:13 schreef Bitlord het volgende:
Een toevalstreffer vanavond: een oude locomotief van de DSM uit de Staatsmijn Emma. Kwam ik vanavond tegen in België.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]Bitlord
BitlordOp de steenweg tussen Maasmechelen en As. Op het terrein van wijlen industrieel Armand Lowie.quote:Op zaterdag 2 september 2017 11:05 schreef J.B. het volgende:
[..]
Ziet er mooi uit! Waar staat deze loc precies??
Er stonden zo'n 30 tractievoertuigen van het spoor.
Waaronder minstens 10 Werkspoor-locomotieven van de DSM die daar al sinds 1982 staan. Deze reden eerder bij de Staatsmijnen. Daarnaast nog een oud stoomlocje van de vergane Toeristische Trein Zolder, drie trammetjes in een bedenkelijke staat en ook twee NS-sikjes die al een tijdje zoek waren.
Een deel van het materieel is afkomstig van het ter ziele gegane Kolenspoor, waar alleen nog wat rijtuigen staan.
De staat van de rijtuigen bij het voormalige Kolenspoor is er ook niet op vooruitgegaan tussen 2008 en 2017
2008:
2017:
[ Bericht 11% gewijzigd door Bitlord op 02-09-2017 14:23:18 ]Binnenkort met de trein van Malmö naar Kopenhagen, over de Sontbrug, schijnt best tof te zijn al is het maar een ritje van een half uur. Ben benieuwd. Kan wellicht wel een paar foto's maken als men dat leuk vindt hier.DeaDLocK2K
Bier.Het is niet heel erg fotografeerbaar om heel eerlijk te zijn. Je hangt onder de brug in een vakwerkconstructie en rijdt 180km/u dus je hebt altijd dwarsspanten in beeld Pas net voor Malmř Zuid kom je een tunnel uit.
Maar als je wat leuks hebt, nooit vragen gewoon posten!Bier.dennistd
FOK!sport *O*Vandaag organiseerde de Interessengemeinschaft Schienenverkehr Ostfriesland eV een dagtocht Bremen-Amsterdam. Om 5.23u vanmorgen vertrok de trein als 13488 van Bremen Hbf om via Leer, Salzbergen (loc omlopen), Bad Bentheim (locwissel), Deventer, Zwolle en Lelystad uiteindelijk om 11.59u op Amsterdam Centraal te arriveren.
Terwijl het zonnetje nog volop aan het klimmen is komt 's morgens in de vroegte de 155 151 van DB Cargo door station Salzbergen rijden, met aan de haak een flink aantal autowagens beladen met Audi's.
Bij binnenkomst op station Salzbergen worden de nodige wissels genomen waardoor de voorkant (Centralbahn-loc 110 383), het midden (met de Partywagen) en de achterkant (3 oude Zwitserse rijtuigen) van de trein zichtbaar zijn, maar een aantal rijtuigen daartussen niet. De trein heeft hier overigens een vertraging van 21 minuten.
Sinds mei heeft DB Cargo twee witte 189's in bezit: de 189 822 en 823. De kans dat je ze treft is vrij klein met zoveel rode soortgenoten. Tijdens het wachten op de omlopende IGSO Sonderzug kwam de 189 822 als losse loc uit de richting Bad Bentheim voorbijrijden op station Salzbergen richting Rheine.
Nadat de loc op station Salzbergen via spoor 3 is omgelopen komt de trein met een paar minuten minder vertraging langs 'Am Wasserwerk' tussen Salzbergen en Schüttorf.
In Bad Bentheim vond de benodigde locwissel plaats. Vanaf hier trekt Railexperts-loc 9901 de trein. Met een kwartiertje vertraging passeert de trein hier in het volle tegenlicht Stellwerk Gildehaus.PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegevendennistd
FOK!sport *O*De terugreis gaat een half uurtje sneller: ze zijn om 17.34u uit Amsterdam vertrokken en komen als het goed is om 23.26u aan in Bremen.PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegevenderLudolf
allround beunhaasZijn het altijd van de oude locs voor die auto treinen of had je mazzel deze te treffen Dennis? De aantal keren dat ik ze zag zaten er ook geen jonge locs voor.Kranplätze müssen verdichtet seindennistd
FOK!sport *O*Autotreinen zijn vrij lichte treinen en daarom goed geschikt voor oudere locs. Vergelijk maar: een trein van 700m (maximale lengte) heeft 22 (dubbele) autowagens van 31m lengte. Die wegen per stuk 21,5 ton. Op elke wagen staan 11 Audi's van pak 'm beet 1700kg. Dat is 18,5 ton belading, dus inclusief eigengewicht 40 ton per wagen. Totaal gewicht van de trein is dan 880 ton. Voor keteltreinen kom ik tot wel 3000 ton tegen, dus dat scheelt nog wel even.PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegevenderLudolf
allround beunhaasDuidelijkquote:Op zaterdag 2 september 2017 23:21 schreef dennistd het volgende:
Autotreinen zijn vrij lichte treinen en daarom goed geschikt voor oudere locs. Vergelijk maar: een trein van 700m (maximale lengte) heeft 22 (dubbele) autowagens van 31m lengte. Die wegen per stuk 21,5 ton. Op elke wagen staan 11 Audi's van pak 'm beet 1700kg. Dat is 18,5 ton belading, dus inclusief eigengewicht 40 ton per wagen. Totaal gewicht van de trein is dan 880 ton. Voor keteltreinen kom ik tot wel 3000 ton tegen, dus dat scheelt nog wel even.Kranplätze müssen verdichtet seinDr_Flash
CubeMeisterTuurlijk. Ben je net de dienst aan het opstarten, uitstekend weer, geen werkzaamheden in de buurt, maar de eerste trein van de dag heeft +20. HOE DANSalivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleenderLudolf
allround beunhaasEen machinist door nog even uit de broek moest?Kranplätze müssen verdichtet seinDr_Flash
CubeMeisterLater werd hij ook nog in Arnhem opgeheven. Ben maar over Utrecht gegaanSalivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleenWeet iemand hoe de IC Berlijn tussen Deventer en Amsterdam rijdt vandaag? Geen enkele tussenstop maakt dat wel een interessant ritje..Peterselieman
Maffe FriesVolgens mij door de Flevopolderquote:Op zondag 3 september 2017 12:27 schreef Ireyon het volgende:
Weet iemand hoe de IC Berlijn tussen Deventer en Amsterdam rijdt vandaag? Geen enkele tussenstop maakt dat wel een interessant ritje..Altijd onderweg naar het avontuurdennistd
FOK!sport *O*Non-stop via de IJssel-, Hanze- en Flevolijn. In de andere richting stopt ie wel in Almere en Zwolle.PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegevengreavy
Kritische VIRM-haterVandaag nog even wat foto's uit 2015 uit het archief opgevist.
In 2015 was ik met 2 vrienden 2 weken naar Tsjechië en Slowakije, en deden in Slowakije ook mee aan een fotogoederentrein, die 3 dagen duurde. Uiteraard werd er daarnaast ook elders in het land rondgetoerd.
26 April 2015 - De enige (in 2015) bij de Tsjechische spoorwegen overgebleven prototype Bardotka in Tsjechië is de 749 006. De andere 5 rijden nog bij musea, maar inmiddels de 749 006 ook.
Ook in 2015 werd deze fraaie lok weer ingezet in het hoogseizoen, in de weekenden, tussen Čerčany en Zruč nad Sázavou. Die trein gaat op zaterdagochtend heen en komt op zondagmiddag terug.
Hier komt de trein binnen in Kácov.
27 April 2015 - De blauw-witte 754 060, ook wel een Duikbril genaamd, is hier onderweg met een stoptrein vanuit Ostrava en is onderweg naar Kunčice pod Ondřejníkem.
29 April 2015 - Na een kort bezoek aan Tsjechië werd doorgereisd naar Slowakije voor oa een fotogoederentrein. Er werd op 29 april begonnen met foto's, en ook werd er naar Ludanice gereisd.
Aldaar passeert de sneltrein van Prievidza naar Bratislava, die tot Leopoldov met een 754'er rijdt.
29 April 2015 - In de vroege middag werd nog even naar Ráztočno gereden om de stoptrein van Prievidza naar Horna Stubna te fotograferen. In 2015 werd de trein weer opnieuw met lok en rijtuigen gereden, en vandaag zat de 754 072 in 'Alternativblonski'-stijl ervoor, en rijdt hier halte Ráztočno binnen.
30 April 2015 - De dag werd in Harmanec Jaskyna afgesloten. Dit station is gesloten voor reizigersverkeer, maar de wisselwachter en stationschef zijn nog altijd ter plaatse. Uiteraard werd er niet moeilijk gedaan dat wij hier rondliepen met camera's.
De trein is onderweg van Zvolen naar Zilina.
2 Mei 2015 - Depot Zvolen had in 2015 nog enkele 'Retro' locs van de serie 754 rijden. Hier is één van die retro-locs, de 754 055, aan het binnen rijden bij station Kremnické Bane vanuit Vrútky richting Zvolen. De voorste 2 rijtuigen hebben ook nog een oude kleurstelling van de Slowaakse spoorwegen.
2 Mei 2015 - Hoofddoel van het bezoek aan Slowakije was de fotorit met de Bardotka 751 131. Omdat het vooral enkelspoorse baanvakken zijn, moest er wel eens een tegentrein opgewacht worden, of juist die achter ons aan kwam zodat wij weer enige tijd vrij spel hadden op het baanvak voor de vele fotostops.
Hier is net een sneltrein in Čremo¨né binnen gekomen, en nadat die trein ver genoeg was kon onze fototrein ook weer verder.DeaDLocK2K
Bier.Daar is het te vroeg voorquote:Op maandag 4 september 2017 09:52 schreef b2py het volgende:
Dat is het opstarten van de Doner CompanyBier.DeaDLocK2K
Bier.Nee, niet bepaald maar ik snap dat een fokuser het zo zou kunnen interpreteren!quote:Op maandag 4 september 2017 12:12 schreef Salatrel het volgende:
[..]
zeg je nu dat turken niet voor de middag hun nest uit komen????Bier.Fred
BeroepschagrijnKan er maar moeilijk aan wennen, aan die IC stop op Almere Buiten. Weet iemand eigenlijk waarom dat is?So we just called him FredDaar kan ik zowaar met de fiets naartoe, nooit geweten dat daar nog oude treinen stonden. Bedankt voor de foto's en de informatie!quote:Op zaterdag 2 september 2017 14:06 schreef Bitlord het volgende:
[..]
Op de steenweg tussen Maasmechelen en As. Op het terrein van wijlen industrieel Armand Lowie.
Er stonden zo'n 30 tractievoertuigen van het spoor.
Waaronder minstens 10 Werkspoor-locomotieven van de DSM die daar al sinds 1982 staan. Deze reden eerder bij de Staatsmijnen. Daarnaast nog een oud stoomlocje van de vergane Toeristische Trein Zolder, drie trammetjes in een bedenkelijke staat en ook twee NS-sikjes die al een tijdje zoek waren.
Een deel van het materieel is afkomstig van het ter ziele gegane Kolenspoor, waar alleen nog wat rijtuigen staan.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De staat van de rijtuigen bij het voormalige Kolenspoor is er ook niet op vooruitgegaan tussen 2008 en 2017
2008:
[ afbeelding ]
2017:
[ afbeelding ]Europese spoorvervoerders slaan alarm over Duitse stremmingquote:Volgens de spoorgoederenbranche komt het vervoer op deze routes al ruim drie weken niet op gang, onder meer omdat er een gebrek aan machinisten is. Slechts 25 procent van al het goederenvervoer dat normaal plaatsvindt over het verzakte spoornetwerk bij Rastatt, verloopt nu via de omleidingsroutes.https://www.nrc.nl/nieuws(...)dverzakking-a1572176quote:In de brandbrief schrijven de belangenorganisaties dat het Europese systeem voor spoorgoederenvervoer dreigt in te storten door de verzakking. “Alle intermodale terminals op de corridor die Noord-Europa verbindt met Italië staan vol met containers en er worden geen nieuwe ladingen meer aangenomen”, melden de organisaties.
De situatie in het Europese goederenvervoer lijkt toch wel behoorlijk penibel te worden door het gepruts van die Duitsers...
[ Bericht 9% gewijzigd door J.B. op 04-09-2017 15:52:45 ]dennistd
FOK!sport *O*Is omrijden via Frankrijk of Oostenrijk geen optie dan?PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegevenb2py
Beton!quote:Slechts 25 procent van al het goederenvervoer dat normaal plaatsvindt over het verzakte spoornetwerk bij Rastatt, verloopt nu via de omleidingsroutes.
[ Bericht 26% gewijzigd door b2py op 04-09-2017 16:00:18 ]Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!Bij de route via Frankrijk moet je door Luxemburg. Ik heb het vermoeden dat er niet zoveel loc's en personeel beschikbaar is voor alle landen waar je dan doorheen gaat.quote:Op maandag 4 september 2017 15:34 schreef dennistd het volgende:
Is omrijden via Frankrijk of Oostenrijk geen optie dan?Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!Omdat het schrappen vanaf de opening van de Hanzelijn erg slecht viel bij de lokale bevolking en het gemeente- en provinciebestuur en de trein Dordrecht-Lelystad op de Flevolijn toch al bijna geen doorgaande functie meer heeft.quote:Op maandag 4 september 2017 13:23 schreef FredvZ het volgende:
Kan er maar moeilijk aan wennen, aan die IC stop op Almere Buiten. Weet iemand eigenlijk waarom dat is?Dr_Flash
CubeMeisterDaar woonde iemand die nog harder schreeuwde dan iemand in Hoogeveenquote:Op maandag 4 september 2017 13:23 schreef FredvZ het volgende:
Kan er maar moeilijk aan wennen, aan die IC stop op Almere Buiten. Weet iemand eigenlijk waarom dat is?Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleendennistd
FOK!sport *O*Het scheelt dat die IC toch al eindigt in Lelystad, en wie daar wil zijn verdient ook gewoon een extra stopPM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegevenEix
Stranded here on planet earthEigenlijk is het dus gewoon een verkapte sneltrein / interregio.Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)DeaDLocK2K
Bier.Alles in Nederland is een interregio Behalve misschien de Thalys, IC Berlijn en ICE.quote:Op maandag 4 september 2017 19:08 schreef Eix het volgende:
Eigenlijk is het dus gewoon een verkapte sneltrein / interregio.Bier.James1988
SchommelbotenloverEn de ICdquote:Op maandag 4 september 2017 19:10 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Alles in Nederland is een interregio Behalve misschien de Thalys, IC Berlijn en ICE.DeaDLocK2K
Bier.Die gaat van Regio 1 naar 2 naar 3. IR dus. Dit land is er eigenlijk gewoon niet groot genoeg voor. Intercity klopt opzich wel want je gaat van gehucht-die-stad-wordt-genoemd naar gehucht-die-stad-wordt-genoemd.quote:Bier.dennistd
FOK!sport *O*IC Berlijn heeft net zoveel stops als wat je interregio noemt, dus was dat betreft.... Misschien dat alleen de bistro het verschil maakt dan.PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegevenFred
BeroepschagrijnDat is het ook. Onderweg is er ook nog een stop in Den Haag NOI en Duivendrecht.quote:Op maandag 4 september 2017 19:08 schreef Eix het volgende:
Eigenlijk is het dus gewoon een verkapte sneltrein / interregio.So we just called him FredJames1988
SchommelbotenloverOpvallend: omdat er in het VK niet genoeg capaciteit is voor testritten gaat Hitachi een deel van de tests in Duitsland doen.dennistd
FOK!sport *O*Zitten de spoorlijnen in Engeland zo vol dan?PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegevenJames1988
SchommelbotenloverEr is niet zo veel geëlektrificeerd in Schotland:quote:Op maandag 4 september 2017 20:44 schreef dennistd het volgende:
Zitten de spoorlijnen in Engeland zo vol dan?
Glasgow - Edinburgh wordt geëlektrificeerd (de spanning wordt één dezer dagen op de draden gezet en moet dan nog getest worden), op het voorstadsnetwerk rond Glasgow zijn de nodige enkelsporige stukken en op de 'main lines' naar Engeland is het aardig druk.DeaDLocK2K
Bier.Daar hebben ze echt langer over gedaan dan ProRail er over zou doen. Echt véél langer.Bier.James1988
SchommelbotenloverJa, ze kwamen er ineens achter dat een bepaald onderdeel niet goed was en moest worden vervangenJames1988
SchommelbotenloverHet zou gaan om een probleem met de afspaninrichting:Bron: een reactie van "The ghost of Sir William Arrol_2" onder het artikel van The Scotsman.quote:The fault is to do with the mechanical coupling of the overhead wires to the tensioning system at regular points across the route; about every kilometre. The tensioning system is designed to keep the overhead wire lengths really tight, so they don't sag in hot weather, high winds or when loaded with snow. The ends of the copper wires in one or two locations are slipping through the couplings and are not being gripped properly. The couplings are of a design used throughout the world. They have an internal swedge and ferrule type arrangement designed to grip the wire harder the more the wire is pulled. The cause of the wire slippage will have to be identified. It may be installation error, or a manufacturing defect or tolerance error. This will require mechanical testing and refitting of all similar wire couplings along the route or replacement with a coupling design by another manufacturer if the fault can't be identified. The wires are under considerable tension which makes removing and replacing the couplings quite tricky.dennistd
FOK!sport *O*Onder een mooie wolkenlucht passeert NS-loc 1739 de Esweg in Zenderen met aan de haak trein 145, die deze dag door werkzaamheden Berlijn niet zal bereiken maar Hannover Hbf als eindbestemming heeft.PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegevenb2py
Beton!Dr_Flash
CubeMeisterBlijft leuk zulke dingen jaSalivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
Forum Opties Forumhop: Hop naar: