Als je een auto van 500 euro hebt kan dat ja.quote:
Dat is heel slecht voor de motor.quote:Op zondag 3 september 2017 20:37 schreef DieselTank het volgende:
1 0 - 10
2 10 - 75
5 75 +
de rest sla ik over, is onnodig
Jij schakelt door de hele bak?quote:Op donderdag 31 augustus 2017 19:39 schreef j669 het volgende:
1L:0-3
1H:0-5
2L:0-10
2H:0-10
3L:5-15
3H:10-15
4L:10-20
4H:15-25
5L:20-30
5H:25-40
6L:30-45
6H:35-55
7L:45-65
7H:55-75
8L:65-90
8H:80+
Alleen niet zo representatief voor een personenauto.
Bij de Pont du Normandie moet je terugschakelen naar zijn 1, afremmen en soepeltjes naar de parkeerplaats manoeuvreren, tot stilstand komen en van het uitzicht genieten.quote:Op zondag 27 augustus 2017 02:05 schreef derLudolf het volgende:
Een Octavia 1.6tdi 105pk kan normaal best 80 in z'n vijf. Maar ga met drie volwassenen en bagage de Pont du Normandie omhoog zul je echt terug moeten schakelen, anders kom je niet boven
Leg eens uit. Ben heel benieuwd.quote:
Waar lees jij dat?quote:Op zondag 3 september 2017 21:57 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Jij schakelt door de hele bak?
Het voorbeeld wat de rijinstructeur gaf: als je op een fiets met (bijvoorbeeld) 7 versnellingen rijdt en je rijdt in de 4 en schakelt ineens door naar de 7, dan moet je ineens heel veel kracht bijzetten. En dat put uit/kost je kracht. Zo is het ook met een motor. Die vindt dat ook niet fijn en gaat wellicht eerder kapot als je dat zeer regelmatig doet. En mensen zich maar afvragen waarom bepaalde onderdelen snel slijten of stukgaan.quote:Op maandag 4 september 2017 00:00 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Leg eens uit. Ben heel benieuwd.
Als je wilt versnellen in een te hoge versnelling heeft hij een punt, even in het midden gelaten dat een dikke motor met koppel dat makkelijk kan, maar als je een constante snelheid gaat aanhouden kan dat makkelijk in de hoogste versnelling met 80km/u.quote:Op maandag 4 september 2017 09:13 schreef Krollie het volgende:
[..]
Het voorbeeld wat de rijinstructeur gaf: als je op een fiets met (bijvoorbeeld) 7 versnellingen rijdt en je rijdt in de 4 en schakelt ineens door naar de 7, dan moet je ineens heel veel kracht bijzetten. En dat put uit/kost je kracht. Zo is het ook met een motor. Die vindt dat ook niet fijn en gaat wellicht eerder kapot als je dat zeer regelmatig doet. En mensen zich maar afvragen waarom bepaalde onderdelen snel slijten of stukgaan.
3L, 4H, stapelen, 5H, 6H, 7H, 8L, 8H.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 19:39 schreef j669 het volgende:
1L:0-3
1H:0-5
2L:0-10
2H:0-10
3L:5-15
3H:10-15
4L:10-20
4H:15-25
5L:20-30
5H:25-40
6L:30-45
6H:35-55
7L:45-65
7H:55-75
8L:65-90
8H:80+
Alleen niet zo representatief voor een personenauto.
Als je in z'n 2 optrekt naar 80 en dan naar zn 5 opschakelt en lekker 80 blijft rijden is het geen enkel probleem voor de motor.quote:Op maandag 4 september 2017 09:13 schreef Krollie het volgende:
[..]
Het voorbeeld wat de rijinstructeur gaf: als je op een fiets met (bijvoorbeeld) 7 versnellingen rijdt en je rijdt in de 4 en schakelt ineens door naar de 7, dan moet je ineens heel veel kracht bijzetten. En dat put uit/kost je kracht. Zo is het ook met een motor. Die vindt dat ook niet fijn en gaat wellicht eerder kapot als je dat zeer regelmatig doet. En mensen zich maar afvragen waarom bepaalde onderdelen snel slijten of stukgaan.
Zoals je ziet zit er nogal overlap tussen. De snelheid waarbij je schakelt is van veel omstandigheden afhankelijk. Als je altijd bij snelheid X naar versnelling 'Y' schakelt, kun je simpelweg niet overweg met de techniek van een auto en ben je een ontzettend slechte bestuurder.quote:Op zondag 3 september 2017 21:57 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Jij schakelt door de hele bak?
Welke versnellingen je gebruikt bij een vrachtwagen hangt van zo veel factoren af (motorvermogen, gewicht, afstelling, helling etc.) dat daar geen eenduidig antwoord op te geven valt.quote:Op maandag 4 september 2017 10:14 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
3L, 4H, stapelen, 5H, 6H, 7H, 8L, 8H.
Als je zwaar bent doe je ook 7 splitten.
Onzin. Als je blok de nieuwe snelheid trekt in de hogere versnelling is er geen enkel probleem.quote:Op maandag 4 september 2017 09:13 schreef Krollie het volgende:
[..]
Het voorbeeld wat de rijinstructeur gaf: als je op een fiets met (bijvoorbeeld) 7 versnellingen rijdt en je rijdt in de 4 en schakelt ineens door naar de 7, dan moet je ineens heel veel kracht bijzetten. En dat put uit/kost je kracht. Zo is het ook met een motor. Die vindt dat ook niet fijn en gaat wellicht eerder kapot als je dat zeer regelmatig doet. En mensen zich maar afvragen waarom bepaalde onderdelen snel slijten of stukgaan.
Ik ga op de snelweg van de 2 naar de 3, naar de 4 en naar de 5.quote:Op maandag 4 september 2017 11:37 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Onzin. Als je blok de nieuwe snelheid trekt in de hogere versnelling is er geen enkel probleem.
Je rij instructeur had het over gas geven in een te lage versnelling. Iets compleet anders.
Of ga jij als je 100 in de 3 rijdt na optrekken op de snelweg met 100 vmax, nog even netjes naar de 4 IPV direct naar de 5. Ik ga zo vaak van 3-5.. simpelweg omdat de 3 een heerlijk lange versnelling is voor inhalen..
Dat mag.quote:Op maandag 4 september 2017 12:48 schreef Krollie het volgende:
[..]
Ik ga op de snelweg van de 2 naar de 3, naar de 4 en naar de 5.
Standaard vrachtwagen schakelt dat.. ben je heeeeeeel zwaar pak je er eentje bij onder de stapel (alles vanaf 2 hoog in hoog ofzo) en dan alles na het stapelen plitten, maar dat hoefde met mijn ouwe MAN alleen maar als ik echt met 90 - 105 ton reed, anders kwam je bijna altijd weg met het eerdergenoemde. Onder de stapel was eigenlijk altijd dat.. na het stapelen had je er wel eens eentje extra nodig.quote:Op maandag 4 september 2017 11:17 schreef j669 het volgende:
[..]
Welke versnellingen je gebruikt bij een vrachtwagen hangt van zo veel factoren af (motorvermogen, gewicht, afstelling, helling etc.) dat daar geen eenduidig antwoord op te geven valt.
en juist rond de 3000 toeren rijdt ie het lekkerstquote:Op maandag 4 september 2017 17:00 schreef Cultuur058 het volgende:
Dit soort dingen weet ik echt totaal niet hè..
Ik schakel op geluid,, en als er teveel geluid van de achterbank komt om de motor te horen, let ik op de toerenteller.. bij de 2500 toeren is gewoon versnelling omhoog. (focus 1.6 benzine)
gokje
~10 -> 2
~35 -> 3
~60 -> 4
~90 -> 5
als ik haast heb, of ik wil invoegen dan lukt 110 in de 3 ook nog best, maar dat doe ik eigenlijk nooit. Er komt dan namelijk geen sportieve grom uit de motor..
Jouw post wordt vervolgens opgehangen bij Tesla voor een goede grinnikquote:Op donderdag 7 september 2017 14:43 schreef Hyperdude het volgende:
Hoi,
Ik werk bij ZF; wij maken prima automatische bakken.
Heb dit topic uitgeprint en naast de koffieautomaat opgehangen.
Het lachen schalt hier door de gangen.
Bedankt.
Reed ooit een tijdje een Golf 4 met ZF 4 traps bak. Als jullie daar net zo lang vergaderen als die bak nosdig had om te bedenken welke versnelling hij ging inleggen...quote:Op donderdag 7 september 2017 14:43 schreef Hyperdude het volgende:
Hoi,
Ik werk bij ZF; wij maken prima automatische bakken.
Heb dit topic uitgeprint en naast de koffieautomaat opgehangen.
Het lachen schalt hier door de gangen.
Bedankt.
Wat is ZF ?quote:Op donderdag 7 september 2017 14:43 schreef Hyperdude het volgende:
Hoi,
Ik werk bij ZF; wij maken prima automatische bakken.
Heb dit topic uitgeprint en naast de koffieautomaat opgehangen.
Het lachen schalt hier door de gangen.
Bedankt.
Zahnrad Fabrik.quote:
Zahnradfabrik Friedrichshafen.quote:Op donderdag 7 september 2017 18:18 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Zahnrad Fabrik.
Een zeer gerespecteerde fabrikant van aandrijflijnen.
Close enoughquote:Op donderdag 7 september 2017 18:19 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Zahnradfabrik Friedrichshafen.
Daarom doe ik op ma, wo, vrijdag wegrijden in 2, schakelen naar 4 bij 90. Op di, wo, zaterdag rijd ik weg in 1, bij 40 naar 3 en boven 120 naar 5.quote:Op maandag 4 september 2017 09:13 schreef Krollie het volgende:
[..]
Het voorbeeld wat de rijinstructeur gaf: als je op een fiets met (bijvoorbeeld) 7 versnellingen rijdt en je rijdt in de 4 en schakelt ineens door naar de 7, dan moet je ineens heel veel kracht bijzetten. En dat put uit/kost je kracht. Zo is het ook met een motor. Die vindt dat ook niet fijn en gaat wellicht eerder kapot als je dat zeer regelmatig doet. En mensen zich maar afvragen waarom bepaalde onderdelen snel slijten of stukgaan.
quote:Op donderdag 7 september 2017 18:26 schreef XL het volgende:
[..]
Daarom doe ik op ma, wo, vrijdag wegrijden in 2, schakelen naar 4 bij 90. Op di, wo, zaterdag rijd ik weg in 1, bij 40 naar 3 en boven 120 naar 5.
Zondag rustdag.
Zo gebruik ik alle versnellingen ongeveer evenveel en de pook zo min mogelijk. Ideaal voor verslijten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |