Vandaag even bij de werkzaamheden rondom Lage Zwaluwe wezen kijken. Men werkt er niet alleen aan de Moerdijkbrug, maar er zijn bij het station Lage Zwaluwe ook werkzaamheden aan de loopbrug, perrons, perronsporen, zijsporen en dergelijke. Ook wordt er tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal gewerkt, onder andere spoorvernieuwing.
Lage Zwaluwe-Breda wordt niet of weinig gewerkt, dit is voor alle goederentreinen van- en naar Moerdijk ook de enige route die nog beschikbaar is.
5 Augustus 2017 - Vandaag ging ik naar Moerdijk om de CapTrain UBC-trein te kunnen fotograferen, helemaal geen rekening houdende met eventuele werktreinen rondom Lage Zwaluwe.
Er wordt over 2,5 week gewerkt aan het spoor tussen Dordrecht, Lage Zwaluwe en Roosendaal. De hoofdreden is de Moerdijkbrug, maar men heeft de werkzaamheden dusdanig ingepland dat er gelijk in Lage Zwaluwe perronsporen en opstelsporen vernieuwd worden, maar ook tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal wordt gewerkt over het gehele traject. In Lage Zwaluwe wordt de loopbrug opgeknapt, worden de perrons opgeknapt en dergelijke. De spoorvernieuwing zorgt voor de vele werktreinen, zoals robeltreinen, ballasttreinen, ballastprofileermachines en dergelijke.
Hier is n van de vele ballasttreinen ballast aan het storten net ten zuiden van station Lage Zwaluwe. Nadat de trein gelost was, ging de trein weer leeg weg voor een nieuwe voorraad ballast.
Omdat er ook werkzaamheden aan de perrons en perronsporen zijn, kan er ook geen treinverkeer tussen Lage Zwaluwe en Breda rijden. Enkel goederentreinen kunnen via 3 beschikbare zijsporen van- en naar Breda rijden. Goederentreinen van- en naar Roosendaal rijden daardoor ook via Breda.
5 Augustus 2017 - De werkzaamheden gaan onverminderd door, dag en nacht. Zoals ook op een zaterdag, dat men druk bezig is met spoorvernieuwing tussen Zevenbergen en Oudenbosch.
Ter assistentie van de vele rangeerwerkzaamheden zijn de 2 Bakkies van Railpro, de 603 en 604, in Lage Zwaluwe gestationeerd. Vandaag waren beide Bakkies elk aan het werk om vuile ballast af te voeren vanaf de werkzaamheden richting Lage Zwaluwe, alwaar de trein gekost wordt met een kraan en de vuile ballast met vrachtwagens verder vervoerd wordt, zodat de lege wagens weer snel aanwezig kunnen zijn bij de werkzaamheden.
Hier heeft de Hippel 604 een beladen trein met vuile ballast aan de haak en is onderweg om deze naar de loslocatie te brengen, waarna de trein weer terug kon keren.
5 Augustus 2017 - Mijn oorspronkelijke doel waarvoor ik op pad gegaan was, was de UBC/Interbulk-trein vanuit de Moerdijk. Nadat ik mij in de ochtend nog vermaakt had met enkele werktreintjes, kwam uiteindelijk CapTrain in beweging in Lage Zwaluwe, en werd naar Moerdijk gekoerst.
Nadat de losselok de trein heeft aangehaakt bij de Combined Cargo Terminals, afgekort CCT, kwam uiteindelijk deze fraaie geheel gevuld met Interbulk/UBC-containers, de poort uitgereden. Nadat de trein op het basisemplacement Moerdijk aangekomen is, moet de lok omlopen om de reis te vervolgen richting Lage Zwaluwe.
Normaliter zal deze trein naar de Kijfhoek gaan voor opstel tot en met dinsdagochtend, maar vanwege de werkzaamheden aan de Moerdijkbrug is dit niet haalbaar gezien de trein richting Sittard moet. CapTrain heeft daarop besloten de trein op zaterdagmorgen naar Roosendaal over te brengen, maar dit moet ook met omlopen in Breda, vanwege de werkzaamheden tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal.