abonnement Unibet Coolblue
pi_172444101
Hallo,

Wij hebben een niet al te beste relatie met onze buurman.
In 2015 heeft hij ineens de schutting verwijderd, en een nieuwe geplaatst.
De oude bleek niet op de erfafscheiding te staan, maar op onze grond.
Achteraf had hij deze niet weg mogen halen.
Vervolgens zet hij er een schutting neer die net iets meer dan 2 meter hoog is.

Wij hebben de helft wel meebetaald, en de nieuwe schutting staat precies op de afscheiding. De schutting bestaat uit palen met aan beide kanten planken.

Nu heeft hij de carport omgebouwd tot schuur, en dit voor een deel de tuin in getrokken. Daarbij gebruikt hij zijn zijde van de schutting als zijwand voor de schuur. Deze is nu hoger dan 2 meter, en heeft het dakbeschot deels vastgemaakt aan de planken van de schutting. Zie foto's:


Tegen de schutting heeft hij een stenen muur gemaakt, maar hoe de dakafwerking er verder uit ziet is niet duidelijk.

Het is niet alleen erg lelijk afgewerkt, maar de schutting maakt nu deel uit van de schuur.
Of de schuur maakt nu deel uit van de erfafscheiding en is daarmee veel hoger dan 2 meter.

Mag hij dit zo doen? En wat voor rechten heb ik?

Vriendelijke groeten,

Gert-Jan
pi_172444616
Hoop ellende en ergernis met weinig resultaat vrees ik. Geef het een kleurtje of ram er wat van die schuttingplanken tegenaan. Wel erg lelijk gedaan ja.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 22:27:41 #3
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_172447339
Klagen bij de gemeente?
  Moderator zaterdag 15 juli 2017 @ 22:51:49 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_172448121
Mag hij wel zomaar die x aantal vierkante meters bij zijn schuur betrekken ?
pi_172448347
Wat een kluns die buurman. Echt een amateur.
Wie bouwt nou zoiets _O-

Dat stuk leunt op de schutting?

Verder mag een tuinhuisje hoger zijn dan de schutting.
5 Ferrari's op videoband!
pi_172448414
Lijkt ook wel een soort gevangenis met die kleine raampjes met tralies.
5 Ferrari's op videoband!
pi_172448532
Nope. Je mag niet bouwen OP de erggrens. Tenzij vergunning, toestemming....
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_172449426
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 23:12 schreef valentijn101 het volgende:
Nope. Je mag niet bouwen OP de erggrens. Tenzij vergunning, toestemming....
erfafscheiding heeft een maximum hoogte. Achter vaak 1.80m en voor 1.00m
Zou ergens op de site van je gemeente wel te vinden moeten zijn.
Ook wat je wel of niet vergunningsvrij mag bouwen.
dag
pi_172450203
hoe lelijk het wordt is de vraag want ik neem aan dat hij nog niet klaar is.

Het is niet mooi, het zal ook niet mogen en het is ook nog erg onhandig.

maar je zegt dat je relatie met je buren niet best is. ik zou me er niet druk over maken. ik zou vragen hoe hij het gaat afwerken en vragen of hij er aan gedacht heeft wat te doen als de schutting vervangen moet worden.

of je gaat een jarenlange strijd aan. en komt uiteindelijk met een verzuurde bakkes bij de rijdende rechter te recht. met als resultaat dat hij het geheel 50cm moet opschuiven maar je het nog steeds ziet.
  Moderator zondag 16 juli 2017 @ 09:48:41 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_172452493
Denk zelf dat dit topic eigenlijk beter in Werk, Geldzaken en Recht past.
Vermoed namelijk niet dat je opzoek bent naar een klustechnische oplossing ;)

Je kunt altijd besluiten je eventuele rechtsbijstandverzekering in te schakelen.

Schopje K&W ---> WGR
  zondag 16 juli 2017 @ 11:26:34 #11
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_172453876
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 01:10 schreef Nico987 het volgende:
...
of je gaat een jarenlange strijd aan. en komt uiteindelijk met een verzuurde bakkes bij de rijdende rechter te recht. met als resultaat dat hij het geheel 50cm moet opschuiven maar je het nog steeds ziet.
Precies dit. Ik zou mijn energie proberen te steken in het iets beter maken van de relatie met de buurman. Niet te moeilijk doen, ga in overleg en anders gooi je er een lik verf tegenaan aan jouw kant. Overigens heeft de buurman aan zijn andere kant precies hetzelfde issue. Misschien eens bij hem aanbellen?

Ik zou 't vooral in overleg proberen en vooral: relaaaxxx... Je rechten en je zin krijgen gaat je met een ongelooflijke mate van waarschijnlijkheid niet veel opleveren, hooguit meer gesodemieter met je buurman.

Maar goed, voor mij is het makkelijk praten. Al heb ik een zelfde soort issue met een op instorten staande schuur die bij de buurman staat waar ik tegenaan kijk. Als er mensen op bezoek komen vragen ze er vaak naar, maar ik laat dat gewoon met rust. Take it easy. Er zijn belangrijkere dingen in het leven.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  zondag 16 juli 2017 @ 12:30:56 #12
3542 Gia
User under construction
pi_172455068
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 23:12 schreef valentijn101 het volgende:
Nope. Je mag niet bouwen OP de erggrens. Tenzij vergunning, toestemming....
Dit is niet helemaal waar. Wij bouwen op dit moment, vergunningsvrij, een garage tegen de erfgrens. De andere kant is een uitrit van garageboxen, en achtertuinen en dus niet openbaar toegankelijk. Als dat een doorgang naar een andere straat was geweest, dan had het niet zonder vergunning gemogen.

In de situatie in het voorbeeld van TS ligt de inmiddels gevormde garage tegen openbaar toegankelijk gebied, trottoir/straat? Daar had de buurman 1 meter van af moeten blijven.

Pas de vergunningscheck maar eens toe op deze situatie
https://www.omgevingsloke(...)/home/Verplichtingen

Wb de erfgrens tussen 2 percelen ben je wel vergunningsplichtig als je binnen een meter komt, maar je krijgt daar wel vergunning voor als het om een x-aantal meters gaat.

Hier gaat het zo te zien om een meter of drie.
De hoogte maakt verder niet zo veel uit. Je mag zelfs 5 meter hoog bouwen, maar niet hoger dan 30 centimeter boven de verdiepingsvloer.

Er mag tegenwoordig veel gebouwd worden, zonder vergunning, en dat scheelt echt veel.
Voor onze garage moeten we een meter achter de voorgevel blijven, niet meer dan 30 centimeter boven de verdiepingsvloer (voor ons dus 3.30m) en we mogen tegen de erfgrens.

Als dit niet had gemogen, hadden we voor een rechttoe rechtaan garage (model schoenendoos) een officiële tekening moeten laten maken (2000 euro of zo) en een vergunning aan moeten vragen. (weet niet wat de leges daarvan zijn) Dus, dat scheelt nogal!

[ Bericht 7% gewijzigd door Gia op 16-07-2017 12:36:51 ]
pi_172455160
Wat is nou precies het probleem? Laat die man lekker, op deze manier zal de relatie nooit wat worden.

Wacht even tot het klaar is, en als die paar cm boven de schutting dan nog lelijk zijn dan timmer je er toch iets tegenaan?
  zondag 16 juli 2017 @ 12:38:01 #14
3542 Gia
User under construction
pi_172455177
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 12:36 schreef Coritchando het volgende:
Wat is nou precies het probleem? Laat die man lekker, op deze manier zal de relatie nooit wat worden.

Wacht even tot het klaar is, en als die paar cm boven de schutting dan nog lelijk zijn dan timmer je er toch iets tegenaan?
Ik zou de schuttingsplanken doortrekken naar boven, zodat het lijkt of het je eigen schutting is.

Is wel heel lelijk gedaan, overigens.
pi_172455207
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 12:38 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik zou de schuttingsplanken doortrekken naar boven, zodat het lijkt of het je eigen schutting is.

Is wel heel lelijk gedaan, overigens.
Dat lijkt mij ook het handigst, maar wel even wachten tot de buurman klaar is. Misschien wordt het wel mooi als het afgewerkt is.
pi_172455286
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 22:51 schreef Vonkenboer het volgende:
Mag hij wel zomaar die x aantal vierkante meters bij zijn schuur betrekken ?
Oorspronkelijk was het een carport zoals die van ons. In de carport zit dan deels het hok.
De andere buren hebben dit ook uitgebouwd, maar wel in overleg. Zij hebben het zelfs nog verder de tuin in getrokken. Of zij een vergunning (nodig) hadden, weet ik niet. Daar hebben we overigens wel goed contact mee.
De schuur zelf heb ik ook geen probleem mee. Wel dat deze aan de schutting vast zit. Als die vervangen moet of gaat worden, vraag ik me af of dat wel kan.
  zondag 16 juli 2017 @ 12:55:25 #17
3542 Gia
User under construction
pi_172455536
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 12:43 schreef gjvv1203 het volgende:

[..]

Oorspronkelijk was het een carport zoals die van ons. In de carport zit dan deels het hok.
De andere buren hebben dit ook uitgebouwd, maar wel in overleg. Zij hebben het zelfs nog verder de tuin in getrokken. Of zij een vergunning (nodig) hadden, weet ik niet. Daar hebben we overigens wel goed contact mee.
De schuur zelf heb ik ook geen probleem mee. Wel dat deze aan de schutting vast zit. Als die vervangen moet of gaat worden, vraag ik me af of dat wel kan.
Het maffe tegenwoordig is, dat je voor een carport altijd een vergunning aan moet vragen, maar voor een bouwwerk niet altijd.

Overigens heb ik gevonden dat er niet meer dan 10 m2 bijgebouw mag staan binnen een meter van de erfgrens. (Dit tussen buren)

Is voor ons wel van belang, want de buurman aan de andere kant dan de garagekant, heeft vaag aangegeven dat hij eigenlijk zijn huis 2 meter wil verbreden. Die 2 meter zou dan uitkomen tegen de ergrens met onze woning, waar bij ons ook ramen zitten. We kijken dan op een muur met geblindeerde ramen van hem (normale ramen mogen niet, ze mogen ook niet open kunnen)
Echter de buurman heeft al een grote werkplaats op 30 cm afstand van de erfgrens gebouwd, en nog een schuurtje van een meter of 2,5 tegen en deels over de grens. (Dat deel over de grens is met verkaveling opgelost. Wij gebruiken een zelfde deel van hem. Moeten we nog wel officieel vast laten leggen. Ooit)
Maar goed, hij heeft dus al zo'n 9 m2 binnen een meter van de erfgrens gebouwd, waardoor hij niet nog eens 9 m2 meer binnen die meter mag bouwen.

Eigenlijk zou hij het liefst de 2 meter (achterom) van ons erbij kopen om daar een garage te bouwen, tegen onze woning. Dat gaat dus niet gebeuren.
pi_172455552
Misschien wordt het tijd om even met de buurman te praten?
Misschien gaat het straks wel weer weg en is hij druk bezig om een muurtje te bouwen naast de schutting, maar wil hij geen wind en vocht binnen en heeft hij het tijdelijk even dichtgemaakt.

Maar buiten dat alles, als de schutting vervangen moet worden dan heeft hij een probleem, niet jij.
  zondag 16 juli 2017 @ 12:59:55 #19
3542 Gia
User under construction
pi_172455645
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 20:26 schreef gjvv1203 het volgende:
Daarbij gebruikt hij zijn zijde van de schutting als zijwand voor de schuur. Deze is nu hoger dan 2 meter, en heeft het dakbeschot deels vastgemaakt aan de planken van de schutting.

Tegen de schutting heeft hij een stenen muur gemaakt, maar hoe de dakafwerking er verder uit ziet is niet duidelijk.
Dit snap ik effe niet.
Je zegt dat hij zijn kant van de schutting als zijmuur gebruikt, maar je zegt ook dat hij er een stenen muur tegenaan heeft gemetseld.

In dat laatste geval maakt het niet meer uit of de schutting vervangen moet worden, er staat dan nog altijd die muur. Toch?
pi_172455939
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 20:26 schreef gjvv1203 het volgende:
Deze is nu hoger dan 2 meter, en heeft het dakbeschot deels vastgemaakt aan de planken van de schutting.
Vreemde constructie. Als die schutting wat heen en weer beweegt door de wind, gaat dat boeiboord dus ook mee?

Ik zou:
1) De gemeente informeren en vragen of de (ver)bouw omgevingsvergunningplichtig is
2) Indien oké, dan een paar schuttingplanken tot dezelfde hoogte monteren
3) Af en toe eens stevig schudden aan de schutting.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 16-07-2017 13:19:45 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 16 juli 2017 @ 13:21:05 #21
3542 Gia
User under construction
pi_172456061
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 13:14 schreef blomke het volgende:

[..]

Vreemde constructie. Als die schutting wat heen en weer beweegt door de wind, gaat dat boeiboord dus ook mee?

Ik zou:
1) De gemeente informeren en vragen of de (ver)bouw vergunningplichtig is
2) Indien oké, dan een paar schuttingplanken tot dezelfde hoogte monteren
3) Af en toe eens stevig schudden aan de schutting.
TS zegt dat de buurman een muur gemetseld heeft tegen de schutting. Dan kan het zo zijn dat hij die 'boeiboord' deels aan de muur, deels aan de schutting heeft bevestigd. Dan heeft schudden niet zoveel zin.

Maar goed, het ziet er niet uit. Als ik TS was zou ik met de gemeente bellen, dan kunnen die komen kijken en oordelen.
Het is in elk geval niet meer zo dat een bouwwerk tegen de schutting niet hoger mag zijn dan 2 meter. En ook niet dat je een meter van de grens moet blijven, boven de 2 meter bouwwerk.
pi_172464215
Als je zo hutjemutje in rijtjeshuizen woont, dan is het een beetje nemen en geven wederzijds. Zo moet de buurman tegen het lelijke afdakje van TS aankijken (gemaakt met de allergoedkoopste plastic golfplaatjes en te dunne balkjes) en zou de buurman bezwaar kunnen maken tegen de bruidssluier (of druif ?) van TS die -tegen de regels in- tegen de erfgrens staat...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')