sjorsie1982 | vrijdag 14 juli 2017 @ 17:05 |
Een enorme hausse in autoverkopen hielp de Amerikaanse en Britse economie de afgelopen jaren vooruit. Maar nu stijgt het aantal wanbetalers schrikbarend. Het leeuwendeel van de klanten kocht hun auto namelijk op de pof. Is een nieuwe, verwoestende bubbel geboren? Sander van Mersbergen 11-07-17, 08:42 Laatste update: 10:32 62 44 M 1 Negen jaar nadat banken wat al te enthousiast hypotheken verstrekten aan consumenten die die schuld helemaal niet konden dragen – wat leidde tot de grootste financiële crisis sinds de jaren 30 - is er een ander financieel product dat dreigt uit te groeien tot een tijdbom: de autolening. In de Verenigde Staten stond in het vierde kwartaal van 2016 voor 23 jaar miljard aan slechte autoleningen op de balans van financiers. 7,6 procent van de klanten was wanbetaler, het hoogste niveau sinds de crisis. De cijfers stellen de Amerikanen voor een flink raadsel. Op andere terreinen – werkloosheid, consumentenvertrouwen en kredietverlening – gaat het juist prima. Ook in het Verenigd Koninkrijk zijn er zorgen, omdat steeds meer Britten hun auto via een financieringsconstructie aanschaffen. ,,Inmiddels koopt 85 procent van de Britten hun auto op afbetaling”, zegt Calvin Davies, Head of Asset Backed Securities & Covered Bonds bij NN Investment Partners, de vermogensbeheerder van NN Group. ,,In 2009 was dat nog maar 50 procent.” Koopcontract In Groot-Brittannië is de zogenaamde Personal Contract Purchase (PCP) populair, vrij vertaald een persoonlijk koopcontract. ,,Consumenten kopen dan een auto op afbetaling, en mogen kiezen wat ze aan het einde van de looptijd doen”, vertelt Davies. ,,Ze kunnen de auto weer inleveren, hem definitief kopen of inruilen voor een nieuwe. De prijzen waartegen dat dan kan, zijn vooraf vastgelegd.” Een voor klanten aantrekkelijk aspect is dat ze de auto niet volledig afbetalen, maar alleen de verwachte waardedaling. Daardoor kunnen ze tegen een redelijk bescheiden bedrag een Audi of een Mercedes rijden. En dan is daar ook nog de aanhoudend lage rente. Dat maakt de financiering aantrekkelijker. Voor veel Britten blijkt het onweerstaanbaar. Vorig jaar werd voor een recordbedrag van 28 miljard euro geleend voor auto-aankopen, meldde de Britse krant The Guardian onlangs. Rampscenario Het risico voor waardedaling ligt volledig bij de financiers Calvin Davies, NN Investment Partners Maar het autorijden op de pof brengt risico’s met zich mee. De centrale bank, de Bank of England, stelde in een recent stuk dat de auto-industrie hierdoor kwetsbaarder is voor macro-economische schokken. Als de werkloosheid plots toeneemt, of de rentestand, bestaat het risico dat klanten in de problemen komen en hun maandbedrag niet meer kunnen betalen. In de VS gebeurt dat al, zo blijkt uit de eerdergenoemde cijfers, en in Groot-Brittannië wordt men langzaam onrustig. De inflatie stijgt steeds verder - inmiddels bedraagt hij bijna 3 procent - en daardoor wordt het besteedbaar inkomen van de gemiddelde Brit allengs lager. Dat is niet het enige gevaar, en misschien ook niet eens het grootste. De vrees is namelijk dat de waarde van tweedehands auto’s gaat kelderen. Omdat zoveel Britten de afgelopen jaren een nieuwe auto gekocht hebben, komen er de komende jaren veel meer tweedehands auto’s op de markt dan de laatste jaren gewoon is. Als daar dan ook nog auto’s bijkomen van een groeiend aantal wanbetalers, is het rampscenario helemaal compleet. ,,Het risico voor die waardedaling ligt in de PCP-constructie volledig bij de financiers”, zegt Davies. Autoleengekte In Nederland is de financieringsvorm wel voorhanden, zegt Davies, maar wordt hij niet zo vaak toegepast. Ongeveer 45 procent van de nieuwe auto’s wordt in ons land geleased, spectaculaire verschuivingen hebben er de afgelopen jaren niet plaatsgevonden. Vraag is of we desondanks iets gaan merken van de autoleengekte aan de overkant van de plas(sen). Als sommige speculaties in de VS waarheid worden, staat ons een boel narigheid te wachten. ,,Deze toename in subprime autoschuld en wanbetalingen is meer bewijs dat we op het randje van een volgende recessie zitten”, schreef economisch commentator Harry Dent eerder dit jaar. ,,En dat zal de grootste recessie sinds de Great Depression zijn.” Er is steeds meer bewijs dat we op het randje van een volgende recessie zitten; de grootste sinds de Great Depression Harry Dent, economisch commentator Katherine Davidson, analist bij investeringsbank Schroders ziet het zo somber nog niet in. Volgens haar is het aandeel slechtpresterende leningen in de VS nog steeds beperkt. ,,Het gaat om 25 procent van de totale autofinanciering en maar 2 procent van alle consumentenkredieten.” In Groot-Brittannië zijn ze er nog lang niet gerust op. Parlementariërs en schuldhulpverleningsinstanties roepen leasemaatschappijen op meer openheid te geven over het aantal wanbetalers. Ze stellen dat de bedrijven hun data niet op orde hebben. ,,In 2008 waren de subprime hypotheken een groot probleem”, zegt parlementslid Rachel Reeves tegen The Guardian. ,,De beleidsmakers misten het. Nu wordt er steeds meer geleend voor auto’s. Consumenten maken schulden die ze wellicht nooit meer terug kunnen betalen. De autoriteiten moeten deze sector beter begrijpen, evenals het risico dat de economie hierdoor loopt.” http://www.ad.nl/economie(...)de-pan-uit~a0054ed1/ Ik ben benieuwd hoeveel wij hiervan meekrijgen in Nederland. | |
Straatcommando. | vrijdag 14 juli 2017 @ 17:11 |
Ook in Nederland is het financieren van een auto vrij gewoon. Sterker nog, ik weet vrijwel zeker dat vrijwel elke nieuwe auto geleased of gefinancierd is. En dat heeft weer te maken met de materialistische tijd waarin we leven. Als de buurman een hippe nieuwe Astra heeft moet jij dat ook hebben natuurlijk. Je hebt geen 30k zo op de plank liggen dus dan maar private lease of een lening. | |
sjorsie1982 | vrijdag 14 juli 2017 @ 17:12 |
Het gaat om problematische leningen. In NL speelt dat minder op autogebied. | |
nogeenoudebekende | vrijdag 14 juli 2017 @ 17:13 |
Is dat zo? Je ziet echt veel jongeren met de allernieuwste bakken rijden waar ze hun halve loon voor in mogen leveren. De tijd zal het leren. | |
Harvest89 | vrijdag 14 juli 2017 @ 17:14 |
Erg triest dat mensen dat doen inderdaad. Ken ook een koppel met een auto op afbetaling en een hele inboedel op afbetaling. Lijkt me toch een stuk moeilijker slapen s'nachts. | |
RAVW | vrijdag 14 juli 2017 @ 17:15 |
dat hoeft niet als ze ook een heel goed bed op afbetalingen hebben genomen ;-) | |
Harvest89 | vrijdag 14 juli 2017 @ 17:15 |
Ja daar heb je een punt. | |
Straatcommando. | vrijdag 14 juli 2017 @ 17:16 |
Vroeger kocht je een barrel van een paar honderd gulden en nu hoor je er niet bij zonder je nieuwe volkswagen Up! | |
Harvest89 | vrijdag 14 juli 2017 @ 17:21 |
Sowieso een kutwagen. Voor hetzelfde bedrag koop ik me liever een Amerikaanse oldtimer. Een oude Chrysler bijvoorbeeld. | |
sjorsie1982 | vrijdag 14 juli 2017 @ 17:22 |
De importheffingen voor een auto uit amerika lijkt mij wel duur.... | |
Weltschmerz | vrijdag 14 juli 2017 @ 18:07 |
Ik ken zelfs mensen met een telefoon op afbetaling. | |
nostra | vrijdag 14 juli 2017 @ 18:13 |
Het meeste is gewoon zakelijke lease. | |
nostra | vrijdag 14 juli 2017 @ 18:13 |
Dat heeft de halve wereld. Ik ook. | |
Metro2005 | vrijdag 14 juli 2017 @ 18:17 |
Een recente poll op ING gaf ook nog aan dat meer dan 80% van de mensen een auto allang niet meer als statussymbool zien. Daar zit je dan in je dure bak waar 80% van de bevolking geen neuk om geeft | |
Lothiriel | vrijdag 14 juli 2017 @ 18:20 |
Wie koopt nou een auto op afbetaling . Dan vraag je er ook om. Zo'n ding is als het de garage uitrolt al een stuk minder waard, en de kans op schade is enorm groot. Gewoon sparen, en anders een goedkope 2de handse wagen kopen, of het OV gebruiken. | |
Toefjes | vrijdag 14 juli 2017 @ 18:21 |
Private lease is in Nederland een relatief nieuw fenomeen. En dat gaat voor veel problemen zorgen links en rechts. | |
tjoptjop | vrijdag 14 juli 2017 @ 18:28 |
In de VS zie ik het eerder fout gaan met studieleningen, dat is momenteel zo'n $1,4 biljoen en heeft betrekking op iets van 40-50 miljoen mensen. | |
CoolGuy | vrijdag 14 juli 2017 @ 19:18 |
Er zijn gewoon heel erg veel mensen die to-taal niet met geld om kunnen gaan. | |
BlaZ | vrijdag 14 juli 2017 @ 19:23 |
Hetzelfde zie je hier in Mexico, vroeg of laat komt er vanzelf een nieuwe crisis als men alles financiert. | |
Revolution-NL | vrijdag 14 juli 2017 @ 19:26 |
Ik kan er écht met mijn hoofd niet bij dat mensen lenen of leasen voor luxe goederen. Als je het maandelijkse bedrag kan missen voor de aflossen / lease waarom heb je het dan niet kunnen sparen Verbazingwekkend wat mensen zichzelf allemaal aan doen, waarom eigenlijk? | |
Coritchando | vrijdag 14 juli 2017 @ 19:32 |
Hier toevallig ook aan het kijken naar een gefinancierde auto. Reden: ik wil eens nieuw rijden en kijken of dat bevalt. Tot de huidige auto het altijd getroffen met tweedehands karren, maar de huidige is echt een fikse aderlating per maand door allerlei gebreken. Waarom financieren? Omdat ik geen zin heb om al mijn spaargeld te dumpen. Net als voor een huis is voor mij een auto een veilige financiering. Enerzijds omdat ik bij beiden niet op de max zit (en dus meer dan genoeg financiële ruimte overhoud) en anderzijds zorg ik ervoor dat ik de grootste afschrijving op de auto wel zelf direct financier. Ook neem ik een verzekering met 5 jaar nieuwwaarde dekking. In het ergste geval moet ik binnen de looptijd van de lening de auto verkopen om de lening af te lossen. Aangezien de auto ten alle tijden meer waard zal zijn dan de lening, is dit dus geen probleem. En na deze periode bekijk ik of het beviel of niet, en handel ik daar naar. Private lease heb ik overigens ook overwogen. Is praktisch hetzelfde bedrag per maand, maar na de looptijd heb je letterlijk niets. Ik ga er vanuit dat een nieuwe auto de eerste 5 jaar geen serieuze gebreken heeft (zo wel, dan is dat garantie) en dus is het makkelijk cashen voor een private lease maatschappij. Die 4 bandjes en 8 remblokjes zullen de kosten niet zijn. | |
Graf..Coudenhove..Kalergi | vrijdag 14 juli 2017 @ 19:35 |
Repo Man krijgt het druk | |
Ivo1985 | vrijdag 14 juli 2017 @ 19:39 |
De private lease gaat hier waarschijnlijk nog wel z'n slachtoffers eisen. Hoewel ik in de reclames ook van sommige aanbieders hoor over de mogelijkheid om elk jaar het contract op te breken. Maar dat zullen dan weer niet de allergoedkoopste aanbieders zijn, die dan weer niet snel gekozen worden door de mensen die al krap zitten. Zelf ben ik tevreden met mijn 1000 euro wagen. Hopelijk geldt dat dinsdagavond nog meer, als hij zonder al te veel kosten de apk positief heeft doorstaan. Als dat lukt wordt het wagentje verwend met een grote beurt, nieuwe voorbanden, uitlijnen en nieuwe remvloeistof. | |
Physsic | vrijdag 14 juli 2017 @ 19:42 |
925 had hier laatst volgens mij ook al een artikel over. Waarin nog werd opgemerkt dat woningen nog het voordeel hebben dat ze nog veel waard zijn als na jaren blijkt dat de lening niet kan worden afbetaald, terwijl dat bij auto's veel minder het geval is. Maar hier in de OP staat dat ze dus alleen de waardedaling betalen. | |
Coritchando | vrijdag 14 juli 2017 @ 19:43 |
Ik vraag het me af. Er is ten allen tijden een waardevol onderpand wat de leasemaatschappij weer kan opeisen. Daarmee halen ze de laatste termijnen misschien niet binnen, maar ze hebben wel een auto die minder oud en met minder kilometers terugkomt en dus meer waarde vertegenwoordigt. Het moet wel heel gek lopen willen ze daar nog geld op toe moeten leggen. Ik zou willen dat ik meer geld had, dan was ik een leasemaatschappij begonnen. Volgens mij 1 van de makkelijkste methodes om rijk te worden. | |
Coritchando | vrijdag 14 juli 2017 @ 19:44 |
Stel dat een auto in 5 jaar tijd 50% in waarde daalt (realistisch getal denk ik), en je betaald deze in 5 jaar af. Dan zit je met 2,5 jaar en een beetje al op het punt dat je lening lager is dan de waarde van de auto. Uitgaande van een volledige aflossing zonder slottermijn. En laten we wel wezen, of je een lening op een auto van 20k moet afschrijven (waarop afbetaald is) of op een lening van 250k.... Dan zou ik het wel weten als geldverstrekker. | |
Haags | vrijdag 14 juli 2017 @ 19:45 |
Geen last van. Don't care. | |
Fir3fly | vrijdag 14 juli 2017 @ 19:45 |
Pffffffffffffff Gelukkig was het vroeger beter he. | |
CoolGuy | vrijdag 14 juli 2017 @ 19:47 |
Je hebt al een koopwoning? | |
Coritchando | vrijdag 14 juli 2017 @ 19:47 |
Ja. | |
Loohcs | vrijdag 14 juli 2017 @ 19:49 |
Heel die economische 'opleving' is toch weer gebaseerd op kredieten? Huizenbubbel is ook weer in gang gezet (mede) door lage rente. | |
Coritchando | vrijdag 14 juli 2017 @ 19:51 |
Welkom in de echte wereld. De komende jaren is het weer hossana met zijn allen, lekker weer ellende opbouwen. En dan over een jaar of 20 crasht de boel weer fijn. En dan zitten we weer een paar jaar in een crisis. En dan beginnen we gewoon weer opnieuw. En opnieuw. En opnieuw. | |
CoolGuy | vrijdag 14 juli 2017 @ 19:53 |
Dat scheelt, want dat had je anders wel kunnen vergeten. | |
Proximo | vrijdag 14 juli 2017 @ 19:54 |
Een krediet voor een auto is an sich het probleem niet, het feit dat net als bij de subprime iedere mongool met een hartslag er een kan afsluiten, dat wel. Ik zie hier in NL ook een hoop private lease hosanna, ook dat gaat nog een keer mis. | |
Revolution-NL | vrijdag 14 juli 2017 @ 19:55 |
Daarom altijd anticyclisch grote aankopen doen of investeren | |
CoolGuy | vrijdag 14 juli 2017 @ 19:56 |
Of gewoon wel normaal omgaan met je geld en niet het onderste uit de kan willen hebben. Maar daar gaat het mis bij de meeste mensen. | |
Coritchando | vrijdag 14 juli 2017 @ 19:57 |
Nee hoor. Ik heb nog financiële ruimte om 100.000 tot 150.000 extra te lenen. Al zou ik nu 2 auto's op afbetaling kopen en geen centen op de bank meer hebben, dan nog zou ik zonder problemen een financiering voor mijn woning kunnen krijgen. Dat is het voordeel als je niet alles op de max wil hebben. Zo koop ik een auto met financiering in het A segment. Groter en luxer is niet nodig, dus waarom zou ik dat nemen? Ik ben tevreden met wat ik nodig heb, en daardoor kan ik mij dus dingen permitteren. Alles staat of valt met inzicht en besef van je financiën. En je hand niet overspelen. Maar terug on topic, ik denk dat veel mensen dat niet hebben en die kunnen inderdaad lelijk in de problemen komen. Auto's die teruggehaald worden en termijnen die nog betaald moeten worden zijn geen pretje om in te belanden. | |
#ANONIEM | vrijdag 14 juli 2017 @ 19:57 |
| |
Coritchando | vrijdag 14 juli 2017 @ 19:57 |
Als het slecht gaat moet je investeren is een bekende uitspraak, ik denk dat het wel klopt. Maar het is verdomde lastig als je in de goede jaren niet gezorgd hebt voor een stevige basis | |
Coritchando | vrijdag 14 juli 2017 @ 19:58 |
Dat is absoluut waar. Dat je een huis of auto niet zo kan aftikken vind ik niet zo vreemd, maar je moet wel leven naar je inkomsten. Helaas kunnen een hoop mensen dat niet. | |
Kampratje | vrijdag 14 juli 2017 @ 20:00 |
Dat kan je dus helemaal niet want je leent je kapot al schrijf je het nog zo mooi, je leent je kapot. | |
CoolGuy | vrijdag 14 juli 2017 @ 20:01 |
Ik kan me niet herinneren dat mensen 'vroeger' (zei ik met mn 36 jaar) ook zo waren. Maar aan de andere kant, misschien waren ze toen ook zo maar was ik me daar niet van bewust. Geen 'nee' kunnen accepteren, dat is waar het mis gaat. Want als je klasgenootje een S7 heeft moett jij natuurlijk een S8 hebben, het liefste een S8+, en dan maar op een abo'tje van 2 jaar want dat voelt in ieder geval goedkoper dan nu gewoon 800 euro (of wat dat ding ook kost) op tafel te moeten leggen, met daarbij dan wel een sim-only abo'tje. | |
Coritchando | vrijdag 14 juli 2017 @ 20:01 |
Ik ben blij dat jij zo'n duidelijk inzicht in mijn financiën hebt Bedankt voor alle tips. | |
Coritchando | vrijdag 14 juli 2017 @ 20:04 |
Ik denk inderdaad dat je je daar niet bewust van was. De vorige crisis was rond je geboortejaar (1980/1981) namelijk. Met natuurlijk tussendoor wel een dipje (zoals rond 2001), maar geen echte crisis. En voor 1980 was er in 1930 een crisis als ik het juist heb. Het is dus iets van elke tijd. Met het grote verschil dat je dankzij nieuwsmedia en het snelle internet veel meer en eerder op de hoogte bent dan vroeger. | |
CoolGuy | vrijdag 14 juli 2017 @ 20:04 |
Nou ja, ik vind het op zich ook wel een beetje apart. Je kunt nog 100 tot 150k EXTRA lenen, en zelfs met 2 auto's op afbetaling en geen centen meer op de bank zou je zonder problemen je woning kunnen financieren. Dan heb je of een hele goedkope woning, of je verdient heel erg veel geld, maar in dat geval vind ik het dan weer een beetje apart dat je een auto op afbetaling koopt. | |
Coritchando | vrijdag 14 juli 2017 @ 20:27 |
Ik heb een goedkope woning en een normaal salaris. | |
CoolGuy | vrijdag 14 juli 2017 @ 20:32 |
Dat krijgen de meeste mensen dan niet voor elkaar. | |
tjoptjop | vrijdag 14 juli 2017 @ 21:14 |
Een nieuwe auto schrijft niet lineair af, de eerste paar jaar sta je "onder water" als je zo berekent. | |
Harvest89 | vrijdag 14 juli 2017 @ 22:13 |
Dat heb ik ook gehad. Maar die dingen kosten geen duizenden euro´s. Tenminste, die van mij in elk geval niet. | |
-Strawberry- | vrijdag 14 juli 2017 @ 22:14 |
Gelukkig snap ik die drang naar een dure auto totaal niet. Je rijdt er mee naar werk en dat is het dan. Ja status dit dat... maar zou dat er zelf niet voor over hebben. Maar overal leningen voor nemen is wel degelijk een groeiend probleem ja. | |
#ANONIEM | vrijdag 14 juli 2017 @ 23:31 |
Geld lenen voor een auto | |
Gunner | vrijdag 14 juli 2017 @ 23:35 |
Ik rij de laatste jaren enkelt nieuw en gewoon cash betaald. Bullshit dus. EN dan hebben we het over fatsoenlijke C/D-segmenters. Niet die sneue Aygo's ofzo. Maar goed, de importeurs hebben de sloebers goed weten te vinden met diverse private lease constructies. Wat ene ellende. Elk reclameblok op de radio wel een stuk of twee merken die op die manier hun auto's willen slijten aan die armoedzaaiers. Ik zie het persoonlijk wel om me heen hoor. Mensen diep in de schulden en dan een Dacia prive leasen [ Bericht 7% gewijzigd door Gunner op 14-07-2017 23:40:55 ] | |
Hexagon | zaterdag 15 juli 2017 @ 09:24 |
Volgens mij is dat meer wat van 10-15 jaar geleden | |
hpeopjes | zaterdag 15 juli 2017 @ 09:31 |
LOL dit is jaren geleden allemaal al voorspeld door mensen als Kees de Kort, al kan die ook nog weleens overdrijven. Autoleningen, studieleningen en de Chinese kredietbubble, allemaal ellende die er op relatief korte termijn nog aan komt. Enfin, het zal uiteindelijk allemaal wel meevallen en met een sisser aflopen. [ Bericht 0% gewijzigd door hpeopjes op 15-07-2017 10:04:48 ] | |
sjorsie1982 | zaterdag 15 juli 2017 @ 09:45 |
20 jaar? hoe kom je daar nu bij..... | |
sjorsie1982 | zaterdag 15 juli 2017 @ 09:46 |
nee hoor, niemand kan crises voorspellen... oh wacht, dit is wat politici je willen doen laten geloven, net zoals bij de kredieitcrisis van 2008-2015 | |
sjorsie1982 | zaterdag 15 juli 2017 @ 09:51 |
Ik vind private lease momenteel te duur. Ik heb wat rondgekeken en voor maandbedragen onder de 200 euro mag je vaak maar 500-10000 km per jaar rijden. Dat is veel en veelst te weinig voor mij. Ga je naar dubbele kms dan stijgt je maandbedrag ook. Ook zijn die lage maandbedragen gebasseerd op auto's vol met reclame stickers, wil je dat niet dan betaal je ook weer meer per maand. Tevens willen velen ook dat je zoveel schadevrije jaren hebt. Heb je dat niet, dan stijgt je maandpremie weer exponentieel. En de klapper is dat een lease auto ervoor zorgt dat je minder hypotheek kan krijgen. en flink minder ook nog Zelfs een nieuwe auto kopen met lening is meestal goedkoper dan leasen. | |
TheoddDutchGuy | zaterdag 15 juli 2017 @ 09:55 |
Zal niet met een sisser aflopen, hoogstens zal het zo lijken. De Vorige keren moest eerst wallstreet gered worden, bij de crisis van 2008 de banken door de centrale banken. Bij de volgende crisis zal de centrale banken zelf gered moeten worden en dat kan in principe door niemand.. behalve! door het IMF. Waardoor, als ze voor die optie gaan, pas echt de grootste diefstal aller tijden word ingezet. Het IMF is geen land, een prive clubje van banken die geen verantwoording hoeven af te leggen tegen niets en niemand en zijn op elk vlak juridisch onaantastbaar. Fijn voor ze, zul je denken, maar het resultaat zal zijn dat ze bij de volgende crisis ongelimiteerd SDR's zullen gaan printen als een malle om de schulden te blijven dekken. Wat je daarmee bewerkstelligd is eigenlijk oneindige schuld omdat landen oneindig schulden kunnen inwisselen dankzij die SDR's. Jan met de pet gaat dat zeker merken als de inflatie plots 2+% jaarlijks stijgt en dus een van de grootste vormen van diefstallen werkelijkheid zal worden. Dat is natuurlijk dankzij fiat en inflatie al bijna 100 jaar het geval, maar dit zal buiten alle proporties zijn. Het alternatief zou misschien nog erger zijn en dat is kiezen voor een grote default. Maar dan is de westerse welvaart voorbij, generaties lang voorbij. (of permanent, moeilijk te zeggen) | |
hpeopjes | zaterdag 15 juli 2017 @ 10:02 |
De grote kredtietcrisis is in mijn ogen ook nog helemaal niet afgelopen. Niet zolang er elke dag nog vele miljarden wordt bijgedrukt en de rente op 0% staat. Er is nog helemaal niets opgelost en er gaat voorlopig ook helemaal niets opgelost worden. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de wereld vergaat als er een paar autoleningen niet betaald worden. Lijkt mij vooral het ideale moment om binnenkort voor een prikkie een tweedehands auto op de kop te tikken (cash afrekenen uiteraard). | |
sjorsie1982 | zaterdag 15 juli 2017 @ 10:03 |
Dat is een definitie kwestie wanneer een crisis is afgelopen.... Ik hou de gangbare definities aan. | |
Toefjes | zaterdag 15 juli 2017 @ 10:06 |
De verleiding zit hem in het feit dat je bij financiering meestal wat spaargeld inzet, plus de restwaarde van je auto. De rest leen je bij. Kosten als verzekering, wegenbelasting, onderhoud komen dan voor eigen rekening. Vaak is het leasebedrag een iets hogere maandlast. Je rijdt dan nieuw, geen verzekering onderhoud etc, je behoudt je spaargeld en de restwaarde van je oude auto kun je iets leuks mee doen. De consequenties wat er gebeurt als je voor je werk op een andere, ver weg gelegen locatie moet werken, een leuke partner vindt die 100 km verderop woont, of werkloos wordt overziet men niet. | |
hpeopjes | zaterdag 15 juli 2017 @ 10:06 |
Wat is die gangbare definitie dan? "Als Mark Rutte het zegt"? | |
Cherna | zaterdag 15 juli 2017 @ 11:20 |
Zolang mensen aan de verplichtingen kunnen voldoen moet men zelf weten af men een lening aangaat. | |
Coritchando | zaterdag 15 juli 2017 @ 11:26 |
Wat voor een pretmiddelen gebruik jij? Die wil ik ook wel hebben, ga je goed op. | |
mcmlxiv | zaterdag 15 juli 2017 @ 11:37 |
Het probleem is dat het kunnen voldoen aan verplichtingen voor de meeste mensen ook een redelijk onvoorspelbaar fenomeen is. Werkeloosheid, ziekte, faillissement door teveel wanbetalers bij een krimpende economie, het zijn allemaal onvoorspelbare factoren die je financiële situatie volledig overhoop kunnen gooien. Dus ja, lenen is prima. Zeker voor zoiets als een huis. Maar voor consumptieve zaken is eerst sparen, daarna gebruiken voor verreweg de meeste mensen een stuk slimmer en veiliger dan lenen. En statussymbolen zitten vooral tussen je eigen oren. Volgens de theorie van spiral dynamics betekent het vooral dat je in de oranje fase in je leven zit. | |
Weltschmerz | zaterdag 15 juli 2017 @ 11:40 |
Een auto zit qua prijs ergens tussen een telefoon en een huis in. Het principe is hetzelde, mensen geven geld uit dat nog verdiend moet worden. Dat is per definitie veel onzekerder dan geld uit de spaarpot in het handje. | |
Coritchando | zaterdag 15 juli 2017 @ 11:45 |
De rente op mijn spaarrekening wisselt per maand, en gaat hoofdzakelijk omlaag richting de 0%. De rente van een lening voor een huis staat 30 jaar vast. De rente van een lening voor een auto zet je voor +/- 60 maanden vast. Wat is er onzeker aan leningen en zeker aan geld in de spaarpot? | |
Weltschmerz | zaterdag 15 juli 2017 @ 11:51 |
Als ik jou een auto verkoop en jij die contant afrekent, heb ik geld in de hand dat je in het verleden verdiend hebt. Als ik jou een auto op afbetaling verkoop moet ik hopen dat jij je inkomen behoudt om mijn geld te krijgen. Als een heleboel mensen hun inkomen verliezen krijg ik mijn geld ook niet en kan ik mijn schuldeisers niet betalen, en als er veel schuldenaren zoals ik zijn kan mijn schuldeiser zijn schuldeisers niet betalen. Dan hebben we het niet over individuele geldproblemen maar over een crisis. | |
Coritchando | zaterdag 15 juli 2017 @ 11:59 |
OK. Je zou niet de auto weer kunnen opeisen en die dan verkopen aan een ander? | |
Weltschmerz | zaterdag 15 juli 2017 @ 12:09 |
Dan moet ik jou vinden, de auto in goede staat vinden en een vervangende koper vinden, ik moet dus eigenlijk mijn werk overdoen, voor niets. In die tijd kan ik geen nieuwe verkoop doen. Leningen en afbetalingen maken van jouw inkomensprobleem een ander zijn probleem. Rente is deels ook een vergoeding voor het risico op wanbetaling, maar als het percentage wanbetalers groter is dan het rentepercentage is er een probleem. Als iedereen met schulden aan elkaar verbonden is krijg je dus een kettingreactie bij een bepaald percentage aan wanbetaling. Als iedereen alles contant afrekent is elk inkomensprobleem een geisoleerd individueel probleem. | |
PluggieOD | zaterdag 15 juli 2017 @ 12:13 |
Wat? Koop gewoon een auto, en heb 30% over voor eventuele reparaties. Auto kopen is makkelijk. Auto rijden is wat moeilijker. | |
TheoddDutchGuy | zaterdag 15 juli 2017 @ 12:19 |
Het komt niet van mij af he, maar van Jim (of James) Rickards.. als je serieus denkt er meer vanaf te weten dan die man, dan kun je beter die vraag stellen als je weer eens in de spiegel kijkt. | |
Physsic | zaterdag 15 juli 2017 @ 12:27 |
Oeps, het was FTM. Hier het artikel: https://www.ftm.nl/artike(...)jde-schuldeneconomie
| |
#ANONIEM | zaterdag 15 juli 2017 @ 12:30 |
Auto's zijn doorgaans niet bepaald waardevast. | |
Coritchando | zaterdag 15 juli 2017 @ 12:39 |
Mijn oldtimer is op dit moment ongeveer 6x meer waard dan hij was bij aankoop. En elke 3 jaar is de taxatie zodanig dat deze waarde omhoog gaat. | |
Coritchando | zaterdag 15 juli 2017 @ 12:40 |
Ik weet in ieder geval dat geld niet bestaat. Het is leuk dat we een of andere waarde toe denken te kennen aan wat papier of virtuele getallen. Maar in feite is het niets. Een zak aardappels of een kippenpoot, dat heeft waarde. | |
nogeenoudebekende | zaterdag 15 juli 2017 @ 12:43 |
Dat kun je in de verste verte niet vergelijken met waar het hier over gaat natuurlijk. | |
#ANONIEM | zaterdag 15 juli 2017 @ 12:51 |
Ben je nou echt zo achterlijk of doe je alsof? | |
TheoddDutchGuy | zaterdag 15 juli 2017 @ 13:37 |
Wat ik dus ook zeg, wat hij dus ook zegt. Volgens mij had je mijn stuk niet goed begrepen. | |
Coritchando | zaterdag 15 juli 2017 @ 14:01 |
Spiritusbus beweert dat auto's enkel in waarde dalen. Ik bewijs het tegendeel. | |
#ANONIEM | zaterdag 15 juli 2017 @ 14:07 |
Dat zeg niet, ik zeggen dat auto's doorgaans in waarde dalen. Uiteraard heb ik geen harde cijfers, maar gezien wat er gemiddeld op de snelweg rijdt kun je stellen dat dat voor meer dan 95% van de auto's geldt. Jouw voorbeeld doet daar verder niets aan af. Edit: lees net dat er van de 8 miljoen auto's ongeveer 300k als oldtimer te boek staan. Verder durf ik het wel aan te beweren dat oldtimers minder vaak met een lening worden aangeschaft dat niet-oldtimers. [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 15-07-2017 14:12:09 ] | |
VEM2012 | zaterdag 15 juli 2017 @ 14:17 |
Onder de streep kost zo'n uppie weinig meer dan zo'n oud barrel waar alles aan stuk gaat. | |
#ANONIEM | zaterdag 15 juli 2017 @ 14:20 |
Vraag maar aan Braddie. | |
maryen65 | zaterdag 15 juli 2017 @ 14:21 |
Mijn zoon heeft ook gewoon een auto van 1000 euro gekocht. Hij wil geen geld lenen, heel verstandig kind heb ik opgevoed | |
VEM2012 | zaterdag 15 juli 2017 @ 14:33 |
Ik kom zelden in PTA (ik neem aan dat je op iets daar doelt), dus dat weet ik niet. Maar als ik zie wat je voor personal lease van zo'n uppie kwijt, dan valt dat allemaal wel mee. Een flinke reparatie en je hebt 12 maanden uppie aan reparatiefactuur binnen. En natuurlijk heb je ook goede tweedehands auto's. Maar ja, die kosten dan ook weer meer dan een paar honderd euro. Autorijden is nu eenmaal per definitie duur. | |
VEM2012 | zaterdag 15 juli 2017 @ 14:34 |
Nee, dat is calvinistisch. Geld lenen kan superverstandig zijn. En extreem dom. | |
sjorsie1982 | zaterdag 15 juli 2017 @ 14:36 |
ik geloof 2 maanden achter elkaar economische groei. Als je de definitie van economische groei wilt weten zul je contact moeten opnemen met het cpb. Als je het niet erg vind hou ik dat liever aan dat wat een fokker hier schrijft. | |
sjorsie1982 | zaterdag 15 juli 2017 @ 14:39 |
Ik heb in mijn schuur zo ontiegelijk veel aardappels en kippenpoten dat ik ze zelfs gratis uitdeel omdat ze waardeloos zijn voor mij. In de winter verbrand ik ze voor warmte. | |
hpeopjes | zaterdag 15 juli 2017 @ 14:40 |
Is goed hoor. Maar met die definitie was de crisis in 2010 al voorbij. Jij hebt het over de definitie van het einde van een recessie. Dat is echt iets anders dan het einde van een kredietcrisis. | |
sjorsie1982 | zaterdag 15 juli 2017 @ 14:40 |
In welk land? 2011 was voor Nederland een crisisjaar. | |
hpeopjes | zaterdag 15 juli 2017 @ 14:42 |
In 2011 had Nederland 1,1% economische groei. | |
sjorsie1982 | zaterdag 15 juli 2017 @ 14:43 |
Op fok kan je rustig stellen dat ze echt achterlijk zijn Het kan ook met de leeftijd te maken hebben. | |
sjorsie1982 | zaterdag 15 juli 2017 @ 14:43 |
Zou zomaar kunnen, misschien moet je opnieuw naar de basisschool om te leren lezen. Dit is namelijk echt een aanslag op het schoolsysteem van Nederland. | |
hpeopjes | zaterdag 15 juli 2017 @ 14:54 |
Heb je maar een heel klein begrijpertje ofzo? Als 2011 volgens jou een crisisjaar was, terwijl er in dat jaar weldegelijk sprake was van een aardige economische groei, waarbij er echt wel sprake moet zijn geweest van opvolgende maanden en zelfs kwartalen van groei, dan klopt de eerder door jou genoemde definitie dus helemaal niet. | |
Morrigan | zaterdag 15 juli 2017 @ 15:25 |
Het heeft niet zozeer met status te maken, maar met gemakzucht. Je betaalt per maand een vast bedrag en je hebt geen (onverwachte) extra kosten. Is er iets mis met je auto? Je leasemaatschappij lost dat gewoon op en je krijgt tijdelijk een andere auto. Dit argument hoor ik van al mijn collega's die een lease-auto hebben. En hun auto's zijn echt geen dure baken. | |
VEM2012 | zaterdag 15 juli 2017 @ 15:36 |
Die groei van gefinancierde auto's zit eerder in goedkope gebakjes. Als jij een leuke Mercedes wil financieren moet je echt een heel goed inkomen hebben. Bij echte statusauto's kijken ze je vooral heel raar aan als je over financiering begint (bij Ferrari zie ik nooit 'nu 1% rente' op het raam geplakt). De groei komt volgens mij vooral vanuit een industrie die hele slechte jaren gehad heeft in combinatie met een hele lage rentestand. Of dat nou echt zo problematisch is. In ieder geval veel minder naar dan met woningen. | |
Morrigan | zaterdag 15 juli 2017 @ 15:37 |
Is natuurlijk ook afhankelijk of je kiest voor Financial Lease of Operational Lease. Die eerste is meer gericht op privé, terwijl die tweede juist aantrekkelijk is voor zakelijk. | |
VEM2012 | zaterdag 15 juli 2017 @ 15:38 |
Dat is alleen met operational lease. De groei lijkt mij vooral in financial lease zitten. Andere kant is dat bij nieuwe auto's mobiliteit vaak onderdeel is van de garantievoorwaarden. Bij Tesla krijg je excuses als ze jou een volvo xc60 mee moeten geven ipv een tesla. En terecht! | |
Toefjes | zaterdag 15 juli 2017 @ 15:39 |
Ik had het over de private lease variant. Zakelijk leasen heb ik geen kaas van gegeten | |
Morrigan | zaterdag 15 juli 2017 @ 15:46 |
Ik heb juist het idee dat in Nederland Operational Lease steeds populairder wordt. Vooral onder jongeren die dan gewoon een auto van de zaak krijgen. Echter heb ik nooit gehoord dat iemand een auto privé ging leasen. Het is natuurlijk ook vrij nieuw voor de meeste mensen en je ziet er ook reclame daarover. Ik denk dat vooral de voorwaarden zijn die mensen tegenhoudt. Maar misschien dat jij het anders ervaart. | |
VEM2012 | zaterdag 15 juli 2017 @ 15:55 |
Ik ga het even nuanceren. De boom in de operational lease komt al uit eind jaren 90. Toen kon je als bedrijf talent winnen voor je bedrijf door een auto voor te schotelen (de droefheid daarvan is immens, maar dat terzijde). In de crisisjaren is dat even fiks minder geweest. Maar nu is dat weer helemaal terug. Dus in die zin zit er ook daar groei. Die private lease is volgens mij toch vrij populair. Ik hoor er best veel werknemers over (bij ons is een leaseauto niet onmogelijk, maar we stimuleren het bepaald niet). Terwijl ik dat in het verleden echt nooit hoorde. Dus vandaar mijn gedachte. Eerlijk is eerlijk, ik heb er geen cijfermateriaal van, dus ik kan het mis hebben. | |
bedachtzaam | zaterdag 15 juli 2017 @ 16:23 |
Dat zei Wouter Bos ook in 2007, is ie wel van terug gekomen. | |
bedachtzaam | zaterdag 15 juli 2017 @ 16:43 |
Tel daarbij op dat de voorraad aan nieuwe auto's behoorlijk is. De vraag naar voren halen is nimmer een goed idee. Waren de studieleningen niet gegarandeerd door de staat? | |
bedachtzaam | zondag 16 juli 2017 @ 02:31 |
kawotski | zondag 16 juli 2017 @ 10:25 |
Ik rij altijd nieuw, geen lease, geen lening. Je moet alleen sparen totdat je het geld hebt. Ik heb ooit eens een rentevrije lening gehad op mijn eerste motor. Toen ik na die 2 rentevrije jaren zag wat ik extra betaalde aan rente heb ik dat ding in 1 x afbetaald. Nooit meer een lening, niemand zou ooit een lening moeten nemen (behalve je hypotheek). Gewoon sparen dus. | |
VEM2012 | zondag 16 juli 2017 @ 10:33 |
Voor een auto lenen kan best verstandig zijn als je net afgestudeerd bent en zo'n uppie neemt om naar je werk te kunnen. Verder wel met je eens hoor. Op de leaseauto's voor de werknemers na zijn alle bedrijfsauto's, inclusief die waar mijn vrouw en ik in rijden, gewoon gekocht met geld wat op de plank ligt. De enige reden dat we dat niet doen bij de auto's voor de werknemers is dat we op die manier eenvoudig kunnen zien wat de auto kost (onze leaseregeling gaat uit van dat het 1:1 ten koste gaat van loon). | |
FYazz | zondag 16 juli 2017 @ 11:08 |
Ik kreeg laatst de vraag of ik mij niet schaam voor mijn auto (een oude bak uit 93, die er overigens wel gewoon heel uitziet zonder deuken of krassen, alleen de kleur is wat vervaagd). De vraagsteller kon niet begrijpen dat ik juist blij ben met een auto die mij maar ¤ 40,00 per maand kost qua wegenbelasting en verzekering. Dat ik blij ben met een auto die zuinig rijdt, die zonder gedoe door de APK komt en die gebouwd is in een tijd waar onderdelen nog 30 jaar meegaan voordat ze een keer vervangen hoeven te worden. Hij kon het maar niet begrijpen, want ja het is toch niet goed voor je imago en wat moeten de buren wel niet denken. Te triest | |
VEM2012 | zondag 16 juli 2017 @ 11:25 |
Met alle respect, maar de meeste auto's uit 93 zijn al gesloopt omdat ook toen de onderdelen niet 30 jaar meegingen. Huidige auto's rijden ook beter, comfortabeler en zijn luxer. Prima dat je blij bent met jouw rode autootje uit het jaar kruik, maar romantiseer het niet teveel. | |
sjorsie1982 | zondag 16 juli 2017 @ 12:00 |
nee hoor, studenten hebben in het algemeen een fiets. Hier om de hoek staat een auto voor 100 euro te koop die net apk heeft gehad | |
sjorsie1982 | zondag 16 juli 2017 @ 12:02 |
lekker boeien Ik zou hier juist trots op zijn | |
Ryan3 | zondag 16 juli 2017 @ 12:04 |
Eerste alinea is wel een enorme versimpeling van de waarheid zeg.:. | |
Tomatenboer | zondag 16 juli 2017 @ 12:17 |
Tegenwoordig werken afgestudeerden over het algemeen de eerste 3, 4 of 5 jaar sowieso via allerlei flexcontracten, kampen ze met een behoorlijke studieschuld, en zijn ze ook op andere fronten bezig om op eigen benen te gaan staan (bijvoorbeeld op zoek naar een eigen koopwoning). Dan lijkt het aangaan van een lening voor een auto juist erg onverstandig, zelfs als dat maar een 150 tot 200 euro per maand zou zijn voor een Volkswagen Up bijvoorbeeld. | |
Cherna | zondag 16 juli 2017 @ 13:09 |
Dit. Nu heb ik ook een auto uit 93. Maar dit omdat ik deze auto mbt model en herinneringen nog altijd mooi vind en geen ander model mij kan bekoren anders dan een volvo c30 die ik mbt tot model wel mooi vind. Bovendien heb ik niet zoveel met auto's in die zin als statussymbool. Maar zoals ik het nu inschat zal ik er achter 3 jaar helaas toch afstand van moeten nemen vanwege onderdelen die niet meer leverbaar zijn en je afhankelijk gaat worden van sloop. Dan zal het waarschijnlijk een occasion c30 worden. | |
Cherna | zondag 16 juli 2017 @ 13:17 |
Bij mij is het juist andersom. Vaak veel bekijks en vragen. Bij een apk gaf ik de sleutels af en kwam de monteur terug. Hij kon de auto niet vinden. Bij een volvo denk je niet gelijk aan een 480 die geheel niet lijkt op een volvo model. Hij had dit model nog nooit gezien. Maar goed hij was vrij jong. | |
bedachtzaam | zondag 16 juli 2017 @ 13:19 |
| |
VEM2012 | zondag 16 juli 2017 @ 13:47 |
Wat begreep jij niet aan afgestudeerd? | |
VEM2012 | zondag 16 juli 2017 @ 13:49 |
Als het alternatief 'niet naar je werk kunnen komen' is, dan lijkt mij het erg verstandig. Ik ken genoeg afgestudeerden die wel meteen een fatsoenlijke baan binnen hengelen. Kwestie van een goede opleiding. Dat gezeik over flex ook altijd. Dat is een zegen voor mensen die wat kunnen en willen. | |
Tomatenboer | zondag 16 juli 2017 @ 13:57 |
Nee, een alternatief is uiteraard beginnen met een jong gebruikte auto uit het A segment bijvoorbeeld. Scheelt echt een hoop risico en geld. Die ken ik ook, maar het is tegenwoordig echt algemeen gebruik dat afgestudeerden beginnen met tal van flexcontracten. Daar kun je een denigrerende sneer tegenaan gooien maar dat verandert de realiteit niet. Wat een bullshit. | |
#ANONIEM | zondag 16 juli 2017 @ 13:57 |
Gesproken als een echte VVD-er. | |
Ryan3 | zondag 16 juli 2017 @ 14:01 |
Wat wil je hiermee zeggen? | |
Stefanovich | zondag 16 juli 2017 @ 15:24 |
Gisteren een VW lupo uit 1999 aangeschaft. Lekker goedkoop rijden! | |
bedachtzaam | zondag 16 juli 2017 @ 15:34 |
Dat het nog belachelijker kan. | |
VEM2012 | zondag 16 juli 2017 @ 16:24 |
Dank je wel! | |
VEM2012 | zondag 16 juli 2017 @ 16:26 |
Ook die jong gebruikte auto kost geld. En ik ben helemaal klaar met het geklaag over de arbeidsmarkt terwijl er in veel sectoren een flink tekort is aan personeel. | |
Bart2002 | zondag 16 juli 2017 @ 17:37 |
En dat wetende ga je zelf je auto "financieren"... Terwijl je hem gewoon kunt betalen. Ik vind de gedachtegang "apart". Ik zou zonder meer voor direct aftikken gaan. Ik zie financieren en leasen meer voor degenen die dat niet kunnen. Zo blijkt ook uit het onderwerp. Het lijkt dat voor veel mensen spaargeld "echter" is dan geleend geld. En dan gaan ze dus hun spaargeld houden en het geld voor een auto lenen. Erg slim is dat m.i. niet. Je hebt natuurlijk wel een buffer nodig qua spaargeld. Maar dat valt misschien op te lossen door een minder dure auto te kopen. [ Bericht 18% gewijzigd door Bart2002 op 16-07-2017 17:43:37 ] | |
#ANONIEM | zondag 16 juli 2017 @ 17:40 |
| |
Bart2002 | zondag 16 juli 2017 @ 17:44 |
Mooi treffend plaatje. | |
Bart2002 | zondag 16 juli 2017 @ 17:47 |
We willen natuur liever niet dat men kan zien dat ie geleased is. | |
sjorsie1982 | zondag 16 juli 2017 @ 17:48 |
Wat snap jij niet aan mijn reactie? | |
Bart2002 | zondag 16 juli 2017 @ 17:56 |
Goede post's. | |
Rockefellow | zondag 16 juli 2017 @ 17:59 |
De rentepercentages voor autoleningen zijn doorgaans niet aan resets onderhevig, bovendien is het bedrag vaak niet erg hoog. Een oorzaak voor ellende zullen deze leningen niet zo snel worden. | |
Bart2002 | zondag 16 juli 2017 @ 18:29 |
Ik doe deze even QFT. Zodat we het daar later nog eens over kunnen hebben. Iets zegt me ook dat je de OP niet hebt gelezen. | |
Straatcommando. | zondag 16 juli 2017 @ 18:35 |
Dat bedoel ik, zo zijn er velen en daar word handig op ingespeeld. | |
Straatcommando. | zondag 16 juli 2017 @ 18:35 |
Eensch, maar blijkbaar is dat al ´´ouderwets´´ | |
VEM2012 | zondag 16 juli 2017 @ 18:46 |
Leuk plaatje. Maar beide vormen hebben beteugeling nodig. | |
VEM2012 | zondag 16 juli 2017 @ 18:48 |
Wat je er mee wil als antwoord op wat ik schreef. | |
Tomatenboer | zondag 16 juli 2017 @ 18:56 |
Maar al gauw 25% minder dan een volledig nieuwe auto, en je hoeft dan niet persé een lening af te sluiten met de bijbehorende risico's. Allemaal leuk en aardig, de onderhandelingspositie voor sommige werknemers in bepaalde specifieke bedrijfstakken mag dan verbeterd zijn, dat neemt niet weg dat het gros van de afgestudeerden de eerste paar jaar met flexcontracten beginnen. Sowieso wordt flex tegenwoordig steeds meer de norm. Want werkgevers zouden vaste contracten immers te risicovol en te duur vinden. Dat weet je zelf ook wel. Dat is wel degelijk een probleem, ook in combinatie met de problemen in dit topic besproken. | |
Rockefellow | zondag 16 juli 2017 @ 19:00 |
In welk scenario zie jij het massaal resetten op autoleningen als oorzaak voor een nieuwe crisis? Mensen zullen relatief kleine financieringen niet meer kunnen voldoen als de economie een dreun krijgt. Daar zal iets anders aan ten grondslag liggen. Het klappen van de aandelenbubble bijvoorbeeld. Dat mensen goedkoop een auto kunnen lenen is wel - net als de aandelenbubble - het gevolg van kunstmatig goedkoop geld. | |
sjorsie1982 | zondag 16 juli 2017 @ 19:02 |
dat was een reactie op jouw post. Aangezien jij mijn reactie niet snapt, denk ik dat je mijn reactie niet begrijpt, vandaar mijn vraag. Want als je mijn reactie zou snappen dan weet je dat het een logische en normale reactie is op jouw post. | |
Rockefellow | zondag 16 juli 2017 @ 19:03 |
Dat is vrij gemakkelijk op te lossen door de overheid. Diezelfde overheid die bovendien op grote schaal misbruik maakt van flexcontracten. | |
VEM2012 | zondag 16 juli 2017 @ 19:06 |
De werkgevers hebben gewoon gelijk. Het kost teveel om slecht personeel te ontslaan. Dat een jong gebruikte 25% minder kost is bij die gebakjes om te beginnen optimistisch en bovendien geldt voor veel afgestudeerden dat ze nauwelijks geld over hebben weten te houden tijdens hun studententijd (als ze al niet hebben moeten lenen tijdens hun studententijd). | |
VEM2012 | zondag 16 juli 2017 @ 19:07 |
Geld is niet kunstmatig goedkoop. Er is strikt genomen simpelweg teveel geld. | |
VEM2012 | zondag 16 juli 2017 @ 19:08 |
Leg het eens uit zou ik zeggen. | |
Rockefellow | zondag 16 juli 2017 @ 19:09 |
Wat kunstmatig is geprint. | |
sjorsie1982 | zondag 16 juli 2017 @ 19:18 |
Studenten hebben een fiets en een auto koop je al voor 100 euro incl apk. Ik weet niet hoe ik meer duidelijker kan zijn. Dat je daarna reageert dat ik niet weet wat afgestudeerd is laat zien dat je mijn reactie niet begrijpt. | |
VEM2012 | zondag 16 juli 2017 @ 19:23 |
Die auto van 100 euro is waarschijnlijk duurder dan het uppie in private lease. Dat schreef ik dus al. Dom van mij, uitgaan van dat iemand die op jou reageert ook leest wat je schrijft. | |
VEM2012 | zondag 16 juli 2017 @ 19:24 |
Al het geld is kunstmatig. | |
Bart2002 | zondag 16 juli 2017 @ 20:04 |
Ik verwijs daarvoor naar #130. Hij heeft het daar allemaal gezegd vind ik. Je krijgt een kettingreactie. Het is natuurlijk een kwestie van smaak wat je precies ziet als een "crisis". Deze komen in gradaties natuurlijk. De wereldeconomie zal daar niet direct door instorten. Maar indirect is er veel mogelijk. Vele kleine maken zomaar een grote. | |
Bart2002 | zondag 16 juli 2017 @ 20:06 |
Dr. Doom in de bocht. Ik denk overigens wel dat het geschetste scenario realistisch is. | |
bedachtzaam | zondag 16 juli 2017 @ 20:49 |
Zeg maar gerust 'Loan fraud 2.0'. Naast de het deel aan sub-prime leningen (welke met een omvang van rond 250 miljard natuurlijk in het niet valt vergeleken met de omvang van sub-prime hypotheken) is de vraag vooral, hoeveel mensen is op de manier zoals in de video's te zien is een lening aangesmeerd? | |
Ener-G | zondag 16 juli 2017 @ 20:56 |
Totdat je 'm total loss rijdt of iemand anders er tegenaan zit en de verzekering je naait met 50/50. | |
Rockefellow | zondag 16 juli 2017 @ 21:48 |
Ik denk dat vooral het grotere plaatje een probleem is. Op het moment dat het risico tot defaulten gesubsidieerd wordt door een irreel laag rentepercentage is niet het verstrekken van leningen t.o.v. individuele begrotingen het probleem, maar het goedkope geld wat elders - op grote schaal - vele malen grotere gevolgen heeft. Mensen die hun uitgesteld inkomen zien verdampen is wel een serieus probleem. Dat ze dan hun autolening niet kunnen afbetalen draagt net zo bij aan de feestvreugde als oom Karel die op iedere kringverjaardag in een doorweekte roltoeter blaast. | |
Rockefellow | zondag 16 juli 2017 @ 21:50 |
Ik zou me eerder druk maken om de leningen die wij aangesmeerd krijgen zonder uberhaupt ergens te hebben getekend. | |
bedachtzaam | zondag 16 juli 2017 @ 21:52 |
Krijg jij leningen aangesmeerd zonder dat je ervoor tekent? | |
Spanky78 | zondag 16 juli 2017 @ 22:00 |
Het punt is dat degene die de lening uitgeeft gewoon moet opdraaien voor het verlies. Dat moet zo'n bedrijf aankunnen, dannisner niets aan de hand. Het probleem ligt bij leningen die eigenlijk niet uitgegeven hadden mogen worden. Dus bedrijven die te veel hoog risico uitlenen. Die verkopen die leningen dan verpakt in schimmige constructie door. Een nieuwe crisis breekt niet uit als slechte leningen gewoon pijn doen waar het hoort. De lener en uitlener. | |
Rockefellow | zondag 16 juli 2017 @ 22:08 |
Wij lenen voor een kunstmatig laag bedrag geld, van onszelf, om weer uit te lenen aan landen als Griekenland waarvan we weten dat ze het nooit terug gaan betalen. Een lening met ons uitgesteld loon als onderpand. En als bonus krijgen we geen rente. | |
Coritchando | maandag 17 juli 2017 @ 08:25 |
Nog nooit van het concept "5 jaar allrisk tegen nieuwwaarde" gehoord? | |
Gunner | maandag 17 juli 2017 @ 09:55 |
Ik heb wel eens discussie met mensen over Private Lease. Ik zeg dat het een soort van financieringsconstructie is (een maatschappij schaft immers voor jou een auto aan), maar mensen die het gebruiken noemen het liever een 'abonnement'. Wat is het nu? De BKR is er toch niet voor niets? | |
Cherna | maandag 17 juli 2017 @ 10:02 |
Ik heb mij daar nooit zo in verdiept maar kun je na een jaar de auto zo weer inleveren bij de garage? Als dat niet zo is kun je niet van een lease spreken. | |
Coritchando | maandag 17 juli 2017 @ 10:13 |
Dat kan bij sommige contracten, ligt eraan wat je afspreekt. Maar waarom zou het wel of geen lease zijn? | |
Coritchando | maandag 17 juli 2017 @ 10:14 |
Volgens mij betekent het hetzelfde, je betaald een bedrag per periode en krijgt daar iets voor terug. In dit geval een auto. In andere gevallen de televisiegids. Ik zie geen verschil tussen de 2 benamingen. | |
VEM2012 | maandag 17 juli 2017 @ 10:19 |
Hangt ervan af. Je hebt volgens mij wel vormen waarbij je ook de auto gewoon weer kan inleveren. | |
Cherna | maandag 17 juli 2017 @ 10:23 |
Bij een lease denk ik al snel aan het tijdelijk lenen van een auto. Of dat 1 jaar is of 7 jaar. Als ik de auto verplicht ben zolang te leasen dat hij is bijna afbetaald is dan zie ik dat niet als een lease. Dan kun je hen net zo goed financieren. Bij een compleet nieuwe auto zit vaak ook al de eerste vijf jaar onderhoud als ik mij niet vergis. Nu zou je huren/lenen als rent kunnen zien. | |
Cherna | maandag 17 juli 2017 @ 10:31 |
Oké. Lijkt mij dan ook de beste vorm als je dan toch wil gaan leasen als particulier. Zul je wel meer moeten betalen lijkt mij. Maar dan spreek ik petsoonlijk pas van leasen. | |
VEM2012 | maandag 17 juli 2017 @ 10:35 |
De beste vorm is voor iedereen weer anders. Een nadeel noem je zelf: duurder. Dat personal lease strikt genomen geen lease is, is correct. | |
Gunner | maandag 17 juli 2017 @ 10:52 |
En toch zijn er zat mensen die zeggen dat het goedkoper is.(al zijn dat uiteraard wel de mensen die voor zo'n constructie kiezen dus dat is wellicht wat bevooroordeeld). Zo had ik eens iemand die ik vroeg om een offerte om zo'n zelfde auto zelf te kopen. Dat had ie niet eens gedaan. Ja zo kan ik ook vergelijken. (ik zelf denk dat met de korting die je krijgt als je enkel een nieuwe auto koopt het best eens goedkoper kan zijn om zelf te kopen) | |
leolinedance | maandag 17 juli 2017 @ 10:55 |
Je mag wel een beetje moeite doen bij het kopieren en plakken TS.
| |
VEM2012 | maandag 17 juli 2017 @ 10:58 |
Ik had het even over het vergelijk tussen personal lease en een daadwerkelijke lease vorm. Financieren is vaak duurder in vergelijk met niet financieren (niet noodzakelijk, ik kreeg ooit bij BMW exact dezelfde deal of ik nu de auto financierde tegen 0% rente, of direct betaalde en dat heb ik gedaan om direct nadat die 0% verliep de auto alsnog volledig te betalen). | |
leolinedance | maandag 17 juli 2017 @ 11:00 |
Welke korting? Ik denk juist dat zo'n leasemaatschappij korting krijgt omdat ze meerdere auto's kopen. | |
Kapitein_Scheurbuik | maandag 17 juli 2017 @ 11:04 |
Ik heb echt nog nooit geld geleend voor een auto, wat een verspilling. ik rij ook nooit in een wagen duurder dan ¤ 5000,-. Ik zou doodongelukkig worden als ik iedere maand een paar honderd euro van mijn inkomen zag verdwijnen naar het afbetalen van mijn auto. Dan moet je hem natuurlijk ook all risk verzekeren,nog een kostenpost. Ik rij lekker in mijn goedkope bak, met WA verzekering. Bijkomend voordeel is dat het me ook niet interesseert als er een deukje in komt, dus als je een blauwe peugeot door Rotterdam ziet rijden met een kras op de zijkant, geef vooral voorrang en snij hem niet af want hij prakt hem er zo in. | |
Ener-G | maandag 17 juli 2017 @ 11:23 |
5 jaar?! Wat betaal je dan wel niet aan premie per maand | |
Coritchando | maandag 17 juli 2017 @ 11:40 |
Daarom noemen ze het ook wel Operational Lease en Financial Lease. Financieren is veel duurder, omdat daar onderhoud/wegenbelasting/vezekering niet in zit. Dat moet je zelf regelen. Laat mij even zien welk merk 5 jaar gratis onderhoud doet aan een nieuwe auto. Lijkt me interessant en ik ken ze niet. Ik denk dat je je beter even wat verder in kan lezen in de diverse constructies en mogelijkheden. Je hebt nu geen idee. | |
speknek | maandag 17 juli 2017 @ 11:41 |
Het is in ieder geval voordelig voor de consument dat de restwaarde schijnbaar van tevoren is vastgesteld. Ik denk dat dealers zich meer zorgen moeten gaan maken of de ICE auto's überhaupt nog restwaarde hebben als ze ze terug krijgen van de leaseperiode. | |
Coritchando | maandag 17 juli 2017 @ 11:42 |
Leaseauto's dienen netjes behandeld te worden. Een krasje of deukje na 5 jaar is prima, maar als je een bumper kwijt bent geraakt in de jaren dan ga je dat gewoon betalen hoor | |
Coritchando | maandag 17 juli 2017 @ 11:42 |
Geen idee, ik weet alleen dat het mogelijk is | |
speknek | maandag 17 juli 2017 @ 11:48 |
Haha ik bedoel niet dat ze stuk zijn, maar dat straks van het ene op het andere moment heel veel mensen over willen gaan stappen naar elektrisch rijden, en dan raak je je verbrandingsmotorautos alleen nog tegen bodemprijzen kwijt. | |
leolinedance | maandag 17 juli 2017 @ 11:49 |
Ieder zijn eigen ding hè. Neem aan dat jij je ook wel kunt verplaatsen in andere mensen die auto's wel leuk/belangrijk/interessant whatever vinden? | |
Kapitein_Scheurbuik | maandag 17 juli 2017 @ 11:50 |
Ja hoor. Dat kan ik. Dat je er een lening voor af gaat sluiten kan ik dan met mijn verstand weer niet bij. | |
Apekoek | maandag 17 juli 2017 @ 11:52 |
Een Opel een hippe interessante bak vinden en dan competitie voelen | |
nils7 | maandag 17 juli 2017 @ 11:53 |
Die zijn meestal anders gefinancierd of niet eens hen maar van een neef in Brussel | |
Coritchando | maandag 17 juli 2017 @ 12:03 |
Nee joh, dat is geen enkel probleem. Dat verdwijnt naar landen die niet electrisch rijden. Zo was ik recent in Singapore en daar is de regel dat een auto maximaal 10 jaar rond rijdt. Daarna gaat alles richting Afrika (ook rechtsgestuurd) voor prima prijzen. | |
VEM2012 | maandag 17 juli 2017 @ 12:04 |
Krasje of deukje geeft ook vaak nog wel gezeik hoor. Nog een reden waarom ik geen fan ben van lease. | |
leolinedance | maandag 17 juli 2017 @ 12:07 |
Een krasje of deukje is helemaal niet prima. Mijn vorige lease BMW 3-serie ging na 4 jaar en 163k km's in optisch zeer goede staat uit de lease en ik kreeg een rekening van Eur 1.000,- gepresenteerd. Zie hier het rapport: https://ufile.io/lh90w Alleen schade 3 vind ik terecht, omdat ik een keer zachtjes tegen een steen ofzo gereden ben. De rest gaat echt nergens over. Zie bijvoorbeeld 'overige schade 2', wat kan ik er als berijder nou aan doen dat de geluiddemping van de motor gebroken is? Pas er dus maar mee op want dit soort bedrijven proberen je overal op te pakken. Ze verwachten dat een auto er na 163k km nog als nieuw bij staat | |
Kampratje | maandag 17 juli 2017 @ 12:09 |
En de eerste paar jaar heeft een nieuwe auto vrijwel geen groot onderhoud nodig, normaal gezien. Al helemaal als je er maar 800 Kilometer mee mag rijden per maand. | |
Coritchando | maandag 17 juli 2017 @ 12:24 |
Je hebt echt de meest gierige leasemaatschappij die ik ooit gezien heb Mijn ervaringen zijn gelukkig net anders, een krasje of deukje was geen probleem. Was bij ALD Automotive overigens. Ik weet wel dat een en ander vooraf vastgeleged wordt in het contract, iets om op te letten dus! | |
Coritchando | maandag 17 juli 2017 @ 12:26 |
Ach. Als je zoals mij een bak koopt van 3000 euro en vervolgens gaan de bobine, computer, zekeringkast, versnellingsbak, bougies en nog wat zooi stuk dan praat je wel anders. Als je elke maand een groot deel van je loon naar (zinloos) onderhoud ziet verdwijnen doet dat ook pijn. | |
Kapitein_Scheurbuik | maandag 17 juli 2017 @ 13:06 |
Klopt. Maar dan heb je gewoon pech gehad. Als je een lening er voor afsluit weet je zeker dat je de komende jaren iedere maand mag aftikken. | |
Coritchando | maandag 17 juli 2017 @ 13:16 |
Klopt. Maar ik weet ook dat ik over zeg 5 jaar een auto heb die afbetaald is en dan nog een waarde van tussen de 45% en 55% van de oorspronkelijke waarde vertegenwoordigd. | |
suijkerbuijk | maandag 17 juli 2017 @ 13:16 |
jaren 90 een lening voor een auto. nooit meer koop het wel ook geen gezijk. zo heb ik 1 auto 3 motors staan allemaal van mij hard voor gewerkt om dat te krijgen. en onderhoud doe ik zelf wel . | |
leolinedance | maandag 17 juli 2017 @ 13:17 |
ok | |
Coritchando | maandag 17 juli 2017 @ 14:05 |
gaaf | |
#ANONIEM | maandag 17 juli 2017 @ 14:56 |
Fantastisch, mag ik je aanraken? | |
BlaZ | maandag 17 juli 2017 @ 18:01 |
Dat ben ik gedeeltelijk met je eens. Een crisis kan echter wel uitbreken als lening pijn doen waar het hoort. Zoals je zag tijdens het omvallen van Lehman Brothers; een enkel faillissement kan een kettingreactie veroorzaken. Op lange termijn is er echter geen probleem aangezien de zwakke bedrijven zo wegvallen. Het probleem bij leningen op auto's en kleding (1 jaar 0% rente is hier vrij normaal bij grote kledingketens) bijvoorbeeld is dat de producten hun waarde niet behouden ten opzichte van het bedrag wat geleend is. De kans dat een lener in de problemen komt is dus simpelweg groter. | |
bedachtzaam | maandag 17 juli 2017 @ 19:13 |
'Loan fraud 2.0'. Bloomberg: New U.S. Subprime Boom, Same Old Sins: Auto Defaults Are Soaring | |
VEM2012 | maandag 17 juli 2017 @ 19:29 |
Ik heb vergelijkbare ervaringen. Ga er wel altijd vol tegenin. Dat scheelt zo weer 3/4 van de rekening. | |
Straatcommando. | maandag 17 juli 2017 @ 21:00 |
Tja. Zijn er zat die er zo over denken. | |
VEM2012 | maandag 17 juli 2017 @ 21:30 |
Over een opel? Serieus? Mijn hemel, dat is toch wel erg droef. | |
Spanky78 | maandag 17 juli 2017 @ 21:43 |
In dit geval zijn de leningen niet groot genoeg voor echte market failure. Wel genoeg om mensen weer scherp te maken. Hopelijk doet het ook vooral zeer waar het moet. In de usa. |