24 Heures Du Mans 2017Onderdeel van het FIA World Endurace ChampionshipRace 2016 en vooruitblikIn 2016 won Toyota de 24 uren van Le Mans. Tenminste... dat dacht iedereen. Met nog slechts 5 minuten op de klok sloeg het noodlot toe voor de #5 Toyota, en ging Porsche #2 er met de winst vandoor. Dit jaar is Audi niet meer van de partij en staat Toyota met 3 auto's aan de start. Gaat het ze dan eindelijk lukken? Lees de volledige voorbeschouwing op de
Frontpage en bekijk de dramatische finish van vorig jaar
hier terug
Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je
hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:
• Ronderecord (race): 3:17.475 (André Lotterer - Audi R18, 2015)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:16.887 (Neel Jani - Porsche, 2015)
• Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)
Afbeelding CircuitCircruit info inclusief marshall postsDetail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)Onboard (Pole 2016):Entry list 2017 (pdf)• Witte koplampen, rode nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:17 (schatting)
• 875kg (hybride), 830kg (non-hybride)
• 50.1L tank voor diesel diesel, 62.3L voor hybride benzine, 75L voor benzine
LMP1 is de snelste en technisch meest geavanceerde klasse in het deelnemersveld. De grote fabrieksteams Porsche en Toyota doen mee in deze klasse. Deze fabrieksteams zijn verplicht hun auto uit te rusten met een hybride systeem (minimaal gewicht van de auto 875 kilo). Afhankelijk van het vermogen van het hybride systeem (2,4,6 of 8 MJ) moeten de teams minder brandstof verbruiken. Privé teams mogen ook deelnemen, voor hun is een hybride systeem niet verplicht (minimaal gewicht van de auto 830 kilo). Op de testdag bleken de auto's ondanks meer aerodynamische restricties ten opzichte van 2016 gevaarlijk dicht in de buurt te komen van de ronderecords uit 2015. Zoals elk jaar staat, wanneer het droog blijft en er geen lange safety cars zijn, ook het afstandsrecord uit 2010 wederom op het spel, zeker nu de auto's misschien wel sneller zijn dan ooit.
• Witte koplampen, blauwe nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:31
• 930kg
• 75L tank (benzine)
• Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA
LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. Nieuw dit jaar is dat alle deelnemers in closed cockpit auto's rijden. Dat is een gevolg van nieuwe regelgeving in 2017 en hoewel in theorie open top auto's nog mee mochten doen heeft niemand hiervoor gekozen. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen.
• Gele koplampen, groene nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:52
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016
LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we grote teams van Aston Martin, Porsche, Ferrari en Corvette en Ford. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am
• Gele koplampen, oranje cijfers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:55
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016
• Minimaal 1 jaar oude auto (specs)
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA
LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten.
Zondag 4 juni9:00-13:00 Test day session 1
14:00-18:00 Test day session 2
Woensdag 14 juni16:00-20:00 Free practise session
22:00-0:00 Qualifying session 1
Donderdag 15 juni19:00-21:00 Qualifying session 2
22:00-0:00 Qualifying session 3
Zaterdag 17 juni9:00-9:45 Warm-up
15:00 Start 24 uren van Le Mans
TV• Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race)
Streams•
Officiële WEC stream (¤9,99 voor le Mans)
•
Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws -
tip)
• Eurosport player (¤6,99 voor een maand, maandabonnement niet vanuit Nederland te bestellen)
• RTL7 website
Live Timing•
Officiële live timing •
Resultaten•
Fan made live timing inclusief sectorsSpotter Guide•
Spotter Guide 2017, grafische weergave van deelnemersveld (pdf)Overige informatie•
Laatste informatie, verslagen en analyses•
Weer•
24 uur van Le Mans: Porsche terug aan de leidingDit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:Officiele FIA World Endurance ChampionshipELMS championshipALMS championshipBlancpain Endurance series