Ook bizar om te zien hoe bijvoorbeeld Doha-Khartoum gevlogen wordt, wat een (onnodige) brandstof- en tijdsverspilling eigenlijk...quote:Op dinsdag 6 juni 2017 22:37 schreef Sunri5e het volgende:
https://www.flightradar24.com/30.08,47.17/6
Qatar trein over Iran.
Voor Qatar en de passagiers wel ja; maar met zo'n commerciële 100.000 vluchten per dag wereldwijd is het natuurlijk maar een druppel op een gloeiende plaat.quote:Op woensdag 7 juni 2017 00:53 schreef Quattroporte47 het volgende:
Ook bizar om te zien hoe bijvoorbeeld Doha-Khartoum gevlogen wordt, wat een (onnodige) brandstof- en tijdsverspilling eigenlijk...
Gisteravond beplakt.quote:KLM neemt binnenkort afscheid van haar laatste Fokkers en wil dat niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Met een speciale livery brengt de maatschappij een eerbetoon aan luchtvaartpionier Anthony Fokker.
De grondlegger van de Fokker-fabriek is vanaf nu te bewonderen op de staart van een Fokker 70 met de registratie PH-KZU. Op de zijkant van het toestel staan de woorden ‘Fokker – Thank you’.
“We willen iedereen die met de Fokker 70 heeft gewerkt op een passende manier bedanken. Voor alle inzet en toewijding. En wat is een mooiere manier om deze mensen te bereiken dan met het toestel zelf”, aldus KLM.
Laatste vlucht
KLM zal op 28 oktober de laatste vlucht uitvoeren met een Fokker 70. De vliegtuigen worden vervangen door modernere en zuinigere Embraers. De Fokker 50 en 100 verlieten al eerder de vloot.
Niet het enige
Overigens komt KLM niet alleen met een bijzondere livery ter ere van het afscheid. Zo wordt er nog een speciale film- en fotovlucht uitgevoerd en verschijnt er een boek over de gezamenlijke geschiedenis van de maatschappij en Fokker.
(foto is van een Shangee Y-8 van Myanmar; het type toestel dat vermist wordt)quote:An airport source, who asked not to be named, said the plane was carrying 105 pasengers and 11 crew.
A Myanmar military plane carrying 116 people went missing on Wednesday between the southern city of Myeik and Yangon, according to the office of the army chief and an airport source.
"Communication was lost suddenly at about 1:35 pm (07:05 GMT) when it reached about 20 miles west of Dawei town," the commander-in-chief's office said in a statement.
Ships and planes have been scrambled to search for the plane, which was flying over the Andaman Sea when it went missing, the statement added.
An airport source said the plane was carrying 105 pasengers and 11 crew when it took off.
The passengers were believed to mainly be family members of military men based in the coastal region.
"We think it was a technical failure. Weather is fine there," the source told AFP, asking not to be named, adding there was no news of the plane so far.
Mooi.quote:Op woensdag 7 juni 2017 14:12 schreef Iemand91 het volgende:
KLM neemt afscheid van Fokkers met speciale livery
[..]
Gisteravond beplakt.
Ook op de blog van KLM: A Fond Farewell to Fokker
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Voorbeeld van gisteren: er werden door de 15 overgebleven toestellen elf uitgaande vluchten vanaf Schiphol uitgevoerd. daarnaast nog de KL856 die 24 uur later vliegt dan de 855 en dus een toestel extra kost. 12 vluchten met 15 toestellen is 80%, dat is gelukkig heel wat gunstiger dan 7 van de 14. Twee andere toestellen kwamen alleen binnen gisteren, de BFL vloog helemaal niet want die is al weken in onderhoud.quote:Op maandag 5 juni 2017 23:42 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Er zijn nog 14 over. En in zo'n 5 jaar 22 toestellen uitfaseren komt neer op ruim 4 toestellen per jaar. Voor mijn *gevoel* niet erg geleidelijk, zeker straks aan het einde van 2017 niet wanneer er in een maand 3 toestellen uit gaan waaronder 2 op dezelfde dag (volgens planning)
En met de vluchten die de 747's uitvoeren heb je al gauw zo'n 2 toestellen per bestemming nodig waardoor je met een vloot van 14 toestellen nog maar zo'n 7 bestemmingen overhoudt als je daar dagelijks een 747 op wil inzetten.
Die is momenteel al bezig met zijn training voor de 737 dus nee.quote:Op woensdag 7 juni 2017 18:48 schreef flipsen het volgende:
Gaat Wim Lex die laatste vlucht uitvoeren eigenlijk?
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten toch?quote:Op woensdag 7 juni 2017 18:57 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Die is momenteel al bezig met zijn training voor de 737 dus nee.
In oktober moet hij al een tijdje in de 737 rondvliegen. Mag niet twee types door elkaar vliegen.quote:Op woensdag 7 juni 2017 20:08 schreef derLudolf het volgende:
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten toch?
Niemand mag dat? Of gastvliegers niet?quote:Op woensdag 7 juni 2017 20:25 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
In oktober moet hij al een tijdje in de 737 rondvliegen. Mag niet twee types door elkaar vliegen.
Een commercieel vlieger mag maar op 1 type vliegen. Bijvoorbeeld alleen de 747 of alleen de A330.quote:
quote:Op woensdag 7 juni 2017 21:09 schreef Iemand91 het volgende:
Een commercieel vlieger mag maar op 1 type vliegen.
Met een beetje rondgooglen kom ik op onderstaande EU-regelgeving uit. Dat zou er op duiden dat 2 typeratings (en current) geen probleem is, zolang je ze niet doorelkaar vliegt op een dag.quote:Op woensdag 7 juni 2017 22:06 schreef derLudolf het volgende:
Ik dacht dat je meerdere typeratings kon hebben..
Maar misschien dat een buschauffeur van KLM hier iets meer over kan roepen.quote:AMC1 ORO.FC.240 Operation on more than one type or variant
(a)(2)
When a flight crew member operates more than one aeroplane type or variant
within one or more licence endorsement as defined by Regulation (EU) No
1178/2011 and associated procedures, the operator should ensure that:
(i ) the minimum flight crew complement specified in the operations manual
is the same for each type or variant to be operated;
(ii) the flight crew member does not operate more than two aeroplane types
or variants for which a separate licence endorsement is required, unless
credits related to the training, checking, and recent experience
requirements are defined in data established in accordance with
Regulation (EC) No 1702/2003 for the relevant types or variants; and
(iii) only aeroplanes within one licence endorsement are flown in any one
flight duty period, unless the operator has established procedures to
ensure adequate time for preparation.
Hamburg of Bremen is ook vaak f70quote:Op woensdag 7 juni 2017 23:13 schreef larsico het volgende:
Met de uitfasering van de F70 naderend lijkt het me leuk ergens in de komende maanden een dagtripje te maken naar een stad die met de F70 aangedaan wordt. Zit nu te denken aan Düsseldorf, iemand enig idee hoe groot de kans is dat KL1853 en KLKL1862 in Augustus met de Fokker 70 uitgevoerd worden? KLM website geeft aan van wel, maar vroeg me af hoe groot de kans is dat dat nog verandert.
Die meid kan ook wel wat olifantenhuid gebruiken en ze krijgt haar kans om repliek te leveren op een presenteerblaadje op het moment dat hij zegt dat hij een advocaat is.quote:Op donderdag 8 juni 2017 18:40 schreef G-Pier het volgende:
Sommige pax..
(Passagier op BRU filmt Aviapartner-gate agent voor Ryanair die uiteindelijk emotioneel geraakt. Iets met boardingkaart.)
http://www.dumpert.nl/med(...)d_blijft_zeiken.html
Amerikanenquote:Op donderdag 8 juni 2017 18:40 schreef G-Pier het volgende:
Sommige pax..
(Passagier op BRU filmt Aviapartner-gate agent voor Ryanair die uiteindelijk emotioneel geraakt. Iets met boardingkaart.)
http://www.dumpert.nl/med(...)d_blijft_zeiken.html
Een interessante vraag. De oorspronkelijke planning voor Cityhopper ging uit van de geleidelijke uitfasering van de toestellen tot het einde in 2018. Nu zien we dat de uitfasering van mei (de KZK) en van juni (de KZC) vooralsnog zijn uitgesteld en dat nu per einde zomerdienstregeling 2017 alle Fokkers stoppen. Het zou zomaar kunnen dat ze alle negen doorvliegen tot 29 oktober. KL-C kan de toestellen nauwelijks aanslepen momenteel en de uitgefaseerde toestellen staan lang aan de grond voordat ze een nieuwe rol krijgen, dus waarom niet?quote:Op woensdag 7 juni 2017 23:13 schreef larsico het volgende:
Met de uitfasering van de F70 naderend lijkt het me leuk ergens in de komende maanden een dagtripje te maken naar een stad die met de F70 aangedaan wordt. Zit nu te denken aan Düsseldorf, iemand enig idee hoe groot de kans is dat KL1853 en KLKL1862 in Augustus met de Fokker 70 uitgevoerd worden? KLM website geeft aan van wel, maar vroeg me af hoe groot de kans is dat dat nog verandert.
Willem zou het misschien nog mogen, mits zijn rating op de f70 nog niet verlopen is (jaar na zijn laatste check).quote:Op donderdag 8 juni 2017 00:07 schreef flipsen het volgende:
Ha, stelde ik zomaar een intelligente vraag kennelijk, zo leren we nog meer hier Het wachten is op NewHorizon, die vliegt toch bij KL?
Dit inderdaad. Al ben ik niet zeker van de regels die KLC voert, maar kan me haast niet voorstellen dat het daar anders is dan bij KLM zelf.quote:Op donderdag 8 juni 2017 21:15 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Willem zou het misschien nog mogen, mits zijn rating op de f70 nog niet verlopen is (jaar na zijn laatste check).
Echter binnen KLM is het de regel dat er maar 1 type gevlogen wordt, ook al heeft de wet ruimte voor 2.
Jep. 163 stuks als je hun 777F's ook meerekent. Ze hebben overigens onlangs hun eerste 777-300ER uitgefaseerd.quote:Op donderdag 8 juni 2017 07:29 schreef DeeBee het volgende:
Wie is de grootste operator van 777 eigenlijk, EK?
Wrakstukken en lichamen zijn gevonden in zee.quote:Op donderdag 8 juni 2017 09:30 schreef xcachet het volgende:
Is er al een update over het vermiste vliegtuig?
Ik vond deze planning voor 29 oktober:quote:Op donderdag 8 juni 2017 19:38 schreef inkjet het volgende:
Het zou zomaar kunnen dat ze alle negen doorvliegen tot 29 oktober. KL-C kan de toestellen nauwelijks aanslepen momenteel en de uitgefaseerde toestellen staan lang aan de grond voordat ze een nieuwe rol krijgen, dus waarom niet?
Vliegers bij KLC zijn 100% KLM vliegers, gedetacheerd bij KLC, dus daar geldt hetzelfde voor.quote:Op donderdag 8 juni 2017 22:26 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Al ben ik niet zeker van de regels die KLC voert, maar kan me haast niet voorstellen dat het daar anders is dan bij KLM zelf.
Dat weet ik, maar de betreffende regel staat in het Basic Operations Manual, en daar heeft KLC een eigen versie vanquote:Op vrijdag 9 juni 2017 08:26 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Vliegers bij KLC zijn 100% KLM vliegers, gedetacheerd bij KLC, dus daar geldt hetzelfde voor.
Klopt, staat er niet in.quote:Op vrijdag 9 juni 2017 09:45 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar de betreffende regel staat in het Basic Operations Manual, en daar heeft KLC een eigen versie van
Dat is voor een groot deel een exacte kopie met wat zaken aangepast, dus heel zeer waarschijnlijk staat het er ook in. Het is iig duidelijk dat er ook bij KLC niet gemixed wordt gevlogen.
Gezien z'n route en verwachte tijd ging hij blijkbaar voor het record "fastest journey around the world via six continents". Die staat nu op 63:46.quote:Op zaterdag 10 juni 2017 19:44 schreef Shivo het volgende:
Wereldrecordpoging van Erik de Zwart om rond de wereld te vliegen mislukt
Blijkbaar wilde hij met zes of zeven overstappen de wereld rond, in 63 uur. Hoe dat dan een wereldrecord voorstelt weet ik niet. Me dunkt dat je met AMS-NYC, NYC-PEK, PEK-AMS in veertig uur klaar moet kunnen zijn.
quote:“We will not launch an A380neo, there’s no business case now to do that, this is absolutely clear,” Bregier said. “
Dat geluidquote:Op zaterdag 10 juni 2017 21:15 schreef Iemand91 het volgende:
Een near-miss met een drone zien we vaker. Nu eens met een weerballon :
Grappig dat ze dat opnemen, het heeft weinig nut voor wetenschappelijk doel lijkt me. Overigens was die ballon niet lang nadat het vliegtuig passeerde op dezelfde hoogte...quote:Dat geluid
Weerballonnen blijven een vreemd fenomeen qua regelgeving inderdaad. Al kan ik me geen incidenten voor de geest halen..quote:Op zondag 11 juni 2017 10:10 schreef inkjet het volgende:
[..]
Grappig dat ze dat opnemen, het heeft weinig nut voor wetenschappelijk doel lijkt me. Overigens was die ballon niet lang nadat het vliegtuig passeerde op dezelfde hoogte...
Inderdaad.quote:
Video is opgenomen met een el-cheapo GoPro; dus waarom geen geluid opnemen...quote:Op zondag 11 juni 2017 10:10 schreef inkjet het volgende:
Grappig dat ze dat opnemen, het heeft weinig nut voor wetenschappelijk doel lijkt me. Overigens was die ballon niet lang nadat het vliegtuig passeerde op dezelfde hoogte...
quote:Op zaterdag 10 juni 2017 21:25 schreef inkjet het volgende:
Goed, dan krijg je er 80 mensen meer in. Maar als men de hoeveelheid pax nu al als een probleem ziet ("hoe krijg ik het vol"?) dan gaat dat niet helpen. Wel worden de kosten per seat mile lager natuurlijk. Als je de tickets kunt verkopen.
Door die toename in directe vluchten wordt het aantal vliegbewegingen op vliegvelden wel steeds groter natuurlijk. Er komt een moment dat airlines wellicht voor bestemmingen die meerdere keren per dag worden aangevlogen er voor moeten kiezen om minder vaak per dag te vliegen, met een groter toestel. En dan is zo'n A380 opeens wel handig natuurlijk.quote:Op zaterdag 10 juni 2017 21:31 schreef Peterselieman het volgende:
Jup. Die winglets en iets zuinger afgestelde motoren moeten de business case van het huidige model verbeteren.
Alleen blijf je houden dat op dit moment voor veel maatschappijen point-to-point widebody's veel aantrekkelijker zijn. Met de A350, Boeing 777 en 787 is die markt zeer goed bediend. Daarmee haal je de markt voor de A380 voor een flink deel al weg.
Door de toename van directe vluchten heb je een afname van het aantal feeders. Het is aannemelijker dat het juist rustiger wordt daardoor. En als luchtvaartmaatschappij lever je extra service als je meerdere vluchten per dag kunt aanbieden. Die A380 gaat wel verdwijnen (good riddance....lelijk hok).quote:Op zondag 11 juni 2017 16:06 schreef FredvZ het volgende:
Door die toename in directe vluchten wordt het aantal vliegbewegingen op vliegvelden wel steeds groter natuurlijk. Er komt een moment dat airlines wellicht voor bestemmingen die meerdere keren per dag worden aangevlogen er voor moeten kiezen om minder vaak per dag te vliegen, met een groter toestel. En dan is zo'n A380 opeens wel handig natuurlijk.
Ik hoop dat ie wel een succes wordt, tussen alle eenheidsworst van een 787, 777 en 350. Zeker nu de 747s verdwijnen.quote:Op maandag 12 juni 2017 10:51 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
. Die A380 gaat wel verdwijnen (good riddance....lelijk hok).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |