abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 6 juni 2017 @ 22:37:49 #2
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_171515788
quote:
Ook bizar om te zien hoe bijvoorbeeld Doha-Khartoum gevlogen wordt, wat een (onnodige) brandstof- en tijdsverspilling eigenlijk...
  Moderator woensdag 7 juni 2017 @ 00:56:48 #4
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171515822
Deze vliegt ook lekker eenzaam

Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_171519685
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juni 2017 00:53 schreef Quattroporte47 het volgende:
Ook bizar om te zien hoe bijvoorbeeld Doha-Khartoum gevlogen wordt, wat een (onnodige) brandstof- en tijdsverspilling eigenlijk...
Voor Qatar en de passagiers wel ja; maar met zo'n commerciële 100.000 vluchten per dag wereldwijd is het natuurlijk maar een druppel op een gloeiende plaat.

Tel je er andere vluchten bij, dan kom je nog veel hoger uit. Flightradar24 heeft afgelopen mei 4.9 miljoen vluchten gevolgd; dat is zo'n 158.000 vluchten per dag.

[ Bericht 12% gewijzigd door Iemand91 op 07-06-2017 11:31:37 ]
pi_171523933
KLM neemt afscheid van Fokkers met speciale livery
quote:
KLM neemt binnenkort afscheid van haar laatste Fokkers en wil dat niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Met een speciale livery brengt de maatschappij een eerbetoon aan luchtvaartpionier Anthony Fokker.

De grondlegger van de Fokker-fabriek is vanaf nu te bewonderen op de staart van een Fokker 70 met de registratie PH-KZU. Op de zijkant van het toestel staan de woorden ‘Fokker – Thank you’.

“We willen iedereen die met de Fokker 70 heeft gewerkt op een passende manier bedanken. Voor alle inzet en toewijding. En wat is een mooiere manier om deze mensen te bereiken dan met het toestel zelf”, aldus KLM.

Laatste vlucht
KLM zal op 28 oktober de laatste vlucht uitvoeren met een Fokker 70. De vliegtuigen worden vervangen door modernere en zuinigere Embraers. De Fokker 50 en 100 verlieten al eerder de vloot.

Niet het enige
Overigens komt KLM niet alleen met een bijzondere livery ter ere van het afscheid. Zo wordt er nog een speciale film- en fotovlucht uitgevoerd en verschijnt er een boek over de gezamenlijke geschiedenis van de maatschappij en Fokker.
Gisteravond beplakt.
Ook op de blog van KLM: A Fond Farewell to Fokker



pi_171524196
Myanmar Military Plane Carrying 116 Missing: Army Chief
quote:
An airport source, who asked not to be named, said the plane was carrying 105 pasengers and 11 crew.

A Myanmar military plane carrying 116 people went missing on Wednesday between the southern city of Myeik and Yangon, according to the office of the army chief and an airport source.

"Communication was lost suddenly at about 1:35 pm (07:05 GMT) when it reached about 20 miles west of Dawei town," the commander-in-chief's office said in a statement.

Ships and planes have been scrambled to search for the plane, which was flying over the Andaman Sea when it went missing, the statement added.

An airport source said the plane was carrying 105 pasengers and 11 crew when it took off.

The passengers were believed to mainly be family members of military men based in the coastal region.

"We think it was a technical failure. Weather is fine there," the source told AFP, asking not to be named, adding there was no news of the plane so far.
(foto is van een Shangee Y-8 van Myanmar; het type toestel dat vermist wordt)

  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 7 juni 2017 @ 14:51:33 #8
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_171524893
quote:
Mooi. ^O^
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_171527305
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2017 23:42 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Er zijn nog 14 over. En in zo'n 5 jaar 22 toestellen uitfaseren komt neer op ruim 4 toestellen per jaar. Voor mijn *gevoel* niet erg geleidelijk, zeker straks aan het einde van 2017 niet wanneer er in een maand 3 toestellen uit gaan waaronder 2 op dezelfde dag (volgens planning)

En met de vluchten die de 747's uitvoeren heb je al gauw zo'n 2 toestellen per bestemming nodig waardoor je met een vloot van 14 toestellen nog maar zo'n 7 bestemmingen overhoudt als je daar dagelijks een 747 op wil inzetten.
Voorbeeld van gisteren: er werden door de 15 overgebleven toestellen elf uitgaande vluchten vanaf Schiphol uitgevoerd. daarnaast nog de KL856 die 24 uur later vliegt dan de 855 en dus een toestel extra kost. 12 vluchten met 15 toestellen is 80%, dat is gelukkig heel wat gunstiger dan 7 van de 14. Twee andere toestellen kwamen alleen binnen gisteren, de BFL vloog helemaal niet want die is al weken in onderhoud.

In de dagen daarvoor ging het ook zo: 12 van de 15.
--
  woensdag 7 juni 2017 @ 18:48:18 #10
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_171530612
Gaat Wim Lex die laatste vlucht uitvoeren eigenlijk?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_171530863
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 18:48 schreef flipsen het volgende:
Gaat Wim Lex die laatste vlucht uitvoeren eigenlijk?
Die is momenteel al bezig met zijn training voor de 737 dus nee.
  Moderator woensdag 7 juni 2017 @ 20:08:52 #12
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171533089
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 18:57 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Die is momenteel al bezig met zijn training voor de 737 dus nee.
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten toch?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_171533689
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juni 2017 20:08 schreef derLudolf het volgende:
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten toch?
In oktober moet hij al een tijdje in de 737 rondvliegen. Mag niet twee types door elkaar vliegen.
  Moderator woensdag 7 juni 2017 @ 20:55:52 #14
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171534743
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 20:25 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

In oktober moet hij al een tijdje in de 737 rondvliegen. Mag niet twee types door elkaar vliegen.
Niemand mag dat? Of gastvliegers niet?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_171535181
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juni 2017 20:55 schreef derLudolf het volgende:
Niemand mag dat? Of gastvliegers niet?
Een commercieel vlieger mag maar op 1 type vliegen. Bijvoorbeeld alleen de 747 of alleen de A330.
Maar die laatste mag dan bijvoorbeeld wel weer op zowel de A330-200 als de A330-300 vliegen.
En tegenwoordig is het mogelijk dat men zowel op de 787 als 777 mag vliegen omdat die zoveel gemeenschappelijk hebben.
Vereist nog wel een relatief korte training maar daarna mogen piloten op beide.
Dit gebeurd bijvoorbeeld bij KLM.

WIllem-Alexander kan dus ook niet zowel op de Fokker als de 737 vliegen.
pi_171535634
Het gaat om de 'type rating'. Als die gelijk is mag je beide (sub)typen vliegen. Bijvoorbeeld E175 en E190 of F100 en F70. Maar ook A333 en A350. Bij die laatsten geldt hetzelfde als voor de hierboven genoemde B777 en B789.
--
  Moderator woensdag 7 juni 2017 @ 22:06:59 #17
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171537310
Oh op die fiets. Ik dacht dat je meerdere typeratings kon hebben..

Jongen die bij met op school zat vliegt nu 757 bij Icelandair maar heeft ook 737 bij Ryan gevlogen. Stel hij gaat naar een andere werkgever om 737 te vliegen, mag dat of is de 737 dan rating verlopen? En is dat dan redelijk simpel bij te werken?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_171539151
Met de uitfasering van de F70 naderend lijkt het me leuk ergens in de komende maanden een dagtripje te maken naar een stad die met de F70 aangedaan wordt. Zit nu te denken aan Düsseldorf, iemand enig idee hoe groot de kans is dat KL1853 en KLKL1862 in Augustus met de Fokker 70 uitgevoerd worden? KLM website geeft aan van wel, maar vroeg me af hoe groot de kans is dat dat nog verandert.
  woensdag 7 juni 2017 @ 23:54:30 #19
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_171540052
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 21:09 schreef Iemand91 het volgende:
Een commercieel vlieger mag maar op 1 type vliegen.
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juni 2017 22:06 schreef derLudolf het volgende:
Ik dacht dat je meerdere typeratings kon hebben..
Met een beetje rondgooglen kom ik op onderstaande EU-regelgeving uit. Dat zou er op duiden dat 2 typeratings (en current) geen probleem is, zolang je ze niet doorelkaar vliegt op een dag.

https://www.easa.europa.e(...)ion%202012-017-R.pdf
quote:
AMC1 ORO.FC.240 Operation on more than one type or variant

(a)(2)

When a flight crew member operates more than one aeroplane type or variant
within one or more licence endorsement as defined by Regulation (EU) No
1178/2011 and associated procedures, the operator should ensure that:

(i ) the minimum flight crew complement specified in the operations manual
is the same for each type or variant to be operated;

(ii) the flight crew member does not operate more than two aeroplane types
or variants for which a separate licence endorsement is required, unless
credits related to the training, checking, and recent experience
requirements are defined in data established in accordance with
Regulation (EC) No 1702/2003 for the relevant types or variants; and

(iii) only aeroplanes within one licence endorsement are flown in any one
flight duty period
, unless the operator has established procedures to
ensure adequate time for preparation.
Maar misschien dat een buschauffeur van KLM hier iets meer over kan roepen.
  Moderator woensdag 7 juni 2017 @ 23:58:31 #20
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171540127
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 23:13 schreef larsico het volgende:
Met de uitfasering van de F70 naderend lijkt het me leuk ergens in de komende maanden een dagtripje te maken naar een stad die met de F70 aangedaan wordt. Zit nu te denken aan Düsseldorf, iemand enig idee hoe groot de kans is dat KL1853 en KLKL1862 in Augustus met de Fokker 70 uitgevoerd worden? KLM website geeft aan van wel, maar vroeg me af hoe groot de kans is dat dat nog verandert.
Hamburg of Bremen is ook vaak f70
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 8 juni 2017 @ 00:07:58 #21
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_171540310
Ha, stelde ik zomaar een intelligente vraag kennelijk, zo leren we nog meer hier :D Het wachten is op NewHorizon, die vliegt toch bij KL?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_171540538
De 1500e Boeing 777 heeft een paar uur geleden haar eerste vlucht gemaakt:
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/n2243u/#da78708

Nutteloos feitje; dat is 22 jaar, 11 maanden en 27 dagen sinds de eerste Boeing 777 haar eerste vlucht maakt en gemiddeld geeft dat er elke 5.6 dag een nieuwe 777 haar eerste vlucht maakte...
Oh, en die eerste vliegt nog steeds rond voor Cathay Pacific.



[ Bericht 11% gewijzigd door Iemand91 op 08-06-2017 00:32:28 ]
pi_171541751
In 17 (3 777-200LR, 14 777-300ER) van de 1500 heb ik gevlogen sinds ik 1.5 jaar geleden FlightDiary begon bij te houden! :P

Het meest gevlogen type voor mij en ook al is het toestel misschien niet zo 'bijzonder' voor de meeste hier (en niet zo gelief als 747 of A340), het is toch wel een heerlijk vliegtuig. _O_
En ook een groot succes voor Boeing lijkt mij. Wie is de grootste operator van 777 eigenlijk, EK?

Edit: verkeerd geteld.

[ Bericht 1% gewijzigd door DeeBee op 08-06-2017 08:32:30 ]
Jack does it in real time...
pi_171542706
Is er al een update over het vermiste vliegtuig?
  donderdag 8 juni 2017 @ 18:40:55 #25
458965 G-Pier
Bekend als G-P of Gay-P
pi_171554288
Sommige pax..
(Passagier op BRU filmt Aviapartner-gate agent voor Ryanair die uiteindelijk emotioneel geraakt. Iets met boardingkaart.)

http://www.dumpert.nl/med(...)d_blijft_zeiken.html
Disregard taxi drivers offering unrequested services.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')