abonnement Unibet Coolblue
pi_171703757
Dat hele raadgevende referendum heb je als burger dus ook geen klote aan want de politiek veegt er zijn kont mee af. Daarom moet het bindend worden en anders kan je het net zo goed afschaffen.
pi_171703768
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 07:17 schreef Sjemmert het volgende:
Dat hele raadgevende referendum heb je als burger dus ook geen klote aan want de politiek veegt er zijn kont mee af. Daarom moet het bindend worden en anders kan je het net zo goed afschaffen.
De huidige referendumwet is een farce. Maar dit experiment laat wel goed de zwaktes van referenda zien. Dat is ook mooi.
pi_171703772
quote:
2s.gif Op donderdag 15 juni 2017 07:20 schreef 99.999 het volgende:

[..]

De huidige referendumwet is een farce. Maar dit experiment laat wel goed de zwaktes van referenda zien. Dat is ook mooi.
Van raadgevende referenda ja.
pi_171703857
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 07:20 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Van raadgevende referenda ja.
Ook van referenda in het algemeen. Op deze manier blijken die eenvoudig te kapen en manipuleren door de populisten.
pi_171704455
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 05:58 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

_O- _O- _O-

Jij hebt duidelijk geen kaas gegeten hoe het er aan toe gaat in het Oosten....
Dan heb je mijn post gewoon niet juist geïnterpreteerd, want je denkt dat er iets anders staat dan dat er staat.
  donderdag 15 juni 2017 @ 09:32:10 #231
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_171704762
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 07:17 schreef Sjemmert het volgende:
Dat hele raadgevende referendum heb je als burger dus ook geen klote aan want de politiek veegt er zijn kont mee af. Daarom moet het bindend worden en anders kan je het net zo goed afschaffen.
Nee, je moet gewoon geen irreële eisen gaan stellen. Als je als groep een voorstel gaat doen waar de politiek niet aan toe kán komen zonder hemel en aarde te bewegen dan moet je ook niet raar opkijken als het niet gebeurt.

Zo'n associatieverdrag vetoën had betekent dat we de komende paar jaar alle politieke goodwill binnen de EU (en Oekraïne) hadden opgebruikt. Als je in je eentje gaat dwarsliggen wordt dat nu eenmaal niet gewaardeerd. En dat dan voor een paar fucking loze beloftes over en weer plus wat regels die de handel wat makkelijker maken. Als ik het me goed herinner ook nog wat wisselgeld, maar ik zie niet in waarom het zo'n probleem is om een buurland dat in oorlog met Rusland is te ondersteunen.

Vraag gewoon redelijke dingen. Dingen waar de regering aan tegemoet kan komen. Het Oekraïne-referendum had, mits volledig opgevolgd door de regering, Nederland gewoon heel veel gekost. En daarvoor biedt zo'n referendum met een opkomstpercentage van krap 30% toch echt onvoldoende legitimiteit.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  donderdag 15 juni 2017 @ 09:36:42 #232
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_171704828
Ik vind het zelf bijzonder vervelend hoe populisten zichzelf in de voet schieten door hun complete disrespect jegens het gebruik van referenda. De wereld is veel complexer dan een simpele ja/nee, en dat betekent dat als je als politieke groepering een aanvraag voor een referendum doet je daar mee rekening dient te houden.

Dit Oekraïnereferendum is heel duidelijk opgezet met de intentie om de parlementaire democratie te delegitimeren. Ze wisten dondersgoed dat de regering een dergelijk verdrag niet tegen kon gaan, maar achteraf wel boos stampvoeten dat de wil van het volk genegeerd wordt als hun onmogelijke eisenlijst niet uitgevoerd wordt.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  donderdag 15 juni 2017 @ 11:02:53 #233
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_171706438
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 07:43 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ook van referenda in het algemeen. Op deze manier blijken die eenvoudig te kapen en manipuleren door de populisten.
Vervang referenda door democratie en populisten door politici in het algemeen;dan ben ik het wel met je eens.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  donderdag 15 juni 2017 @ 11:37:02 #234
265852 Gohf046
Ex - FvD'er
pi_171707184
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 07:43 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ook van referenda in het algemeen. Op deze manier blijken die eenvoudig te kapen en manipuleren door de populisten.
Ben ik niet met je eens. Als je 2x in 15 jaar een referendum organiseert is de kans vele maler groter dat mensen het gebruiken als een "anti" of "protest" stem. In Zwitserland waar met 4x per jaar referenda gehouden worden is dat probleem nauwelijks aan de orde. Dan kan zo'n systeem prima werken.

De huidige wet is inderdaad een farce.
I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it.
  donderdag 15 juni 2017 @ 11:45:30 #235
265852 Gohf046
Ex - FvD'er
pi_171707406
Eenheid in een land van minderheden

Onder druk van deze referendumpraktijk is in Zwitserland een zeer stabiel politiek systeem ontstaan. De regering bestaat sinds 1959 uit een brede coalitie van de vier grootste partijen. Elke groepering die in staat wordt geacht om een referendum te lanceren, wordt in een vroeg stadium bij nieuwe beleidsvorming betrokken. Als de regering dat niet doet, riskeert ze een referendum te verliezen.

Omdat de oppositiepartijen ook referenda kunnen lanceren, worden hun wensen waar mogelijk ook in het beleid verwerkt, zodat ze geen referendum lanceren. Politieke persoonlijkheden spelen nauwelijks een rol van betekenis. De functie van president wordt om de beurt een jaar lang uitgeoefend door één van de zeven ministers. Als persoonlijkheden toch boven de massa uitstijgen is dat vaak op de schouders van een referendumcampagne.

Politiek extremisme is in Zwitserland dan ook een marginaal verschijnsel; de Zwitserse Volkspartij is een stuk minder eng dan sommige partijen die in de parlementen in EU-lidstaten en het Europarlement zitten.

Een interessant gegeven is dat het Zwitserse systeem ook bij uitstek geschikt is voor een land van minderheden. Zwitserland heeft een Duitse, Franse, Italiaanse en Retoromaanse bevolkingsgroep, en (voorheen) meer conservatief-katholieke en meer progressief-liberale kantons. In de negentiende eeuw vochten deze nog een burgeroorlogje uit, de Sonderbundskrieg. Het federale referendumsysteem, kort daarna geïntroduceerd, zorgde er mede voor dat deze bevolkingsgroepen goed in Zwitserland zijn geïntegreerd. In tegenstelling tot een representatief systeem kent een directe democratie namelijk geen vaste verdeling in meerderheid en minderheid. Elk onderwerp moet zijn eigen wisselmeerderheid vinden. Allerlei groeperingen scoren om beurten punten. En het volksinitiatief geeft elke minderheid met goede argumenten de kans om een meerderheid te worden.

Zwitserland heeft hiermee succes. De economie draait uitstekend, de belastingen en de staatsschulden zijn relatief laag, de overheid is relatief klein en efficiënt, en last but not least: Zwitserland heeft op één land na (Zweden) de langst staande vrede van Europa.

Van al deze zaken hebben economen en bestuurskundigen overigens aangetoond dat directe democratie er een, vaak forse, positieve invloed op heeft.
Het is heus niet alleen het bankgeheim dat Zwitserland heeft omgevormd van een arm agrarisch land zonder grondstoffen tot één van de welvarendste staten ter wereld. Omdat alle referendumrechten in de grondwet staan, en de grondwet alleen te wijzigen is via een referendum, zijn de burgers echt de baas over hun democratie. En er zijn regelmatig referenda over de vormgeving van de directe democratie.

https://decorrespondent.n(...)61977917518-134ffe82
I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it.
pi_171713533
Met andere woorden, Met Turkije als een blok aan ons been, krijgen we straks de Oekraïne er gratis bij. Ben benieuwd, hoeveel frauduleuze Oekraïners, het gratis geld van Nederland gaan ophalen. We kennen het verhaal al, dat Nederland de uitkering niet mag aanpassen aan de levensstandaard van een arm land. Dit staat ons straks ook te wachten met de Oekraïne, let maar op. _O-
pi_171713603
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 12:55 schreef Kaas- het volgende:
Als Oekraïne zich fatsoenlijk ontwikkelt richting een democratische rechtsstaat met een vrije markteconomie is het over dertig jaar gewoon een EU-lidstaat. Maar als dat ze niet lukt, dan niet. Zo moeilijk is dat toch ook weer niet.
Dat zeiden we ook van Griekenland, zie waar ons dat heeft gebracht. ik zie de vele miljarden straks aan onze neus voorbij vliegen. Want Oekkieland heeft geld nodig, heel veel geld, daar is Griekenland een lachertje bij. :P

[ Bericht 1% gewijzigd door MakkieR op 15-06-2017 16:46:32 ]
pi_171714567
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 16:34 schreef MakkieR het volgende:
Met andere woorden, Met Turkije als een blok aan ons been, krijgen we straks de Oekraïne er gratis bij. Ben benieuwd, hoeveel frauduleuze Oekraïners, het gratis geld van Nederland gaan ophalen. We kennen het verhaal al, dat Nederland de uitkering niet mag aanpassen aan de levensstandaard van een arm land. Dit staat ons straks ook te wachten met de Oekraïne, let maar op. _O-
Hoe en op basis van welke verdragen zie je dit voor je? Lijkt immers weer vooral een boos fantasietje zo.
pi_171714583
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 16:39 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Dat zeiden we ook van Griekenland, zie waar ons dat heeft gebracht. ik zie de vele miljarden straks aan onze neus voorbij vliegen. Want Oekkieland heeft geld nodig, heel veel geld, daar is Griekenland een lachertje bij. :P
Hoe en op basis van welke verdragen zie je dit voor je? Lijkt immers weer vooral een boos fantasietje zo.
pi_171725295
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 17:37 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Hoe en op basis van welke verdragen zie je dit voor je? Lijkt immers weer vooral een boos fantasietje zo.
Heb jij dan het nieuws niet gevolgd. De rechter had bepaald dat de uitkeringen niet verlaagd mogen worden, dit had te maken met het associatieverdrag tussen Nederland en Turkije/ Marokko.
Mijn angst ( eerlijk is eerlijk, ik weet dat niet zeker ) dat zo'n concept straks ook in het associatieverdrag tussen de Oekraïne en Nederland staat. Mijn logica is dan ook: Als dit concept bestaat tussen Nederland en Turkije, waarom dan niet tussen Nederland en de Oekraïne.

http://www.volkskrant.nl/(...)t-verlaagd~a3496793/
  vrijdag 16 juni 2017 @ 10:35:59 #241
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_171728087
quote:
2s.gif Op donderdag 15 juni 2017 07:20 schreef 99.999 het volgende:

[..]

De huidige referendumwet is een farce. Maar dit experiment laat wel goed de zwaktes van referenda zien. Dat is ook mooi.
Het is natuurlijk juist het tegenovergestelde. De zwaktes van onze representatieve democratie komen weer prachtig aan het licht. Het is de gevestigde orde die niet om kan gaan met een 'onwenselijke' referendumuitslag. Laat de regenten eerst maar eens proberen een nieuw kabinetje te formeren om de illusie van democratie in stand te houden.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_171728641
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 10:35 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Het is natuurlijk juist het tegenovergestelde. De zwaktes van onze representatieve democratie komen weer prachtig aan het licht. Het is de gevestigde orde die niet om kan gaan met een 'onwenselijke' referendumuitslag. Laat de regenten eerst maar eens proberen een nieuw kabinetje te formeren om de illusie van democratie in stand te houden.
Hoezo? Het kabinet is uiteindelijk best netjes omgegaan met de uitkomst van een referendum waar ze niet echt wat mee konden...
pi_171728689
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 10:35 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Het is natuurlijk juist het tegenovergestelde. De zwaktes van onze representatieve democratie komen weer prachtig aan het licht. Het is de gevestigde orde die niet om kan gaan met een 'onwenselijke' referendumuitslag. Laat de regenten eerst maar eens proberen een nieuw kabinetje te formeren om de illusie van democratie in stand te houden.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  vrijdag 16 juni 2017 @ 11:07:06 #244
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_171728748
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 11:01 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Hoezo? Het kabinet is uiteindelijk best netjes omgegaan met de uitkomst van een referendum waar ze niet echt wat mee konden...
Zonder al te veel in cirkels rond te gaan, wij hebben eerder in dit topic al wat postings uitgewisseld, je snapt toch wel dat het laatste juist onderdeel is van het probleem? 'Nee' zeggen was politiek gezien eigenlijk nooit een optie voor Nederland. De parlementaire besluitvorming rond dit onderwerp was dan ook de werkelijke farce. Een toneelstukje.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_171729645
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 11:07 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Zonder al te veel in cirkels rond te gaan, wij hebben eerder in dit topic al wat postings uitgewisseld, je snapt toch wel dat het laatste juist onderdeel is van het probleem? 'Nee' zeggen was politiek gezien eigenlijk nooit een optie voor Nederland. De parlementaire besluitvorming rond dit onderwerp was dan ook de werkelijke farce. Een toneelstukje.
Het gaat inderdaad in cirkeltjes. Want doordat het een slechte referendumwet is (en dat kan je het kabinet wel aanrekenen) kon het over een ongeschikt onderwerp plaatsvinden waardoor op voorhand bekend was dat het kabinet met een "nee" als uitslag eigenlijk niet zoveel kon omdat het verdrag voor een flink deel al in werking was en door onze nee toch niet opgeschort zou gaan worden. Ook de tegenstanders van het verdrag wisten niet echt wat er dan met die nee-stem moest gaan gebeuren. Het kabinet heeft ze zelfs nog uitgenodigd om daarover mee te denken maar dat werd afgeslagen.
Het hele aanvragen van het referendum en vervolgens de campagne en de nasleep is dan weer wel een mooi voorbeeld van een toneelstukje. Het ging de tegenstanders immers nooit om het verdrag waarover werd gestemd...

Onze representatieve democratie heeft daarmee inderdaad een zwakte getoond maar dat ligt dan bij het aannemen van deze zeer gemankeerde wet voor een raadgevend referendum. Met de uiteindelijke uitslag van het referendum konden ze niet veel anders dan wat is gebeurd.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 16-06-2017 11:50:49 ]
  vrijdag 16 juni 2017 @ 12:27:00 #246
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_171730316
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 11:49 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het gaat inderdaad in cirkeltjes. Want doordat het een slechte referendumwet is (en dat kan je het kabinet wel aanrekenen) kon het over een ongeschikt onderwerp plaatsvinden waardoor op voorhand bekend was dat het kabinet met een "nee" als uitslag eigenlijk niet zoveel kon omdat het verdrag voor een flink deel al in werking was en door onze nee toch niet opgeschort zou gaan worden. Ook de tegenstanders van het verdrag wisten niet echt wat er dan met die nee-stem moest gaan gebeuren. Het kabinet heeft ze zelfs nog uitgenodigd om daarover mee te denken maar dat werd afgeslagen.
Het hele aanvragen van het referendum en vervolgens de campagne en de nasleep is dan weer wel een mooi voorbeeld van een toneelstukje. Het ging de tegenstanders immers nooit om het verdrag waarover werd gestemd...

Onze representatieve democratie heeft daarmee inderdaad een zwakte getoond maar dat ligt dan bij het aannemen van deze zeer gemankeerde wet voor een raadgevend referendum. Met de uiteindelijke uitslag van het referendum konden ze niet veel anders dan wat is gebeurd.
Dat de referendumwet aangepast moet worden ben ik met je eens. Over de manier waarop verschillen we waarschijnlijk helaas behoorlijk van mening. En ik sluit mijn bijdrage aan dit topic af met de mededeling dat het echt tijd wordt voor een D17, een partij die zich inzet voor de hervorming van ons vermolmde stelsel.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  vrijdag 16 juni 2017 @ 17:02:42 #247
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_171735563
Nee, als alle EU landen het iets goedgekeurd hebben, dan kun je als Nederland in je eentje niet gaan dwarsliggen....

http://www.nu.nl/geldzake(...)rlaging-e-books.html

Unie, mijn reet.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_171736272
Tuurlijk kan het. Het kost je alleen wat. En als je geen alternatief hebt (zoals hrt nee-kamp) is dat niet bijster aantrekkelijk.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 vrijdag 16 juni 2017 @ 17:49:47 #249
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_171736346
Wat een topic weer zeg. Jeetje :')
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_171737635
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 17:45 schreef 99.999 het volgende:
Tuurlijk kan het. Het kost je alleen wat. En als je geen alternatief hebt (zoals hrt nee-kamp) is dat niet bijster aantrekkelijk.
Financieel niet aantrekkelijk of om onze vriendjes in Brussel niet boos te maken ?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')