abonnement Unibet Coolblue
pi_170976371
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 10:08 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Rutte is niet aan het kruipen en van een cordon sanitair is geen sprake. De PVV heeft ook helemaal geen rechts op regeringsdeelname.

Uit de eerste informatieronde bleek dat deze vier partijen een poging wilden wagen. Het kan vervolgens gebeuren dat de gesprekken stranden. Dat gebeurt wel vaker. Vervolgens mag een andere combinatie het proberen.

Dat had je kunnen weten als je over enig historisch besef zou beschikken en op had gelet tijdens de lessen politicologie.
Als tweede gekozen partij van Nederland (die bovendien aangeeft te willen regeren) heb je recht op regeringsdeelname. Hiervan te worden uitgesloten is het opleggen van een cordon sanitair, zoals we dat ook in België zagen toen de groei van het Vlaams Belang een bedreiging vormde voor de zittende elite.

Bij de Franse verkiezingen zagen we recent hetzelfde. Een doelbewuste en gezamenlijke uitsluiting van het FN. Daarmee haal je het gedachtegoed natuurlijk niet weg. Die wordt met elke verkiezing groter, zoals we in Nederland zien bij de PVV als tweede partij van Nederland.

Er zijn geen echte geloofwaardige alternatieven. Noem je een coalitie tussen de VVD en de SP geloofwaardig, nadat Roemer verkondigde nooit de VVD aan een meerderheid te zullen helpen?

Of toch een coalitie met de PvdA terwijl Asscher nog een paar weken geleden verkondigde de oppositie in te willen.

Een coalitie met een uiterst breekbare CU met slechts één Kamerzetel die het verschil maakt. Eén kamerlid van de coalitiepartijen die voor zichzelf begint en het is over en uit. Hoe chantabel ben je dan als kabinet?

De enige overgebleven opties zijn een minderheidskabinet die niet recht doet aan de uitslag van deze verkiezingen of het opheffen van het cordon sanitair jegens de PVV en eerlijke en fatsoenlijke onderhandelingen starten zoals het hoort. Zolang men het laatste weigert zal dit cordon sanitair geloofwaardige coalitieonderhandelingen in de weg staan. Of men moet maar gewoon nieuwe verkiezingen gaan uitroepen. Dan maken we de PVV definitief de grootste.
  dinsdag 16 mei 2017 @ 10:24:18 #202
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_170976414
Wie wil er nu met dat kneuzenclubje samenwerken? Dat wordt een rampenkabinet.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 16 mei 2017 @ 10:26:25 #203
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_170976445
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 10:24 schreef Perrin het volgende:
Wie wil er nu met dat kneuzenclubje samenwerken? Dat wordt een rampenkabinet.
Wel een hard oordeel over Groen Links
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_170976452
:T
  dinsdag 16 mei 2017 @ 10:28:08 #205
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_170976473
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 10:08 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Rutte is niet aan het kruipen en van een cordon sanitair is geen sprake. De PVV heeft ook helemaal geen rechts op regeringsdeelname.

Mooie Freudian slip
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 16 mei 2017 @ 10:30:16 #206
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_170976510
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 09:59 schreef remlof het volgende:

[..]

Zelden zoveel stompzinnigheid in één post gezien.

Ik voorspel dat er uiteindelijk gewoon een VVD-CDA-D66-GL-coalitie komt, maar voor de goede orde moeten eerst de andere mogelijkheden (met CU, PvdA of SP) worden afgetast.
Dus niet.
Er komt geen enkele coalitie en we gaan allemaal weer lekker naar de stembus.
pi_170976753
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 10:22 schreef Elzies het volgende:

[..]

Als tweede gekozen partij van Nederland (die bovendien aangeeft te willen regeren) heb je recht op regeringsdeelname. Hiervan te worden uitgesloten is het opleggen van een cordon sanitair, zoals we dat ook in België zagen toen de groei van het Vlaams Belang een bedreiging vormde voor de zittende elite.

Bij de Franse verkiezingen zagen we recent hetzelfde. Een doelbewuste en gezamenlijke uitsluiting van het FN. Daarmee haal je het gedachtegoed natuurlijk niet weg. Die wordt met elke verkiezing groter, zoals we in Nederland zien bij de PVV als tweede partij van Nederland.

Er zijn geen echte geloofwaardige alternatieven. Noem je een coalitie tussen de VVD en de SP geloofwaardig, nadat Roemer verkondigde nooit de VVD aan een meerderheid te zullen helpen?

Of toch een coalitie met de PvdA terwijl Asscher nog een paar weken geleden verkondigde de oppositie in te willen.

Een coalitie met een uiterst breekbare CU met slechts één Kamerzetel die het verschil maakt. Eén kamerlid van de coalitiepartijen die voor zichzelf begint en het is over en uit. Hoe chantabel ben je dan als kabinet?

De enige overgebleven opties zijn een minderheidskabinet die niet recht doet aan de uitslag van deze verkiezingen of het opheffen van het cordon sanitair jegens de PVV en eerlijke en fatsoenlijke onderhandelingen starten zoals het hoort. Zolang men het laatste weigert zal dit cordon sanitair geloofwaardige coalitieonderhandelingen in de weg staan. Of men moet maar gewoon nieuwe verkiezingen gaan uitroepen. Dan maken we de PVV definitief de grootste.
Nee, de tweede partij heeft geen recht op regeringsdeelname. Zo werkt ons systeem niet. De PVV heeft de informateur laten weten een 5-partijen coalitie te willen laten onderzoeken (VVD-CDA-PVV-SGP-FvD), maar daar voelde Rutte niets voor. En aangezien de VVD de grootste partij is geworden, ligt het initiatief bij de liberalen.

Daarom werd gekozen voor dit probeersel. De eerste poging is gestrand, dus nu wordt een alternatief onderzocht. Zo gaan die dingen. Niets aan de hand.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 16 mei 2017 @ 10:42:52 #208
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_170976801
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  dinsdag 16 mei 2017 @ 10:45:39 #209
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_170976864
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 10:41 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nee, de tweede partij heeft geen recht op regeringsdeelname. Zo werkt ons systeem niet. De PVV heeft de informateur laten weten een 5-partijen coalitie te willen laten onderzoeken (VVD-CDA-PVV-SGP-FvD), maar daar voelde Rutte niets voor. En aangezien de VVD de grootste partij is geworden, ligt het initiatief bij de liberalen.

Daarom werd gekozen voor dit probeersel. De eerste poging is gestrand, dus nu wordt een alternatief onderzocht. Zo gaan die dingen. Niets aan de hand.
De grootste partij heeft het gewoonterecht een coalitie te proberen te vormen, maar als andere partijen een coalitie voor elkaar krijgen zonder de grootste spreekt daar volgens mij niet tegen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_170976898
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 10:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De grootste partij heeft het gewoonterecht een coalitie te proberen te vormen, maar als andere partijen een coalitie voor elkaar krijgen zonder de grootste spreekt daar volgens mij niet tegen
De bal ligt bij de grootste partij. Maar als die aangeeft er geen heil (meer) in te zien, dan verschuift het initiatief naar de tweede partij.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 16 mei 2017 @ 10:48:17 #211
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_170976935
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 10:46 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

De bal ligt bij de grootste partij. Maar als die aangeeft er geen heil (meer) in te zien, dan verschuift het initiatief naar de tweede partij.
Zou Rutte het lef hebben daarmee te dreigen tijdens de coalitieonderhandelingen?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 16 mei 2017 @ 10:48:25 #212
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_170976937
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 10:46 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

De bal ligt bij de grootste partij. Maar als die aangeeft er geen heil (meer) in te zien, dan verschuift het initiatief naar de tweede partij.
ja, dat is de gewoonte, maar dat is niet zo vastgelegd in de wet volgens mij
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_170977073
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 10:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

ja, dat is de gewoonte, maar dat is niet zo vastgelegd in de wet volgens mij
Geen idee.

Het ging ook vooral om de vaag of tweede partij worden recht geeft op regeringsdeelname. Dat is niet het geval.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 16 mei 2017 @ 10:55:11 #214
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_170977096
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 10:53 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Geen idee.

Het ging ook vooral om de vaag of tweede partij worden recht geeft op regeringsdeelname. Dat is niet het geval.
Iedere partij in de tweede kamer heeft daar een recht op, maar dat betekend niet dat ze het ook krijgen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_170977101
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 10:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Iedere partij in de tweede kamer heeft daar een recht op, maar dat betekend niet dat ze het ook krijgen.
Je snapt wat ik bedoel.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 16 mei 2017 @ 11:01:11 #216
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_170977224
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 10:55 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Je snapt wat ik bedoel.
Natuurlijk, ik nuanceer je uitspraak, geen enkele partij heeft automatisch recht op regeringsdeelname, tenzij men een meerderheid heeft in zijn eentje
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_170977302
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 11:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Natuurlijk, ik nuanceer je uitspraak, geen enkele partij heeft automatisch recht op regeringsdeelname, tenzij men een meerderheid heeft in zijn eentje
Zelfs dan zou de SP er nog van afzien
  dinsdag 16 mei 2017 @ 11:06:06 #218
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_170977334
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 09:59 schreef remlof het volgende:

[..]

Ik voorspel dat er uiteindelijk gewoon een VVD-CDA-D66-GL-coalitie komt, maar voor de goede orde moeten eerst de andere mogelijkheden (met CU, PvdA of SP) worden afgetast.
Voor de goede orde? Ik denk niet dat iemand zou klagen als de combinatie met PvdA niet wordt onderzocht, zeker de PvdA zelf niet. En Roemer sluit de VVD nadrukkelijk uit, dus daar valt weinig te onderzoeken.

Het zou wel kunnen dat de optie met het CU strandt en men weer met GL aan tafel gaat. Maar ik zie de CU niet gaan demonstreren en klagen dat ze worden 'buitengesloten' zoals enkele PVVers doen - dat ligt niet in hun aard, en bovendien stellen ze zich nu al terughoudend op. Dus ook daar lijkt een omweg 'voor de goede orde' niet zo waarschijnlijk. Als in, het is denk ik geen vooropgezet plan.
  dinsdag 16 mei 2017 @ 11:20:36 #219
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_170977688


[ Bericht 52% gewijzigd door Euribob op 16-05-2017 11:38:12 (Doe normaal) ]
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
  dinsdag 16 mei 2017 @ 11:28:16 #220
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_170977859
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 09:24 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

:O Beginnen we daar weer over?
Dat waren er slechts enige tienduizenden
Gezinshereniging was van het CDA
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 16 mei 2017 @ 11:34:59 #221
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_170977975
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_170978701
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 10:41 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nee, de tweede partij heeft geen recht op regeringsdeelname. Zo werkt ons systeem niet. De PVV heeft de informateur laten weten een 5-partijen coalitie te willen laten onderzoeken (VVD-CDA-PVV-SGP-FvD), maar daar voelde Rutte niets voor. En aangezien de VVD de grootste partij is geworden, ligt het initiatief bij de liberalen.

Daarom werd gekozen voor dit probeersel. De eerste poging is gestrand, dus nu wordt een alternatief onderzocht. Zo gaan die dingen. Niets aan de hand.
Er is van alles aan de hand want de PvdA lijkt te blijven vasthouden aan de zelfverkozen oppositierol. Met het huidige ondemocratische cordon sanitair jegens de PVV (waarvan Rutte opnieuw heeft gezegd hieraan te willen vasthouden) is een geloofwaardige en stabiele coalitie verder weg dan ooit.

Dat maakt de politieke geloofwaardigheid van Mark Rutte uiterst discutabel waardoor het beter is nieuwe verkiezingen uit te schrijven. Anders is dit gewoon verspilling van bestuurlijke tijd. Dit is de consequentie van een ondemocratisch cordon sanitair jegens de tweede politieke partij van Nederland.

De huidige partijleiders die hier aan blijven willen vasthouden (omdat er voor hun geen weg meer terug is) doen er beter aan nu op te stappen en het stokje over te dragen aan hun opvolgers die zich niet verschuilen achter een lafhartig cordon sanitair. Het is on-Nederlands, het is ondemocratisch, het is een veronachtzaming naar de kiezer toe. Rutte-Buma-Pechtold hebben hun tijd gehad. Opstappen is het beste alternatief. Adieu! Tot nooit meer ziens! w/ :W
pi_170978860
Waarom zou het uitsluiten van de PVV nu weer ondemicratisch zijn? :')
  dinsdag 16 mei 2017 @ 12:37:28 #224
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_170979218
Geen enkele partij heeft recht op regeringsdeelname. Als de grootste het al niet heeft, dan heeft de op een na grootste natuurlijk al helemaal geen recht hierop. Waar komt toch die vreemde notie vandaan dat partijen recht zouden hebben op regeringsdeelname? Maar goed, we zullen wel zien wat er uit komt rollen.

[ Bericht 30% gewijzigd door ExtraWaskracht op 16-05-2017 12:44:52 ]
pi_170979713
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 12:19 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
Waarom zou het uitsluiten van de PVV nu weer ondemicratisch zijn? :')
Omdat de kiezer zo heeft gesproken.

Diezelfde kiezer die de PVV de tweede partij van Nederland heeft gemaakt.

Op de meeste punten (waaronder immigratie) staan de partijen meer op één lijn dan een partij als GL die onze grenzen nóg verder wil openzetten voor nóg meer economische gelukzoekers.

Het is natuurlijk van de zotte dat individueel politiek belang prefereert boven de keuze van de kiezer. De gemiddelde VVD kiezer heeft niet gestemd voor een coalitie met GL evenmin hij dit deed met de PvdA en andersom.

Maar de verkiezingsuitslag moet bepalend zijn voor eerlijke coalitieonderhandelingen. Daar hoort een ondemocratisch cordon sanitair simpelweg niet bij. Hier is voor gewaarschuwd. Nu zien we het resultaat.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')