abonnement Unibet Coolblue
  maandag 8 mei 2017 @ 10:16:19 #151
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_170768323
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 10:07 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het ging specifiek over de woede van de mensen in de bijstand, ik denk dat zij er wel belang bij hebben dat er een nieuwe onderklasse ontstaat, juist de mensen die nog wel wat willen.

En het verhaal van de robotisering is weinig anders dan die van de industriële revolutie van de afgelopen 200 jaar.
Het is mooi als je een vak hebt dat je kunt houden, maar als je niet meer als glasblazer in de fabriek kunt werken en niet de vaardigheden hebt om als zelfstandig glasblazer je werk te doen, dan zul je een ander vak moeten leren.
Dan moeten die banen (ook voor de oude arbeidersklasse) er wel komen. Ik vond dit wel een goed artikel (over de situatie in Frankrijk).

quote:
Een economisch model met vrij verkeer van personen en goederen werkt, beaamt Guilluy. "Het is efficiënt en het levert welvaart op. Alleen: het produceert geen samenleving. De metropolen verdienen nu twee derde van het bruto nationaal product, maar de meeste Fransen wonen in de middelgrote steden, de kleine steden en het op platteland."

De periferie leeft niet in armoede. "Niemand hoeft de vuilnisbakken langs. Maar het drama is dat je heel erg veel mensen eigenlijk niet meer nodig hebt om de machine te laten draaien. Er is een grote vraag naar hoogopgeleiden en laag- of niet opgeleiden. In de metropolen, de etalages van de gelukkige globalisering, zie je dat immigranten voorzien in de tweede behoefte."
  maandag 8 mei 2017 @ 10:16:52 #152
462999 Verfassungsschutz
Streitbaren Demokratie
pi_170768328
quote:
9s.gif Op maandag 8 mei 2017 10:11 schreef Reya het volgende:
Een spook waart door Europa - waar hebben we dat toch eerder gelezen.
In het dagboek van Chamberlain.
Stabile Preise – Sichere Renten – Mehr Arbeitsplätze
  maandag 8 mei 2017 @ 10:17:01 #153
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_170768334
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 10:02 schreef Linus_van_Pelt het volgende:

[..]

Of ze willen wel werken, maar hun talenten zijn niet langer nodig. Volgens mij is dat het probleem dat het grootste gaat worden. De robotisering en de fabrieken die naar landen gaan met lagere lonen veranderen de arbeidsmarkt. Volgens mij zijn ook veel van de 'boze burgers' niet werkloos momenteel maar vrezen ze wel voor hun toekomst en die van hun kinderen. De dorpen vergrijzen, kleine winkels sluiten etc. De verandering verkloot hun huidige leven al een beetje en ze hebben niet het gevoel dat ze gaan profiteren van de verandering.
Onderzoek toonde aan dat als de mensen in je directe omgeving het slechter krijgen jij zelf ook vatbaarder wordt voor populistische sentimenten. Als het op feestjes alleen nog maar gaat over hoe men genaaid wordt door Den Haag wordt je daar hoe dan ook door beïnvloed.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_170768381
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 10:07 schreef Leandra het volgende:

[..]
En het verhaal van de robotisering is weinig anders dan die van de industriële revolutie van de afgelopen 200 jaar.
Dat is niet waar trouwens. Toen kwamen er altijd minimaal evenveel banen voor terug, maar alle academische studies die ik recent gezien heb en de impact van robotisering tijdens minimaal het afgelopen decennium proberen te kwantificeren, komen tot de conclusie dat het een drukkend effect heeft op zowel de werkgelegenheid als op de lonen van de arbeiders die werk houden.
pi_170768389
quote:
9s.gif Op maandag 8 mei 2017 10:11 schreef Reya het volgende:
Een spook waart door Europa - waar hebben we dat toch eerder gelezen.
Ik verraad het maar: https://nl.wikisource.org(...)ommunistische_Partij :P

quote:
De bourgeoisie heft meer en meer de versnippering van de productiemiddelen, van het bezit en de bevolking op. Zij heeft de bevolking opeengehoopt, de productiemiddelen gecentraliseerd en de eigendom in weinige handen geconcentreerd. Het noodzakelijke gevolg hier van was de politieke centralisatie. Onafhankelijke, slechts als bondgenoten tot elkaar staande provincies, met verschillende belangen, wetten, regeringen en invoerrechten werden samengedrongen in één natie, één regering, één wet, één nationaal klassenbelang, één douanetarief.
quote:
In dezelfde mate waarin de bourgeoisie, d.w.z. het kapitaal zich ontwikkelt, ontwikkelt zich het proletariaat, de klasse van de moderne arbeiders, die slechts zo lang leven als zij arbeid vinden, en die slechts zo lang arbeid vinden als hun arbeid het kapitaal vermeerdert. Deze arbeiders, die zichzelf stuksgewijs moeten verkopen, zijn een waar als ieder ander handelsartikel en daarom evenzeer aan alle wisselvalligheden van de concurrentie, aan alle schommelingen van de markt blootgesteld.
quote:
De middenstanders, de kleine industrieel, de kleine koopman, de handwerksman, de boer, zij allen strijden tegen de bourgeoisie om hun bestaan als middenstand voor ondergang te behoeden. Zij zijn dus niet revolutionair, maar conservatief. Erger nog, zij zijn reactionair, want zij trachten het rad der geschiedenis terug te draaien. Zijn ze revolutionair, dan zijn ze het met het oog op de hun wachtende overgang naar het proletariaat; dan verdedigen zij niet hun tegenwoordige, maar hun toekomstige belangen, dan verlaten zij hun eigen standpunt om zich op dat van het proletariaat te stellen.
Verrassend actueel eigenlijk. Zijn al die populistisch-rechtse lui in feite gewoon communisten?
  maandag 8 mei 2017 @ 10:20:03 #156
462999 Verfassungsschutz
Streitbaren Demokratie
pi_170768404
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 10:19 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik verraad het maar: https://nl.wikisource.org(...)ommunistische_Partij :P

[..]

[..]

[..]

Verrassend actueel eigenlijk. Zijn al die populistisch-rechtse lui in feite gewoon communisten?
Het zijn over het algemeen verliezers. Dus ja het zal overeenkomsten tonen met de communisten van weleer.
Stabile Preise – Sichere Renten – Mehr Arbeitsplätze
  maandag 8 mei 2017 @ 10:20:57 #157
66825 Reya
Fier Wallon
pi_170768422
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 10:20 schreef Verfassungsschutz het volgende:

[..]

Het zijn over het algemeen verliezers. Dus ja het zal overeenkomsten tonen met de communisten van weleer.
Doch, zo'n Engels was eigenlijk gewoon een rijke tatta.
  maandag 8 mei 2017 @ 10:22:11 #158
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_170768452
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2017 10:17 schreef Euribob het volgende:

[..]

Onderzoek toonde aan dat als de mensen in je directe omgeving het slechter krijgen jij zelf ook vatbaarder wordt voor populistische sentimenten. Als het op feestjes alleen nog maar gaat over hoe men genaaid wordt door Den Haag wordt je daar hoe dan ook door beïnvloed.
Dat zal inderdaad zo zijn. Dan zie je ook weer het 'gevaar' van de huidige samenleving waar de verschillende klassen best wel gescheiden leven. Binnen de zuil kwam je vaak nog in contact met mensen die het minder (of beter) hadden dan jijzelf. Nu gaan de meeste mensen vooral om met mensen die hetzelfde opleidingsniveau/inkomensniveau hebben.
  maandag 8 mei 2017 @ 10:23:41 #159
462999 Verfassungsschutz
Streitbaren Demokratie
pi_170768481
quote:
2s.gif Op maandag 8 mei 2017 10:20 schreef Reya het volgende:

[..]

Doch, zo'n Engels was eigenlijk gewoon een rijke tatta.
Ach ja, dat zijn de leiders sowieso.
Stabile Preise – Sichere Renten – Mehr Arbeitsplätze
  maandag 8 mei 2017 @ 10:23:59 #160
104871 remlof
Europees federalist
pi_170768487
quote:
10s.gif Op maandag 8 mei 2017 09:51 schreef xpompompomx het volgende:
Verdorie, ik had dit boosmenschentopic helemaal gemist:
NWS / AANGIFTE TEGEN DE STAAT WEGENS CORDON SANITAIRE IS EEN FEIT
TS is nog benieuwd wat er uitkomt ook :')
  maandag 8 mei 2017 @ 10:24:08 #161
66825 Reya
Fier Wallon
pi_170768491
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 10:19 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik verraad het maar: https://nl.wikisource.org(...)ommunistische_Partij :P

[..]

[..]

[..]

Verrassend actueel eigenlijk. Zijn al die populistisch-rechtse lui in feite gewoon communisten?
Even zo relevant is dat er uiteindelijk binnen de normen van het systeem de ruimte is gecreëerd om de problematiek waarop het communisme wees aan te pakken - onder andere middels Keynesiaans belmeid, de planeconomie en de welvaartsstaat. Ergens hebben de huidige ontwikkelingen eenzelfde ontwikkeling in sociaal-economisch denken nodig.
  maandag 8 mei 2017 @ 10:25:08 #162
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_170768509
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 10:19 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik verraad het maar: https://nl.wikisource.org(...)ommunistische_Partij :P

[..]


[..]


[..]

Verrassend actueel eigenlijk. Zijn al die populistisch-rechtse lui in feite gewoon communisten?
Fortuyn was natuurlijk Marxist. Ook Baudet haalt zijn inspiratie bij Gramsci vandaan. De campagne van Wilders begon op een gegeven moment ook revolutionair te worden.

Ze baseren zich iig niet op de liberale denkers.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 8 mei 2017 @ 10:26:29 #163
66825 Reya
Fier Wallon
pi_170768534
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2017 10:25 schreef Ryon het volgende:

[..]

Fortuyn was natuurlijk Marxist. Ook Baudet haalt zijn inspiratie bij Gramsci vandaan. De campagne van Wilders begon op een gegeven moment ook revolutionair te worden.

Ze baseren zich iig niet op de liberale denkers.
Het is inderdaad opvallend hoe sterk Gramsci terug te zien is in zowel het discours van de Alt-right als in het discours van linkse splinters, alhoewel dat laatste natuurlijk niet nieuw is.
  maandag 8 mei 2017 @ 10:31:18 #164
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_170768623
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2017 10:19 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Dat is niet waar trouwens. Toen kwamen er altijd minimaal evenveel banen voor terug, maar alle academische studies die ik recent gezien heb en de impact van robotisering tijdens minimaal het afgelopen decennium proberen te kwantificeren, komen tot de conclusie dat het een drukkend effect heeft op zowel de werkgelegenheid als op de lonen van de arbeiders die werk houden.
200 jaar geleden misschien, maar de laatste 75 jaar zeker niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 8 mei 2017 @ 10:33:23 #165
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_170768648
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2017 10:14 schreef Euribob het volgende:

[..]

Oh, maar ze willen wel werken. Alleen die praktische banen in de fabriek die ze allemaal deden zullen er steeds minder zijn, en dat is een beetje het probleem. Ze kunnen zich ook niet omscholen, want in elke sector heb je dat probleem.

De enige enigszins haalbare semi-oplossing die in mijn ogen enige verzachting kan brengen is als door de overheid gesubsidieerde de arbeidsintensieve beroepen zoals ouderenzorg, politie en kinderopvang veel meer werkgelegenheid gaan genereren. Dan is het tenminste geen volledig weggegooid geld en zitten die mensen ook niet werkloos thuis.
Dat is ook een prima optie, maar dan blijft er nog steeds een groep die eigenlijk helemaal niet wil werken, gewoon helemaal niet, of ze vinden zich te intelligent om zulk simpel werk te doen, of ze zijn van een afkomst waarmee zulk werk niet te verenigen is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 8 mei 2017 @ 10:35:15 #166
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_170768678
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2017 10:19 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Dat is niet waar trouwens. Toen kwamen er altijd minimaal evenveel banen voor terug, maar alle academische studies die ik recent gezien heb en de impact van robotisering tijdens minimaal het afgelopen decennium proberen te kwantificeren, komen tot de conclusie dat het een drukkend effect heeft op zowel de werkgelegenheid als op de lonen van de arbeiders die werk houden.
Zouden vergelijkbare academische studies ten tijde van de industriële revolutie ook niet voorspellen dat het werkgelegenheid en loonruimte zou kosten? Volgens mij is die balans pas later op te maken.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 8 mei 2017 @ 10:39:53 #167
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_170768767
quote:
15s.gif Op maandag 8 mei 2017 10:35 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Zouden vergelijkbare academische studies ten tijde van de industriële revolutie ook niet voorspellen dat het werkgelegenheid en loonruimte zou kosten? Volgens mij is die balans pas later op te maken.
Lever je nu kritiek op de voorspellende kracht van economische studies? Ketterij.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_170768771
quote:
15s.gif Op maandag 8 mei 2017 10:35 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Zouden vergelijkbare academische studies ten tijde van de industriële revolutie ook niet voorspellen dat het werkgelegenheid en loonruimte zou kosten? Volgens mij is die balans pas later op te maken.
Zal ik nog eens uit het communistisch manifest citeren?
quote:
De arbeid van de proletariërs heeft door de uitbreiding van de machinerie en door de arbeidsdeling elk zelfstandig karakter en daardoor iedere bekoring voor de arbeider verloren. Hij wordt niets dan een aanhangsel van de machine, van wie slechts de eenvoudigste, eentoniger, gemakkelijkst te leren handgreep wordt verlangd.

De kosten, die de arbeider veroorzaakt, beperken zich daardoor bijna uitsluitend tot de levensmiddelen die hij voor zijn onderhoud en voor de voortplanting van zijn ras behoeft. De prijs van een waar, dus ook van de arbeid, is echter gelijk aan de productiekosten. Naarmate het weerzinwekkende van de arbeid toeneemt, vermindert dus het loon.

(...)

De belangen, de levensomstandigheden binnen het proletariaat worden onderling steeds meer gelijk doordat de machine al meer de verschillen in de arbeid uitwist en bijna overal het loon tot hetzelfde lage peil neerdrukt. De groeiende concurrentie tussen de bourgeois onderling en de daaruit voortkomende handelscrises maken het loon van de arbeiders steeds wankeler; de zich steeds sneller ontwikkelende, onophoudelijke verbetering van de machinerie maakt hun gehele levenspositie steeds onzekerder


[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2017 10:40:50 ]
pi_170768797
quote:
15s.gif Op maandag 8 mei 2017 10:35 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Zouden vergelijkbare academische studies ten tijde van de industriële revolutie ook niet voorspellen dat het werkgelegenheid en loonruimte zou kosten? Volgens mij is die balans pas later op te maken.
quote:
15s.gif Op maandag 8 mei 2017 10:39 schreef Ryon het volgende:

[..]

Lever je nu kritiek op de voorspellende kracht van economische studies? Ketterij.
Er worden in de studies waaraan ik refereer geen voorspellingen gedaan; het zijn simpele empirische backwardlooking studies. En daaruit blijkt dat robotisering de afgelopen circa vijftien jaar banen kost en lonen drukt. Mooier kan ik het niet maken.
  maandag 8 mei 2017 @ 10:42:12 #170
462999 Verfassungsschutz
Streitbaren Demokratie
pi_170768811
quote:
15s.gif Op maandag 8 mei 2017 10:35 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Zouden vergelijkbare academische studies ten tijde van de industriële revolutie ook niet voorspellen dat het werkgelegenheid en loonruimte zou kosten? Volgens mij is die balans pas later op te maken.
Daar heeft de gemiddelde econoom geen tijd voor uiteraard. Liever voorbarige conclusies dan geen conclusies.
Stabile Preise – Sichere Renten – Mehr Arbeitsplätze
  maandag 8 mei 2017 @ 10:43:37 #171
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_170768838
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2017 10:41 schreef Kaas- het volgende:

[..]


[..]

Er worden in de studies waaraan ik refereer geen voorspellingen gedaan; het zijn simpele empirische backwardlooking studies. En daaruit blijkt dat robotisering de afgelopen circa vijftien jaar banen kost en lonen drukt. Mooier kan ik het niet maken.
Dat kan de conclusie zijn over de afgelopen 15 jaar. Dat zou ook de conclusie kunnen zijn van een vergelijkbaar onderzoek tussen 1815-1830.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 8 mei 2017 @ 10:45:54 #172
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_170768884
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2017 10:41 schreef Kaas- het volgende:

[..]


[..]

Er worden in de studies waaraan ik refereer geen voorspellingen gedaan; het zijn simpele empirische backwardlooking studies. En daaruit blijkt dat robotisering de afgelopen circa vijftien jaar banen kost en lonen drukt. Mooier kan ik het niet maken.
Gewoon een kwestie van tijd voordat de markt dit corrigeert, dat lijkt me duidelijk.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_170768932
quote:
14s.gif Op maandag 8 mei 2017 10:43 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat kan de conclusie zijn over de afgelopen 15 jaar. Dat zou ook de conclusie kunnen zijn van een vergelijkbaar onderzoek tussen 1815-1830.
Nou, wie weet. Laten we er voorlopig maar gewoon vanuit gaan dat het allemaal onzin zal zijn en dat het vanzelf omdraait.
  maandag 8 mei 2017 @ 10:50:26 #174
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_170768969
quote:
14s.gif Op maandag 8 mei 2017 10:48 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Nou, wie weet. Laten we er voorlopig maar gewoon vanuit gaan dat het allemaal onzin zal zijn en dat het vanzelf omdraait.
Nou ja, een beetje positivisme, Kaas-.
Anders kunnen we miljarden besparen door het onderwijs af te schaffen, want al die mensen krijgen toch geen baan.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 8 mei 2017 @ 10:52:11 #175
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_170768999
quote:
2s.gif Op maandag 8 mei 2017 10:26 schreef Reya het volgende:

[..]

Het is inderdaad opvallend hoe sterk Gramsci terug te zien is in zowel het discours van de Alt-right als in het discours van linkse splinters, alhoewel dat laatste natuurlijk niet nieuw is.
Ja, van Baudet weet ik zeker dat het geen toeval is. Bij Fortuyn trouwens ook. Ik ben niet goed genoeg bekend met de academici achter de Amerikaanse alt-right movement (ik volg voornamelijk de "domme" activisten) maar het zou mij niets verbazen als die ook (subtiel) teruggrijpen op die leer.

Het biedt dan ook een uitstekend uitgangspunt om de progressief-liberale dominantie aan te kunnen vallen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')