abonnement Unibet Coolblue
pi_170878065
Interessante vraag is dan ook of de SLT's meegesleept werden als dood gewicht of dat ze nog wel meededen met het remmen. Als de ICM's ook al het remwerk moeten doen dan is 1 ervan sowieso wat magertjes.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 mei 2017 @ 11:31:38 #227
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_170878090
Als het goed is remmen de SLT's mee
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport vrijdag 12 mei 2017 @ 11:51:41 #228
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_170878528
Tenzij er eentje een remstoring heeft waardoor ie onberemd mee gaat. Al mag ie dan volgens mij niet als achterste stel mee, en zou je dus eventueel een remkabel door het stel heen moeten leggen.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 12 mei 2017 @ 13:52:16 #229
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_170880890
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 11:51 schreef dennistd het volgende:
Tenzij er eentje een remstoring heeft waardoor ie onberemd mee gaat. Al mag ie dan volgens mij niet als achterste stel mee,
Wat is daar het gevaar van dan? :? Waarom zou dat niet mogen? (Behalve "er is een regeltje voor")
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport vrijdag 12 mei 2017 @ 14:16:05 #230
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_170881390
Nou ja, stel dat de koppeling breekt terwijl de trein versnelt van 100 naar 140km/h. Dan heb je dus een tweede treindeel, dat ongecontroleerd over het spoor rolt met een snelheid van 100km/h. De machinist merkt niks, omdat de treinleiding niet leegloopt (die is immers afgesloten bij de koppeling).
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 12 mei 2017 @ 14:19:53 #231
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_170881462
Nou dat rolt vanzelf wel uit dan :+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport vrijdag 12 mei 2017 @ 14:23:53 #232
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_170881544
Ja, maar waarheen is de vraag... Stel het gebeurt tussen Zutphen en Deventer, dan kun je het achterste treindeel natuurlijk stoppen door hem met volle snelheid door de overloopwissels tussen spoor 4b en 5a in Deventer te laten gaan. Maar of jij nou blij wordt van een trein in je voortuin? O-)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 12 mei 2017 @ 15:01:52 #233
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_170882303
Hoef ik meteen niet meer naar buiten voor het onkruid ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 12 mei 2017 @ 16:26:50 #234
256146 b2py
Beton!
pi_170884093
"Met dit artikel redden we onszelf als het zondag weer een puinbak wordt" http://nieuws.ns.nl/feyen(...)de-kampioenstreinen/
  Moderator vrijdag 12 mei 2017 @ 17:50:10 #235
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170885797
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 16:26 schreef b2py het volgende:
"Met dit artikel redden we onszelf als het zondag weer een puinbak wordt" http://nieuws.ns.nl/feyen(...)de-kampioenstreinen/
Gewoon genoeg veewagons houden in beide steden. Kunnen ze ook niets vernielen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_170887939
Spoorwegen op en rond Sylt - deel 3 (dag 4 en 5)

Link naar deel 1: PTA / Het grote treinentopic #1063 - Bierkoerier DeaDLocK
Link naar deel 2: PTA / Het grote treinentopic #1064 - Tjoeketjoeketrein <3

De volgende ochtend was ik weer op mezelf aangewezen, omdat de fotografen met wie ik mee kon rijden zondag weer naar huis gingen. Ivm de aanwezige sluierbewolking deed ik het even een ochtendje iets rustiger aan en startte met de eerste IC bij Klanxbüll. Helaas zorgde een vreemde wolk voor zon-uit. Hierdoor besloot ik de rest van de dag even iets heel anders te gaan doen, want er ligt nog een leuk spoorlijntje in de buurt van Niebüll.

Tussen Niebüll en Dagebüll rijdt de CFL-dochter neg (Norddeutsche Eisenbahn-Gesellschaft) op een kleine 14km lange enkelsporige lijn. Op het eindpunt van de lijn bestaat aansluiting op de veerpont naar de waddeneilanden Föhr en Amrum. Ivm laagwater werd er overigens uren lang niet gevaren wat lange wachtrijen tot gevolg had. Is die Hindenburgdamm een stuk verderop zo gek nog niet.

De neg rijdt hier het grootste deel van de treinen met de van DB overgenomen 628 071 en heeft deze in de kleuren van de Luxemburgse spoorwegen CFL gestoken en tevens omgenummerd in VT 71. Op maandag 1 mei 2017 wordt in Dagebüll Mole de vertrektijd afgewacht om even later te vertrekken als neg trein 14 naar Niebüll.

Een van de bijzondere aspecten aan dit 14km lange spoorlijntje is dat hier nog planmatig Intercity koerswagens meerijden tussen Niebüll en Dagebüll Mole v.v, die in Niebüll aan- dan wel afgekoppeld worden van de Intercitytreinen tussen Hamburg en Westerland.

De neg rijdt afwisselend met de VT 71 en dieselstel T4, oorspronkelijk een Jenbacher treinstel, tussen Niebüll en Dagebüll Mole. 6x per dag worden twee Intercity rijtuigen meegenomen, die overigens middels de meerijdende generatorwagen van stroom (en dus warmte) worden voorzien.

Op maandag 1 mei 2017, dag van de arbeid in Duitsland, staat de T4 van de neg met de generatorwagen en twee IC rijtuigen bestemd voor IC 2315 naar Frankfurt(Main) klaar op station Dagebüll Mole.

De T4 zal eerst nog een slag naar Niebüll maken, voordat de twee rijtuigen worden meegenomen terug naar Niebüll.

Terug in Niebüll wordt de middagdienst opgestart met de 628 071 / VT 71. Terwijl het fietspad langs het spoor in Niebüll op werkdagen veel gebruikt wordt door scholieren, was dat op de dag van de arbeid wel anders. Het is vandaag een feestdag in Duitsland en dus is iedereen vrij, zelfs supermarkten en restaurants waren dicht.

Iets na half 2 is het tweedelige dieseltreinstel vertrokken als trein 19 uit Niebüll op weg naar Dagebüll Mole en passeert hier een heerlijk lenteachtige omgeving met wat bloesem en vooral in bloei staande paardebloemen.

Na de foto van de neg VT 71 kruist deze trein onderweg bij Blocksberg met de T4 en de twee IC rijtuigen. Inmiddels zijn ook de overige IC-rijtuigen uit Westerland(Sylt) vertrokken. Na binnenkomst van deze trein in Niebüll rangeert de T4 de twee IC rijtuigen achterop de trein.

Met een klein kwartier vertraging zetten de 218 389 en 218 345 koers richting Itzehoe, waar een Elok van de serie 101 de trein overneemt naar Hamburg en Frankfurt(Main). We zien hier de passage ter hoogte van de terminal van DB Autozug in Niebüll.

Het 14 kilometer lange spoorlijntje tussen Niebüll en Dagebüll Mole kent een aantal fraaie fotopunten waar, zeker in combinatie met de vele koolzaadvelden, leuke foto's gemaakt kunnen worden. De namiddagstek bij Deezbüll, eigenlijk een stads/dorpsdeel van Niebüll, was voor mij te voet haalbaar vanuit Niebüll en zo besloot ik hier de laatste paar foto's van de dag te maken. De sluierbewolking nam wel langzaam toe maar bleef nog net lang genoeg krachtig schijnen.

Helaas is het aantal treinen in de namiddag beperkt tot 1x per uur. Wel neemt de trein van 16:05 planmatig twee Intercity-rijtuigen mee die even daarvoor met IC 2310 uit Frankfurt(Main) zijn aangekomen. Ivm grote vertraging reed deze trein op maandag 1 mei 2017 helaas solo met de VT71 naar Dagebüll Mole.

Toen een uur later de Intercity in Niebüll was gearriveerd werden de twee rijtuigen alsnog meegenomen naar Dagebüll Mole en zien we het geheel hier passeren als neg trein 27 ter hoogte van Deezbüll.

De volgende ochtend was het wederom goed zonnig en besloot ik de laatste dag goed te benutten en nog een dagje op Sylt zelf foto's te gaan maken. Ik was nog niet op het eindpunt van de lijn geweest en omdat daar vanaf een viaduct 's ochtends prima foto's gemaakt kan worden stond het doel van het eerste deel van de ochtend vast.

De RDC Autozug Sylt mocht als eerste vertrekken en was zoals bijna altijd behoorlijk slecht beladen. Dit terwijl de DB autotreinen wel goed beladen waren, want het was na de feestdag maandag vandaag gewoon weer een normale werkdag.

De DE2700-02 van de Nord-Ostsee-Bahn vertrekt hier uit Westerland(Sylt) met een trein naar Niebüll en passeert hier de opstel- en rangeersporen ter hoogte van stadsdeel Tinnum.

Vier minuten voor half 10 vertrekt de eerste Intercity van de dag uit Westerland. De trein is een van de vier die hier dagelijks vertrekt en met name toeristen terugbrengt richting de bewoonde wereld. Het is nog zo'n 3 uur rijden voordat Hamburg bereikt is, en dan ben je nog maar in Hamburg. Het laat zien hoe noordelijk en ver weg Sylt eigenlijk ligt.

De 218 473 en 218 322 hebben samen de taak om IC 2311 tot Itzehoe te rijden en zullen onderweg stoppen in Niebüll, Husum en Heide(Holst), alvorens ze in Itzehoe worden ingeruild voor een Elok uit de serie 101. De trein zelf zal 11 uur en 1 minuut later pas Stuttgart bereiken.

Reizigers kunnen daar overigens een kleine twee uur eerder aankomen door in Hamburg over te stappen op de ICE. De Intercity rijdt namelijk via Bremen, Osnabrück, Dortmund, Köln, Koblenz en Mannheim terwijl de ICE de snelle route via Hannover, Kassel en Frankfurt kiest.

Anderhalf uur later vertrekt de tweede Intercity uit Westerland(Sylt). Bij een koolzaadveld ten westen van Morsum(Sylt) vond ik twee bijenkasten die mooi als motief konden dienen voor treinen richting het vasteland.

DB 218 833 en 218 341 passeren
hier tussen de dorpjes Keitum en Morsum met IC 2375 naar Karlsruhe Hbf op 2 mei 2017.

Het wachten was op de terugkomst van de 218'en met Syltshuttle. Omdat ze net achter de eerste IC van de dag bij een kops zonnetje uit Westerland vertrokken, duurde het 4 uur voor zich een volgende kans aanbood. Ik besloot te wachten bij het fraaie koolzaadveld tussen Keitum en Morsum en ook deze trein bij de bijenkasten te platen.

Door de derde IC van de dag en de even daarvoor rijdende RDC autotrein slaat DB Autozug een gat van bijna anderhalf uur. Hierdoor is de kans op een vol beladen Syltshuttle het grootst bij de eerste trein die daarna weer vertrekt.

Dit was ook het geval toen de 218 314 en 218 363 met een prachtig beladen Syltshuttle hier onderweg zijn bij Morsum op weg naar Niebüll. Goed te zien is dat het vandaag geen feestdag meer is, de trein is met maar liefst 10 vrachtwagens beladen.

Eenmaal per dag vertrekt er een langeafstandsvlucht vanaf Sylt. Toevallig vertrok deze net 2 minuten voor doorkomst en zo kon Air Berlin vlucht AB6881 naar Düsseldorf boven Morsum gefotografeerd worden.

Op het trajectdeel tussen Klanxbüll en Morsum, inclusief de Hindenburgdamm, ligt dubbelspoor. Bij Lehnshallig en Keitum kan nog gekruisd worden, de rest is enkelsporig. Het komt daarom vaak voor dat treinen richting Westerland in Morsum de kruisende tegentrein moeten afwachten vanuit de richting Keitum.

Zo ook op dinsdagmiddag 2 mei 2017, toen de 218 345 en 218 389 met de 15 min vertraagde IC 2072 uit Dresden Hbf zojuist het schiereiland Sylt hebben bereikt en hier in Morsum op lage snelheid de fotograaf passeren.

De oplettende kijker heeft overigens nog maar 1 armsein gezien op Sylt, namelijk in Westerland. Alle overige armseinen zijn hier onlangs weggehaald en vervangen door vele kilometers aan kabelkanaal.

Tussen het stationnetje van Morsum en de Hindenburgdamm, waar ik op dag 2 al stond, loopt de spoorlijn door een ingraving die inmiddels behoorlijk aan het dichtgroeien is. Met enige moeite kon toch nog een open stuk gevonden worden.

Terwijl de sluierbewolking in rap tempo toenam kon in elk geval de 245 209 van NAH.SH met RE 11014 uit Hamburg-Altona naar Westerland(Sylt) nog in een heerlijk zonnetje op de foto gezet worden.

Inmiddels begon de zon zich steeds meer achter de sluierbewolking te verschuilen. Ik liep terug naar het dorpje Morsum om de trein terug te pakken richting vasteland, om misschien nog een regio op het station van Klanxbüll te maken. Omdat er ook aan de 'overkant' geen significante verbetering was ten aanzien van de hoeveelheid zon besloot ik dat het mooi geweest was en door te rijden naar het hotel. Wat restte was een laatste nacht en aansluitend de lange treinreis via Hamburg en Bremen terug naar huis.

Hiermee komt een einde aan de serie Sylt 2017.
pi_170888392
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 11:12 schreef b2py het volgende:
Opstelsporen mogen geen helling hebben (of nauwelijks, 0.01 promille oid) omdat een zuchtje wind rijtuigen al aan het rollen kan brengen. Met een paar man red je het nog, 1 stelletje is ruim voldoende.
Weet jij waar de afkorting Ahbo voor staat? :P
  vrijdag 12 mei 2017 @ 19:57:23 #238
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_170888490
Arnhem Berg Opstel toch
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 12 mei 2017 @ 20:07:48 #239
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_170888690
Alleen die laatste 2 foto's hadden we nog niet eerder gezien :X
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_170888824
Kijk nog maar eens goed naar deel 1 en 2 ;-)
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 mei 2017 @ 20:17:14 #241
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_170888885
Mooi, zug ^O^
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 12 mei 2017 @ 20:47:12 #242
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_170889653
Veel vuur en vonken, geen treinverkeer de komende uren tussen Rotterdam en Gouda. Onbekend wanneer dit opgelost is.
Beelden van iemand die het vanuit de auto gefilmd had:
HVCapelle twitterde op vrijdag 12-05-2017 om 20:18:36 Spectaculaire beelden van de boosdoener.... Blikseminslag in bovenleiding treinspoor thv station #Alexanderhttps://t.co/4ZGG9XUqv8 reageer retweet
  vrijdag 12 mei 2017 @ 20:47:47 #243
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_170889666
Zelf heb ik met de auto ook in die onweersbui gereden. Het ging dusdanig tekeer dat de auto's geen grip meer op de wegen hadden en het zicht beperkt was tot nog geen 30 meter.
pi_170890110
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 20:47 schreef greavy het volgende:
Veel vuur en vonken, geen treinverkeer de komende uren tussen Rotterdam en Gouda. Onbekend wanneer dit opgelost is.
Beelden van iemand die het vanuit de auto gefilmd had:
HVCapelle twitterde op vrijdag 12-05-2017 om 20:18:36 Spectaculaire beelden van de boosdoener.... Blikseminslag in bovenleiding treinspoor thv station #Alexanderhttps://t.co/4ZGG9XUqv8 reageer retweet
ik had er ook "last" van ik moest via Utrecht naar Eindhoven maar passagier nu met de 1100 tegen de tijd dat ik zelf weer aan de knoppen zit zitten de eerste 2 uur en 3 kwartier van mijn dienst er al weer op :')
pi_170890297
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 21:05 schreef Salatrel het volgende:

[..]

ik had er ook "last" van ik moest via Utrecht naar Eindhoven maar passagier nu met de 1100 tegen de tijd dat ik zelf weer aan de knoppen zit zitten de eerste 2 uur en 3 kwartier van mijn dienst er al weer op :')
Dat vind je vast jammer :')
pi_170890478
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 21:14 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Dat vind je vast jammer :')
nouja het blijf toch een risico hè.... voordat ik in die 1100 instapte wel even gekeken of MTL niet toevallig reed anders had ik er 1 later genomen...
pi_170890545
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 21:21 schreef Salatrel het volgende:

[..]

nouja het blijf toch een risico hè.... voordat ik in die 1100 instapte wel even gekeken of MTL niet toevallig reed anders had ik er 1 later genomen...
Haha heb je goed :P
  PR/Manusje van alles vrijdag 12 mei 2017 @ 21:28:08 #248
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_170890684
Zag een enorme flits en even later vertrok de trein uit Rotterdam naar Rotterdam Alexander en zag de seinen bij de bocht bij Blijdorp al op rood staan. Zucht. Nog geen 500 meter. :')
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 mei 2017 @ 21:30:32 #249
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_170890772
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 20:47 schreef greavy het volgende:
Veel vuur en vonken, geen treinverkeer de komende uren tussen Rotterdam en Gouda. Onbekend wanneer dit opgelost is.
Beelden van iemand die het vanuit de auto gefilmd had:
HVCapelle twitterde op vrijdag 12-05-2017 om 20:18:36 Spectaculaire beelden van de boosdoener.... Blikseminslag in bovenleiding treinspoor thv station #Alexanderhttps://t.co/4ZGG9XUqv8 reageer retweet
Zo, dat is een beste ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 12 mei 2017 @ 21:57:43 #250
256146 b2py
Beton!
pi_170891860
Bovenleidingschakelaar?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')