abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_169966612
registreer om deze reclame te verbergen
De opkomst van electrisch vervoer lijkt ondanks de flink lagere olieprijs door te zetten. Het percentage electrische voertuigen bedraagt vaak nog geen 1% van het totaal aantal voertuigen in welvarende landen. Global warming zet diverse overheden ertoe aan elektromobiliteit te stimuleren. Met de introductie van goedkopere electrische autos die een grote actieradius hebben zoals de Model 3 van Tesla kan het aantal electrische voertuigen snel stijgen. Ook de electrische fiets is bezig met een flinke opmars. De toename van elektromobiliteit kan op termijn flinke geopolitieke veranderingen te weeg brengen. Immers de afhankelijkheid van aardolie zal verder afnemen waardoor olielanden in de problemen kunnen geraken. Hoe snel en op welke wijze zal de transitie verlopen en wat voor gevolgen heeft het op diverse raakvlakken?
quote:
Tesla levert recordaantal auto's in eerste kwartaal 2017

De fabrikant van elektrische auto's Tesla heeft in het eerste kwartaal van dit jaar het record van 25.000 auto's afgeleverd, in aanloop naar de productie van de nieuwe Model 3 later dit jaar.

Analisten hadden verwacht dat de leveringen van Tesla op 24.200 wagens zouden uitkomen.

Voor de eerste helft van dit jaar heeft het Californische bedrijf van multimiljardair Elon Musk een doelstelling om 50.000 voertuigen te leveren aan klanten. De productie in de eerste drie maanden van dit jaar lag op 25.418 auto's, eveneens een record.

Tesla wil in juli zijn nieuwe goedkopere Model 3 op de markt gaan brengen. Dat zou de eerste auto van het bedrijf zijn die in massaproductie wordt genomen. Musk heeft gezegd in 2018 de productie op te willen voeren tot een half miljoen wagens.
quote:
Fietsenverkoop zakt naar laagste punt in dertig jaar

De fietsenverkoop in Nederland is in 2016 gezakt naar het laagste niveau sinds 1987. Daar staat tegenover dat de omzet uit de verkoop van nieuwe tweewielers een record bereikte, vooral door de populariteit van elektrische fietsen. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van RAI Vereniging, Bovag en onderzoeksbureau GfK.

Er werden vorig jaar 928.000 nieuwe fietsen verkocht, een daling van 5,7 procent ten opzichte van 2015. Daarmee nam de verkoop af tot het laagste punt in dertig jaar. Zo werden in 2007 nog 1,4 miljoen tweewielers verkocht, maar sindsdien is de verkoop elk jaar afgenomen.

E-bikes
De omzet uit de fietsenverkoop nam echter met 4,2 procent toe naar bijna 937 miljoen euro. De verkoop van e-bikes lag op 271.000 stuks, tegen 276.000 een jaar eerder. Daarmee waren de relatief dure elektrische fietsen goed voor een omzet van ruim 534 miljoen euro, bijna 57 procent van het totaal.
De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe fiets kwam vorig jaar voor het eerst boven de 1000 euro uit. In 2015 was dat nog 914 euro en in 2007 iets meer dan 600 euro.
q9kuBXv.png
Be3hbOP.png

https://avt.inl.gov/sites/default/files/pdf/fsev/compare.pdf

[ Bericht 2% gewijzigd door Frutsel op 07-04-2017 23:01:43 (OP aangepast) ]
We can't afford the illusion anymore
pi_169966654
Graag voor de elektrische fiets verplicht! een jaarlijkse test invoeren op reactiesnelheid en anticipatie op andere verkeersdeelnemers!

* Ja bejaarden kopen vaak zo'n ding en gaan als ongeleide projectielen door het verkeer ....
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
  Moderator maandag 3 april 2017 @ 11:10:46 #3
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_169966722
Het is natuurlijk lachwekkend dat ik met mijn snorbrommer een WOK melding en bekeuring krijg als deze met 1 km/u de de constructiesnelheid overschrijdt . WOK is 64 euro, 1 km/u overschrijding is 60. 124 eu :W terwijl ik aan de andere kant ingehaald word door seniele bejaarden op een E-bike die diezelfde consequenties niet dragen, ondanks dat vrijwel al die kutdingen een stuk harder dan 25 gaan, daarnaast hebben ze geen kenteken of verzekeringsplicht.

Nederland :')
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 3 april 2017 @ 11:15:23 #4
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_169966840
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
7s.gif Op maandag 3 april 2017 11:10 schreef Straatcommando. het volgende:
Het is natuurlijk lachwekkend dat ik met mijn snorbrommer een WOK melding en bekeuring krijg als deze met 1 km/u de de constructiesnelheid overschrijdt . WOK is 64 euro, 1 km/u overschrijding is 60. 124 eu :W terwijl ik aan de andere kant ingehaald word door seniele bejaarden op een E-bike die diezelfde consequenties niet dragen, ondanks dat vrijwel al die kutdingen een stuk harder dan 25 gaan, daarnaast hebben ze geen kenteken of verzekeringsplicht.

Nederland :')
Tante Bep die zonder helm en met 30 km/u een rotonde over dendert _O_
pi_169966941
quote:
7s.gif Op maandag 3 april 2017 11:10 schreef Straatcommando. het volgende:
Het is natuurlijk lachwekkend dat ik met mijn snorbrommer een WOK melding en bekeuring krijg als deze met 1 km/u de de constructiesnelheid overschrijdt . WOK is 64 euro, 1 km/u overschrijding is 60. 124 eu :W terwijl ik aan de andere kant ingehaald word door seniele bejaarden op een E-bike die diezelfde consequenties niet dragen, ondanks dat vrijwel al die kutdingen een stuk harder dan 25 gaan, daarnaast hebben ze geen kenteken of verzekeringsplicht.

Nederland :')
Handhaving lijkt me wel van belang, een elektrische fiets zou begrenst moeten zijn tot 25 kmh. De politie lijkt hieraan geen prioriteit te stellen om behalve scooters en brommers ook elektrische fietsen te controleren. Het probleem van seniele bejaarden is dat er op puur demografishe gronden steeds meer van komen.
We can't afford the illusion anymore
  Moderator maandag 3 april 2017 @ 11:21:33 #6
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_169967010
quote:
10s.gif Op maandag 3 april 2017 11:15 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Tante Bep die zonder helm en met 30 km/u een rotonde over dendert _O_
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 11:19 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Handhaving lijkt me wel van belang, een elektrische fiets zou begrenst moeten zijn tot 25 kmh. De politie lijkt hieraan geen prioriteit te stellen en behalve scooters en brommers ook elektrische fietsen te controleren. Het probleem van seniele bejaarden is dat er op puur demografishe gronden steeds meer van komen.
Een opgeschoten knaap op een opgevoerde brommer is net zo gevaarlijk, zo niet gevaarlijker dan een grijze duif op een e-bike, maar desondanks is het beide niet al te best. Het is alleen wel touwtyfuskrom dat BjŲrn met zijn Piaggio Zip 124 euro kan aftikken (en zijn brommer naar het RDW kan brengen om deze compleet te laten herkeuren met de strenge eisen die daar bij horen) als zijn brommertje ook maar 1 kilometer per uur te hard loopt. Vind je het gek dat die knapen er vandoor vliegen als ze de politie zien? Dat heeft toch niets meer met handhaving of veiligheid te maken man :{ oh je kan je rijbewijs (die tegenwoordig voor de brommer ook al ruim 500+ kost) ook zo kwijtraken.

Ik herken het wel, want ik heb zelf ook een snorbrommer. Die loopt net iets over de 30 en dat is dus te hard, maar ik heb er een begrenzer ingebouwd. Ja, dat lees je goed. Een begrenzertje die ik aan en uit kan zetten zodat hij op de rollenbank net niet te hard rijdt, want dat kost me 124 euro en een ritje Lelystad (en dan moet de brommer nog in fabriekstaat zijn ook, geen decibel te hard of wat dan ook.)

En dat terwijl oom agent de bekeuring uitschrijft Beppie de buurvrouw zonder kenteken of verzekering met een noodgang voorbij komt blazen op het fietspad. Ja dat is eerlijk zeg.

En ja, helaas wel. Dat is dan nog op de fiets, maar de wilgroei van zilvergrijze pantoffel opels valt wel op. Net als de toenemende files en ongelukken trouwens.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 3 april 2017 @ 12:09:32 #7
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_169968320
registreer om deze reclame te verbergen
Woohoo... *wachtend op de Model 3 :)
N/A
pi_169969208
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 12:09 schreef nils7 het volgende:
Woohoo... *wachtend op de Model 3 :)
Gepreorderd?
  maandag 3 april 2017 @ 13:57:16 #9
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_169970393
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 12:51 schreef naiipajiiau het volgende:

[..]

Gepreorderd?
nog niet
N/A
pi_169970496
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 11:05 schreef Digi2 het volgende:
Global warming zet diverse overheden ertoe aan elektromobiliteit te stimuleren.
is en beetje een domme instelling...

vrijwel alle energie die opgewekt moet worden heeft een hoge koste aan energie en luid ook tot extra vervuiling en vermoedelijk de uitstoot van gassen die invloed op klimatologische ontwikkelingen hebben.

Of auto's nu op benzine rijden of op electriciteit is daarin geen groot verschil;
electrische auto's zijn wat dat betreft zeker niet opeens 'milieu-vriendelijker'

Het grootste verschil bij een rbedere toepassing van electriciteit is dat het automobielen onafhankelijk maakt vane en specifieke brandstof...
mogelijk dat nog steds veel olie gebruikt zal worden voor energieopwekking, maar deze dan meer gebruikt wordt om electriciteit op te wekken...

wel daalt hierdoor het monopolie-effect dat nu optreed omdat er bv en vaste 'basisbehoefte per dag is aan een bepaalde hoeveelheid olie, waardoor de schaarsheid van olie altijd makkelijk uitgenut kan worden voor prijs-opdrijvende effecten...
Electrische voertuigen kunnen gewoon de goedkoopste stroom tappen, los ervan op welke manier deze opgewekt is
Der der den Wind der Veršnderung spŁrt, sollte keinen Windschutz sondern eine WindmŁhle bauen.
pi_169971957
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 14:04 schreef RM-rf het volgende:

[..]

is en beetje een domme instelling...

vrijwel alle energie die opgewekt moet worden heeft een hoge koste aan energie en luid ook tot extra vervuiling en vermoedelijk de uitstoot van gassen die invloed op klimatologische ontwikkelingen hebben.

Of auto's nu op benzine rijden of op electriciteit is daarin geen groot verschil;
electrische auto's zijn wat dat betreft zeker niet opeens 'milieu-vriendelijker'

Het grootste verschil bij een rbedere toepassing van electriciteit is dat het automobielen onafhankelijk maakt vane en specifieke brandstof...
mogelijk dat nog steds veel olie gebruikt zal worden voor energieopwekking, maar deze dan meer gebruikt wordt om electriciteit op te wekken...

wel daalt hierdoor het monopolie-effect dat nu optreed omdat er bv en vaste 'basisbehoefte per dag is aan een bepaalde hoeveelheid olie, waardoor de schaarsheid van olie altijd makkelijk uitgenut kan worden voor prijs-opdrijvende effecten...
Electrische voertuigen kunnen gewoon de goedkoopste stroom tappen, los ervan op welke manier deze opgewekt is
Een moderne electrische motor kan de energie van de batterij 3 tot 4x efficienter in beweging omzetten dan een brandstofmotor de brandstof in beweging. Het is echter zo dat een groot deel van de energie om electriciteit op te wekken verloren gaat tijdens de generatie en het transport. Naar mijn weten minstens 30%. De meest gebruikte brandstoffen om electriciteit op te wekken zijn steenkool en aardgas. Tussen die 2 zit een wereld van verschil qua broeikasgas uitstoot. Vanwege het hoge gehalte aan waterstof van aardgas is het een brandstof met een lage CO2 uitstoot terwijl steenkool grotendeels uit koolstof bestaat en een hoge CO2 uitstoot veroorzaakt. Naar mate er meer electriciteit met aardgas en renewables wordt opgewekt waarop de autos rijden veroorzaken ze minder Global warming. De globalisering van aardgas dmv LNG technologie gaat hier een flinke bijdrage aan leveren omdat tegelijkertijd veel overheden het gebruik van steenkool ontmoedigen. De VS met Trump aan het roer wil echter het gebruik van steenkool in de VS stimuleren :')
We can't afford the illusion anymore
  maandag 3 april 2017 @ 15:21:55 #12
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169972251
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 11:05 schreef Digi2 het volgende:
De opkomst van electrisch vervoer lijkt ondanks de flink lagere olieprijs door te zetten. Het percentage electrische voertuigen bedraagt vaak nog geen 1% van het totaal aantal voertuigen in welvarende landen.

Ondanks alle keiharde subsidie. Waarom? Elektrische aandrijving is simpelweg te inefficiŽnt. Batterijtechnologie is duur en nauwelijks schaalbaar.

Het is een hype, gevoed door de succesvolle integratie van elektrische voertuigen in een aantal niches. Maar daar zal het bij blijven.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_169972666
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 15:21 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ondanks alle keiharde subsidie. Waarom? Elektrische aandrijving is simpelweg te inefficiŽnt. Batterijtechnologie is duur en nauwelijks schaalbaar.

Het is een hype, gevoed door de succesvolle integratie van elektrische voertuigen in een aantal niches. Maar daar zal het bij blijven.
Electrische aandrijving op zich is hoogst efficiŽnt. Moderne electromotoren halen meer dan 90%. De batterijtechnologie is duur maar kent een dalende trend. Wat je precies bedoelt met nauwelijks schaalbaar ontgaat me. Er bestaan kleine batterijen voor bijv smartphones maar ook accuspacks met 8000 cellen voor een Tesla model S. Ik ben ervan overtuigt dat electromobiliteit geen niche zal blijven maar mainstream wordt.

We can't afford the illusion anymore
  maandag 3 april 2017 @ 15:46:44 #14
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169972917
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 15:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Electrische aandrijving op zich is hoogst efficiŽnt. Moderne electromotoren halen meer dan 90%.
De motor, ja. Maar de aandrijving is uiterst inefficiŽnt. Een elektrische aandrijving heeft vele malen meer relatieve energie nodig om een zelfde afstand af te leggen als een moderne verbrandingsmotor, op dezelfde snelheid. En dat gat wordt alsmaar groter, verbrandingsmotoren zelf gaan al over de 50% thermale efficiŽntie binnenkort. Bovendien heeft een elektrische aandrijving het grote nadeel dat hoe langer men rijdt hoe minder efficient het voertuig wordt omdat het al het dode gewicht van lege batterijen moet meeslepen. Een verbrandingsmotor wordt juist steeds zuiniger omdat het voertuig gewicht verliest.

quote:
De batterijtechnologie is duur maar kent een dalende trend. Wat je precies bedoelt met nauwelijks schaalbaar ontgaat me.
Het chassis van de Tesla bestaat vrijwel volledig uit batterijen. Daar zit een harde limiet aan, de auto is enorm zwaar daardoor. Om nog maar te zwijgen over de prestaties in de kou en hitte...

En natuurlijk de laadtijden. Dat zal altijd een probleem blijven.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_169973066
quote:
7s.gif Op maandag 3 april 2017 11:10 schreef Straatcommando. het volgende:
Het is natuurlijk lachwekkend dat ik met mijn snorbrommer een WOK melding en bekeuring krijg als deze met 1 km/u de de constructiesnelheid overschrijdt . WOK is 64 euro, 1 km/u overschrijding is 60. 124 eu :W terwijl ik aan de andere kant ingehaald word door seniele bejaarden op een E-bike die diezelfde consequenties niet dragen, ondanks dat vrijwel al die kutdingen een stuk harder dan 25 gaan, daarnaast hebben ze geen kenteken of verzekeringsplicht.

Nederland :')
Als de trapondersteuning niet stopt bij 25km/h, dan zouden ze wel kenteken, helm en verzekering moeten hebben, toch?
pi_169973324
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 15:46 schreef Fir3fly het volgende:
De motor, ja. Maar de aandrijving is uiterst inefficiŽnt. Een elektrische aandrijving heeft vele malen meer relatieve energie nodig om een zelfde afstand af te leggen als een moderne verbrandingsmotor, op dezelfde snelheid. En dat gat wordt alsmaar groter, verbrandingsmotoren zelf gaan al over de 50% thermale efficiŽntie binnenkort
Dit is voor mij onbekend. heb je bronnen hiervoor?
We can't afford the illusion anymore
pi_169974273
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 15:46 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

De motor, ja. Maar de aandrijving is uiterst inefficiŽnt. Een elektrische aandrijving heeft vele malen meer relatieve energie nodig om een zelfde afstand af te leggen als een moderne verbrandingsmotor, op dezelfde snelheid. En dat gat wordt alsmaar groter, verbrandingsmotoren zelf gaan al over de 50% thermale efficiŽntie binnenkort. Bovendien heeft een elektrische aandrijving het grote nadeel dat hoe langer men rijdt hoe minder efficient het voertuig wordt omdat het al het dode gewicht van lege batterijen moet meeslepen. Een verbrandingsmotor wordt juist steeds zuiniger omdat het voertuig gewicht verliest.

[..]

Het chassis van de Tesla bestaat vrijwel volledig uit batterijen. Daar zit een harde limiet aan, de auto is enorm zwaar daardoor. Om nog maar te zwijgen over de prestaties in de kou en hitte...

En natuurlijk de laadtijden. Dat zal altijd een probleem blijven.
50%? Een moderne benzinemotor haalt iets van 25 tot 30%
Relatieve energie? Nog nooit van gehoord. Wat is het verschil met absolute energie?
Elektrische aandrijving uiterst inefficiŽnt? Integendeel, efficiŽnter kan haast niet. Veel minder bewegende delen.

Ik krijg niet het idee dat je veel van deze materie begrijpt.
  maandag 3 april 2017 @ 16:58:28 #18
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169974448
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 16:48 schreef grimselman het volgende:

[..]

50%? Een moderne benzinemotor haalt iets van 25 tot 30%
De Prius haalt al 40%. Toyota bouwt nu racemotoren die de 45 halen. Het doel is 61%.
quote:
Relatieve energie? Nog nooit van gehoord. Wat is het verschil met absolute energie?
Procentueel, ooit van gehoord?
quote:
Elektrische aandrijving uiterst inefficiŽnt? Integendeel, efficiŽnter kan haast niet. Veel minder bewegende delen.
Dat is niet relevant. De elektromotor heeft een hoge thermale efficiŽntie (die heel hard minder wordt bij veranderende weersomstandigheden) maar de aandrijving als geheel is vele malen minder efficient dan een verbrandingsmotor en brandstof. Vergelijk een kilo brandstof met een kilo batterij.

quote:
Ik krijg niet het idee dat je veel van deze materie begrijpt.
Omdat je niet zelf nadenkt.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_169974685
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 15:46 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Het chassis van de Tesla bestaat vrijwel volledig uit batterijen. Daar zit een harde limiet aan, de auto is enorm zwaar daardoor. Om nog maar te zwijgen over de prestaties in de kou en hitte...

En natuurlijk de laadtijden. Dat zal altijd een probleem blijven.
De Tesla gebruikt ook andere batterijen dan andere elektrische auto's, waardoor het bij andere elektrische auto's mogelijk wat compacter (en lichter?) kan.

Verder ben ik het met je eens.
  maandag 3 april 2017 @ 17:17:57 #20
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169974795
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 17:12 schreef Physsic het volgende:

[..]

De Tesla gebruikt ook andere batterijen dan andere elektrische auto's, waardoor het bij andere elektrische auto's mogelijk wat compacter (en lichter?) kan.
Maar die kunnen dan ook maar een kilometer of 40 (80 als je heel langzaam rijdt) voordat je weer moet opladen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_169974815
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 17:17 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Maar die kunnen dan ook maar een kilometer of 40 (80 als je heel langzaam rijdt) voordat je weer moet opladen.
De nieuwste modellen komen steeds dichter in de buurt van de actieradius van de Tesla, voorheen was het de moeite (en het geld) niet waard.
  maandag 3 april 2017 @ 17:19:54 #22
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169974818
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 17:19 schreef Physsic het volgende:

[..]

De nieuwste modellen komen steeds dichter in de buurt van de actieradius van de Tesla, voorheen was het de moeite (en het geld) niet waard.
Dat claimt men ja.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_169974895
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 16:58 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

De Prius haalt al 40%. Toyota bouwt nu racemotoren die de 45 halen. Het doel is 61%.
40% dat is knap maar nog geen 50% waar jij het over had. Van racemotoren weet ik dat ze een hoog rendement hebben. De motor moet wel na een paar wedstrijden vervangen worden.
quote:
Procentueel, ooit van gehoord?

Ja maar niet in dit verband. De zin wordt dan:
"Een elektrische aandrijving heeft vele malen meer procentuele energie nodig om een zelfde afstand af te leggen als een moderne verbrandingsmotor, op dezelfde snelheid"
Nog steeds bullshit

quote:
Dat is niet relevant. De elektromotor heeft een hoge thermale efficiŽntie (die heel hard minder wordt bij veranderende weersomstandigheden) maar de aandrijving als geheel is vele malen minder efficient dan een verbrandingsmotor en brandstof. Vergelijk een kilo brandstof met een kilo batterij.

Je bent nu thermale efficiency aan het vergelijken met efficiency per kilogram. Dat is appels met peren vergelijken
  maandag 3 april 2017 @ 17:26:17 #24
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169974938
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 17:23 schreef grimselman het volgende:

[..]

40% dat is knap maar nog geen 50% waar jij het over had. Van racemotoren weet ik dat ze een hoog rendement hebben. De motor moet wel na een paar wedstrijden vervangen worden.

61% is het doel. Het is in ontwikkeling.

quote:
Ja maar niet in dit verband. De zin wordt dan:
"Een elektrische aandrijving heeft vele malen meer procentuele energie nodig om een zelfde afstand af te leggen als een moderne verbrandingsmotor, op dezelfde snelheid"
Nog steeds bullshit
Nope. Rijdt 50 kilometer met 100km/h gemiddeld. Auto's met hetzelfde gewicht en aerodynamica. Verbrandingsmotor versus elektrisch. Welke auto heeft het meeste van zijn beschikbare energie gebruikt?

quote:
Je bent nu thermale efficiency aan het vergelijken met efficiency per kilogram. Dat is appels met peren vergelijken
Dat komt omdat mensen altijd het eerste noemen maar het tweede gemakshalve vergeten. Terwijl het eerste dus totaal niet relevant is.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_169975217
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 15:46 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

De motor, ja. Maar de aandrijving is uiterst inefficiŽnt. Een elektrische aandrijving heeft vele malen meer relatieve energie nodig om een zelfde afstand af te leggen als een moderne verbrandingsmotor, op dezelfde snelheid. En dat gat wordt alsmaar groter, verbrandingsmotoren zelf gaan al over de 50% thermale efficiŽntie binnenkort. Bovendien heeft een elektrische aandrijving het grote nadeel dat hoe langer men rijdt hoe minder efficient het voertuig wordt omdat het al het dode gewicht van lege batterijen moet meeslepen. Een verbrandingsmotor wordt juist steeds zuiniger omdat het voertuig gewicht verliest.

[..]

Het chassis van de Tesla bestaat vrijwel volledig uit batterijen. Daar zit een harde limiet aan, de auto is enorm zwaar daardoor. Om nog maar te zwijgen over de prestaties in de kou en hitte...

En natuurlijk de laadtijden. Dat zal altijd een probleem blijven.
40% bij een Atkinson cycle zoals in de Prius. Nog lager bij een gewone (turbo-benzine), en dat getal wordt alleen maar lager als we de momenten meetellen dat de motor nutteloos stationair draait, niet in de ideale toerenrange draait, remenergie die niet teruggewonnen wordt, enz enz. Uiteindelijk is een handgeschakelde benzinebak 15-20% efficient en een automaat nog lager.

Een electrowagen verliest 60% bij omzetting vanuit de centrale+transport en dan nog wat verlies in het opladen/accu/electromotor proces, maar eind van de rit is het vrijwel gelijk en wordt alleen maar beter door met lokaal opgewekte of groene (zonne) energie te werken.

Daarnaast vind ik 250km range tanken in 30m niet slecht.
.
pi_169975244
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 17:26 schreef Fir3fly het volgende:

Nope. Rijdt 50 kilometer met 100km/h gemiddeld. Auto's met hetzelfde gewicht en aerodynamica. Verbrandingsmotor versus elektrisch. Welke auto heeft het meeste van zijn beschikbare energie gebruikt?
Onzinnige vraag want het zegt niets over de efficientie van het systeem. Het zegt iets over de ratio van de efficientie en de maximale energieopslag in het systeem.
quote:
Dat komt omdat mensen altijd het eerste noemen maar het tweede gemakshalve vergeten. Terwijl het eerste dus totaal niet relevant is.
Als de thermische efficiente geen rol speelt dan zal een motor met een thermische efficiente van 0 geen probleem zijn om mee te rijden. In werkelijkheid kun je zo'n systeem beter als kachel gebruiken.
  maandag 3 april 2017 @ 17:47:50 #27
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169975405
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 17:40 schreef Fer het volgende:

[..]

40% bij een Atkinson cycle zoals in de Prius. Nog lager bij een gewone (turbo-benzine), en dat getal wordt alleen maar lager als we de momenten meetellen dat de motor nutteloos stationair draait, niet in de ideale toerenrange draait, remenergie die niet teruggewonnen wordt, enz enz. Uiteindelijk is een handgeschakelde benzinebak 15-20% efficient en een automaat nog lager.
Ja heel leuk allemaal maar we hebben het over de ontwikkeling. Van de verbrandingsmotor. Die dus keihard gaat. Helemaal als je hybride technologie neemt. Je moet niet net doen alsof die dingen die je opnoemt geen oplossingen hebben die al toegepast worden en waar ook aan gewerkt wordt.

quote:
Een electrowagen verliest 60% bij omzetting vanuit de centrale+transport en dan nog wat verlies in het opladen/accu/electromotor proces, maar eind van de rit is het vrijwel gelijk en wordt alleen maar beter door met lokaal opgewekte of groene (zonne) energie te werken.
En flink wat verlies als het warm is. Of koud. Of als je hard rijdt. Etcetera.

quote:
Daarnaast vind ik 250km range tanken in 30m niet slecht.
Of je kunt 400km tanken in 2 minuten. Het is maar wat je wil.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_169975484
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 17:47 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ja heel leuk allemaal maar we hebben het over de ontwikkeling. Van de verbrandingsmotor. Die dus keihard gaat. Helemaal als je hybride technologie neemt.

[..]

En flink wat verlies als het warm is. Of koud. Of als je hard rijdt. Etcetera.

[..]

Of je kunt 400km tanken in 2 minuten. Het is maar wat je wil.
De levensduur van de gemiddelde verbrandingsmotor is ook wat langer dan de levensduur van een batterij.
  maandag 3 april 2017 @ 17:54:03 #29
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169975540
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 17:41 schreef grimselman het volgende:

[..]

Onzinnige vraag want het zegt niets over de efficientie van het systeem. Het zegt iets over de ratio van de efficientie en de maximale energieopslag in het systeem.

Tja, en wat is belangrijk denk je voor de gebruiker? En waarom geef je niet gewoon antwoord?

quote:
Als de thermische efficiente geen rol speelt dan zal een motor met een thermische efficiente van 0 geen probleem zijn om mee te rijden. In werkelijkheid kun je zo'n systeem beter als kachel gebruiken.
Dom antwoord. De thermische efficientie is niet relevant als het gaat om het hele systeem in gebruik. Het punt is dat mensen altijd roepen dat elektrische auto's zo efficient zijn en dan vervolgens niet verder komen dan 'thermische efficientie van elektromotoren is hoog'. Dat is dus niet de bepalende factor maar men doet net alsof dat wel zo is. Misleidend.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  maandag 3 april 2017 @ 17:54:55 #30
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169975559
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 17:51 schreef Physsic het volgende:

[..]

De levensduur van de gemiddelde verbrandingsmotor is ook wat langer dan de levensduur van een batterij.
Dat weet ik niet zo eigenlijk, volgens mij zijn batterijen vrij robuust. Het zit hem er meer in dat er nogal wat gevaar is voor oververhitting.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_169975626
Als op termijn de elektromobiliteit substancieel is toegenomen hebben ook de brandstofvoertuig gebruikers er voordeel van. Immers de vraag naar aardolie zal afnemen wat een rem zet op de olieprijs. De olieprijs kan door 3 trends onder druk komen:
1. Toenemend gebruik van aardgas ipv aardolie vanwege de globalisering van de aardgasmarkt dmv LNG technologie.
2. Opkomst van elektromobiliteit
3. Productiestijging van schalie-olie
We can't afford the illusion anymore
pi_169975859
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 17:54 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Tja, en wat is belangrijk denk je voor de gebruiker? En waarom geef je niet gewoon antwoord?
Omdat de vraag slecht geformuleerd is en er variabelen ontbreken om de vraag te beantwoorden. En ik heb geen behoefte om vragen te beantwoorden waarvan de vragensteller het antwoord al weet.
quote:
Dom antwoord. De thermische efficientie is niet relevant als het gaat om het hele systeem in gebruik. Het punt is dat mensen altijd roepen dat elektrische auto's zo efficient zijn en dan vervolgens niet verder komen dan 'thermische efficientie van elektromotoren is hoog'. Dat is dus niet de bepalende factor maar men doet net alsof dat wel zo is. Misleidend.
Je kraamt hier onzin uit. Thermische efficiente is wel degelijk van belang voor het systeem. Het is alleen niet het enige dat effect heeft op de efficiente van het totale systeem. Als het niet relevant zou zijn dan zou de autoindustrie ook niet werken aan efficientere motoren.
pi_169975992
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 17:26 schreef Fir3fly het volgende:

Nope. Rijdt 50 kilometer met 100km/h gemiddeld. Auto's met hetzelfde gewicht en aerodynamica. Verbrandingsmotor versus elektrisch. Welke auto heeft het meeste van zijn beschikbare energie gebruikt?
Oh wacht ik snap waar je naar toe wil. De elektrische auto heeft het meeste van zijn beschikbare energie gebruikt. Die is dan het minst efficient.
Kun je ook toepassen op verbrandingsmotoren onderling.
Auto A: rijdt 1:10 en heeft een tank van 50 liter
Auto B: rijdt 1:20 en heeft een tank van 20 liter.

Auto A verbruikt 5 liter en heeft dus 5/50 = 10% van de beschikbare energie gebruikt
Auto B verbruikt 2,5 liter en heeft dus 2,5/20 = 12,5 van de beschikbare energie gebruikt.

Auto A is dus efficienter dan auto B
pi_169976287
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 17:54 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat weet ik niet zo eigenlijk, volgens mij zijn batterijen vrij robuust. Het zit hem er meer in dat er nogal wat gevaar is voor oververhitting.
De capaciteit neemt af, vooral bij o.a. extreme temperaturen (koud/warm) en vaak snelladen.

Ik weet dat veel van de eerste Nissan Leafs binnen twee of drie jaar al niet meer de helft van de opgegeven actieradius haalden. Als de actieradius nog slechts 50 km is, terwijl de afstand naar je werk 55km is, dan heb je er dus niets meer aan. Gelukkig is de Nissan Leaf wel een uitzondering daarin. :P
  maandag 3 april 2017 @ 19:21:46 #35
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_169977488
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 18:28 schreef Physsic het volgende:

[..]

De capaciteit neemt af, vooral bij o.a. extreme temperaturen (koud/warm) en vaak snelladen.

Ik weet dat veel van de eerste Nissan Leafs binnen twee of drie jaar al niet meer de helft van de opgegeven actieradius haalden. Als de actieradius nog slechts 50 km is, terwijl de afstand naar je werk 55km is, dan heb je er dus niets meer aan. Gelukkig is de Nissan Leaf wel een uitzondering daarin. :P
De nissan leaf was dan ook niet de beste koop.
een nieuw accupack kwam al gauw neer op zo'n 3000 euries.
There is only one religion
pi_169977751
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 19:21 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

De nissan leaf was dan ook niet de beste koop.
een nieuw accupack kwam al gauw neer op zo'n 3000 euries.
Ja, maar dat was alleen onder een speciale garantieregeling. Anders betaal je al gauw meer dan 15.000euro voor een nieuwe accu.
Je hebt wel minder kosten aan onderhoud.
  maandag 3 april 2017 @ 19:36:24 #37
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_169977829
ING had pas geleden een setje vragen m.b.t. elektrisch rijden.
Kwam in het kort hierop neer dat mensen op zich best geÔnteresseerd zouden zijn als de actieradius fors omhoog ging (500km) de laadtijd fors omlaag ging naar 30 min en de accu's langer meegingen.

Voor zover ik geÔnformeerd ben is men ook druk bezig met deze punten, hoelang het gaat duren voordat we zover zijn weet ik niet, problemen die vorige posters naar voren brachten m.b.t. temp. en weersomstandigheden waren ook ooit eens de problemen van verbrqndingsmotoren en daar vind men dus ook wel wat op.

Wat ik storender vind m.b.t. b.v. elektrische fietsen en dat soort voertuigen is de wetgeving hier in europa waar het motortje niet meer mag zijn dan 250watt terwijl de rest van de wereld dat allang heeft losgelaten en fors hogere /betere motoren gebruikt die beginnen bij 500 tot 2000watt.
Het blijft apart dat alles al helemaal gereguleerd is terwijl de ontwikkeling nog gaande is.

Ik ben zelf best een voorstander van elektrische mobiliteit en zie de ontwikkelingen positief tegemoet. Ook wat betreft de waterstof mogelijkheden kijk ik geintereseerd toe.

Zolang olie de hoofdmoot blijft , steunen we achterlijke regiems en terrorisme, maar vooral de petrodollar.
There is only one religion
  maandag 3 april 2017 @ 19:37:08 #38
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_169977842
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 19:33 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ja, maar dat was alleen onder een speciale garantieregeling. Anders betaal je al gauw meer dan 15.000euro voor een nieuwe accu.
Je hebt wel minder kosten aan onderhoud.
Dat bedoel ik dus, dat zet geen zoden aan de dijk.
There is only one religion
pi_169977886
Het motortje mag wel meer zijn dan 250W, maar dan heb je wel een kenteken, helm en WA-verzekering nodig. Ook moet je dan op de weg op plaatsen waar bromfietsen dat ook moeten.
  maandag 3 april 2017 @ 19:43:44 #40
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_169977986
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 19:39 schreef Physsic het volgende:
Het motortje mag wel meer zijn dan 250W, maar dan heb je wel een kenteken, helm en WA-verzekering nodig. Ook moet je dan op de weg op plaatsen waar bromfietsen dat ook moeten.
Ja maar men doet moeilijk , als je in 50km/h verkeer wil meekomen moet je 50km/h kunnen rijden anders ben je gewoon een vervelend opstakel op de weg.(in geval van een elektrische brommer)

Er zijn al diverse elektrisch aangedreven voertuigen maar de actieradius en de oplaadtijden zijn het grootste struikelblok op dit moment.(plus de hoge kosten voor accu's)
There is only one religion
pi_169978287
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 19:43 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Ja maar men doet moeilijk , als je in 50km/h verkeer wil meekomen moet je 50km/h kunnen rijden anders ben je gewoon een vervelend opstakel op de weg.(in geval van een elektrische brommer)

Er zijn al diverse elektrisch aangedreven voertuigen maar de actieradius en de oplaadtijden zijn het grootste struikelblok op dit moment.(plus de hoge kosten voor accu's)
Ja, dat is inderdaad een probleem. Aan de andere kant is het ook niet ideaal om voertuigen waarmee een snelheid van 45km/h kan worden gehaald op het fietspad te laten, zonder helm- en verzekeringsplicht. "Want waarom moeten bromfietsers dat dan wel?"

Niet echt een goede oplossing voor, volgens mij.

Hier een videootje waar ze bij Kassa met zo'n speedpedelec de weg op gaan. :P Zijn de automobilisten uiteraard ook niet gewend..
http://deorkaan.nl/levensgevaarlijk-snelfietsen-door-wormerveer/
  maandag 3 april 2017 @ 20:13:11 #42
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_169978788
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 19:54 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ja, dat is inderdaad een probleem. Aan de andere kant is het ook niet ideaal om voertuigen waarmee een snelheid van 45km/h kan worden gehaald op het fietspad te laten, zonder helm- en verzekeringsplicht. "Want waarom moeten bromfietsers dat dan wel?"

Niet echt een goede oplossing voor, volgens mij.

Hier een videootje waar ze bij Kassa met zo'n speedpedelec de weg op gaan. :P Zijn de automobilisten uiteraard ook niet gewend..
http://deorkaan.nl/levensgevaarlijk-snelfietsen-door-wormerveer/
bedankt voor de info, zeer leerzaam en ja het probleem is zo erg duidelijk.
:|W
There is only one religion
pi_169979558
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 17:47 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ja heel leuk allemaal maar we hebben het over de ontwikkeling. Van de verbrandingsmotor. Die dus keihard gaat. Helemaal als je hybride technologie neemt. Je moet niet net doen alsof die dingen die je opnoemt geen oplossingen hebben die al toegepast worden en waar ook aan gewerkt wordt.

[..]

En flink wat verlies als het warm is. Of koud. Of als je hard rijdt. Etcetera.

[..]

Of je kunt 400km tanken in 2 minuten. Het is maar wat je wil.
Tegen de tijd dat brandstof op 40% van tank tot wiel zit, incl stoppen remmen stilstaan enz, zal electrisch op 500-800km echte range en 400km snelladen in 30m of sneller zitten.

Laten we eerlijk zijn, diesel is uitontwikkeld. Hcci zijn ze al meer dan 10 jaar mee bezig, komt niet tot een werkend model. Alleen Toyota is bezig met de laatste beetjes eruit te persen.
.
  maandag 3 april 2017 @ 20:46:17 #44
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169979819
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 20:38 schreef Fer het volgende:

[..]

Tegen de tijd dat brandstof op 40% van tank tot wiel zit, incl stoppen remmen stilstaan enz, zal electrisch op 500-800km echte range en 400km snelladen in 30m of sneller zitten.
Dat is natuurlijk pure onzin.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_169983249
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 19:43 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Er zijn al diverse elektrisch aangedreven voertuigen maar de actieradius en de oplaadtijden zijn het grootste struikelblok op dit moment.(plus de hoge kosten voor accu's)
Wat ik overigens wel een mooi initiatief vind is elektrische stadsbussen. Komt ook in steeds meer gemeenten.

quote:
Voor het opladen houdt Hermes een strak schema aan. Na 1 tot 4 ritten, afhankelijk van de lengte van de rit, moet de bus worden opgeladen. Zodra de reizigers op eindpunt busstation Neckerspoel zijn uitgestapt, rijdt de bus naar de stalling. Een andere bus staat dan al klaar om de dienst over te nemen. Op maximaal 33 elektrische Citea’s die tegelijkertijd de hov-lijnen van Eindhoven bedienen, zijn 7 bussen uit de roulatie voor het opladen. Dat duurt 10 tot 20 minuten. ’s Nachts worden alle bussen in 5 tot 7 uur opgeladen. Op het terrein zijn er in totaal 42 contacthoedjes voor zowel snel als langzaam laden.
https://www.ovmagazine.nl(...)n-belofte-waar-1652/
pi_169983493
quote:
10s.gif Op maandag 3 april 2017 11:15 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Tante Bep die zonder helm en met 30 km/u een rotonde over dendert _O_
E-bikes zijn echt de bom. Ik weet zeker dat er minder files zouden bestaan als die dingen goedkoper waren en iets sneller konden.
pi_169983722
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 22:04 schreef Physsic het volgende:

[..]

Wat ik overigens wel een mooi initiatief vind is elektrische stadsbussen. Komt ook in steeds meer gemeenten.

[..]

https://www.ovmagazine.nl(...)n-belofte-waar-1652/
Helemaal top. Die vervuilende stink bussen is niks, als je erin zit tril je helemaal weg door die gore dieselmotor. Ze zouden ze moeten verbieden omwille de volksgezondheid.
pi_170053149
quote:
The Model 3s are coming

Two weeks after Tesla CEO Elon Musk teased the first 6-second video of a newly minted, almost-final version of the $35,000 car, prototypes have begun to appear in the wild. The following images of two Model 3s were taken outside the company’s headquarters in Palo Alto, California, on Wednesday.

With about 400,000 reservations at $1,000 a piece, this is arguably the most anticipated new car in automotive history—one that’s already changing the trajectory of electric-vehicle development.

Tesla’s production ramp for the Model 3 is extremely aggressive. In order for Musk to hit all of his production targets, the company would need to build about 430,000 Model 3s by the end of next year. He would need to massively outsell the car’s biggest competitor, the BMW 3 Series.

Here’s a photograph of the Model 3 and the BMW side-by-side. This is the second time Tesla has been spotted testing the Model 3 alongside a BMW, suggesting engineers may be benchmarking or tuning the car to match the competition.
600x-1.jpg
One of the biggest mysteries remaining for the Model 3 is how the interior will look and feel, and how far will Tesla go with autonomous-driving features at launch. The automaker has already begun selling a $3,000 “Full Self-Driving Capability” option for its other models, and Musk told me on Twitter in January that the features will begin to appear around the time of the Model 3 launch.

Here’s a grainy photo of the interior of the “release candidate,” with a mysterious red button near the passenger side of the 15-inch touchscreen display. Is this an emergency override? Does this activate maximum plaid mode? An eject button? So many possibilities

Love it or hate it, the stiff-lipped front end of the Model 3 is one of its most distinctive features. The car doesn’t have a grill, because unlike a gasoline-powered car, it doesn’t need one. After the initial unveiling of the Model 3, Musk said there was still “some tweaking underway” for the nose. “Edge and contour refinement are ongoing.”

Now we see the results. The edge seems a bit smoother and lower, and the corners of the mouth slightly stretched to the sides. It’s less stark, and suggests a shadow of a Mustang grill combined with the hood swoop of a Porsche 911.
Last year, Musk also said the company was working on expanding the opening of the rear trunk from what was initially unveiled (the car also has a front trunk where a gasoline engine would go). If any changes were made to the exterior opening, they appear to be very subtle.
Tesla plans to deliver the final Model 3 in July. The first several thousand will go to employees holding reservations, and then the rollout will start in California and move eastward as production picks up.
De introductie van de Model 3 zal een echte game-changer worden voor de auto-industrie is mijn inschatting.
We can't afford the illusion anymore
pi_170055726
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 11:19 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Handhaving lijkt me wel van belang, een elektrische fiets zou begrenst moeten zijn tot 25 kmh. De politie lijkt hieraan geen prioriteit te stellen om behalve scooters en brommers ook elektrische fietsen te controleren. Het probleem van seniele bejaarden is dat er op puur demografishe gronden steeds meer van komen.
Hoe wil jij een fiets begrenzen?
pi_170055811
quote:
10s.gif Op donderdag 6 april 2017 23:44 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Hoe wil jij een fiets begrenzen?
Ik heb zelf een electrische fiets en zodra ik boven de 25 kmh kom moet ik dat toch echt op eigen kracht doen want de motor ondersteunt dan niet meer. Blijkbaar zijn er ook electrische fietsen zonder dergelijk begrenzing.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 06-04-2017 23:54:54 ]
We can't afford the illusion anymore
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')