abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Sport woensdag 1 februari 2017 @ 07:51:55 #276
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_168583399
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 07:20 schreef Guard het volgende:
Om 6:00 AM al aan het intervallen zijn 8)7 :D
Goed bezig :D
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_168583544
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 05:30 schreef hatsaflats het volgende:

[..]

Thanks! Ik merk nu het zo goed gaat eigenlijk pas echt hoe erg ik het gemist heb.

Maar het is wel nog steeds puzzelen met m'n werk, en de keerzijde is dat ik nu elke vrijdagavond om een uur of 10 op de bank in slaap sukkel :')
Heerlijk toch? :P
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 07:20 schreef Guard het volgende:
Om 6:00 AM al aan het intervallen zijn 8)7 :D
Kom je dan vooruit?
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_168584223
Heeft iemand hier wel eens Yasso 800's gelopen, als indicatie voor je marathontijd?

Bij mij stond dat gisteren op het programma. Dat wil zeggen 8*800 meter snel, gevolgd door 400 meter jogpauze. Die 400m moesten in dezelfde tijd als de 800m. Dit is een ideale oefening voor op de baan, maar ik heb het op een fietspad gelopen.

Het viel me op dat de rust ook echt wel heel rustig was, ik kon zelfs deels wandelen om binnen de tijd te blijven (ik vraag me af of dat wel de bedoeling is bij deze oefening). Maar het was toch best een pittige oefening, vooral de laatste tempo's.

De truc van de Yasso 8000 is dat de gemiddelde tijd van de 800's overeenkomt met je marathontijd. Ik liep de 800's in gemiddeld 3:24, dat zou staan voor een m-tijd van 3 uur 24 minuten. In mijn marathonboek staat dat je er 5 min bij moet optellen, dus een marathontijd van 3 uur 29.

Is dat realistisch? (Voor een eerste marathon lijkt me dat sowieso niet). Een tijd van 3:29 op de marathon zou overeenkomen met een tijd van 45:26 op de 10km (pr nu 46:57), en 1:40:15 op de hm (pr nu 1:46:30).

Over 7 weken loop ik een HM, en ik wil wel een nieuw PR lopen, maar ik denk niet dat ik dan op een schema van 1:40 durf weg te gaan. Ik denk dat ik mijn 10km PR als richtlijn neem, en dan wegga op een tijd van 1:43:30.

Hoe bepalen jullie eigenlijk je wedstrijd-tempo?
pi_168584240
Enne Guard: vroege vogel! ^O^
pi_168584241
Bijna 80km afgelopen maand, het hoogste in 2 jaar, dus tevreden. ^O^

Gister 8x400m, tempo steeds iets versnelt en laatste 2 aanhaken bij de rappe mannen / vrouwen en lekker in 73 seconden rondschroeien. :Y Deze maand weer 80km wordt een uitdaging vanwege het vele reizen, maar we zullen zien. :P
Jack does it in real time...
  woensdag 1 februari 2017 @ 09:33:57 #281
3878 Vork
Manisch creatief
pi_168584467
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 09:12 schreef steffelonio het volgende:
Hoe bepalen jullie eigenlijk je wedstrijd-tempo?
Tot nu toe op basis van gokken en aanvoelen. Voordeel van de hulpmiddelen zoals een horloge is wel dat ik daardoor een daadwerkelijk straks tempo kan lopen.

Zo'n 800 metertijd zou ik lastig mee uit de voeten kunnen wat betreft de voorspelling voor langere afstanden. Een sprint is heel wat anders dan een lange afstandsloop.
  woensdag 1 februari 2017 @ 09:50:03 #282
236410 MaleDuck
Wees altijd lief voor een eend
pi_168584714
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 09:12 schreef steffelonio het volgende:
Heeft iemand hier wel eens Yasso 800's gelopen, als indicatie voor je marathontijd?

Bij mij stond dat gisteren op het programma. Dat wil zeggen 8*800 meter snel, gevolgd door 400 meter jogpauze. Die 400m moesten in dezelfde tijd als de 800m. Dit is een ideale oefening voor op de baan, maar ik heb het op een fietspad gelopen.

Het viel me op dat de rust ook echt wel heel rustig was, ik kon zelfs deels wandelen om binnen de tijd te blijven (ik vraag me af of dat wel de bedoeling is bij deze oefening). Maar het was toch best een pittige oefening, vooral de laatste tempo's.

De truc van de Yasso 8000 is dat de gemiddelde tijd van de 800's overeenkomt met je marathontijd. Ik liep de 800's in gemiddeld 3:24, dat zou staan voor een m-tijd van 3 uur 24 minuten. In mijn marathonboek staat dat je er 5 min bij moet optellen, dus een marathontijd van 3 uur 29.

Is dat realistisch? (Voor een eerste marathon lijkt me dat sowieso niet). Een tijd van 3:29 op de marathon zou overeenkomen met een tijd van 45:26 op de 10km (pr nu 46:57), en 1:40:15 op de hm (pr nu 1:46:30).

Over 7 weken loop ik een HM, en ik wil wel een nieuw PR lopen, maar ik denk niet dat ik dan op een schema van 1:40 durf weg te gaan. Ik denk dat ik mijn 10km PR als richtlijn neem, en dan wegga op een tijd van 1:43:30.

Hoe bepalen jullie eigenlijk je wedstrijd-tempo?
Ik heb er nog nooit van gehoord. Maar nu ben ik met 0 marathons ook niet echt een expert ;)
Mijn wedstrijdtempo's van de 5 en 10 km bepaal ik eigenlijk meestal op mijn PR. Ik probeer daar in de eerste kilometer aan vast te houden en merk dan vaak na de eerste kilometer wel of het heel makkelijk gaat of niet. Dit werkt goed op de 5 en 10 km, als het langer is dan heb ik een duidelijke richttijd, die ik baseer op mijn PR's van de 5 en 10 km. (Adhv bijvoorbeeld de tool van corniel - http://www.corniel.nl/runs ) En soms gaat dat super (zoals mijn 15km bij de bruggenloop van 2015) en soms echt bagger (zoals de enige officiele halve marathon die ik in 2014 liep)
En ik merk wel met 400 of 200 intervallen of ik makkelijk of moeilijk de tempo's loop...
<a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank">Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...</a>
pi_168584793
:W* alpeko meldt zich als "redelijk fanatiek maar ook altijd met frisse tegenzin" loper

quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 09:12 schreef steffelonio het volgende:
Heeft iemand hier wel eens Yasso 800's gelopen, als indicatie voor je marathontijd?

Hoe bepalen jullie eigenlijk je wedstrijd-tempo?
Die methode kende ik niet. Ik zal het eens voorleggen aan een collega-loper. Die stelt me altijd voor om qua intervallen 6 km (ontspannen maar hard) te doen. En dan de rustperiode de helft van de duur van de intensieve. Bijv 6 x 1 km met in mijn geval 2 min rust er tussen. Of 12 x 500 met 1 minuut. Vandaag wordt het 3 x 2 km met 4 minuten dribbelen.

Ik bepaal mijn wedstrijdtempo op basis van wat ik als eindtijd wil lopen en op basis van vorige wedstrijden. Wat overigens vrij frustrerend kan worden als het niet lukt ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door alpeko op 01-02-2017 10:07:40 ]
pi_168584853
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 09:12 schreef steffelonio het volgende:
Heeft iemand hier wel eens Yasso 800's gelopen, als indicatie voor je marathontijd?

Bij mij stond dat gisteren op het programma. Dat wil zeggen 8*800 meter snel, gevolgd door 400 meter jogpauze. Die 400m moesten in dezelfde tijd als de 800m. Dit is een ideale oefening voor op de baan, maar ik heb het op een fietspad gelopen.

Het viel me op dat de rust ook echt wel heel rustig was, ik kon zelfs deels wandelen om binnen de tijd te blijven (ik vraag me af of dat wel de bedoeling is bij deze oefening). Maar het was toch best een pittige oefening, vooral de laatste tempo's.

De truc van de Yasso 8000 is dat de gemiddelde tijd van de 800's overeenkomt met je marathontijd. Ik liep de 800's in gemiddeld 3:24, dat zou staan voor een m-tijd van 3 uur 24 minuten. In mijn marathonboek staat dat je er 5 min bij moet optellen, dus een marathontijd van 3 uur 29.

Is dat realistisch? (Voor een eerste marathon lijkt me dat sowieso niet). Een tijd van 3:29 op de marathon zou overeenkomen met een tijd van 45:26 op de 10km (pr nu 46:57), en 1:40:15 op de hm (pr nu 1:46:30).

Over 7 weken loop ik een HM, en ik wil wel een nieuw PR lopen, maar ik denk niet dat ik dan op een schema van 1:40 durf weg te gaan. Ik denk dat ik mijn 10km PR als richtlijn neem, en dan wegga op een tijd van 1:43:30.

Hoe bepalen jullie eigenlijk je wedstrijd-tempo?
Niet als indicatie, het werkt eerder andersom. Als je een marathon in 3.30 wilt lopen, is het een goede training en moet je in ieder geval je Yasso's in 3.30min kunnen lopen. Maar het wil niet zeggen dat iedereen die 10x800m in 3.30 kan lopen ook een marathon in 3.30 kan lopen. Neem een willekeurige baanatleet die op de 1500 en 800 traint, die zullen de 800's makkelijk afgaan maar dat zegt niets over zijn marathonsnelheid.

Ik denk dat een realistische maatstaf voor je wedstrijdtempo kan voorkomen uit een aantal bronnen: een uitgebreide analyse van al je looptempo's en zones (kan eigenlijk alleen een trainer of een bewegingswetenschapper doen), een recente wedstrijd over een vergelijkbare afstand (bijv. een halve marathon in de maand van tevoren) of het gemak waarmee wedstrijdspecifieke trainingen (bijv. 4x2km op HM-tempo of 2x5km op marathontempo in een duurloop) je afgaan. Bij die trainingen moet je dan wel een beetje gokken natuurlijk maar je voelt vanzelf of dat tempo gedurende het trainingsschema omhoog kan.
Het liefste nog een combi van die 3 bronnen.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_168584875
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 09:12 schreef steffelonio het volgende:
Heeft iemand hier wel eens Yasso 800's gelopen, als indicatie voor je marathontijd?

Bij mij stond dat gisteren op het programma. Dat wil zeggen 8*800 meter snel, gevolgd door 400 meter jogpauze. Die 400m moesten in dezelfde tijd als de 800m. Dit is een ideale oefening voor op de baan, maar ik heb het op een fietspad gelopen.

Het viel me op dat de rust ook echt wel heel rustig was, ik kon zelfs deels wandelen om binnen de tijd te blijven (ik vraag me af of dat wel de bedoeling is bij deze oefening). Maar het was toch best een pittige oefening, vooral de laatste tempo's.

De truc van de Yasso 8000 is dat de gemiddelde tijd van de 800's overeenkomt met je marathontijd. Ik liep de 800's in gemiddeld 3:24, dat zou staan voor een m-tijd van 3 uur 24 minuten. In mijn marathonboek staat dat je er 5 min bij moet optellen, dus een marathontijd van 3 uur 29.

Is dat realistisch? (Voor een eerste marathon lijkt me dat sowieso niet). Een tijd van 3:29 op de marathon zou overeenkomen met een tijd van 45:26 op de 10km (pr nu 46:57), en 1:40:15 op de hm (pr nu 1:46:30).

Over 7 weken loop ik een HM, en ik wil wel een nieuw PR lopen, maar ik denk niet dat ik dan op een schema van 1:40 durf weg te gaan. Ik denk dat ik mijn 10km PR als richtlijn neem, en dan wegga op een tijd van 1:43:30.

Hoe bepalen jullie eigenlijk je wedstrijd-tempo?
Ik heb ze wel eens gedaan en vond het vooral een lekkere training om te doen. Of het een goede indicator is, valt nog wel wat af te dingen geloof ik. Yasso zelf gebruikt(e) het om te bepalen of zijn snelheid en niveau op dat moment goed genoeg was, om een bepaalde marathontijd te lopen. En dus niet andersom zoals vaker gedacht wordt: ik loop de 800s in deze tijd dus kan ik dit op de marathon lopen.

Het is de bedoeling dat je goed herstelt tussen die 800s en dat je tijdens de 800 niet helemaal tot het gaatje, maar ze relatief makkelijk en gelijkmatig loopt.

Mijn wedstrijdtempo bepaal ik aan de hand van eerder gelopen wedstrijden en trainingen. Ik kijk ook nog wel eens wat op basis van een recente tijd op een andere afstand mogelijk zou zijn (inderdaad zoals die op de site van Corniel staat).
Tijdens de wedstrijd zelf echter komt het er vaak op neer dat ik in een groepje terechtkom, vaak met mensen van wie ik weet dat ze ongeveer dezelfde tijden lopen als ik, en dan maar zie hoe het verder loopt...

[ Bericht 0% gewijzigd door Mr.B. op 01-02-2017 10:04:45 ]
pi_168584937
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2017 09:33 schreef Vork het volgende:

[..]

Tot nu toe op basis van gokken en aanvoelen. Voordeel van de hulpmiddelen zoals een horloge is wel dat ik daardoor een daadwerkelijk straks tempo kan lopen.

Zo'n 800 metertijd zou ik lastig mee uit de voeten kunnen wat betreft de voorspelling voor langere afstanden. Een sprint is heel wat anders dan een lange afstandsloop.
10x800m met weinig rust ga je niet echt sprintend doen :P Je sprintvermogen houdt meestal op na 20, 30 sec.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_168584989
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 09:12 schreef steffelonio het volgende:
Heeft iemand hier wel eens Yasso 800's gelopen, als indicatie voor je marathontijd?

Bij mij stond dat gisteren op het programma. Dat wil zeggen 8*800 meter snel, gevolgd door 400 meter jogpauze. Die 400m moesten in dezelfde tijd als de 800m. Dit is een ideale oefening voor op de baan, maar ik heb het op een fietspad gelopen.

Het viel me op dat de rust ook echt wel heel rustig was, ik kon zelfs deels wandelen om binnen de tijd te blijven (ik vraag me af of dat wel de bedoeling is bij deze oefening). Maar het was toch best een pittige oefening, vooral de laatste tempo's.

De truc van de Yasso 8000 is dat de gemiddelde tijd van de 800's overeenkomt met je marathontijd. Ik liep de 800's in gemiddeld 3:24, dat zou staan voor een m-tijd van 3 uur 24 minuten. In mijn marathonboek staat dat je er 5 min bij moet optellen, dus een marathontijd van 3 uur 29.

Is dat realistisch? (Voor een eerste marathon lijkt me dat sowieso niet). Een tijd van 3:29 op de marathon zou overeenkomen met een tijd van 45:26 op de 10km (pr nu 46:57), en 1:40:15 op de hm (pr nu 1:46:30).

Over 7 weken loop ik een HM, en ik wil wel een nieuw PR lopen, maar ik denk niet dat ik dan op een schema van 1:40 durf weg te gaan. Ik denk dat ik mijn 10km PR als richtlijn neem, en dan wegga op een tijd van 1:43:30.

Hoe bepalen jullie eigenlijk je wedstrijd-tempo?
Yasso's zijn vooral handig voor het voorspellen van een marathontijd als je geen rekenmachine hebt, omdat de vermenigvuldigingsfactor precies 60 is. Maar niet omdat het de meest nauwkeurige voorspeller is.

Hoe langer de afstand van een wedstrijd, des te nauwkeuriger deze een marathontijd voorspelt. Maar dan moet je wel met factoren als 2,12 (HM) of 4,55 (10km) gaan werken. (Dit zijn slechts voorbeelden; geen idee wat de echte factoren zijn.)

En voor een eerste marathon moet je er niet op rekenen dat die voorspellingen kloppen. Dat is gewoon weggaan op een tempo waarop je niet stuk gaat, en dan vanaf 30km harken om niet helemaal buiten de tijd binnen te komen. Is mijn ervaring tenminste :)
pi_168585158
Bij de eerste was het bij mij 2xHM tijd + 10%, bij de tweede 2xHM tijd +7%. 10% is volgens mij wel een veilige om op weg te gaan.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_168585288
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 10:15 schreef La_Tramposa het volgende:
Bij de eerste was het bij mij 2xHM tijd + 10%, bij de tweede 2xHM tijd +7%. 10% is volgens mij wel een veilige om op weg te gaan.
Bij mij was de eerste 254% van mijn HM tijd. Dus 10% lukt niet iedereen :)
  woensdag 1 februari 2017 @ 10:24:46 #290
3878 Vork
Manisch creatief
pi_168585335
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 10:02 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

10x800m met weinig rust ga je niet echt sprintend doen :P Je sprintvermogen houdt meestal op na 20, 30 sec.
Dat zeg ik ook niet. :P het was alleen ter illustratie.
pi_168585369
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 10:22 schreef pijll het volgende:

[..]

Bij mij was de eerste 254% van mijn HM tijd. Dus 10% lukt niet iedereen :)
Nee maar dat is nooit met formules ;)
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_168585399
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 10:26 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Nee maar dat is nooit met formules ;)
Als ze ooit een 100% nauwkeurige formule zouden vinden, dan zou niemand ooit meer een hele marathon hoeven te lopen :D
pi_168585422
http://www.slate.com/arti(...)dictor_a_better.html

Ik vond dit verhaal ooit wel inzichtelijk.

Maar verder denk ik toch dat het ook in je hoofd zit. De trainingsblokken moeten je vertrouwen geven in een bepaald m-tempo.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_168585502
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 08:10 schreef La_Tramposa het volgende:

Kom je dan vooruit?
Dat was voor mij ook een vraag, eerste keer dat ik een ochtendtraining snelheidswerk deed.
Viel niet tegen eigenlijk, redelijk op HM tempo de intervallen kunnen lopen.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 09:12 schreef steffelonio het volgende:
Hoe bepalen jullie eigenlijk je wedstrijd-tempo?
euh.... :@
Ik "bepaal" nooit echt een wedstrijdtempo als ik voor een PR ga, dan is het eigenlijk eerste paar km kijken of het tempo niet echt veel te snel of veel te langzaam is en maar hopen dat als het tempo goed is dat ik het tot het einde volhoudt :P
Met een verbeten grimas en een verborgen glimlach.
pi_168586036
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 10:30 schreef La_Tramposa het volgende:
http://www.slate.com/arti(...)dictor_a_better.html

Ik vond dit verhaal ooit wel inzichtelijk.

Maar verder denk ik toch dat het ook in je hoofd zit. De trainingsblokken moeten je vertrouwen geven in een bepaald m-tempo.
Deze calculator komt wel beter overheen met wat ik verwacht voor de Marathon dan de corniel.nl site
  woensdag 1 februari 2017 @ 11:14:27 #296
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_168586249
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 10:36 schreef Guard het volgende:

[..]

Dat was voor mij ook een vraag, eerste keer dat ik een ochtendtraining snelheidswerk deed.
Viel niet tegen eigenlijk, redelijk op HM tempo de intervallen kunnen lopen.

[..]

euh.... :@
Ik "bepaal" nooit echt een wedstrijdtempo als ik voor een PR ga, dan is het eigenlijk eerste paar km kijken of het tempo niet echt veel te snel of veel te langzaam is en maar hopen dat als het tempo goed is dat ik het tot het einde volhoud :P
Dit is inderdaad ook hoe ik loop. Ik zet het liefst mijn horloge ook op een schermpje waar ik niet mijn tempo zie, zodat ik het echt op gevoel moet doen.
Op de marathon ga ik dat trouwens niet doen omdat ik daar het begin echt met de rem erop moet lopen. Anders wordt het nog meer dan 2,54 x mijn HM tijd :P
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  woensdag 1 februari 2017 @ 11:19:49 #297
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_168586352
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 10:30 schreef La_Tramposa het volgende:
http://www.slate.com/arti(...)dictor_a_better.html

Ik vond dit verhaal ooit wel inzichtelijk.

Maar verder denk ik toch dat het ook in je hoofd zit. De trainingsblokken moeten je vertrouwen geven in een bepaald m-tempo.
4.26 geeft deze aan. Wel met mijn cpc tijd van vorig jaar en een 10 km tijd die een split is van de 15 km, omdat ik geen betere metingen heb.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  woensdag 1 februari 2017 @ 11:34:02 #298
236410 MaleDuck
Wees altijd lief voor een eend
pi_168586588
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 10:30 schreef La_Tramposa het volgende:
http://www.slate.com/arti(...)dictor_a_better.html

Ik vond dit verhaal ooit wel inzichtelijk.

Maar verder denk ik toch dat het ook in je hoofd zit. De trainingsblokken moeten je vertrouwen geven in een bepaald m-tempo.
_O- Met mijn tijd van afgelopen weekend en als ik 253 kilometer per week zou lopen, dan kan ik Mr. B eruit lopen op de marathon :D
En met 640 kilometer per week, dan ga ik als eerste mens onder de 2 uur finishen op de marathon *G*

[ Bericht 0% gewijzigd door MaleDuck op 01-02-2017 11:47:01 ]
<a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank">Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...</a>
pi_168586837
quote:
2s.gif Op woensdag 1 februari 2017 11:34 schreef MaleDuck het volgende:

[..]

_O- Met mijn tijd van afgelopen weekend en als ik 253 kilometer per week zou lopen, dan kan Mr. B eruit lopen op de marathon :D
En met 640 kilometer per week, dan ga ik als eerste mens onder de 2 uur finishen op de marathon *G*
Nou, waar wacht je op? 😂
pi_168586955
quote:
2s.gif Op woensdag 1 februari 2017 11:34 schreef MaleDuck het volgende:

[..]

_O- Met mijn tijd van afgelopen weekend en als ik 253 kilometer per week zou lopen, dan kan ik Mr. B eruit lopen op de marathon :D
En met 640 kilometer per week, dan ga ik als eerste mens onder de 2 uur finishen op de marathon *G*
Daar hebben wij een uitdrukking voor in de modellenwereld: garbage in is garbage out ;)
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')