abonnement Unibet Coolblue
pi_168396822
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 15:48 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Trump was sneller met stelen. Jatten, liegen , slim zijn.... hij is daar goed in.
Waar heb jij het over?
pi_168397217
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 15:42 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

En wat hoop je met een kiesdrempel precies te bereiken? De meeste eenmansfracties/kleine partijen zijn in de Kamer gekomen als afsplitsingen van andere partijen, die filter je er met een kiesdrempel niet uit. En sowieso wordt de vermeende onbestuurbaarheid van het land eerder veroorzaakt door een overdaad aan middengrote partijen dan een teveel aan kleine partijen.
Ik hoop te bereiken dat er minder kleine partijen mee doen met de verkiezingen. En een mooi bij effect zou zijn een stuk minder middelgrote partijen. Voorkom je ook van die gekke gedoogkabinetten.

Zoals ik in mijn eerste post zei, 3 of 4 partijen in de kamer lijkt mij ideaal. Dat is puur gevoel overigens. Maar voorkomt een hoop heibel.

En die eenmansfracties/afsplitsingen moeten ze ook simpelweg voorkomen. Geeft alleen maar ruis en stress om niks.
pi_168397322
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 15:38 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Jij wel?

Ja, ik wel. Wij kiezen volksvertegenwoordigers door te stemmen op personen. Elke stem telt, dus de kiesdrempel is de kiesdeler, elke verkozene is volksvertegenwoordiger, en dus geen partijvertegenwoordiger. De partij kan niet over de zetel beschikken, en de volksvertegenwoordiger dus niet degraderen tot stemvee.

Het is dan ook aan de kiezer om te bepalen of een kleine partij een verrijking is of dat hij beter om een grote partij kan stemmen voor makkelijke coalitievorming. De politici hebben het daarmee maar te doen, als zij gaan beoordelen of de kiezer wel in hun belang gehandeld heeft ipv andersom dan is het geen democratie.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 24 januari 2017 @ 20:13:16 #54
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_168402250
Topic gaat er kennelijk tendentieus vanuit dat er fraude is wat ik ten ene male (in NL dan) niet zo zie gebeuren. Ja er is absoluut beïnvloeding wat ihmo niets anders is dan (niet zo) heimelijk campagne voeren.

Wat bv in IoU is gebeurd is dat (vermeende cq. zg. Russische) hackers het wanstaltige bedrieglijke gebeuren van de democraten aan het licht hebben gebracht. Iedereen wist dat maar niemand 'daar wilde het geloven totdat het bewijs werd geleverd. Niemand die je hoort over dat aspect van verdoezelen. Wel de boodschapper afschilderen als schuldige en de verderfelijke inhoud van het bericht toedekken.

Fraude ontstaat op het moment dat je dingen wilt en kunt laten verbergen.

Het is niet zo moeilijk om de stemming te anonimiseren en de telling traceerbaar te maken.
De huidige manier werkt prima. Iemand wordt geïdentificeerd, gaat zelf alleen met een geldig stembiljet het stemhokje in en deponeert onder toeziend oog het dichtgevouwen biljet in een ton. Die ton wordt later al onder toeziend oog van het bureau op een tafel leeggegooid waarna de boel (dubbel)geteld wordt. Hierna wordt (moeten kan) die telling als uitslag worden geregistreerd waarbij ieder tot op de komma de mogelijkheid heeft de (op)telling te controleren. Iemand die twijfelt aan een telling kan dingen al of niet zelf (laten) hertellen.

Ik zie niet in hoe en waar je in dat proces structureel fraude kunt plegen vooropgesteld dat de toezichthouders willekeurig ad-random worden aangesteld uit stemgerechtigden.
Fraude is dan alleen mogelijk wanneer je de medewerking hebt van (die willekeurig uitgekozen) toezichthouders en/of media niet onafhankelijk zijn.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_168416110
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 00:06 schreef probeer het volgende:

[..]

We hebben een kiesdrempel; 1/150 van het aantal uitgebrachte stemmen.

Ik gok dat dat getal een afweging is tussen enerzijds het kunnen vormen van een coalitie die nog te besturen valt en niet bestaat uit te veel kleine partijen met een enorme diversiteit aan belangen, en anderzijds de vraag hoe klein of groot een minderheid binnen het volk moet zijn om vertegenwoordigd te worden in de tweede kamer. Omdat de stem van een minderheid ook gehoord moet worden binnen een rechtvaardige democratie.
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat er dergelijke afwegingen zijn gemaakt bij het kiezen van de hoogte van de kiesdrempel. Al was het maar omdat de hoogte van de kiesdrempel nu zo is dat die nauwelijks van invloed is. De wijze waarop de restzetels worden verdeeld, zorgt er namelijk op zich al voor dat een partij behoorlijk dicht tegen de kiesdeler aan moet zitten, om via de restzeteltoekenning de eerste zetel te bemachtigen; als we met grootste gemiddelden werken althans.

Het is nauwelijks voorstelbaar dat er rationele overwegingen (al dan niet opportunistisch) ten grondslag liggen aan een keuze die zo weinig uitmaakt voor de uitslag.

Ik denk eerder dat "men" gewoon vond dat een partij die de kiesdeler niet haalt, geen recht heeft op een zetel. Of misschien is het een compromis tussen degenen die wél een kiesdrempel wilden en degenen die dat niet wilden.

quote:
Edit: en de regel dat 'een zetel weer terug naar de partij gaat' zou de onafhankelijkheid van de individuele kamerleden ernstig in gevaar brengen, en partijpolitiek enorm bevorderen.
  woensdag 25 januari 2017 @ 14:27:15 #56
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_168417706
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 13:04 schreef Pandorado het volgende:

[..]

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat er dergelijke afwegingen zijn gemaakt bij het kiezen van de hoogte van de kiesdrempel. Al was het maar omdat de hoogte van de kiesdrempel nu zo is dat die nauwelijks van invloed is. De wijze waarop de restzetels worden verdeeld, zorgt er namelijk op zich al voor dat een partij behoorlijk dicht tegen de kiesdeler aan moet zitten, om via de restzeteltoekenning de eerste zetel te bemachtigen; als we met grootste gemiddelden werken althans.
Beide zijn tegelijkertijd ingevoerd, in 1937. Daarvoor was het grootste overschotten en 75% van de kiesdeler, net zoals dat nu nog geldt voor kleinere gemeenteraden.
pi_168435881
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2017 13:42 schreef freako het volgende:

[..]

Dat heeft vooral een praktische reden. Het stembiljet is nu al op posterformaat. Als partijen door minder hoepels hoeven te springen, krijg je een stembiljet van 2 meter breed.

[..]

Vernietiging van de stembiljetten is pas na 3 maanden.

Volgens mij zijn de meest fraudegevoelige onderdelen in het kiesproces het stemmen via volmacht en het stemmen in een willekeurig stembureau. Al geldt voor beide zaken dat het risico wel behoorlijk ingedamd is. Bij stemmen via volmacht door het beperken van het aantal volmachten per kiezer en de legitimatieplicht die ook voor de volmachtgever geldt. Bij het stemmen in een willekeurig stembureau door de legitimatieplicht en door de veiligheidskenmerken op de stempas.
Er wordt toch ook per stembureau bijgehouden wie er zijn komen stemmen? Ik neem aan dat die lijstjes na afloop naast elkaar worden gelegd en dat iemand die op die manier meerdere stemmen uitbrengt dan onherroepelijk door de mand valt, al is het dan pas na afloop.

Stemmen per brief lijkt me eigenlijk een groter risico, omdat de stem buiten het stembureau wordt uitgebracht en dus niet bekend is onder welke omstandigheden iemand zijn stem uitbrengt. En daar komt dan nog bij dat tot aan het stembureau de stem en de legitimatie in één envelop zitten. Anderzijds: op het totaal aantal stemmen valt het aantal briefstemmen wel mee.

Wat me trouwens ook een potentieel zwak punt lijkt, is het feit dat de kieswet uiteindelijk een wet is en dat dus uitgerekend de grootste belanghebbenden bij een verkiezingsuitslag zelf over de verkiezingsregels beslissen. We kunnen alle gaten nog zo mooi dichten; dat helpt niets als degenen die op zeker moment in de Eerste en Tweede Kamer in de meerderheid zijn, zelf zo veel mazen aan de kieswet zouden kunnen toevoegen als ze maar willen.
  donderdag 26 januari 2017 @ 10:26:14 #58
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_168436300
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 10:00 schreef Pandorado het volgende:

[..]

Er wordt toch ook per stembureau bijgehouden wie er zijn komen stemmen? Ik neem aan dat die lijstjes na afloop naast elkaar worden gelegd en dat iemand die op die manier meerdere stemmen uitbrengt dan onherroepelijk door de mand valt, al is het dan pas na afloop.
Nee, niet standaard. Het pak ingeleverde stempassen wordt verzegeld, die worden na afloop niet naast de kiezerslijst gelegd zonder een vermoeden van fraude.
Stembureaus hebben ook geen lijsten meer met kiezers (want bij stemmen in een willekeurig stembureau heeft dat weinig zin), alleen een lijst met ingetrokken stempassen.

quote:
Stemmen per brief lijkt me eigenlijk een groter risico, omdat de stem buiten het stembureau wordt uitgebracht en dus niet bekend is onder welke omstandigheden iemand zijn stem uitbrengt. En daar komt dan nog bij dat tot aan het stembureau de stem en de legitimatie in één envelop zitten. Anderzijds: op het totaal aantal stemmen valt het aantal briefstemmen wel mee.
Ja. Maar als stemmen per volmacht wordt afgeschaft, moet er eigenlijk wel een alternatief komen. En dat kan dan briefstemmen zijn, of langere openingstijden. Bijvoorbeeld door een beperkt aantal stembureaus in gemeentehuizen of in bibliotheken twee weken van tevoren al te openen. Ik heb zelf een voorkeur voor het tweede, maar daar help je mensen die slecht ter been zijn natuurlijk niet mee.

quote:
Wat me trouwens ook een potentieel zwak punt lijkt, is het feit dat de kieswet uiteindelijk een wet is en dat dus uitgerekend de grootste belanghebbenden bij een verkiezingsuitslag zelf over de verkiezingsregels beslissen. We kunnen alle gaten nog zo mooi dichten; dat helpt niets als degenen die op zeker moment in de Eerste en Tweede Kamer in de meerderheid zijn, zelf zo veel mazen aan de kieswet zouden kunnen toevoegen als ze maar willen.
Klopt. Je kunt dan een kiesstelsel ontwerpen die op het lijf van je partij is geschreven. Net zoals in Hongarije bijvoorbeeld.
pi_168437749
Van die 81 aangemelde partijen gaat een heel deel niet eens op de lijst komen. Onderlinge ruzie Voortschrijdend inzicht kan een oorzaak maar ook het domweg niet genoeg handtekeningen kunnen verzamelen. Maar zelfs al komen ze op het stembiljet is een zetel nog lang niet in zicht. Na de verkiezing verdwijnen ze toch wel weer en heeft niemand er last van.

Het willen verbieden om een een poging te doen zoals sommigen hier Sylvana willen opleggen lijkt me toch wel heer erg in strijd met de democratie.

Persoonlijk stem ik nooit op een one issue partij. Maar ze hebben wel degelijk een bijsturende functie in het politieke proces. Het houdt de rest in ieder geval wakker.
pi_168438026
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2017 08:55 schreef MakkieR het volgende:
Dit is de vraag waar ik al een tijdje mee zat. We kennen het verhaal van de Amerikaanse Verkiezingen waarbij gepleit wordt door de democraten dat de Russische hackers erachter zaten. En Nederland heeft ook te maken met deze dreiging of de stelling dan wel waar is of niet.

Misschien zijn de verkiezingen wel hopeloos ouderwets en achterhaald en wordt het tijd om de verkiezingen te innoveren. Misschien een heel ander concept van gekozen leiders, misschien wel niet meer met zijn allen naar de stembus. Ik vroeg mij af of jullie daar ook ideeën over hebben.

Zelf had ik wel een idee, wat waarschijnlijk nog ver van de oplossing is, maar daar mogen jullie over oordelen. Wat als we onze tweede kamer laten kiezen door het ledenbestand dat een partij heeft.
Elke burger is vrij om te kiezen met welke partij hij lid wil zijn. daar zou ik standaard een bedrag van 1 euro per maand aan toevoegen zodat elke burger arm of rijk dat kan betalen. Nu hoef je niet meer te stemmen, maar aan de hand van het leden aantal wordt bepaald hoeveel zetels een partij krijgt. Een ander voordeel is dan ook, dat peilingen niet meer nodig zijn, want tussentijds weet je precies hoe de verhoudingen staan tussen de partijen aan de hand van het ledenaantal wat makkelijk te controleren is. Je mag uiteraard maar op een partij een keer lid zijn. koppel dit vast aan je sofinummer zou ik zeggen. En je bent vrij om elke maand van partij te veranderen. Je zegt dan bij het een de lidmaatschap op, terwijl je bij een ander een lidmaatschap aangaat. Verder ben je vrij meer te doneren aan een partij, en wil je geen lid zijn dan betekent dit dat je niet stemt. Gedurende je lidmaatschap wordt je door je partij op de hoogte gehouden wat de partij voor jou allemaal heeft gedaan d.m.v. een bulletin of zoiets.
De partij zal er nu alles aan doen om ook tijdens de regeerperiode zijn leden te behouden. En daarmee heeft het volk veel meer macht over de partijen.

waarschijnlijk zal dit wel een onzinnig idee zijn, maar ach, daar zit ik ook niet echt mee.
Misschien heeft iemand anders een beter idee of wil je het bij het oude houden. wat zijn jullie gedachten hierover, daar ben ik wel nieuwsgierig naar. :)
Denken dat er geen fraude bestaat bij politieke partijen en hun ledenbestandjes. :')
pi_168438317
Begin eens met een foutloze TT, TS.
Op donderdag 6 maart 2014 15:35 schreef dreamerbulk het volgende:
ik zuig nog liever een paardenpenis leeg dan dat ik so-called "superfoods" moet gaan kopen/eten
pi_168441649
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 12:29 schreef Eleiko het volgende:
Begin eens met een foutloze TT, TS.
Is dit alles wat je erover te zeggen hebt, zeg dan niets maat. Ik probeer alleen een topic te openen dat trending is geweest in Amerika. En de nieuwskanalen vertellen ons dat hacken in Nederland ook kan gebeuren.

Nu kan ik het op save spelen en jou enkel een vraag stellen wat jij hiervan vind, maar dan weet ik zeker dat je het belachelijk vind dat ik hier zelf geen mening of ideeën over heb. Zoals aangegeven vertel ik erbij dat het waarschijnlijk geen perfect idee is, maar ik probeer tenminste iets... te bedenken. Het enige wat ik hier lees is hoe slecht mijn idee is en gevit over en weer, het lijkt FOK wel, oh wacht.. _O-
pi_168442518
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 14:44 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Is dit alles wat je erover te zeggen hebt, zeg dan niets maat. Ik probeer alleen een topic te openen dat trending is geweest in Amerika. En de nieuwskanalen vertellen ons dat hacken in Nederland ook kan gebeuren.

Nu kan ik het op save spelen en jou enkel een vraag stellen wat jij hiervan vind, maar dan weet ik zeker dat je het belachelijk vind dat ik hier zelf geen mening of ideeën over heb. Zoals aangegeven vertel ik erbij dat het waarschijnlijk geen perfect idee is, maar ik probeer tenminste iets... te bedenken. Het enige wat ik hier lees is hoe slecht mijn idee is en gevit over en weer, het lijkt FOK wel, oh wacht.. _O-
Hoe willen de Russen een potlood hacken?
De verkiezingen zijn in Nederland niet te hacken...

Ze zijn wel te beïnvloeden door hacks en als daardoor bepaalde zaken worden blootgelegd die waar zijn is dat dan zo erg?

Propaganda/disinfo daarentegen is van alle tijden en wordt door iedereen gebruikt...
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_168454203
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 10:26 schreef freako het volgende:

[..]

Nee, niet standaard. Het pak ingeleverde stempassen wordt verzegeld, die worden na afloop niet naast de kiezerslijst gelegd zonder een vermoeden van fraude.
Stembureaus hebben ook geen lijsten meer met kiezers (want bij stemmen in een willekeurig stembureau heeft dat weinig zin), alleen een lijst met ingetrokken stempassen.
Zou toch handig zijn als ze naderhand wél standaard zouden controleren of niemand zijn stempas dubbel gebruikt heeft. Ik denk dat je daarmee het grootste probleem aan zelf een stembureau mogen kiezen een heel stuk kleiner maakt.
quote:
[..]

Ja. Maar als stemmen per volmacht wordt afgeschaft, moet er eigenlijk wel een alternatief komen. En dat kan dan briefstemmen zijn, of langere openingstijden. Bijvoorbeeld door een beperkt aantal stembureaus in gemeentehuizen of in bibliotheken twee weken van tevoren al te openen. Ik heb zelf een voorkeur voor het tweede, maar daar help je mensen die slecht ter been zijn natuurlijk niet mee.
Ik zou het inderdaad vooral willen zoeken in langere openingstijden.

Andere vormen van stemmen (per brief en/of volmacht) kunnen wat mij betreft best blijven bestaan, maar dan alleen voor mensen voor wie het geen redelijke optie is om persoonlijk naar het stembureau te gaan. Dus niet langer standaard op elke stempas een volmachtgevingsmogelijkheid.
quote:
[..]

Klopt. Je kunt dan een kiesstelsel ontwerpen die op het lijf van je partij is geschreven. Net zoals in Hongarije bijvoorbeeld.
  vrijdag 27 januari 2017 @ 10:59:22 #65
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_168462765
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 21:47 schreef Pandorado het volgende:

[..]

Zou toch handig zijn als ze naderhand wél standaard zouden controleren of niemand zijn stempas dubbel gebruikt heeft. Ik denk dat je daarmee het grootste probleem aan zelf een stembureau mogen kiezen een heel stuk kleiner maakt.
Zonder aanwijzingen van fraude lijkt me dat best wel een zwaar middel. Het is ook niet toegestaan in de huidige Kieswet.

Om dezelfde reden wordt er ook niet standaard herteld. Het is nogal een operatie, je moet 10 miljoen stempassen tegen een lijst van kiesgerechtigden aan gaan houden. Dat zijn best wat studenten en sporthallen. Dus er is een wettelijke eis dat er voor een hertelling fouten moeten zijn gemaakt door stembureaus die mogelijk invloed hebben gehad op de zetelverdeling.
pi_168479414
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 10:59 schreef freako het volgende:

[..]

Zonder aanwijzingen van fraude lijkt me dat best wel een zwaar middel. Het is ook niet toegestaan in de huidige Kieswet.

Om dezelfde reden wordt er ook niet standaard herteld. Het is nogal een operatie, je moet 10 miljoen stempassen tegen een lijst van kiesgerechtigden aan gaan houden. Dat zijn best wat studenten en sporthallen. Dus er is een wettelijke eis dat er voor een hertelling fouten moeten zijn gemaakt door stembureaus die mogelijk invloed hebben gehad op de zetelverdeling.
En toch lijkt het me nuttig om zo nu en dan een dergelijke operatie wél uit te voeren, zelfs als er geen vermoeden van fraude is.

Als er niet of nauwelijks mensen zijn die in meerdere stembureaus een stem uitbrengen, is de invloed op de verkiezingen waarschijnlijk inderdaad te klein om te rechtvaardigen dat we na elke verkiezing alle ingeleverde stempassen zouden gaan inventariseren. Maar dan nog is het handig om soms juist wél al die passen "naast elkaar te leggen" om met recht te kunnen zeggen dát het niet nodig is om dat altijd te doen.

Anders loop je het risico enerzijds geen heil te zien in extra controles, omdat het in geen verhouding staat tot de geschatte omvang van de fraude, maar anderzijds de omvang van de fraude consequent te onderschatten door gebrek aan controles die een beter beeld geven van die omvang.
pi_168485980
Hoe wou je er dan mee gaan frauderen? Je moet je immers identificeren, dan moet je niet alleen de stempas van een ander hebben maar ook een ID bewijs en er een beetje op lijken.
pi_168490148
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 januari 2017 09:18 schreef 99.999 het volgende:
Hoe wou je er dan mee gaan frauderen?
Dat wil ik juist niet.
quote:
Je moet je immers identificeren, dan moet je niet alleen de stempas van een ander hebben maar ook een ID bewijs en er een beetje op lijken.
Dat lijkt me geen specifiek gevaar van uit verschillende stembureaus mogen kiezen en kan bovendien niet worden ontdekt met controle achteraf. Tenzij we van iedere stemmer ook een foto zouden maken.

Het gaat eerder om de situatie dat stempassen niet zo moeilijk na zouden zijn te maken als gedacht wordt, of de situatie dat mensen erin zouden slagen voor zichzelf extra stempassen te regelen. Mensen die dus daadwerkelijk meerdere keren als zichzelf naar verschillende stembureaus gaan om te stemmen.
  maandag 30 januari 2017 @ 22:04:15 #69
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_168555043
quote:
Met potlood stemmen onveilig: verkiezingsuitslag eenvoudig te hacken - rtlz.nl

Dat stellen beveiligingsexperts en een hoogleraar tegen RTL Nieuws. Toch wordt de uitslag van de Nederlandse verkiezingen sinds 2009 op deze kwetsbare software gebaseerd.

Zo werkt het stemmen in Nederland

Als je in Nederland stemt dan worden stemmen met de hand geteld in het stembureau. Daar worden de resultaten op een onbeveiligde usb-stick gezet en vervolgens ingeleverd bij een regiopunt waar een computer staat die alle stemmen optelt. Dit proces wordt nog twee keer herhaald: voor de twintig kieskringen en uiteindelijk het centraal stembureau.

"De Chinezen en Russen kunnen eenvoudig met de uitslag rommelen", zegt hacker Rop Gonggrijp, wiens onderzoek er tien jaar geleden voor zorgde dat de stemcomputer werd vervangen door het rode potlood. Volgens hem is de stemcomputer ingeruild voor een computer die stemmen telt.

De software is volgens beveiligingsonderzoeker Sijmen Ruwhof, die als ethisch hacker wordt ingehuurd door grote banken en overheidsinstanties om hun online beveiliging te testen, sterk verouderd en op allerlei punten lek.

"De gemiddelde iPad is beter beveiligd dan het Nederlandse verkiezingssysteem", aldus Ruwhof, die de software op verzoek van RTL Nieuws heeft onderzocht. Ruwhofs bevindingen zijn gecheckt door beveiligingsonderzoeker Ger Schinkel.

Herbert Bos, hoogleraar Systems & Network Security aan de Vrije Universiteit Amsterdam, is ook geschokt: "Als een student dit programma bij mij inlevert krijg hij een hele dikke onvoldoende. Het is dramatisch."

Het grootste probleem met het systeem is dat er geen eisen worden gesteld aan de computer waarop de software, genaamd Ondersteunende Software Verkiezingen (OSV), draait. De stembureaus krijgen een cd-rom met de software opgestuurd en mogen het programma op een computer naar keus installeren.

De OSV-software kan bijvoorbeeld worden geïnstalleerd op een tien jaar oude laptop met Windows XP (krijgt sinds april 2014 geen updates meer) die met het internet is verbonden. De combinatie van verouderde software en een internetverbinding maakt het voor hackers makkelijk om op de computer in te breken en daar malware te plaatsen.

"Het verwerken van stemmen op mogelijk onveilige systemen is onverantwoord en een groot risico voor de democratie", zegt Schinkel.

Als malware wordt geïnstalleerd - via een internetaanval of onbeveiligde usb-stick - dan kan het de stemresultaten in de OSV-software aanpassen. Zodra de cijfers in het programma zijn ingeladen, kunnen hackers de resultaten naar eigen wens aanpassen en een partij bijvoorbeeld een zetel meer of minder geven.

De software werkt met een simpele cijferlijst, een soort Excel-bestand, dat tijdens het invoeren tijdelijk wordt opgeslagen. Dit bestand is niet beveiligd en de OSV-software waarschuwt niet als de cijfers worden gemanipuleerd. De uiteindelijke uitdraai van de gefraudeerde resultaten oogt legitiem, ook voor de volgende partij die de resultaten weer inlaadt.

Minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken beweerde vorige week nog dat het stemproces niet te hacken is: "Het stemmen door de kiezer en tellen van de stemmen die door de kiezer worden uitgebracht gebeurt sinds 2007 weer helemaal handmatig."

"Langs digitale weg hacken van het stemmen en van het tellen van de stembiljetten in het stemlokaal is dus niet mogelijk", zo schrijft hij in een reactie op Kamervragen van Tweede Kamerlid Kees Verhoeven (D66).

De kwetsbare OSV-software berekent al acht jaar alle Nederlandse verkiezingsuitslagen. Naast de Europese en nationale verkiezingen is de software ook gebruikt voor het Oekraïne-referendum, een mogelijk interessant doelwit voor voor zowel de Russische als Oekraïense inlichtingendiensten.

In reactie op RTL Nieuws laat de Kiesraad weten dat de beveiliging van het OSV-programma door cybersecuritybedrijf Fox-IT wordt onderzocht. Dit is het eerste beveiligingsonderzoek dat plaatsvindt sinds de ingebruikname van de software.

"De discussie over hacks en manipulatie van het verkiezingsproces in het buitenland heeft onze aandacht voor de beveiliging van OSV verscherpt, en is voor ons aanleiding geweest maatregelen te nemen en OSV kritisch door te laten lichten en zo nodig te verbeteren", aldus de woordvoerder van de Kiesraad.

De uitgebrachte stemmen worden bij de komende Tweede Kamerverkiezingen met de hand nageteld door middel van een 'representatieve steekproef', zo bevestigt de woordvoerder van de Kiesraad. Daarmee moet softwarematige fraude worden voorkomen.

De Kiesraad heeft, ondanks herhaaldelijk aandringen van RTL Nieuws, geen antwoord op de vraag wat deze steekproef precies inhoudt. Ook op de vraag of dit ooit eerder is gebeurd, kwam geen antwoord.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken zegt dat de Kiesraad handmatige controles gaat uitvoeren.

Lees op rtlnieuws.nl
Zo werkt het softwaresysteem dat onze stemmen telt

Bron: www.rtlz.nl
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 30 januari 2017 @ 22:13:54 #70
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_168555296
Begin steeds meer te snappen waarom PVV en VVD zo graag de stemcomputers terug willen, en dat door willen drukken.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 30 januari 2017 @ 22:21:29 #71
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_168555535
quote:
Een onbeveiligde usb-stick om de telresultaten op te zetten? Was het maar waar. Het proces-verbaal met de telresultaten moet in het stembureau met pen en papier ingevuld worden. Daar komt geen computer aan te pas.
  woensdag 8 februari 2017 @ 00:36:10 #72
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_168749643
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 15:38 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Jij wel?

Of is Amerika nu ook geen democratie meer?
Of Noord Korea ook niet meer?
Kern is dat de mate van democratie niet afhangt van het aantal partijen.
Je kan gerust één partij of 100 partijen in de kamer hebben.
Het wordt wat ander wanneer je maar op één partij kunt , mag of moet stemmen, vooropgesteld dat er al kan/mag worden gestemd op leden.

Wanneer je partijen gaat uitsluiten omdat ze te weinige zetels hebben om in de kamer zitting te nemen, snap je idd niet wat of hoe of waarom democratie werkt. Het coalitieargument moet geen reden zijn het aantal partijen te reduceren. Je houd altijd die problemen van samenwertking, of je nu 2 of 30 partijen hebt. Wanneer er 150 zetels zijn, zou je 150 partijen kunnen hebben waarvan de leden door 13 miljoen mensen worden (uit)gekozen. De kiesdrempel is dan 1/150e.

Het argument dat je dan niet kunt regeren is een kwestie van hoe die leden dan op grond van hun eigen inzet en verhoudingen gaan stemmen over wie een minderheidskabinet vormt.
Je zal altijd een uitslag hebben, tenzij je denk dat het altijd 50-50 zal gaan zijn.
Komen ze niet tot overeenstemming, gaat er weer gekozen worden en reken dan maar dat de partijen die weiger(d)en om samen te werken daarop worden afgerekend door de kiezer.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_168752179
Nvm

[ Bericht 99% gewijzigd door probeer op 08-02-2017 09:34:34 ]
"Pools are perfect for holding water"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')