abonnement Unibet Coolblue
  maandag 23 januari 2017 @ 11:54:19 #276
439724 DrLeQuack
Quoque nihil aliquid est
pi_168368378
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2017 21:06 schreef MMunkun het volgende:
Zondagavond-gemijmer:

John's veerboot maakt overtochten die lang duren. Om de verveling bij passagiers tegen te gaan, geeft John lessen wiskunde, aardrijkskunde en Engels tijdens zijn vaartochten. Tijdens deze lessen laat hij zijn geit Hont aan het roer staan, want de kans dat een stuurloze veerboot op de plaats van bestemming komt, is natuurlijk klein.

De lessen zijn niet verplicht. Passagiers mogen zelf kiezen hoeveel lessen ze volgen. Er is geen tweede man zoals John, dus alle lessen worden na elkaar gegeven en passagiers zijn aldus in staat om alle lessen te volgen indien dat gewenst wordt.

Op een dag volgen er in totaal 59 passagiers Engels en slaan, los hiervan, 63 passagiers de les wiskunde over. Er zijn vandaag 37 diehards die alle lessen volgen en 17 mensen die liever rijen vergelijken dan iets bijleren. Er zijn vandaag al 9 reizigers aan boord die reeds experts zijn in wiskunde en die deze les dus overslaan, maar die wel de lessen Engels en aardrijkskunde volgen. Om mijn bullshitverhaal in stijl af te sluiten; er zijn op deze dag X mensen die enkel een les Engels volgen en de rest van de trip gebruiken om even op adem te komen.

Welk getal komt op de plaats van de X als je weet dat er zich aan boord van deze Nederlandse veerboot ook 36 stukken kaas bevinden?
Ik ga voor X = 13, aangezien dat mijn geluksgetal is. En om eerlijk te zijn lijkt het me nogal saai als al die passagiers en natuurlijk veerman John en de geit Hont alleen maar kaas te eten krijgen. Bovendien klinkt 36 stukken niet heel veel voor deze overvolle boot.
Making the possible totally impossible
pi_168369984
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2017 10:04 schreef sammiedebammie het volgende:

[..]

Sjeeezes stelletje paranoiakoeien! Nee, ik ben gewoon een Fok-lurker en een fan van logische puzzels, ok?
SPOILER: 10
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168370850
Bestaat er ook zoiets als een volledige uitleg? Waarbij je van stap naar stap meegenomen wordt zodoende dat iedereen het kan volgen. Dus expliciet waarom een bepaalde zoek en oplossingsrichting gekozen wordt. Dat zou leertechnisch een waardevol ding zijn.

Vraag 17a:

11 gelijke rijen met elk 4 vlakken. In de kleuren rood,groen en blauw. De vakjes zijn 6 hoeken en allemaal even groot. Daarachter staan 3 getallen. Ik denk dan aan RGB kleuren spectrum, 4 aderparen, spanning, etc.

De RGB getallen koppelen aan de vlakjes is mij niet gelukt. Vooral doordat rij 10 en 11 qua kleuren identiek zijn maar de waardes zijn dat niet. Kortom, hoe kom je van zoiets tot een citaat?

Iemand?
For each contact, there is a solution!
The person most likely stopping you, is you.
pi_168372104
je hebt dus gekleurde vakken en je moet naar een citaat (letters), dus zullen die vakken mogelijk voor letters staan. welke letters dan? hmmm, 3 kleuren: rood - groen - blauw. en achter elke regel 3 getallen.. zouden die getallen te linken zijn aan de kleuren?
en o ja, we hebben ook die handige tool nog op pagina 1 van de puzzel!
pi_168373428
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2017 14:27 schreef billiebob123 het volgende:
je hebt dus gekleurde vakken en je moet naar een citaat (letters), dus zullen die vakken mogelijk voor letters staan. welke letters dan? hmmm, 3 kleuren: rood - groen - blauw. en achter elke regel 3 getallen.. zouden die getallen te linken zijn aan de kleuren?
en o ja, we hebben ook die handige tool nog op pagina 1 van de puzzel!
Ok. Dus dan hebben we honingraten met kleuren. En letters met kleuren dezelfde kleuren. En achter iedere rij honingraten staat een code voor rood, groen, blauw. Wat als de eerste waarde in zo'n code dan dus iets zegt over de 'groep rood' op die rij...

...next :)
pi_168376489
quote:
1s.gif Op maandag 23 januari 2017 15:07 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

Ok. Dus dan hebben we honingraten met kleuren. En letters met kleuren dezelfde kleuren. En achter iedere rij honingraten staat een code voor rood, groen, blauw. Wat als de eerste waarde in zo'n code dan dus iets zegt over de 'groep rood' op die rij...

...next :)
Sneu, ik zat erg te focussen op de RGB waardes van lichtkleuren. In de hoop dit te kunnen vertalen naar Hex en dan naar tekst. Wederom zocht ik in het verkeerde bos.

Dank voor de uitleg.
For each contact, there is a solution!
The person most likely stopping you, is you.
pi_168378699
quote:
1s.gif Op maandag 23 januari 2017 15:07 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

Ok. Dus dan hebben we honingraten met kleuren. En letters met kleuren dezelfde kleuren. En achter iedere rij honingraten staat een code voor rood, groen, blauw. Wat als de eerste waarde in zo'n code dan dus iets zegt over de 'groep rood' op die rij...

...next :)
Daarnaast was Nijver ook een hint, maar de kleuren op de schijf waren idd de grootste weggever :)
Team van drie
pi_168378816
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2017 11:54 schreef DrLeQuack het volgende:
X = 13
Helaas :P
pi_168380703
Het gros van de vragen is met (al dan niet met hints) inmiddels wel duidelijk (waarvan een aantal na sluitingsdatum zonder hints; moraal: voortaan eerder beginnen...),
Maar #2 blijft me een raadsel (sic). Wat het diagram voorstelt was me direct duidelijk, dat je daarmee van de gekleurde bolletjes letters (een- of tweetallen) kunt achterhalen en dat je die dan per kleur bij elkaar veegt lijkt me obvious. Maar wat moet je dan met die 6 collecties letters? Het eerste woord van de vraag lijkt te hinten naar de beroemde detective, zijn assistent, hun schrijver, titels van boeken/film/tv-serie, maar dat heeft bij mij niet het kwartje doen vallen. Heb ik ergens een verkeerde afslag genomen?
pi_168380917
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2017 20:01 schreef naam42 het volgende:
Het gros van de vragen is met (al dan niet met hints) inmiddels wel duidelijk (waarvan een aantal na sluitingsdatum zonder hints; moraal: voortaan eerder beginnen...),
Maar #2 blijft me een raadsel (sic). Wat het diagram voorstelt was me direct duidelijk, dat je daarmee van de gekleurde bolletjes letters (een- of tweetallen) kunt achterhalen en dat je die dan per kleur bij elkaar veegt lijkt me obvious. Maar wat moet je dan met die 6 collecties letters? Het eerste woord van de vraag lijkt te hinten naar de beroemde detective, zijn assistent, hun schrijver, titels van boeken/film/tv-serie, maar dat heeft bij mij niet het kwartje doen vallen. Heb ik ergens een verkeerde afslag genomen?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168380971
quote:
1s.gif Op maandag 23 januari 2017 18:56 schreef Cregan het volgende:

[..]

Daarnaast was Nijver ook een hint, maar de kleuren op de schijf waren idd de grootste weggever :)
17 A en B zijn ook goed te doen, zonder de schijf.
pi_168381212
quote:
1s.gif Op maandag 23 januari 2017 18:56 schreef Cregan het volgende:

[..]

Daarnaast was Nijver ook een hint, maar de kleuren op de schijf waren idd de grootste weggever :)
(typisch) NBV, nijver en de vorm van de symbolen waren allemaal hints natuurlijk. maar vooral naar de inhoud van de teksten en niet zozeer naar de aanpak o.i.d. (toch? :) )
pi_168381574
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2017 20:10 schreef Nethunt het volgende:

[..]

17 A en B zijn ook goed te doen, zonder de schijf.
C ook hoor :)
pi_168381789
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2017 07:56 schreef billiebob123 het volgende:

[..]

ik ben uiteindelijk voor 690 gegaan, maar ik denk dat je de vraag op verschillende manieren kunt interpreteren / kunt discussiėren over het 'juiste' antwoord. Ik ga ervan uit dat de puzzelmakers een blik werpen op de toelichting en dan alles wat op het goede spoor zit, goed keurt.. :P

24 was wel een leuke vraag. niet moeilijk, maar het verschil tussen het antwoord dat je zou verwachten op basis van de vraag en het antwoord dat het daadwerkelijk is.. :D
Ik ben voor vraag 24a ook uitgekomen op 690. Ben benieuwd of er nevenoplossingen zijn.
Ik heb de derde tekst alleen niet kunnen ontcijferen. Kom je op een ander antwoord uit wanneer je dat wel zou hebben? Iemand nog een goede hint voor die derde tekst? Ik heb de karakters omgezet en ik heb een sleutel.
pi_168381894
quote:
Ik ben voor vraag 24 ook uitgekomen op 690. Ben benieuwd of er nevenoplossingen zijn.
Ik heb de derde tekst alleen niet kunnen ontcijferen. Kom je op een ander antwoord uit wanneer je dat wel zou hebben? Iemand nog een goede hint voor die derde tekst? Ik heb de karakters omgezet en ik heb een sleutel.
Het is inderdaad een codering met die sleutel. Gewoon een paar verschillende proberen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 8% gewijzigd door saaie_kaas op 23-01-2017 20:52:45 ]
pi_168385827
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2017 20:08 schreef saaie_kaas het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
OK, dit zetje in de goed (denk)richting helpt... in 10 minuten 4 stuks gevonden (inclusief eentje met een mankerende letter). Geel en donkerblauw blijven (nog) een raadsel...
pi_168386404
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2017 20:38 schreef saaie_kaas het volgende:

[..]

Het is inderdaad een codering met die sleutel. Gewoon een paar verschillende proberen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank je. Ik krijg er nu wel het heen en weer van. 😊
pi_168388485
quote:
OK, dit zetje in de goed (denk)richting helpt... in 10 minuten 4 stuks gevonden (inclusief eentje met een mankerende letter). Geel en donkerblauw blijven (nog) een raadsel...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door saaie_kaas op 24-01-2017 00:04:07 ]
pi_168390980
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 10:27 schreef CarloV het volgende:

[..]

Polybius is te algemeen en te onduidelijk, je kunt er in principe alles instoppen wat je maar wil. Verder wordt hij gebruikt bij playfair, bifid, foursquare, etc. en daar is het nagenoeg altijd I=J. Je hebt een specifiekere code nodig, die polybius anders gebruikt. Dat C=K gebruikelijk is heeft te maken met dat de vercijfering die we zoeken nogal "eenvoudig" is. Ten tweede worden dan die bolletjes ook iets duidelijker!
Ik werk in IT waar voor elk ding een vakterm is, en dat zijn dan eigenlijk allemaal subtiele varianten van hetzelfde ding. Van jou mag je rot13 zeker ook niet Caesar noemen...
Als je op de normale manier (zoals je ook leest) het alfabet in een 5x5 vierkant neerzet heb je twee mogelijkheden om er 26 kwijt te kunnen: I=J of C=K. Soms, HEEL soms, wordt ook U=V genomen. Deze zijn bij nuchtere pragmatische mensen allemaal bekend als Polybius.
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
pi_168391526
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 09:53 schreef nushae het volgende:

[..]

Ik werk in IT waar voor elk ding een vakterm is, en dat zijn dan eigenlijk allemaal subtiele varianten van hetzelfde ding. Van jou mag je rot13 zeker ook niet Caesar noemen...
Als je op de normale manier (zoals je ook leest) het alfabet in een 5x5 vierkant neerzet heb je twee mogelijkheden om er 26 kwijt te kunnen: I=J of C=K. Soms, HEEL soms, wordt ook U=V genomen. Deze zijn bij nuchtere pragmatische mensen allemaal bekend als Polybius.
Ik heb nooit gezegd dat Polybius fout was, ik zei alleen dat het te algemeen en te onduidelijk is. Voor Caesar heb je maar 26 mogelijkheden en is algemener dan ROT13. ROT13 is slechts een element van alle mogelijke Caesar-rotaties. Of wiskundig gezegd: [13] zit bevat in de groep Z/26Z onder optelling.

Polybius heeft in totaal 26! = 403291461126605635584000000 manieren om in te vullen (26 mogelijkheden in het eerste vakje, 25 mogelijkheden over in de tweede, etc.). En de laatste letter die overblijft is een letter die we weglaten of gelijkstellen aan een ander. Dit wordt geexploiteerd door Playfair, Bifid, Twosquare, Foursquare, etc. door een alfabetsleutel te kiezen. Er staat immers op de (engelse) wikipedia van het Polybius vierkant dat er met een alfabetsleutel gewerkt mag worden.

Ja je kunt het oplossen met Polybius door geen sleutel te kiezen en C=K aan te nemen en dan bolletjes te tellen. Maar deze keuze is heel specifiek, en er is een reden daarvoor, heb je die reden al gevonden? Want zolang je op Polybius blijft hangen zul je nooit de hints snappen.

De vercijfering die we zoeken is een element van alle mogelijke Polybius vercijferingen. Sterker nog het bereik van onze vercijfering is niet in coordinaten van getallen (zoals polybius) maar in unaire componenten (wat dus de bolletjes verklaart) en is dus volgens dat principe niet gelijk aan een polybius vercijfering in heel strikte zin. Deze vercijfering heeft een naam, en is misschien niet een vakterm binnen de IT, het valt meer in het rijtje morsecode, baconcode, baudotcode, etc.
pi_168391673
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2017 13:43 schreef TjerkdeVries het volgende:
Bestaat er ook zoiets als een volledige uitleg? Waarbij je van stap naar stap meegenomen wordt zodoende dat iedereen het kan volgen. Dus expliciet waarom een bepaalde zoek en oplossingsrichting gekozen wordt. Dat zou leertechnisch een waardevol ding zijn.

Vraag 17a:

11 gelijke rijen met elk 4 vlakken. In de kleuren rood,groen en blauw. De vakjes zijn 6 hoeken en allemaal even groot. Daarachter staan 3 getallen. Ik denk dan aan RGB kleuren spectrum, 4 aderparen, spanning, etc.

De RGB getallen koppelen aan de vlakjes is mij niet gelukt. Vooral doordat rij 10 en 11 qua kleuren identiek zijn maar de waardes zijn dat niet. Kortom, hoe kom je van zoiets tot een citaat?

Iemand?
1. Zie je ergens in het puzzel document nog meer rood/groen/blauw?
2. Kijk goed naar de rijen waarachter een of meer nullen staan. Zie je een patroon in de bijbehorende kleuren?
3. Kun je een manier bedenken om letters aan getallen te koppelen?
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
pi_168391792
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 10:34 schreef CarloV het volgende:

[..]

Ik heb nooit gezegd dat Polybius fout was, ik zei alleen dat het te algemeen en te onduidelijk is. Voor Caesar heb je maar 26 mogelijkheden en is algemener dan ROT13. ROT13 is slechts een element van alle mogelijke Caesar-rotaties. Of wiskundig gezegd: [13] zit bevat in de groep Z/26Z onder optelling.

Polybius heeft in totaal 26! = 403291461126605635584000000 manieren om in te vullen (26 mogelijkheden in het eerste vakje, 25 mogelijkheden over in de tweede, etc.). En de laatste letter die overblijft is een letter die we weglaten of gelijkstellen aan een ander. Dit wordt geexploiteerd door Playfair, Bifid, Twosquare, Foursquare, etc. door een alfabetsleutel te kiezen. Er staat immers op de (engelse) wikipedia van het Polybius vierkant dat er met een alfabetsleutel gewerkt mag worden.

Ja je kunt het oplossen met Polybius door geen sleutel te kiezen en C=K aan te nemen en dan bolletjes te tellen. Maar deze keuze is heel specifiek, en er is een reden daarvoor, heb je die reden al gevonden? Want zolang je op Polybius blijft hangen zul je nooit de hints snappen.

De vercijfering die we zoeken is een element van alle mogelijke Polybius vercijferingen. Sterker nog het bereik van onze vercijfering is niet in coordinaten van getallen (zoals polybius) maar in unaire componenten (wat dus de bolletjes verklaart) en is dus volgens dat principe niet gelijk aan een polybius vercijfering in heel strikte zin. Deze vercijfering heeft een naam, en is misschien niet een vakterm binnen de IT, het valt meer in het rijtje morsecode, baconcode, baudotcode, etc.
Je hebt niks gezegd wat niet waar was hoor, maar ook niet echt begrepen waar ik op doelde. Heel wiskundig aangepakt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
pi_168391887
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 10:58 schreef nushae het volgende:

[..]

Je hebt niks gezegd wat niet waar was hoor, maar ook niet echt begrepen waar ik op doelde. Heel wiskundig aangepakt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168395603
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2017 19:01 schreef MMunkun het volgende:

[..]

Helaas :P
Hmm, ik ben wel benieuwd hoe je aan een andere waarde dan 13 kan komen,
want dat ligt voor de hand. Er wordt niet uitgelegd hoe de stukken kaas zich
relateren tot de passagiers en de lessen die ze volgen, dus de informatie
dat er 36 stukken kaas zijn, kan niet tot de oplossing leiden.
pi_168398261
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 10:34 schreef CarloV het volgende:

[..]

Ik heb nooit gezegd dat Polybius fout was, ik zei alleen dat het te algemeen en te onduidelijk is. Voor Caesar heb je maar 26 mogelijkheden en is algemener dan ROT13. ROT13 is slechts een element van alle mogelijke Caesar-rotaties. Of wiskundig gezegd: [13] zit bevat in de groep Z/26Z onder optelling.

Polybius heeft in totaal 26! = 403291461126605635584000000 manieren om in te vullen (26 mogelijkheden in het eerste vakje, 25 mogelijkheden over in de tweede, etc.). En de laatste letter die overblijft is een letter die we weglaten of gelijkstellen aan een ander. Dit wordt geexploiteerd door Playfair, Bifid, Twosquare, Foursquare, etc. door een alfabetsleutel te kiezen. Er staat immers op de (engelse) wikipedia van het Polybius vierkant dat er met een alfabetsleutel gewerkt mag worden.

Ja je kunt het oplossen met Polybius door geen sleutel te kiezen en C=K aan te nemen en dan bolletjes te tellen. Maar deze keuze is heel specifiek, en er is een reden daarvoor, heb je die reden al gevonden? Want zolang je op Polybius blijft hangen zul je nooit de hints snappen.

De vercijfering die we zoeken is een element van alle mogelijke Polybius vercijferingen. Sterker nog het bereik van onze vercijfering is niet in coordinaten van getallen (zoals polybius) maar in unaire componenten (wat dus de bolletjes verklaart) en is dus volgens dat principe niet gelijk aan een polybius vercijfering in heel strikte zin. Deze vercijfering heeft een naam, en is misschien niet een vakterm binnen de IT, het valt meer in het rijtje morsecode, baconcode, baudotcode, etc.
Dit zal allemaal best waar zijn, maar volgens wiki is de typische vorm van het Polybius Vierkant gewoon dat ene 5x5 vierkant, zonder codewoord, met c=k.

Aangezien de NVD erg vaak dingen van wiki gebruikt, vind ik het nogal cru om te zeggen dat Polybius te algemeen en onduidelijk is.

Er zal best een vercijfering te vinden zijn die mooier is, maar die staat dan volgens mij niet bij de standaard lijstjes van handcijfers (of ik ben echt blind).
Team van drie
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')