Insgelijks. En blijf maar uit de buurt van kinderen.quote:Op vrijdag 23 december 2016 12:38 schreef Exrudis het volgende:
[..]
Laat je op korte termijn eens onderzoeken, dit gaat niet zo best zo.
De vraag is wat Jezus in Joh 13:15 duidelijk wilde maken.quote:Op vrijdag 23 december 2016 12:13 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nee JG houden zich daar net zo min aan als andere gelovigen. Iedere zichzelf respecterende stroming/religie denkt dat zij zich op de juiste manier aan Gods woord houden en anderen niet.
Jezus leert dat je elkanders voeten moet wassen. Dit is inderdaad zo'n duizend jaar lang uitgevoerd in de christelijke kerken maar nu niet meer (in Roomse kerken gebeurt dit nog af en toe ) , om wat voor reden dan ook. Jullie ook niet, terwijl Jezus toch echt expliciet is.
Joh 13:15
Indien dan Ik, de Heere en de Meester, uw voeten gewassen heb, zo zijt gij ook schuldig, elkanders voeten te wassen.
15. Want Ik heb u een voorbeeld gegeven, opdat, gelijkerwijs Ik u gedaan heb, gijlieden ook doet.
Net zo expliciet als bijvoorbeeld de instelling van het avondmaal.
Moet je je voorstellen.quote:Op vrijdag 23 december 2016 12:39 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Insgelijks. En blijf maar uit de buurt van kinderen.
Ik zie een nuancering in de tekst ja. Ik zie echter ook dat vooral gaat over afstand nemen van, ontrouw, verzaken of afkeren etc. Zoals er zelf al staat: In de christelijke Griekse Geschriften duidt de term echter hoofdzakelijk op religieuze afvalligheid.quote:Op donderdag 22 december 2016 20:39 schreef Exrudis het volgende:
Zie je hier niet terug komen dat 'afval' niet zomaar neerkomt op verlaten? Jij bracht m.i. de nuancering niet aan die hier in de tekst wordt genoemd.
Dat kan ik een beetje begrijpen. Maar vind je het niet moeilijk dat je zulke dingen niet allemaal weet? Het gaat hier wel over de manier van werken binnen een organisatie waarvoor je duidelijk opkomt, een organisatie die je moet vertegenwoordigen bij iedereen? Is het dan niet gek dat vele dingen geheim worden gehouden zoals dat boek dat de ouderlingen moeten gebruiken om uitsluiting op te baseren etc. Waarom krijgt niet iedereen die info?quote:Op donderdag 22 december 2016 20:39 schreef Exrudis het volgende:
Anderzijds hoef ik mij met dit soort zaken nooit bezig te houden en interesseert het me niet veel.
Fijn om te horen dat je in je dagelijkse leven begaan bent met mensen in het algemeen. Begrijp me niet verkeerd, ik wil jou ook helemaal niet veroordelen. Het gaat hier over hoe de organisatie (en niet individuele mensen) omgaan met misbruik. Ik heb er dan ook een probleem mee dat je zegt "en reken maar dat zo'n kind in bescherming wordt genomen." Uit het onderzoek van de commissie is gebleken dat dit helemaal niet het geval is. Het is goed om te horen dat jij wel vindt dat dit moet gebeuren. Jammer genoeg vindt de organisatie dat niet zo.quote:Op donderdag 22 december 2016 20:39 schreef Exrudis het volgende:
De aanpak van misbruik gaat volgens de Bijbelse richtlijn, dus dat deel loopt wel los. En reken maar dat zo'n kind in bescherming wordt genomen. En als het kwaad toch eens mocht geschieden, dan moet er primair hulp komen voor het slachtoffer. Verder wordt de dader óf uitgesloten óf een levenlang in de gaten gehouden. En hebben de ouders de keuze voor aangifte bij de autoriteiten.
Ik persoonlijk?
Ik zorg zeker wel voor anderen, ouderen én kinderen. Ik ben al jaren mantelzorger en het kost mij veel energie dat naast m'n werk te doen. Ik help kinderen op de middelbare school bij problemen met wiskunde, onvoldoende motivatie e.d. Wat wil je nu eigenlijk dat ik nog meer doe? Ik ken verder helemaal geen misbruikte kinderen of misbruikers van kinderen. En als een kind plotseling stil wordt, niet meer vrolijk is of wat ook, ben ik één van de velen die dat opmerken en er vragen over stellen. Wat dacht jij dan?
JG zal de richtlijnen verder heus wel aanpassen als dat nodig is. Heb daar verder geen weet van, want daar ga ik niet over. Misschien is er wel e.e.a. verbeterd. Maar nogmaals, bij JG komt misbruik gelukkig in geen enkele verhouding voor met de wereld. Nog geen fractie ervan, dus reken maar dat ze niet zo onwetend zijn als je denkt. Dit los van de vraag of er zaken voor verbetering vatbaar waren of nog zijn.
Ik ga er inderdaad niet vanuit dat ze onwetend zijn. Ze dekken zich zelfs goed in met grote schadeclaims etc. Hun onderwijs ivm het beschermen van kinderen is ook zeker en vast goed.quote:Op donderdag 22 december 2016 20:39 schreef Exrudis het volgende:
JG zal de richtlijnen verder heus wel aanpassen als dat nodig is. Heb daar verder geen weet van, want daar ga ik niet over. Misschien is er wel e.e.a. verbeterd. Maar nogmaals, bij JG komt misbruik gelukkig in geen enkele verhouding voor met de wereld. Nog geen fractie ervan, dus reken maar dat ze niet zo onwetend zijn als je denkt. Dit los van de vraag of er zaken voor verbetering vatbaar waren of nog zijn.
Dat is weer rond de pot draaien. God zal inderdaad het oordeel vellen. MAAR JG geven wel duidelijk aan welke mensen niet in het paradijs zullen komen. Het staat inderdaad nergens in de Bijbel dat een organisatie zo'n uitspraken zou mogen doen. Toch doen ze het... Kijk maar naar het filmpje over het homohuwelijk.quote:Op donderdag 22 december 2016 20:39 schreef Exrudis het volgende:
Verder gaat ook de organisatie niet over de vraag wie wel en niet zullen overleven. Je bewering dat de organisatie daarover zou gaan is werkelijk onzin. Waar zou je zoiets lezen in de Schrift? Wel wijst het iedereen op het belang zijn levenswijze aan te passen aan wat God wil. Dat is haar taak. Daar heb je toch geen probleem mee?
Verder velt God het uiteindelijke oordeel, Hij kent daden en vooral harten van mensen; daar gaat het om.
Dan lees je niet goed. "Indien dan Ik, de Heere en de Meester, uw voeten gewassen heb, zo zijt gij ook schuldig, elkanders voeten te wassen.quote:Op vrijdag 23 december 2016 12:56 schreef Exrudis het volgende:
[..]
De vraag is wat Jezus in Joh 13:15 duidelijk wilde maken.
In het hete klimaat van het Midden-Oosten, waar de mensen in open sandalen op stoffige wegen liepen, was het een blijk van gastvrijheid en vriendelijkheid ervoor te zorgen dat de voeten van gasten gewassen werden.
Dat Jezus als leider de voeten van zijn volgelingen waste, was voor hen een les in nederigheid. Hij gaf het m.i. niet zozeer als gebod om bij binnenkomst van een gast steevast diens voeten te gaan wassen.
Nou ja bijna gelijk aan beesten. Ik neem aan dat je precies weet wat ik bedoel.quote:Overigens lees ik nergens in de Bijbel dat ongelovigen beesten zouden zijn. Hoe kom je daar nu weer bij?
Ouderlingen hebben wat extra specifieke taken en om ze daartoe uit te rusten is extra onderwijs nodig. En in dat boek staan geen dingen die niet op de Bijbel zijn gebaseerd, hooguit een nadere uitwerking. Met de Bijbel zelf weet ik precies waar ik sta; ik ben niet achterlijk mocht je die impressie hebben.quote:Op vrijdag 23 december 2016 13:02 schreef C_elf het volgende:
[..]
Ik zie een nuancering in de tekst ja. Ik zie echter ook dat vooral gaat over afstand nemen van, ontrouw, verzaken of afkeren etc. Zoals er zelf al staat: In de christelijke Griekse Geschriften duidt de term echter hoofdzakelijk op religieuze afvalligheid.
Ik snap je redenering, maar ik ben het er dus niet mee eens. In mijn ogen blijft het dus wat rond de pot draaien. Maar soit, we zullen het hierop nooit eens raken met elkaar
[..]
Dat kan ik een beetje begrijpen. Maar vind je het niet moeilijk dat je zulke dingen niet allemaal weet? Het gaat hier wel over de manier van werken binnen een organisatie waarvoor je duidelijk opkomt, een organisatie die je moet vertegenwoordigen bij iedereen? Is het dan niet gek dat vele dingen geheim worden gehouden zoals dat boek dat de ouderlingen moeten gebruiken om uitsluiting op te baseren etc. Waarom krijgt niet iedereen die info?
[..]
Fijn om te horen dat je in je dagelijkse leven begaan bent met mensen in het algemeen. Begrijp me niet verkeerd, ik wil jou ook helemaal niet veroordelen. Het gaat hier over hoe de organisatie (en niet individuele mensen) omgaan met misbruik. Ik heb er dan ook een probleem mee dat je zegt "en reken maar dat zo'n kind in bescherming wordt genomen." Uit het onderzoek van de commissie is gebleken dat dit helemaal niet het geval is. Het is goed om te horen dat jij wel vindt dat dit moet gebeuren. Jammer genoeg vindt de organisatie dat niet zo.
[..]
Ik ga er inderdaad niet vanuit dat ze onwetend zijn. Ze dekken zich zelfs goed in met grote schadeclaims etc. Hun onderwijs ivm het beschermen van kinderen is ook zeker en vast goed.
Je doet nu echter uitspraken die de organisatie niet doet. In de commissie is duidelijk aangeven door Jackson van het besturende lichaam dat ze de richtlijnen niet willen aanpassen, want dat ze willen vasthouden aan bepaalde Bijbelse richtlijnen (of interpretaties). Hij vond dat er geen zaken voor verbetering vatbaar waren. Dat noem ik best angstaanjagend.
Het is goed om te horen dat je daar eigenlijk niet achterstaat... Maar het is wel jouw organisatie. Dat brengt je toch in een tweestrijd?
[..]
Dat is weer rond de pot draaien. God zal inderdaad het oordeel vellen. MAAR JG geven wel duidelijk aan welke mensen niet in het paradijs zullen komen. Het staat inderdaad nergens in de Bijbel dat een organisatie zo'n uitspraken zou mogen doen. Toch doen ze het... Kijk maar naar het filmpje over het homohuwelijk.
Helaas deel ik je standpunt niet en geeft Jezus hier niet zo'n gebod als de specifiek ingestelde avondmaal viering, maar slechts een les in nederigheid.quote:Op vrijdag 23 december 2016 13:25 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dan lees je niet goed. "Indien dan Ik, de Heere en de Meester, uw voeten gewassen heb, zo zijt gij ook schuldig, elkanders voeten te wassen.
15. Want Ik heb u een voorbeeld gegeven, opdat, gelijkerwijs Ik u gedaan heb, gijlieden ook doet.".
Wat is daar niet duidelijk aan? Wat is er aan deze opdracht anders dan die van het instellen van het avondmaal? Wie ben jij om te bepalen of dit al dan niet uitgevoerd dient te worden?
Jezus geeft ook opdracht om brood te eten en wijn te drinken. Omdat dat nodig is om in leven te blijven? Of omdat dat alleen nodig is in warme stoffige landen of zo? Nee het is een heilsopdracht. Net als het voeten wassen.
Je bent nu overduidelijk aan het kronkelen als ik je wijs op het feit dat je NIET volgens de bijbel probeert te leven.
[..]
Nou ja bijna gelijk aan beesten. Ik neem aan dat je precies weet wat ik bedoel.
Nog een leuke:
" Hij die niet eet van mijn lichaam en drinkt van mijn bloed, zodat hij één wordt met mij en ik met hem, zal de verlossing niet kennen "
Uit de Mithras cultus. (klinkt bekend he?)
Ik vind dat je veel nadruk blijft leggen op het feit dat kindermisbruik relatief weinig voorkomt. Je gaat (alweer) niet in op bepaalde aspecten: 1006 zaken waarvan GEEN ENKELE is aangegeven bij de autoriteiten. Verschillende zaken waarbij een dader misbruik toegeeft en dit toch NIET wordt aangegeven en waarbij de dader NIET wordt uitgesloten. Dat is gewoon fout, punt.quote:Op vrijdag 23 december 2016 14:43 schreef Exrudis het volgende:
Ik vind verder dat je wat veel nadruk blijft leggen op dat kindermisbruik, terwijl dat nu juist bij JG relatief weinig voorkomt.
Het enige compliment dat je van mij zal horen is dat ze goed onderwijs geven aan ouders en kinderen om misbruik te voorkomen. Preventie, signalen herkennen etc. Dat doen ze inderdaad goed.quote:Op vrijdag 23 december 2016 14:43 schreef Exrudis het volgende:
En nogmaals, hoe graag sommige afvalligen de situatie graag anders voorstellen, maar er is bij JG significant minder misbruik dan elders. Waarom geef je daar niet eens een compliment voor?
Ja, klopt, heeft hij gezegd. Zie je wat hij hier doet en waar jij ook zo goed in bent? Rond de pot draaien... Hij zegt dat hij bereid is om zaken aan te passen als dit volgens Bijbelse richtlijnen is.quote:Op vrijdag 23 december 2016 14:43 schreef Exrudis het volgende:
Ik lees evenwel dat hij het volgende zou hebben gezegd: “The Governing Body would be prepared to bring its teachings in line with contemporary social attitudes if it could be supported by the scriptures”. Ofwel, als er wat te verbeteren valt zonder tegen de Bijbelse richtlijn in te gaan, is het daartoe bereid. Dan zijn we er toch?
Ja, rond de pot draaien. En je doet het alweer. Je kan niet over een individu bepalen of ze in aanmerking komen voor het paradijs, maar je kan dit wel bepalen over een hele groep mensen, zoals homo's? Zie je niet hoe dubbel het is wat je zegt?quote:Op vrijdag 23 december 2016 14:43 schreef Exrudis het volgende:
Hoezo om de pot draaien? JG citeren enkel de Bijbel. Wat is daar mis mee?
Of heb je liever dat ze zouden zeggen dat je Bijbelse principes en geboden kunt negeren, daar je toch wel zeker kunt zijn van Gods barmhartigheid?
Hoe vind jij het als de specialist in het ziekenhuis na onderzoek meldt dat alles OK is, maar verzwijgt dat je met uitzaaiingen in je lijf rondloopt? Dat is voor het moment een prettig bericht, maar je loopt gerede kans dat het uiteindelijk slecht met je afloopt. Evenzo waarschuwen JG hun medemens dat hij of zij er verstandig aan doet diens leven in overeenstemming te brengen met Gods wil.
Ben je het daar niet mee eens, val dan de Bijbel / God aan, maar niet JG.
Echter, geen enkel mens kan over een individu bepalen of die uiteindelijk voor leven in aanmerking komt of niet; we zien namelijk niet in het 'hart' van een ander mens.
Maar als collectieve groep met onacceptabel gedrag voor God zegt de Bijbel wel degelijk dat het slecht zal aflopen. Daar mogen JG niet voor weglopen en dat doen ze dan ook niet. Anders zou men JG tijdens Gods oordeel er terecht op aanspreken dat zij de persoon niet hebben geïnformeerd en zou bijgevolg JG bloedschuld op zich laden.
Ik hoop dat het je zo wat duidelijker is.
in welk oud religieus geschrift van deze sekte staat deze tekst?quote:Op vrijdag 23 december 2016 13:25 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nog een leuke:
" Hij die niet eet van mijn lichaam en drinkt van mijn bloed, zodat hij één wordt met mij en ik met hem, zal de verlossing niet kennen "
Uit de Mithras cultus. (klinkt bekend he?)
Ik wil er nog eens op ingaan, maar wat mij betreft stoppen we de discussie zo langzamerhand eens, we vervallen in herhaling en de materie hoort niet eens binnen dit topic.quote:Op vrijdag 23 december 2016 16:41 schreef C_elf het volgende:
[..]
Ik vind dat je veel nadruk blijft leggen op het feit dat kindermisbruik relatief weinig voorkomt. Je gaat (alweer) niet in op bepaalde aspecten: 1006 zaken waarvan GEEN ENKELE is aangegeven bij de autoriteiten. Verschillende zaken waarbij een dader misbruik toegeeft en dit toch NIET wordt aangegeven en waarbij de dader NIET wordt uitgesloten. Dat is gewoon fout, punt.
Een nee, het is enkel en alleen de taak van de ouders om dit aan te geven is menselijk gezien gewoon een belachelijk argument. Ook Bijbels gezien kan ik nu niet meteen een tekst voor ogen halen waar staat dat misdadigers enkel mogen aangegeven worden door het slachtoffer, en niet door een derde. Een belangrijke derde trouwens, met een machtspositie. Een derde die zogezegd een liefdevolle herder is...
Voorbeeld (ik hoop dat het je nooit overkomt trouwens): Een kind dat jij begeleidt geeft bij jou aan dat het misbruikt wordt door een collega van je. Die collega bekent dit ook. Je bespreekt dit, volgens de richtlijnen van JG, met de ouders en brengt ze op de hoogte, maar ze weigeren aangifte te doen. Volgens de richtlijnen van de organisatie zou jij de dader dan dus niet aangeven bij de politie, omdat je vindt dat dit de taak van de ouders is (die dit weigeren om welke reden dan ook). Je laat een misbruiker dus ongestraft wegkomen met misbruik.
Ik hoop dat je merkt dat dit toch wel erg fout is.
[..]
Het enige compliment dat je van mij zal horen is dat ze goed onderwijs geven aan ouders en kinderen om misbruik te voorkomen. Preventie, signalen herkennen etc. Dat doen ze inderdaad goed.
De rest is echter zo verschrikkelijk slecht dat het dit goede wel wat overschaduwt, niet? Misbruikers die bekennen, maar niet worden aangegeven bij autoriteiten... Tja, dan kan je nog zo veel mooie woorden publiceren... Zo lang je als organisatie zulke zaken niet goed aanpakt, doen die mooie woorden er weinig toe.
[..]
Ja, klopt, heeft hij gezegd. Zie je wat hij hier doet en waar jij ook zo goed in bent? Rond de pot draaien... Hij zegt dat hij bereid is om zaken aan te passen als dit volgens Bijbelse richtlijnen is.
Wat hij (en jij) eigenlijk bedoelen: de Bijbel heeft geen extra tekst gekregen en wij passen onze richtlijnen dus niet aan, wat psychologen, wetenschappers en wie dan ook mogen zeggen.
De Bijbel staat op de eerste plaats, niet het welzijn van onze kinderen en slachtoffers... Sommige mensen zullen zeggen: knap, de bijbel heeft ook alle autoriteit. Anderen zullen zeggen: ziek...
Daarnaast kan de hele twee getuigenregel ook breed bekeken worden (hopelijk ontvangen ze daar ook nog wat licht over):
Deuteronomium 17:6 Op de verklaring* van twee getuigen of van drie getuigen+ dient degene die sterven moet ter dood gebracht te worden. Op de verklaring van één getuige zal hij niet ter dood gebracht worden.
Iets verder lezen we echter:
Deut 22:25 Indien de man het verloofde meisje echter in het veld heeft aangetroffen, en de man haar heeft vastgegrepen en bij haar heeft gelegen, dan moet de man die bij haar heeft gelegen, alleen sterven, 26 en het meisje moogt gij niets doen. Het meisje heeft geen zonde waarop de dood staat, want deze zaak is precies hetzelfde als wanneer een man tegen zijn naaste opstaat en hem werkelijk vermoordt,+ ja, een ziel [vermoordt]. 27 Want hij heeft haar in het veld aangetroffen. Het verloofde meisje heeft geschreeuwd, maar er was niemand om haar te hulp te komen.
Dus op basis van 1 getuige zal een man niet ter dood worden gebracht (volgens de vers die vaak wordt aangehaald door JG wanneer het aankomt op de twee getuigen regel). Behalve blijkbaar enkele bladzijden verder. Want daar wordt een man ter dood gebracht omdat hij met een meisje heeft geslapen. Het meisje schreeuwt, maar niemand kwam haar te hulp. Niemand kon dus getuigen.
Hmmm, niemand kwam haar te hulp zeg je? Klopt. Gek, waarom wordt die man dan gedood terwijl er slechts 1 getuige, het meisje, is? Geen idee... Kan jij me verder helpen?
[..]
Ja, rond de pot draaien. En je doet het alweer. Je kan niet over een individu bepalen of ze in aanmerking komen voor het paradijs, maar je kan dit wel bepalen over een hele groep mensen, zoals homo's? Zie je niet hoe dubbel het is wat je zegt?
Als een groep homo's niet welkom zijn in het paradijs, dan is een individuele homo dat toch ook niet?
JG mogen daar inderdaad niet voor weglopen. Maar weglopen is wel wat je doet, want je hebt nog geen enkele keer aangegeven in de vorige discussie welke mensen volgens jou (en de Bijbel dus) niet in het paradijs welkom zijn. Rond de pot draaien dus... Kom uit voor je standpunt joh.
Ik ga ervan uit (of ik hoop althans) dat je het zo niet bedoelt, maar je moet echt wat meer opletten met de voorbeelden die geeft. Je vergelijkt dingen die niet volgens Gods wil zijn (waaronder homoseksualiteit dus) met uitzaaiingen?
Kan je hier in vinden:quote:Op vrijdag 23 december 2016 17:43 schreef Manke het volgende:
in welk oud religieus geschrift van deze sekte staat deze tekst?
Wow, wat een nietszeggende post. Sorry dat ik dit moet zeggen, maar je antwoord is voor mij echt nergens een antwoord op.quote:Op vrijdag 23 december 2016 18:02 schreef Exrudis het volgende:
[..]
Ik wil er nog eens op ingaan, maar wat mij betreft stoppen we de discussie zo langzamerhand eens, we vervallen in herhaling en de materie hoort niet eens binnen dit topic.
Ja, de keuze een zaak aan te geven over een misbruikt kind is en blijft wél voor verantwoording van de ouders.
Ouderlingen hebben weliswaar de taak de theocratische aspecten af te handelen, maar kunnen de ouders slechts adviseren.
Het zou anders zijn als de wetgeving van het land zou worden aangepast; maar om redenen gebeurt dat niet.
Je hebt het over het menselijk aspect en ik begrijp wat je ermee wilt zeggen. Daar wil ik even op ingaan met een ander schrijnend geval van zware medische missers waardoor voor patiënt als familie materiële en immateriële schade is ontstaan die niet te becijferen is.
Hoewel de missers evident zijn en bewezen zouden moeten kunnen worden in een rechtszaak, heeft de familie ervoor gekozen de zaak niet aanhangig te maken. Reden is dat het verder moet met het betreffende ziekenhuis alsook dat anders langdurig oude wonden zouden worden opengereten. Dit samenhangend met een eventueel kostbaar en uitterend juridisch proces.
De familie kiest er voor verder te gaan met het leven wat er van over is.
Ik veronderstel dat als jij bekende zou zijn van de familie, je je er in had gemengd en de zaak naar buiten had gebracht.
Realiseer je dan allereerst dat jij daartoe de bevoegdheid niet hebt en dat je zelfs serieuze problemen kunt veroorzaken. Het ziekenhuis kan de familie als paria gaan behandelen wat in uitdrukking kan komen in mindere zorg die nu juist hard nodig is geworden, de verhoudingen komen op scherp en het ZH gaat risicomijdend gedrag vertonen. Daarnaast rijt jij de vreselijke wonden wederom open en belast de familie emotioneel en daarmee uiteindelijk fysiek zwaar. Daarvoor ben jij dan ongewild verantwoordelijk, besef dat wel.
En ga jij dan ook vervolgens het juridische proces voor de familie voeren?
"Ik hoop dat jij merkt dat dat toch wel erg fout is".
Nu gaat het in deze casus niet om een kind, maar beeld je die situatie dan maar in, veel verschil is er niet. Dat kind wordt bovendien evenmin beter als je dat ziekenhuis dagvaardt.
Een proces en veroordeling zou wellicht in het belang van nieuwe patiënten kunnen zijn, maar dat belang is niet het primaire van de familie.
En ja, dat ZH komt weg met het niet volgen van het protocol. Het is niet anders.
Verder dank voor het compliment voor het onderwijs aan ouders en kinderen. Dat heeft mede bijgedragen aan de significant lagere misbruikcijfers dan elders.
Verder geef je een oneigenlijke eigen invulling met je woorden "wij passen onze richtlijnen dus niet aan, wat psychologen, wetenschappers en wie dan ook mogen zeggen."
Hoe weet jij dit allemaal?
Ik denk dat je bovendien geen gelijk hebt.
Verder ademt de Bijbel geen linkse boodschap uit van bescherming van daders. Oog om oog, tand om tand komt je vast bekend voor. God zet de zaken uiteindelijk definitief recht, daar moeten daders ook mee rekening houden, zeker bij onoprecht berouw.
Dan schrijf je: "Ja, rond de pot draaien. En je doet het alweer. Je kan niet over een individu bepalen of ze in aanmerking komen voor het paradijs, maar je kan dit wel bepalen over een hele groep mensen, zoals homo's? Zie je niet hoe dubbel het is wat je zegt?
Als een groep homo's niet welkom zijn in het paradijs, dan is een individuele homo dat toch ook niet?"
Paulus was een Christen vervolger met een goed hart, al zou je dat niet zeggen. Zo kan God in individuele gevallen oordelen over mensen die feitelijk tot de categorie behoren die volgens de Schrift Gods Koninkrijk niet zullen beërven.
In het verlengde daarvan zal het heus niet zo zijn dat alleen JG Gods komende oordeel overleven.
Tegenover God bestaat anderzijds de verantwoording te leren wat Gods wil is en die op te volgen. Daar zit geen mens of organisatie tussen.
Om welke reden ik het voorbeeld aanhaal had je duidelijk moeten zijn.quote:Op vrijdag 23 december 2016 18:59 schreef C_elf het volgende:
[..]
Wow, wat een nietszeggende post. Sorry dat ik dit moet zeggen, maar je antwoord is voor mij echt nergens een antwoord op.
Je voorbeeld is schrijnend, klopt. Zal in realiteit ook zeker en vast voorkomen.
Het heeft echter helemaal niets te maken met mijn voorbeeld (waar je uiteraard geen antwoord op geeft). Je kan misbruik geen misser noemen. Het is een misdaad! Je voorbeeld zou eerder moeten gaan over een verpleger die bewust een kind verkeerde medicatie geeft om het pijn te doen. Groot verschil.
Ik weet dat JG de richtlijnen niet aanpassen, wat psychologen, wetenschappers en wie dan ook mogen zeggen. Anders waren de richtlijnen meteen aangepast na het onderzoek. Is dat gebeurd? Ik denk het niet.
Ook je laatste antwoord doet weer niet ter zake. Waarom zeg je als organisatie "een homo is niet welkom in het paradijs" als je weet dat enkel God kan oordelen?
Wat ik, en ook anderen heb ik de indruk, willen horen is dat je gewoon uitkomt voor je standpunt. En dat is het standpunt van JG en dat ik duidelijk volgens het filmpje: een praktiserende homo komt het paradijs niet binnen.
Ik wil gerust stoppen met de discussie hoor, als je dat wenst. Ik vrees echter dat de reden dat we in herhaling vallen komt omdat er onbeantwoorde vragen zijn. Of het voelt althans voor mij zo aan.
Als je vindt dat dit eerder thuishoort in het JG-topic, wil ik daar gerust met je verder praten. Ik blijf namelijk ook wel oprecht benieuwd naar je antwoorden op enkele dingen die we gisteren besproken (Beth Sarim en 1919 bijvoorbeeld).
Klopt, en daar loopt het mis in je antwoorden en daar loopt het mis in de organisatie. De organisatie denkt liever na wat er in een tekst staat dan bezig te zijn met de gevolgen voor slachtoffers etc. Emotie is niet nodig, zo lang alles maar klopt volgens de interpretatie die de organisatie aan teksten geeft.quote:Op vrijdag 23 december 2016 19:29 schreef Exrudis het volgende:
Daarnaast moet je er rekening mee houden dat ik redeneer vanuit een eerder theoretisch academische achtergrond en minder vanuit emotie. Dat je dat ziet als "draaien rond de pot" is spijtig.
Toch weer tekort door de bocht hoor.quote:Op vrijdag 23 december 2016 20:30 schreef C_elf het volgende:
[..]
Klopt, en daar loopt het mis in je antwoorden en daar loopt het mis in de organisatie. De organisatie denkt liever na wat er in een tekst staat dan bezig te zijn met de gevolgen voor slachtoffers etc. Emotie is niet nodig, zo lang alles maar klopt volgens de interpretatie die de organisatie aan teksten geeft.
Het is dan ook jammer om te merken dat het je niets doet dat kindermisbruikers bekend hebben, maar jouw organisatie ervoor heeft gekozen hier niets verder mee te doen. Het is jammer dat je het goedkeurt dat jouw organisatie toestaat dat slachtoffers van misbruiker verder lijden. Het is jammer dat je je dan verschuilt achter je theoretische achtergrond en niet kan inzien welk leed zulke beleidskeuzes met zich meebrengen.
Je laatste post is duidelijk genoeg. Je wil liever niet ingaan op moeilijke zaken in je geloof. Ik zal dat respecteren. Als je ooit in staat bent om eens via je emotie te redenen ipv een bepaalde interpretatie van de Schrift, dan hoor ik het graag. Ik wens je nog het beste toe en dank je om in te gaan op de afgelopen posts, ook al waren je antwoorden nietszeggend en ontwijkend. Ze hebben in ieder geval voor mij bevestigd dat ik de juiste keuze heb gemaakt om te stoppen met mijn bijbelstudie.
quote:We do not accept that an elder of the Jehovah’s Witness organisation will never be obliged to report his knowledge or belief that child sexual abuse has been committed. Particularly where the abuser confesses to their crime, the obligation to report is compelling.
quote:Analysis of the Jehovah’s Witness organisation’s files also showed that:
• the allegations, reports or complaints that the organisation received relate to at least 1,800 alleged victims of child sexual abuse
• 579 of those against whom allegations were made confessed to having committed child sexual abuse
• of the 1,006 members against whom allegations of child sexual abuse were made, 108 were elders or ministerial servants at the time of the first instance of alleged abuse
• 28 alleged perpetrators were appointed as elders or ministerial servants after an allegation of child sexual abuse was made against them
• 401 alleged perpetrators were disfellowshipped as a result of an allegation of child sexual abuse and 230 of those alleged perpetrators were later reinstated
• of those disfellowshipped, 78 were disfellowshipped on more than one occasion as a result of an allegation of child sexual abuse.
quote:Although the position is not clear in relation to a few files, there is otherwise no evidence before the Royal Commission of the Jehovah’s Witness organisation having reported to police or other secular authority a single one of the 1,006 alleged perpetrators of child sexual abuse recorded in the case les held by Watchtower Australia.
quote:In our view, the Jehovah’s Witness organisation should always report allegations of child sexual abuse to authori es where a complainant is still a minor at the time that the abuse comes to the attention of the organisation or where there are others who may still be at risk at the hands of the alleged abuser. In the case of a complainant who is still a minor, the organisation’s justification that it is a survivor’s ‘absolute right’ to make the report themselves is wrong and does nothing to protect that child and other children from sexual abuse.
quote:Regardless of the biblical origins of the two-witness rule, the Jehovah’s Witness organisation’s retention of and continued application of the rule to a complaint of child sexual abuse is wrong. It fails to reject the learning of the many people who have been involved in examining the behaviour of abusers and the circumstances of survivors. It shows a failure by the organisation to recognise that the rule will more often than not operate in favour of a perpetrator of child sexual abuse, who will not only avoid sanction but will also remain in the congregation and the community with their rights intact and with the capacity to interact with their victim.
quote:We do not consider the Jehovah’s Witness organisation to be an organisation which responds adequately to child sexual abuse. We do not believe that children are adequately protected from the risk of sexual abuse
- De wereld is groter dan Australië om te beginnen. Daarnaast ben jij kennelijk volledig op de hoogte van die 15 gevallen jaarlijks aldaar, ik ben dat niet. Verder stel ik een vraag die jij interpreteert als een ontkenning. Laat dat woord 'ongelofelijk' dus nog even achterwege.quote:Op zaterdag 24 december 2016 13:18 schreef C_elf het volgende:
Ongelofelijk... Er is hard bewijs, aangebracht door de organisatie, dat er 1006 zaken zijn geweest sinds de jaren '50 in Australië. Van die 1006 zaken is er geen enkele aangegeven bij de autoriteiten. En dan durf jij vragen hoe ik tot de conclusie kom dat er nooit aangifte wordt gedaan? Jeetje...
Je doet wat er van je wordt verwacht: de organisatie de hand boven het hoofd houden door de aandacht op andere dingen te leggen (ja, rond de pot draaien dus):
- het zal wel van lang geleden zijn, want...
- bij de Katholiek Kerk was het veel erger, want ...
- de organisatie is niet verantwoordelijk, want...
Je laatste zin zegt genoeg: parkeer de dingen die je niet begrijpt of waarbij je van mening verschilt en ga gewoon verder. Sluit je ogen en negeer de negatieve dingen dus... Dat is gewoon fout!
"Ook suggereer je dat het doen van aangifte gelijk staat aan het ongedaan maken van aangerichte schade, je schrijft immers dat slachtoffers dan verder lijden. Licht dat verband dan eens toe.
Houdt er veeleer mee rekening dat dat lijden bij jouw voorstel, soms zelfs kan verergeren."
Nee, dat heb je verkeerd begrepen. Ik suggereer dat het NIET doen van aangifte gelijk staat aan het behouden van en/of erger maken van aangerichte schade.
Soit, ik zeg niet dat ik weet hoe het allemaal wel perfect zou moeten. Ik besef dat zulke zaken enorm complex zijn. Ik zeg wel dat ik weet hoe het absoluut niet moet en daarin word ik ondersteund door de Australische Commissie (maar ja, een wereldse commissie, wat weten zij nu hè?). Het haalt echter niets uit wat ik hier zeg, want je zal nooit uit je bubbeltje komen. Ik wil dan ook graag voor altijd afsluiten hier met jou met een paar belangrijke bevindingen uit de zaak. Lees het hele rapport gerust hier eens door als je wil weten hoe fout het beleid van JG is. Kijk ook gerust naar de getuigenissen van je broeders en Jackson. Dan zal je ook merken dat zij graag rond de pot draaien en zelfs liegen.
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Enige daadkracht kun je Trump niet ontzeggen anders had hij zijn fortuin niet gemaakt, maar hoe in hemelsnaam denkt hij met "alle andere landen terug te vechten"?quote:"De terrorist die zoveel mensen doodde in Berlijn zei net voor zijn misdaad, door de wil van God, zullen we jullie afslachten varkens. Ik zweer het, we zullen jullie afslachten'. Dit is een puur religieuze bedreiging, die realiteit is geworden. Zoveel haat! Wanneer zullen de VS, en alle andere landen, terugvechten?!" Aldus Donald John Trump, de nieuwe president van de Verenigde Staten."
Uit de context kun je opmaken dat die "hoer" het conglomeraat is van religie dat in Gods ogen niet deugt - we lezen dat haar "zonden zich helemaal tot aan de hemel hebben opgehoopt" en dat ze "dronken is van het bloed der heiligen en van het bloed van de getuigen van Jezus". Zij zit momenteel nog "op vele wateren" en zoals vers 15 al wat verduidelijkt, zijn dat de miljarden mensen over wie ze heerst en van wie ze financiële steun geniet.quote:"15 En hij zegt tot mij: „De wateren die gij gezien hebt, waar de hoer zit, betekenen volken en scharen en natiën en talen. 16 En de tien hoorns die gij gezien hebt, en het wilde beest, die zullen de hoer haten en zullen haar woest en naakt maken, en ze zullen haar vleesdelen opeten en zullen haar geheel met vuur verbranden. 17 Want God heeft [het] hun in het hart gegeven zijn gedachte uit te voeren, ja, [hun] ene gedachte uit te voeren door hun koninkrijk aan het wilde beest te geven, totdat de woorden van God volbracht zullen zijn. 18 En de vrouw die gij gezien hebt, betekent de grote stad, die een koninkrijk over de koningen der aarde heeft.”
En mocht het er niet van komen de komende 10 - 20 jaar, weet dan dat jij je hele leven hebt verspild aan de woorden van een hallicunerende dwaas.quote:Nu kan ik mij voorstellen dat je meent dat wat je leest in Openbaring louter fictie is. Maar mocht het zover zijn gekomen, weet dan dat het een vervulling is van de hier geciteerde woorden uit Openbaring.
Volgens mij is er ook een evangelische opdracht van Jezus om wijn te drinken en brood te eten tot zijn gedachtenis, en dat niet enkel te beperken tot degenen die menen tot de uitverkorenen te horen.quote:Op zaterdag 24 december 2016 21:32 schreef falling_away het volgende:
[..]
En mocht het er niet van komen de komende 10 - 20 jaar, weet dan dat jij je hele leven hebt verspild aan de woorden van een hallicunerende dwaas.
(oh nee, dan komende de JG's wel weer met wat nieuw licht waardoor je vol blijft houden)
Maak je geen zorgen, ik zal me niet gek laten maken. Het is angstaanjagend op welke manier JG omgaan met kritiek. Zich nog meer terugtrekken in hun bubbel en nog meer de schuld op de wereld afschuiven die slecht en duivels is...quote:Op zaterdag 24 december 2016 17:54 schreef falling_away het volgende:
C_Elf, laat je niet gek maken. Dat is wat een sekte met je doet, hersenspoeling ten top! Je kunt zo nog weken door gaan met keiharde bewijzen, hij zal geen haar toegeven. Het is ongelooflijk hoe de JG's om de hete brij heen kunnen draaien.
Toen je nog aan het studeren was leken mijn posts in het JG topic wellicht wat overdreven negatief, misschien dat je ze nu wat beter kan begrijpen
Tja, over 'gek laten maken' gesproken.quote:Op zondag 25 december 2016 00:32 schreef C_elf het volgende:
[..]
Maak je geen zorgen, ik zal me niet gek laten maken. Het is angstaanjagend op welke manier JG omgaan met kritiek. Zich nog meer terugtrekken in hun bubbel en nog meer de schuld op de wereld afschuiven die slecht en duivels is...
Je posts komen inderdaad erg negatief over, maar ik begrijp je redenatie erachter ondertussen wel
Dus nee C_elf, 'dát is wat een afvallige met je doet': leugens brengen als feiten en die "keiharde bewijzen" noemen.quote:"je niet gek te laten maken. Dat is wat een sekte met je doet, hersenspoeling ten top! Je kunt zo nog weken door gaan met keiharde bewijzen".
- C_elf weigerde juist naar mij te luisteren in het JG topic en heeft helemaal zelf een oordeel gevormd na uitgebreid onderzoek en bijbelstudie van de JG's.quote:Op zondag 25 december 2016 14:49 schreef Exrudis het volgende:
[..]
Tja, over 'gek laten maken' gesproken.
Voorlopig lijkt je zijn voortdurende beschuldigende praat niet te zijn opgevallen. Iemand die zoiets doet, zet redenaties op vanuit wrok en haat met het doel daarmee op andermans naïviteit in te spelen.
Misschien komt hij op jou niet over als een lasteraar, maar is hij dat niet in werkelijkheid?
Hij was het wel die onlangs voor de zoveelste keer o.m. dat filmpje postte waarmee hij "kindermisbruik [onder JG] op grote schaal" tracht over te brengen. Dat waren immers letterlijk zijn woorden.
En was hij het niet die schreef "van het uitgebreide schandaal rondom seksueel misbruik van kinderen in Australia (en de rest van de wereld) door JG's"?
Een cijfermatige onderbouwing daarvan laat hij evenwel handig buiten beschouwing. Maar die kent hij wel degelijk.
Jij gaf die cijfers wél in een post.
En wat blijkt als je het sommetje maakt? Het gaat om 15 gevallen jaarlijks. En dat op een groep van 70.000 JG (zie cijfers Jaarboek, dit is nog excl. de niet parktiserenden).
Ofwel 0,02%. Extreem laag dus. Ter vergelijk: in Nederland ligt dat cijfer wel 1000 maal hoger volgens de officiële cijfers.
En die "rest van de wereld" dan, waarvan hij melding maakt, vraag hem eens om de cijfers.
Ach laat ook maar, want die cijfers zijn er niet. Ook hier laster uit de 'hoge hoed'.
Vervolgens heb ik voor jou maar eens zijn misleidende leugen over die 'grote, uitgebreide schaal' ontmaskerd. In plaats van diepe schaamte kan hij het in zijn onverbloemde arrogantie vervolgens niet laten je nog even te 'waarschuwen' om:
[..]
Dus nee C_elf, 'dát is wat een afvallige met je doet': leugens brengen als feiten en die "keiharde bewijzen" noemen.
Pas er voor op, want ze trekken je mee in hun eigen uitzichtloze moeras.
Je weet dat we een eigen JG topic hebben?quote:Op zondag 25 december 2016 14:49 schreef Exrudis het volgende:
[..]
Tja, over 'gek laten maken' gesproken.
Voorlopig lijkt je zijn voortdurende beschuldigende praat niet te zijn opgevallen. Iemand die zoiets doet, zet redenaties op vanuit wrok en haat met het doel daarmee op andermans naïviteit in te spelen.
Misschien komt hij op jou niet over als een lasteraar, maar is hij dat niet in werkelijkheid?
Hij was het wel die onlangs voor de zoveelste keer o.m. dat filmpje postte waarmee hij "kindermisbruik [onder JG] op grote schaal" tracht over te brengen. Dat waren immers letterlijk zijn woorden.
En was hij het niet die schreef "van het uitgebreide schandaal rondom seksueel misbruik van kinderen in Australia (en de rest van de wereld) door JG's"?
Een cijfermatige onderbouwing daarvan laat hij evenwel handig buiten beschouwing. Maar die kent hij wel degelijk.
Jij gaf die cijfers wél in een post.
En wat blijkt als je het sommetje maakt? Het gaat om 15 gevallen jaarlijks. En dat op een groep van 70.000 JG (zie cijfers Jaarboek, dit is nog excl. de niet parktiserenden).
Ofwel 0,02%. Extreem laag dus. Ter vergelijk: in Nederland ligt dat cijfer wel 1000 maal hoger volgens de officiële cijfers.
En die "rest van de wereld" dan, waarvan hij melding maakt, vraag hem eens om de cijfers.
Ach laat ook maar, want die cijfers zijn er niet. Ook hier laster uit de 'hoge hoed'.
Vervolgens heb ik voor jou maar eens zijn misleidende leugen over die 'grote, uitgebreide schaal' ontmaskerd. In plaats van diepe schaamte kan hij het in zijn onverbloemde arrogantie vervolgens niet laten je nog even te 'waarschuwen' om:
[..]
Dus nee C_elf, 'dát is wat een afvallige met je doet': leugens brengen als feiten en die "keiharde bewijzen" noemen.
Pas er voor op, want ze trekken je mee in hun eigen uitzichtloze moeras.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |