abonnement Unibet Coolblue
pi_166953006
160821_134184_Header_abudhabi.jpg

Komende zondag zal de wereldtitelstrijd in de Formule 1 beslist gaan worden tijdens de finale van het seizoen in Abu Dhabi. De enige twee overgebleven titelkandidaten zijn Mercedes teamgenoten Nico Rosberg en Lewis Hamilton. Decor is het door Hermann Tilke ontworpen Yas Marina Circuit. De Grand Prix van Abu Dhabi staat sinds 2009 op de kalender. De eerste editie werd gewonnen door Sebastian Vettel. Met drie zeges is de Duitser dan ook de meest succesvolle coureur in het oliestaatje, vóór Lewis Hamilton die twee keer mocht juichen. De baan telt 21 bochten, is 5.554 kilometer lang en zal 55 keer afgelegd moeten worden.

Voor de 29e maal in de geschiedenis van de F1 zal de wereldkampioen pas op de slotdag gekroond gaan worden. Topfavoriet Nico Rosberg kan de 33e wereldkampioen uit de geschiedenis worden en de 2e uit zijn familie. De opdracht van de Duitser lijkt simpel: een podiumplaats volstaat. Aangezien Rosberg in een superieure Mercedes rijdt, zal dat onder normale omstandigheden geen onoverbrugbare opdracht mogen zijn. Rosberg's enig overgebleven tegenstrever is Lewis Hamilton. De Brit zal zoals gebruikelijk alles op alles zetten om de wedstrijd te winnen maar zelfs dan moet hij hopen op een knotsgekke wedstijd of op technische problemen bij Rosberg.

Het circuit wordt gekenmerkt door twee lange rechte stukken waarin het aankomt op brute paardenkrachten. De teams zullen desondanks op zoek gaan naar flink wat neerwaartse druk want de rest van de niet heel erg opwindende baan is voornamelijk traag en bochtig. Het langzame karakter van Yas Marina Circuit lijkt op voorhand in het voordeel te zijn van Red Bull en in het nadeel van Ferrari. Opvallend genoeg won het Italiaanse team hier dan ook nog nooit.

Het is nog maar de vraag of Red Bull snel genoeg zal zijn om zich te meten met Mercedes. Nico Rosberg zal in ieder geval hopen van niet. De Duitser zal iedere inmening van een ander team verafschuwen. Voor Max Verstappen is het in ieder geval nog wel van belang om zo hoog mogelijk te eindigen, want voor de Nederlander lonkt de vierde plaats in het eindklassement. Het zou een prima bekroning zijn van een toch al schitterend jaar.

160821_134184_kopje_abubhabi_circuit.gif

160821_134184_circuit_abubhabi.jpg


FIA Grand Prix van Abu Dhabi Informatie

Banden:

161122_134184_banden_21.jpg

160821_134184_kopje_abubhabi_kalender.gif

161122_134184_forum_abu_kalender.jpg

160821_134184_kopje_abubhabi_stand.gif

Stand coureurs:

161122_134184_forum_abu_stand_coureurs.jpg

Stand constructeurs

161122_134184_forum_stand_teams_Abu.jpg

161122_134184_kopje_abubhabi_wk.gif

161122_134184_hamros.jpg

160821_134184_kopje_abubhabi_tijdschema.gif

161122_134184_forum_abu_tijdschema.jpg

160821_134184_kopje_abubhabi_tvgids.gif

161122_134184_forum_abu_tvgids.jpg

160821_134184_kopje_abubhabi_hetweer.gif

161122_134184_weer_abudhabi.jpg

Actueel Weer in Abu Dhabi
Ja doei.
pi_166953021
Wat zijn jullie:

2 beste momenten van F1 2016 (waarbij de tweede een niet-VES moment moet zijn als je eerste een VES moment is ;) :P )

2 slechtste momenten van F1 2016?

Jouw persoonlijke Driver of the Year?

Wie (2016 coureur) had je het liefst niet terug gezien volgend jaar?

Wat was jouw beste race dit jaar?

Wat was jouw saaise race dit jaar?

[ Bericht 4% gewijzigd door motorbloempje op 28-11-2016 17:08:23 ]
Ja doei.
pi_166953024
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2016 12:33 schreef motorbloempje het volgende:
En toch vind ik Kvyat een schatje :6
Ieuw nee, ik vind hem zo vies :{w
pi_166953032
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2016 12:34 schreef Yashaaaaa het volgende:

[..]

Ieuw nee, ik vind hem zo vies :{w
Een zeer welbespraakte, rustige kalme jongen. Vond z'n interviews met Sky en de specials die ze deden begin dit seizoen erg tof.
Ja doei.
pi_166953041
KVyat is echt een eng mannetje
Moeten zij weten
pi_166953045
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2016 12:32 schreef Assassin92 het volgende:

[..]

De auto's zijn voor coureur A en coureur B natuurlijk hetzelfde, maar met het ontwerpen van de auto wordt wel rekening gehouden met de rijstijl van de coureur zelf. Zo was de Brawn van Button afgesteld op zijn 'soepele' manier van rijden en werden de Ferrari's in de tijd van Schumacher altijd helemaal ontworpen op zijn wensen (waardoor Barrichello en Massa ook altijd minder kans hadden om te slagen).

Dat Red Bull de auto hebben ontwerpen op de wensen van Ricciardo en Kvyat zal dan ook wel kloppen, of dit iets is waar Verstappen nadeel aan ondervond is lastiger te zeggen.
Maar het is dus niet zo dat de ene auto bijvoorbeeld iets scherper stuurt of harder remt ofzo? Je voorbeeld van Schumacher verklaard voor mij wel waarom er bij sommige kampioenen zoveel verschil zat tussen hen en hun teamgenoot.

Ben wel benieuwd of Verstappen ervaren genoeg is om veel input te geven op dat gebied.
Ik heb echt niks zinnigs te zeggen, behalve iets over je penis aan de rand van een blikje snijden.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 28 november 2016 @ 12:35:57 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_166953047
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2016 12:29 schreef BaasBanaan het volgende:

[..]

Het is eigenlijk vooral iets wat ik anderen vaak hoor zeggen. :@

Ik weet wel dat er nog wat verschil tussen de stuurtjes zit, maar het lijkt mij dat dat wel iets is wat makkelijk vervangen kan worden.

Iemand hier die hier meer concrete dingen over weet te zeggen dan Yasha en ik? :D
Bij de bouw van een auto moet een team rekening houden met de lengte van coureurs. Zo had Ferrari in de tijd van Massa en Alonso een erg kleine cockpit waar iemand van 1,80 meter met geen mogelijkheid in zou passen.

Een ander voorbeeld is ook weer van Ferrari en dat is dat Vettel en Räikkönen houden van een bepaalde grip aan de voorzijde. Daar kun je een auto op bouwen, omdat dit nogal wat invloed heeft. Michael Schumacher wilde graag een auto die nerveus was aan de achterzijde. Ook daar werden de auto's op aangepast.

Voor de rest zijn de auto's vrijwel gelijk en zit het verschil vooral in de basisafstelling waar een coureur zich lekker bij voelt. Die wordt per race aan een circuit aangepast, waarna gezocht wordt naar de best mogelijke afstelling voor een weekend. Verder zie je wel eens kleine verschillen in vleugels en dergelijke. Dat is vaak of een gevoelskwestie of dat onderdelen nog niet voor beide rijders beschikbaar zijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_166953063
quote:
14s.gif Op maandag 28 november 2016 12:35 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Een zeer welbespraakte, rustige kalme jongen. Vond z'n interviews met Sky en de specials die ze deden begin dit seizoen erg tof.
Ik moet bekennen dat ik me nooit echt heel erg in hem verdiept heb, maar gewoon zijn uitstraling en de kop die hij kan trekken krijg ik kriebels van.
pi_166953067
Even voor Greys en mij:
  Redactie Frontpage / Sport maandag 28 november 2016 @ 12:37:34 #10
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_166953076
quote:
10s.gif Op maandag 28 november 2016 12:35 schreef BaasBanaan het volgende:

[..]

Maar het is dus niet zo dat de ene auto bijvoorbeeld iets scherper stuurt of harder remt ofzo? Je voorbeeld van Schumacher verklaard voor mij wel waarom er bij sommige kampioenen zoveel verschil zat tussen hen en hun teamgenoot.

Ben wel benieuwd of Verstappen ervaren genoeg is om veel input te geven op dat gebied.
Ja, dat verschil kan er wel degelijk zijn. Ik heb wel gehoord dat bij sommige teams de coureurs andere remschijven gebruiken en ook wel gezien dat de geometrie van de stuurinrichting per coureur iets anders kan zijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_166953156
quote:
10s.gif Op maandag 28 november 2016 12:28 schreef Peterselieman het volgende:
Rosberg heeft Hamilton nog met een dubieus record opgezadeld: meeste races in een seizoen winnen zonder kampioen te worden :P
En Stirling Moss zijn record met meeste overwinningen zonder wereldtitel teruggegeven.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_166953184
quote:
14s.gif Op maandag 28 november 2016 12:37 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ja, dat verschil kan er wel degelijk zijn. Ik heb wel gehoord dat bij sommige teams de coureurs andere remschijven gebruiken en ook wel gezien dat de geometrie van de stuurinrichting per coureur iets anders kan zijn.
Ah ok, nou zit ik me alleen nog af te vragen of dat echt dingen zijn die gedurende een seizoen niet alsnog afgestemd worden op de nieuwe coureur. Al kan ik me ook voorstellen dat zelfs als dat aan te passen is, je dat in de eerste paar races wat punten kan kosten. Het valt me bijv. wel op dat Verstappen in eerste instantie bij de kwalificaties meestal slechter presteerde dan Ricciardo en dat dit de afgelopen 10 races vrijwel gelijk is geworden.
Ik heb echt niks zinnigs te zeggen, behalve iets over je penis aan de rand van een blikje snijden.
pi_166953222
Ik weet eigenlijk nou niet wat ik spannender vind voor volgend jaar. De vraag of RBR een kampioensauto heeft of de vraag wie van de RBR coureurs nou echt beter is. Al kan die tweede vraag ook nog beinvloed worden door welke van de twee er bij de eerste races het best scoort en dus meer kans maakt op het kampioenschap. We zijn nu misschien wat gewend geraakt aan teamgenoten die tegen elkaar racen omdat het kampioenschap toch al voor Mercedes was. Volgend jaar gaat teamwork misschien weer een belangrijkere factor worden.

Dat kan misschien ook nog wel voor leuke popcornmomenten bij Mercedes zorgen. Nu heb ik bij dat gedoe van Hamilton zoiets van "Joh, laat toch lekker, Mercedes was toch al kampioen". Maar voor hetzelfde geld brengen ze volgend jaar met hun gedoe het kampioenschap in gevaar. Dan zal Toto toch wat strenger moeten worden denk ik. :D
Ik heb echt niks zinnigs te zeggen, behalve iets over je penis aan de rand van een blikje snijden.
pi_166953389
Zelf maar even beginnen :') als er iemand nog zin heeft 't te doen... ga je gang!

quote:
2 beste momenten van F1 2016 (waarbij de tweede een niet-VES moment moet zijn als je eerste een VES moment is ;) :P )

1. Ik denk toch wel Barcelona. Mijn hemel, wat gingen we uit ons dak hier op de bank, konden het écht niet geloven dat dat in de eerste race van VES bij RBR kon gebeuren, ookal was het met het geluk van de Mercedes crash.... Dat was echt een magische overwinning.

2. Zelf bij Silverstone aanwezig zijn. Had het al jaren op TV gezien, maar er eindelijk echt een keer zelf bijzijn was toch wel echt heel erg tof. De hele sfeer, een weekend lang echt daar zijn, ook de support races, de pitlane passes maakten het helemaal af.

2 slechtste momenten van F1 2016?

1. Alonso's Crash denk ik... dat had toch zomaar anders af kunnen lopen, en dan zie je toch ook maar weer hoever ze zijn gekomen met de ontwikkeling van die wagens. Dus ergens ook wel weer wat positiefs.

2. Niet echt een specifiek moment, maar ik had toch graag meer dan 4 GP winnaars gezien. Mijn hoop voor 2017 is dan ook dat er gewoon 3 of 4 constructeurs zijn die een auto neerzetten waarmee gewonnen kán worden op bepaalde circuits.

Jouw persoonlijke Driver of the Year?

Ik wil hier eigenlijk wat anders zeggen omdat het zo eentonig wordt en ik mezelf echt niet als een fan-fan zie, maar ik denk toch dat VES zich het meest heeft bewezen en neergezet dit jaar. ROS mag dan wel de titel gepakt hebben, verdiend 'n all, maar wat die jongen heeft laten zien dit jaar, ja, nee, dan maar het risico lopen chauvinistisch genoemd te worden. 8-)

Wie had je het liefst niet terug gezien volgend jaar?

Ik denk toch wel Palmer. Kleurloze rijder... mag dan wel lagere klasses hebben gewonnen, maar heeft zich voor mij niet echt 'bewezen'.

Wat was jouw beste race dit jaar?

Uitslag: Barcelona, maar qua spanning en beleving denk ik toch wel de laatste helft van Brazilië. Ze hebben daar niet alles goed gedaan qua SCs en vlaggen, maar wat we uiteindelijk te zien kregen, na een middag wachten en hakketakken, was gewoon geweldig om te zien.

Wat was jouw saaise race dit jaar?

Baku.
Ja doei.
pi_166953463
quote:
10s.gif Op maandag 28 november 2016 12:45 schreef BaasBanaan het volgende:
Ik weet eigenlijk nou niet wat ik spannender vind voor volgend jaar. De vraag of RBR een kampioensauto heeft of de vraag wie van de RBR coureurs nou echt beter is. Al kan die tweede vraag ook nog beinvloed worden door welke van de twee er bij de eerste races het best scoort en dus meer kans maakt op het kampioenschap. We zijn nu misschien wat gewend geraakt aan teamgenoten die tegen elkaar racen omdat het kampioenschap toch al voor Mercedes was. Volgend jaar gaat teamwork misschien weer een belangrijkere factor worden.

Dat kan misschien ook nog wel voor leuke popcornmomenten bij Mercedes zorgen. Nu heb ik bij dat gedoe van Hamilton zoiets van "Joh, laat toch lekker, Mercedes was toch al kampioen". Maar voor hetzelfde geld brengen ze volgend jaar met hun gedoe het kampioenschap in gevaar. Dan zal Toto toch wat strenger moeten worden denk ik. :D
Ik hoop vooral dat RBR de sfeer en daardoor de dynamiek in het team/tussen de twee coureurs beter weet te balanceren/houden. Je hoeft geen overwinningen 'weg te geven' of zonder problemen een verlies ten op zichte van je teamgenoot te accepteren zonder kritisch naar jezelf (en de ander!) te kijken, maar ik denk dat er van de (niet zo populaire) manier waarop Mercedes en de individuele rijders dat hebben gemanaged veel te leren valt.
Ja doei.
pi_166953645
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2016 12:34 schreef motorbloempje het volgende:
2 beste momenten van F1 2016 (waarbij de tweede een niet-VES moment moet zijn als je eerste een VES moment is ;) :P )

1: Mercedes crash in Spanje, alleen al omdat het daarna een serieuze strijd werd om P1 t/m 4 en omdat het een keer een andere race gaf zonder de dominantie van Mercedes.

2: Verstappen die wint in Spanje *O*
quote:
2 slechtste momenten van F1 2016?
1: Kvyat in Rusland

2: Rosberg die hem 2x (overduidelijk) laat staan (bij Hamilton in Oostenrijk, Verstappen in Duitsland)

3: Verstappen die compleet uit z'n dak ging in Australië.
quote:
Jouw persoonlijke Driver of the Year?
Verstappen.
quote:
Wie had je het liefst niet terug gezien volgend jaar?
Palmer.
quote:
Wat was jouw beste race dit jaar?
Brazilië, duurde lang, drama, geniale inhaal race van Verstappen etc... c_/
quote:
Wat was jouw saaise race dit jaar?
Baku :Z
beetje verkeerd gequote... maar goed jullie snappen het wel :+
  maandag 28 november 2016 @ 13:07:01 #17
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_166953649
2 beste momenten van F1 2016:
Verstappen in de regen. Fenomenaal.
En gisteren Vettel. Het was een fantastisch gezicht om die rode Ferrari constant achter de Mercedessen te zien. Ik ben nooit van geweest van Ferrari, maar man o man o man, wat een jagen. Roofdier achter 2 prooidieren.

2 slechtste momenten van F1 2016:
De 2e rode vlag bij Sao Paolo. Volledig onnodig om zo een wedstrijd te verminken.
En ik twijfel tussen de crash van Alonso en de crash van Magnussen.

Jouw persoonlijke Driver of the Year?:
Hier moet ik wel voor Verstappen kiezen. Zo jong, zo onervaren. En dan zoveel gevestigde drivers volledig het bloed onder de nagels halen én nog eens hoop punten pakken.

Wie had je het liefst niet terug gezien volgend jaar?
Palmer. Saai mannetje. Kan wel rijden, maar kan niet trappen.

Wat was jouw beste race dit jaar?
Barcelona. Maar dan voornamelijk vanwege een reactie in de krant van een lezer ''dat de hype van Verstappen nergens op gebaseerd is''- geschreven op de vrijdag ervoor. En gepubliceerd op de maandag erna. Salty salty salty.

Wat was jouw saaiste race dit jaar?
Hongarije. Bij bocht 1 was de race al beslecht. Er gebeurde daarna helemaal niets meer.
pi_166953771
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2016 13:06 schreef SnowOokami het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

beetje verkeerd gequote... maar goed jullie snappen het wel :+
Ik was Verstappen's gedrag in Australië alweer helemaal vergeten. :@
Ik heb echt niks zinnigs te zeggen, behalve iets over je penis aan de rand van een blikje snijden.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 28 november 2016 @ 13:22:41 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_166953917
quote:
10s.gif Op maandag 28 november 2016 12:43 schreef BaasBanaan het volgende:

[..]

Ah ok, nou zit ik me alleen nog af te vragen of dat echt dingen zijn die gedurende een seizoen niet alsnog afgestemd worden op de nieuwe coureur. Al kan ik me ook voorstellen dat zelfs als dat aan te passen is, je dat in de eerste paar races wat punten kan kosten. Het valt me bijv. wel op dat Verstappen in eerste instantie bij de kwalificaties meestal slechter presteerde dan Ricciardo en dat dit de afgelopen 10 races vrijwel gelijk is geworden.
Lijkt me niet dat je gedurende het jaar er grote aanpassingen in gaat maken.

Die kwali is ook wel te verklaren. Max reed met een auto die niet voor hem afgesteld was en hij wist niet hoe het maximale eruit te halen. Dat kun je alleen met eindeloos analyseren en vanaf Singapore heeft hij meer zijn eigen weg gekozen qua afstelling van de auto.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_166953991
klik om te spelen

_O_
pi_166954027
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2016 12:34 schreef motorbloempje het volgende:
Wat zijn jullie:

2 beste momenten van F1 2016 (waarbij de tweede een niet-VES moment moet zijn als je eerste een VES moment is ;) :P )

1) inhaalrace max in de regen
2) dat Alonso heelhuids uit zijn wrak kroop

2 slechtste momenten van F1 2016?

1) Eigenlijk de strategie van red bull
2) het testen van de HALO

Jouw persoonlijke Driver of the Year?

MAX

Wie had je het liefst niet terug gezien volgend jaar?

Kimi, hij heeft geen motivatie meer

Wat was jouw beste race dit jaar?

Toen Max won

Wat was jouw saaise race dit jaar?

Hongarije

  maandag 28 november 2016 @ 13:32:09 #22
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_166954050
quote:
14s.gif Op maandag 28 november 2016 13:07 schreef TheThirdMark het volgende:
2 beste momenten van F1 2016:
Verstappen in de regen. Fenomenaal.
En gisteren Vettel. Het was een fantastisch gezicht om die rode Ferrari constant achter de Mercedessen te zien. Ik ben nooit van geweest van Ferrari, maar man o man o man, wat een jagen. Roofdier achter 2 prooidieren.

2 slechtste momenten van F1 2016:
De 2e rode vlag bij Sao Paolo. Volledig onnodig om zo een wedstrijd te verminken.
En ik twijfel tussen de crash van Alonso en de crash van Magnussen.

Jouw persoonlijke Driver of the Year?:
Hier moet ik wel voor Verstappen kiezen. Zo jong, zo onervaren. En dan zoveel gevestigde drivers volledig het bloed onder de nagels halen én nog eens hoop punten pakken.

Wie had je het liefst niet terug gezien volgend jaar?
Palmer. Saai mannetje. Kan wel rijden, maar kan niet trappen.

Wat was jouw beste race dit jaar?
Barcelona. Maar dan voornamelijk vanwege een reactie in de krant van een lezer ''dat de hype van Verstappen nergens op gebaseerd is''- geschreven op de vrijdag ervoor. En gepubliceerd op de maandag erna. Salty salty salty.

Wat was jouw saaiste race dit jaar?
Hongarije. Bij bocht 1 was de race al beslecht. Er gebeurde daarna helemaal niets meer.
vettel zat echt dicht op Hamilton he, niet normaal echt goed van Ferrari ....
pi_166954070
quote:
1s.gif Op maandag 28 november 2016 13:32 schreef BeamofLight het volgende:

[..]

vettel zat echt dicht op Hamilton he, niet normaal echt goed van Ferrari ....
pi_166954101
2 beste momenten van F1 2016 (waarbij de tweede een niet-VES moment moet zijn als je eerste een VES moment is ;) :P )
Rosberg WDC, Max in Bra
2 slechtste momenten van F1 2016?
Geen Maldonado op de grid, Haryanto halverwege vervangen
Jouw persoonlijke Driver of the Year?
Rosberg
Wie had je het liefst niet terug gezien volgend jaar?
David Croft
Wat was jouw beste race dit jaar?
Spanje vanwege Max
Wat was jouw saaise race dit jaar?
Well done Baku
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
  maandag 28 november 2016 @ 13:37:31 #25
87936 Rossdale
#MaximumAttack
pi_166954128
2 beste momenten van F1 2016:
* Gevecht tussen Max, Vettel en Ricciardo in Mexico waarbij Vettel helemaal gek werd.
* De shoeys van Ricciardo op het podium.

2 slechtste momenten van F1 2016:
* De crash van Palmer in Monaco, echt een rookiefout.
* De swap van Max en Kvyat midden in het seizoen. Leuk voor ons als Nederlanders maar echt een mokerslag voor Kvyat. Dit hadden ze gewoon voordat het seizoen begon al moeten beslissen, niet chique.

Jouw persoonlijke Driver of the Year?:
Max Verstappen

Wie had je het liefst niet terug gezien volgend jaar?
Gutierrez, slechtste coureur van het hele veld.

Wat was jouw beste race dit jaar?
Uiteraard was dat de GP van Barcelona

Wat was jouw saaiste race dit jaar?
Well done Baku
Please sir. When moon? When Mustang?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')